اذهب الي المحتوي
ArabHosters
tamyehia

الطرق المختلفة لعزل الأسطح

Recommended Posts

الأخوة الافاضل اعضاء المنتدي

مشكلتي بكل بساطة اني اسكن في الطابق الاخير. وصاحب العمارة الله يسامحه سايب لنا السطوح بدون زي عزل او تبليط يعني سايبه ع الخرسانه. وطبعا مع تاثير حرارة الشمس بدأ الجبس عندي ف السقف يشقق وكمان غير ان الشقة لا تطاق في الصيف غير طبعا ان الميه بتتكوم فوق السطح في الشتا. عاوز اسال عن الطرق المختلفة لعزل الحرارة والرطوبه وياريت لو فيه تكلفة متوقعه للموضوع ده. ولكم جزيل الشكر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مشكلتي بكل بساطة اني اسكن في الطابق الاخير. وصاحب العمارة الله يسامحه سايب لنا السطوح بدون زي عزل او تبليط يعني سايبه ع الخرسانه. وطبعا مع تاثير حرارة الشمس بدأ الجبس عندي ف السقف يشقق وكمان غير ان الشقة لا تطاق في الصيف غير طبعا ان الميه بتتكوم فوق السطح في الشتا. عاوز اسال عن الطرق المختلفة لعزل الحرارة والرطوبه وياريت لو فيه تكلفة متوقعه للموضوع ده. ولكم جزيل الشكر

انا عملت بنفسى عزل للحمام جبت بيتومين بارد ب60 جنيه وخيش بحوالى 140 جنيه وجبت بيتومين ساخن بحوالى 40 جنيه

والحمام2:5*2.25 بتجيب فرشه وتهن الارضيه بالبيتومين البارد وتحط عليه فى نفس الوقت الخيش المقطرن ولما تلزق الخيش جنب بعضه يراعى انه يكون على بعضه بحوالى 10 سم

وبعد متخلص لزق كل الخيش نجيب البينومين الساخن وتسيحه على نار هاديه لحد ميسيح خالص وتدهن بحرص علشانه بيبقى سخن جدا جدا وخطرالفواصل بين الخيش وااى فتحات او حتت مش مضبوطه ولو حمام بتعلى النخيش من الجواب حوالى 5 -10 سم

وفى الاسطح بتفرش الواح عامله زى الفيبر مش عارفه اسمها ايه للعزل الحرارى اما لى فات ده كان عزل مائى

ولو عملت العزل الحرارى ده بتلزق الالواح ديه على البيتومين الساخن الى فوق الخيش يعنى ممكن تعمله على مرتين الاول البيوتمين البارد وعليه الخيش والتانيه البيوتمين الساخن وعليه الالواح وبعد كده مش عارفه بيبلطوا ازاى ويا ريت حد يكو ن عارف اكتر يفيدنا وفى صور عالنت بتوضح طريقه عزل الاسطح

تم تعديل بواسطة nana

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

فى حل جميل و سهل ...ازرع فوق السقف بس تعمل مجرى لمياه الرى علشان تنزل بعيد عن السقف ..الزرع و المياه بيسحبوا حراره الشمس + منظر جميل... و للمعلومه عزل السطح الصح حوالى 7 طبقات ..فوم سائل و الواح و سكريت و خرسانه ميول و مشمع و هكذا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اخي الكريم

بالنسبة لتكلفة العزل مهما كانت عاليه فالعزل الجيد على المدى البعيد فيه توفير كثير

الاضرار اللتي تنتج عن عدم العزل

1- صدا الحديد فيؤدي الي تشرخات في الخرسانه وسقوط الغطاء السفلي

2- حراره شديده مما يؤدي الي استهلاك عالي للكهرباء

3- تلف في دهانات الاسقف

طريقة العزل:

1/ ينظف السطح جييدا

2/ دهان السطح وجهه بيتومين على البارد ولفضل الانواع سيروتك من كيماويات البناء الحديث ثمن الجالون 95-100ج

3/استخدام ممبريين 4 مم( اي روول عازل مكون من الياف فيبر وبيتوميين ) يتم تثبيتها بالنار عن طريق - انبوبة - ويلصق على السطح

ويتم عمل ركوب بين الالواح بمقدار 10سم

4/ ثم يملى السطح بالماء بمقدار 5سم ويترك لمده يوم

5/ يتم التفتيش اسفل السقف هل هناك تسريب في المياه او تلويين في السقف ام لا وذلك لاختبار نجاح العزل من عدمه

فاذا وجد تلويين يتم تحديد مكانه ثم يتم لصق قطع صغيره من الممبريين في اماكن التسريب التى قد تكون عيب في اللحامات او ووجود تشققات في الممبريين او حصوه

ومن ثم يعاد الاختبار

6/ وضع الواح من الفوم المضغوط الازرق لانه لايتلف من المياه

7/ توضع طبقة من اللياسة - الاسمنت ورمله - لتغطيه الفوم مع عمل ميول لصرف مياه المطر

لو اردت ان لاتضع فوم فيتم تقسيم السطح على حسب اماكن صرف للمطر وعمل ميول في بلاط السطح الى اماكن الصرف

تقبل تحياتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

فى حل جميل و سهل ...ازرع فوق السقف بس تعمل مجرى لمياه الرى علشان تنزل بعيد عن السقف ..الزرع و المياه بيسحبوا حراره الشمس + منظر جميل... و للمعلومه عزل السطح الصح حوالى 7 طبقات ..فوم سائل و الواح و سكريت و خرسانه ميول و مشمع و هكذا

اين الاستيك بعد السبع طبقات هو بامبرز

ممكن نغيره لو السقف اتبل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ gra:- :give_rose:

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم اخي الكريم 
واحدة من الحلول التي قد تحتاجها لحل مشكله الحرارة المرتفعة - هي عمل عزل اسطح والعزل له الكثير من الفوائد وليس فقط التخلص من الحرارة المرتفعة

عزل الاسطح عبارة عن تغطية أسطح المنازل بمواد عازلة صممت خصيصا ضد الحرارة والبرودة أو الرياح أو الأمطار ,بحيث لا تصل أي منها إلى المنزل وتحافظ على اعتدال درجة الحرارة وعدم تسرب المياه سواء الأمطار أو مياه الخزانات مما يتسبب في سقوط الدهانات وإذا لم يعالج الأمر قد يؤدي إلى انهيار المنزل .

مزايا عزل الأسطح

من يحرص على عزل البناء الخاص به فأنه يتمتع بالمزايا التالية
1- حماية البناء من اشعة الشمس الحارقة.
2- حماية النباء من الهواء والأتربة.
3- حماية البناء من المياه وتسربات المياه وحمايتها أيضًا من الأمطار والسيول.
4- حماية البناء من الأدخنة والروائح.
5- توفير الكهرباء لأن عزل الأسطح يحمي من الحرارة ويعادل درجة حرارة البناء وهو ما يجعلهم لا يتسهلكون مكيفات بنسبة كبيرة فلا يستهلك الأفراد نسبة كهرباء عالية.
6- حماية حمامات السباحة من التلف السريع بفعل المياه.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه