اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تغيير قانون العمل والعمال السعودي

Recommended Posts

السلام عليكم

أولا جزاكم الله خيرا علي الموضوع المفيد

ثانيا عندي إستفسار

جاء لي أنا وزوجتي عرض عمل في السعودية في نفس المكان وأثناء المقابلة قال لي صاحب العمل إننا لن نستطيع أخذ أبننا الوحيد 3 سنوات معنا ولكن سنرسل له بعد شهر وذلك هو إجراءات الحكومة السعودية فهل هذا صحيح وهل هناك حل؟

رابط هذا التعليق

• الردود 86
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

ثانيا عندي إستفسار

جاء لي أنا وزوجتي عرض عمل في السعودية في نفس المكان وأثناء المقابلة قال لي صاحب العمل إننا لن نستطيع أخذ أبننا الوحيد 3 سنوات معنا ولكن سنرسل له بعد شهر وذلك هو إجراءات الحكومة السعودية فهل هذا صحيح وهل هناك حل؟

غير صحيح اطلاقا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ثانيا عندي إستفسار

نمسكها واحده واحده

1- انت وزوجتك جالكم عقد عمل ... جميل جداً .. يبقى لا إنت ولا هي تنفع تاخدوا الولد معاكو في نفس الوقت .. لإنه ليس له صفة ليدخل المملكة لأول مرة .

2- الاخ صاحب العمل بيسرح بيكو __ سوري يعني ___ لإنه عاوزكو تعدوا فترة التجربة اللي هي 3 شهور ويضمن انكم هاتقعدوا وتستكملوا العقد المتفق عليه او لو حبيتو تفسخوا العقد بعد مرور 3 شهور فهاتخسروا كير وممكن تدخلوا في قضية تعويض لضرر أُلحق بالعمل وما الى ذلك

3- طب الحل عشان ما نبقاش كلكعنا المسائل ...

- الحل الأول : حد فيكو انتو الاتنين يسافر الاول ويستحسن حضرتك طبعاً واول ما يستخرج الإقامة ودي ممكن تاخد اسبوع زمان من ساعة الوصول وبعدها مباشرة يبدأ عمل استقدام للولد الصغير اللي ممكن يوصل مع والدته ( والدته هاتبقى جايه متعاقدة وهو جاي للإلتحاق بوالده ) وده برضوا بياخد اسبوع زمان بس في الحالة دي الولد لازم يبقى معاه باسبور مستقل وتأشيرة مستقلة بتتكلف 2000 ريال تدفع في السعودية ودي لازم تحملها هي وتذاكر الولد للاخ صاحب العمل .

- الحل الثاني : لو زنقت قوي تسافروا انتو الاتنين وتسيبوا الولد مع احد الاقرباء وتشترطوا على صاحب العمل ان استخراج الاقامة واجراءات الاستقدام لابد ان تبدأ بمجرد وصولكم وبلاش شغل عدم الثقة وحكاية شهر وكلام من ده

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

جزاكم اللة خيرا

شكرا mzohairy و se_ Elsyed

وأعتقد إن الحل الأول مناسب أكثر, طبعا المشكلة إن عرض العمل به تذكرة واحدة للمتعاقد ولكن أنا هتفاوض معه حتي تكون تذكره إبني وإقامته عليه.

لكن أنا مش فاهم النقطة رقم 2 كل إلي موجود في العرض إن أول 3 أشهر فترة إختبار مدفوعة الأجر بالكامل

والعقود نفسها لسه ما جتش من السعودية

ولكن عملا بنصيحتك هتصل بوكيلهم في مصر عشان يأخر تاريخ بدء العمل لزوجتي ويبلغهم برغبتي في أن يتحملوا تذكرة إبني وإقامت

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

السلام عليكم أخواني

هذا أول يوم أدخل فيه على المنتدى وعرفت هذا المنتدى من خلال بحثي عن "قانون العمل السعودي" بجوجل

عموماً.. كنت أود أن أحمل ملف عن قانون العمل الجديد والمعدل لأني معي عرض من السعودية للعمل تبع شركة اسمها "الشايع الدولية للتجارة" والمشكلة أن المقابل المادي ضعيف والمنصب كبير ولا أفهم كيف ذلك وقد قرأت العقد وبها العديد من علامات الاستفهام والتحفظات

فأرجو أن تساعدوني في اتخاذ القرار الصحيح لذلك..

