اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص السيارات للمغتربين

Recommended Posts

الاول قولى كم حدودك المالية علشان اديك نصيحة صح ونشوف الفرص المتاحة

MAX 70,000 SR

اولا ماشاء الله ربنا يبارك ليك

فى الرنج ده زيرو انصحك بالسوناتا 2012

شكل جديد كماليات و قدامك 4 سنين على الشكل ما يتغير

بتتباع هوا وقت ماتحب

لو ممكن خحجة مستعمل وقوية انصحك اكسبلورر 2009 بال65-70 زى الفل

وده افضل اختيار و اقوى اختيار سعر مش هايخسر كتير

هتبيعها بعد 3 سنين ب45 مثلا

برستيج كويس

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

• الردود 235
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاول قولى كم حدودك المالية علشان اديك نصيحة صح ونشوف الفرص المتاحة

MAX 70,000 SR

اولا ماشاء الله ربنا يبارك ليك

فى الرنج ده زيرو انصحك بالسوناتا 2012

شكل جديد كماليات و قدامك 4 سنين على الشكل ما يتغير

بتتباع هوا وقت ماتحب

لو ممكن خحجة مستعمل وقوية انصحك اكسبلورر 2009 بال65-70 زى الفل

وده افضل اختيار و اقوى اختيار سعر مش هايخسر كتير

هتبيعها بعد 3 سنين ب45 مثلا

برستيج كويس

انا داخل دماغى فورد فوكس

انت اية رايك فيها كعربية و سعر اعادة بيع؟؟؟

رابط هذا التعليق

انا داخل دماغى فورد فوكس

انت اية رايك فيها كعربية و سعر اعادة بيع؟؟؟

الفوكس جيدة وهى مش امريكى بل المانى وده ميزة

هى اعلى من الكرولا وفى مستوى السيفك

ميزتها انها 1600 تقدر تنزلها مصر بعد كام سنة

العيوب

سعر اعادة بيع ضايع هنا او فى مصر

صيانة مكلفة عكس باقى الفورد لان اعدادها قليلة جدا ومفيش فنيين خارج الوكالة يقدروا يلمسوها

لو عايز حاجة فورد واغلى 10000 بس شوف الفورد فيوجين احسن من الفوكس بمراحل

واحد صاحبى كان ليه تجربة مع الفوكس واستخدمها وجه ينزلها لقى سعر نفس الموديل فى مصر ارخص واتدبس فيها هنا مش عارف يبيعها ب17000 حتى وهى موديل 2007

لك الاختيار وتحت امرك مرة اخرى

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

معلش سؤال ف اطار موضوع السيارات برده

حد عنده خلفية لو عاوزين نجدد او نمد دفتر التربتيك للعربية في مصر حد يعرف فين المكتب المسئول عن كده

رابط هذا التعليق

معلش سؤال ف اطار موضوع السيارات برده

حد عنده خلفية لو عاوزين نجدد او نمد دفتر التربتيك للعربية في مصر حد يعرف فين المكتب المسئول عن كده

يا هيرو في القاهرة فيه مكتب كويس في وسط البلد شارع شريف - فوق نظارات مغربي

أسمه نادي القاهرة الدولي للسيارات والسياحة

المكتب شغال من زمان وسمعته كويسة

رابط هذا التعليق

أستاذ رؤوف بعد التحية ،،هل حضرتك عندك تحفظات على الجيتا ،،وايه رأيك في تكييفها ،،انا كان لي تجربة مع الاوبل فيكترا ،،وكان التكييف بتاعها مشاكله كثير ..ولسيادتك جزيل الشكر :)

رابط هذا التعليق

أستاذ رؤوف بعد التحية ،،هل حضرتك عندك تحفظات على الجيتا ،،وايه رأيك في تكييفها ،،انا كان لي تجربة مع الاوبل فيكترا ،،وكان التكييف بتاعها مشاكله كثير ..ولسيادتك جزيل الشكر :)

