اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل يعتبر ذلك تزوير فى الانتخابات؟

ViralMind

Recommended Posts

ملحوظة على الماشي للاعضاء الغاضبين للإخوان المسلمين

لماذا تتحدثون عن الإخوان إذا كان الإخوان غير مرشحين في الإنتخابات؟

هل تعلمون ان الانتخابات لاتضم شيئ اسمه الإخوان؟

الإخوان دول تنظيم دعوي ليس له علاقة بالسياسة ، ولو ثبت انهم يمارسون العمل السياسي من خلف ستار العمل الدعوي فهذا يسمى تدليسا وخداعا وأنا أربأ بالإحوان أن يكونوا كذلك إلا إذا ثبت انهم فعلا كذلك.

لاتظلموا الإخوان ، فهم يمارسون العمل الدعوي فقط منذ قيام الثورة.

وياريت من يؤيد الإخوان يتحدث عنهم في أمور الدعوة فقط كما أعلنوا هم أنفسهم ذلك مرارا وتكرارا

أم أنكم ترون عكس ذلك؟

أرجوكم ان تفهموا أن ماقلته عن الإخوان كان تاريخا ومضى بانسحابهم من العمل السياسي.

وياريت الناس اللي معندهمش فكرة عن ترك الإخوان للعمل السياسي وقصر نشاطاتهم على العمل الدعوي ، ياريت مايلبسوش الإخوان تهمة ممارسة العمل السياسي لان ذلك مجرم قانونا!!!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أنا مش هارد ع الموضوع الاصلي لانه واضح انه بناءا غلي سوء فهم من الاخ ميرا لنظام الانتخابات

لكن اللي اثار انتباهي هو اشارة الاستاذ محمد ..

ان الحزب الواطي كان بيتقاسم الاصوات مع الأخوان في الانتخابات اللي قبل كده !!!

بصراحة دي جديدة عليا ... ممكن أعرف فيه دليل علي الكلام ده ولا لا ... لاني مثلا في محافظة الدقهلية

ودي تعتبر من أكبر معاقل الاخوان .. انا كنت باشوف بعيني معارك ضارية عشان الاخوان يسقطوا

يبقي تقسيم أصوات ازاي يعني !!!

حضرت وشاهدت ذلك بنفسي في مراكز قطور والسنطة بمحافظة الغربية أيام انتداب موظفي الإدارة المحلية للإشراف على لجان الإنتخابات ، وكاننت الشرطة بيحجزوا المندوبين الغير تابعين للوطنى ولايسمحوا لهم بالدخول إلى ان تهدء الأمور وينصرف معظم المندوبين ولايتبقى غير مندوبي الإخوان والوطني فيقتسموا الإستمارات معا وخاصة لو كان من هؤلاء الموظفين من له ميل للإخوان وليس عضوا بالطبع فكان يسهل لهم أمر القسمة التزويرية.

شاهدت ذلك في المنوفية أيضا في بعض لجان مركز قويسنا وبشهادات من موظفين كانوا يقومون بالإشراف على اللجان.

شاهدت ذلك في محافظة الإسكندرية أيضاعندما أنضموا لقائمة حزب العمل ومن قبلها عندما انضموا لقائمة حزب الوفد في 1984.

وطبعا مثل هذه الأمور لم تكن لتتم في كل الانتخابات ، كانت تتم فقط في الإنتخابات التي يريد فيها النظام أن يرمي لهم بعدة مقاعد ، وأعتقد أن انتخابات 2005 شاهدة على ذلك ،

كل ما اردت قوله انهم لم يكونوا ليضيعوا الفرصة لو أتيحت لهم.

أما حكاية أجيب دليل دي ، للأسف وقتها لم يكونوا قد إخترعوا الموبايل أبو كاميرا ، وماعرفش وقتها كنت اعماركم كام او ربما من هم في سن omda2006 قد شرفوا الدنيا بعد.

ربما مثل هذه الأشياء لايراها من يذهب للإنتخاب فقط.

