اذهب الي المحتوي
ArabHosters
Alshiekh

بلاها مرسي ..... إختار شفيق

Recommended Posts

فاكرين مين ده ... دي صورة عماد الكبير ... ده النظام القديم برجالته وادواته ... هو نظام شفيق برجالته بأدواته

اللى هنا مازال البعض يصر على بعثه من قبره

_42452663_egypt203.jpg

ده مصير مصر المنتظر لو شفيق نجح

انهم يستميتون لأرجاعه انها السخريه بعينها كم من اناس كنا نحسبهم فى مصاف الاحرار ومع اول عقبه ظهرت ما تخبئه انفسهم

ليعلم الجميع ان هذا الدم هو فى رقابنا جميعآ وسنحاسب على التفريط فيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا ترى الإخوان كانوا فين يوم ... يوم ما مات اخواتنا في ميدان التحرير على ايد ادوات مبارك واعوانه ومنهم شفيق الذي تريدون ان تبعثوه من قبره ... ويوشك هو بفضلكم

الإجابه هنا بأسفل لمن كان يبصر

http://www.youtube.com/watch?v=GuEuxiXvAis

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عزيزى احمد هذا وقت الامتحان ووقت التحالف على محور الشر اننا امام منعطف تاريخى كلنا مصريين وشفيق واتباعه لن يفرقو بين دمائنا فليس ماسبيرو ببعيد او محمد محمود يسقط اعوان مبارك وعسكر مصر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

من الواضح ان السبب الرئيسي للخوف من انتخاب رئيس من الاخوان هو الخوف من الدولة الدينية او تطبيق الشريعة او ايا كان المسمي

لكن في شئ لازم ناخد بالنا منه ،هل تطبيق الشريعة ده من صلاحيات الرئيس ؟

يعني مثلا من الامور اللي استغربت لها ان حازم صلاح رغم انه كان من اكتر الناس اللي

بيتكلموا عن تطبيق الشريعة اللا انه حسب كلام ناس كتير من اللي يعرفوه انه انتخب ابو الفتوح مش مرسي

و سمعت له في خطبته الاسبوعية انه كان بيقول ان اختيار الرئيس من بين ابو الفتوح او مرسي يعتمد علي اشياء كتيرة

و ان موضوع الشريعة و مين فيهم ناوي يطبقها بصورة اوضخ مش هو الشئ المهم اكثر في اختيار الرئيس

لان تطبيق الشريعة في الاساس ده شغل البرلمان اللي مهمته سن القوانين ، انما الرئيس ممكن ما يكونش ليه دور

في الموضوع ده او دوره حيبقي بسيط ، خاصة ان الدستور كمان لسة ما حددش صلاحيات الرئيس

اللي عايزة اوصل له من الكلام ده ان موضوع الخوف من الرئيس و كونه اسلامي و ممكن يخللي الدولة دينية دي

فزاعة مش في محلها ، لان ده مش اختصاص الرئيس ده اختصاص البرلمان و اللي خلاص انتخب من زمان

و بالتالي مش معقول ان الخوف من شئ مش حقيقي يخلينا نغامر بانتخاب واحد من النظام السابق و

نرجع للسرقة و النهب و التعذيب و القمع و طبعا الامكانات و الميزانية اللي الجيش مستحوذ عليها

تفضل زي ما هي في حين الشعب بيموتوا من الجوع وبالاضافة لعدم محاسبة المجلس علي اي شيئ عملوه

و نبقي رجعنا 30 سنة لورا علشان بس تخوفنا من امور مش واقعية

تم تعديل بواسطة ام سلمي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

هههههههههههههههههههههههههه

سبحان الله ....زوجى بالامس قال لى ان الاستاذ محمد اكيد هينتخب شفيق ......................

هههههههههههههههههههههههههههه

ومكنتش مصدقه طبعا قالتله ليه هو مش بيفكر ...وهى يعمل زى ال5 مليون ................ اللى انتخبوه ...........

استحاله مهما كان عدائه للاخوان ...الا ان اى حد بيفهم هينتخب مرسي مش فلول .............

وافاجأ اليوم لما بفتح الاقي الاستاذ محمد بيقولها وبكل صراحه و ............. انه هينتخب شفيق ههههههههههههههههههههههههه

اعانك الله بجد ............ واعاننا الله على من هم ...............

وشكرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

************

دي قواعد اللعبة الديموقراطية

في أمريكا الرئيس بيفوز بـ 50.5%، يعني ضد رغبة 49.5%، وبتعدي الاربع سنين، وممكن يعاد انتخابه بأغلبية مماثلة، وترضى الناس بذلك.