تحفظى على الجيتا ان لو فتيسها

DSG

ابعد عنها الفتيس رائع وقوى وسريع جدا ولكن للاسف بيبوظ بعد 30-50 الف كيلو وفعلا بيتبدل على الضمان طيب وبعد الضمان ؟

لو لقيت جيتا بفتيس اوتوماتيك عادى يبقى زى الفل

تكييفها مثل كل الاوربى بما فيهم المرسيدس والبى ام مش يكفاءة الامريكى ولا اليابانى ولكنه مقبول

هو بيبرد بس ببطأ شوية لكن تبريد جيد ونضيف بهواء منقى بعدة فلاتر

لو نزلت البحرين قريب هاشوف ال1600 الموجود هناك ايه نظامه

بس اسمع رايى الجيتا ثمنها 85000 ريال صح

زود شوية وخد بى ام 316 احسن واضمن وسعرها 99-103 الف تقريبا

هو عصام بيقول انها مش موجودة الان لكن انا اشتربت واحدة مع صديق لى من 5 شهور الله اعلم الافضل تسال الوكالة وممكن تطلبها طلبية خاصة

حاول تمر وكالة بى ام واسال عليها هل موجودة ام لا

رابط هذا التعليق

شكرا يا رؤوف باشا علي فتح هذا الموضوع الحيوي

انا لسه وافد جديد علي السعوديه من شهر و ثلاث اسابيع و حاليا مقيم في الطائف

و كنت حابب اعرف رأيك في التويوتا كرولا 2012 اوتوماتيك هل اجيبها جديد(وفي هذه الحاله هجيبها بالتقسيط) و انزل بيها مصر بعد ثلاث سنوات ولا جماركها هتكون عاليه

و لاالافضل في الحاله ديه اجيب واحده مستعمله...و يا تري المستعمل منها هتكون في حدود كام(انا اقدر ادفع كاش لغايه 20000)

ولا حضرتك ترشح لي حاجه تانيه؟

ملحوظه..انا شغلي مواقع يعني خارج المدن

فيه حاجه كمان..سمعت ان فيه توكيلات بتبيع العربيه بضمان سنه ايه رأيك في النظام داه؟؟؟

و شكرا علي سعة صدرك

تم تعديل بواسطة kab
رابط هذا التعليق

و كنت حابب اعرف رأيك في التويوتا كرولا 2012 اوتوماتيك هل اجيبها جديد(وفي هذه الحاله هجيبها بالتقسيط) و انزل بيها مصر بعد ثلاث سنوات ولا جماركها هتكون عاليه

و لاالافضل في الحاله ديه اجيب واحده مستعمله...و يا تري المستعمل منها هتكون في حدود كام(انا اقدر ادفع كاش لغايه 20000)

فيه حاجه كمان..سمعت ان فيه توكيلات بتبيع العربيه بضمان سنه ايه رأيك في النظام داه؟؟؟

و شكرا علي سعة صدرك

اهلا بيك فى المنتدى يا ريس وان شاء الله تتبسط معانا

الكرولا 2012 حلوة طبعا كعربية صغيرة

لو جبتها وحبيت تنزل بيها مصر مفيش مشكلة لان الكرولا ماسكة سعر كويس فى مصر

المشكلة بس انك قلت شغلك خارج المدن يعنى مسافات طويلة بالاضافة انك فى الطائف يعنى عايز عربية قوية لو جبت الكرولا هاتهلك وتتعب منك بسرعة لانها 1600 بس

كمان لو هاتجيبها قسط هتقف عليك باكثر من 90 الف ريال وجماركها 61% من قيمتها كاش ناقص 5000 ريال

يعنى تقريبا 32000 ريال ده لو نزلتها فى 2012 بعد 3 سنوات يبقى جمركها تقريبا 22000 ريال

