اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إختفاء شقيقة مسئول الحملة الالكترونية الانتخابية للشيخ حازم أبو إسماعيل

محمد عبدالعزيز

Recommended Posts

صلوا عالنبي يا جماعة

كانت فين الأيات دي كلها لما كنا بنتكلم عن بديهيات ونقول حرام نخوض في أعراض الناس بالباطل ؟

بتفكروني ببعض حوادث المرور هنا في السعودية

تكون إنت اللي غلطان .. أينعم معاك تأمين .. تلاقي الطرف الثاني اللي بيبقى سعودي بصراحة ودي حصلت يمكن معايا وقدامي كتير ... مافيش تفاهم ولا تراجع ولا استسلام والقانون لازم ياخد مجراه

يكون هو اللي غلطان ... تلاقي احلى أيات قرآنية عن التسامح ... وأجمل احاديث نبوية عن الإنسانية والرحمة والحنية

شوفتوا إنه كاس وداير إزاي ؟

أستاذ أحمد

أرجو أن تأتى لى بمداخلة واحدة لى أو للأخ تامر نخوض فيها في عرض الفتاة التى تم سحلها

أرجو أن تأتى لى بمداخلة واحدة لى او الأخ تامر نطالب فيها بالتسامح مع مجرمى العسكر الذين سحلوا الفتاة

وسقنا في سياق ذلك أحلى آيات القرءان عن التسامح و أجمل الأحاديث عن الإنسانية و الرحمة كما كتبت حضرتك هنا.

ظننا بك هو الموضوعية وكلمة الحق وعدم خلط الأوراق.

سامحني يا دكتور ياسر ....لكن لأني بأحترم حضرتك جدا في كلمة كان نفسي أقولها لأنها واجعاني جدا

مش شرط إنك ما هاجمتهاش إنك تكون كده صح يكفي إنك ما دافعتش عنها وسيبتم الناس تنهش فيها

"المصيبة ليست في ظلم الأشرار وإنما في صمت الأخيار" – مارتن لوثر كنغ

أتمني أن تتقبل تحياتي واعتذاري وودي :give_rose:

حضرتك متأكدة من كلامك ده ؟؟!!

على العموم التاريخ لا يكذب

هذا هو رأيى في موضوع الفتاة المسحولة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=130621&st=60&p=814946entry814946

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=130837&st=15&p=816544entry816544

أعتذر بشدة يا دكتور ياسر ...لم تسعفني ذاكرتي بمين كان بيرد بإيه

أكرر أعتذاري وعميق أسفي وودي وأرجو أن تتقبله :give_rose:

لا عليك يا أختى دريم

وقد أضفت رابط ثالث أيضا بالأعلى لأثبت لحضرتك أن المبادئ

لا تتجزأ و لا نكيل بمكيالين .

تقبلى تحياتى

:clappingrose:

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

• الردود 78
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لأ يا دكتور ياسر أنا عارف إنك راجل محترم وصاحب كلمة حق .. وكذلك الاخ تامر ولم اقصدكما .. لكن قصدت زملاء معانا هنا ورفعت موضوع من الموضوعات اللي البنت اللي ما نعرفش هي مين اساساً إتقطعت وإتخاض في عرضها للصبح ... وكل كلامي فقط عشان أذكر الناس بيعني إيه عرض ويعني إيه خوض في الشرف والعرض

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

رصد | متابعات | تداعيات أحداث اختطاف نغم الهلباوي والافراج عنها | قامت وزارة الداخلية بحذف البيان الذي سبق ونشرته زاعمة تفسير غياب نغم الهلباوي بعد اتهام أخو نغم الهلباوي الداخلية بتلفيق البيان مما يؤكد صحة ما ذهب إليه أخو نغم من أن البيان كان ملفقا. #RNN

See Translation

هذا الحذف لا يكفي ..

أرى أن يقوم والد الفتاة برفع قضية قذف على وزير الداخلية ووزارته الحقيرة .

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

رصد | متابعات | تداعيات أحداث اختطاف نغم الهلباوي والافراج عنها | قامت وزارة الداخلية بحذف البيان الذي سبق ونشرته زاعمة تفسير غياب نغم الهلباوي بعد اتهام أخو نغم الهلباوي الداخلية بتلفيق البيان مما يؤكد صحة ما ذهب إليه أخو نغم من أن البيان كان ملفقا. #RNN

See Translation

هذا الحذف لا يكفي ..