جنزبيل ايه بس يا عمدة .. الله يهديك :)

شكرا يا أستاذ محمد علي ردك .. بس انا أعتقد ان لو كان ده بيحصل في بعض اللجان

يبقي مكنش من باب تقاسم الاصوات .. او تقسيم التزوير .. يمكن من باب تجميل صورة المجلس

بدل ما يكون 100% وطني ... يبقي 99% بس ... وفعلا كان بيكون فيه لجان او دوائر الحزب الوطني مكنش بيقدر يسيطر عليها 100%

فكانوا بيضطروا يتنازلوا او يتغاضوا شوية .. بس مثلا لو كان فيه اتفاق كان الاولي بالاخوان انهم يطلبوا ان الدكتور جمال حشمت ينجح

بدل ما الوطني غير مخصوص دايرة دكتور مصطفي الفقي عشان يسقط جمال حشمت .. وكانوا مثلا نجحو المهندس محمد عبد الغني بالمطرية دقهلية

أو الدكتور يسري هاني بالمنصورة .. ودول يعتبروا من أعمدة الاخوان .. لو فيه اتفاق أكيد كانوا طالبوا ان الناس دي تنجح

انا حضرت انتخابات كتيرة وكنت باشوف بنفسي .. وبتهيألي أنا أكبر من عماد بشوية :) ..

بس انا برضه مقتنع ان الاخوان في الجانب السياسي ممكن يلجئوا لأي اتفاقات والدليل انهم كانوا عاملين تحالف مع حزب الوفد قبل ما يفشل

وحزب الوفد ده كان أكبر حزب عميل .. وهو اللي كان منظم الاحتفالية الكبري لدعم ابن المخلوع .. وبالتأكيد مباديء حزب الوفد مختلفة تماما

مع مباديء الاخوان .. فالانتخابات حرب .. والحرب خدعة

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

فعلاً ، وهذا خطأ آخر في هذا الموضوع .

الموضوع عنوانه :

كارثة تزوير الاخوان فى الانتخابات

نأمل منكم تصحيح هذا الخطأ في عنوان الموضوع .

استمرار وجود هذا الموضوع في المحاورات

هو شيء لاتفسير له غير اتهام الناس بالباطل

هذا الموضوع ليس له محل من الاعراب هو ناتج عن سوء فهم الاخ العزيز وبالتالي عنوان الموضوع باطل

نتمنى من الادارة الرشيدة ان تحذف هذا الموضوع وما موضوع أمس الخاص بالبرادعي عنا ببعيد ولا اييييييه

أتفق معك أخي مصطفى ، فمن جانب الموضوع به اتهام لفصيل بالباطل .

ومن جانب آخر فإن الموضوع يعرض فهم مغلوط عن نظام الانتخابات .

تم تعديل بواسطة تامر حسن محمد
رابط هذا التعليق

ملحوظة على الماشي للاعضاء الغاضبين للإخوان المسلمين

لماذا تتحدثون عن الإخوان إذا كان الإخوان غير مرشحين في الإنتخابات؟

الإخوان دول تنظيم دعوي ليس له علاقة بالسياسة ، ولو ثبت انهم يمارسون العمل السياسي من خلف ستار العمل الدعوي فهذا يسمى تدليسا وخداعا وأنا أربأ بالإحوان أن يكونوا كذلك إلا إذا ثبت انهم فعلا كذلك.

لاتظلموا الإخوان ، فهم يمارسون العمل الدعوي فقط منذ قيام الثورة.

وياريت من يؤيد الإخوان يتحدث عنهم في أمور الدعوة فقط كما أعلنوا هم أنفسهم ذلك مرارا وتكرارا

أم أنكم ترون عكس ذلك؟

أرجوكم ان تفهموا أن ماقلته عن الإخوان كان تاريخا ومضى بانسحابهم من العمل السياسي.

وياريت الناس اللي معندهمش فكرة عن ترك الإخوان للعمل السياسي وقصر نشاطاتهم على العمل الدعوي ، ياريت مايلبسوش الإخوان تهمة ممارسة العمل السياسي لان ذلك مجرم قانونا!!!

والله يأستاذ محمد أنت فعلا أستاذ مشاركة روعة بسي لل يفهم مغزاها

أتمنى تصحيح الموصضوع وتصحيح المغالطات كي نتسم بالموضوعية

رابط هذا التعليق

الأعضاء الكرام

تم حذف مداخلات خارجة عن السياق

و تم تعديل العنوان ليتناسب مع محتوى الموضوع

فضلا لا أمرا

أي اعتراض أو شكوى أو طلب من الادارة

نرجو أن يتم عن طريق استخدام خاصية التقرير

أو المراسلات الخاصة لفريق الاشراف

نشكر حسن تفهم حضراتكم

عن فريق التنسيق و الاشراف

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

طبعا كلنا عارفين ان الاخوان نازلين على قايمة حزب الحرية و العدالة.. و ده واضح و صريح و مفيهوش اى مشكلة..

لكن الكارثة اللى لسه مكتشفة حالا بمراجعة بعض الاسماء فى دايرتى الانتخابية, اكتشفت المصيبة اللى الاخوان عاملينها, و اللى بتفكرنى بالحزب الواطى و تصرفاته..

الاخوان منزلين الناس الكسر - النص نص - على الفردى.. و فيه منهم ليهم شعبية كويسة..

طبعا دول اخوان و معروف انهم اخوان و بعضهم كان فى مجلس الشعب بتاع 2005.. بس ازاى اصلا يتم هذا التزوير العلنى و اللى هو اخطر من التزوير فى الاصوات..

بيفكرونى باحمد حلمى فى الفيلم و هو بيقول نظريته: كل نفسك احسن ما حد ياكلك.. هههههههههه

بجد ازاى يتم قبول هذا التدليس و التزوير العلنى؟

الاخوان خلاص دخلوا فى الليستة السودة عندى.. مع انى كنت بتفق مع رؤيتهم..

يا ريت نقف قدام التزوير ده و نقول للناس كلها يخلوا بالهم..

لو هيختاروا قايمة الحرية و العدالة, يبقى يشوفوا كويس توجهات اللى مختارينه انه مش اخوان..

آخر حاجة كنت اتوقعها ان الاخوان يوصل بيهم التدليس و الغش للدرجة دى.. و يفكرونا بالحزب الواطى اللى كان بيضم الناس المستقلين بعد ما ينجحوا..

المشكلة الحقيقية انهم حتى لو مأعلنوش انتمائهم لحزب الحرية و العدالة بعد دخول المجلس, و لكن ده هيكون ليه تأثير فى القرارات اللى هتتاخد و حجم التصويت..

المشكلة فعلا لها عقبات خطيرة جدا..

الفاضل

من الواضح ان حضرتك مش متابع و لك كل العذر

قانون الانتخابات الجديد كان يمنع الاحزاب و من ينتمون اليها من الترشح للفردى

قامت الاحزاب و من ضمنها الحرية و العدالة طبعا بالدعوى لمليونية من اجل عدد من النقاط و من ضمنها السماح لمرشحى الاحزاب بالترشح للفردى

و طبعا استجاب المجلس العسكرى

و اتذكر ذلك لانة كان محور نقاشى مع احد المنتمين لاحد الاحزاب

اوضحت لة اعتراضى على مطالب التغيير و اننى كمستقل من حقى ان انتخب مرشح فردى لا و لن يكون لة علاقة بالحزاب

لنتخب فردى مستقل و انا ضامن و متاكد انة سيظل مستقل

بس طبعا الاعلى صوتا هو من يفرض و يغير القوانين فى مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

الاخوة الافاضل.. انا فعلا ماكنتش عارف النظام, و اشكركم جميعا, و اسمحوا لى ارد على رئوف لانه هو الرد الوحيد اللى اقنعنى لحد ما..

السلام عليكم..

طبعا كلنا عارفين ان الاخوان نازلين على قايمة حزب الحرية و العدالة.. و ده واضح و صريح و مفيهوش اى مشكلة..

لكن الكارثة اللى لسه مكتشفة حالا بمراجعة بعض الاسماء فى دايرتى الانتخابية, اكتشفت المصيبة اللى الاخوان عاملينها, و اللى بتفكرنى بالحزب الواطى و تصرفاته..

الاخوان منزلين الناس الكسر - النص نص - على الفردى.. و فيه منهم ليهم شعبية كويسة..

طبعا دول اخوان و معروف انهم اخوان و بعضهم كان فى مجلس الشعب بتاع 2005.. بس ازاى اصلا يتم هذا التزوير العلنى و اللى هو اخطر من التزوير فى الاصوات..