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أخواني

هذا أول يوم أدخل فيه على المنتدى وعرفت هذا المنتدى من خلال بحثي عن "قانون العمل السعودي" بجوجل

عموماً.. كنت أود أن أحمل ملف عن قانون العمل الجديد والمعدل لأني معي عرض من السعودية للعمل تبع شركة اسمها "الشايع الدولية للتجارة" والمشكلة أن المقابل المادي ضعيف والمنصب كبير ولا أفهم كيف ذلك وقد قرأت العقد وبها العديد من علامات الاستفهام والتحفظات

فأرجو أن تساعدوني في اتخاذ القرار الصحيح لذلك..

وجزاكم الله خيرا

طب هانساعدك إزاي وإنت ما قلتش إيه هي إستفساراتك ؟

رابط هذا التعليق

أنا جالي عرض من شركة الشايع على وظيفة مساعد مدير معرض Assistant Store Manager

بس مش عارف هو المرتب بتاع الوظيفة 3200 ريال وهي إجمالي وهيخصم منه 640 ريال بدل سكن و 320 ريال بدل مواصلات

يعني الصافي 2240 ريال وطبعا المدينة متتحددش لأنهم ليهم فروع كثير في المملكة..

لكن بطبيعة الحال اللي أنا مش فاهمه ان المرتب ضعيف بالنسبة لمسمى الوظيفة

وغير كده هعمل باسبور "عامل شحن وتفريغ" على أساس ان التأشيرة هتطلع عامل شحن وتفريغ.. فأنا مستغرب ليه كده؟؟

وليه متتعملش على الباسبور العادي؟؟

رابط هذا التعليق

عايز أعرف ايه رأيكو في العرض ده.. مع العلم أني معايا العقد بالتفصيل وبها بعض التحفظات مثل:

المادة (6) بيقول

على الطرف الأول توفير التأمين الطبي للطرف الثاني داخل المملكة العربية السعودية وفق سياسات ولوائح الطرف الأول.. أنه في حالة مرضية أو مبالغ لا تقبل بها شركة التأمين يدفعها الطرف الثاني وحده دون حق الرجوع للطرف الأول بأي حال من الأحوال.

مع العلم بأن الطرف الأول هو شركة الشايع والطرف الثاني أنا

بالنسبة للمادة (7)

يتحمل الطرف الثاني كافة الرسوم والضرائب والحسومات التي تتوجب فيما يتعلق بتوظيفه سواء فرضت من قبل الحكومة السعودية أو حكومة بلد الطرف الثاني الأصلي / أو مكان إقامته وما إلى ذلك. بتعهد الطرف الثاني بتعويض الطرف الأول فيما يتعلق بأية مطالبات ترفعها أيه جهة ضد الطرف الأول فيما يتعلق بهذه الرسوم والضرائب والحسومات. وحيثما تتطلب القوانين أو اللوائح المتبعة، يستقطع الطرف الأول مباشرة من مستحقات الطرف الثاني مبلغ هذه الرسوم والضرائب والحسومات.

ايه رأيكو في الكلام.. أنا عايز أعمل رد على الشركة وبصراحة م عاجبني أي حاجة في أي حاجة.. واللي عرفته كمان أني لواتجوزت يبقى صعب أوي أجيب مراتي معايا.. طب وبالذمة أعمل ايه هناك وايه لازمته لما أروح ومراتي هنا في مصر؟؟؟

رابط هذا التعليق

عايز أعرف ايه رأيكو في العرض ده.. مع العلم أني معايا العقد بالتفصيل وبها بعض التحفظات مثل:

المادة (6) بيقول

على الطرف الأول توفير التأمين الطبي للطرف الثاني داخل المملكة العربية السعودية وفق سياسات ولوائح الطرف الأول.. أنه في حالة مرضية أو مبالغ لا تقبل بها شركة التأمين يدفعها الطرف الثاني وحده دون حق الرجوع للطرف الأول بأي حال من الأحوال.

