اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة لزيارة مدينة الغردقة

جويرية

Recommended Posts

يا جماعة الموضوع الاساسي هنا هو دعوة لزيارة الغردقة 

الحوار اتفرع لمناقشة موضوعين مهمين 

الأول طرحه الفاضل وايت هارت بخصوص الحريات على الشاطىء و بعض السلوكيات المرفوصة 

و الثاني طرحه الفاضل هيرو وهو عن تعامل العاملين في قطاع السياحة مع السياح  بمكيالين

فهم يحسنون معاملة الاجانب بينما يسيئون معاملة المصريين 

المشكلتان من وجهة نظري تستحقان مواضيع منفصلة 

و الأمر راجع لكم ... ايه رأيكم 

أنا لم اتفرع خالص الدعوة موجهة لزيارة الغردقة وانا فعلا عاوز اشوفها انا بروح شرم الشيخ لكن بصراحه لما اجي اقارن المعاملة في شرم الشيخ وفنادق مصرنا العزيزة عموما بالمعاملة بماليزيا او تركيا هناك فرق بصراحه 

وعشان كدة شايف ان موضوع الاهتمام بالسائح الاجنبي عن المصري لا ينفصل والدليل حادثة السائح السعودي الا اعتذر له وزير السياحه باين عشان المطعم رفض يدخله وهو يرتدي الثوب السعودي يارتى لو مصري اللي كان عمل كدة كان ايه 

والله المصري بيدفع فلوووووووووس (رز ) زيه زي الخليجي 

رابط هذا التعليق

• الردود 107
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا لم اتفرع خالص الدعوة موجهة لزيارة الغردقة وانا فعلا عاوز اشوفها انا بروح شرم الشيخ لكن بصراحه لما اجي اقارن المعاملة في شرم الشيخ وفنادق مصرنا العزيزة عموما بالمعاملة بماليزيا او تركيا هناك فرق بصراحه 

وعشان كدة شايف ان موضوع الاهتمام بالسائح الاجنبي عن المصري لا ينفصل والدليل حادثة السائح السعودي الا اعتذر له وزير السياحه باين عشان المطعم رفض يدخله وهو يرتدي الثوب السعودي يارتى لو مصري اللي كان عمل كدة كان ايه 

والله المصري بيدفع فلوووووووووس (رز ) زيه زي الخليجي 

يعني حضرتك عاوز تكمل موضوعك هنا .. اوكيه 

انا كمان ما سافرتش الغردقة و سافرت شرم زي حضرتك 

الاوتيلات في شرم أفضل من بلاد أجنبي كتير لو قارنتها بنفس عدد النجوم 

الخدمة عموما في مصر مش قد كدا ... ودا مش لان القائمين على الخدمة بيفرقوا بين 

السائح الاجنبي و السائح المصري وانما لان دي طبيعة المصريين مالهمش في الضيافة ...يمكن يكون مافيش تدريب كفاية 

زي ما فهمت حضرتك عايش في الكويت ... أكيد شايف الفرق بين خدمة الآسيويين و الهنود و المصريين ...

المصريين كسلانيين و مهمومين و شايلين طاجن ستهم على طول عكس الاسيويين اللي بيستقبلوك

بابتسامة واسعة مهما كانت همومهم ..غير انهم شعلة نشاط

في شرم مرة اتناقشت مع طباخ في الاوتيل كان بيقدم البيض على البوفيه الصبح

و كان مستاء جدا ان المصريين بيحطوا اكل في أطباقهم كتير جدا ومش هياكلوه

يعني كله مصيره الزبالة وقارن بينهم وبين الاجانب ... اكيد حاجة زي كدا بتأثر على طريقة التعامل

مش علشان الرز بس..... برضو فيه حاجات تانية بتزعج طقم الضيافة . 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

يا جماعة الموضوع الاساسي هنا هو دعوة لزيارة الغردقة 

الحوار اتفرع لمناقشة موضوعين مهمين 

الأول طرحه الفاضل وايت هارت بخصوص الحريات على الشاطىء و بعض السلوكيات المرفوصة 

و الثاني طرحه الفاضل هيرو وهو عن تعامل العاملين في قطاع السياحة مع السياح  بمكيالين