أرى أن يقوم والد الفتاة برفع قضية قذف على وزير الداخلية ووزارته الحقيرة .

نعم ؟

حذف

ههههههههههههههههههههه ضحكت والله أنا

الكلمة كالطلقة ... إن خرجت من فوهة المسدس .. فخلاص قُضي الأمر

ما بالنا لما تكون طلقة رسمية؟

وإذا كانوا حذفوها من على موقعهم ... فإيه هايحذفوها من على الجميع المواقع الإخبارية الاخرى ؟

هي ليه الداخلية كل ما الامور تهدا والناس تبتدي تنس قذارتهم .. ليه مصممن إننا نكرههم ؟ ليه مصممين ينظروا للشعب المصري تلك النظرة الدونية ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

في أول رد فعل لحزب سياسي فيما يخص موضوع نغم الهلباوي

حزب النور يدعم وائل غنيم ونغم الهلباوي في مواجهة حملات التشويه

وجه نادر بكار المتحدث الإعلامي باسم حزب النور السلفي الثلاثاء رسالتي دعم ومساندة إلى كل من وائل غنيم، مؤسس صفحة "كلنا خالد سعيد"، ونغم الهلباوي على صفحته الخاصة في موقع التواصل الاجتماعي ''فيسبوك''.

وكتب بكار إلى وائل غنيم : ''أحترمك بشدة، وأرجو لك السداد في خدمة بلادك ودينك، لن تنال منك حملات التشويه أبدا''.

وإلي نغم الهلباوي شقيقة محمد الهلباوي، منسق الحملة الإلكترونية بالإسكندرية لدعم مرشح الرئاسة حازم أبو إسماعيل، ''حمدا لله على سلامتك، أنت من فضح الإعلام..كل من يفتري علينا الكذب: لن نبرح قيام الليل حتى يفتح الله بيننا وبينكم وهو خير الفاتحين''.

رابط هذا التعليق

حد فاهـــم حاجـــة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

( ولولا إذ سمعتموه قلتم ما يكون لنا أن نتكلم بهذا سبحانك هذا بهتان عظيم )

الاية في حق ال البيت فقط

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يحكى أنه كان زمان فيه إمبراطورية عظيمة كان إسمها إمبراطورية ياما هنا ياما هناك

كان فيها دوشه و غلبه علشان السلطان وقع فى البير و مش عارف يطلع و قاعد مطرحه فى الحكم 80 مليون سلطان

و كانت الإمبراطورية فيها حوادث كير منها الخطف و طلب الفديه و سرقة الصغار... و الركايب أم حصان لحد خمسميت حصان

كتير لعبوا اللعبه و فازوا... و كتير إتقفشوا.......اللى فازوا منهم اللى أخد الفديه... أو الحلاوه و منهم اللى إتهم بإصابات و طلب العوض و إغتصابات و طلب الستر ... و عكككك كتييير

لكن كان فيه ناس بتقول حاجات غريبه... منها إن الكتكوته الصغيرة... تقدر تجرى و تجيب سكينه ولا ساطور علشان تحارب البلطجى... و منها إن البلطجى عبيط... سابها كده يا حبة قلبى نايمه لا هى مربوطه ولا عليها حارس... ولا حتى مقفول عليها باب... و فين,,, فى وسط عاصمه الإمبراطوريه مدينه الألف صاروخ

و الناس ياعينى فى الإمبراطورية... رغم إنهم 80 مليون سلطان... إتقسموا... سلاطين هاجموا البنت... علشان حكايتها ما يصدقهاش عيل فى كى جى ون... وسلاطين يا عينى برضه طيبين أوى أوى... صدقوها

نظارة الغفر مش عارفه تنيل إيه... تقول الحقيقة... طيب فيه سلاطين حيزعلوا أوى... تقول ما أعرفش... سلاطين تانيه حيزعلوا... تحكى حكاية بين البينين... الكل حيزعل... طيب يا ترى يا هل ترى يا نظر الغفر تنيل إيه فى نظارتك الزفت ديه و فى الوقعه الهباب

أحسن حاجة محدش يتكلم عن الكتكوته خالص... ولا بطيب ولا برضى و نعمل للموضوع دليييت و.... سلملى على السلطانيه

