اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أكبر دليل إن المصريين مكسورين بجد

عادل أبو عمر

Recommended Posts

في تعليق قرأته بيقول لما تحصل مشكلة في مصر وتلاقي المصريين مطلعوش عليها نكته زي كل مره ... اعرف ان المصريين مكسورين بجد ...

عن نفسي كنت حاسس بالانكسار فعلا زي كتير من المصريين .. مش انكسار مذلة أو قلة حيلة ... انكسار حزن ...

وصدق المعصوم صلى الله عليه و سلم .. إن القلب ليحزن و إن العين لتدمع ...

مش قادر أتخيل إن في مصر مصيبة زي اللي حصلت ... كارثة بكل مقاييس العقل و كارثة لم تستوعبها الدنيا كلها على اختلاف جنسياتها و دياناتها ...

كل ده و لم نتوقف عن الجدال و لو يوما واحدا .. يوم واحد لله .. ما احنا من شهر مارس بنتخانق .. حد حاسس بفرق .. غير إننا في مصيبة أكبر من كل اللي حصل

إيه الهدف من الاستمرار في الفرقة ..

هل الهدف الثأر أم الوصول للمتهم أم إظهار الحقائق أم ... أم .. أم ماذا .. مليون سبب منطقي .. لكن الحزن أيضا منطقي

حتى الحزن فشل في تجميعنا .. و لو يوم واحد نتجمع مرة تانية ...

نلوم ليه على أي حد له مصلحة في توريط البلد أو إفشال الثورة ... إذا كنا احنا نفسنا بنفشلها بزيادة الفرقة بينا و بين و بعض ...

وجهات نظر تتحول لصراخ ... و مواضيع تبدأ مختلفة و تنتهي بنفس النهاية .. مفيش أمل يعني ..

خلاص ما تلوموش على اصحاب المصالح بقى ...

اذا كنا مش عارفين نتفق في عالم افتراضي جمعنا فيه فقط سبب واحد ووحيد و هو أننا "مصريين " فهذه محاورات المصريين و ليست المسلمين أو المسيحيين أو الإسلاميين أو الليبراليين أو العلمانيين أو .. أو ..

مش عايز أقول مفيش فايدة حتى لا أكون من اليائسين ..

لكني و قد ضاقت علي نفسي من الحزن ... ثم الغضب .. و من قبل الاغتراب الذي يجعل أحدنا وكأنه يتيما ...

لم أجد حالي إلا كحال الفتية عندما آووا إلى كهفهم ..

و لم أجد إلا ما قالوا ... ربنا آتنا من لدنك رحمة و هيء لنا من أمرنا رشدا

رابط هذا التعليق

شعب جبار ماتخافش عليه

واطيق لسه طويل بس شبابها رجاله قدها وقدوود

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

من اروع ما قرأت من مواضيع اخي عادل

الله يبارك لك ويفرج عنك وعن كل المصريين كل كرب

اخشى ان ينطبق علينا قول الله " تعالى

{وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً }الإسراء16

بصراحة الفساد والفسق كان منتشر في كل مكان حتى بين سكان المقابر... ولم يسلم منه غني او فقير

متعلم او جاهل ... حتى بعض رجال الدين لم يسلموا منه للاسف ، وحتى جاء علينا يوم اصبحنا فيه نهدم الانفاق ونغلق الحدود امام المستغيثين ممن يقتلون ويجوعون

فهل ما نمر به هو عقاب من الله كما تقول الايات

اتمنى الا يكون ذلك ... وليس امامنا الا العمل باخلاص والدعاء الى الله وان نستغفره على غفلتنا واخطائنا لعله يرحمنا

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

شعب جبار ماتخافش عليه

واطيق لسه طويل بس شبابها رجاله قدها وقدوود

حتى الشباب الجبار .. بيحزن يا تيمور

حتى ماخدناش بخاطرهم ...