ديموقراطية

فقط أذكر نفسي و الاصدقاء

من أجل إسقاط المقولة التى تتردد على ألسنة المسئولين من أننا شعب غير ناضح بما فيه الكفاية لتفعيل حياة نيابية و ديموقراطية فعالة.

نستدعى لذاكرتنا ما رأيناه و رآه العالم فى معركة الإنتخابات الأمريكية و أن الحياة الديموقراطية ليست مجرد صندوق إنتخاب يمكن حشد المواطنين أمامه دون أن يكون لهم فى الأمر شئ.

من أجل أن نناقش تفاصيل و آليات العمل الديموقراطى ....

من أجل أن تتكون مراكز فكرية تقدم و تشرح للمواطنين الإختيارات الموجودة و تبعات كل خيار.

من أجل وجود مراكز إعلامية أمينة تقوم بعرض الرأى و الرآى الآخر ...

على ما اذكر كان راي العديد من الافاضل ان الديموقراطية ليست مجرد صناديق انتخاب

لكنها عملية متكاملة

تحتاج مؤسسات مستقلة لا شك في نزاهتها

و اعلاما منضبطا

وحتى يتأكد الاغلبية ان العملية الديموقراطية تمت بحد مقبول من النزاهة والسلامة

فمن الصعب القبول بنتائج مشكوك فيها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

هو فيه بس سؤال رفيع :

ليه حضرتك مرسي ومن وراءه الاخوان اسوأ (من وجهة نظرك) من شفيق ومن وراءه نظام ظالم ومستبد أذل الشعب لمدة 30 سنة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كيف تحكم على شيء لم تجربه؟؟

وارجوك لا تخبرني باداء مجلس الشعب .لان رغم بعض الاخطاء التي وقع فيها المجلس من اخوان وغير الاخوان هو افضل بكثير جدا من مجلس الحزب الوطني على اقل تقدير لن يترك البلد سداح مداح للرئيس والحكومة يعيثوا فيها فسادا ولم ولن يغير الدستور عشان خاطر عيون ابن سيادة الرئيس وغيره كثير وكثير وكثير

جميل جدا سؤال حضرتك علشان كده حجاوب عليه

موضوع التجربة ده ، ممكن نجربه مع مرسي وممكن نجربه برضه مع شفيق

طيب الطفل الصغير لازم يجرب يتلسع من الحاجة الساخنة علشان يعرف يعني ايه ساخن وبارد ومن كده بيتعلم.

لكن الكبار مش لازم يجربوا الحاجة بنفسهم علشان يعرفوا النتيجة، كفاية قوي انهم ينظروا حولهم ويفكروا ويقرروا.

جميل؟

تجربة الاخوان شفناها مطبقة في عدة أماكن وبطرق مختلفة وجميعها ادت إلى كوارث،

إيران

السودان

أفغانستان

هل ترى ان أي من تلك التجارب حققت نجاحا؟ في رأيي لم يحدث.

تجربة الحكم الديني -في رأيي- هي تجربة فاشلة لانها تقسم الأمة وتقسم الناس وتعتمد الولاء بندا أساسيا في الإختيار، وكلما الولاء زاد للمرشد أو الإمام إرتفعت قيمة العضو ومركزه في التنظيم.

من أجل هذا فأنا لست على إستعداد للتجربة مع الإخوان.

نيجي لشفيق،

كما ذكرت سابقا انني كنت مع عبد المنعم أبو الفتوح كأحسن الوحشين، لان كل اللي كانوا باقيين على ساحة الترشح ينطبق عليهم مثل " مايبقى على المداود غير شر البقر "،

لكن بما ان ابو الفتوح مش متاح وموسى غير متاح وحمدين غير متاح، ولم يبقى سوى مرسي وشفيق، يبقى نتكلم عن شفيق لاني اتكلمت على مرسي.

شفيق -في رأيي- كان كبش فداء ولم يكن تكليفه بالوزارة لقتل الثوار وإنما كان لامتصاص غضب الثوار، وفي الوقت الذي حاول فيه ان يتقرب من الثوار كان هناك من يخطط ويدبر للعكس تماما، لا أبرئ شفيق من عداءه للثوار والبرادعي وقتها لانه في جميع الحالات كان مواليا للنظام السابق، ولكن أن نلقي عليه بمسئولية قتل الثوار وموقعة الجمل فهذا ظلم بين، مع ملاحظة انه تم تكليفه بالوزارة يوم 29 يناير ، يعني بعد خراب مالطة واصبح شفيق رئيس وزراء بلا صلاحيات أمنية حيث لم تكن هناك شرطة والجيش كان بالشوارع مع المتظاهرين وليس ضدهم.

