اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نــادي الــمــتــوقــفــيـــن

الغريب

Recommended Posts

أختلفنا كثيرا في وجهات النظر في هذا المنتدى ، ولكن كانت الفائدة كبيرة بقدر إختلافنا الذي لم يغيب عنه الإحترام والتقدير

أعلم أن الواقع غير طبيعي ، وهو ما سينعكس حتما على المنتدى

ولكني لم أعد أحتمل الأمر الذي زاد عن الحد

سأجلس في مقاعد المتابعين

ويسعني الصمت ، كما وسع من هم أفضل مني من الأعضاء الذين غابت مشاركتهم عنا

ولكني سأبادر للمشاركة إذا وجدت موضوع يستثير الفكر والعقل والحوار

وأنتظر من موضوعي هذا أن يذكر أعضاء أفاضل بدأوا في الإنجراف إلى مستوى لا يليق بهم

تحياتي ...:egyflag:

رابط هذا التعليق

أختلفنا كثيرا في وجهات النظر في هذا المنتدى ، ولكن كانت الفائدة كبيرة بقدر إختلافنا الذي لم يغيب عنه الإحترام والتقدير

أعلم أن الواقع غير طبيعي ، وهو ما سينعكس حتما على المنتدى

ولكني لم أعد أحتمل الأمر الذي زاد عن الحد

سأجلس في مقاعد المتابعين

وأنتظر من موضوعي هذا أن يذكر أعضاء أفاضل بدأوا في الإنجراف إلى مستوى لا يليق بهم

والله انا معاك في رأيك ويمكن...انضم اليك انا وافاضل كثير اعرفهم سئموا من هذه الطريقة في الحوار

لكن غضب عن الواحد...يعمل ايه وهو يرى تشويه متعمد...وقلب للحقائق..

تلاقي واحد فاتح موضوع يدعوا لوقف الخلاف وتاني يوم مباشرة تلاقيه فاتح موضوع خلافي مبني على خبر كاذب

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

صاحب الرسالة لا يترك القلم الا على رقبته

اركتيكت الله يصبحه بالخير كان بينضرب بالنار لكن فضل ثابت ما انسحبش

اتمنى الكل يثبت على موقفه مهما كانت العواصف والصعوبات ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

لا اوافق علي قرارك يا أخ غريب ، و أتمنى تعيد النظر فيه مرة آخري ..

نعم ، هناك موضوعات فُتحت خصيصاً للتشويه و قلب الحقائق ..

و يتم تحديثها بصورة دوريه لتصبح في مُقدمة الموضوعات النشطه بالمنتدي ..

نعم فُتحت موضوعات للتشويه و ليس للحوار العاقل و النقاش ..

منها على سبيل المثال لا الحصر

4 موضوعات دُفعه واحدة الفاصل بين الموضوع و الآخر دقيقة واحدة

و تبدأ جميعها بـ ( كذب و تضليل ) الحرية و العدالة & الإخوان & السلفيين & حزب النور

موضوعات تشويه بدون أدله واقعيه ، و يفرض صاحب الموضوع رأيه و وجهة نظره

و إذا سألته عن الدليل حتى تُكمل مناقشتك معه يقول لك ( ليس ما يُعرف يُقال ) !

نعم يوجد موضوعات كثيرة جداً فُتحت للتشوية و مصادرها من جرائد صفراء

لكن علينا الصبر الصبر الصبر و نسأل الله لنا و لهم الهداية ،،

بقترح على حضرتك تاخد فتره راحه بعيد شويه عن المنتدى لتستعيد نشاطك من جديد

و تعاود الكتابة مرة أخري .. هذا رأي

تحيــــــــاتي ،،

رابط هذا التعليق

اعتقد انى سبقتك فى الخطوة دى يا غريب

فقط متابع موضوع السيارات اللى فتحته حتى انول دعوة صادقة من اى عضو تنفعه نصيحتى وتوفر عليه بعض الراحة والمال

فعلا متوقف من فترة عن التعليق على اى موضوع سياسى رغم انى اقرءها كلها

لكن للاسف فى الايام الاخيرة ظهر وانضم للمنتدى اعضاء للاسف ازالوا من القيمة الكبيرة للمنتدى

وتوقف الكثير من الاعضاء الذين شكلوا فعلا اضافة كبيرة للمنتدى فى السابق

اللى عايزنى انا موجود فى موضوع جمارك السيارات بس ممنوع الكلام هناك الا فيما يخص السيارات

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يا أخ غريب صدقني الاختلاف في الرأي لا يفسد أبدا للود قضية

والاختلاف هو ظاهرة صحية بصفة عامة .. ولكن الغير صحي هو التطاول والهجوم للهجوم فقط لا غير

كما أنه تواجد في الاونة الأخيرة بعض المتثقفين الذين ينفر الناس من قراءة مواضيعهم

ولكن هذه هي الحياة .. والمحاورات جزء من الحياة .. والحياة لابد ان يتوافر فيها كافة الشرائح والمستويات

وكما أخذت علي البرادعي انسحابه من الساحة وقت المعركة التي يفترض ان لا ينسحب منها جندي مقاتل

أقول لك أيضا لا تنسحب ان كنت تظن نفسك في معركة ... فاذا انسحب كل صاحب رأي وعقل ومنطق ... فمن يتبقي !!!

بالتأكيد استفدنا جميعا من المحاورات .. وبالتأكيد صادفك فيها أيام سعيدة كثيرة ... فأقل شيء أن ترد لها الجميل

فساعة وساعة ... أظن ولله الحمد انه مهما اختلفنا سنظل جميعا أخوة .. وأحسب أن الجميع سواء اختلفوا او اتفقوا هدفهم واحد وهو المصلحة العامة

فلا أحد يتقاضي شيئا علي كتاباته ولا علي وقته الذي يقضيه هنا .... صدقني أنا شخصيا استمتع بوجودي بالمحاورات وان كنت لا اشارك في كافة المواضيع المطروحة

لا تيأس ولا ترحل ولا تغيب ... ولتتكاتف أيدينا سويا ... لتجد المحاورات مرة أخري ذلك الملتقي الثقافي الحضاري الرائع الذي عهدته دائما

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا كمان تعبت من تبادل الإتهامات والتخوين لكل من يخالف الآخر في الرأي ووجهة النظر

ولما أشارك وأقول وجهة نظري وأعرض رؤيتي ومخاوفي

ألاقي بعد مداخلتي مداخلات من - المفروض - زملاء في المنتدي

يطالبوا بدليل علي كل كلمة حتي المخاوف اللي الواحد ممكن يفكر فيها

ودفاع مستميت عن المتظاهرين وكأنهم ملائكة لا يخطئون وفوق النقد

وعدم تقبل الرأي الآخر بالرغم من إن اللي بيهاجمك لو بادلته هجوم يبادر ويتهمك إنك مش بتقبل الرأي المخالف !!!

ده غير السخرية اللاذعة والتهكم ومحاولة تسفيه عقلك وتفكيرك

والآخر بقي زملاء أفاضل إتهموا من يري الإنتظار وعدم التصعيد ( واحنا نيتنا تجنب ما لا يحمد عقباه مما سيترتب علي المواجهة مع الجيش )

هؤلاء الأفاضل إتهمونا بالعمالة واننا فلول ولجان إلكترونية وبنشوه الثورة والثوار وأمن دولة :blink: :blink: :ph34r:

ولو جيت تعاتب الزميل الفاضل علي إتهاماته إللي ماعندوش عليها أي دليل والنيه لا يعلمها إلا الله

يقوم يرد عليك ويقول : هو كلامي جه علي الوجيعة .. أصل اللي علي راسه بطحة بيحسس عليها :Head:

ومفيش مانع من بعض الدعوات عليك بالتسمم والموت :wub:

وبعدين يقولوا احنا بنحترم الرأي المخالف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mfb:

هو فيه إيه ؟؟؟

هو ده نوع من الإرهاب الفكري عشان يخرسوا ألسنة المخالف لهم ؟؟؟؟؟

طيب الإسلوب ده لا يزيدني إلا إصرارا علي عرض وجهة نظري كما أراها

وتجاهل المسىء

والشكوي للإدارة في حال التطاول

وفي الآخر كل إناء بما فيه ينضح

ومش معاك يا أستاذ غريب إنك تتوقف عن الكتابة والمشاركة

وربنا يصلح حالنا جميعا ويصلح حال البلد ويدي كل واحد علي قد نيته .., آمين

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

في علوم الإدارة توجد ثلاث نظريات للإختـلاف

الأولــى : ترى الإختلاف شئ سلبي لإنه يؤدي لمشاكل وتباغض

الثانية : الإختلاف صحي لأنه يثري الموضوع ويخلق أفكار لم تكن مطروحه اصلاً .. وكلما استمات طرف في الدفاع عن وجهة نظره ينطلق عقله المبدع ليخلق افكاراً وطرقاً جديدة

الثالثة : الإختلاف طبيعي لأنه سمة الكون فلن تستطيع منعه بل يجب ان تتعامل معه

----

وأخيار أضيف أنا إن لم تتعامل مع الإختلاف وفضلت الإنسحاب .. فكيف ستنسحب من كل تلك المواقف في الحياة التى نواجه فيها يومياً الآخر ، فنكسب جولات ونخسر أخرى ... هذه هي الدنيا

وأخيراً ... المحاورات هنا ليست منتدى فقط لقضاء وقت ممتع ، ولكنه مكان لتصادم وتلاقح الأفكار لولا هذا ما كنا جميعاً هنا

اعتذر لو كنت تجاوزت ولكن رايت ان اشارك معك ما اعتقده فقد يفيد احد عبر من هنا

تقبل تحياتي

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

طبعا المشكله مش فى الاختلاف مهما كانت حدته .. لكن المشكله فى التجاوزات اللفظيه والشخصنه .. والاتهامات التى بدون دليل .. والموضوعات والاخبار التى ليس لها مصدر موثوق ..

انا شايف ان الاداره لها الدور الاكبر فى معالجة تلك المشكله ..مع التزام مننا اكثر .. خاصة الاعضاء القدامى .. حتى نكون قدوة حسنة

انا عن نفسى تأثرت بالإرهاب الفكرى اللى بيتعرض له بعض الاعضاء .. واصبحت أؤثر السلامة وعدم المشاركة فى كثير من الموضوعات.. وإذا شاركت .. أشارك على استحياء وبعيدا عن الجدال مهما قويت حجتى .. لانى اكتشفت .. والا بلاش هههههههههههه أسكت يا لسانى

على فكره وبالمناسبه انا بحيي تيمور على وجه الخصوص .. مع اختلافى الحاد معه .. لانه كان فعلا استثناء القاعده.. ولا بيهمه جدال .. ولابيأثر فيه اى ارهاب فكرى ..او اى هجوم .. ثورجى ثورجى يعنى ههههههههههه

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

كتير بعمل زيك كدة يا غريب

بس في الآخر اكتشفت إن المشكلة في أنا

عشان معرفش في الديمقراطية و احترام الرأي الآخر

الديمقراطية و احترام الرأي الآخر

كما يطبقها النخبة ..

....

رابط هذا التعليق

كتير بعمل زيك كدة يا غريب

بس في الآخر اكتشفت إن المشكلة في أنا

عشان معرفش في الديمقراطية و احترام الرأي الآخر

الديمقراطية و احترام الرأي الآخر

كما يطبقها النخبة ..

....

فعلا مقطع ممتاز يصور مفهوم الديمقراطية عند العرب عموما وعند المصريين خصوصا وهذا هو مانراه على صفحات المنتدى ومن فوق منابر المساجد ومن خلال مانشاهده من برامج التوك شو.

لكن هذا هو حال أي ممارسة جديدة، فغالبية المصريين لايزالون في مدرسة الديمقراطية ، بل مازلنا في الحضانة وياريت تتقبلوا الكلام ده بدون أي حساسية.

عندما نتعلم ممارسة الديمقراطية في بيوتنا؛ سنستطيع ممارستها في الشأن العام.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

سأجلس في مقاعد المتابعين

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي الفاضل الغريب

كتابتي مش هتكون محاولة عن اثناء حضرتك عن قرار ارتاحت له نفسك

لأني بشوف ان فعلا في اوقات بنحتاج الصمت

و متفقة مع حضرتك في الجملة المظللة أعلاه باللون الأزرق...ان الموضوعات اللي بتحرك التفكير و تشعر ان كل مداخلة فيه بتعمل بناء لمنظومة من الافكار هي الموضوعات اللي هتفرض نفسها

انا بس عندي سؤال

و مش لشخص حضرتك الكريم لكني لاحظتها اكتر من مرة بشكل او باخر

و هو التلميح ان هناك اقلام غادرت المنتدي...علشان فيه سبب في المنتدي ذاته

مش دفاعا عن المساحة الافتراضية اللي بحبها جدا و اوقات بحس و كأنها اوضتي الشخصية او صندوق اسراري مثلا

لكن بحب افكر حضراتكم كلنا و انا اولكم...كل حد فينا هنا بيجي يكتب في المحاورات عنده سبب "ما"

اللي بيجي اخر النهار من يوم غربة طويل و عايز يقعد مع ناس ملامحهم شبهه

و اللي حيران في مشكلة بس مش قادر يطرحها علي اللي حواليه فبيفكر بصوت عالي

و اللي مصر واحشاه...مش بس المغترب لا كمان اللي عايش جواها

فبيجي...يصحي الحلم جوه منه علشان يفضل فاكره و لوكانت بمجرد كلمات

اسباب تانية كتير

كلها خاصة بكل واحد بيكتب هنا...

