اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مباراة الاهلي والزمالك

mohamed

Recommended Posts

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مستنين بقى تحليل الماتش من الكابتن حمو :D

وتعليقات سى السيد اللى بتحرق دم الزملكاوية وتحس انهم مش قادرين يردو عليها

لا مؤاخذة يا افيونا ويا دكتور محبط :D

اسيبكم انا بقى وانزل عباس العقاد نحتفل بهذا الفوز الساحق :blink:

وهنزف البت البيضا من اول عباس العقاد لحد ميت عقبة :P

تم تعديل بواسطة mohamed
رابط هذا التعليق

و نزل عندك طقم قهوة سادة لحبايبنا بتوع ميت عقبه ... :D

آيوووووة جاااااااييييي

سؤال بسيط: هوا الزمالك ليه بعت فرقة المصارعة بدل فرقة كرة القدم؟ :P :blink:

رابط هذا التعليق

سؤال بسيط: هوا الزمالك ليه بعت فرقة المصارعة بدل فرقة كرة القدم؟

الزمالك ؟؟؟ الزمالك ؟؟؟؟؟ :blink: mfb:

أنا سمعت الأسم دا فين قبل كده ؟؟؟

:P :D :D :lol:

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

حظك حلو يا ابو المحابيط ياخويا

بكره الجمعه والشركه قافله ... أنا كنت ناوي لأعملك فرح

fsh:: fsh:: fsh:: fsh::

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

جرى ايه يا جدعان الكتيبة الحمراء ؟؟؟؟

هو الفرح و الزفة هنا ولا في موضوع ( الأهلي هوه هوه )

لخبطتونا عالآخر

يا جماعة يا ريت نتفق على مكان من الاتنين يا الموضوع ده يا التاني عشان نتجمع فيه ونحتفل ، لأن فيه معازيم كتير راحوا عالموضوع التاني و فاكرين ان الفرح هناك وماخادوش بالهم من الموضوع ده ،و أنا كنت معاهم

وبالصدفة اكتشفت ان فيه زفة هنا كمان ... :P

مساء العسل عليكو كلكو

و مبروك ومبروك و مبروك ومبروك للأهلي و الأهلاوية

و هادر لك هارد لك ، للزمالك و حبايبنا الأعضاء الزملكاوية

:blink:

و يجعله عامر

قلب الوطن مجروح ........ لا يحتمل أكــتر

نهرب وفين هنروح ......... لما الهموم تكتر

رابط هذا التعليق

جرى ايه يا جدعان الكتيبة الحمراء ؟؟؟؟

هو الفرح و الزفة هنا ولا في موضوع ( الأهلي هوه هوه )

لخبطتونا عالآخر

يا جماعة يا ريت نتفق على مكان من الاتنين يا الموضوع ده يا التاني  عشان نتجمع فيه ونحتفل ، لأن فيه معازيم كتير راحوا عالموضوع التاني و فاكرين ان الفرح هناك وماخادوش بالهم من الموضوع ده ،و أنا كنت معاهم

وبالصدفة اكتشفت ان فيه زفة هنا كمان ... :P

مساء العسل عليكو كلكو

و مبروك ومبروك و مبروك ومبروك للأهلي و الأهلاوية

و هادر لك هارد لك ، للزمالك و حبايبنا الأعضاء الزملكاوية

و يجعله عامر

الموضوع التانى ده موضوع عام يعنى بيتكلم عن الاهلى عموما

اما هذا الموضوع فهو مخصص لمباراة الاهلى والزمالك فقط :D واى حد نفسه يقول اى حاجة ع الماتش او ع الزمالك يقول وميخافش :D

امال فين زملكاوية المحاورات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الأهلي يهزم ضربات الجزاء الوهمية

أن يخطئ الحكم في كرة أو اثنين فلن نعترض .. أن يحتسب الحكم ركلة جزاء غير صحيحة فلا مشكلة .. أما أن تتحول المباراة لمباراة رجبي فهو أمر غير معقول .. تغاضى الحكم عن احتساب ركلة جزاء صحيحة مئة بالمئة في بداية اللقاء و مر الأمر مرور الكرام , لكن مع الوقت بدأت المباراة أن تتحول لمباراة رجبي لكثرة تغاضي الحكم عن احتساب أخطاء على كلا الفريقين لدرجة جعلت الجهاز الفني بأكمله للنادي ينفعل من الغضب .. فليس معنى أننا في رمضان أن يصوم الحكم عن استخدام صافرته بشكل سليم !!

