اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصري اليوم واساءة جديدة للاسلاميين

ام سلمي

Recommended Posts

هذه الجريدة تخطت حدود حرية الرأي الى الإهانة و التجريح .

كما أنها لم تلتزم بقواعد الحيادية و الوقوف على مساحة واحدة من كل الأطراف .

وأرى أن اعتذار مجدى الجلاد يعد منقوصا إذا لم يحذف هذه الصورة المعيبة ويحاسب من نشرها.

ولكن اقول للأخوان و النور , تلك سنة الحياة , فدائما للنجاح أعداء وحاقدين ومثبطين .

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دي سفالة ولا علاقه لها بالفن أو الصحافة او الادب

وهل مثلاً لو كان اللي في الصورة ده مسيحي .. كانت الدنيا هاتسكت ؟ او إحنا حتى كنا هانسكت ؟

في ثوابت في المجتمع لا يجب ان نتخطاها ويجب إحترامها ....

إحنا مش اوروبا أو أمريكا عشان الدنيا تبقى سداح مداح

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

دي سافلة ولا علاقه لها بالفن أو الصحافة او الادب

وهل مثلاً لو كان اللي في الصورة ده مسيحي .. كانت الدنيا هاتسكت ؟ او إحنا حتى كنا هانسكت ؟

من زمان وعايز أشكرك يا أخى س س .

أراك والحمد لله تصدع دائما بكلمة الحق التى تتفق مع ضميرك و اعتقادك

ولا يثنيك عنها حزب تؤيده أو اتجاه تنصره .

فكلمة الحق هذه الأيام صارت صعبة المنال.

جزاك الله خيرا

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

دي سافلة ولا علاقه لها بالفن أو الصحافة او الادب

:clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

شكراً على كلمة الحق

رابط هذا التعليق

مع كامل الإحترام لكل الآراء ... عندي سؤال صغير

هل سبب الزعل التشبيه بالكلب؟ وإن كان العرب يشبهون الرجل في وفاءه بالكلب وهل لم تم استخدام شكل آخر كسيارة مثلا كان حيكون مقبول ؟ أم أن الرسالة من الكاريكاتير هي ما سببت هذا الزعل ؟؟؟

يا جماعة ركزوا على الرسالة وبلاش الإطار ... ده رسالة واضحة فيه قطاع عدد كبير من الناس في مصر بيشعروا ان تمت خيانتهم من قبل التيار الديني في سبيل الوصول وده المشكلة الحقيقية واللى لازم تتعالج لو عايزين نتحرك للمستقبل

الكلمة والصورة إطار فقط لإيصال رسالة ... الرد يكون على الرسالة اما الإطار فكل يستخدم إطاراً طبقاً لذوقه وأخلاقه

لو الرد بتاعى فيه نوع من انواع السفسطائية ارجوكم تجاهله

دا اللي بتكلم فيه يا أحمد الإطار .. ممكن توصل رسالتك ليا و نقدك ليا براحتك جداً و مش هزعل

أنته حُر أنتقدني و أنا أسمع لك .. و افكر في كلامك ..

لكن الإطار و أنته جبت من الآخر ( فكل يستخدم إطاراً طبقاً لزوقة و أخلاقه ) ..

الإعتراض علي الإطار أما الرسالة فدي وجهة نظر و رأي لازم يُحترم ..

تحيــاتي :clappingrose:

باقول لك يا عمدة ، طالما المسألة سياسة وفي السياسة كل شيء مباح

ايه رأيك بكره تنزل لنا نفس الكاريكاتير بس تستبدل صورة الكلب ..بالبرادعي....وبدل كرسي البرلمان..تضع ..كرسي الرئاسة... ونشوف كده التعليقات هتكون إزاي....!!؟؟؟

ولا تنسى الاطار...اهم حاجة الإطار.....

