اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غرفة المحاورات المركزية .. لمتابعة انتخابات الرئاسة المصرية

Recommended Posts

ده احمد شفيق تفوق علي جورج بوش نفسه :)

عاجل : غرفة عمليات حكومة ظل الثورة : ضرب احمد شفيق بالجزم فى مدرسة فاطمة عنان فى التجمع الخامس بالقاهرة الجديدة وتم طرده وكل اعضاء حملته من المدرسة

الراجل ده هايخلص على جزم الناس كده

انا شوفت المشهد ولم يعجبني ولا أوافق على طرق التعبير دي .... على الأقل عشان ما يسكبش تعاطف من ناس محايدة ... وكمان لو الأسلوب ده أنتشر يبقى كل واحد مُعرض إن جزمه ترشق في نافوخه من معارضيه في أي مكان وأي وقت

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 703
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الموضوع ده لازم يتحلل ويتدرس

هناك لجان كثيرة لم تتجاوز نسبة المشاركة فيها إلى 10 % ..

يعني لجنة مُسجل فيها 11 الف ناخب .. ييجي بس النهاردة 1000 واحد ؟

طب إيه الباقي مكسلين وهايتكربسوا كلهم بكره ؟

أصلهم خيروا الموظفين بين اجازة الأربعاء أو الخميس ... فمعظم الناس اختاروا الخميس علشان يلضم في الجمعة ، ده فن برضه علشان الدنيا تفضى لشغل حاورينى يا تيتا لما نص الناس يوم الخميس متلحقش تنتخب ويبقى اسمها فاضي فى الكشوف

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

الموضوع ده لازم يتحلل ويتدرس

هناك لجان كثيرة لم تتجاوز نسبة المشاركة فيها إلى 10 % ..

يعني لجنة مُسجل فيها 11 الف ناخب .. ييجي بس النهاردة 1000 واحد ؟

طب إيه الباقي مكسلين وهايتكربسوا كلهم بكره ؟

لجنتى كانت فاضية خالص .ز بس على بعد 100 متر لجنة عبد العزيز جاويش كانت طوابير طولها 50 متر .. وانا مروح لجنة "حريمى" فى شارع محمد إقبال كانت الطوابير على الرصيف حوالى 100 متر

مش كل اللجان

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يا ريت كل اللي هينتخبوا فلول يريحونا ويعملوا ذي الراجل ده جاب من الاخر

في واقعة جديدة وغريبة وقعت داخل اللجنة رقم 14 بمدينة صدفا بمحافظة أسيوط قام المواطن " ر. أ . ش "، على المعاش بحذف صور وأسماء كافة المرشحين المدرجين ببطاقة الانتخاب.

وكتب عليها بخط عريض أنا أرشح حسني مبارك رئيسًا لمصر، وأعلن ذلك لكافة الحاضرين داخل اللجنة بصوت مرتفع مما أحدث مشادات كلامية بينه وبين المندوبين باللجنة ولكنه برر اختياره بأنه لا يرى أحدًا يصلح من المرشحين الحاليين منتقدًا؛ ما أحدثته الثورة من بعض السلبيات.

وتدخل القاضي ورجال الأمن لفض النزاع بين الأطراف، ومضت العملية الانتخابية في سيرها بانتظام عقب الواقعة والمشادات.

الرباط الخاص بي

رابط هذا التعليق

عاجل : غرفة عمليات حكومة ظل الثورة : ضرب احمد شفيق بالجزم فى مدرسة فاطمة عنان فى التجمع الخامس بالقاهرة الجديدة وتم طرده وكل اعضاء حملته من المدرسة

انا شوفت المشهد ولم يعجبني ولا أوافق على طرق التعبير دي .... على الأقل عشان ما يسكبش تعاطف من ناس محايدة ... وكمان لو الأسلوب ده أنتشر يبقى كل واحد مُعرض إن جزمه ترشق في نافوخه من معارضيه في أي مكان وأي وقت

