اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غرفة المحاورات المركزية .. لمتابعة انتخابات الرئاسة المصرية

Recommended Posts

أعتقد ده نوع من أنواع التهجيص الإعلامي

الصفحه الرسمية لعمرو موسى :

انباء شبه مؤكدة عن انسحاب الفريق احمد شفيق

لصالح المرشح الرئاسى السيد عمرو موسى

بناء على اتصال هاتفى تم بين احد منسقى حملة الفريق شفيق

وبين احد منسقى حملة السيد عمرو موسى الاعلاميين

صرح الاخير بأن حملة الفريق احمد شفيق رئيس الوزراء المصرى السابق درست بعناية الموقف بعد موقعة اليوم عند مقر تصويت الفريق شفيق وما بدر من الكثيرين من الناخبين واختار الفريق ان ينسحب بهدوء لصالح السيد عمرو موسى تاركاً السباق وشاكراً ومعتذراً لكل من رغب فى أن يكون رئيساً للجمهورية

يعني هايكتب له توكيل بالإستفادة من الأصوات اللي حصل عليها ولا إيه ؟

فات الميعاد طبعاً

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 703
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فكرة حلوة

تجربة محافظة المنيا فى تنظيم الناخبين رائعة تم ادخال المواطنين للمدارس بعد اعطاءهم ارقام بترتيب المجىء وانتظروا دورهم جالسين بالمدارس بلا طوابير ولا حر ..تحية لصاحب الفكرة ومن نفذها

مصطفى النجار

رابط هذا التعليق

انا شفت منظر امبارح غريب جدا ومش لاقى له تفسير بجد

كنت فى اسكندريه امبارح وعديت على اكتر من يجى خمسين بلد من الارياف ال فى الطريق وحبيت اتطفل على اراء الناس فى المناطق دى على مرشحهم

. تخيلوا لقيت الغالبيه العطمى منهم الى شفيق وعمر موسى وبقوة كمان ونوع من التحدى للثورة والشباب بشكل كله حقد وغل مشفتوش قبل كده ومظهرشى عليهم قبل كده . انفجر فى الانتخابات .

وفى الطريق بعد فترة لقيت مدرسه فيها لجنه انتخابيه ولقيت وفود جايه بشكل منظم جدا ونزليين كلهم مع بعض من مكروباسات وعربيات نص نقل بشكل مكسف جدا ومتجهيين ناحيه لجنه الانتخابات . فلاحيين على موظفين على عمال . كوتيل يعنى من القرى دى

والاغرب لما سئلتهم ايه الدنيا قالوا شفيق . شفيق شفيق

حد عنده تفسير

لو المناظر دى منظمه من دواير الدوله والاجهزة الامنيه والمجالس المحليه هتبقى مصيبه

ولو منظمه من نفسهم وكانوا متطوعين بالفعل للادلاء لشفيق هتبقى مصيبه اكبر .

وفى الحاله دى يبقى مطلوب التخلى عن الشعب ده لانه مش هيعرف يعيش بكرامه .

شعب اعلن رفضه للعيش بكرامه واختار الذل

ومعنديش كلام تانى اقوله غير ده

طبعا الناس دي غلطانين

بس كمان الشباب الثوريين اللي ذي حضرتك غلطانين

لانكم انفصلتم عن الناس دي ولم تنزلوا لهم لكي تشرحوا لهم افكاركم

والله يااستاذ متعب انا كنت دائما اطالب الا نخسر الناس ونجعلهم يكرهوا الثوره بسبب المظاهرات والاعتصامات المستمره

الناس اللي حضرتك شوفتهم عاوزين امن واستقرار وقيل لهم ان احمد شفيق هيحقق لهم الامن وهيمنع المظاهرات والاعتصامات

والمجموعه الاخري ستنتخب شفيق خوفا من التيارات الاسلاميه طبعا هناك محاولات من اعضاء الحزب الوطني القديم لحشد الناس

لكن انا فعلت مثلك وسألت الناس ووجدت ان شفيق سيحقق مفجاه وسيدخل الاعاده وسينتخبه اعداد كبيره في القري والصعيد

والغريب ان سبب انتخابه هو نفسه ما يوصف به انه عنيف والناس تعتقد انهم يحتاجون لرجل حازم ليمنع الفوضي

بس انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه بالتخلي عن الشعب ده

علي فكره انا انتخبت حمدين صباحي وباقي اسرتي انتخبت ابو الفتوح لكني خايف جدا من وجود شفيق في الاعاده

الحل في الدوله المدنيه

رابط هذا التعليق

عشان الناس اللي عاوزة ترجع النظام القديم للمخلوع المتمثل في عمرو موسى او الشفيق .. اللي كانوا بيحتقروا الشعب المصري وبينظروا له على إنه شعب لا يستحق الديمقراطية

وأوعى حد يقول لي إن عمرو موسى او شفيق ما عملوش كده ..