بالنسبة للمادة (7)

يتحمل الطرف الثاني كافة الرسوم والضرائب والحسومات التي تتوجب فيما يتعلق بتوظيفه سواء فرضت من قبل الحكومة السعودية أو حكومة بلد الطرف الثاني الأصلي / أو مكان إقامته وما إلى ذلك. بتعهد الطرف الثاني بتعويض الطرف الأول فيما يتعلق بأية مطالبات ترفعها أيه جهة ضد الطرف الأول فيما يتعلق بهذه الرسوم والضرائب والحسومات. وحيثما تتطلب القوانين أو اللوائح المتبعة، يستقطع الطرف الأول مباشرة من مستحقات الطرف الثاني مبلغ هذه الرسوم والضرائب والحسومات.

ايه رأيكو في الكلام.. أنا عايز أعمل رد على الشركة وبصراحة م عاجبني أي حاجة في أي حاجة.. واللي عرفته كمان أني لواتجوزت يبقى صعب أوي أجيب مراتي معايا.. طب وبالذمة أعمل ايه هناك وايه لازمته لما أروح ومراتي هنا في مصر؟؟؟

بالنسبة للماده 6 تعتبر شيئ طبيعي ان ترفض شركات التأمين بعض انواع المصاريف العلاجيه زي التجميل مثلا او علاج العقم أو الكراون للسنان و ما شابه

أما الماده 7 ففيها شوية كلام:

المصاريف السنويه في السعوديه هي مصروف اصدار الإقامه و رخصة العمل و هم في حدود 750 ريال سنويا على ما أعتقد ويمكن سي السيد يأكد المعلومه اكتر مني فإذا كنت مستعد تضحي بالمبلغ ده كل سنه يبقى مفيش مشكله

أما قيمة الراتب فده عايز نقاش كتير لأنه بيعتمد على ظروفك في مصر و هل هي افضل ام اسوأ من الوضع القادم في السعوديه

يعني قد يكون عقد مغري للبعض

و قد يكون عقد لا يلتفت اليه اطلاقا من البعض الآخر

و ايضا يعتمد على المدينه اللي حتعيش فيها في السعوديه

فالمصروف في نجران او جيزان مثلا غير جده والرياض و الخبر تماما

تمنياتي لك بالتوفيق و السداد

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا جماعة هنا ملف وورد عن قانون العمل والعمال السعودي

http://www.arablaw.org/Download/Labor_Law_saudi.doc

لتنزيل نسخة من نظام مجلس القوى العاملة السعودي اضغط هنا

لتنزيل نسخة من لائحة مرافعات المنازعات العمالية السعودي اضغط هنا

رابط هذا التعليق

المادة (6) بيقول

بالنسبة للمادة (7)

بالنسبة للماده 6 تعتبر شيئ طبيعي ان ترفض شركات التأمين بعض انواع المصاريف العلاجيه زي التجميل مثلا او علاج العقم أو الكراون للسنان و ما شابه

أما الماده 7 ففيها شوية كلام:

المصاريف السنويه في السعوديه هي مصروف اصدار الإقامه و رخصة العمل و هم في حدود 750 ريال سنويا على ما أعتقد ويمكن سي السيد يأكد المعلومه اكتر مني فإذا كنت مستعد تضحي بالمبلغ ده كل سنه يبقى مفيش مشكله

أما قيمة الراتب فده عايز نقاش كتير لأنه بيعتمد على ظروفك في مصر و هل هي افضل ام اسوأ من الوضع القادم في السعوديه

يعني قد يكون عقد مغري للبعض

و قد يكون عقد لا يلتفت اليه اطلاقا من البعض الآخر

و ايضا يعتمد على المدينه اللي حتعيش فيها في السعوديه

فالمصروف في نجران او جيزان مثلا غير جده والرياض و الخبر تماما

تمنياتي لك بالتوفيق و السداد

جزاك الله كل خير أخي.. الصراحة أنا سايف هنا ظروفي أحسن وأن العرض مش مناسب لي والحقيقة كنت مستاء منهم لأنهم أصلا لم يتفاوضو أصلا حول المرتب ولا أي شيء .. يللا على الله هقعد هنا أحسن على الأقل الشغل هنا كويس والمسار هنا ماشي أحسن والدنيا هنا في مصر في فرص بدأت تيجي بعد ما كنت محبط آخر احباط

لكن فعلا لقيت الفرص بدأت تظهر.. هنا في مصر وبدأت البطالة تفك شوية بس بطريقة غير مباشرة