علشان كده انا مش عارف ازاي نحمل شفيق مسئولية حاجة ماعملهاش.

وبعدين إذا كان مبارك وجمال وعلاء والعادلي وعز وسرور والشريف وباقي العصابة موجودين في السجن ومعظمهم يتم محاكمته بتهمة قتل المتظاهرين وموقعة الجمل، سابوا ليه شفيق لو كان هناك شيئ يدينه؟

هل كان شفيق أقوى وأعز من كل هؤلاء؟ على رأسه ريشة؟ لاأظن،

وأغلب الظن أن هناك دعاية قوية ضد شفيق استطاعت ان ترسخ في عقول الثوار رسخها من له مصلحة في القبض على كل مقدرات مصر في يده لتحقيق حلمه.

كل ما اقوله لا ابغي من وراءه إلا التحليل والبحث عن الحقيقة بعين حيادية بعيدا عن الانتماء لأي فصيل، ولذلك لن يري موضوعية كلامي كل من له انتماء لتيار ما.

علشان كده أرجو من الجميع أخذ رأيي بموضوعية لانني لاأبغي إلا صالح مصر، وفي النهاية طالما إرتضينا الديموقراطية حكما فلنقبل ماتأتي به لنا.

زكما قلت سابقا في مداخلة أخرى ان الشعوب طالما آمنت بالديمقراطية فلتحافظ عليها وتقبل بنتيجتها وتحارب من أجل إستمرارها حتى لو جاءت بعكس مايريده فصيل منها،

ولذلك سواء جاء مري أو شفيق للرئاسة فليس أقل من التعاون مع أي منهما لصالح الوطن وليس لصالح جماعة أو تيار.

وليول الله الأصلح لمصر ولشعب مصر.

======================================================================

أخي الفاضل

اولا جميعنا متفقين اننا لا نريد سوى مصلحة مصر والتي هي مصلحة الشعب في الامن والامان والرخاء وتبوأ مصر مكانتها بين الامم من قوة وكرامة وحضارة .. لكننا نتناول المعطيات لنصل الى افضل النتائج

ثانيا في رد حضرتك اكتفيت بالاستشهاد بفشل الانظمة الخارجية مثل ايران والسودان وافغانستان ولكن في رايي هذا استشهاد يشوبه عور ونقص في الحجة فمصر ليست ايران وليست افغانستان وليست السودان ولا ارى اي تشابه بين ايران والاخوان ولماذا لم ناخذ تركيا مثالا للحكم ذو المرجعية الاسلامية. اخي انت تبالغ قي تخوفك وتفرض ما لا يمكن حدوثه

ثالثا: لا وجود للدولة الدينية او الحكم الديني في الاسلام لان الدولة الدينية انتهت بوفاة الرسول صلى الله عليه وسلم حتى في عهد الرسول لم تكن دولة دينية كما يفهم الناس وهناك شواهد كثيرة لا مجال لها الان ... انما هي دولة مرجعيتها شرع الله الذي نؤمن به جميعا ما توافق مع الشرع ارتضيناه وما اختلف معه رفضناه فالقياس هنا خاطيء مرة اخرى .

رابعا: حضرتك استطردت في الدفاع عن شفيق واستمت في الزود عنه بكل قوة وحجة وانا معك فرضا انه لم يخطط لقتل المتظاهرين ولكن الم يحتقرهم ايضا الم يسفه الثورة والثوار لو جاءته الفرصة الان لقتلهم الاف المرات لقتلهم ونكل بهم .

خامسا: حضرتك اعترفت في ردك ان شفيق موالي للنظام السابق ورجل النظام الاول الذي اختاره النظام لينقذه في اشد ازماته وكذلك هو رجل ارتضى ان يضحي بنفسه وتاريخه وربما حياته وحياة اسرته لانقاذ سيده وولي نعمته في ايام هي الاشد والاقوى كيف اثق به كيف اضعه على راس السلطة كيف اعطيه ارفع منصب بالدولة كيف املكه مقاليد الامور وما ادراني انه خاض هذه الانتخابات لينقذ سيده وعائلته ونظامه ويحافظ على تركة الفساد والنهب ويعود بنا الى نقطة سالب 30 كما اراد ان يفعل سابقا عندما تولى رئاسة الوزارة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سادسا : حضرتك تتساءل عن الوضع القانوني لشفيق هناك الكثير من بلاغات الفساد والتربح مقدمه ضده .