لم يحتسب الحكم الكرات التي استحقت خطأ و احتسبها خطأ للتي تستحق الإنذار .. تغاضى عن ركلة الجزاء الصحيحة و احتسب غيرها ثلاثة وهمية .. نعم ثلاثة ضربات جزاء وهمية احتسبها الحكم التركي اليوم و أنا أقصد ركلتي الزمالك و ركلة الأهلي و تعالو نتناولهم واحدة تلو الأخرى.

ضربة الجزاء الأولى التي تم احتسابها كانت بسبب لمسة يد على عماد النحاس ليبرو فريق الأهلي .. نعم , كانت لمسة يد و بدت كأنها متعمدة و ربما استحقت الإنذار لكنها لا علاقة لها بركلة الجزاء لأن اللاعب لمس الكرة من خارج منطقة الجزاء و بالتالي كان لابد من احتسابها ضربة حرة مباشرة

و ركلة الجزاء الثانية كانت للنادي الأهلي و علينا أن نعترف أنها لم تكن صحيحة و أن أحمد بكري مجافع الزمالك لم يكن يستحق إنذارا و كان الطبيعي أن يستمر اللعب بشكل عادي لكن بذلك يكون الزمالك له ضربة جزاء غير صحيحة و كذلك الأهلي.

و تأتي ركلة الجزاء الثالثة للزمالك أيضا لا علاقة لها بركلة الجزاء و القرار السليم كان ركلة حرة غير مباشرة للأهلي بعد أن رفع وليد صلاح لاعب الزمالك قدمه عاليا جدا جدا لارتفاع تعدى رأس شادي محمد و إذا عدنا لبداية المباراة نجد أن الحكم كان قد تغاضى عن احتساب ركلة جزاء صحيحة لأحمد حسن نجم المباراة بالرغم من أنها لا خلاف عليها

و بذلك أرجو أن أكون قد أغلقت الباب أمام الإعلام الأبيض الذي سيتهم الحكم كالعادة و هو ما بدأ بالفعل مع إبراهيم يوسف مدير الكرة بالزمالك الذي أكد أن فريقه تم ذبحه تحكيميا "يا عيني .. لقطة مؤثرة جدا" و أنه يشكر لاعبيه على الأداء الرجولي الذي قدموه خلال المباراة.

حمو

تم تعديل بواسطة hamo90

أتمني أن يأتي اليوم الذي نعيش فيه الديموقراطية , لا أن نكتفي بالتشدق بها .......read.gif

<span style='font-size:21pt;line-height:100%'><span style='font-family:Times'>

خير الكلام ما قل ودل</span></span>

رابط هذا التعليق

هــو كان فيه ماتش امبارح ؟

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

بهدوء شديد

الأهلي عالي جدا

وعلى الرغم من ذلك فكل الظروف جاءت في صفه

والزمالك سيئ جدا

ومع ذلك جاءت كل الظروف ضده

مجلس ادارة وضيع جدا ومنشق على نفسه فرئيس النادي يتمنى الفوز - ليس حبا في ناديه وانما ليزداد التصاقا بالكرسي- ونائبه يتمنى الهزيمه - آي والله كده - ليصفو له الجو

مدرب سيئ جدا لعب مباراة رائعة لصالح الأهلى وكان من عوامل فوزه ويكفي انه لما استيقن ان مكمن الخطوره في جيلبرتو وبدلا من الدفع بمن يساعد احمد صالح الذي كان يلعن اليوم الذي وضعه في طريق جيلبرتو وجدناه يخرجه ويدفع بمهاجم بطيئ بروطه تشغر وكأنه يجري على ارض مفطاه بالغراء