رابط هذا التعليق

معلش البنت دخل عليها اتنين البيت ضربوها فوق دماغها و نزلوها و خطفوها ماشى رموها فى شقة بعد ما خدروها يومين و اخدوها من القاهرة للاسكندرية بدون اى سبب منطقى و نزلت لقاها اى شخص فى الشارع مفهومة و اكيد بجد القلة المندسة او حد عايز ينشر عدم الامان فى البلد او حتى حد عايز يوجه رسالة لاخوها و ابو اسماعيل

انما فعلا اللى مش فهماه ان اخوها يعرف هى فين و بدل ما يروحوا كلهم يجيبوها يبعتوا اخوها بس و ايه تطلع على قناة الحكمة تعمل لقاء قبل ما تروح البيت و اهلها يشفوها ؟؟؟؟؟؟؟

و انه كان رايح دريم قبل ما يروح يجيبها ؟ و يطمن عليها ؟

اى شخص هنا عارف اد ايه اى برنامج بياخد وقت فى الاعداد و التصوير حتى لو مباشر و انا بصفتى صورت كم برنامج قبل كده مستغربة اوى

فعلا الموضوع غامض جدا جدا و لازم اخوها يعمل حاجة خاصة ان اسم العيلة اللى هى كانت عندهم و نشره تقرير الشرطة طلع حقيقى و هو نفسه كان هيغلط و يقول نفس الاسم فى برنامج وائل الابراشى

انا مش بتهم البنت .........لا لان ده ممكن يكون فيلم عشان تشويه سمعة الفتاة و اخوهاو بالتالى تبقى ورقة ضد ابو اسماعيل او حتى فزاعة لكل من يساند مرشح او يعمل فى السياسة و يا ما شفنا افلام اكثر دنائه من امن الدولة

بس بجد اخوها لازم يتصرف خاصة ان الولد اللى بيقولوا انها كانت معاه صفحته تضاعف عددها فى ساعات ده اكيد غير القنوات و الجرائد اللى هتكتب

يا رب بجد انا مش عايزة حتى الحقيقة رغم فضولى الكبير لها انا فعلا عايزلها الستر

و عايزة الامان لكل بنات مصر اللى سحل فى الميادين و كشف عذرية و اخيرا خطف من البيوت

واضح يا مصر ان زى ما مصريم قال فيه حد عايز نفضل مركزين على اللى بيحصل لبناتنا و مشكلة الانابيب و الصانوية العامة اللى هتبقى 4 سنين .....ززالخ

و نسيب محاكمة مبارك و اعوانه و السياسة للناس الحلويين اللى بيصنعوا هذه الحواديت عشان يشغلونا

رابط هذا التعليق

حد فاهـــم حاجـــة

أنا شخصياً مش فاهم حاجة

الفتاة المسكينة .. وضعها قدرها في هذا الموقف الصعب والبالغ التعقيد ..

فهي فتاة صغيرة تم إقحامها سواء بجرم إرتكب في حقها .... أو أستخدمت في جرم إرتكب في حقنا ...

وتم إشغال الناس بتلك القضية ... ولها الحق علينا كفتاة شابة صغيرة أن ننشغل بأمرها ... لا مانع في ذلك ...

ولكن كل طرف من أطراف القضية يعرف الحقيقة كاملة ... ومع ذلك الكلام الذي يخرج علينا متناقض عكس بعضه مما يشعرنا بالغضب

أحد الطرفين بدون شك يكذب ... ويخفي معلومات عنا في قضية شغلتنا كثيراً ....

أما المتحاورون حول القضية هنا ...

فلا أحد منهم يملك أكثر ن إحساس أو إعتقاد ...

ومع ذلك الناس تتبنى مواقف بعينها ... مدعومة بأيدلوجيتهم ...

هذا أمر غريب لا يصح أن يحدث معنا ...

الحقيقة أنني سئمت التعامل مع مثل تلك الأمور ...

وأشعر بأن فيه حد عمال يستعبطني ... ومصمم على ذلك

وأنا مش عاجبني كده ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

دلوقتى التطور الطبيعى للحادثة دى إن الهلباوى الأخ أو الأب يقدم بلاغ يطلب القبض على اللى خطفوا نغم -أعتقد دى مافيهاش حاجة تضر مصر علشان الهلباوى الأخ دايماً بيقول إنه مش عاوز يكبر الموضوع عشان مصر- ويتم محاكمتهم بالقانون زى ما كلنا بنطالب بسيادة القانون, ماينفعش القضية تتقفل على كده خصوصاً بعد بيان الداخلية حتى لو تم حذفه.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