فهم يحسنون معاملة الاجانب بينما يسيئون معاملة المصريين 

المشكلتان من وجهة نظري تستحقان مواضيع منفصلة 

و الأمر راجع لكم ... ايه رأيكم 

هو مش حضرتك لو مثلاً كنتِ جالسة مع صديقة او أكثر، وكان الحديث عن أفضل مكان للمصيف ... وأقترحت أحداكن على الحاضرات تجربتها منذ بضعة أعوام، ودعوتكن لتجربتها وهى الذهاب الى الغردقة ... لنفترض ان واحدة من الحاضرات معلوماتها أو تجربتها أحدث من تلك الأولى .... وحسب معلوماتها هناك " مستجدات " سلبية طرأت مؤخراً على ليس فقط الغردقة وبعض شواطئها، بل الكثير من شواطئ جنوب سيناء ... فما رأيك:

1- هل مطلوب منها كتم معلوماتها، وعدم الإفصاح عنها، وترك الأخريات يخن بأنفسهن تلك التجربة بناء على المعلومات القديمة، وليكتشفن بعدها بأنفسهن ما يكتشفن؟

2- الإعلان والإفصاح عما تعلمه بكل وضوح وصراحة ولو أمكنها حتى بالتفاصيل؟

وهل اذا إختارت الإختيار الثاني ... هل وقتها سيندرج تصرفها هذا تحت بند " التشعب " يا ترى؟

عموماً ... عن نفسي،  أنا لا أدقق كثيراً في مسألة فصل، أو ضم المواضيع .. والغالبية من المواضيع يُشارك فيها معنا بالفعل زميلات وزملاء من أعضاء إدارة المكان، وبناء على خبراتهم، وإلمامهم بقواعد وشروط المكان، أرى عندما يستلزم الأمر أنهم الأصلح في إتخاذ ما يترأى لهم كأفضل وأنسب فيما يتعلق بهذا الخصوص ...

أرق تحياتي وإحتراماتي ... 

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

هو مش حضرتك لو مثلاً كنتِ جالسة مع صديقة او أكثر، وكان الحديث عن أفضل مكان للمصيف ... وأقترحت أحداكن على الحاضرات تجربتها منذ بضعة أعوام، ودعوتكن لتجربتها وهى الذهاب الى الغردقة ... لنفترض ان واحدة من الحاضرات معلوماتها أو تجربتها أحدث من تلك الأولى .... وحسب معلوماتها هناك " مستجدات " سلبية طرأت مؤخراً على ليس فقط الغردقة وبعض شواطئها، بل الكثير من شواطئ جنوب سيناء ... فما رأيك:

1- هل مطلوب منها كتم معلوماتها، وعدم الإفصاح عنها، وترك الأخريات يخن بأنفسهن تلك التجربة بناء على المعلومات القديمة، وليكتشفن بعدها بأنفسهن ما يكتشفن؟

2- الإعلان والإفصاح عما تعلمه بكل وضوح وصراحة ولو أمكنها حتى بالتفاصيل؟

وهل اذا إختارت الإختيار الثاني ... هل وقتها سيندرج تصرفها هذا تحت بند " التشعب " يا ترى؟

عموماً ... عن نفسي،  أنا لا أدقق كثيراً في مسألة فصل، أو ضم المواضيع .. والغالبية من المواضيع يُشارك فيها معنا بالفعل زميلات وزملاء من أعضاء إدارة المكان، وبناء على خبراتهم، وإلمامهم بقواعد وشروط المكان، أرى عندما يستلزم الأمر أنهم الأصلح في إتخاذ ما يترأى لهم كأفضل وأنسب فيما يتعلق بهذا الخصوص ...

أرق تحياتي وإحتراماتي ... 

انا و صديقاتي اما بندخل حوار حول موضوع معين بيتشعب لعشرات المواضيع حتى اننا لا تعد نتذكر بداية الموضوع 

بالنسبة لبروتوكولات  المنتديات المفروض تكون مختلفة عن الحوارات العادية ... يعني يكون فيها تركيز شوية على عنوان الموضوع 

على العموم الموضوع دا ما يفرقش معايا ... زي ما بيقولوا ( اربط الحمار مطرح ما يعوز صاحبه )

انا بس كنت شايفة ان الموضوعين مهمين و يستحقا ان نفرد لكل منهما شريط خاص كمرجع للأعضاء 

الأسهل اننا نتابع الحديث و نستمر هنا 

يعني حضراتكم عاوزين تقولوا ان الغردقة دلوقتي بقى فيها المنظر اللي أنا شايفاه في الصورة ؟ 

رابط هذا التعليق

انا لاحظت ده ف اماكن كثير وع فكرة انا بتكلم ع فنادق المفروض راقيه (  سونستا في القاهرة والمريديان ) وماريوت بيتش في شرم الشيخ 

والملاحظات ده دون تجني بحس ان فريق العمل بيتاعمل مع المصري بعشم يعني ياسيدي احنا مصريين زي بعض والنتيجه تقصير ف اداء الخدمة ياترى ليه ؟؟؟

....