اخي لا دفاعا عن الاخوان ولكن رجوعا الا الطريق القويم حتى لا ننزلق لقاع البئر ونتخبط في دهاليز نفق شفيق وطنطاوي وحسني وجمال وعز الذي لم نستطيع الخروج منه حتى الان.

لكي ودي وتحياتي ودعواتي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

من الواضح ان السبب الرئيسي للخوف من انتخاب رئيس من الاخوان هو الخوف من الدولة الدينية او تطبيق الشريعة او ايا كان المسمي

لكن في شئ لازم ناخد بالنا منه ،هل تطبيق الشريعة ده من صلاحيات الرئيس ؟

...

تطبيق الشريعة في الاساس ده شغل البرلمان اللي مهمته سن القوانين ، انما الرئيس ممكن ما يكونش ليه دور

في الموضوع ده او دوره حيبقي بسيط ، خاصة ان الدستور كمان لسة ما حددش صلاحيات الرئيس

اللي عايزة اوصل له من الكلام ده ان موضوع الخوف من الرئيس و كونه اسلامي و ممكن يخللي الدولة دينية دي

فزاعة مش في محلها ، لان ده مش اختصاص الرئيس ده اختصاص البرلمان و اللي خلاص انتخب من زمان

521433_280016605428226_187245658038655_577880_1826892710_n.jpg

وياسلام كمان لما تبقى التأسيسية والرئاسية هما كمان يبقوا أخوان ....

صحيح يا جماعة؟ ايه سبب تخوفكم اللى مالوش أى أساس من الصحة دة؟!؟!؟

العزيزة "ام سلمى" عندها حق طبعاً!!!

تحياتي.

تم تعديل بواسطة White heart

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

من الواضح ان السبب الرئيسي للخوف من انتخاب رئيس من الاخوان هو الخوف من الدولة الدينية او تطبيق الشريعة او ايا كان المسمي

لكن في شئ لازم ناخد بالنا منه ،هل تطبيق الشريعة ده من صلاحيات الرئيس ؟

...

تطبيق الشريعة في الاساس ده شغل البرلمان اللي مهمته سن القوانين ، انما الرئيس ممكن ما يكونش ليه دور

في الموضوع ده او دوره حيبقي بسيط ، خاصة ان الدستور كمان لسة ما حددش صلاحيات الرئيس

اللي عايزة اوصل له من الكلام ده ان موضوع الخوف من الرئيس و كونه اسلامي و ممكن يخللي الدولة دينية دي

فزاعة مش في محلها ، لان ده مش اختصاص الرئيس ده اختصاص البرلمان و اللي خلاص انتخب من زمان

521433_280016605428226_187245658038655_577880_1826892710_n.jpg

وياسلام كمان لما تبقى السلطة الرئاسية والتشريعية هما كمان يبقوا أخوان ....

صحيح يا جماعة؟ ايه سبب تخوفكم اللى مالوش أى أساس من الصحة دة؟!؟!؟

العزيزة "ام سلمى" عندها حق طبعاً!!!

تحياتي.

فى 4 نوفمبر 2008 تزامنا مع النتخابات الأمريكية للرئاسة والتي وصفت بالتاريخية حصل الديمقراطيون على غالبية كبيرة ومريحة في المجلس وذلك ب 256 مقعد للديمقراطيين و الرئيس الامريكى اوباما من الحزب الديموقراطى مقابل 175 مقعد للجمهوريين صحيح امريكا دولة متخلفة و الشعب الامريكى جاهل مؤكد الديموقراطيون اشتروا اصوات الناخبين بـ لتر بيبسى وحبيتين فياجرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

فى 4 نوفمبر 2008 تزامنا مع النتخابات الأمريكية للرئاسة والتي وصفت بالتاريخية حصل الديمقراطيون على غالبية كبيرة ومريحة في المجلس وذلك ب 256 مقعد للديمقراطيين و الرئيس الامريكى اوباما من الحزب الديموقراطى مقابل 175 مقعد للجمهوريين صحيح امريكا دولة متخلفة و الشعب الامريكى جاهل مؤكد الديموقراطيون اشتروا اصوات الناخبين بـ لتر بيبسى وحبيتين فياجرا

:)

مثالك دة بيفكرني بأى حد يجيب سيرة "الزيادة السكانية" فى مصر، وكيف انها مشكلة بتلتهم أى تنمية كانت فى ظل ظروف بلدنا السابقة والراهنة، فتأتي فوراً الإجابة الجاهزة السهلة: وماذا عن الصين التي تعدادها يقاس بالمليار وليس بالمليون، ومع ذلك تقدموا إقتصادياً، حتى باتوا القوة الثانية على مستوى العالم!!!

