اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أوباما اول رئيس أمريكي يعلن تأييده لزواج المثليين !!

الغريب

Recommended Posts

اولا ادعوكي لقراءة كلامي جيدا فضلا لا امرا

الحريه متروكه للجميع حتى تصل الى نقطة الحاق الضرر بالمجتمع فتتوقف الحريه

النقطه دي بيحددها كل مجتمع على حسب اعرافه و قيمه

متهيألي واضحه؟

حلو

لا يا استاذ زوهيري اسمحلي اقول لحضرتك مش حلو

ليس من الحكمة اصدار قوانين خاطئة ما انزل الله بها من سلطان مثل تأييد زواج المثليين هذا

و الانتظار حتي يتفشي الامر في المجتمع و يلحق به الضرر بالفعل

ثم بعد هذا نعتذر ونصدر قرار بالمنع بعد فوات الاوان

ثم اليس الله سبحانه و تعالي يسر الامر علينا و اعلمنا مسبقا بالنافع و الضار ام ان

هناك من لا يزال لا يعلم ان ما امر الله به هو النافع و المصلحة و ما نهي عنه هو الضرر ؟

نييجي للنقطه الأهم هو عدم رضاؤكم عن العلمانيه

للأسف لم و لا و لن يؤدي الى اي شيئ

و ستبقى اممكم في آخر السباق و أممهم في اول السباق كما هو الحال منذ مئات كثيره من السنين

طبعا واحد ثورجي هيطلع يقول : يغور التقدم مع الشذوذ و العهر و الشمبانيا

اقوله ببساطه مجتمعاتكم الاسلاميه مليانه شذوذ و عهر و شمبانيا برضه بس بطريقه غير معلنه

و شويه شويه نعيد كل الكلام اللي كتبناه قبل كده كتير

تحياتي

قد تكون محق في ان عدم رضاءنا عن العلمانية في الغرب لن يؤدي الي شئ ، ولكن من حقنا ان نعبر عن رفضنا

كمواطنين ان تكون بلادنا علمانية ، وان نعبر عن رفضنا هذا في الاتخابات و استفتاء الدستور و كل ما هو متاح لدينا

اما بالنسبة لكون بلاد الغرب متقدمة وبلادنا متأخرة فلا يوجد ارتباط فعلي بين تطبيقهم النظم العلمانية وبين التقدم

تقدمهم نتج من الاجتهاد و العلم و اتقان العمل و قوانين منع السرقة وخلافه و التي لا تتنافي مع الشريعة بالعكس

هي امور امرنا الله بها ، وما تأخرنا اللا لتسلط الحكام عديمي الذمم علينا لسنوات طويلة

و الذين ندعو الله ان يمن علينا بالخلاص منهم

و اخيرا اتمني ان حضرتك لا تكرر علي طلب قراءة ما تكتب ، فأنا بالفعل و لله الحمد اقرأ جيدا ما تكتبه ، وان كنت لا تري ذلك

فهذا حقك و أنا اعفيك من الرد علي مداخلاتي ان اردت و ليس عليك اي حرج

و تحياتي لحضرتك

بارك الله فيك ولا فض فوك يا أم سلمي :give_rose:

رابط هذا التعليق

• الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا ريت كفاية بقي إدعاء ان العلمانية هي سبب تقدم الغرب

لإن محدش هيقتنع بالكلام ده ، ببساطة شديدة لإن الدولة الإسلامية في أزهي عصورها - لما كانت الشريعة الإسلامية مطبقة -

ماكانش تقدمهم وقتها بسبب العلمانية ، لما كانت أوروبا تحيا التخلف ويعمها الظلام

هو قانون وناموس رباني في الكون من أخذ بالأسباب يتقدم ولو كان كافرا ومن لم يأخذ بالأسباب يتأخر ولو كان مسلما

أسباب تأخر المسلمين كتير ، من إحتلال واستعمار علي مر العصور ونهب لثروات البلاد وتدميرها بواسطة البلاد اللي البعض مبهور بتقدمها حاليا

لحكام وطواغيت عمدوا وعملوا بكل طاقاتهم علي تدمير بلادهم ونهب مقدرات شعوبها وشغلهم بالبحث عن لقمة العيش