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

مع كامل الإحترام لكل الآراء ... عندي سؤال صغير

هل سبب الزعل التشبيه بالكلب؟ وإن كان العرب يشبهون الرجل في وفاءه بالكلب وهل لم تم استخدام شكل آخر كسيارة مثلا كان حيكون مقبول ؟ أم أن الرسالة من الكاريكاتير هي ما سببت هذا الزعل ؟؟؟

يا جماعة ركزوا على الرسالة وبلاش الإطار ... ده رسالة واضحة فيه قطاع عدد كبير من الناس في مصر بيشعروا ان تمت خيانتهم من قبل التيار الديني في سبيل الوصول وده المشكلة الحقيقية واللى لازم تتعالج لو عايزين نتحرك للمستقبل

الكلمة والصورة إطار فقط لإيصال رسالة ... الرد يكون على الرسالة اما الإطار فكل يستخدم إطاراً طبقاً لذوقه وأخلاقه

لو الرد بتاعى فيه نوع من انواع السفسطائية ارجوكم تجاهله

دا اللي بتكلم فيه يا أحمد الإطار .. ممكن توصل رسالتك ليا و نقدك ليا براحتك جداً و مش هزعل

أنته حُر أنتقدني و أنا أسمع لك .. و افكر في كلامك ..

لكن الإطار و أنته جبت من الآخر ( فكل يستخدم إطاراً طبقاً لزوقة و أخلاقه ) ..

الإعتراض علي الإطار أما الرسالة فدي وجهة نظر و رأي لازم يُحترم ..

تحيــاتي :clappingrose:

باقول لك يا عمدة ، طالما المسألة سياسة وفي السياسة كل شيء مباح

ايه رأيك بكره تنزل لنا نفس الكاريكاتير بس تستبدل صورة الكلب ..بالبرادعي....وبدل كرسي البرلمان..تضع ..كرسي الرئاسة... ونشوف كده التعليقات هتكون إزاي....!!؟؟؟

ولا تنسى الاطار...اهم حاجة الإطار.....

بلاش البرادعي بالذات أنته مش عايز تشوفني تاني هنا و لا إية يا أبو ريم

للدرجة دي يا راجل يا طيب بتكرهني ;)

رابط هذا التعليق

قلنا مراراً أجمل مافي ثورتنا أنها أسقطت الاقنعة

وبالتأكيد أسقطت أقنعة جرايد مثل المصري اليوم صفقنا لها في بدايتها

ولكن الحمد لله أننا فهمنا الدرس بعد الثورة

كل هؤلاء ليس لديهم مهنية أو حرفية أو ضمير أو خلق يمنعهم من اللعب على كل المحاور لغرض زيادة البيع

وبعدما سقطت ورقة التوت أتمنى على الجميع مقاطعة هؤلاء النصابين ولايشتري الجريدة ولايطالعها على النت ايضا

اتمنى ان تغلق هذه الجريدة وان تغلق قناة السي بي سي وان يقاطع المصريون كل الصحف الصفراء المقيته

مجدي الجلاد

عادل حموده

مصطفى بكري

وغيرهم كثيرون مستعدون أن يبيعوا قلمهم لمن يدفع

ادفع لتحصل على البركة

نخاسة صحفية فعلا

رابط هذا التعليق

احنا كنا بنقبل كاركاتيرات اقوى من هذه على مبارك وعائلته

ولم نلتفت ابدا لجماعة اسفين يا ريس ولمشاعرهم

بل كنا نستهزأ بمن يخرج ليقول عيب ما تقوله عن رئيسكم

كنا بنقبلها لانها كانت وصف للظالم الذي ظلمنا

دلوقت اصبحنا نصفين كل منا يتهم الاخر

لماذا لم نشاهد هذه الهجمة والحمية من الاسلاميين على صورة حقيقية لفتاة مصرية سحلت في الشارع وتعرت

لماذا لم نشاهدها عندما سقط شيخ جليل برصاص غادر

لماذا لم نشاهدها عندما فقعت الاعين ورمي الشهداء بالقمامة

لماذا شاهدناها فقط امام كاريكاتير ولم نشاهدها امام الواقع الأليم

وهل عندما اعترف الجيش بالواقعة وهل عندما ظهر ان البلطجية كانوا بفعل فاعل

ظهر احدا منهم ليعتذر لما خطت يده تجاه الثوار

الف سؤال وسؤال

ويبقى الكاريكتير ليعبر عن الواقع الأليم

الواقع الذي ينكره البعض ويؤيده البعض

ويبقى كلا منا على رأيه وان ظهر له الحق

رابط هذا التعليق

لماذا لم نشاهد هذه الهجمة والحمية من الاسلاميين على صورة حقيقية لفتاة مصرية سحلت في الشارع وتعرت

الف سؤال وسؤال

أفهم من المشاركة أن الأخت نور العين تتفق مع الكاريكاتير !!