اللاعبين اللي عليهم الطلا خرجوا من التشكيل تامر عبد الحميد للأنذارات وأمير للأصابة

والحقيقة ان الحكم لولاه لكانت فضيحة الزمالك مدويه فالرجل ولسوء مستواه كان له فضل كبير في هذه النهايه والتي - رغم قسوتها - تعد للزمالك نتيجة طيبه جدا فاقت تصوراتهم قبل المباراة وفاقت ما كانو فعلا يستحقونه وفقا لمستواهم وللظروف التي ذكرناها

رابط هذا التعليق

أرجو من الاخوة الاعضاء - الاهلوية - الإلتزام بالروح الرياضية .. عملاً بمبدأ " الضرب في الميت حرام " ودي مش أول ولا اخر مره الزمالك يتغلب غلوبية يغلب معها المغلوبين الغلابة...

بس تعرفوا ياولاد انا صعبان عليه قوي ذلك الفتى الغرير المدعو " محمد عبد المنصف " الولد حظه السيئ يوقعه في قرعة الاهلي مرتين واحده ويشيل 6 في الماتش الشهير ... يروح يعمل عمليات تجميل وإعداد نفسي ويصرح قبل ماتش إمبارح إنه مابقاش عبد المنصف وبقى " حسن الهلالي " اللي راجع ينتقم من شوكت وبرعي وفريد شوقي .. يقوم الاهلي مديله أربعه مع الرأفة كجزء من العلاج النفسي بالصدمات... طب يعمل إيه أكثر من كده ؟... يعني يروح لدكتور نسا وولاده ويسمي نفسه " كوثر " عشان يعجب الاهلوية الظلمة قساة القلوب عديمي الرحمة والإنسانية ...

- وكنت اتوقع رد فعل غير الذي وجدته من إخواتي وحبايبي وحتة من بيت كلاوية " أفيونة ومحبط وموديست " فانا هاحكيلكم على اللي حصل بالتفصيل :

نلتقي بعد الفاصل ..

أيوه بيبس حاجة ساقعة ... سميط وبيض وجبنة ... سلي صيامك يا اهلاوي ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

3 سنين سيبنا نفرح فيهم شوية ياما فرحوا فينا :blink:

حسنا أيها العصر ,, لقد هزمتنى ,, لكنى لا أجد فى كل هذا الشرق , مكانا مرتفعا أنصب عليه

راية استسلامى 000/

رابط هذا التعليق

فيرضيكم يا جماعة الخير وياللي واكلين مع بعض عيش وملح وأيس كريم سواء في جنينة مول او جراند كافية اللي في الجيزة .. إني أروح لأفيونه البيت إمبارح عشان أواسيه يقوم الواد حماده إبنه يكلمني من العين السحرية ويقولي بابا قافل على نفسه باب أوضته ومش عايز يكلم حد !!!

- ليه يا حماده

- يقولي أصله متأثر قوي بعد الماتش يا عمو وبيقول إنه هايعتكف لحد أخر رمضان ..

- فقولت له يابني الإعتكاف بيبقى في الجامع مش في الخلوة أو الأوضة ؟!!

- فقالي ماعرفش بقى يا عمو : وادينياكل شويه نبص عليه من خرم الباب عشان نطمئن وخايفين يعمل في نفسه حاجة .. وكل اللي بيعمله إنه عمال يحوقل ويتمتم بكلمات غير مفهومة وكل اللي فهمناه إنه عمال يقول " الله يسامحك يا بو طريقة ... منك للي كلت دراع جوزها يا بركات .. إنت السبب يا محبط فضلت ماشي وراك ورافع راية الزمالك لحد ما جبتنا ورا ... شايفك يا جوزيه إوعى تضرب "

- فقلت له : أولاً يا حماده الولد الشقي اللي بهدل الزملكاوية إسمه أبو تريكه .. مش أبو طريقة ... أي نعم هو بقى شيخ طريقة دلوقت وبقى متخصص في بهدله الزمالك ... لكن ده مش سبب قوي إن بابا يعمل في نفسه كده وسألت الولد بكل براءه : إنت أهلاوي ولا زملكاوي يا حماده ؟

- اجاب الولد بكل براءه : زملكاوي يا عمو .

