اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص السيارات للمغتربين

Recommended Posts

طيب معلش سؤال صغير انا عايش في سلطنة عمان ومعايا هيونداي النترا 2010 فتحة سقف اشارات في المرايا جير اوتوماتيك يعني فول اوبشن رقم واحد زي مابيقولوا عليها هنا لو حبيت انزلها سنة 2013 أدفع كام ؟؟؟؟؟

والف شكر على تعبك

رابط هذا التعليق

• الردود 235
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

]

معلش انا ما ليش علاقة بالموضوع بس حبي اشكرك يارؤف انت انسان محترم لا تتوانى عن مساعدة الاخرين وتقديم يد العون لاى شخص

ربنا يوفقك زجزاك الله خير

ربنا يبارك فيك كلنا هنا اخوة

وعلى فكرة انا مش ناسى موضوعك بس باخد وقتى فى التفكير بس علشان يكون الموضوع مجدى ان شاء الله

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

رؤوف باشا انت راجل محترم و بأدن الله نتقابل فى اقرب زيارة للرياض

عاطف

انا اللى اتشرف بمقابلة حضرتك وان شاء الله يكون فيه لقاء قريب

وياريت تزورنا فى الشرقية

وتحت امرك مرة اخرى

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

موضوع ممتاز صراحة في البداية طبعا الف شكر علي الموضوع وانا زيك من هوايتي العربيات والتعديل بس كان في مصر الكلام دا هههههههه

قبل ما اسافر السعودية كنت هبيع عربيتي وشتري لانسر 99 واعدل عليها براحتي لانها نضيفة في التعديل :D

المهم يعني انا حاليا لسة جاي السعودية ....كنت عايز اسالك لو الواحد اشترية النترا 2012 الشكل الجديد فول اوبشن اوتوماتيك فتحة سقف وجنوط وكلوووووو

وحب ينزلها مصر بعد 6 سنين جمركها كام

شوف طبقا للقانون المصرى 6 سنين زى 4 سنين فى الخصم

ليه القانون بيعطى خصم للمغترب لقيمة 10% من الجمارك فقط ( طبعا بدون اى خصم على الضرائب ) عن اول سنة

وكل سنة 5% تخفيض

بحد اقصى 25% يعنى 4 سنين يبقى نصيحتى تنزلها بعد 4 سنين بس

كده دى موديل 2010 يعنى لو نزلتها السنة دى قبل شهر اكتور تدفع جمارك كاملة بدون خصم

المهم بعد 4 سنين يعنى على اكتوبر 2016

هاتكون فى حدود 25000 الف فقط بس الرقم ده يتوقف برضه على سعر العملة فى وقتها

ونصيحة يا حسام انسى موضوع تجيب عربية وتستخدمها وبعدين تنزلها موضوع فاشل على طول الخط

وبصراحة الوحيد اللى كان بيستفيد من الموضوع ده الناس اللى معاهم واسطة وبيلعبوا فى اوراق السيارات ويدخلوها اما اللى عايز يمشى قانونى بما يرضى الله زى حالتنا تبقى العملية عليه بخسارة

تم تعديل بواسطة raouf

رابط هذا التعليق

طيب معلش سؤال صغير انا عايش في سلطنة عمان ومعايا هيونداي النترا 2010 فتحة سقف اشارات في المرايا جير اوتوماتيك يعني فول اوبشن رقم واحد زي مابيقولوا عليها هنا لو حبيت انزلها سنة 2013 أدفع كام ؟؟؟؟؟

والف شكر على تعبك

هاتكون فى حدود 25000 -30000 جنيه

وانصحك تبيعها عندك افضل لان مثيلتها فى مصر هاتكون ارخص

وكفاية اسالة جمارك

ان شاء الله هاعمل ليكم جدول لطريقة حساب جمارك كل السيارات فائتها

رابط هذا التعليق

والف شكر على تعبك

هاتكون فى حدود 25000 -30000 جنيه

وانصحك تبيعها عندك افضل لان مثيلتها فى مصر هاتكون ارخص

وكفاية اسالة جمارك

ان شاء الله هاعمل ليكم جدول لطريقة حساب جمارك كل السيارات فائتها

الف شكر على سرعة الرد وربنا يسهل

رابط هذا التعليق

موضوع ممتاز صراحة في البداية طبعا الف شكر علي الموضوع وانا زيك من هوايتي العربيات والتعديل بس كان في مصر الكلام دا هههههههه