هو أيه اللي جاب سيرة الفتاة المسحولة هنا

أعتقد أن الأحزاب الدينية المشار لها في الصورة (على هيئة مطية) استنكرت الواقعة

وهذه الأحزاب لم تصدر بيان تستنكر الكاريكاتير !! ,, آه والله

يبقى فين الحمية اللي انت ذكرتيها دي

أنا حزين بصراحة

تحياتي...

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

الف سؤال وسؤال

أختي نور العين

مين من الاسلاميين ما استنكرش سحل الفتاة وقتل الشيخ واصابة الثوار في عينيهم ؟

لو قاصدة الاخوان والسلفيين فكلهم استنكروا اللي حصل و اتهموا المجلس العسكري بحكم انه المسئول دلوقتي ، وحملوه نتيجة اللي حصل وطالبوه بوقف الاعتداءات ومحاسبة الجاني

لو قصدك علينا هنا في المحاورات أغلبنا استنكرنا المعاملة الوحشية دي من الظباط للفتيا ت

اما القتل والإصابات فالي الان ما حدش يقدر يجزم بالتأكيد مين اللي نفذوها وبتحريض من مين علي عكس أسائة المصري اليوم اللي معروف بلا شك انها من الجريدة

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

مش لاقية حاجة اقولها غير حسبنا الله ونعم الوكيل

نشرت جريدة "المصري اليوم" رسمًا كاريكاتوريًّا يتضمن إساءة بالغة وإهانة واضحة للإسلاميين في مصر؛ وهو ما قوبل باستهجان واسع ودعوات لمقاطعة الصحيفة عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

ويصور هذا الكاريكاتير الذي نشرته الصحيفة تحت عنوان "مشهد انتخابي" الإسلاميين في صورة كلاب يلهثون خلف مقاعد البرلمان والانتخابات التي يلوح لهم بها المجلس الأعلى للقوات المسلحة الذي يتولى السلطة في مصر.

ويُظهِر الرسمُ أيضًا المجلس العسكري وهو يمتطي الإسلاميين في نفس الوقت الذي يقوم فيه المجلس بإطلاق النار على المتظاهرين، والقفز على جثثهم.

http://www.almasryalyoum.com/node/559096

الفكرة الرئيسية التي يتكلم عنها الكاريكاتير هي ان التيار الاسلامي جعل له هدف رئيسي وهو الحصول على اكبر عدد من مقاعد مجلس الشعب وعظم هذا الهدف عن اي هدف اخر مثل المشاركة في الثورة وتداعياتها مؤخرا وكان الجميع يتابع المواجهات بين الثوار والامن والاخوان يجلسون على صناديق الانتخابات

والجميع يعلم لعبة المجلس العسكري ويعرف ما هية هذا المجلس من انه مجلس لا قيمة له ولا وزن له

الفنان عبر عن هذه الفكرة بطريقته وابداعه فهل تريدون ان تقتلوا الابداع كما تحاولون قتل الكثير والكثير من مفردات الشعب المصري

ثم من هم هؤلاء الاسلاميين

انهم بشر ينتسبون الى الاسلام مثل غيرهم من باقي افراد الشعب

اي انهم وحدهم لا يمثلون الاسلام بل يمثلون انفسهم فمهاجمتهم ليست مهاجمة للاسلام بالطبع وما هم الا بشر ارتضوا ان يمارسوا السياسة وعليهم بتحمل النقد والهجوم