والله يا استاذ سي السيد الواحد ما يرضاش لحد بكدة فعلا

لولا اللي احنا بنسمعه من بلطجة انصاره عند اللجان و دفعهم لرشاوي و مؤتمراته اللي بتحميها الجيش والشرطة ده غير العجرفة والتهديدات اللي بقي بيتكلم بيها

كل شوية ، و توقعاتنا بالتزوير لصالحه ، فالواحد بصراحة ما عدش متعاطف معاه ابدا ، مش معقول الناس يسكتوا لحد ما يرجعنا زي قبل الثورة

لو الواحد كان حاسس انه مرشح عادي بينافس بنزاهة ما كانش حد رضي ان يحصل له كدة

لكن يا ريت حضرتك تقول لنا شفت ايه بالظبط بالتفصيل من باب العلم بالشئ لا اكثر و لا اقل :)

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

دعوة "أم سلمى" رشقت فيك يا إسلام لأنك مليت الدنيا دعاية لعمرو موسى وكنت متحمس له على الآخر

إيه رأيك بقى .. أنا كنت كاتب رقم اللجنة ورقمى المسلسل على الموبايل .. وكنت ناوى أنزل ساعة الضهرية علشان الناس تكون روحت تتغدى .. قوم إيه .. جالى ضيوف .. ونزلت الساعة خمسة ونص .. وشارع ابو قير كان واقف .. وانا لجنتى فى زيزينيا .. قمت مخرم وطالع على شارع الترماى لغاية قصر الصفا ومنها على جامع يحى وشمال فى يمين لقيت نفسى قدام اللجنة "زيزينيا الثانوية بنات" .. ومكان فاضى ركنت العربية .. وباطلع الموبايل لقيتنى نسيته فى البيت .. بس على مين .. كنت حافظ رقم اللجنة ورقمى فى الكشف .. ودقيقة ونص وكنت طالع من اللجنة والحبر فى صباعى ومنتخب عمرو موسى

شوفت فايدة التكتيم .. دارى على شمعتك تقيد .. واستعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان

وحبايبى "الأخوان" بيطبقوا الحديث الشريف ده بحذافيره .. يعنى بيستعينوا بالكتمان على قضاء حوائجهم .. ولذلك الشعب دايما مش عارف خطوتهم الجاية إيه .. يبقوا عمالين يقولوا يمين .. يمين .. يمين .. وهوب تلاقيهم داخلين شمال .. ليه علشان كانوا بيستعينوا على قضاء "حوائجهم" بالكتمان

أولادى باين عليهم انتخبوا "صباحى" .. قلت لهم برافو .. ياريت يكسب علشان تشوفوا اللى شفناه .. وبعدين تبقوا تتعلموا

على أى حال يا إسلام .. لازم نتحمل مسؤولية اختيارنا "كشعب" .. ونتعلم .. ونعرف نعزل ونخلع اللى ما يعجبناش فى الانتخابات اللى وراها .. إى وضع .. وأى رئيس .. حتى لو مرسى :P حيبقى أحسن من الوضع اللى احنا فيه .. وضع اللى مقرفص ولا قادر يقعد .. ولا قادر يقف على رجليه .. ولا قادر حتى ينام

دي حاجة كانت مفهومة من زمان يا أبومحمد :)

"مبارك" عليك الحبر الفسفوري ، وربنا "يعمرلك" مرشحك ويديله "العافية" و"الصحة" و"طولة العمر"

رابط هذا التعليق

شيء يدعو إلى الفخر

رابط هذا التعليق

التصويت رائع جدا في اسكندرية والجميع متعاونون واسمي مش موجود في الكشف المعلق خارج اللجان ولكن خدمة 5151 هي التي أخبرتني بالرقم الدقيق في الكشف والمطابق فعلا للجنة..

