اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شغل عالى جدا ... بروفيشونال ... وكمان خبر حلو .. ادخل وشوف

Recommended Posts

شغل عالى جدا على موقع اللجنة العليا للانتخابات ... بروفيشونال بحق وحقيقى فى اول موقع مصرى

تحديث كل ساعة لاعداد المصريين بالخارج اللى سجلوا بياناتهم بخريطة تقدر منها تعرف عدد اللى سجلوا فى دولتك وكل دولة فى العالم

حاجة تفرح بجد

السعووووووووووووووووووووووودية المركز الاول 58268 تم نقل مقرهم الانتخابى للخارج

عايز اضحكم شوية لانى مبسوط دلوقتى : كان فى واحد رخم على الفيس بوك بيقول اعلى نسبة تصويت من امريكا واوروبا لانهم ناس متحضرين وعندهم ثقافة واللى فى السعودية متوسطى الثقافة والتعليم ... طبعا مسكته قطعته .. المهم انه قاعد فى ايسلندا ... دخلت اشوف عدد اللى سجلوا فى ايسلندا عارفين لقيتهم كام .... واحد نفر ... هههههههههههههههههههه ..... امريكا كلها على بعضها 7540 واحد بعتله رسالة قولتله شلونك يا سام ابقى تعالى صوت عندنا .. طبعا يستاهل على الكلام اللى قاله على جاليتنا اللى اثبتت انها القوة الضاربة على الفيسبوك .

ادخل شوف الموقع وانشر بين اصحابك

http://www.elections2011.eg/index.php/2011-11-09-20-01-43/2011-11-13-20-55-34

خبر حلو تانى : جارى التنسيق مع صندوق رعاية المصريين بالرياض لتحديد وطلب استرحات او مقرات لاجراء الانتخابات بترتيب مع السفارة بمجرد الاعلان الرسمى عن الاجراءات

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

شغل عالى جدا على موقع اللجنة العليا للانتخابات ... بروفيشونال بحق وحقيقى فى اول موقع مصرى

تحديث كل ساعة لاعداد المصريين بالخارج اللى سجلوا بياناتهم بخريطة تقدر منها تعرف عدد اللى سجلوا فى دولتك وكل دولة فى العالم

حاجة تفرح بجد

عايز اضحكم شوية لانى مبسوط دلوقتى : كان فى واحد رخم على الفيس بوك بيقول اعلى نسبة تصويت من امريكا واوروبا لانهم ناس متحضرين وعندهم ثقافة واللى فى السعودية متوسطى الثقافة والتعليم ... طبعا مسكته قطعته .. المهم انه قاعد فى ايسلندا ... دخلت اشوف عدد اللى سجلوا فى ايسلندا عارفين لقيتهم كام .... واحد نفر ... هههههههههههههههههههه ..... امريكا كلها على بعضها 7540 واحد بعتله رسالة قولتله شلونك يا سام ابقى تعالى صوت عندنا .. طبعا يستاهل على الكلام اللى قاله على جاليتنا اللى اثبتت انها القوة الضاربة على الفيسبوك .

خبر حلو تانى : جارى التنسيق مع صندوق رعاية المصريين بالرياض لتحديد وطلب استرحات او مقرات لاجراء الانتخابات بترتيب مع السفارة بمجرد الاعلان الرسمى عن الاجراءات

وانا زيك كدة مبسوط يا عزيزى عصام ودة بيعطى انطباع انحزب الكنبة فى مصر سيكون مؤثر جدآ فى الانتخابات وصلت !

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

حاجة تفرح بجد

السلام عليكم

أزيك ياباشمهندس

عندنا في أمريكا مشكلة كبيرة قوي في موضوع التسجيل ،

علشان تسجل لازم يكون معاك بطاقة رقم قومي صادرة قبل 27/9/2011 ، حاولت باستخدام الرقم القومي ، غير مسجل.