اما التكفير والتخوين ووصف من يخالفهم بانهم عصاة او حاقدين على الاسلام شيء مثير للغضب لانهم لا يمثلون الاسلام هم اقحموا انفسهم في ذلك الوهم الذي يعيشون فيه وحدهم وعليهم بالتحلي بالصبر وطولة البال والرد على من يهاجمهم بالحجة والفكر وليس بالتكفير والتفسيق

رؤية الفنان حقيقية وتعبيره دقيق

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

مش لاقية حاجة اقولها غير حسبنا الله ونعم الوكيل

نشرت جريدة "المصري اليوم" رسمًا كاريكاتوريًّا يتضمن إساءة بالغة وإهانة واضحة للإسلاميين في مصر؛ وهو ما قوبل باستهجان واسع ودعوات لمقاطعة الصحيفة عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

ويصور هذا الكاريكاتير الذي نشرته الصحيفة تحت عنوان "مشهد انتخابي" الإسلاميين في صورة كلاب يلهثون خلف مقاعد البرلمان والانتخابات التي يلوح لهم بها المجلس الأعلى للقوات المسلحة الذي يتولى السلطة في مصر.

ويُظهِر الرسمُ أيضًا المجلس العسكري وهو يمتطي الإسلاميين في نفس الوقت الذي يقوم فيه المجلس بإطلاق النار على المتظاهرين، والقفز على جثثهم.

http://www.almasryalyoum.com/node/559096

الفكرة الرئيسية التي يتكلم عنها الكاريكاتير هي ان التيار الاسلامي جعل له هدف رئيسي وهو الحصول على اكبر عدد من مقاعد مجلس الشعب وعظم هذا الهدف عن اي هدف اخر مثل المشاركة في الثورة وتداعياتها مؤخرا وكان الجميع يتابع المواجهات بين الثوار والامن والاخوان يجلسون على صناديق الانتخابات

والجميع يعلم لعبة المجلس العسكري ويعرف ما هية هذا المجلس من انه مجلس لا قيمة له ولا وزن له

الفنان عبر عن هذه الفكرة بطريقته وابداعه فهل تريدون ان تقتلوا الابداع كما تحاولون قتل الكثير والكثير من مفردات الشعب المصري

ثم من هم هؤلاء الاسلاميين

انهم بشر ينتسبون الى الاسلام مثل غيرهم من باقي افراد الشعب

اي انهم وحدهم لا يمثلون الاسلام بل يمثلون انفسهم فمهاجمتهم ليست مهاجمة للاسلام بالطبع وما هم الا بشر ارتضوا ان يمارسوا السياسة وعليهم بتحمل النقد والهجوم

اما التكفير والتخوين ووصف من يخالفهم بانهم عصاة او حاقدين على الاسلام شيء مثير للغضب لانهم لا يمثلون الاسلام هم اقحموا انفسهم في ذلك الوهم الذي يعيشون فيه وحدهم وعليهم بالتحلي بالصبر وطولة البال والرد على من يهاجمهم بالحجة والفكر وليس بالتكفير والتفسيق

رؤية الفنان حقيقية وتعبيره دقيق

الاستاذ الفاضل اسلام المصري

حضرتك مصر ان المجلس لا قيمة له ، علي الرغم من ان الثوار نفسهم ما لقوش حل افضل للمشكلة من ان المجلس ده هو اللي يتولي السلطة بما انه الجهة الوحيدة المنتخبة ، يعني يوم ما نيجي للجد حنلاقي ان انتخابات البرلمان وانتخابات الرئاسة هما الطريقة الوحيدة اللي ممكن نتخلص بيها من حكم العسكر

الشئ التاني احنا مش عايزين نقتل الابداع ولا حاجة ، لكن هل الابداع لازم يبقي عن طريق اهانة الناس والاستهزاء بيهم؟

وانا استخدمت لفظ اسلاميين اللي هو مقابله ليبراليين لأن هو ده الاسم الشائع عن الاخوان والسلفيين حتي في الجرايد والتليفزيون