قبل ما اسافر السعودية كنت هبيع عربيتي وشتري لانسر 99 واعدل عليها براحتي لانها نضيفة في التعديل :D

المهم يعني انا حاليا لسة جاي السعودية ....كنت عايز اسالك لو الواحد اشترية النترا 2012 الشكل الجديد فول اوبشن اوتوماتيك فتحة سقف وجنوط وكلوووووو

وحب ينزلها مصر بعد 6 سنين جمركها كام

شوف طبقا للقانون المصرى 6 سنين زى 4 سنين فى الخصم

ليه القانون بيعطى خصم للمغترب لقيمة 10% من الجمارك فقط ( طبعا بدون اى خصم على الضرائب ) عن اول سنة

وكل سنة 5% تخفيض

بحد اقصى 25% يعنى 4 سنين يبقى نصيحتى تنزلها بعد 4 سنين بس

كده دى موديل 2010 يعنى لو نزلتها السنة دى قبل شهر اكتور تدفع جمارك كاملة بدون خصم

المهم بعد 4 سنين يعنى على اكتوبر 2016

هاتكون فى حدود 25000 الف فقط بس الرقم ده يتوقف برضه على سعر العملة فى وقتها

ونصيحة يا حسام انسى موضوع تجيب عربية وتستخدمها وبعدين تنزلها موضوع فاشل على طول الخط

وبصراحة الوحيد اللى كان بيستفيد من الموضوع ده الناس اللى معاهم واسطة وبيلعبوا فى اوراق السيارات ويدخلوها اما اللى عايز يمشى قانونى بما يرضى الله زى حالتنا تبقى العملية عليه بخسارة

والله انا محتار شوية لاني اساسا لسة بقالي فقط شهرين في السعودية ومش عارف اجيب عربية امشي بيها ولا اشتري قسط

عموما الف شكر ياباشا

وبعدين انتا منين من الشرقية صحيح

انا ابوحماد :D

رابط هذا التعليق

والله انا محتار شوية لاني اساسا لسة بقالي فقط شهرين في السعودية ومش عارف اجيب عربية امشي بيها ولا اشتري قسط

عموما الف شكر ياباشا

شوف يا سيدى بم انك بقالك شهرين هات عربية مؤقته تمشى بيها

حتلا تضح الامور لشغلك وتتاكد هل عاجبك وهاتستمر ولا ها تفير رايك

بمعنى توضح الامور لو عايز رايى لو لسه عازب مشى حالك من غير عربية شهرين لحد ما تعرف

واذا كنت هاتكمل ورسمت خطة لوجودك هات عربية كاش نظيفة مرة واحدة افضل ليك من القسط او هاتها عن طريق بنك اللى بيتحول عليه راتبك هاتفرق معاك مبلغ كبير جدا يتعدى 5% عن كل سنة تقسيط

يعنى فوق العشرين الف مثلا

رابط هذا التعليق

عموما الف شكر ياباشا

شوف يا سيدى بم انك بقالك شهرين هات عربية مؤقته تمشى بيها

حتلا تضح الامور لشغلك وتتاكد هل عاجبك وهاتستمر ولا ها تفير رايك

بمعنى توضح الامور لو عايز رايى لو لسه عازب مشى حالك من غير عربية شهرين لحد ما تعرف

واذا كنت هاتكمل ورسمت خطة لوجودك هات عربية كاش نظيفة مرة واحدة افضل ليك من القسط او هاتها عن طريق بنك اللى بيتحول عليه راتبك هاتفرق معاك مبلغ كبير جدا يتعدى 5% عن كل سنة تقسيط

يعنى فوق العشرين الف مثلا

تمام ياباشا معلش اتاخرت في الرد كنت بعمل عمرة ولسة راجع دلوقتي

عموما انا هستني شهرين كدا اشوف الدنيا عاملة هنا اية الاول وبعدين اقرر

الف شكر مرة تانية

رابط هذا التعليق

شوف يا ريس

انا في الرياض

الحمدلله من فضل ربنا معايا فورد اكسبديشن 2009

العربية كويسة وكل حاجة بس عايز اغير لانه

Truck based

عايز حاجة اجمل وشيك كصالون انا محتار بين دول بالاضافة يهمني عزم الموتور والراحة و المساحة و الكماليات

