اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مدرسة ولادك ايه .... وعجباك ولا ....

a_ragab_itp

Recommended Posts

يا جماعة انا اخذت فكرة الموضوع ده من موضوع انشغال الاهالى بدراسة الاولاد

الموضوع باختصار ان انا واكيد فى اعضاء مثلى كثير داخلين على مرحلة دخول اولادهم المدرسة ومش عارفين يدخلوا الولاد فين وايه المدارس الكويسة وبكام وايه نقاط القوه ونقاط الضعف بالمدرسة

لذلك ارجو من كل عضو قد سبقنا فى هذه التجربة انه يقول مميزات وعيوب مدرسة اولاده وايه افضل مدرسة من وجهة نظرة

ربما نستفيد من ها الموضوع

انا على فكرة امامى اكثر من مدرسة افاضل بينهم لابنى مثل نارمر ودار التربية وكلية رمسيس

واعتقد ان اغلب الآراء بتشير نحو دار التربية بتاعة نوال الدحوى مصاريفها بحوالى 3500 جنية شاملة الباص ووجبة بيقدموها للاطفال

بس المشكلة انهم بيقولوا ان امتحانات القبول بها صعبة جدا

رابط هذا التعليق

الحقيقه انا معنديش اولاد :rolleyes: .. ولا بنات :D

لكن اظن ان مدرسة الحريه جيده ومستواها معقول و حسب ما سمعت مصروفاتها معقوله .. حد عنده معلومات عن المدرسه الالمانيه؟ بيقولوا بنت حلال بردو :blink:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انا كمان ماعنديش اولاد او بنات :lol:

بس اعرف من صديقاتي ان المدرسة الالمانية امتحانات القبول بها من اصعب مايمكن :o

ومش بس كده

يعني لنا صديقة معاها دكتوراة في اللغة الالمانية ونشفوا ريقها على ماقبلوا بنتها وبعد وسايط وشغلانة

mfb:

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

أفضل

أى مدرسة حكومى لغات

وتسمى تجريبية

لقد تخرج أبنائى من هذه المدارس ومنها كلية السلام والنوقراشى

وحصلوا على الثانوية العامة مع اجادة اللغة الانجليزية اجادة معقولة نفعتهم فى التعليم العالى

وكانت مصاريفها معقولة . حوالى أربعمائة جنيها فى السنة وأربمعائة جنيها شهريا للباص

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

استاذى الفاضل

ساحكى لك تجربتين ولك الاختيار

من ابنائى الذين اشرفت على دراستهم وتربيتهم

بنتان مدرسة العروبه بالدقى

مستوى دراسى جيد

مع ضرورة المتابعة الدوريه والدروس

والمصاريف حوالى 3000 و250 للباص ومديرتها يشهد لها المشكله الوحيد هناك حدثت من 5 سنوات ضبط حالة بانجو وتم تدارك الامر المشكلة الثانيه هى الاختلاط وان كنت اعتقد انه صحى فى حدود الرقابه حتى لا يصاب اولادنا بصدمة الاختلاط لاول مرة فى الجامعة

ومثلها تماما مدرسة تشايلد هوم الدقى وهى فى شارع الدقى نفسه وخاضعة لاشراف دار التربيه ويملكها شريك جامعة 6 اكتوبر ومستواها الدراسى افضل وتعمل بنظام يوم كامل بس مصروفاتها اكثر حوالى 1000 فى الابتدائى