حتى ما قلناش نلم بعض و نروح كلنا نعزيهم ... حتى و لو في العالم الافتراضي ..

تخيل قسوتنا على بعض وصلت لفين ...

رابط هذا التعليق

متقلقش احنا جيل ربانا جيل ماشى جنب الحيط فعمرنا ما اتعلما فن الحوار اما نحن فجيل بيزعق و يتخانق و يناقش و يحاول يفهم فمعناه اننا هنربى جيل يعرف يتناقش من غير خناق

اطمن

رابط هذا التعليق

الحاله الي حنا فيها دي الوقت . حاله عدم التوازن . لحنا منهزمين . ونستسلم . ولا حنا فرحانين بنتائج الثوره..

اصبحت النيران نيران صديقه . . ونيران الوطن .. وهذا الخطر ...

رابط هذا التعليق

من اروع ما قرأت من مواضيع اخي عادل

الله يبارك لك ويفرج عنك وعن كل المصريين كل كرب

اخشى ان ينطبق علينا قول الله " تعالى

{وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً }الإسراء16

بصراحة الفساد والفسق كان منتشر في كل مكان حتى بين سكان المقابر... ولم يسلم منه غني او فقير

متعلم او جاهل ... حتى بعض رجال الدين لم يسلموا منه للاسف ، وحتى جاء علينا يوم اصبحنا فيه نهدم الانفاق ونغلق الحدود امام المستغيثين ممن يقتلون ويجوعون

فهل ما نمر به هو عقاب من الله كما تقول الايات

اتمنى الا يكون ذلك ... وليس امامنا الا العمل باخلاص والدعاء الى الله وان نستغفره على غفلتنا واخطائنا لعله يرحمنا

جزاك الله كل خير أخي أبو ريم

ما نحن فيه خلال الفترة الماضية أراه هو من الأمور الطبيعية أو من توابع الثورات في بلد مثل مصر وصل فيه الفساد ما يفوق الوصف خصوصا أن الثورة لم تكتمل بعد ... لكني لا أرى ما نحن فيه عقاب فالثورة بأحداثها و بدايتها هي محض فضل من الله لم يتخيله بشر .. فما زلت مستبشرا بإذن الله ثم بما رأيته من هذا الشعب لكن المصيبة الأخيرة أعجزتني فعلا عن إدراك كيف لا نستطيع أن نتوحد على إختلافنا في مثل هذه الأحداث التي نعاها العالم ..

تحياتي أخي الكريم

رابط هذا التعليق

متقلقش احنا جيل ربانا جيل ماشى جنب الحيط فعمرنا ما اتعلما فن الحوار اما نحن فجيل بيزعق و يتخانق و يناقش و يحاول يفهم فمعناه اننا هنربى جيل يعرف يتناقش من غير خناق

اطمن

حضرتك أنا مش قلقان ..

بس كان نفسي إننا في الظروف نقدر نتوحد ..

رابط هذا التعليق

وصفت مشاعرنا بمنتهى البساطة

احنا فعلا مكسورين عارف حضرتك لية المصرى بينكسر لما الضربة تيجى من ضهرة على خوانة

و تخيل حرك لما يلف يشوف مين اللى ضربة يلاقية اخوة و صديقة

يبقى واقف مذهول مش مصدق هو اللى قدامة دة حقيقى و لا بيحلم و يتمنى من جواة انة يكون كابوس و يصحى منة

يكتشف انة مش حلم دة حقيقة

يبقى واقف مش عارف يعمل اية يرد حقة من اخوة و يزود الجرح و لا يكمل سيرة و هو مجروح و بيكلم نفسة لما اخويا يعمل فيا كدة امال هتسند على مين

دة شعور المصرى يا اخى

عرفت لية الانكسار جاى منين

يارب يارب الجرح يلتئم

يارب يحميك يا مصر من كل شر

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

لو بتثق فيا

تأكد ان معنويات الشباب في السما !