Nissan Patrol-land cruiser-toyota sequoia

تنصح بايه خصوصا كلهم كسر زيرو يعني الليماشيةا 10,000 كيلو او اقل كمان

ولما ربنا يوفق هاعزمك علي شيشة في الوان :)

او تاخد ال 15 ريال ناشف في ايدك

رابط هذا التعليق

ربنا يباركلك يا هندسة

كان فيه سؤال كده

ايه مشكلة العربيات الصينى مبدئيا فى مصر اصلى كنت عايز اجيب عربية صغيرة لانى اسرتى صغيرة (زوجتى وطفلة) وخصوصا اسبيرانزا a113 هاتش

--------

احتمال اسافر السعودية قريب .. تنصح بايه بالنسبة للسعودية لواحد لسه جديد وهايتعلم السواقة ( ده لو سافرت طبعا)

ومعلشى سؤال اخير ...

نصحونى الزملاء انى لو هاجى يفضل اطلع الرخصة فى مصر حتى لو سورى معلشى مضروبة بالفلوس

هاتضيف ايه فى السعودية او هاتوفر ايه

وشكرااا لك يا هندسة ..اخوك م/ محمد

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ومغير لحد الان 17 عربية فى 7 سنين فى السعودية محدش يحسد

هههههههههه .. المفروض تقول محدش يضرب

.. اللهم لا حسد .. إحححححح:P

لا لا .. نقول ماشاء الله لا قوة الا بالله bv:-

انا مبسوط انك عملت الموضوع

ايوه كده اطلع من القوقعة بتاعتك وورينا اللألئ ( مش بتتكتب كده برضو ؟ :) ) القيمة ومنها خبرتك فى السيارات

هاتابع الموضوع باستمرار ومشكور عليه جدا جدا.:clappingrose:

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

شوف يا ريس

انا في الرياض

الحمدلله من فضل ربنا معايا فورد اكسبديشن 2009

العربية كويسة وكل حاجة بس عايز اغير لانه

Truck based

عايز حاجة اجمل وشيك كصالون انا محتار بين دول بالاضافة يهمني عزم الموتور والراحة و المساحة و الكماليات

Nissan Patrol-land cruiser-toyota sequoia

تنصح بايه خصوصا كلهم كسر زيرو يعني الليماشيةا 10,000 كيلو او اقل كمان

ولما ربنا يوفق هاعزمك علي شيشة في الوان :)

او تاخد ال 15 ريال ناشف في ايدك

يا حاج جعان انا فى نفس موقفك

لسه بايع عربيتى الاكسبدشن الاسبوع اللى فات برضوا بس لغرض التجديد

وللاسف فى لالاختيارات بتاعتك الاكسبدشن افضلهم فهى الاقوى والاوسع والافضل فى الصيانة وقطع الغيار

فقط التاهو او اليوكون افضل فى الداخلية والشكل من بره لكن الاكسبدشن يتفوق على الباقى فى كل شىء

انصحك لو زهقت من اللى معاك زييى هات الليمتد او الايدى بور هاتفرق معاك كثييييييييييييييييييييييير

انا اللى كانت معايا اكس ال تى وبعتها لتحديث الموديل

لو هاتبيع عربيتك قولى المواصفات وانا هاشتريها لانى بدور على اكسبدشن نظيف 2010-2011

ارسل لى على الخاص امكانياتك المادية وانا هانصحك بالافضل

ملحوظة : السيارات الكسر الزيرو من سيكويا ولاند كروزر بتمن الجديد تقريبا ولا تفرق عن الوكالة ثقافة سوق باه

رابط هذا التعليق

ومغير لحد الان 17 عربية فى 7 سنين فى السعودية محدش يحسد

هههههههههه .. المفروض تقول محدش يضرب

.. اللهم لا حسد .. إحححححح:P

لا لا .. نقول ماشاء الله لا قوة الا بالله bv:-

انا مبسوط انك عملت الموضوع

ايوه كده اطلع من القوقعة بتاعتك وورينا اللألئ ( مش بتتكتب كده برضو ؟ :) ) القيمة ومنها خبرتك فى السيارات