منظومات فاسدة علي جميع الأصعدة وعلي رأسها المنظومات التعليمية الفاشلة

وبالعمد خنق كل النوابغ وقتلهم وإجبارهم علي الهجرة والسفر بالروتين والفساد الذي عم كل الهيئات والمؤسسات

عايزينا كمان نطبق العلمانية اللي دمرت في الغرب الدين والقيم والسلوكيات ، عشان يبقي عندنا تخلف من كله

حتي شوية التدين والعادات الطيبة لدي شعوبنا عايزين تدمروها ؟؟

العلمانية ليست مرادف للتقدم أبدا

بل هو ناموس الخالق في الكون كما ذكرت ،، هم تقدموا فقط لأخذهم بالأسباب بعد أن - ولا زالوا - يمتصوا دماء الشعوب الأخري

ودي مداخلة ليا كنت برد فيها علي أستاذ محمد في نفس السياق - في موضوع زواج أمريكية من حمار

معلش يا أستاذ محمد أختلف مع حضرتك في كلامك ده

من منعنا من أن نبدع وجعلنا عالة علي الإنسانية

من منعنا من الإبتكار وجعلنا متأخرين صناعيا وبنستورد كل حاجة من برة هي انظمة متتالية فاسدة مقيتة

كان كل همها محاربة هذه العقول التي تطالب حضرتك بتحررها

حتي تظل حبيسة الجهل ولا تطالب بحقوقها من ناهبيها

أنظمة كانت بترمي براءات إختراعات ولادها في الأدراج وتحارب خروجها للنور

أنظمة نهبت خيرات البلاد لعقود طويلة

مئات الابحاث وبراءات الإختراعات بل الآلاف تم وأدها مع سبق الإصرار والترصد لمحاربة أي محاولة للنهوض والإصلاح

مناهج دراسية عقيمة لا تنمي العقل والقدرة علي التفكير والإبتكار وضعت بعناية فائقة لتخرج أجيالا تعودت علي الحفظ لتحقق النجاح

طرق تدريس أثبتت فشلها بجدارة

عدم تخصيص أقل القليل من الميزانية للبحث العلمي .. عشان يعرفوا يملوا جيوبهم

أنظمة عينت وزيرة بالإبتدائية وحاربت الطلبة والخريجين والباحثين و الحاصلين علي أعلي الشهادات العليا بكل السبل

هم دول السبب يا أستاذ محمد

يا رب الناس بقي تقرأ وتفهم :closedeyes:

رابط هذا التعليق

:)

بصراحه رغم وجود عشرات الجمل للرد على حضرتك

الا انني لا اجد متعه في الرد على شخص (كما هو واضح من رده ) انه لم يقرأ ما كتب ( مع احترامي لشخصك بالطبع)

لذلك انتظر تعليق احد القارئين المفندين لأناقشهم

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الا انني لا اجد متعه في الرد على شخص (كما هو واضح من رده ) انه لم يقرأ ما كتب ( مع احترامي لشخصك بالطبع)

تحياتي

لرأي حضرتك في شخصي المتواضع كل الإحترام والتقدير :)

ولو اني أشعر ان حضرتك آثرت عدم الرد لضعف حجتك

تحياتي

رابط هذا التعليق

تحياتي

تحياتي

بكل تأكيد يا سيدتي

المهم تكوني مرتاحه

و انا في انتظار مناقش فاهم و قارئ و غير ناقل

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

تحياتي

تحياتي

بكل تأكيد يا سيدتي

المهم تكوني مرتاحه

و انا في انتظار مناقش فاهم و قارئ و غير ناقل

تحياتي

:give_rose:

رابط هذا التعليق

دستور يا خوانا

يعنى هو احنا ماكانش ينفع فى ظل دساتيرنا اللى فاتت والاعلان الدستورى الحالى إننا نطلع قانون (أو حتى نحطها فى الدستور اللى فى المطبخ فى مادة تعريف "الأسرة") بمنع مهازل كتلك ؟ الأمر بسيط جدا ، بدون تهليل ولا تكبير ، ولا بسملة ولا حوقلة ، ولا أى يافطة تانية .. وبعدين الموضوع ماهوش بيخبط عالأبواب يعنى علشان نعمل الزيطة والزمبليطة دى .. وعمرنا ما سمعنا ليبرالى مصرى كافر ولا علمانى مصرى كافر بيقول عاوزين نشيل الطرح من على الرؤوس ولا نشيل الشعر اللى عالخدين

عالعموم إطمنوا أول ما نسمع إن رجاء حتتجوز إحسان .. أو ولاء حتتجوز نجاح .. أو ملك حتتجوز ميشيل .. كلنا حننزل الميدان نبارك لهم

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

العلمانيه يعني امك هيقلعوها الحجاب

قول مصري مأثور !