العواجيز كلها كام شهر ويفيصوا

والمستقبل كله لنا لوحدنا ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

احنا فعلا مكسورين عارف حضرتك لية المصرى بينكسر لما الضربة تيجى من ضهرة على خوانة

يبقى واقف مذهول مش مصدق هو اللى قدامة دة حقيقى و لا بيحلم و يتمنى من جواة انة يكون كابوس و يصحى منة

يبقى واقف مش عارف يعمل اية يرد حقة من اخوة و يزود الجرح و لا يكمل سيرة و هو مجروح و بيكلم نفسة لما اخويا يعمل فيا كدة امال هتسند على مين

دة شعور المصرى يا اخى

يارب يارب الجرح يلتئم

اسمحي لي اختلف معاكي

الضربة دي مش من اخواتنا و اصدقائنا

الضربة دي مدبرة

و عملية اجرامية بشعة

نفذها بلطجية لا لهم ملة و لا انتماء لأي حاجة

عشان كده انا مش مكسورة

بالعكس كلي غضب من اللي لسه بيهننوا في المجرمين و سايبينهم راكبين على اكتافنا

و يقولوا بنسايسهم لحد ما يمشوا

و على رأي المثل

قالوا يا فرعون ايه فرعنك

قال ملقيتش حد يلمني

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

في تعليق قرأته بيقول لما تحصل مشكلة في مصر وتلاقي المصريين مطلعوش عليها نكته زي كل مره ... اعرف ان المصريين مكسورين بجد ...

والله الشعب المصري ده حقيقي جامد جداً

طب شوف حضرتك دي

عاااااااااااااااااااااجل آخر نتائج لجنة تقصي الحقائق بشأن احداث بورسعيد :.........الهدف الثالث للمصري تسلل!!”

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

دة شعور المصرى يا اخى

يارب يارب الجرح يلتئم

اسمحي لي اختلف معاكي

الضربة دي مش من اخواتنا و اصدقائنا

الضربة دي مدبرة

و عملية اجرامية بشعة

نفذها بلطجية لا لهم ملة و لا انتماء لأي حاجة

عشان كده انا مش مكسورة

بالعكس كلي غضب من اللي لسه بيهننوا في المجرمين و سايبينهم راكبين على اكتافنا

و يقولوا بنسايسهم لحد ما يمشوا

و على رأي المثل

قالوا يا فرعون ايه فرعنك

قال ملقيتش حد يلمني

انا معنديش شك ان اللى العملية كلها مدبرة و اللى دبرها البلطجية

لكن من اللى سهلهم المهمة للتنفيذ

اللى اقصدة بالاخ و الصديق هما رجال الشرطة الى المرفوض يكون اول واحد يحافظ عليا و انا هنا مش باعمم لان فية رجال صالحين و شرفاء فى الشرطة

ااقصد

مدير الاستاد ااقصد محافظ بورسعيد ااقصد مدير الامن ااقصد كل واحد فى مركزة و مقصر فى حق ضميرة ووظيفتة و بلدة

ااقصد كل واحد فى وظيفتة و لم يقوم بحق بلدة علية

مش البلطجية بس اللى يتحملوا تلك المسئولية

يبقى احنا بندفن راسنا فى التراب

لا فية ناس قاعدة على كرسيها من اكبر راس للاقل راس مسئولة على حصل

لو حد عندة ضمير مش قادر على وظيفتة

يسيبها لغيرة قادر مصر ملاينة ناس شرفاء كتير

كلكم راع ومسئول عن راعيتة

فى ظروفنا الحالية اللى بيقصر فى وظيفتة بيقصر فى حقى و حقك و حق البلد علية

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 0
      وافق مجلس الوزراء برئاسة الدكتور مصطفى مدبولى على أكبر صفقة استثمار مباشر من خلال شراكة استثمارية مع كيانات كعرض المقال كاملاً
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...