اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المطبخ الجاوي ( الأندونيسي)

عبير يونس

Recommended Posts

فيه مطعم جنبى اسمه ابون (ودى اكلة اندونسية مشهورة)

دخلت مرة اشوف بيبيع ايه قرفت من شكل الاكل وفى الاخر سالتهم على حاجة مش فى المينو عشان يقولى مش موجودة واقوم اروح بلا احراج وفى الاخر روحت اشتريت شاورما

اعرف ان اليمنين بيحبوا الاكل الاندونسى اوى - لو حد عايز يروح مطاعم اندونسية شعبية ممكن اوديه عشان اول ميبص للاكل يجيب اللى فى بطنه عالطول

مش عارف حد ممكن ياكل الاكل ده ازاى

بس مقدرش اقول انه لولا اختلاف الازواق لبارت السلع

الحقيقة موضوع جميل و أول مرة أشوفه

لكن تقبلوا مشاركتى لمرورى بتجربة شخصية خلا سفرى الأخير لجاكرتا و جزيرة بالى

أنا قضيت حوالى أسبوع لم أستطع تذوق الأكل الأندونيسى لأنه مختلف كليا عن أكلاتنا الشرقية

حتى المشروبات يفضولها باردة و مثلجة مثل الشاى و القهوة

لكن أفضل شئ تناولته هو الفاكهة المتنوعة و اللذيذة جدا مثل الدراجون و الأناناس الطبيعى و غيرها لا أتذكر إسمها

و يتكلمون اللغة المالاويه او الأندونيسية

و تحيتهم صباحا سلامات باجى و مساءا سلامات مالام

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 145
      برررررررر برررررد ......... كوباية الشاي ما حوقتش ... الف في البيت ... حر طليق ..... انا الملك .... هدووووووء رائع جونيور و أمه عند حماتي اكمنها تعبانة ... ربنا يشفيكي يا حماتي ... بس مش بسرعة يعني .... احط شريط لأسمهان ..... و وواحد تاني لليلي مراد .... خير اللهم اجعله خير مافيش أصوات اعتراضات .. يا حلاوة يبقي نحط فريد .. و ما حدش منهم حيتريق خصوصآ المفعوص اللي دايمآ يقوللي دي عالم عندها مغص بتغني ... ايش فهمك في الغنا يا بتاع الهافي ميتال و تيمبرجاك و لا تيمبرلاند..... سندوتش فينو
    • 6
      بسم الله الرحمن الرحيم انشغلت الآيام الماضية بأمور عائلية أخذتني عما يحدث حولنا من أمور المحروسة ؛ ولكن بالأمس اشتقت للمعرفة وجلست مع الحاسوب أرى ما الجديد الذي فاتني ‘وياليتني ما فعلت وما اقتربت من اللاب !! قلت أبدأ بعمل مرور على الصحف - كانت العناوين كالصخر الذي جثم على الصدر ثم توالت المفجعات ... اغتيال رجل الشرطة بطريقة بشعة ما هذا الفجور؟!لم أبالي بعد هذا الخبر بمن يتحدث ويحلل ويتوعد .المهم الرجل راح ضحية الإ رهاب وأصاب قلبي الوجع --لم تمر لحظات حتى وجدت أكثر من حادثة أبشعه
    • 31
      طب ممكـــن تســاعـدنى فـى تنظــيف المطبـــخ طول ما انت واقف معايا وبتساعدنى فى المطبخ مش حانسي لك الجميلة دى ابدا ما سبق كان استهلالا لابد منه بصراحة انا قولت لجوزى الكلمتين دول بالصدفة من كام يوم لاننا لو هاجرنا كندا مش حينفع ناخد الخدامة معانا وكمان انا لو حدى هناك حاقوم بتنضيف المطبخ فكنت حابة افتح معاه الموضوع انه يبقى يساعدنى يعنى هناك شوية لما نروح بس مش حاقولكم رد قال ايه cr((: cr((: لو عاوزين اقولكم عادى cr((: ما اطولش عليكم يعنى هما الرجالة قاسيين
    • 40
      السلام عليكم ورحمة الله ..... الاخ الفاضل وائل ...تصور انا قريت موضوعك الصبح فى اطلب اى وصفة .....ودلوقت لاقيته انفصل هنا ... ده مؤشر كويس على ان موضوعك مهم جدا لذا لزم وضعه منفردا ...انا عن نفسى استفدت منه جدا خصوصا فى موضوع رمى الكنكة فى الاخر :wub: بس برضه نفسى اعرف ايه اللى حصل ...تصور ماكنتش باصدق الزملاء لما كانوا بيقولوا الكلام ده ..واقول انهم بيهولوا .....مش عارفةبقى اللى عايز يكتب وصفة يكتبها فين دلوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • 15
      انا عندي استفسارات كتير وعلشان مش كل شوية افتح موضوع لسؤال واحد هاجمعهم كلهم هنا وانا عارف ان الاخوة والاخوات الشيف محاوراتية مش يبخلوا بالاجابة اول استفسار عن التسبيكة التسبيكة العادية بتاعة اي طبيخ انا بعد ما الصلصلة تغلي مع المية خلاص احط اللي انا عايزه بس متهيألي اكيد فيه وصفات تانية علشان التسبيكة تطلع حلوة تاني حاجة انا عايز اشتري محضر طعام عايز اعرف ايه النوع الكويس اللي ممكن يعمل كل حاجة في المطبخ فرم توم وملوخية وتقطيع بطاطس وياريت لو كان الجهاز بالصور شكرا للجميع :blink
  • أضف...