والله أنا قصدي أنا قاعد هنا في بيتنا ووسط أهالينا أحسن من الغربة والعذاب هناك ولو أنا هاروح السعودية لازم أحط في دماغي أن أنا هتضرب فوق دماغي منهم والصراحة أنا مش عايز كده وكرامة المصريين فوق كل حاجة والله

وحالياً أنا بجهز خطاب للشركة بناءاً على قانون العمل وطبعا هحاول أتفاوض معاهم على زيادة المرتب وتوضيح العقد أكثر خصوصا أنا مش عارف هو في عمولات ولا مفيش وخايف الشركة تدينا على قفانا ونتخنق والله أعلم عشان كده كنت عايز أعمل حسابي لحاجات كثير ووالله أعمل اللي عليا وخلاص على الأقل كرامة المصريين أعلى منهم

رابط هذا التعليق

.أخى العزيز بيدوو

بعد تحياتى للجميع

هناك نقطة يجب ان تضاف و هى الصورة الحقيقية لطبيعة العمل الذى تنوى الإقدام عليه

على الرغم من أنى لا أعلم كثيرا عن مؤهلاتك و خبراتك .. إلا أننى أضيف لك نقطة قد تفيدك هى أن هذه الشركة عبارة عن شركة للملابس الجاهزة لها عدة معارض و رغم أن الشركة تبدو ذات حجم كبير إلا أن المعرض الذى ذكرته هو عبارة عن محل ملابس و لا أظن أن دور مدير المعرض يتعدى محاسبة الزبائن ( الكاشير) فى معظم الأحيان و ربما فى بعض الأحيان مدير المعرض هذا يقف و حده فى المحل - حسب حجم هذا المحل - و فى هذه الحالة يتعدى واجبه الإدارة و الحسابات إلى تجربة الملابس و خدمة الزبائن و ربما ايضا بعض المهام التى ربما لا تقبلها (راجع المرتب المعروض )

هذا مع احترامى لكل عمل شريف و لكن الصورة يجب أن تتضح لك وهذا واجب كل من يعلم شيئا يستطيع أن يقدمه لك

أخى وفقك الله ووفقنا لكل ما فيه الخير

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيراً يا أخي

أنا فعلاً هشتغل على ماركة اسمها NEXT

لكن المكان طبعا أنا مش عارف لأن مكتوب في العقد أني أول ما أوصل هيودوني على حسب الفرع اللي محتاج وهعرف كل حاجة لما أوصل وطبعا أنا محبش كده خالص خصوصا أن كل مدينة ليها عيوب وليها مزاياه

بالنسبة لخبراتي ومؤهلاتي أنا أصلا خريج كلية التجارة دفعة 2004 قسم إدارة الأعمال وشغال أصلاً في إدارة الموارد البشرية كأخصائي وترقيت إلى مساعد مدير موارد بشرية

وعملت في البداية في مكتب صغير خاص بإعداد الدورات الإدارية والتنمية البشرية ومن هنا نمت قدراتي وخبراتي وعملت بعدها بشركة جهينة للمواد الغذائية اللي هي بتاع الزبادي واللبن.. وبعدها عملت في شركة في مجال تكنولوجيا المعلومات برده نفس مجالي بس على وظيفة أعلى

بالنسبة للمقابلة.. ده جت كده من واحد صاحبي وقاللي عليها وقاللي على شركة الشايع زمكنتش أعرفها لكني بدأت أعرفها من خلال موقعها الاليكتروني وهي www.alshaya.com

وعرفت من خلالها أنها شركة كبيرة جدا وليها فروع في كل دول الخليج ومصر كمان بس في مصر فيها ستار باكس كافيه وهي معروفة أعتقد وموجود في سيتي ستارز بمدينة نصر وبيبدأو يعملو بقية الفروع برده زي mother Care وهكذا

ولكن توقعت أن المرتب هتبقى عالي قبل ما أروح الانترفيو وشركة التوظيف قالتلي كلام غير الواقع

كانوا قالولي 4000 ريال والسكن والمواصلات عليهم وغير العمولات

قلت يبقى كويس جدا

فروحت قدمت وعملت المقابلة مع مدير أمريكي أعتقد أنه مستشار التعيين بالشركة

المهم فوجئت ان مفيش حد قبل في المقابلة معاه.. وبعدين لما حانت دوري لقيته بيديني أسئلة وش من غير تعارف ولا انت مين ولا أي حاجة.. فروحت مجاوب عليها بثبات وثقة لحد آخر الانترفيو لقيته في الآخر مش مصدق نفسه أني مجاوب المهم