فقولت له : ليه يا حبيبي ؟

- فقال لي : أصل بابت دايماً يقول لي أنا وأخواتي إن الاهلاوية هايدخلوا النار حدف من الإفترا بتاعهم ... وأي عيل فينا هايعتنق الفكر الأهلاوي او حتى يبقى له صاحب أهلاوي هاطلعه من المدرسة وهاشغله كهربائي سليسيون .. ويبقى يخلي الأهلي ينفعه .

- قلت : لا حول ولا قوة إلا بالله .. أإلى هذا الحد وصلت درجة التأثير والتغيير في فطرة الأطفال الصغار ..

- وقلت له أيضاً : بص يا حماده أنا ماشي دلوقت ورايح لعمو محبط .. بس عشان خاطري هات ورقة وقلم وأكتب الوصفة الطبية دي وخلي بابا يمشي عليها وبإذن الله بعد 40 يوم هايبقى زي الحصان :

وصفة طبية لكل الزملكاوية

- كتروا له قوي من الزبادي بالشيح .. الحاجات دي بتهدي الاعصاب قوي ... كمان إبعدوا عن اللحمة الحمرا اليومين اللي جايين دول .. وقول للمعلم عكوة الجزار إقطع لنا لحمه ملبسه او دهن صافي يمكن اللون الأبيض يهديه شوية ... وماحدش يحاول يجيب سيرة الاهلي من بعيد أو قريب في البيت .. وربنا يتم شفاه على خير ..

كابتن دكتور : س س أخصائي علاج الامراض النفسية الزملكاوية ...

يُتبع ونلتقي بعد الفاصل ..

رابط هذا التعليق

علي فكرة للي بيتكلموا علي ضربات الجزاء ضربات الجزاء التلاتة مش صحيحة وكان فية ضربة جزاء صحيحة للأهلي في الشوط الأول محسبهاش الحكم اما باقي ضربات الجزاء اي كلام

لمسة اليد كانت خارج منطقة الجزاء

و سقوط عماد متعب كان التحام عادي جدا وايضا ضربة جزاء الزمالك الأخيرة كانت التحام عادي جدا

حسنا أيها العصر ,, لقد هزمتنى ,, لكنى لا أجد فى كل هذا الشرق , مكانا مرتفعا أنصب عليه

راية استسلامى 000/

رابط هذا التعليق

- خدت العربية وطلعت جري على الدكتور محبط .. يقوم يبعت عمر أبنه يكلمني ، والواد المقروض يبص لي من بير السلم ويقول لي بابا بيقولك هو مش هنا ومش عايز يعرفك بعد كده يا أهلاوي يا بيمبيريالي يا بابورجوازي .... قولت فعلاً من شابه أباه فما ظلم .. وماحدش يقدر يستخدم المصطلحات المكلكعة دي إلا إبن محبط ..

- اما موديست الذي كنت أظنه حبيبي .. فبعت لي SMS بعد المبارة يقول لي " إن الهاتف المطلوب لا يمكن الإتصال به الآن .. فضلا لا تعد المحاولة مرة آخرى "

- هذا وقد تناقلت وكالة الأنباء العالمية نقلاً عن وكالة الأنباء الإيطاليه A Le Talia بإنه قد شوهد ليلة أمس شخص غريب الأطوار يجري في شوارع مدينة روما مرتدياً بيجامة نوم مخططة بالطول وهو يصرخ ويقول " إحنا ما أتهزمناش .. لأ .. حنحارب .. حنحارب ... إحنا إتاخدنا على خوانه " ( عامل فيها محسنة توفيق في فيلم العصفور بسلامته ) وبإلقاء القبض عليه تبين انه زملكاوي متخفي ويدعى سكوربيون الأرناؤطي وقد تم التحفظ على المذكور وإيداعه مصحة صقلية للأمراض المستعصية .