لكن تبقى المشكلة الاكبر ابقى ف بلدي وباخد خدمة اقل من الغريب ؟؟؟ لييييييييييييييه 

لأسباب عديدة ... أعتقد أن أهمها هى عدم حُب غالبية المضيفات والمضيفين لمهنتهم من ناحية، ولأن بعضهم ليسوا من خريجي كليات ومعاهد السياحة والفنادق من ناحية أخرى ...

ولماذا لا يحبون مهنتهم تلك اعتقد انه لها علاقة بأحد أمراض مجتمعنا ... أقصد نظرة الغالبية من المجتمع ذاته لبعض المهن والحرف، وتقييمها ولو في قراراة انفسهم على انها مهن " وضيعة " أو مهن من لا مهنة لهم (تذكر موضوع أبن الزبال ومنصب القاضي !!!)

أعتقد ان مسألة حُب المرء لمهنته تلك، هى واحدة من أهم المفاتيح التى نفتقدها في بلدنا، وهى نفسها ما تتسبب بتدني نسبة مستوى الأداء والإنجاز ... وبما أن الرئيس والمرؤوس فى مهن ووظائف كثيرة كلاهما مصريين، أذن فمعروف " سقف " مُقدم كل شكوى حسب جنسيته، وتلك لها علاقة مباشرة بالـــ "منظومة " الأم ككل ... يعني مسألة حُب الفرد لمهنته، تنعكس على نوع وشكل إظهار هذا الحب مع " العملاء / الزبائن " ... المسألة أظن ليست <<< فقط >>> مسألة " فلوس " .. ولو انه سقط منك سهواً بالنسبة لمسألة " الرز " تلك ... بأنه نوعان:

يوجد نوع أسمه Uncle Ben's® ونوع آخر أسمه: " رز التموين " grdy:

https://www.youtube.com/watch?v=cLFSCFN7wpk

تم تعديل بواسطة White heart

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك عاوز تكمل موضوعك هنا .. اوكيه 

انا كمان ما سافرتش الغردقة و سافرت شرم زي حضرتك 

الاوتيلات في شرم أفضل من بلاد أجنبي كتير لو قارنتها بنفس عدد النجوم 

الخدمة عموما في مصر مش قد كدا ... ودا مش لان القائمين على الخدمة بيفرقوا بين 

السائح الاجنبي و السائح المصري وانما لان دي طبيعة المصريين مالهمش في الضيافة ...يمكن يكون مافيش تدريب كفاية 

زي ما فهمت حضرتك عايش في الكويت ... أكيد شايف الفرق بين خدمة الآسيويين و الهنود و المصريين ...

المصريين كسلانيين و مهمومين و شايلين طاجن ستهم على طول عكس الاسيويين اللي بيستقبلوك

بابتسامة واسعة مهما كانت همومهم ..غير انهم شعلة نشاط

يعني كله مصيره الزبالة وقارن بينهم وبين الاجانب ... اكيد حاجة زي كدا بتأثر على طريقة التعامل

حضرتك وفيتي وكفيتي وانا مقتنع ان احنا كمصريين لانصلح ابدا للعمل ف مجالات تستوجب الضيافة من الفنادق ،للطيران وكثير ف خدمة العملاء كمان 

موضوع الرز (هو كناية عن فلوس الخليجيين ) ذكرته عشان افكركم بموقف وزير السياحه والمحافظ والمسئولين من ان مواطن سعودي منع من دخول المطعم بالثوب السعودي ، وتم الاعتذار له وتكريمه كمان 

ياترى هل لو كان مصري كان هيحصل كده 

انا كمصري شايف ان لما بقيم ف فندق مش بعمل اي تجاوزات وزي زي الاجنبي ومش باكل اكل كثير  f((: 

رغم ان الفندق ده بوفيه مفتوح مش هيعد عليا الاكل حتى لو قولنا ان سلوكيات المصريين كدة وطبعا الاخ العامل ف الفندق اللي بينتقد اخوه المصري هو نفسه لو ف مكانه هيطلع كيس اسود يعبي فيه اكل 