قاللي بأه على الماركة اسمها ايه وهي نكست وساعتها مشي وخلص بسرعة ولا اتفاوضت على المرتب ولا أي حاجة ولا كنت أعرف المرتب كام

جيت بعدها بكام يوم شركة التوظيف لقيتهم جايبنلي عرض مكتوب فيه المرتب الإجمالي 3200 ريال وهتخصم منه 640 ريال سكن و 320 مواصلات يعني الصافي تقريبا 2240 ريال

وغير بأه التأمينات والضرايب والله أعلم ومش عارف أنا هاروح مدينة ايه وظروفها ايه فطبعا معجبنيش

وكمان التأشيرة هتطلع عامل شحن وتفريغ والصراحة روحت وزارة العمال عشان أشوف الحوار وأخلص معرفتش

مش راضيين وقعدوا يقولولي نصيبك ومش نصيبك والكلام ده

عموما سايبها على الله أصل ممكن ان كده معناه ده مش خير ليا والله في صلاة استخارة واستشارة من جميع الناس حتى أنتم أستشيركو وأنا أصلا موجود معاكو وعايز أعرف التفاصيل لأني بعمل عرض للشركة على تعديل العقد وتغيير المرتب على الأقل حددت أنا وهما رفضوا بدل ما أرفض أنا.. بس كده

معلش على الإطالة

رابط هذا التعليق

جميل جدا .

نصيحتى لك : إصرف نظر تماما عن الموضوع

ولو تحب السفر ابحث عن فرصة أفضل وتأكد منها جيدا - هناك فرق بين المحاسب و الإدارى و العمل كبائع أو تاجر و هذا المفهوم لابد ان يتغير .

بخلاف كل ما ورد فى معلوماتك و ردود الإخوة الأعزاء

اعلق على نقطة جانبية و هى : أنه لا يوجد شركة محترمة ( او كبيرة كما تفضلت ) تستخرج تأشيرات مخالفة لطبيعة العمل - إن لم يكن هذا هو العمل الحقيقى

ومعلومة إضافية الإتجاه الآن لتعيين السعوديين فى مثل هذه الوظائف و هنا لا يوجد لك مكان لمنافستهم خاصة فى اختيار مكان العمل

وفقك الله يا أخى العزيز

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

يا عزيزى الفاضل انت فى دبى او الاصح فى الامارات ومدام انت فى الامارات يبقى تحدث ولا حسد

كل من زار الخليج لازم يعرف ويتكلم عن جمال وتسامح القوانين فى الامارات

يا راجل احنا شاكين فى انهم ممكن يلغوا موضوع الكفالات اساسا فى الامارات

بالله عليك يا شيخ لما تتكلم عن الامارات ( اعملها قوانين لواحدها ) لانها حكامها ناس عدوا للمدنية من زمان ) وعرفوا ان فيه حاجة اسمها حرية الانسان التى لابد من احترامها (((((((((((((((( الله اكبر عليكى يا امارات ))))))) وتسلم يا شيخ زايد

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... لي استفسار صغير ...

انا جيت السعوديه من حوالى سنتين ونص وما كنتش اعرف حاجه فيها ... كنت جاى بفيزا حره يعني مجرد تاشيره تدخلنى البلد وادور انا على شغل ... جيت ودورت واشتغلت وللاسف ملقتش حد يوجهنى صح اشتغلت بمرتب ضعيف جدا يمكن مرتب زي مرتبات الهنود ومفيش اى بدلات اطلاقا ... المهم بعد ما اشتغلت حصلت ظروف مع كفيلي اللى انا جاى عليه اضريت انى انقل كفاله على الشغل اللى مرتبه زي الزفت ده ... قولت اصبر انا خريج جديد ومفيش خبره ... صبرت سنتين لحد ما خدت خبره واتجوزت وجبت مراتى معايا السعوديه وفضلت فى الشغل بتاعى ده ودورت على شغل تانى والحمد لله ربي وفقنى ولقيت شغل بمرتب ضعف مرتبي ويمكن اكتر ... كفيلي اللى انا ناقل عليه رافض انه يديني نقل كفاله وبيقولى مش هانقلك اطلاقا ولو عايز تسيب الشغل هانزلك نهائي ... انا مش عارف اتصرف ازاى انا سمعت ان فيه قانون جديد بيدى اى حد الحق فى انه ينقل كفالته طالما فى قدامه فرصه وظيفيه افضل ... ايه الحل يا جماعه مع العلم ان مرتبي كلكم هاتستغربوا لما تسمعوه مرتبي 2000 ريال شامل كل حاجه ... ونظام الشركه عندنا انها ما بتديش بدلات اطلاقا ... انا مش عارف اعيش اطلاقا انا ومراتى وبفكر انزل نهائي بس انا ما اشتغلتش فى مصر خالص انا خلصت جامعه وسافرت يا ريت اى حد عنده خبره يفيدنى ... وجزاكم الله كل خير