احنا عاملين زي نقط في الفضاء....متبعترة اوي....و كل واحد فينا مهمته و مسئوليته انه يرسم خط يتقاطع بيه مع المساحات و الأفكار هنا

مش عارفة ليه دايما نقول المنتدي اتغير

و الناس اتخطفت...(مع افتقادي الشديد لاقلام حقيقي كنت بتعلم من كل حرف فيها...بس بتمني يكون غيابهم خير ليهم لاسرهم و لحياتهم كلها)

طب ليه مش بنقول احنا كمان اتغيرنا

كل اللي بيمر بينا ده...لازم نتغير

و مش معني كده احنا وحشين و لا المكان وحش

بس اللي بيحصل دلوقتي و علي ارض الواقع و اللي بينعكس قطعا علي المنتدي و علي الفيس بوك و علي كل ال "مجتمعات" الافتراضية و حتي علي مستوي الاسرة الصغنتتة

تجربة جديدة ممرناش بيها من قبل...ثورة يا جدعان....(و ثورة قاعدين بنعمل ليها عملية ولادة اديلها سنة و شكلها مطولة)

مينفعشي نبقي عقلاء طول الوقت و لا مجانين بنوعق برضه في بعض طول الوقت

كل حد فينا بيتغير

بس السؤال و احنا بنتغير و كل التفاعلات اللفظية دي بتحصل

يا تري احنا قادرين نستحمل بعض

و نحط خطوط حمرا مثلا للتاني مهما اتغيرنا مينفعشي يتخطاها و يتجاوزها

احترم قرار حضرتك....و هسال نفسي السؤال ده قبل ما اساله لاي حد تاني

احنا بنستحمل فعلا بعض

احنا بنعرف نشيل بعض

انا بعرف اكتب و كأني بكلم حد مش ممكن هكون اقصد اضايقه و لا اجرحه

مش عارفة

بس هفترض حسن النية

و هفترض ان كل اللي بيحصل اكيد خير

تقبل كل الاحترام و التقدير استاذي

علي هامش قعدة الود ديت

هو النادي دوت بيعمل كارنيهات و لا كوبونات...(اصل المجلس العسكري كان وعدنابكبونات في الاحتفالية و كدهوت و انا عشمت نفسي بخلاط و اتكبست...ايه النظام هنا بقي :)

رابط هذا التعليق

عزيزى الغريب اكتب ما تحب وافعل ما تشاء ليس لأحد هنا حكم على أحد ولا فضل ممكن تكون مساحة الحرية كشت شوية والاقصاء اصبح سمة دة عبارة عن مرض بسيط زى الصداع ممكن يروح لوحدة عند زوال الاعراض او مكمن الالم

انت حر يا عزيزى ولن يستطيع اي مخلوق مهما ملك من قوة ردع او ردح او خباثة ان يثنيك عن قرار صدقنى التغيير قادم لا محالة بس عايز صبر كل شيء هيتغير حتى المحاورات زمان كدة من 7سنوات كانت هناك اشخاص غير الاشخاص تصادمنا معهم فى اول الامر ولم يتطاولو علينا لانهم فى النهاية زملاء فلن نجد منهم من يرفع يدة ملوحآ بعقوبات او يفعلها لمجرد اختلاف او يتطاول علينا بلسان او يتهم بباطل رحم اللة ايام كنا نسعد عندما نشاهد اسماءهم تزين المداخلات عزيزى اكتب عندما تجد الكتابة واجب عليك والرد عنوانة وامتنع عندما تجد من يسفة او يتطاول فانت محترم كتبت او قرأت او غير ذلك انت اخ وستظل أن شاء الله وبتوفيقه

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

احكيلكم على شلة جده

طول الاسبوع بنقطع في بعض مناقشات وجدالات محتدمه خصوصا عنبو و الشيخ ميكو

ويوم الخميس او الجمعه نتقابل وبتملا ضحكاتنا وفرحتنا كل الاماكن

القصد

الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

واذا اختلفنا في موضوع او اتنين اكيد فيه مواضيع تانيه كتيره تجمعنا حواليها

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

جزى الله الجميع خير الجزاء على الإهتمام والتفاعل مع الموضوع :roseop:

ولكن ,,

لم يعبر موضوعي عن مقاطعتي للمحاورات..

ولم يعبر أيضا عن رمي القفاز..

ولم يعبر عن رفض لهجوم على فكري وأيديولجيتي مثلا..