هاتابع الموضوع باستمرار ومشكور عليه جدا جدا.:clappingrose:

حبيبى عصام ربنا يديك خير عربيتك ويبعد عنك شرها وشر عيون الناس

طمنى استلمت ولا لسه ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أخوكم محمد مهندس مقيم بالرياض و ناوي بإذن الله اشتري عربية مستعملة في خلال الشهر ده ومحتار بين

الاكاديا  2008

ترافيرس 2008

اكس 5 2006

بصراحة أنا مايل للبي ام بس ملهاش سوق في البلد دي وتصليحها وقطعها نار كمان وفي نفس الوقت 2006 اخر سنة في الشكل القديم

زمايلي في الشغل بينصحوني بي الأكاديا و فعلا لقيت واحده فل اوبشن بي 85 الف بس محتاجة تغير حساس ضغط الكوتش والبنزين

بصراحة محتار واتمنى النصيحة علما بأني بدور على عربية SUV تكون عملية في الاستعمال الصيانة وتمسك سعرها لو فكرت ابيعها والميزانية في حدود 70 - 85 الف ريال

شكرًا وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

ربنا يباركلك يا هندسة

كان فيه سؤال كده

ايه مشكلة العربيات الصينى مبدئيا فى مصر اصلى كنت عايز اجيب عربية صغيرة لانى اسرتى صغيرة (زوجتى وطفلة) وخصوصا اسبيرانزا a113 هاتش

--------

احتمال اسافر السعودية قريب .. تنصح بايه بالنسبة للسعودية لواحد لسه جديد وهايتعلم السواقة ( ده لو سافرت طبعا)

ومعلشى سؤال اخير ...

نصحونى الزملاء انى لو هاجى يفضل اطلع الرخصة فى مصر حتى لو سورى معلشى مضروبة بالفلوس

الله يسامحك يا م/ رؤوف

كده برده تطنشنى....ههههههه

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أخوكم محمد مهندس مقيم بالرياض و ناوي بإذن الله اشتري عربية مستعملة في خلال الشهر ده ومحتار بين

الاكاديا 2008

ترافيرس 2008

اكس 5 2006

بصراحة أنا مايل للبي ام بس ملهاش سوق في البلد دي وتصليحها وقطعها نار كمان وفي نفس الوقت 2006 اخر سنة في الشكل القديم

زمايلي في الشغل بينصحوني بي الأكاديا و فعلا لقيت واحده فل اوبشن بي 85 الف بس محتاجة تغير حساس ضغط الكوتش والبنزين

بصراحة محتار واتمنى النصيحة علما بأني بدور على عربية SUV تكون عملية في الاستعمال الصيانة وتمسك سعرها لو فكرت ابيعها والميزانية في حدود 70 - 85 الف ريال

شكرًا وجزاكم الله كل خير

اهلا بيك يا باشمهندس

الترافيرس = الاكاديا لا يوجد اى فرق الا الشكل الخارجى فقط

نفس الموتور والتعليق والجير حتى التابلوه

رايى الشخصى انضم معايا فى البحث عن اكسبدشن نظيف او لو تحب شوف تاهو 2008-2009 هتلاقيه فى حدود من 75-90 على حسب النظافة والممشى

الاكس فايف لا انصحك بيه عن تجربة متععععععععععععععععععععععععععععب جدا فى الصيانة حاجة استهبال

فيه حل كويس لو انت راجل غاوى وركيب زى حالاتى شوف بورش كايين اس مو2006-2007

او لينكولن نافيجتور 2007 نفس الاكسبدشن بس على افخم طبعا

ممكن تحدد لى متطلباتك اللى محتاجها فى السيارة وانا هاديك افضل خيار

رابط هذا التعليق

ربنا يباركلك يا هندسة

كان فيه سؤال كده

--------

ومعلشى سؤال اخير ...