التجربة الثانية وانا اؤمن بجدواها

المدارس الحكومية التجريبية الجديده

الاطفال يدرسون مناهج اللغات

مستوى اللغة ممتاز

مصروفاتها السنويه حوالى 1000 جنيه

بدأ تطبيق شرط التفوق الرياضى فيها

امثله للتفوق فى مدارس قصر الدوبارة وام الابطال التجريبية النموذجيه

المجموعات تغطى المراجعات يشكل طيب

الزياده انك ستقوم بالتوصيل او تتفق مع سائق حسب رغبتك

سانبهك لشىء بسيط

خريجا ام الابطال حصلا على 99و96 بالثانويه ومهندسان

خريجتا العروبة 86 و 88 خريجتا تجارة انجليزى والجامعة الاميريكيه بمصروفات كاملة

استخر الله واسأل

وبالنسبة لمدارس نوال الدجوى هى رائعة برحلات لندن السنوية ومظاهر الجذب والترف وان اخترت مدارس بهذا المستوى فاختيارك لمدارس الحرانية سيكون اكثر تميزا او مصر للغات فكلاهما يقومان بتدريس السباحة وركوب الخيل ومتابعة البطولات الرياضية فقط مشكله بسيطة ان المصروفات تعتبر اضعاف المدارس الاخرى اعانك الله ووفقك للخير يارب

لا تنسوا محمد بالدعاء

تم تعديل بواسطة bentmasria

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

انا كمان احترت الحيره دى لما قدمت لبناتى فى المدرسه ...طبعا دار التربيه هايله بس برضه الأم بتذاكر مع اولادها بس بواختها انهم عايزين اولاد صمامين يعنى لو ولد جاب 8 من عشره فى اى امتحان يزفوه فى الفصل و يهزأوه و ممكن فى KG2 الولد ياخد عواصم البلاد و اسماء رؤساء جمهورياتها (معلومات عامه) حاجات تعكنن كده ....

اما المدارس التجريبى فللأسف الفصل فيه 45 تلميذ و فى الثانوى بيوصلوا ل 60 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

النهايه طول ما الrange بتاع المصاريف اقل من 7000جنيه يبقى حا تذاكر لأولادك حا تذاكر لو دفعت اكتر شويتين ممكن يخف الحمل عنك

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

بعد البحث فى كل الموضوعات التى تتحدّث عن المدارس فى "مصر" فى المنتدى اخترت رفع هذا الموضوع لطلب المشوره حول المدارس الجيّده فى "مصر" لأن -وياللعجب- معظم الموضوعات المتعلّقه بالموضوع بها معلومات مفصّله عن المدارس خارج "مصر" فى البلدان العربيه على اختلافها بينما مفيش مواضيع عن المدارس الجيّده فى "مصر" ..

يا ريت من لديه معلومات بهذا الشأن يضيفها بهذا الموضوع .. مع ملاحظة أن السؤال ليس عن المدارس الدوليه دى خارج المقرّر :roseop: ولكن عن مدارس اللغات من حيث موقعها الجغرافى و اللغات التى تدرس بها و كذلك مستواها و مستوى الاختبارات المطلوبه من الطالب للالتحاق بها و ما إذا كانت توفّر أتوبيسات أم لا .. مداخلة الأخت "بنت مصريه" فى الموضوع مداخله مفيده جدّا و يا ريت يكون فيه مداخلات جديده على شاكلتها ..

:closedeyes:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

والله أنا إبني الكبير بيدرس السنة دي في كى جي وان في مدرسة أزهرية نموذجية, لا بأس بها

مصاريفها مش غالية وفي عربيات بتوصلهم يوميا من البيت للمدرسة بمقابل رمزي كل شهر

مكان المدرسة: في المعادي خلف مستشفى الفتح..

ومستواها لا بأس به..

أنا قولت أجرب المدرسة السنة ديه لحد ما أرجع مصر نهائي أو انقله لمدارس السعودية

بس مدارس السعودية مستواها سيء جدا جدا جدا ..... إلخ.

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...
  • الزوار

دلوقتى  فىى مصر فى اكتر من مدرسة  و حضانة لو محتاج نعرف كل المعلومات و التفاصيل عنهم تقدر تعرف من خلال افضل دليل مواقع فى مصر

http://schoolsguide.net.eg/ar

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...
  • الزوار

من فضلكم ايه افضل مدرسة بمنطقة الدقي لبناتي اول مرة هأقدم على المرحلة الكي جي 1 ومحتارة عايزة مدرسة لغات وجيدة جدا من الناحية التعليمية والاخلاقية ويكون اللي فيها بيراعوا ضميرهم ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...