بيفكرونى باحمد حلمى فى الفيلم و هو بيقول نظريته: كل نفسك احسن ما حد ياكلك.. هههههههههه

بجد ازاى يتم قبول هذا التدليس و التزوير العلنى؟

الاخوان خلاص دخلوا فى الليستة السودة عندى.. مع انى كنت بتفق مع رؤيتهم..

يا ريت نقف قدام التزوير ده و نقول للناس كلها يخلوا بالهم..

لو هيختاروا قايمة الحرية و العدالة, يبقى يشوفوا كويس توجهات اللى مختارينه انه مش اخوان..

آخر حاجة كنت اتوقعها ان الاخوان يوصل بيهم التدليس و الغش للدرجة دى.. و يفكرونا بالحزب الواطى اللى كان بيضم الناس المستقلين بعد ما ينجحوا..

المشكلة الحقيقية انهم حتى لو مأعلنوش انتمائهم لحزب الحرية و العدالة بعد دخول المجلس, و لكن ده هيكون ليه تأثير فى القرارات اللى هتتاخد و حجم التصويت..

المشكلة فعلا لها عقبات خطيرة جدا..

لا يا فيرال انت شكلك المور ملغبطة معاك

طبقا بقانون الانتخابات من حق الاحزاب تنزل بقوائم وتنزل على الفردى كمان بدون اى مشكلة

ولو ركزت فى الدوائر هتلاقى حزب الوفد كمثال نازل فى كل الدوائر بفردى وقوائم ومستقلين

العملية مش خداع ولا حاجة امر المجلس ثلثين قوائم وثلث فردى وده لو تفتكر سبب المشكلة فى شهر يوليو لما كلهم اصروا ان كله يبقى قوائم لكن طبعا المجلس حب يدى مساحة للفلول انها ترجع فعمل نظام الفردى ده

وكان رد الاخوان وباقى القوى السياسية انهم يرشحوا مرشحينهم فى قوائم الفردى حتى لا يتركوا الساحة خالية للفلول

ارجو ان اكون اقتعتك

بصراحة ردك هو الرد الوحيد اللى اقنعنى.. على الرغم من انى مازلت شايف ان الموضوع تلاعب و غير مقبول..

انا مع اى حد ضد الفلول و خلاص.. هههههههه..

طيب طالما اقتنعت اروح انتخب الحرية و العدالة بقى :P

لا بجد.. غالبا هنتخب حزب الوسط او الثورة مستمرة.. مش عارف بقى الفردى هعمل فيه ايه..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

الاخوة الافاضل.. انا فعلا ماكنتش عارف النظام, و اشكركم جميعا, و اسمحوا لى ارد على رئوف لانه هو الرد الوحيد اللى اقنعنى لحد ما..

بصراحة ردك هو الرد الوحيد اللى اقنعنى.. على الرغم من انى مازلت شايف ان الموضوع تلاعب و غير مقبول..

انا مع اى حد ضد الفلول و خلاص.. هههههههه..

طيب طالما اقتنعت اروح انتخب الحرية و العدالة بقى :P

لا بجد.. غالبا هنتخب حزب الوسط او الثورة مستمرة.. مش عارف بقى الفردى هعمل فيه ايه..

يادى النيلة شكلك هاتفضحنا فى كندا يا فيدرال

اسمى رؤف قول ورايا رؤف ر ؤ ف

:Head:

نتكلم جد انت هاتنتخب ناس فى دايرتك انسى الاحزاب خالص

انتخب اشخاص لانك اكيد عارفهم او على الاقل سمعت عنهم

انتخب حزب فقط عندما تجد نفسك لا تعرف المرشحين

وان شاء الله ربنا يرشدك الصواب طالما هاتنتخب الحرية والعدالة او الوسط او شياي الثورة

اهم حاجة ابعد عن الوفد وفلوله وما شابهه

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

هم يا جماعة مش الاخوان قالوا مش هنترشح فى اكثر من 40% من الدوائر عشان ندى فرصة لبقية الاحزاب و ده كان قبل الاستفتاء

بعد الاستفتاء صرحوا بانهم هيترشحوا فى 70% بس لان قالوا ان فيه احزاب استعددت كويس

د مصطفى اللى كان على السى بى سى الصبح مع لميس الحديدى لما سالته انتم اترشحتم فى اد ايه قالها فى 90 % او اكثر

نفسى يقولوا كلمة و يلتزموا بيها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...