نصيحتى ليك هات عربية قوية تستحمل مدقات وجبال الطائف بالاضافة للامان

لو تقدر تزود شوية لحد 30 الف مثلا ممكن تجيب اكسبلورر 2005

او تجيب كابرس نظيف 2005-2004 ب27000

فورد كراون فيكتوريا او ماركيز 2005

ودول مش هايخسرو كثير زى الكرولا

مستعمل الوكالات لا انصحك بيه بيبقى عالى جدا على الفاضى لانهم واخدين العربيات دى استبدال بسر عالى وحالتها مش مضمونة قوى

وتحت امرك لو حبيت اسال فى اى وقت

رابط هذا التعليق

و شكرا علي سعة صدرك

اهلا بيك فى المنتدى يا ريس وان شاء الله تتبسط معانا

الكرولا 2012 حلوة طبعا كعربية صغيرة

لو جبتها وحبيت تنزل بيها مصر مفيش مشكلة لان الكرولا ماسكة سعر كويس فى مصر

المشكلة بس انك قلت شغلك خارج المدن يعنى مسافات طويلة بالاضافة انك فى الطائف يعنى عايز عربية قوية لو جبت الكرولا هاتهلك وتتعب منك بسرعة لانها 1600 بس

كمان لو هاتجيبها قسط هتقف عليك باكثر من 90 الف ريال وجماركها 61% من قيمتها كاش ناقص 5000 ريال

يعنى تقريبا 32000 ريال ده لو نزلتها فى 2012 بعد 3 سنوات يبقى جمركها تقريبا 22000 ريال

نصيحتى ليك هات عربية قوية تستحمل مدقات وجبال الطائف بالاضافة للامان

لو تقدر تزود شوية لحد 30 الف مثلا ممكن تجيب اكسبلورر 2005

او تجيب كابرس نظيف 2005-2004 ب27000

فورد كراون فيكتوريا او ماركيز 2005

ودول مش هايخسرو كثير زى الكرولا

مستعمل الوكالات لا انصحك بيه بيبقى عالى جدا على الفاضى لانهم واخدين العربيات دى استبدال بسر عالى وحالتها مش مضمونة قوى

وتحت امرك لو حبيت اسال فى اى وقت

شكرا علي رد حضرتك ...و ان شاء الله هوازن الامور و هاخد كلام حضرتك في الاعتبار بالتأكيد :)

رابط هذا التعليق

استاذ رؤوف اولا طبعا الف الف شكر على معلوماتك الرائعه بس معلش سؤال

عندي سياره تويوتا فوتشونر 2700سي سي موديل 2006 والحقيقه انها بتاعت زوجتي وشبطانه فيها وبتحبها جدا تقدر تقول بينهم عشره ومش عاوزه تغيرها ولا تستغنى عنها لو نزلتها مصر ادفع عليها كام جمرك؟ ويا ترى لو اشتريت واحده بنفس مواصفاتها من مصر هيبقى تمنها كام؟ هي رقم 2 تقريبا فول اوبشن ما عدا فتحة السقف والتابلوه مش خشب

وفعلا الف شكر على معلوماتك القيمه

ولك تحياتي

رابط هذا التعليق

عندي سياره تويوتا فوتشونر 2700سي سي موديل 2006 والحقيقه انها بتاعت زوجتي وشبطانه فيها وبتحبها جدا تقدر تقول بينهم عشره ومش عاوزه تغيرها ولا تستغنى عنها لو نزلتها مصر ادفع عليها كام جمرك؟ ويا ترى لو اشتريت واحده بنفس مواصفاتها من مصر هيبقى تمنها كام؟ هي رقم 2 تقريبا فول اوبشن ما عدا فتحة السقف والتابلوه مش خشب

ولك تحياتي

العفو يا استاذ هشام

مش عايز اصدمك واقولك ان الجمارك هاتعدى 200 الف جنيه لان العربية تدخل فى اعلى شريحة وهى اللى فوق 2000 سى سى