وأخيراً وجدت نفسي وحيداً ومش لاقي ولا زملكاوي أشمت فيه .. حتى أبا الحاج محمد أبو زيد عنده اللي مكفيه ومدام سيده الأهلاوية قوي عامله الواجب وسده عليه كل المنافذ...

بس إن جيتوا للحق .. جلبي برد دلوقيتي .. وكده أقدر أجول إن الدهاشنة ما يسيبوش تارهمم واصل ... بس برضوا 6 + 4 كتير والرحمة حلوه ...

كان معاكم مراسلكم : الكابتن س س من أمام المقابر الجماعية للضحايا الزملكاوية ...

رابط هذا التعليق

نتكلم جد بقى شويه :

لقطات من المباراة :

- بدايةً فقد أفسد إتحاد الكوره الضعيف حلاوة المبارة بتعاقده مع طاقم تحكيم تركي تحت مبدأ الإسترخاص او على قد فلوسكوا وإن الاوروبيين غاليين دلوقت عشان اليورو شادد حيله ... فكان الحكم مهزوزاً وقرارته عكسية تماماً .. ولكنه بشكل غير مباشر ساعد الزمالك في عدم خروجه بفضيحه مدوية وبعدد وافر من الاهداف تكفيه للموسم اللي جاي .... عمركوا شفتوا حكم يروح يسأل الحكم الرابع هو انا إديت اللاعيب الفلاني إنذار قبل كده ولا لأ ؟!!!! وهذا عندما قرر طرد محمد أبو العلا الحاصل على إنذار أول لتعمده عرقلة لاعب من الاهلي .... دي اول مره أشوف فيها حاجة زي كده .

- ولا ضربة الجزاء الكوميدية الثانية وبدل ما يحسبها لعبة خطره على الزمالك لان اللاعب رفع قدمه وكاد يصيب مدافع الاهلي في وجهة .. فوجئنا بإحتسابه ضربة جزاء على الاهلي .

- عبد الحليم علي أصيب بصدمة عصبية من الهزيمة الثقيلة وقال لك يالا نبوظ الماتش وقام بتهييج الجماهير ومردداً نفس الخرافات التي أعتاد عليها الزملكاوية وهي إن الاهلي دافع للحكم ( التركي ) ... طب لعلمك يا عندليب يابو صوت نشاز . ماحدش في الأهلي بيعرف يتكلم تركي .. يبقى هانديله رشوة إزاي ؟ :blink: .

- كان يشاهد المباراة معي من المقصورة الرئيسية بمنزل الحاج س س الأخ الكابتن هاندي كرافت راس حربة النادي الاهلي في فترة الثلاثينيات .. وبعد الهدف الثالث للاهلي قولت له : بص يا حاج هاندي المبارة خلصت لحد هنا واللي جاي كله هايبقى عجن واللاعيبه هايتحولوا لشمحطجية وهايدوروا الضرب في بعض والزملكاوية هما اللي هايبدؤا عشان يبوظوا الماتش ويخرجوا بأقل خسائر ممكنة .. وبالفعل قد كان وفلتت المباراة من اللاعبين ومن الحكم ومننا إحنا كمان .

- مثلما ذكرنا من قبل بإن غياب تامر عبد الحميد خلى وسط الزمالك سايب ... وهذا بالإضافة إلى وجود العميل السري ستيبي الإستيوبيد اللي كل معلوماته عن كره القدم بإنها مدوره ... فحد شاف شيكبولا أمبارح ياخواننا ... ولا وليد عبد اللطيف .. او عبد الحليم علي ...أو طارق السيد ....؟ بصراحة اللي كان ظاهر في الماتش إمبارح هو عبد المنصف فقط وهو بيدخل فيه الإجوان الملعوبة ...