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الموضوع مش مصطبة الناس قاعدة عليها تغني وترد على بعضها

فعلى حسب علمي .. إن لا الليبرالية ولا العلمانية هي إن أمك تخلع الحجاب .. أو المثليين يتجوزوا بعض ... فهذا أمر ضد الفطرة أساساً

وإذا سيبت موضوع ما كله على بعضه وجيت تمسك نقطة معينة تفسرها من وجهة نظرك إنت وكأنك ظبطت واحد متلبس ووقفت فوق برج عالي تفضحه وتشهد الناس عليه .. فيبقى عليه العوض

أصلهم برضوا شبعوا تريقه علينا نحن المسلمون لما إتنين تلاته من العلماء أفتكسوا موضوع إرضاع الكبير .. فاكرينه طبعاً

ودده بالنسبة للعالم دي ما يفرقش عن موضوع زواج المثليين بالنسبة لنا وفضيحه ما بعدها فضيحة ...

وحتى ما يُثار هذه الأيام وما اعرفش دي فتوى ولا قانون ولا إفتكاسة ولا خبر كاذب عن جماع الوداع والحاجات الغريبة دي

أيها السادة العقلاء ... الحلال بين والحرام بين وبينهما أمور مشتبهات ...

إنت حر إنك تقبل فكر معين وترفض بعضه ... او تقبله كله أو ترفضه كله ...

وانت حُر إنك تُضيف إلى فكرك وعقيدتك أفكار لا تتناقض معها ..

وإنت حر إنك تقول انا مُسلم ليبرالي مثلاً ... ادين بالإسلام وأقبله كمرجعية .. وفي نفس الوقت أنا منفتح على أي فكر اخر لا يتنافى مع عقيدتي ... لان تظل عقيدتي هي المظلة الكبيرة التي تقع تحتها أفكاري ....

وإذا كان أوباما بيعمل كده عشان داخل خلاص على إنتخابات كمان كام شهر وفي عرض صوت واحد ... فهو حر ودي سياسات وتكتيكات متبعة .. ولا تفرق كثيراً عن المحلسه لإسرائيل والتنازلات اللي بيعملوها كل شويه

الغريبة إنك تلاقي الناس تمسك في موضوع زواج المثليين وحقوق الشواذ ... وهما أنفسهم يعملوا ودن من طين وودن من عجين لما رئيس امريكي ييجي يوعد الصهاينة إن أول قرار هاياخده هايكون نقل سفارة بلده من تل أبيب للقدس !!!!!!!!!...

بالظبط زي نُكتة بوش وتوني بلير ... لما بوش قال له أنا لما أغزو العراق هاقتل مليون عراقي وواحد دكتور سنان .. فبلير إستغرب وقال له : وإشمعنى يعني دكتور سنان واحد ؟

وما هموش المليون اللي هايتقتلوا

إحنا برضوا كده .. هاتك يا تريقة على موضوع لا يخصنا ولا يخص مجتمعنا وهاتك يا إسقاطات على أشياء لا تمس مجتمعنا ولا نبالي بقضايا هامة ....