لأني لو كنت جزء من النظام .. وفي كل الإجتماعات كانت بتتكرر الجُملة دي واخرها على لسان الضبع عمر سليمان .. ولم اعترض .. يبقى أنا مشارك في الجريمة

ليس عندي ادنى شك ولو واحد في المليون إن الإتنين دول مازالوا يعتنقوا نفس الفكر

أتفضلوا شوفوا الشعب المتحضر اللي عنده مخزون من القوة والسلوك المحترم ومنتظر بس لحظة التوجية الصحيحية لينطلق

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الاعتداء على شفيق من قبل الناخبين اثناء ادلاءه بصوته فى لجنته بالتجمع الخامس

كدة كل واحد لازم يشترى جزمة بتلات فرد, اثنين فى رجلية وواحد فى ايدة مخصصة لشفيق :)

قوم اذا ضرب النعال وجوههم شكت النعال بأي ذنب تصفع

رابط هذا التعليق

يا ريت نشوف الفيديو للاخر ، قبل ما نصدق كل الموجود علي النت بدون ادلة

http://www.youtube.com/watch?v=qG6DIoSbR90&feature=share

أنا أشك أنهم أعطوه المائة جنيه علشان يصور الفيلم ده!!!

يعني يا أم سلمى الست اللي في الفيديو تعرف تمثل زي الافندية دول؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

استطلاع عن اليوم الأول للانتخاب يظهر تقدم مرسى وأبو الفتوح وشفيق

أجرى مندوبو مركز الحقوق والمواطنة للدراسات والاستطلاعات الميدانية استطلاعا ميدانيا للرأى، على مدار اليوم الأول للانتخابات، شمل عينة عشوائية من الناخبين تتكون من 1627 ناخبا من خمس محافظات، هى: القاهرة والإسكندرية والشرقية والإسماعيلية وأسوان.

وأفادت الدراسة أن هناك 25.8% من العينة يؤيدون الدكتور محمد مرسى مرشح الإخوان المسلمين، بينما حصل الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح 23.2%، والفريق أحمد شفيق 20.7%، وعمرو موسى 11.3%، وحمدين صباحى 9.5%، ومرشحون آخرون 4.7%، فيما أبطل 1.4% من العينة أصواتهم، ورفض 3.4% من العينة ذكر أسماء مرشحيهم.

رابط هذا التعليق

انا انتخبت احمد شفيق

وان شاء الله هينجح

شفيـــــــــــق

ياراجـــــــــل

شفيق اللى قال لو المشير قال لي ماترشحش نفسك مش حارشح نفسي

يبق الفرق ايه بينه وبين مرشح المرشد؟

يبقى مرشح المرشد ... ومرشح المشير ... ياقلبي لاتحزن

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

الشعب المصرى ال 90 مليون الان هو عباره عن حوالى نصف مليون مثقفين وفاهمين وثوار والباقى اما مخدوع بشعارات الدين او جاهل او فلول

ولما كلن باقى الشعب بهذه الاوصاف فقد قام النصف مليون بالوصايه على هذا الشعب الجاهل

وهذا الشعب الجاهل عندما يقوم بالتصويت للاسلاميين فهم جاءوا بارادة الشعب واذا قام بالتصويت لغيرهم فهو مخدوع

اظن يا استاذ يا محترم عيب انك تقول على 89.5 مليون مصرى "كما ذكرت" شعب جاهل

الشعب اللى عمل ثورة اذهلت العالم باكلمه اصبح لدى البعض شعب جاهل

لا حول ولا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

طيب ما ممكن واحد يشك ان حضرتك واخد 100 جنيه علشان تكتب الكلام ده

بصراحة انا بعد الثورة مش باصدق الا اللى اشوفه بعينى .