سقطة أخرى لمصداقية الشيخ حازم وحملته :

عودة نغم بعد غياب‏5‏ أيام وكشف ملابسات اختفائها

كشفت أجهزة الأمن بوزارة الداخلية ملابسات اختفاء الفتاة نغم الهلباوي‏16‏ عاما عن مسكن أسرتها بالاسكندرية قبل‏5‏ أيام واعادتها بعد التوصل إلي مكان اختفائها بالقاهرة‏,‏

وقد أفاد بيان اصدرته وزارة الداخلية انه بتاريخ الخميس الماضي تبلغ قسم أول المنتزه بالاسكندرية من المدعو هاني لطفي ابراهيم سن50 سنة صاحب محل قطع غيار سيارات ومقيم بالاسكندرية عن اختفاء كريمته المدعوة نغم16 سنة طالبة واختفاء مبلغ4500 جنيه من مسكنه.. وفي اعقاب ذلك تداولت علي شبكة الانترنت بعض الاخبار الكاذبة والتي تم نفيها في حينه عن قيام احد الاجهزة الامنية بوزارة الداخلية باختطاف المذكورة وذلك لاضعاف الثقة في جهاز الشرطة وبث الفتنة بين الشرطة والشعب.

وفور تلقي البلاغ تم تشكيل عدة فرق بحثية من ضباط اجهزة البحث الجنائي بالوزارة ومديريتي امن الاسكندرية والجيزة, وتكثيف التحريات وجمع المعلومات وتتبع خطوط سير المتغيبة ودوائر معارفها حيث توصلت المعلومات الي ان المذكورة تنقلت بين عدة اماكن للاقامة بين القاهرة والجيزة حتي استقرت بمسكن المدعو الناصر صلاح الدين حسن عبدالمنعم38 سنة مدير شركة سياحة بمنطقة ميت عقبة بالعجوزة صحبة زوجته وأهليته.

وقد قام فريق البحث الجنائي بسؤال المدعو الناصر صلاح الدين حسن عبدالمنعم والمتغيبة نغم هاني لطفي ابراهيم الهلباوي والاتصال هاتفيا بأهل الفتاة وسؤالهم تفصيليا في الواقعة, حيث قرروا جميعا نفس المعلومات واكدت الفتاة وأهلها عدم تعرضها للاختطاف, وانها قامت بالهروب من منزل اسرتها لخلافات عائلية بمحض ارادتها, وأشارت الي انها لا تعلم سبب ادعاء شقيقها وآخرين باختطافها علي خلاف الحقيقة تم اتخاذ الاجراءات القانونية اللازمة حيال الواقعة

اللى مش قادر افهمه ليه بنقعد نقضى وقتنا نتكلم فى كلام مرسل بدون اى دليل او بينه وكله ظنون واتهامات بدون منطق وراء ذلك وتناسينا تماما احتمال ان أى بنت مراهقة ممكن تهرب من أى بيت لأى سبب .. لأ ازااااااى .. لازم تبقى قضية امن قومى وزيها زى اى واحدة مسيحية تسيب البيت .. لازم تبقى قضية اختطاف وهات يا دش وهات يا كلام .. وهات اعلانات وفواصل

حاجة بصراحة .. ديسكستينج

الرباط الخاص بي

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

بعد كل الاخبار والمعلومات المتاحة فى هذه القضية, أعتقد إن كلمة "خطف" فى عنوان الموضوع غير مناسبة...

وأطلب من الإدارة أن تغيرها إلى "اختفاء"...

أعتقد أن ذلك أقرب للموضوعية.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

محمد الهلباوي|| أنا لم ولن أسمح لأي شخص أن يظن أنَّه مضغوط علي حتى لا أقول شيء معين، ولن أسمح أيضًا بأن أدفع لأتهم أشخاص أنا فعلًا ليس لدي بينة على إتهامهم، ولن أكون مع هؤلاء ولا هؤلاء لأني شخصت عشت وتربيت أن القاعدة الشرعية هي" البينة على من ادعى"، ونحن لا نملك بينة مطلقًا على فعل هذا الأمر، ونترك لجهات التحقيق أن تكشف لنا الأمر.