تم تعديل بواسطة بووودى
رابط هذا التعليق

مش هانتكلم على اللي راح

ولكن قدامك دلوقت حل واحد :

1- إما إنك تقدم إستقالتك .. أو تُنهي عقدك إذا كان نهايته قربت .

ثانياً : تتفاهم معاه بالحُسنة بإنك ناقل على الشركة بكفالة داخلية وبالتالي عايز نقل كفالة لشركة أخرى وإذا صمم على الرفض يبقى ليس أمامك إلا التوجه مباشرة إلى إمارة منطقة الرياض او إمارة المنطقة اللي إنت عايش فيها وأشرح لهم ظروفك وأشرح لهم تعنت الكفيل معك وانك مستقيل لوجود فرصة عمل أفضل وليس لأي سبب يتعلق بكفاءتك باعمل او وجود مشاكل مع الكفيل وصدقني ستجد أقصى تعاون منهم وسيجبروا الكفيل على إعطاءك نقل كفالة وحقوقك كاملة ...

ولكن حذاري إنك تسلمه إقامتك أحسن يخرج لك تأشيرة نهائي وساعتها هاتتعقد الأمور أكثر ... وحذاري ان تشكو لمكتب العمل بإن كفيلك يتعنت معك ولا يرديمنحك صك نقل الكفالة لإنهم ليسوا جهة إختصاص .

رابط هذا التعليق

الف شكر لحضرتك على النصيحه ... انا فعلا قدمت استقاله ولم يتم الاجابة عليها بالقبول ولا بالرفض كتابة لكن رفضها شفوي وقالى الشركة دي بيتك وانسي انك تخرج بره بيتك وتسيبه انت باقي معانا لاننا محتاجينك ... قالى سبيلك الوحيد للخروج من الشركة هو تقصيرك فى عملك او سوء اخلاقك ولو فرضا ده حصل هاتخرج من الشركة على مصر ... والاغرب انه رافض يزود راتبي ويعدل وضعي وبيقولى على قد لحافك مد رجليك ... اما موضوع نهايه العقد فا لسه فاضل سنه ونص على نهايه العقد ... وهل فعلا ما ارحش مكتب العمل انا فى ليا اصدقاء نصحونى انى اروح مكتب العمل ... هل انى اروح اماره الرياض هايسمعولى ... انا ليا اصدقاء برده قالولى ما تشتكيش لاى جهه علشان ما يتعنتش معاك ويخرجك نهائي...

يا ريت حضرتك تقولى الخطوات الصحيحه المطلوبه ايه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

دى ايه الحلاوة دى يا سي السيد

ايه اللعب التقيل ده يا ولاد

ياعم فين المنتدى ده من زمان

ياسلام ياولاد على التكنولوجيا و الى بتعمله و ربنا يخلى سى السيد و الانترنت

تعرف يا سى السيد انا طلع روحى من 3 سنين و انا بدور على حد يفهم موضوع نقل الهكفالة ده و فين اروح اشتكى و اروح اكلم مين و اعمل ايه لسه عارف من اسبوع بس كلام اللجنه العمالية فى الامارة و انهم ناس اكتر من محترمين و بيهتموا و بيجبروا الكفيل على نقل الكفالة ( نفس كلامك ) .

حبيت بس امر و اشكرك و اشكر كل الاخوه على الموضوع الجميل

صدقينى قرأته من الجلده للجلدة

اخوك

civil engineer

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...