وكان في اللجنة اتنين من مندوبي المرشحين، وفي فترة دقيقة ربما كان المستشار خارج اللجنة تقريبا بيغير جو شوية..

البحرية بزيهم الأزرق متعاونون، وواحد من المواطنين قبلي مباشرة سألني ح تنتخب مين على باب الدخول لغرفة الاقتراع قلت له الشمس قاللي مين قلت له عمرو موسى وخلاص قدامي ملازم الجيش على باب غرفة الاقتراع (الأوضة اللي فيها الموظفين والبصمة والستارة والجدول والمندوبين) فقال لي مرسي؟ قلت له موسى مش عارف حسيت مكنش مستوعب إني أختار موسى حسيت كده..

بس والله الناس مواطنين وشرطة وجيش وفضاء (هو مستشار واحد) كانوا كلهم محترمين ولم يحاول أحد حتى منا نحن الواقفين (الجالسين بالأحرى) في الطابور أن يسأل أحدا عن اختياراته أو يغير قناعاته واختفت اللجان أو الأفراد الذين يوزعون دعايات أو يؤثرون على الناخب تماما..

أنا شايف تنظيم وإدارة انتخابات الرئاسة تحسن كثيرا عن الشعب والشورى..

الله يسامحك يا أبو جمال الناس مبسوطة سواق المشروع طاير من الفرحة باليوم ده وأنا سهران من امبارح ولا كأنه عيد..

وعلى رأي عمرو موسى: اللهم ول مصر خيارنا:

http://www.youtube.com/watch?v=J8SetomNMVY

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ سي السيد الواحد ما يرضاش لحد بكدة فعلا

لولا اللي احنا بنسمعه من بلطجة انصاره عند اللجان و دفعهم لرشاوي و مؤتمراته اللي بتحميها الجيش والشرطة ده غير العجرفة والتهديدات اللي بقي بيتكلم بيها

كل شوية ، و توقعاتنا بالتزوير لصالحه ، فالواحد بصراحة ما عدش متعاطف معاه ابدا ، مش معقول الناس يسكتوا لحد ما يرجعنا زي قبل الثورة

لو الواحد كان حاسس انه مرشح عادي بينافس بنزاهة ما كانش حد رضي ان يحصل له كدة

لكن يا ريت حضرتك تقول لنا شفت ايه بالظبط بالتفصيل من باب العلم بالشئ لا اكثر و لا اقل :)

زي كل مره .. شباب واقفين قدام اللجنة وبيحدفوا عربيته بالزجاجات الفارغة وبالأحذية .. مع وجود قوات أمن كتيرة جريت وراهم وطاردتهم وقبضوا على واحد منهم ... وهو عملوا معاه لقاء وقال دي ناس قلالات الأدب مش متربيين .

رابط هذا التعليق

شهادة لله النهاردةفى الاسكندرية ولا واحدة قالتلى يا اخت ( يعنى حد من الاخوان) لكن لقيت واحدة بتسأل كل اللى امامها يا مدام حتختارى مين ولما يقولولها انت حتنتخبى مين تقولهم أحمد شفيق ظابط ومحترم وجت عندى بقىىىىىىىى وسالتنى قولتها بلاش ازعلك قالتلى عمرو موسى قلت لها ابعدى عنى و عليت صوتى جه المجند و قالى فيه حاجة قلت له دعاية كان امامى واحدة منقبة قالها يا مدام قولتله مش دى المدام التانية ولما دخلت جوه وهى خارجة بتقولى شفيق قلت لها شفيق ياخدك حاعملك محضر جرت الجبانة