وكل واحد عاوز يطلع في النهاية إن هو المنتصر لفكره

على سبيل المثال : النهاردة في وقت الغداء والراحة بتاعي .. بأشاهد قناة الحكمة إلا واجد حرباً ضروس بين السلفيين المنتمين لقناة الحكمة .. وهما بيردوا على إتهامات وتدني أسلوب صفوت حجازي ومحمد عبد المقصود .. اللي أقل إتهام أتهموه لهم كلهم بإن السلفيين هم عملاء لأمن الدولة .... يعني بالنسبة للاخوان دلوقت السلفيين بقوا كخه وعملاء وبيغسلوا اموات ده أخرهم يعني ....إزاي الحال يا شباب ؟

ويشهد الله أني سمعت بالأمس في الأستديو التحليلي لعماد الدين أديب وعمرو الشوبكي ووحيد عبد المجيد والمعتز بالله عبد الفتاح ... سمعت تعليق من الدكتور وحيد عبد المجيد عن الصفقة اللي بمقتضاها دعم السفليون وحزب النور الدكتور أبو الفتوح .. الراجل قال بالنص : شهادة للتاريخ وأمام الله .... بأنني خلال حوالي 4 شهور هي عُمر البرلمان المصري لم أرى حزب النور ولا السلفييون يدخلون في صفقات .. وأنهم اكبر فصيل في البرلمان يسعى إلى التوافق وتقديم التنازلات من أجل التوافق ووحدة الصف وجمع جميع القوى الوطنية مع بعضها البعض لخدمة الوطن ..

يعني أهي شهادة من واحد لا يخجل أن يقول أنه ليبرالي ...

وتقابلها شهادة من ناس لحد النهاردة بيطبلوا للمشروع الإسلامي وبيدعوا له . وفي نفس الوقت يهاجموا فصيل هو كان شريك لهم في نضالهم السياسي ... لكن لما تيجي ناحية مصلحته يقطع فيك ويكذب ويدعي عليك كذباً

شوفتوا إن كل حاجه ممكن تبقى نسبية إزاي ؟

وإن كل فكر ممكن يؤخذ منه ويُرد إزاي ؟

تحيه ... و شكرا

رابط هذا التعليق

زواج المثليين... ليس له دعوه بالدين

فلا تباركه كنيسه ولا معبد يهودى.. بل هو خطيئه كبرى مثل ماهو مصيبه كبرى فى الإسلام

و كان فعل الشذوذ لوقت قريب مُصنف ضمن الإضطرابات النفسيه.. كما هو الجنس مع الأطفال... و مع الحيوانات

و كلها مهما إن تم تعديلها فى تصنيف الأمراض النفسيه.... كلها إضطرابات و خروج عن الطبيعه... أو الفطره إن أردتم

و بقى إن فعلهم هو فعل قوم لوط... كما تفضل الزملاء سابقا... و الجزاء من عند الله قريب و إن طال الزمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اسمحولي انا قريت الخبر من اتجاه تاني..

فيه حاجة في الاعلام اسمها "صناعة الإجماع"

يعني ازاي بتكون رأي عام او بمعني اصح ازاي بتكون مجموعات ضغط من الجماهير علشان تتوجه نحو رأي عام"ما" يمارس علي صناعة القرار

المفهوم ده بيعتمد علي تبني قضايا مجتمعية لمن يصنفها البعض انهم "اقلية" قد تكون اقلية عرقية دينية او في الحالة اللي بنتكلم عليها اقلية لانها بتكسر العرف المجتمعي...(و بقول العرف المجتمعي لان حتي اكثر المجتمعات انفتاحا بترفضها كأفراد و ليس كحكومات ليها حسابات اخري)

و بحب الفت نظر حضراتكم انها صناعة....صناعة "تكوين الراي العام" يعني فلوس بالهبل بتندفع في اتجاه معين

الاداة لتحقيق ده بتاخد وقت....و بتكون الوسيلة ليها عن طريق الاعلام

لو حضراتكم بتحبوا السينما زي حالاتي

و رجعتوا بالتاريخ ل 3 سنين ورا هتلاحظوا ان معظم الافلام و المسلسلات الامريكية مكنشي فيها "تصريح" واضح لحقوق المثليين

يعني مكنشي فيه بطل يتجوز من نفس جنسه نهائي

اللي حصل خلال ال 3 سنين دولم

هو ما نسميه...."صناعة" و باللغة الصناعة....حصل ازدهار في المفهوم نفسه بحيث ان الفرد اللي كان معارض للفكرة...بيتحول تدريجيا لما بيشوفها انها اصبحت جزء "عادي" في الافلام...و لما يلاقي ان البطل بتاعه اللي بيتابعه و بيتوحد معاه....اكتشف انه "سعيد" في علاقة "مختلفة"...(حطيت المصطحات بين اقواس و كلي ثقة انكم هتفهموا المقصود منها)