هكذا ... بكل بساطة تعقد المقارانات، من دون أى إقتراب من أى نوع من "التفاصيل" ... وعما اذا كانت المقارنة أساساً معقولة أو منطقية، أم ببساطة تشبيه ومقارنة فاسدة؟!؟!؟

أحدثك عن محاولات "الإستحواذ" عن 4 سلطات رئيسية فى "نظامنا" نحن السياسيي، وكيف ان المسألة لن تعدو اذا استمرت على هذا المنوال، الا مجرد صور "كاريكاتورية" هزلية لا علاقة لها لا بمصلحة وطن ولا مواطنين ولا نهضة ولا إستقرار ولا يحزنون ... عبر عنها على سبيل المثال لا الحصر بعض الفنانين ببساطة وببلاغة:

hj-43600595.jpg?ts=1333574095

korsi-85691141.jpg?ts=1333574094

destour-44743170.jpg?ts=1333575437

تروح جايبلي مثال عن الإنتخابات الأمريكية لسنة 2008 ... اللى "نظامها" على سبيل المثال سمح بوضع رجل "ملون" (كافر فى حكم الأخوان / الدولة الدينية) على رأس الدولة؟!؟!؟

واللى لحد النهاردة هو نفسه لا "كفر" الديموقراطية اللى جبته على سدة الحكم، ولا تلاعب فى الدستور علشان "يبلط" فى الحكم الى الأبد (انظمة الدول الدينية المعاصرة بأكملها!!!)

حتى تصبح للمقارنة ذات معنى، ولا يصبح "الحوار" مجرد "تحصيل حاصل" .... وكل يغن على ليلاه ... ربما إطلعنا على تفاصيل "نظامهم" هناك:

وبعدها "لنتحاور" اذا كان :

485758_261241170650420_100002936161855_492829_1005558626_n.jpg

:rolleyes:

تحياتي.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

فى 4 نوفمبر 2008 تزامنا مع النتخابات الأمريكية للرئاسة والتي وصفت بالتاريخية حصل الديمقراطيون على غالبية كبيرة ومريحة في المجلس وذلك ب 256 مقعد للديمقراطيين و الرئيس الامريكى اوباما من الحزب الديموقراطى مقابل 175 مقعد للجمهوريين صحيح امريكا دولة متخلفة و الشعب الامريكى جاهل مؤكد الديموقراطيون اشتروا اصوات الناخبين بـ لتر بيبسى وحبيتين فياجرا

:)

مثالك دة بيفكرني بأى حد يجيب سيرة "الزيادة السكانية" فى مصر، وكيف انها مشكلة بتلتهم أى تنمية كانت فى ظل ظروف بلدنا السابقة والراهنة، فتأتي فوراً الإجابة الجاهزة السهلة: وماذا عن الصين التي تعدادها يقاس بالمليار وليس بالمليون، ومع ذلك تقدموا إقتصادياً، حتى باتوا القوة الثانية على مستوى العالم!!!

هكذا ... بكل بساطة تعقد المقارانات، من دون أى إقتراب من أى نوع من "التفاصيل" ... وعما اذا كانت المقارنة أساساً معقولة أو منطقية، أم ببساطة تشبيه ومقارنة فاسدة؟!؟!؟

أحدثك عن محاولات "الإستحواذ" عن 4 سلطات رئيسية فى "نظامنا" نحن السياسيي، وكيف ان المسألة لن تعدو اذا استمرت على هذا المنوال، الا مجرد صور "كاريكاتورية" هزلية لا علاقة لها لا بمصلحة وطن ولا مواطنين ولا نهضة ولا إستقرار ولا يحزنون ... عبر عنها على سبيل المثال لا الحصر بعض الفنانين ببساطة وببلاغة:

hj-43600595.jpg?ts=1333574095

korsi-85691141.jpg?ts=1333574094

destour-44743170.jpg?ts=1333575437

تروح جايبلي مثال عن الإنتخابات الأمريكية لسنة 2008 ... اللى "نظامها" على سبيل المثال سمح بوضع رجل "ملون" (كافر فى حكم الأخوان / الدولة الدينية) على رأس الدولة؟!؟!؟

واللى لحد النهاردة هو نفسه لا "كفر" الديموقراطية اللى جبته على سدة الحكم، ولا تلاعب فى الدستور علشان "يبلط" فى الحكم الى الأبد (انظمة الدول الدينية المعاصرة بأكملها!!!)