الخلاصة محدش يقول ليا تشجيع السياحه الداخليه مادام انا كمصري مش بتعامل كويس وبحس بتفرقة

رابط هذا التعليق

موضوع الرز (هو كناية عن فلوس الخليجيين )

مفهوم طبعا 

ذكرته عشان افكركم بموقف وزير السياحه والمحافظ والمسئولين من ان مواطن سعودي منع من دخول المطعم بالثوب السعودي ، وتم الاعتذار له وتكريمه كمان 

ياترى هل لو كان مصري كان هيحصل كده

لأ طبعا

الخلاصة محدش يقول ليا تشجيع السياحه الداخليه مادام انا كمصري مش بتعامل كويس وبحس بتفرقة

معليش نيجي على نفسنا علشان خاطر مصر 

ما احنا قولنا ان دا عيب في الخدمات المصرية بصفة عامة احنا مش مقصودين بيه كمصريين 

بالعكس بيتم كتير كمان استغلال السائح الاجنبي من ناس بلا ضمير 

و بعدين زي ما فيه تفرقة بالسلب فيه تفرقة ايجابية 

مثلا اما روحت ادفع تذكرة لدخول الهرم و المتحف المصري سعر التذكرة كان رمزي قياسا للسائح الاجنبي 

و كانت الاوتيلات في شرم بتحاسب المصريين اقل كتير من السائح الاجنبي 

ولما موظف في الاوتيل يقعد يفضفضلك بمشاكل السياحة و السياح دا برضو عشم 

على فكرة هما في شرم بيلعنوا اليوم اللي شافوا فيه السائح الروسي و بيفضلوا المصري عليه ... ابسط يا عم 

رابط هذا التعليق

ايييييييييه .... الله يمسيه بالخير العزيز Dissapointed .. كان له موضوع قديم، ولطيف بيدور حوالين القضية دي:

رابط هذا التعليق

معلش خرجت عن الموضوع المهم وهو المايوه او الزي المسموح به لاستخدام حمام السباحه او الشواطئ

انا بصراحه ليا وجهة نظر عملية 

حضراتكم بيقولوا ان من ترتدي المايوه الشرعي !!!مش عارف من اللي قال انه شرعي رغم انه ملتصق ف الجسم 

بيشوه المنظر وبيعمل تلوث بصري 

انا بقى بصراحه شايف ان القصه بصراحه مش بالمايوه انا شايف القصه بالاوزان اه والله 

باختصار اللي جسمها مفشول وتخينة وحاجات طالعه ده اللي بتعمل تلوث بصري ده لا تلبس بكيني ولا شرعي لو سمحتوا 

لان فعلا مناظر بتتعب 

رابط هذا التعليق

حمشيها انك عايز  تعترض علي التمييز العنصري حتي لو كنت سميتها "شرعية" .. لكن لو بصيت علي الشاطيء اللي بعده  حتلاقي فاصل عائم تاني ... و اللي بعده حتلاقي برضه فاصل عائم .. طول عمرها الشواطيء اللي تابعة لفنادق بتعمل فواصل بينها و بين الشواطيء التانية ..  يبقي موضوع "التمييز" اللي انت حطيته دلوقتي مش موجود من اصله ...  

http://www.youtube.com/watch?t=26&v=wP321VGIRhM

رابط هذا التعليق

حضراتكم عاوزين تقولوا ان الغردقة دلوقتي بقى فيها المنظر اللي أنا شايفاه في الصورة ؟ 

مش كل أوقات السنة، ومش في كل الشواطئ ... اومال " الفاصل الحدودي العائم اللي بين الشواطئ " لازمته ايه ؟ :sailor:

ما يدعو الى الدهشة، ان لم تكن السخرية، هي التصريحات، والتصرفات الى تصدر عن حكوماتنا " المدنية " المختلفة ...

فتارة

وتارة http://www.akhbarak.net/news/2013/09/28/3305288/articles/13653826/%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%AD%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D8%AC%D8%A9-%D8%A5%D9%84%D9%89-%D9%81%D9%8A%D8%B2%D8%A7-%D9%84%D8%AF%D8%AE%D9%88%D9%84-%D8%B4%D8%B1%D9%85'>"وزير السياحة: المصريون بحاجة إلى ''فيزا'' لدخول شرم الشيخ" :

مساكين ... لديهم مشكلة كبيرة عند إختلاط أهل " الخاصة  بالعامة " ... وبين نسبة من كلاهما وأهل " الفرنجة " !!!