اما موضوع التكفير فما حدش اتكلم عليه هنا اصلا

وتقبل تحياتي

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

ده فنان يا ام سلمى وله رؤيته وله ادواته اللي بيعبر بيها عن رأيه وفكره فماينفعش كل ما واحد ينتقد الاسلاميين نقول عليه انه بيهين الاسلام نفسه ونحتسب عند الله لانهم مش المسلمين لوحدهم لكن هما المسلمين اللي شاركوا في الحياة السياسية وطالما اشتركوا في السياسة فماينفعش نجيب مفردات دينية نهاجمهم بها ونرد عليهم بها

ياريت نسيب المبدع يقول رأيه ولو معجناش نرد عليه وننفي اتهاماته لاني بصراحة مقتنع بنفس فكرة الفنان وان الاسلاميين مش هاممهم حاجة غير مقاعد مجلس الشعب وقد ثبت ذلك مؤخرا فهل هاتهاجميني انا كمان وتحتسبي عند الله ؟

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ده فنان يا ام سلمى وله رؤيته وله ادواته اللي بيعبر بيها عن رأيه وفكره فماينفعش كل ما واحد ينتقد الاسلاميين نقول عليه انه بيهين الاسلام نفسه ونحتسب عند الله لانهم مش المسلمين لوحدهم لكن هما المسلمين اللي شاركوا في الحياة السياسية وطالما اشتركوا في السياسة فماينفعش نجيب مفردات دينية نهاجمهم بها ونرد عليهم بها

ياريت نسيب المبدع يقول رأيه ولو معجناش نرد عليه وننفي اتهاماته لاني بصراحة مقتنع بنفس فكرة الفنان وان الاسلاميين مش هاممهم حاجة غير مقاعد مجلس الشعب وقد ثبت ذلك مؤخرا فهل هاتهاجميني انا كمان وتحتسبي عند الله ؟

رغم اني مختلفة مع روية الكاريكاتير ورؤية حضرتك شخصيا

بس انا فعلا في نقطة عايزة اوضحها

الاحزاب المبنية على مرجعية اسلامية احزاب سياسية ومن حق الكل انتقادها

واتمنى نبدأ نكلم عن الاحزاب بأسمائها بدل ما نقول اسلاميين وليبراليين

يعني نقول حرية وعدالة و نور و مصريين احرار ومصر الحرية وهكذا

بالنسبة للكاريكاتير دا انا معنديش مشكلة في الفكرة اللي هو عايز يوصلها هو حينشر اللي هو عايزة و انا حنشر اللي انا عايزاه و اقدر ما اشتريش جريدته و يقدر ما يشتريش جريدتي و نحاول فعلا نوحد المعيار اللي بنقيس به

(الشعب يريد توحيد المعيار)

لكن انا بالنسبة ليا كان يرسم كلب مباشرة و يكتب عليه اسماء الاحزاب اللي عايز ينتقدها بدل ما يرسم رجل ملتحي

لان الملتحين يشملو (رجال الازهر و دار الافتاء و (الشهيد عماد عفت الله يرحمه كان ملتحي ) و القساوسة و ناس فعالة في المجتمع المصري ) وفي ادبيات للمجتمع اللي احنا فيه لازم نحترمها

وبالنسبة للي حصل دا انا لا املك اني امنعه كل اللي املكه اني اقاطعه و ارد عليه بكاريكاتير يحمل فكرتي انا

عارفة ان كلامي مش حيعجب حد بس رجاء راجعو الكاريكاتيرات كلها و شوفو الاساليب هى فعلا بتبقى كدة

و الحرية بتوجب عليا اني اقبل وجود كل الاراء في المجتمع مهما بلغت من غلو او شطط

و شكرا

رابط هذا التعليق

كتبت elzahraa

quote]لكن انا بالنسبة ليا كان يرسم كلب مباشرة و يكتب عليه اسماء الاحزاب اللي عايز ينتقدها بدل ما يرسم رجل ملتحي

لان الملتحين يشملو (رجال الازهر و دار الافتاء و (الشهيد عماد عفت الله يرحمه كان ملتحي ) و القساوسة و ناس فعالة في المجتمع المصري ) وفي ادبيات للمجتمع اللي احنا فيه لازم نحترمها