الله يسامحك يا م/ رؤوف

كده برده تطنشنى....ههههههه

يا نهار ابيض

انا اقدر اطنش المهندس ميدو

ده احنا نقفل الموضوع ونجيب درفه

شوف يا صديقى اولا انت عايز عربية لاسرتك صح ؟

واسرتك دول اغلى ناس عندك صح ؟

تشترى ليهم عربية بدون اى مواصفات امان ؟ يبقى بتضحى بيهم وخصوصا فى طرق مصر

الصينى الموجود فى مصر بدون اى مواصفات امان ولا ثبات ولا حتى اعادة بيع

بثمنها اشترى حاجة مستعملة والصيانة فى مصر حلوة

بفلوسهم تقدر تجيب عربيات كورى موديل اقدم سنة او اثنين على الاقل عملية وامان اكثر

بالنسبة للسعودية

تيجى بالسلامة بس وطلع الرخصة الاول وبعدها نشوف تجيب ايه بس ما تقلقش هارشدك فى حاجة حلوة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاكاديا 2008

ترافيرس 2008

اكس 5 2006

شكرًا وجزاكم الله كل خير

اهلا بيك يا باشمهندس

الترافيرس = الاكاديا لا يوجد اى فرق الا الشكل الخارجى فقط

نفس الموتور والتعليق والجير حتى التابلوه

رايى الشخصى انضم معايا فى البحث عن اكسبدشن نظيف او لو تحب شوف تاهو 2008-2009 هتلاقيه فى حدود من 75-90 على حسب النظافة والممشى

الاكس فايف لا انصحك بيه عن تجربة متععععععععععععععععععععععععععععب جدا فى الصيانة حاجة استهبال

فيه حل كويس لو انت راجل غاوى وركيب زى حالاتى شوف بورش كايين اس مو2006-2007

او لينكولن نافيجتور 2007 نفس الاكسبدشن بس على افخم طبعا

ممكن تحدد لى متطلباتك اللى محتاجها فى السيارة وانا هاديك افضل خيار

متشكر يا بشمهندس على الرد

بصراحة الفورد بتجدد في خطوطها والموديلات الجديدة رياضية وخطوطها أنيقة وانسيابية وده واضح في الاكسبلور والايدج 2012 بس الجديد مش مناسب لمزينتي

والشكل القديم مش عاجبني والكسبديشن التاهو اكبر من احتياجاتي

علشان اكون محدد اللي بدور عليه عربية 4x4 تكون شكلها نوعا ما رياضي و تقرفنيش في صيانيتها وبيعها وده اللي عاجبني في الترافيرس والاكاديا

البورش عربية حلوة قوي بس حاسس انها هتتعبني في صينتها وبيعها وكمان سعرها اصلا غالي

رابط هذا التعليق

متشكر يا بشمهندس على الرد

بصراحة الفورد بتجدد في خطوطها والموديلات الجديدة رياضية وخطوطها أنيقة وانسيابية وده واضح في الاكسبلور والايدج 2012 بس الجديد مش مناسب لمزينتي

والشكل القديم مش عاجبني والكسبديشن التاهو اكبر من احتياجاتي

علشان اكون محدد اللي بدور عليه عربية 4x4 تكون شكلها نوعا ما رياضي و تقرفنيش في صيانيتها وبيعها وده اللي عاجبني في الترافيرس والاكاديا

البورش عربية حلوة قوي بس حاسس انها هتتعبني في صينتها وبيعها وكمان سعرها اصلا غالي

شوف يا سيدى

الفورد اكسبدشن هايتغير ويبقى انسيابى زى الاكسبلورر على نص 2012 ان شاء الله يعنى بعد شهور

الترافرس والاكاديا حلوين بس لبعض اصحابى تجارب سيئة معاهم وبصراحة مش عمليين قوى وصيانتهم غالية جدا مش زى ما انت فاكر

فيه حل حلو لعربية يابانى رائعة والغريبة انها بتمسك سعر حلو جدا وشوف سعر المستعمل بتاعها وهى مازدا سى اكس 9

البورش موديل 2007 سعرها فى الثمانينات مش وهم يعنى وعلى الفكرة البورش عربية حلوة مش بتحتاج قطع غيار كثير وقطعها معمرة بس غالية

فيه حل وسط شوف الباجيرو بس نجيبها ليك من الامارات زيرو بالضمان بيوصل سعرها فول كامل 115 الف

طيب قولى الاكسبدشن بتاعتك ايه ظروفها وانا ممكن اشتريها منك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...