- يُصر هذا الإستيبي المعتوه على ركن لاعب أنا باعتبره فذاً وهو اللاعب العراقي " صالح سدير " وهو صانع ألعاب ماهر وهداف أيضاً ولا يقل مهارة عن حازم إمام - الله يرحمه - او بركات - آطال الله بقاءه - وبالرغم من إنه لم يشترك إشتراكاً حقيقاً مع الزمالك حتى الآن .. إلا انني شاهدت له العديد من المباريات مع فريق الطلبة العراقي ومنتخب العراق الحائز على المركز الرابع في دورة أثينا وكان مبدعاً حقاً ... لكن تقول إيه مدرب اعمى القلب والنظر .

- الزمالك محتاج مدرب محترم يبني فريق جديد .. ويلم الشتات والهلاهيل اللي بتحصل دي .. وأول قرار لازم ياخده مجلس الزمالك هو إقالة هذا الإبراهيم اليوسف اللي كبيره قوي ياخد 13 ج في تحليل أي مبارة في قناة النيل للرياضة .. لأن منصب مدير الكورة في الزمالك طلع واسع عليه وهو مش قده .

رابط هذا التعليق

بالمناسبة ... مازال التليفزيون المصري يضرباً مثالاً رائعاً للبيروقراطية وقلة الذوق وإنعدام الدم ... فهاهو يُسند مبارة هامة مثل هذه للمخرج الفذ " يسري مرزوق " ويُكيل له المعلقون المديح وحمد لله عالسلامه ياريس وبركة اللي رجعت لنا بالف سلامه وإن شالله العدوين .. ليمتعنا بكل فنون الإخراج النشاز لما جاب لنا شلل رعاش من تركيزة على لقطات خايبة وتصويره لأي واحد مالوش لازمه معدي على الكوبري اللي قدام إستاد الكلية الحربية .. ويكفي ضربة الجزاء الاولى للنادي الاهلي التي تركها وكان بيعمل حاجات تانية إحنا مش فاهمنها ...

وبجد بجد لازم وقفه مع هؤلاء المعاتيه .. ما بين محمد نصر الدين اللي بقى مخرج في كل قناة وكل برنامج رياضي وهو معروف ومشهور بتحيذة السافر للنادي الاهلي .. وما بين يسري مرزوق الذي بلغ من العمر أرذله وبقى محتاج يتخرج ...

بجد حاجة تقرف .. ونفسي واحد فيهم يغلط مرة ويتفرج على إخراج ماتش خليجي بلاش أوروبي عشان ما نهيجش الناس عليهم ويقتلوهم رمياً بالأحذية .

رابط هذا التعليق

سي السيد ......... :blink:

أنت مشكلة مالهاش حل و لا علاج ............... :P

ايه يابو الكباتن الحلاوة ديييييييييييييييييي !!!!!!!! mfb:

اللهم اجعلوا مزاج رايق كده على طول

و أنا بأحمد ربنا ان مفيش عضو تاني زيك كده بس زملكاوي ، انا كان ممكن أبقى أول ضحاياه :P

هههههههههااااااااااااههههههههههاااااااااااا :D

تحية خاصة جدا ليك يا س س :D

و مبروك علينا الأربعة بعد الستة :lol:

:D

قلب الوطن مجروح ........ لا يحتمل أكــتر

نهرب وفين هنروح ......... لما الهموم تكتر

رابط هذا التعليق

انا لله وانا اليه راجعون...

ينعى الاهلوية بمزيد من الاسى والحزن :Pفقيد الكرة المصرية نادى الزمالك الذى لقى حتفه مساء امس فى استاد الكلية الحربية بعد ان ذبحه لاعبى الاهلى فى ارض الملعب me0: :D وقد سالت كرامته انهارا على نجيلة الملعب..

ندعو الله ان يتغمد الفقيد برحمته وان يلهم محبط وباقى الزملكوية الصبر والسلوان.

...........تعيشوا وتاخدوا غيرها mfb: :lol: :blink: :D

من يهن يسهل الهوان عليه مـا لجرح بميـت إيـلام
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...