حضرتك بتجمعي في كلامك بين الازهريين اللي بينهم من هو ملتحي وبين املتحين اصحاب التوجهات الاسلامية واللذين شاركوا في السياسة

الفنان لا يقصد بالطبع كل من هو ملتحي لكن يقصد بتعبيره هذا الذين شاركوا في الحياة السياسية منهم وليس كلهم

كونه صورهم بصورة كلب او اي تشبيه فمايصحش نقعد معاه وهو بيرسم ونقول له ارسم كده وماترسمش كده لان ده ابداع ووجهة نظر قالها بطريقته الفنية اللي هو حر فيها طالما لم يتعرض لمقدسات

الا اذا كان حضرتك بتعبري الاسلاميين مقدسات فده يبقي كلام تاني

رابط هذا التعليق

كتبت elzahraa

quote] حضرتك بتجمعي في كلامك بين الازهريين اللي بينهم من هو ملتحي وبين املتحين اصحاب التوجهات الاسلامية واللذين شاركوا في السياسة

الفنان لا يقصد بالطبع كل من هو ملتحي لكن يقصد بتعبيره هذا الذين شاركوا في الحياة السياسية منهم وليس كلهم

كونه صورهم بصورة كلب او اي تشبيه فمايصحش نقعد معاه وهو بيرسم ونقول له ارسم كده وماترسمش كده لان ده ابداع ووجهة نظر قالها بطريقته الفنية اللي هو حر فيها طالما لم يتعرض لمقدسات

لا حضرتك انا لا اعتبر الاسلاميين مقدسات بدليل قبولي النقد لهم بل نقدي الشخصي لهم احيانا

لكن ما اقصده ان يخرج الاعلام نفسه من وصفهم بالاسلاميين ووضعهم في سلة واحدة بهذ الطريقة

و ان يعبر عنهم التعبير الصحيح كأحزاب سياسية

و ارفض ان تكون اللحية شعارا لاي حزب مهما كان

و احترم اللحية و احترم احترام الشعب لها سواء كانت لحية قسيس او ازهري

ووضحت انه ان رغب في هذا التشبيه فهو يملك ان يشبه هذة الاحزاب بهذا التشبيه مباشرة عن طريق رسم كلب ووضع اسماء الاحزاب عليه كما يفعل كارلوس لاطوف

مبتعدا عن اللحية و حتى ان لم يبتعد فانا كل ما استخدمته حقي في التعبير لاستنكار ما حدث

واحتفظ بهذا الحق في التعبير عن رأيي كما عبر هو دون خوف من (مخون او متاجر بالدماء من وجهة نظري (حرية تعبير))

و بعد اذن حضرتك انا اعترض على هذا السؤال مستخدمة حقي في التعبير و النقد ((الا اذا كان حضرتك بتعبري الاسلاميين مقدسات فده يبقي كلام تاني)) لانه يحمل تأويلا لكلامي لم اقله و لم اعنيه واربأ بحضرتك عن افتراضك للنوايا

و شكرا لك

رابط هذا التعليق

كتبت elzahraa

quote] حضرتك بتجمعي في كلامك بين الازهريين اللي بينهم من هو ملتحي وبين املتحين اصحاب التوجهات الاسلامية واللذين شاركوا في السياسة

لا حضرتك انا لا اعتبر الاسلاميين مقدسات بدليل قبولي النقد لهم بل نقدي الشخصي لهم احيانا

لكن ما اقصده ان يخرج الاعلام نفسه من وصفهم بالاسلاميين ووضعهم في سلة واحدة بهذ الطريقة

ووضحت انه ان رغب في هذا التشبيه فهو يملك ان يشبه هذة الاحزاب بهذا التشبيه مباشرة عن طريق رسم كلب ووضع اسماء الاحزاب عليه كما يفعل كارلوس لاطوف

مبتعدا عن اللحية و حتى ان لم يبتعد فانا كل ما استخدمته حقي في التعبير لاستنكار ما حدث

واحتفظ بهذا الحق في التعبير عن رأيي كما عبر هو دون خوف من (مخون او متاجر بالدماء من وجهة نظري (حرية تعبير))