الصناعة دي ابتدت من بدري اوي

و التخطيط انها توصل النهاردة انها تصبح موقف معلن من الرئيس و تتحول تدريجيا لقوانين تحمي الزواج و تنظمه

دي قراءتي للخبر....نموذج واضح لصناعة الاجماع الممنهج

ملاحظة ان حضراتكم انقسمتم فريقين زي عادة اي حوار

التيار الليبرالي بيخفف من وطأة الخبر...و مش عارفة ليه

التيار "حامي الاسلام" بيقرأ الخبر في مطلة العلمانية و الخراب اللي هتجيبه لو احنا مسكنا المظلة دي

طب السؤال اللي فعلا بسأله

هتعترفوا بوجود مثليين في مجتمعاتنا و لا لا...و محدش يبصلي....ايوة فيه....و اللي عاش في الخليج مع كامل احترامي عرف ده كويس

هتحلوا المشكلة دي ازاي

وجودهم في مجتمعانا

هيتحل ازاي

انا مش بدور علي قانون و لا بسن تشريعات علشان....جواز

انا بسال بس

دي مشكلة واحد علي مليون

بس القراءات بتقول....انها ممكن برضه لو واحد علي مليون في ظل حاجة اسمها "صناعة الاجماع"...ممكن في يوم تبقي واقع في وشك

هتحلوها ازاي؟؟؟؟

هتطردوهم من بلادهم....و يعتبروا لاجئين في بلاد اخري

و لا هتعالجوهم

و لا هتنبذوهم جوه المجتمع في العلانية....و يفضلوا وطاويط في الظلام لغاية ما يملكوا قوة راس المال اللي يحركوا بيها الدفة

ايه تصوركم؟؟؟

معنديش اجابة

و ارجوا الا يفهم من كلامي...اني بدافع عن اي حد....و لا بهاجم برضه اي حد

انا بس بسال

شكرا...الف شكر

ا

رابط هذا التعليق

التيار "حامي الاسلام" بيقرأ الخبر في مطلة العلمانية و الخراب اللي هتجيبه لو احنا مسكنا المظلة دي

محدش فينا أبدا ادعي انه حامي الإسلام - بصفتي من الناس اللي شايفة ان العلمانية سبب أساسي في سن قانون يسمح بزواج المثليين

لينا وجهة نظر مخالفة لوجهة نظر الفريق الليبرالي ومؤيدي العلمانية

أستاذ زهيري شايف ان مبادئ العلمانية موجودة في الرسالات السماوية ، العدالة والحرية المواطنة ... إلخ

وانا شايفة اني كمسلمة مش محتاجة للعلمانية طالما عندي شريعة متكاملة بتنظم كل شئون حياتي

ودي رؤيتي اللي بعبر عنها ...وبس

وتاني محدش من الفريق الرافض ، واللي عنده أسبابه للرفض ، شايف نفسه أبدا حامي للإسلام ، فقط قناعات مختلفة ،

حبيت بس أنوه لده

شكرا

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

لا يا استاذ زوهيري اسمحلي اقول لحضرتك مش حلو

ليس من الحكمة اصدار قوانين خاطئة ما انزل الله بها من سلطان مثل تأييد زواج المثليين هذا

كل واحد حر في مجتمعه حسب اعرافه و تقاليده هم احرار و احنا احرار يعني ممكن نكون احنا الاتنين بنطبق العلمانيه و هو يسمح بزواج المثليين و احنا نرفضه (واضحه؟)

الاستاذ الفاضل م. زوهيري

في العلمانية القواعد لا تخضع للدين بالتأكيد ، فاذا قرر مثلا الرئيس في بلادنا السماح بزواج المثليين زي ما عمل اوباما فلن يقف في طريقه عائق

لان لا قانون الهي معمول به يمنعه من ذلك و بالتالي سنضطر للانتظار 4 سنوات اخري في ظل هذه المهزلة حتي يأتي رئيس اخر