اتصلت بالسفارة ، قالو في لجنة جاية تعمل طاقات الاربعا والخميس والجمعة اللي فاتوا ،

Mohammad: فين؟

في واشنطن ،

Mohammad: ممكن ابعت لكم البيانات والصور وشيك بالرسوم زي ماعملنت في جواز السفر؟

لأ لازم تحضر بنفسك علشان تدفع الـ 75 دولار رسوم البطاقة كاش ، مينفعش شيك ولا حوالة بريدية.

Mohammad: طيب يجماعة انا عملت الباسبور بنفس الطريقة وارسلت لكم شيك بنكي مقبول الدفع

معلش هي التعليمات كده

Mohammad: ياجماعة انا بيني وبين السفارة 1250 كيلومتر ، ومينفعش اسوق المسافة دي لان ده معنا اني سواقة يومين صد رد ، وطيران حتكلف 500 دولار ، وبعدين انا اسمي متسجل في السفارة وفي القنصلية وعندكوا الأيميل بتاعي ودافع لكم 75 دولا علشان تسجلوا اسمي وتخلونا على علم بآخر التطورات اللي مش حتكلفكوا اكثر من ايميل لكل المصريين في أمريكا تبعتوه بكليك من الماوس ، ليه مابعتوش لينا تقولوا لنا ان فى لجنة جاية.

معلش موضوع الإيميلات ده مبنعملوش

Mohammad: طيب اخذتوا 75 دولار تسجيل لإيه؟

معلش هي التعليمات كده

Mohammad: شكرا

شوفوا الويب سايت بتاع السفارة عامل إزاي ، ومازالت اخبار المخلوع والسيدة الأولى المخلوعة على موقعهم ، وبيطلبوا من الزوار انهم يستحملوا وميعملوش أي تعليق علشان هم لسه بيراجعوا الموقع علشان هو صعب انهم يغيروا اي حاجة فيه. تخيلوا سفارة مصر تبقى دوت نت.

موقع السفارة المصرية بواشنطن العاصمة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

حاجة تفرح بجد

http://www.elections...-11-13-20-55-34

السلام عليكم

أزيك ياباشمهندس

عندنا في أمريكا مشكلة كبيرة قوي في موضوع التسجيل ،

علشان تسجل لازم يكون معاك بطاقة رقم قومي صادرة قبل 27/9/2011 ، حاولت باستخدام الرقم القومي ، غير مسجل.

اتصلت بالسفارة ، قالو في لجنة جاية تعمل طاقات الاربعا والخميس والجمعة اللي فاتوا ،

Mohammad: فين؟

في واشنطن ،

Mohammad: ممكن ابعت لكم البيانات والصور وشيك بالرسوم زي ماعملنت في جواز السفر؟

لأ لازم تحضر بنفسك علشان تدفع الـ 75 دولار رسوم البطاقة كاش ، مينفعش شيك ولا حوالة بريدية.

Mohammad: طيب يجماعة انا عملت الباسبور بنفس الطريقة وارسلت لكم شيك بنكي مقبول الدفع

معلش هي التعليمات كده

Mohammad: ياجماعة انا بيني وبين السفارة 1250 كيلومتر ، ومينفعش اسوق المسافة دي لان ده معنا اني سواقة يومين صد رد ، وطيران حتكلف 500 دولار ، وبعدين انا اسمي متسجل في السفارة وفي القنصلية وعندكوا الأيميل بتاعي ودافع لكم 75 دولا علشان تسجلوا اسمي وتخلونا على علم بآخر التطورات اللي مش حتكلفكوا اكثر من ايميل لكل المصريين في أمريكا تبعتوه بكليك من الماوس ، ليه مابعتوش لينا تقولوا لنا ان فى لجنة جاية.