و بعد اذن حضرتك انا اعترض على هذا السؤال مستخدمة حقي في التعبير و النقد ((الا اذا كان حضرتك بتعبري الاسلاميين مقدسات فده يبقي كلام تاني)) لانه يحمل تأويلا لكلامي لم اقله و لم اعنيه واربأ بحضرتك عن افتراضك للنوايا

و شكرا لك

هدي اعصابك شوية يا استاذة

انا باقول (الا)

وحضرتك قلتي انا لا اعتبر الاسلاميين مقدس وماقلتش انك بتعتبري الاسلاميين مقدس كل اللي قلته( الا )وحضرتك اكدتي انك لا تعتبرينهم مقدس وانا مصدقك طبعا

ومن حقك ترفضي الكاريكاتير ومن حقك تمتنعي عن شراء الجريدة

من حقك اكيد كل ده زي ما هو من حقه انه يعبر عن رأيه بطريقته

كده احنا متفقين ومافيش حجر على راي حد

تحياتي لحضرتك

رابط هذا التعليق

كتبت elzahraa

و شكرا لك

هدي اعصابك شوية يا استاذة

انا باقول (الا)

وحضرتك قلتي انا لا اعتبر الاسلاميين مقدس وماقلتش انك بتعتبري الاسلاميين مقدس كل اللي قلته( الا )وحضرتك اكدتي انك لا تعتبرينهم مقدس وانا مصدقك طبعا

ومن حقك ترفضي الكاريكاتير ومن حقك تمتنعي عن شراء الجريدة

من حقك اكيد كل ده زي ما هو من حقه انه يعبر عن رأيه بطريقته

كده احنا متفقين ومافيش حجر على راي حد

تحياتي لحضرتك

وتحياتي لحضرتك واتمنى تساعدني في موضوعي الجديد ( الشعب يريد توحيد المعيار ) وهو موضوع لرصد اي ازدواجية من اي تيار وححاول ابدأ فيه بكرة ان شاء الله

و شكرا لك

رابط هذا التعليق

أختي نور العين

مين من الاسلاميين ما استنكرش سحل الفتاة وقتل الشيخ واصابة الثوار في عينيهم ؟

لو قاصدة الاخوان والسلفيين فكلهم استنكروا اللي حصل و اتهموا المجلس العسكري بحكم انه المسئول دلوقتي ، وحملوه نتيجة اللي حصل وطالبوه بوقف الاعتداءات ومحاسبة الجاني

لو قصدك علينا هنا في المحاورات أغلبنا استنكرنا المعاملة الوحشية دي من الظباط للفتيا ت

اما القتل والإصابات فالي الان ما حدش يقدر يجزم بالتأكيد مين اللي نفذوها وبتحريض من مين علي عكس أسائة المصري اليوم اللي معروف بلا شك انها من الجريدة

السلام عليكم أم سلمى

حضرتك بتسألي مين من الإسلاميين ماستنكرش سحل الفتاة ،

قناة الناس وجريدة الفتح ، الشيخ عبدالله وضيوفه ذوي اللحي السوداء ،

الشيخ ياسر برهامي الذي أمد أن الفتاة فعلت ذلك بنفسها حتى تستفز السلفيون فينزلوا لنجدة المتظاهرين

وماخفي كان أعظم أيتها الأخت الفاضلة.

وهنا في المحاورات هناك من الأعضاء الحسوبين على الاخوان والتيار السلفي من انتقدوا الفتاة وسبب نزولها وطريقة لبسها بل وذهب بعضهم ليؤكد ان الجندي كان يغطيها وهي تعري نفسها.

مايؤخذ على من إحتكروا الإسلام إسما لهم وسموا أنفسهم او وصفوا أنفسهم أسلاميين ليس بالقليل.

وبوج عام بخصوص الكاريكاتير ، فراسم الكاريكاتير لم يعني كل المسلمين ، بل عني برسمه المهرولون تجاه البرلمان تاركي حقوق الإنسان وراء ظهورهم.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الف سؤال وسؤال

إيه اللي جاب القلعه جنب البحر ؟؟!؟!؟ إيه اللي جاب دا لدا ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...