و هذه السنوات كافية لالحاق الضرر بالمجتمع كما ذكرت من قبل

الامر الاخر المهم ان النظم العلمانية لو طبقت في بلادنا حتي و ان منعت زواج المثليين مثلا بدافع الاعراف والتقاليد فهذا لا يعني بالتأكيد اننا نستطيع

في ظل العلمانية تطبيق كامل اوامر الله - و التي نعلم بالتأكيد كمسلمين افضليتها وانها الاصلح للمجتمع- بحجة انها متماشية مع الاعراف والتقاليد

و اللا لاصبحت دولة اسلامية حقيقة علمانية اسما فقط ، و لن يكون هناك داعي بالتأكيد لهذا اللف و الدوران

ثم اليس الله سبحانه و تعالي يسر الامر علينا و اعلمنا مسبقا بالنافع و الضار ام ان

هناك من لا يزال لا يعلم ان ما امر الله به هو النافع و المصلحة و ما نهي عنه هو الضرر ؟

ارجوا من حضرتك ان تعلمي ان الله يختلف بإختلاف البشر حسب اديانهم و معتقداتهم في مئات الأديان و الملل على الأرض

كما ان هناك لادينيين و ملحدين و لا ادري يقدر عددهم بمليار و نصف انسان على وجه الارض و لا اريد ان يفهم احد من كلامي ان الاديان تدعوا الى الشذوذ و لكنها لا تتفق مع بعضها حسب قوانينها و حرامها و حلالها...لذلك كانت العلمانية مرنة بحيث تسمح لكل مجتمع بتطبيق ما تسمح به قيمه و اعرافه

طبعا كل بلد تختلف حسب الديانة الغالبة علي سكانها ، و بالطبع انا يعنيني هنا بلدي مصر مثلا التي يدين معظم سكانها بالاسلام ،

و كوننا ننتقد الغرب او ننتقد العلمانية هناك فهذا فقط لابراز المساؤي التي قد تأتي منها حتي نتجنبها في بلدنا لكن لا يعنينا بالتأكيد معتقداتهم

اذن عودة لسؤالي السابق ، السنا نعلم كمسلمين في بلد اغلب سكانه يدين بالاسلام ان ما امر به الله هو النافع والمصلحة فلما نسمح

لمجموعة بشر في ظل القانون العلماني بالتجربة في مجتمعنا باصدار قوانين حسب اهواءهم قد لا تتوافق مع ما اقر الله بأنه الاصلح ؟

و تحياتي لحضرتك

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

التيار الليبرالي بيخفف من وطأة الخبر...و مش عارفة ليه

ظنك في غير محله يا لماضه خالص

ماحدش لا بيخفف ولا بيتقل من وطأة الخبر

بنحاول نوضح للجميع ان العلمانيه مرنه و تختلف باختلاف البلد و العادات و الاعراف و القيم

و لذلك لما واحده مجريه تتجوز واحده مجريه و حكومة المجر تسمح بذلك...ده امر مالوش دعوه بينا و لا بعلمانيتنا

بذمتك سهله للفهم ولا لأ؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فلا تباركه كنيسه ولا معبد يهودى.. بل هو خطيئه كبرى مثل ماهو مصيبه كبرى فى الإسلام

و كان فعل الشذوذ لوقت قريب مُصنف ضمن الإضطرابات النفسيه.. كما هو الجنس مع الأطفال... و مع الحيوانات

و كلها مهما إن تم تعديلها فى تصنيف الأمراض النفسيه.... كلها إضطرابات و خروج عن الطبيعه... أو الفطره إن أردتم

و بقى إن فعلهم هو فعل قوم لوط... كما تفضل الزملاء سابقا... و الجزاء من عند الله قريب و إن طال الزمن

لمؤخذه القطنه مابتكدبش بس الحق يتقال الكنيسه الشرقيه ترفض ذلك اللمؤخذه زيها زى المنهج الاسلامى

http://www.youtube.com/watch?v=rIDLz48fBh0

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

لمؤخذه القطنه مابتكدبش بس الحق يتقال الكنيسه الشرقيه ترفض ذلك اللمؤخذه زيها زى المنهج الاسلامى

و مين قال ان الكنيسه (كجزء من المجتمع الشرقي ) تقبل الشذوذ؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