حتى تصبح للمقارنة ذات معنى، ولا يصبح "الحوار" مجرد "تحصيل حاصل" .... وكل يغن على ليلاه ... ربما إطلعنا على تفاصيل "نظامهم" هناك:

وبعدها "لنتحاور" اذا كان :

485758_261241170650420_100002936161855_492829_1005558626_n.jpg

:rolleyes:

تحياتي.

بدون الخوض فى ردود مطولة مصحوبة بعدد من الروابط و المرفقات فى غير صلب الموضوع القالب الجاهز ان الاخوان سيطبقوا الدولة الدينية و هنكون زى السودان و افغانستان و ايران (قال يعنى الدول دى ايام حكم اللبرالى مثل ايران كانت دول عظمى و متقدمة)و التى يكون مخالفيهم كفار و يقطعوا اعناقهم و نعيش فى عصر الحاكم بالله الفاطمى اللى حرم الملوخية و الجرير الكلام ده فى مخيلتك و مخيلة غلاة العلمانيين

فكرتنى بمؤتمر فى من حوالى 20سنة كان حوار بين بعض رموز العلمانية و بعض العلماء و منهم الشيخ الغزالى الله يرحمه فقال واحد من العلمانين للشيخ انتم بتعينوا الحاكم و لو معجبكوش تقتلوه فرد عليه الشيخ الغزالى و قاله اول مره اعرف انكم بتخدوا معلوماتكم من الف ليله و ليله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

من الواضح ان السبب الرئيسي للخوف من انتخاب رئيس من الاخوان هو الخوف من الدولة الدينية او تطبيق الشريعة او ايا كان المسمي

لكن في شئ لازم ناخد بالنا منه ،هل تطبيق الشريعة ده من صلاحيات الرئيس ؟

يعني مثلا من الامور اللي استغربت لها ان حازم صلاح رغم انه كان من اكتر الناس اللي

بيتكلموا عن تطبيق الشريعة اللا انه حسب كلام ناس كتير من اللي يعرفوه انه انتخب ابو الفتوح مش مرسي

و سمعت له في خطبته الاسبوعية انه كان بيقول ان اختيار الرئيس من بين ابو الفتوح او مرسي يعتمد علي اشياء كتيرة

و ان موضوع الشريعة و مين فيهم ناوي يطبقها بصورة اوضخ مش هو الشئ المهم اكثر في اختيار الرئيس

لان تطبيق الشريعة في الاساس ده شغل البرلمان اللي مهمته سن القوانين ، انما الرئيس ممكن ما يكونش ليه دور

في الموضوع ده او دوره حيبقي بسيط ، خاصة ان الدستور كمان لسة ما حددش صلاحيات الرئيس

اللي عايزة اوصل له من الكلام ده ان موضوع الخوف من الرئيس و كونه اسلامي و ممكن يخللي الدولة دينية دي

فزاعة مش في محلها ، لان ده مش اختصاص الرئيس ده اختصاص البرلمان و اللي خلاص انتخب من زمان

و بالتالي مش معقول ان الخوف من شئ مش حقيقي يخلينا نغامر بانتخاب واحد من النظام السابق و

نرجع للسرقة و النهب و التعذيب و القمع و طبعا الامكانات و الميزانية اللي الجيش مستحوذ عليها

تفضل زي ما هي في حين الشعب بيموتوا من الجوع وبالاضافة لعدم محاسبة المجلس علي اي شيئ عملوه

و نبقي رجعنا 30 سنة لورا علشان بس تخوفنا من امور مش واقعية

الفاضلة أم سلمى

الإعتراض على مرسي أو الشاطر ليس بسبب موضوع الشريعة وتطبيقها أو تجاهلها،

الاعتراض عليهم ليس لانهم اسلاميين، لان ابو الفتوح إسلامي أيضا

الإعتراض لانهم ينتمون لتنظيم اسمه الاخوان المسلمين، ومعنى اختيار مرسي هو اختيار مكتب الارشاد، بالضبط مثل العروسة التي ستتزوج في بيت عيلة في الريف، يعني هي وزوجها سيكونون تحت إمرة حماها وحماتها، لان زوجها يخضع لابيه وامه.

واحنا مش عايزين مصر تتجوز الجماعة!!!

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

" ... لم اتوقع ان يصف احد مبارك و نظامه و منهم شفيق بهذا العمق ..."

bv:-

فعلاً ,,, عمييييييييييييق جداً ... حتى شوف:

http://www.youtube.com/watch?v=GmVgBqplOd8

1- يظهر يا عزيزي انه كل اللى عجبك من كلامها انها إستشهدت وبتستشهد بالإمام "ابن تيمية" .... وبتكترارها لكلمة "فاجر" ....