جماركها بدون خصم تصل الى 280% من ثمن السيارة فى سنتها

وبعد اقصى خصم 230% تصدق

فول افترضنا ان شراءها فى 2006 كان ب60000 ريال

يبقىى الجمرك 60*1.6*280 يطلع 268000 جنيه

وهم طبعا

السيارة غير موجوده فى مصر لكن الموجود اختها التوام وهى التيوتا الدوبل كبينة 4*4 نفس الشكل والموتور والصالون

الفرق ان الفورتشنر الشنطة متقفلة وموديل 2011 بتباع ب200 الف بس

طبعا موضوع خااااااااااااااااااااااااسر لاقصى درجة محاولة النزول النهائى بالسيارة

لان بتمنها + الجمرك تجيب سيارة على الزيرو فى مصر

رابط هذا التعليق

باشمهندس رؤف باشا ...ماشاء الله عليك خبير في عالم السيارات والله انا نفسي اكون خبير زي حضرتك كدة...ربنا يزيدك يارب...انا ناوي اشتري سيارة رينو فلوانس 2012 (1600 سي سي اوتوماتيك)و انزلها مصر كمان 4 سنين ان عشنا انشاء الله و هيا سعرها الان عاملة تقريبا 53 الف ريال ...يهمني اعرف رئي حضرتك في الموضوع ده؟ وهل سعر اعادة البيع في مصر هيخسر كتير؟؟ شكرا لك على المتابعة.

رابط هذا التعليق

ولك تحياتي

العفو يا استاذ هشام

مش عايز اصدمك واقولك ان الجمارك هاتعدى 200 الف جنيه لان العربية تدخل فى اعلى شريحة وهى اللى فوق 2000 سى سى

جماركها بدون خصم تصل الى 280% من ثمن السيارة فى سنتها

وبعد اقصى خصم 230% تصدق

فول افترضنا ان شراءها فى 2006 كان ب60000 ريال

يبقىى الجمرك 60*1.6*280 يطلع 268000 جنيه

وهم طبعا

السيارة غير موجوده فى مصر لكن الموجود اختها التوام وهى التيوتا الدوبل كبينة 4*4 نفس الشكل والموتور والصالون

الفرق ان الفورتشنر الشنطة متقفلة وموديل 2011 بتباع ب200 الف بس

طبعا موضوع خااااااااااااااااااااااااسر لاقصى درجة محاولة النزول النهائى بالسيارة

لان بتمنها + الجمرك تجيب سيارة على الزيرو فى مصر

فعلا متشكر جدا على ردك السريع ومعلوماتك القيمه وعلى فكره استفدت منك كتير جدا في موضوع الذهب

بس انا معرفش السياره الي حضرتك بتقول عليها انهااختها التوام وهى التيوتا الدوبل كبينة 4*4 يعني معرفش شكلها ايه؟ انا مقيم في سلطنة عمان بس المهم يا ترى السشياره الي بتقول عليها ديه 7سيت؟ ولا 4؟ لأن احنا الحقيقه اسره كبيره 6 افراد ويا ترى سعرها في مصر كام؟

وعموما انا كنت جايب الفورتشونر 2006 ب 9000 ريال عماني يعني 90 الف سعودي تقريبا

وفعلا شكرا على كل شئ

ولك تحياتي

رابط هذا التعليق

فعلا متشكر جدا على ردك السريع ومعلوماتك القيمه وعلى فكره استفدت منك كتير جدا في موضوع الذهب

بس انا معرفش السياره الي حضرتك بتقول عليها انهااختها التوام وهى التيوتا الدوبل كبينة 4*4 يعني معرفش شكلها ايه؟ انا مقيم في سلطنة عمان بس المهم يا ترى السشياره الي بتقول عليها ديه 7سيت؟ ولا 4؟ لأن احنا الحقيقه اسره كبيره 6 افراد ويا ترى سعرها في مصر كام؟