رابط هذا التعليق

شهادة لله النهاردةفى الاسكندرية ولا واحدة قالتلى يا اخت ( يعنى حد من الاخوان) لكن لقيت واحدة بتسأل كل اللى امامها يا مدام حتختارى مين ولما يقولولها انت حتنتخبى مين تقولهم أحمد شفيق ظابط ومحترم وجت عندى بقىىىىىىىى وسالتنى قولتها بلاش ازعلك قالتلى عمرو موسى قلت لها ابعدى عنى و عليت صوتى جه المجند و قالى فيه حاجة قلت له دعاية كان امامى واحدة منقبة قالها يا مدام قولتله مش دى المدام التانية ولما دخلت جوه وهى خارجة بتقولى شفيق قلت لها شفيق ياخدك حاعملك محضر جرت الجبانة

ولو اني مش فاهم حاجة من اللي انتي كتباه ولكن طالما بتقوليلها شفيق ياخدك

يبقى انتي بتتكلمي صح.....برافو عليكي

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

بطل الضربه الجزميه يتعرض للاعتداء مجددا فيديو بنفس الجزم

يعنى رئيسنا ياولاد بينضرب بالجزم

لابد من نزله له فى التحرير يوم الجمعه القادم ونسميها جمعه الجزم

http://www.elmokhalestv.com/index/details/id/27759

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

دعوة "أم سلمى" رشقت فيك يا إسلام لأنك مليت الدنيا دعاية لعمرو موسى وكنت متحمس له على الآخر

إيه رأيك بقى .. أنا كنت كاتب رقم اللجنة ورقمى المسلسل على الموبايل .. وكنت ناوى أنزل ساعة الضهرية علشان الناس تكون روحت تتغدى .. قوم إيه .. جالى ضيوف .. ونزلت الساعة خمسة ونص .. وشارع ابو قير كان واقف .. وانا لجنتى فى زيزينيا .. قمت مخرم وطالع على شارع الترماى لغاية قصر الصفا ومنها على جامع يحى وشمال فى يمين لقيت نفسى قدام اللجنة "زيزينيا الثانوية بنات" .. ومكان فاضى ركنت العربية .. وباطلع الموبايل لقيتنى نسيته فى البيت .. بس على مين .. كنت حافظ رقم اللجنة ورقمى فى الكشف .. ودقيقة ونص وكنت طالع من اللجنة والحبر فى صباعى ومنتخب عمرو موسى

شوفت فايدة التكتيم .. دارى على شمعتك تقيد .. واستعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان

وحبايبى "الأخوان" بيطبقوا الحديث الشريف ده بحذافيره .. يعنى بيستعينوا بالكتمان على قضاء حوائجهم .. ولذلك الشعب دايما مش عارف خطوتهم الجاية إيه .. يبقوا عمالين يقولوا يمين .. يمين .. يمين .. وهوب تلاقيهم داخلين شمال .. ليه علشان كانوا بيستعينوا على قضاء "حوائجهم" بالكتمان

أولادى باين عليهم انتخبوا "صباحى" .. قلت لهم برافو .. ياريت يكسب علشان تشوفوا اللى شفناه .. وبعدين تبقوا تتعلموا

على أى حال يا إسلام .. لازم نتحمل مسؤولية اختيارنا "كشعب" .. ونتعلم .. ونعرف نعزل ونخلع اللى ما يعجبناش فى الانتخابات اللى وراها .. إى وضع .. وأى رئيس .. حتى لو مرسى :P حيبقى أحسن من الوضع اللى احنا فيه .. وضع اللى مقرفص ولا قادر يقعد .. ولا قادر يقف على رجليه .. ولا قادر حتى ينام

دي حاجة كانت مفهومة من زمان يا أبومحمد :)

"مبارك" عليك الحبر الفسفوري ، وربنا "يعمرلك" مرشحك ويديله "العافية" و"الصحة" و"طولة العمر"

non:: عالعموم ، أشكرك .. "بلاقافية"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انتخبت والحمد لله وابرأت ذمتي إلى الله ..