لكن مافكرتش انها ممكن تكون بتستشهد بكلام الرجل عملاً بالمثل القائل: وشهد شاهد من أهلها؟!؟!؟

2- جميل أن يستشهد بمن يرفع تعاليم ومنهج مدرسة الحب والكره فى الله، والناجين الوحيدين من النار، بإحدى "المتبرجات" ....

تقدم ملحوظ ,,, أحسنت.

تحياتي.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عنوان غريب، مش كده؟

أولا أنا لا أؤيد شفيق ورأيي فيه انه لايصلح للرئاسة تماما مثل رأيي في محمد مرسي،

ولكن عند إختيار السيئ والأسوء، أجد انه هو السيئ وان محمد مرسي والتنظيم من وراءه هو الأسوء وتجربة 15 شهر هي عمر الثورة تشهد على تنظيمه بذلك.

وقبل ان تتهموني بالفلولية او بالجنون أو معادة الإسلام، تعالوا نفكر بالعقل وبالمنطق.

ليه شفيق مش مرسي؟

لان شفيق من السهل علينا اننا نشيله ومفيش حد حيتهمنا بأننا ضد الإسلام او اننا بنكره الإسلام.

لان شفيق لو حبينا نشيله الاخوان حيتعاونوا معانا إلا إذا عملوا اتفاق معاه.

طيب لو مرسي مش عاجبنا وحبينا نشيله، ايه اللي حيحصل؟

أولا قبل ان نشيل مرسي، لازم نشيل الاخوان وتنظيمهم ومرشدهم لانهم حيقفوا في وشنا زي لما عملوا عند مجلس الشعب، لاننا في الحقيقة مش حنشيل مرسي بس، بل حنشيل تنظيم دولي.

لاننا لو حبينا نشيل مرسي مش حنلاقي حد من الاخوان واقف معانا.

لاننا لو حبينا نشيل مرسي حيتهمونا بأننا كارهين للإسلام وبنحارب كل ماهو إسلامي، واديها خطب في المساجد ايشي تكفير وايشي دعوة للتوبة عن مهاجمة مرسي.

تعالوا كده نشوف عندنا في المنتدي مثلا،

أي عضو كتب حاجة ضد مرسي او الكتاتني او صبحي صالح او البلتاجي او المرشد سابقا وحاليا تم اتهامه بالعلمانية والليبرالية الفاشلة الكافرة الداعرة الهمايونية المهلبية الاسفلتية السوداوية الشاذة.

في حين ان الهجوم على شفيق او عمرو موسى او حتى البرادعي ، نجد الاستحسان والثناء والنجوم الخضراء نازلة ترف عمال على بطال، مع ان كل الهجوم على هؤلاء ليس له اي منطق سوى انهم ليسوا تابعين للسلف او الخلف قصدي الاخوان.

وبعدين تعالوا نحسبها، هو شفيق ومرسي مش الاثنين حصلوا تقريبا على نفس النسبة من التصويت؟

شفيق لاعمل سلاسل بشرية، ولاعمل 25 مؤتمر انتخابي في 25 محافظة في آن واحد ولم يتوقف البرلمان علشان اعضاؤه تلف المحافظات تدعو له ولم يدعي هو ولا مؤيدوه ان النتيجة محسومة لصالحه من الجولة الأولى، ىفي حين ان العكس هو ماحدث.

يبقى ليه مانفكرش بالعقل والمنطق ونشوف وجهة نظر الناس اللي اختاروا شفيق، وايضا وجهة نظر اللي لم يختاروا مرسي.

بقول الكلام ده علشان نبطل نسفه في رأي من اختاروا شفيق ونتهمهم بأنهم ضد الثورة وانهم يريدون انتاج النظام السابق وهذا غير حقيقي لان النظام السابق انتهى ولا يستطيع كائن ان يعيده إلا إذا مات الشعب المصري أو أخذ مخدر طويل المفعول.

ماذكرته كان مجرد نقاط بسيطة لاتحتاج تفكير ولا عصر مخ، لكن بالطبع التعمق في دراية الفكرة سيكون في صالح شفيق لو تمت تلك الدراسة بحيادية.