See translation

Like · · Share · 20 hours ago ·

رسالتي إلى وزارة الداخلية وبيانها حول حادث نغم، كل ما نشر عنها فهو محض كذب، وأنتم من ستدعوني أني أخرج على جميع القنوات لفضح بيانكم، لقد شكرت جهدكم وأنتم لا تريدون الحمد، وأنتم من تدفعونا للرد عليكم بأقسى رد بسبب بيانكم الذي لا يراعي لا أدب ولا خلق، وأهم ما يهمكم هو فقط أن تنفوا عن أنفسكم التهمة، وعذرًا مضطر كما شكرتكم أن أكذبكم، وإلى شخص غير ملتزم الأدب على أختي، وأعراض النساء كما تعرضتم لفتايات مصر من قبل سيكون الثمن غاليًا، ويبدوا أن المتابع لكلامي يعلم أن هذا أول تصعيد مني، وهذا بسبب بيان الداخلية أنتم من دفعتونا دفعًا لهذا الأمر.

See translation

Like · · Share · 19 hours ago ·

ثم

الداخلية تحذف البيان الخاص بـ(نغم الهلباوى) بعد ردود الفعل الغاضبة | مجلة كلمتنا

www.kelmetnamag.com

بوابة الشروق قامت وزارة الداخلية بحذف البيان الخاص بـ"نغم" شقيقة محمد الهلباوى منسق الحملة الالكترونية للشيخ حازم صلاح أبو اسماعيل

Like · · Share · 7 hours ago ·

رابط هذا التعليق

محمد الهلباوي|| أنا لم ولن أسمح لأي شخص أن يظن أنَّه مضغوط علي حتى لا أقول شيء معين، ولن أسمح أيضًا بأن أدفع لأتهم أشخاص أنا فعلًا ليس لدي بينة على إتهامهم، ولن أكون مع هؤلاء ولا هؤلاء لأني شخصت عشت وتربيت أن القاعدة الشرعية هي" البينة على من ادعى"، ونحن لا نملك بينة مطلقًا على فعل هذا الأمر، ونترك لجهات التحقيق أن تكشف لنا الأمر.

See translation

Like · · Share · 20 hours ago ·

رسالتي إلى وزارة الداخلية وبيانها حول حادث نغم، كل ما نشر عنها فهو محض كذب، وأنتم من ستدعوني أني أخرج على جميع القنوات لفضح بيانكم، لقد شكرت جهدكم وأنتم لا تريدون الحمد، وأنتم من تدفعونا للرد عليكم بأقسى رد بسبب بيانكم الذي لا يراعي لا أدب ولا خلق، وأهم ما يهمكم هو فقط أن تنفوا عن أنفسكم التهمة، وعذرًا مضطر كما شكرتكم أن أكذبكم، وإلى شخص غير ملتزم الأدب على أختي، وأعراض النساء كما تعرضتم لفتايات مصر من قبل سيكون الثمن غاليًا، ويبدوا أن المتابع لكلامي يعلم أن هذا أول تصعيد مني، وهذا بسبب بيان الداخلية أنتم من دفعتونا دفعًا لهذا الأمر.

See translation

Like · · Share · 19 hours ago ·

ثم

الداخلية تحذف البيان الخاص بـ(نغم الهلباوى) بعد ردود الفعل الغاضبة | مجلة كلمتنا

www.kelmetnamag.com

بوابة الشروق قامت وزارة الداخلية بحذف البيان الخاص بـ"نغم" شقيقة محمد الهلباوى منسق الحملة الالكترونية للشيخ حازم صلاح أبو اسماعيل

Like · · Share · 7 hours ago ·

وزارة الداخلية خافت من تهديدات " الشاب " بحشد الملايين وإطلاقهم على أقسام الشرطة وأنه لسه لامم الموضوع وبلاش يخلوه يخرج الموضوع من ايده ، وطبعا الداخلية قدرت له منع هذه الحشود من إثارة الفوضي في بر مصر ، كل هذا على الرغم من أنه يقر بأنه " مش عارف حاجة "

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

تم حذف الصفحة اللى عملها الشاب و به صورة البنت اللى بيدعى انها نغم ايضا

و لكن الشاب كتب على صقحى الهلباوى انه يريده ان يرد عليه

اللى انا بئه فعلا مستغرباه او خلاص مبقتش مستغرباه ان القنوات الفضائية اذاعت خبر رجوعها و بعدين نسيوا الموضوع يعنى انا افتكرت وائل الابراشى هيزن عشان يستضيفهم و يستجوبهم و نشوف خناقات كل مرة

حتى بقية القنوات مفيش نقاش على الطرف التالت اللى دخل خطفها و خرج من لبيت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...