اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص السيارات للمغتربين

Recommended Posts

السلام عليكم ,

استاذ رؤوف انا عايز اشكرك ع الموضوع الجامد دا

وانا بصراحه عندى استفسار

انا معاى فى حدود 30000 ريال ومش عارف اجيب ايه ,,

تانى حاجه كنت عايز اسال عن الدودج كاليبر هل هيا عربيه كويسه ولا متعبه وسعر البيع بعد كده بيقل

وهل اجيبها مستعمله ولا اجيب هوندا سيفك 2008

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 235
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

رؤوف باشا ،،،

ربنا يبارك فيك ،،

ويجعله غي ميزان حسناتك ،،

ايه رأيك في العرض ده - الفيوجن.

المحاسبة: "أن يتصفّح الإنسان في ليله ما صدر من أفعال نهاره، فإن كان محمودا أمضـاه وأتبعه بما شاكله وضاهاه، وإن كان مذموما استدركه إن أمكن،

رابط هذا التعليق

استاذ / رؤؤف

اشكرك جزيلا على هذا الموضوع الهام ولقد قرأت معظم الردود ولكن لي استفسار بسيط اتمنى ان اجد رد لديكم علي

انا مهندس مقيم في ينبع من حوالي شهرين اريد شراء سيارة على ان استطيع ان انزل بها الي مصر بعد حوالي 3 سنوات

اريد معرفة افضل الطرق والشركات او البنوك التي استطيع التعامل معها علما بأنني سألت في توكيل تويوتا وكان الرد انه يجب ان يمر على اقامتي بالمملكة سنة على الأقل

ولسيادتكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

للــــرفــــع والـــتـــنـــشـــيـــط

أ.رؤؤف

هسألك على سيارة سأمتلكها قريبا ان شاء الله

سيارة جيب طوارق ثمانية سلندر vw touareg

ما رأيك بهذه السياره من الناحية العملية وقوتها وامكانياتها

وكم ستكون قيمة الجمارك في حالة اني أنزلتها إلى مصر .... أنا في دولة الكويت

أرجو من حضرتك إفادتي في هذا الموضوع قبل الشراء

وجزاك الله خيرا أخي رؤووف وبارك الله فيك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

لو سمحت يا بشمهندس رؤؤف تنصحني انا معايا بدجت من الشركة من 60 ال 66 الف ريال علشان اجيب عربية جديده في الرياض ..... انا شفت لقيت مفيش في الرينج ده غير الكورولا والفيوجن.... انا قريت ردك بالنسبة للموضوع ده وان الفيوجن احسن..... بس فيه نقطتيين الناس خوفوني منها ... اولا قطع غيارها غاليه ...ثانيا ان اعاده البيع بعد فتره(reseel( بيكون وحش علي عكس الكورولا انها قطع غيارها رخيصة وبتمسك سعر بعد كده... ارجو الافاده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,

لو سمحت يا بشمهندس رؤؤف تنصحني انا معايا بدجت من الشركة من 60 ال 66 الف ريال علشان اجيب عربية جديده في الرياض ..... انا شفت لقيت مفيش في الرينج ده غير الكورولا والفيوجن.... انا قريت ردك بالنسبة للموضوع ده وان الفيوجن احسن..... بس فيه نقطتيين الناس خوفوني منها ... اولا قطع غيارها غاليه ...ثانيا ان اعاده البيع بعد فتره(reseel( بيكون وحش علي عكس الكورولا انها قطع غيارها رخيصة وبتمسك سعر بعد كده... ارجو الافاده

شوف ياباشا لو حاجه زيرو فى الرينج ده مش هتلاقي غير (كورولا &ياريس & هيونداي & كيا &نيسان &شيفروليه أوبترا)

بسو لو عايز حاجه فخمه بالسعر ده ممكن تلاقي بس موديلات 2007 &2008 (لومينا &كامري & كابرس &كرايسلر &دودج &فورد)

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

للــــرفــــع والـــتـــنـــشـــيـــط

أ.رؤؤف

هسألك على سيارة سأمتلكها قريبا ان شاء الله

سيارة جيب طوارق ثمانية سلندر vw touareg

ما رأيك بهذه السياره من الناحية العملية وقوتها وامكانياتها

وكم ستكون قيمة الجمارك في حالة اني أنزلتها إلى مصر .... أنا في دولة الكويت

أرجو من حضرتك إفادتي في هذا الموضوع قبل الشراء

وجزاك الله خيرا أخي رؤووف وبارك الله فيك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