معلش موضوع الإيميلات ده مبنعملوش

Mohammad: طيب اخذتوا 75 دولار تسجيل لإيه؟

معلش هي التعليمات كده

Mohammad: شكرا

شوفوا الويب سايت بتاع السفارة عامل إزاي ، ومازالت اخبار المخلوع والسيدة الأولى المخلوعة على موقعهم ، وبيطلبوا من الزوار انهم يستحملوا وميعملوش أي تعليق علشان هم لسه بيراجعوا الموقع علشان هو صعب انهم يغيروا اي حاجة فيه. تخيلوا سفارة مصر تبقى دوت نت.

موقع السفارة المصرية بواشنطن العاصمة

وعليكم السلام ورحمة الله ... الله يكرمك اخى العزيز ... ان شاء الله الامور هاتتحسن وشباب الأى تى فى مصر هايتم توظيفهم بشكل اكثر فاعلية فى الداخل والخارج .. مواقع كل السفارات المصرية كانت شئ يدعو للرثاء ومواقع الحكومة الغبية بشكل عام .. الان ممكن تشعر ان فى ابداع وافكار وشفت حاجات جديدة على موقع الانتخابات حسيت منها انه تم لأول مرة انتقاء الأفضل .

بالنسبة للتسجيل انا اعرف ان اى جواز سفر من النوع الممغنط الجديد يحتوى على الرقم القومى .. وده معناه ان اى حد معاه جواز سفر ممغنط (((((( سارى المفعول ))))) سيكون مكتوب فيه الرقم القومى الخاص به حتى لو لم يتقدم لوزارة الداخلية بطلب اصدار بطاقة رقم قومى

فحضرتك كده لازم تروح للسفارة ليس من اجل الدفع .. الموظف مكنش دقيق هنا ... ولكن من اجل التصوير وللتأكد ان مستخرج البطاقة هو نفس الشخص المقدم للطلب.

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      أتانا ربيع 2022.. ومع هذا لا نجد الجو بديعا على الدوام.. وبالطبع لا يمكن أيضا أن نقفل على كل المواضيع التىعرض الصفحة
    • 0
      استشعرت القلق مع عودة المدارس مرة أخرى واضطرارى للمشاركة فى جروب الماميز كأب سيجنال متطفل من وجهة نظرهن علىعرض المقال كاملاً
    • 0
      منذ إعلان الحكومة المصرية عن مشروع العاصمة الإدارية الجديدة فى مؤتمر دعم وتنمية الاقتصاد المصرى فى 13 مارس 2عرض المقال كاملاً
    • 89
      زمان من حوالي 35 سنه فاتوا بدأت في قراءة المجلات والقصص وايامها كان التليفزيون ابيض واسود وكل الحكايه القناة الاولى والتانيه اللي كانت بتقفل الساعه 8 تقريبا فكانت وسائل التسليه المتاحه هي العاب مثل البلي والمستعجله والكرنك والكورة بالاضافه الى القراءه، ما علينا كانت القراءه وسيله جميله للتسليه والمساعده على السباحه في بحر الخيال ايامها كنا نقرأ ميكي وسمير وكانوا ايامها باللغه المصريه وليس باللغه العربيه خصوصا ميكي وبطوط والجده بطه ومحظوظ وعبقرينو ، وسمير وتهته وكان هناك ايضا تان تان بشخصيا
    • 59
      روحت اعمل تصريح الزفت العمل ورحت استلم قالولي لا اطلع المباحث طلعت المباحث فوجئت بنفس الاسم بتاعي الرباعي ان عليا حكم غيابي في شيك بسنه سجن وكفاله الف جنيه ولكن عنوان المتهم مختلف اتكلمت مع الظابط قالي انا مصدقك بس ممكن تكون غيرت العنوان واداني جواب للنيابه اللي تبعها القضيه عشان يستعلموا من الملف ويكتبلي علي الجواب ان انا مش انا-حد فاهم حاجه:blink: - وطبعا خفت اروح النيابه لوحدي احسن بتوع تنفيذ الاحكام يمسكوني واتفقت مع محامي اروح معاه بكره ....دعواتكم طبعا منتها الفقع حاجه مالكش فيها ومط
  • أضف...