ما دعاني للتوقف والمتابعة، دون المشاركة في الوقت الحالي ؛ هو حوار الطرشان السائد في المنتدى ، بالرغم من أن غالب الموضوعات تحتمل الأخذ والرد لأنها تقوم على "أخبار".

ما دعاني أيضا لهذا ؛ هو أن يكون الموضوع بمثابة "تذكير" و"لمبة حمراء" لبعض الأعضاء الذين بدأ ينفرط عقد العدل والميزان عندهم ويفقدوا رزانتهم المعتادة، فأقول لهم يمكنكم التوقف والمتابعة أفضل من الإنسياق والإستدراك إلى أسلوب لم نعهده عنكم، ولهذا سميته "نادي المتوقفين"

لا أدعوا من موضوعي لهجرة المحاورات ، ولكن لنجتمع على إستنكار غياب فكرة (الصالون الثقافي) عن "محاورات المصريين"، غياب هذه الفكرة أدى لغياب مشاركات لكثير من الأفاضل لا يتسع الأمر لعرض أسمائهم ، ولكنكم حتما تفقدوا مشاركتهم مثلما أفقد أنا أيضا.

تحياتي...

رابط هذا التعليق

يا أخ غريب صدقني الاختلاف في الرأي لا يفسد أبدا للود قضية

والاختلاف هو ظاهرة صحية بصفة عامة .. ولكن الغير صحي هو التطاول والهجوم للهجوم فقط لا غير

كما أنه تواجد في الاونة الأخيرة بعض المتثقفين الذين ينفر الناس من قراءة مواضيعهم

ولكن هذه هي الحياة .. والمحاورات جزء من الحياة .. والحياة لابد ان يتوافر فيها كافة الشرائح والمستويات

وكما أخذت علي البرادعي انسحابه من الساحة وقت المعركة التي يفترض ان لا ينسحب منها جندي مقاتل

أقول لك أيضا لا تنسحب ان كنت تظن نفسك في معركة ... فاذا انسحب كل صاحب رأي وعقل ومنطق ... فمن يتبقي !!!

بالتأكيد استفدنا جميعا من المحاورات .. وبالتأكيد صادفك فيها أيام سعيدة كثيرة ... فأقل شيء أن ترد لها الجميل

فساعة وساعة ... أظن ولله الحمد انه مهما اختلفنا سنظل جميعا أخوة .. وأحسب أن الجميع سواء اختلفوا او اتفقوا هدفهم واحد وهو المصلحة العامة

فلا أحد يتقاضي شيئا علي كتاباته ولا علي وقته الذي يقضيه هنا .... صدقني أنا شخصيا استمتع بوجودي بالمحاورات وان كنت لا اشارك في كافة المواضيع المطروحة

لا تيأس ولا ترحل ولا تغيب ... ولتتكاتف أيدينا سويا ... لتجد المحاورات مرة أخري ذلك الملتقي الثقافي الحضاري الرائع الذي عهدته دائما

أستاذ غريب .. انا كتبت لحضرتك الرد ده بناءا علي قناعة كانت جوايا وكنت مؤمن بيها

لكن للأسف .. اكتشفت النهاردة بس اني كنت غلطان ... وفعلا باعتذر

مش بس الاعضاء الجداد في المحاورات هما الي تصرفاتهم غريبة وتدعوا للتوقف

الأعضاء القدام كمان .. أصبحت تصرفاتهم أكتر غرابة وتدعوا للتأمل

بتهيألي بعد اللي بيحصل ده مش هتكون لوحدك ... ويؤسفني أن أعلن انضمامي لنادي المتوقفين

حتي تعلن الادارة الكريمة موقفها بوضوح .... يفترض ان المحاورات مكان للتحاور للجميع بدون استثناء وبدون تمييز

لكن اللي انا شفته اليوم .. هو قمة التمييز وقمة العنصرية

باعتذر لحضرتك علي ردي مرة تانية

تحياتي وتقديري

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

عفوآ الزملاء الأفاضل ..

الموضوع ابتدأ يخرج عن اطاره ليصبح موضوع آخر في سلسلة المواضيع و المداخلات التي تم ادراجها مؤخرآ لمهاجمة عضو من فريق المشرفين ..

و بما ان قواعد الكتابة بالمحاورات في غاية الوضوح بما يخص هذا الأمر .. فعليه سيتم اغلاق هذا الموضوع و تذكير الجميع مرة اخري (اضغط هنا) ان محاورات المصريين بابها مفتوح دائمآ لمن يريد الدخول .. و لا يوجد بها ما يمنع من له رغبة في التوقف ...

كل المودة و الاحترام للجميع.

عن فريق المشرفين

سكوربيون

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...