اليوم كان ممتاز في لجان مدينة نصر ماعدا بعض اللجان اللي تعطل فيه التصويت بسبب وجود خطأ في أرقام الكشوف واللي تسبب في عملية زحام ارهقت الناخبيين اللي اختاروا انهم يصوتوا بالنهار رغم حرارة الشمس والجو الحار خصوصا في لجنه رقم3 بمدرسة محمد فريد في الحي السابع بجوار جامع البخاري...

عن نفسي كان تصويتي في لجنة عمر مكرم بجوار قسم ثان مدينة نصر ولم تستغرق العمليه اكثر من 5 دقائق ضاع منهم دقيقتين في السؤال عن الختم الأزرق اللي على ورقة الإقتراع واللي عرفت انه تغير واصبح علامه مضغوطه في أعلى الورقه ..وبالطبع اصبح الحديث عن اليفط الـ10 متر لسي مرسي وابو الفتوح اللي كانوا متعلقين امام اللجان مضيعه للوقت

وعلى العموم انتخبت انا وعائلتي عمرو موسى عن اقتناع انه الأفضل في إدارة االمرحله الانتقاليه ...

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

قولوا امين :)

يارب اللي ينزل ينتخب شفيق او موسى الطريق يتعطل

ولو الطريق متعطلش يتوه وميعرفش اللجنه

ولو وصل اللجنة ميعرفش رقمه

ولو عرف يكون نسي بطاقته وميعرفش ينتخب

ولو عرف ينتخب القلم يطفح منه

ولو القلم مطفحش يجيله حول لحظي ويعلم في الورقه

على مرشح تاني بالغلط ،، قادر ياكريم يارب

تصدقي اني كنت رايح انتخب (موسى ) وقلت قبل ما اروح اتغدي اروح انتخب

اجي ادخل من شارع الاقيه زحمة موت قمت مخرم من شارع تاني لقيت الشارع مسدود لغاية اخره

قلت اخرم من شارع تالت لقيته مسدود لطبة عينه قمت عامل للخلف در وراجع على البيت قلت اتغدي وانزل بعد الظهر يكون الجو هدى شوية

ودلوقتي عرفت انك داعية من قلبك :)

بس على مين يا عم ابو محمد

انا نزلت وركنت العربية واتمشيت على رجلي وقلت اهي رياضة وكمان عشان ما اتزنأش في السكة

ورحت ووقفت في الطابور وغالبية اللي واقفين جيراني وناس متوسطي العمر وكبار في السن هايرشحو عمورا عشان تعبو من الفوضى والاجندات والتمكين من رقابنا ربنا ما يمكنهم ابدا من رقابينا

وقفت بالظبط حوالي خمس دقائق ودخلت على اللجنة وطبعا القلم عارف رايح يدي لمين

انا حاسس ان حمدين بردو له شعبية كبيرة واتمنى يكون النهائي بين عمرو وحمدين عشان نرتاح من اول جولة

وفي الحالة دي مش هازعل لو اي واحد فيهم تولى واهو يبقى قضا اخف من قضا

وبردو حمدين الشعب هايخاد ويدي معاه مش هايجيب رقابينا زي ناس

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الاعتداء على شفيق من قبل الناخبين اثناء ادلاءه بصوته فى لجنته بالتجمع الخامس

تعليق بنتي على الصورة: هنوريك بقى الأفعال اللي على حق :D

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

بطل الضربه الجزميه يتعرض للاعتداء مجددا فيديو بنفس الجزم

يعنى رئيسنا ياولاد بينضرب بالجزم

لابد من نزله له فى التحرير يوم الجمعه القادم ونسميها جمعه الجزم

http://www.elmokhalestv.com/index/details/id/27759

هو شفيق يستاهل ضرب الجزمه بالتأكيد ( قال كانوا رايحين يرقصوا يوم موقعه الجمل قال ). بس اللى حصل ده غلط. مش معنى اننى اختلف مع حد ان يبقى لى حق اننى اعتدى عليه بدنيا. دى فوضى, و الفوضى هتضرنا كلنا.

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...