استاذ رؤوف

بعد التحيه

دي اول مشاركه معاكم في محاورات المغتربين

لو سمحت عايز رأي حضرتك انا في الكويت وعاوز اشتري سياره موديل من 2000 ولغاية 2005 في حدود امكانياتي

فحضرتك تنصحني بأيه

بس ميكونش مرسيدس ولا هيونداي لان المرسيدس قطع غياره غاليه هنا في الكويت والهيونداي ركبتها تحس انها خفيفه علي الطريق زي الصني بردوا خفيفه وفي ناس بتقولي الكرولا نفسهم ف ايه رأي حضرتك

ارجو الرد

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

استاذ رؤوف

بعد التحيه

دي اول مشاركه معاكم في محاورات المغتربين

لو سمحت عايز رأي حضرتك انا في الكويت وعاوز اشتري سياره موديل من 2000 ولغاية 2005 في حدود امكانياتي

فحضرتك تنصحني بأيه

بس ميكونش مرسيدس ولا هيونداي لان المرسيدس قطع غياره غاليه هنا في الكويت والهيونداي ركبتها تحس انها خفيفه علي الطريق زي الصني بردوا خفيفه وفي ناس بتقولي الكرولا نفسهم ف ايه رأي حضرتك

ارجو الرد

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

استفسار

اشتريت سيارة كيا سبورتاج 2007 مستعملة وطلعت أمريكي وليست سعودي

ماشية 156 الف ميل ،، وتقرير الكمبيوتر أظهر التالي:

Report

P0455 evaporative emission control system leak detected (gross leak)

A/T P0703 brake switch b circuit

4WD p1752 Rear left speed sensor

4WD P1753 Rear Right Speed Sensor

C1211 rear right wheel speed sensor

C1208 rear left wheel speed sensor

C1513 brake light switch

ذهبت للوكالة في الصيانة السريعة في النسيم وأدخلوها للنظام عندهم وعملت تشييكات الاربعين ألف بحوالي 1300 ريال ،، والفني قالي عندك مشكلة بالفرامل لازم تشوفها في الفرع الرئيسي

والوكالة مواعيدهم بعيدة جدا

وأنا حاسس ان الفرامل لازم تضغط عالآخر عشان تمسك كويس ،،،،

ذهبت لورشة ميكانيكي تركي قالي احتمال يكون في عيب من ABS شوف كهربائي كويس ، والكهربائي وريته الفحص قالي روح الوكالة أفضل

الآن في رأيكم هل الخطأ

A/T P0703 brake switch b circuit

صعب لهذه الدرجة

حيث ان من اشتريتها منه يقول انه غير الكفرات الأمامية من 6 شهور فقط ورغم ذلك فهي منتهية وفني البنشر قالي أكيد مشكلة الفرامل هي اللي ضيعت الكفرات

عموما أنا غيرت الأربع كفرات احتياطيا

منتظر اراؤكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا معروض عليا عربية كابريس ls 2006 ماشية 75 الف بحالة فوق المتوسطة ب 30 الف ريال ايه رئيكم بالسعر وهل العربية عملية

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله

أنا لسه جاي الرياض بقالي حوالي 6 شهور وكنت عاوز أشتري سيارة مستعمله في حدود 15 الف ريال كنت عاوز ايه افضل سيارة في الحدود ده من ناحية الصيانة وقطع الغيار وقلة الاعطال وشكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

السلام عليكم لو سمحت انا عايز اشتري رينو فلوانس من السعودية تنصحني فيها لاني عايز انزلها بعد مده ولو هيا مش كويسه ايه الاحسن منها وشكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم

حضرتك انا سمعت أن اتفاقية التجارة مع الدول الأوروبية لابد أن تكون السيارة صناعة أوروبية وكمان وارد أوروبا .يعني دول الخليج خارج عن التخفيضات دة .

هل الكلام ده صحيح

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...
  • الزوار

السلام عليكم انا محمد من مصر وعايش في انجلترا وعندي عرابيه BMW X5 موديل 2004  يمين وهقلبها شمال وعاوز انزلها مصر 

هل حد يعرف جمركها هيبا كام حوالي او تقريبن شكرا ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...