وعموما انا كنت جايب الفورتشونر 2006 ب 9000 ريال عماني يعني 90 الف سعودي تقريبا

وفعلا شكرا على كل شئ

ولك تحياتي

لا شكر على واجب يا استاذ هشام وخصوصا انك هاتبقى جارى فى التجمع الخامس

طالما عيلة حضرتك كبيرة قول لى لما ترجع مصر هاتبقى ميزانيتك كام وانا ارشح ليك عربية تناسب العدد والبادجت بتاعك

انسى خالص موضوع الفورتشنر ده خراب وخسارة اقتصادية كبيرة

رابط هذا التعليق

انا برضو لسا رايح السعودية جديد ان شاء الله و برضو معايا 20000-25000 كاش و اسرتي صغيرة زوجة وابن عاوز اجيب سيارة مش ضخمة و في نفس الوقت مريحة و تكييفها قوي و ثابتة على الطرق علما باني قد انزل بيها مصر في الاجازات فقط و ليس نهائيا .و ياريت لما ابيعها ماخسرش كتير .

رابط هذا التعليق

باشمهندس رؤف باشا ...ماشاء الله عليك خبير في عالم السيارات والله انا نفسي اكون خبير زي حضرتك كدة...ربنا يزيدك يارب...انا ناوي اشتري سيارة رينو فلوانس 2012 (1600 سي سي اوتوماتيك)و انزلها مصر كمان 4 سنين ان عشنا انشاء الله و هيا سعرها الان عاملة تقريبا 53 الف ريال ...يهمني اعرف رئي حضرتك في الموضوع ده؟ وهل سعر اعادة البيع في مصر هيخسر كتير؟؟ شكرا لك على المتابعة.

حبيبى الفقير الى الله

انا اتكلمت على الفوانس فوق بس هاعيد الكلام على شان خاطرك بس

الفوانس اللى هنا مختلفة عن مصر

اللى هنا كورى من شركة سامسونج وتسوق تحت اسم رينو

هى نفسها اللى فى مصر بس الجير مختلف اللى هنا احسن لانه 6 سرعات النركى 4 سرعات بس

اللى هنا للاسف لن تحصل على خصم زى التركى لاختلاف شهادة المنشأ

اما التركى فليها خصم سيصل جماركها بحلول عام 2018 الى صفر% علشان اتفاقية الشراكة الاوربية

بصراحة لا انصحك بيها وليس لانها سيئة ولكن سعرها فى مصر بعد اربع سنوات هايكون بنصف ثمن سيارتك

لو بتفكر تنزل عربية مصر افضل شىء ليك كرولا - جولف - جيتا 1600 تجيبها من البحرين كل دول سعرهم من 50-70 الف

اذا كان البادجت بتاعك اعلى امامك تيجوان بى ام 316 ودول فى رنج ال100

اعلى يبقى مرسيدس 180 سى

ولو احتجت اى حاجة انا تحت امرك وخصوصا انى جنبك فى الخبر

رابط هذا التعليق

انا عندي تيدا اوتوماتيك موديل 2008 عامله 120 الف كيلو لو حبيت ابعها تعمل كام

لو مفيش رش وحالة السيارة جيدة ممكن 22-24 الف اوزو

لو فيها رشات وبعض التصليحات من 18-22 على حسب السوق وصبرك على البيع

رابط هذا التعليق

انا برضو لسا رايح السعودية جديد ان شاء الله و برضو معايا 20000-25000 كاش و اسرتي صغيرة زوجة وابن عاوز اجيب سيارة مش ضخمة و في نفس الوقت مريحة و تكييفها قوي و ثابتة على الطرق علما باني قد انزل بيها مصر في الاجازات فقط و ليس نهائيا .و ياريت لما ابيعها ماخسرش كتير .

بالسعر ده تجيب لومينا 2004-2006 زى الفل

فيها كل اللى عايزه وزيادة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...