دى كنيسه العلمانيين يا فنان ولا انت ليك رآي اخر

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

دى كنيسه العلمانيين يا فنان ولا انت ليك رآي اخر

ماهو انت لو بتقرا يابو محمود ماكنتش ترد رد زي ده

وضحنا مليون مره ان كل مجتمع حر بكنايسه بجوامعه بحكومته بشعبه في مدى الحريه الممنوحه للفرد

بحيث تختلف هذه الحريه من مجتمع علماني لمجتمع علماني آخر

عموما انا مابزهقش من كتر التوضيح حتى لو اتضح لي استحالة فهم القارئ

استمر في شرحي مهما طال الوقت و اجري على الله الى ان يستوعب

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

" ... اسمحولي انا قريت الخبر من اتجاه تاني..

...

بحب الفت نظر حضراتكم انها صناعة....صناعة "تكوين الراي العام"

...

هتعترفوا بوجود مثليين في مجتمعاتنا و لا لا...

...

هتطردوهم من بلادهم....و يعتبروا لاجئين في بلاد اخري

...

و لا هتنبذوهم جوه المجتمع في العلانية....و يفضلوا وطاويط في الظلام لغاية ما يملكوا قوة راس المال اللي يحركوا بيها الدفة

...

ارجوا الا يفهم من كلامي...اني بدافع عن اي حد....و لا بهاجم برضه اي حد

انا بس بسال

شكرا...الف شكر ..."

بل الف شكر لكِ انتِ يا عزيزتي ... كم أقدر وأحترم من يجتهد من آن الى آخر ليستطيع وبشجاعة التغلب على ذاته أولاً، وعلى المألوف والسائد ثانياً، ليتناول مشاهدة ذات الصورة من عدة زوايا بعقل نقدي مجرد .... بغض النظر عن مدى إتفاقنا وإختلافنا حول النتيجة أو المحصلة ... أحسنتي.

أما عن إجابة تسائلك حول موضوع الحوار (القديم القديم القديم الجديد) فقد وردت إجابتها بالفعل ومنذ بداية الموضوع:

محاكمة عادلة ويُعدم .... !!!

انظري معي:

عايزين صحيح نسمع آراء الأفاضل اللى بيقولوا دى حوادث فردية ..

....

لن تجد العلمانية منبتا إن شاء الله في أرض مصر الطيبة التى لن تنبت إلا طيبا ..

دلوقتى واحد يدخل يبرر.. ويقولك دا جواز ((رمزى)) هههههههههههه

...

تعددت التبريرات .. وال((لامؤاخذه)) واحده

" ... لمؤخذه القطنه مابتكدبش ... "

" ... دى كنيسه العلمانيين ..."

هذا هو ببساطة مثال مبسط للجو العام والنظام المتبع والمطبق بشكل آلي + بغبغاوي + دراماتيكي + راديكالي (خزعبلي) فى عالم "الدول الدينية" ... لا وجود ولا معنى ولا إحترام حقيقي لمصطلحات لغوية وما تعنيه فعلاً وبتجرد كـــ "الخصوصية" ... أو"حرية الإختيار والتقرير" ..... أو الإختلاف ... و"التعددية" ولهذا فشلت، ومازالت تفشل تلك الدول والشعوب التى تطبقها وستظل متخلفة وفاشلة وفى ذيل الأمم... باليمين نجد السمة الغالبة تبرع فى إنتاج المزيد والمزيد من الآفواة الجائعة + الجاهلة + المحرومة + المحبطة ... تمد يدها للإقتراض والإستدانة والعيش عالة على غيرها ... وباليسار تفضحها وتعايرها وتدعوها الى "الإيمان" بما تؤمن به لما فيه من خلاص ونجاة .... وتسخر منها، وتهزأ بها، وتتعالى عليها، وتدعوا عليها ليل نهار بالفشل والخراب والفناء وعواظم الأمور ... والمحزن والمؤسف انها تكرس كل إمكانياتها (ان وجدت) المادية والبشرية فى سبيل ان يبقى هذا الحال على ما هو عليه ... ان لما يطاله حتى التطور المبدع والمدهش :Exclam: :Exclam: :Exclam: :blink: mfb:

تحياتي.

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...