كتلت هذا الموضوع منذ ستة أشهر

وها نحن نرى،

مجرد معارضة رئيس من الاخوان، انقسم الشعب قسمين، والمسؤول عن اشعال هذا الانقسام هو جهل الاخوان وقياداتهم ومن يتبعونهم بدون تفكير

لو كان شفيق هو الرئيس اعتقد ان الشعب المصري كان سيتوحد لا ان ينقسم

اتمنى ان لانصبح افغنستان جديدة على ارض مصر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عنوان غريب، مش كده؟

أولا أنا لا أؤيد شفيق ورأيي فيه انه لايصلح للرئاسة تماما مثل رأيي في محمد مرسي،

ولكن عند إختيار السيئ والأسوء، أجد انه هو السيئ وان محمد مرسي والتنظيم من وراءه هو الأسوء وتجربة 15 شهر هي عمر الثورة تشهد على تنظيمه بذلك.

وقبل ان تتهموني بالفلولية او بالجنون أو معادة الإسلام، تعالوا نفكر بالعقل وبالمنطق.

ليه شفيق مش مرسي؟

لان شفيق من السهل علينا اننا نشيله ومفيش حد حيتهمنا بأننا ضد الإسلام او اننا بنكره الإسلام.

لان شفيق لو حبينا نشيله الاخوان حيتعاونوا معانا إلا إذا عملوا اتفاق معاه.

طيب لو مرسي مش عاجبنا وحبينا نشيله، ايه اللي حيحصل؟

أولا قبل ان نشيل مرسي، لازم نشيل الاخوان وتنظيمهم ومرشدهم لانهم حيقفوا في وشنا زي لما عملوا عند مجلس الشعب، لاننا في الحقيقة مش حنشيل مرسي بس، بل حنشيل تنظيم دولي.

لاننا لو حبينا نشيل مرسي مش حنلاقي حد من الاخوان واقف معانا.

لاننا لو حبينا نشيل مرسي حيتهمونا بأننا كارهين للإسلام وبنحارب كل ماهو إسلامي، واديها خطب في المساجد ايشي تكفير وايشي دعوة للتوبة عن مهاجمة مرسي.

تعالوا كده نشوف عندنا في المنتدي مثلا،

أي عضو كتب حاجة ضد مرسي او الكتاتني او صبحي صالح او البلتاجي او المرشد سابقا وحاليا تم اتهامه بالعلمانية والليبرالية الفاشلة الكافرة الداعرة الهمايونية المهلبية الاسفلتية السوداوية الشاذة.

في حين ان الهجوم على شفيق او عمرو موسى او حتى البرادعي ، نجد الاستحسان والثناء والنجوم الخضراء نازلة ترف عمال على بطال، مع ان كل الهجوم على هؤلاء ليس له اي منطق سوى انهم ليسوا تابعين للسلف او الخلف قصدي الاخوان.

وبعدين تعالوا نحسبها، هو شفيق ومرسي مش الاثنين حصلوا تقريبا على نفس النسبة من التصويت؟

شفيق لاعمل سلاسل بشرية، ولاعمل 25 مؤتمر انتخابي في 25 محافظة في آن واحد ولم يتوقف البرلمان علشان اعضاؤه تلف المحافظات تدعو له ولم يدعي هو ولا مؤيدوه ان النتيجة محسومة لصالحه من الجولة الأولى، ىفي حين ان العكس هو ماحدث.

يبقى ليه مانفكرش بالعقل والمنطق ونشوف وجهة نظر الناس اللي اختاروا شفيق، وايضا وجهة نظر اللي لم يختاروا مرسي.

بقول الكلام ده علشان نبطل نسفه في رأي من اختاروا شفيق ونتهمهم بأنهم ضد الثورة وانهم يريدون انتاج النظام السابق وهذا غير حقيقي لان النظام السابق انتهى ولا يستطيع كائن ان يعيده إلا إذا مات الشعب المصري أو أخذ مخدر طويل المفعول.

ماذكرته كان مجرد نقاط بسيطة لاتحتاج تفكير ولا عصر مخ، لكن بالطبع التعمق في دراية الفكرة سيكون في صالح شفيق لو تمت تلك الدراسة بحيادية.

كتلت هذا الموضوع منذ ستة أشهر

وها نحن نرى،

مجرد معارضة رئيس من الاخوان، انقسم الشعب قسمين، والمسؤول عن اشعال هذا الانقسام هو جهل الاخوان وقياداتهم ومن يتبعونهم بدون تفكير

لو كان شفيق هو الرئيس اعتقد ان الشعب المصري كان سيتوحد لا ان ينقسم

اتمنى ان لانصبح افغنستان جديدة على ارض مصر

ياليت قومي يعلمــــــــــون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • اضف...