تحياتى لك

تم تعديل بواسطة capitshino
رابط هذا التعليق

يا ريت نشوف الفيديو للاخر ، قبل ما نصدق كل الموجود علي النت بدون ادلة

http://www.youtube.com/watch?v=qG6DIoSbR90&feature=share

حركة حلوة

بدل من تكذيب لاى حالة للناس الغلابة الى كل الناس عارفين مين اللى بيعطيهم صدقات من اموال الزكاة وتبرعات الناس الطيبين تعملوا فيديو مضاد لذيذ زى ده واللقطة دى اتصورت نذيع ولا منذيعش وكمان جايبين واحد تخين زى الاستاذ ابراهيم

انا نفسى ان تواجهوا المشكلة وبلاش اللف حوليها

سؤال مباشر اريد اجابة مباشرة:هل يستخدم الاخوان مواد عذائية مطبوع عليها اسم حزبهم او صورة مرشحهم ولا لأ؟

هل بيوجهوا الناس الغلابة الذين ياخدوا مبلغ شهرى من تبرعات ناس تانية وتوجيهم لترشيح حزبهم او مرشحهم؟

هل هذه الطريقة رشوة أم لا؟

هل الرشوة الانتخابية حلال اذا كان وراءها ترشيخ واحد حيطبق شرع الله؟

رابط هذا التعليق

أولا عنوان الفيديو غير صحيح بالمرة ماذا قالت الحاجة بما يفيد اي وسيلة ضغط من أي نوع؟

الجمعيات الخيرية التابعة للاخوان المسلمين منتشرة في ربوع محافظات مصر منذ سنين بعيدة و مساعدة المحتاجين حتى من قبل قيام الثورة و وجود أدنى فرصة للاخوان للوصول للحكم

فهل قالت الحاجة انهم هددوها بقطع المساعدة الشهرية اذا لم تنتخب مرسي؟ و لاحظوا انها كانت بمفردها و تايهة و بتسأل عن لجنتها يبقى فين الضغط بأه؟!

و بعدين هي جريمة توزيع بروشورات المرشحين للرئاسة على الناس و الطلب منهم ترشيح صاحب الصورة أليس من ضمن الحملات الدعائية للمرشحين و خصوصا لمثل هؤلاء من يجري وراء لقمة عيشه يوما بيوم و لا يملكون رفاهية قراءة جرائد و متابعة تلفاز و نت؟

لا أستطيع تكذيب أو تصديق أي فيديوهات الآن في ظل حملات التشويه القائمة على قدم و ساق ضد الاخوان المسلمين لكن الحاجة في الفيديو أكاد أجزم بأنها لم تكذب

فهل نلوم هنا الاخوان لانهم اهتموا بفقراء مصر في حين اهملتهم الدولة فكان من زرع حصد؟

أقول قولي هذا مع العلم بكوني انتخبت د. أبو الفتوح

سبحان الله و بحمده عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك و عظيم سلطانك

رابط هذا التعليق

أخبار من على الأرض

زملائي في الأقصر والصعيد أخبروني إن الشباب المتعلم هناك دلوقتي بيصوت لأبو الفتوح وصباحي .... العائلات كلها واللى كانت مسيطرة على المحليات وتريد عودة سلطتها كلها بتصوت لشفيق وعمرو موسى وشفيق اكتر

بعض زملائي القدامي .... من مصر الجديدة ... صوتوا لعمرو موسى

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

د. نصر فريد واصل مفتي الجمهورية الأسبق: التصويت لمن ثبُت تورطهم في الفساد والظلم في انتخابات الرئاسة خيانة

أكد الدكتور نصر فريد واصل مفتي مصر الأسبق وعضو مجمع البحوث الإسلامية؛ أن التصويت للمفسدين في الانتخابات الرئاسية -المقرر إجراؤها يومي الأربعاء والخميس القادمين- ومن ثبت تورطهم في الفساد والظلم خيانة لدماء شهداء 25 يناير الزكية.

ودعا مفتي مصر الأسبق جموع الشعب المصري إلى المشاركة في انتخابات الرئاسة القادمة وعدم الانعزال؛ لعدم ترك الأمر للفاسدين، قائلاً: إن التخلي عن المشاركة في هذه المرحلة يعد جريمة سلبية تمهد للفلول تطويق رقابنا من جديد.

وأكد أن من يمتنع عن الإدلاء بصوته في الانتخابات آثم وخائن للأمانة، ويخسر دينه ودنياه؛ ويعد كاتمًا للشهادة ومشاركًا للفساد.

وقال في تصريح نشرته جريدة اللواء الإسلامي التي تصدر عن مؤسسة أخبار اليوم: لا بد من إكمال الانتخابات حتى يتم صياغة الدستور، ويعود الأمن، وينتعش الاقتصاد من جديد بدلاً من الحالة المتردية التي قد تؤدي بمصر إلى الهلاك؛ وأن يظل الجيش حاميًا للبلاد حتى تُسَلَّم لرئيس مدني منتخب من الشعب أيًّا كان التيار إسلاميًّا أو ليبراليًّا.

وللعلم أيها الإخوة فقد أعلن الدكتور نصر فريد واصل اليوم تأييده لحمدين صباحي رئيسا للجمهورية كما يُتداول في كثير من المواقع والله أعلم بمدى صحة الخبر .

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

يا جماعة اللى يعرف حد يكلمه ينزل ... الموضوع ماشي كده بشكل يخوف ، وبصراحة نسبة المشاركة بتقول إن دم الشهداء عند ناس كتير أرخص من شوية عرق حيعرقهم بسبب حرارة الجو لو نزل يشارك .. ... كده كتير وعيب بصراحه

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

للاسف شفيق ان لم يفز من اليوم فقد وضع قدما فى الاعادة شفيق عندنا مكتسح مع تفتت فى الاصوات بين ابوالفتوح وحمدين ومرسي والاغرب ان ناس كثير كانت مويدة للثورة ادته اما اغلب من انتخبوه فانتخبوه عندا فى الاخوان المسلمين

رابط هذا التعليق

طيب ما ممكن واحد يشك ان حضرتك واخد 100 جنيه علشان تكتب الكلام ده

بصراحة انا بعد الثورة مش باصدق الا اللى اشوفه بعينى .

تحياتى لك

100 جنيه = 16.5 دولار

شوية قوي يا استاذ، ميكفوش عشاء!!

بحبحها شوية يا استاذ عشان ندعيلك

--

رابط

رابط هذا التعليق

أخبار من على الأرض

زملائي في الأقصر والصعيد أخبروني إن الشباب المتعلم هناك دلوقتي بيصوت لأبو الفتوح وصباحي .... العائلات كلها واللى كانت مسيطرة على المحليات وتريد عودة سلطتها كلها بتصوت لشفيق وعمرو موسى وشفيق اكتر

بعض زملائي القدامي .... من مصر الجديدة ... صوتوا لعمرو موسى

يا جماعة اللى يعرف حد يكلمه ينزل ... الموضوع ماشي كده بشكل يخوف ، وبصراحة نسبة المشاركة بتقول إن دم الشهداء عند ناس كتير أرخص من شوية عرق حيعرقهم بسبب حرارة الجو لو نزل يشارك .. ... كده كتير وعيب بصراحه

للاسف شفيق ان لم يفز من اليوم فقد وضع قدما فى الاعادة شفيق عندنا مكتسح مع تفتت فى الاصوات بين ابوالفتوح وحمدين ومرسي والاغرب ان ناس كثير كانت مويدة للثورة ادته اما اغلب من انتخبوه فانتخبوه عندا فى الاخوان المسلمين

للاسف الشديد فعلا كلام ممن اثق فيهم و من المشاهدات ان الارياف و كبار السن و النصارى فى الغالب صوتوا لشفيق ده غير الظباط جيش و شرطة و مجندين اللى اسمائهم فى الكشوف زى ما اعترفت اللجنة بعد ما كشف عصام سلطان عن احدى الحالات ده غير الكلام اللى بيتقال عن بطايق مدنية للمجندين و حشد عمال المصانع و غير طبعا صلب المؤيدين له من فلول و امن دولة و الكائنات بتاعة الله يخرب بيت الثورة و تصريحات سمعت عنها للداخلية عن استعدادهم لنتائج الانتخابات ... فى احتمال سيناريو سوريا يتكرر معانا لو نجح شفيق ...ربنا يستر

رابط هذا التعليق

أنا اعتقد أنه من المبكر جدا محاولة التكهن بنتيجة الانتخابات .. فهي انتخابات تجري على مدار بلد كاملة وليست مدينة أو اثنتين

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...