رابط هذا التعليق

مساكين ... لديهم مشكلة كبيرة عند إختلاط أهل " الخاصة  بالعامة " ... وبين نسبة من كلاهما وأهل " الفرنجة " !!!

الحقيقة مش دي المشكلة ... 

المشكلة لا علاقة لها بجنسية او انتماء

ولا غنى ولا فقر 

ولا خاصة و لا عامة 

الحكاية كلها تتعلق بالثقافة و الاخلاق و الذوق 

تلك الدعائم الثلاث لا غنى عنها لرقي المواطن و تقدم مصر 

رابط هذا التعليق

الحقيقة مش دي المشكلة ... 

المشكلة لا علاقة لها بجنسية او انتماء

ولا غنى ولا فقر 

ولا خاصة و لا عامة 

تلك الدعائم الثلاث لا غنى عنها لرقي المواطن و تقدم مصر 

لو ع الذوق المفروض المصريات اصحاب الاجسام اللي كلنا عارفينها لا يلبسوا مايوهات شرعي ولا بيكيني 

ده ف حد ذاته اللي لازم يتمنع مناظر لما بشوفها بيجيلي ميل للقئ والله ماينفع يلبسوا اي حاجه للبحر 

رابط هذا التعليق

لو ع الذوق المفروض المصريات اصحاب الاجسام اللي كلنا عارفينها لا يلبسوا مايوهات شرعي ولا بيكيني 

ده ف حد ذاته اللي لازم يتمنع مناظر لما بشوفها بيجيلي ميل للقئ والله ماينفع يلبسوا اي حاجه للبحر 

انا معاك ان دا بيسبب تلوث بصري و بيثير الاشمئزاز

لكن باستعجب ازاي بنتقبل الاجانبيات ذوات الوزن الثقيل بالمايوهات و الشورتات و الفساتين العارية 

ولا نتقبل نفس المنظر من المصريات ؟!!

رابط هذا التعليق

انا بس كنت شايفة ان الموضوعين مهمين و يستحقا ان نفرد لكل منهما شريط خاص كمرجع للأعضاء

أعتقد يا عزيزتي انه هناك بالفعل موضوعات ذات صلة:

خصخصة الشواطئ وقضاء الصيف على الرصيف

مسلسل Baywatch مصري في الغردقة

مارينا 00اوعى وشك

شاطىء بلا قانون

قاوموهم بالبكيني

تقاليع مارينا‏!‏

رابط هذا التعليق

أشكرك على هذه الروابط 

قرأت كل المواضيع التي أشرت اليها وهي ممتعة و مفيدة وصادمة 

كلها تفرعت لأكثر من موضوع و لكن في النهاية  تصب في إطار الفوارق الطبقية و الفكرية

كل فصيل تقريبا لا يتحمل الأخر ولا يتحمل سلوكه و أفكاره 

و هذا مؤشر خطير 

رابط هذا التعليق

كلها تفرعت لأكثر من موضوع و لكن في النهاية  تصب في إطار الفوارق الطبقية و الفكرية

كل فصيل تقريبا لا يتحمل الأخر ولا يتحمل سلوكه و أفكاره 

و هذا مؤشر خطير 

أذن لم أخطئ يا عزيزتي عندما كتبت:

وتحفظتي على هذا الواقع ... وأرجعتي السبب الى:

متناسية أن واحدة من أهم مشكلات بلدنا - بل الأهم من وجهة نظري - هو هذا المعدل للتكاثر السكاني في بلدنا - وفي ظل ظروفها وإمكانياتها تلك -  ( 2.5 % أى حوالي 2.5 مليون مولود سنوياً !!! ) ، والذي من نتائجه السلبية (الكارثية) المباشرة فيما نتحاور حوله هنا، هو ما نطلق عليه " ثقافة واخلاق الزحام " ... وعندما اتحدث عن " اهل الخاصة والعامة " يا عزيزتي، فهذا يعني ببساطة  " المحاولات " التي يعمل عليها أصحاب الفريق الأول " أهل الخاصة "  (وهم الأقلية) التميز به عن اصحاب  الفريق الثاتي " اهل العامة " (وهم الأغلبية) .. وما الثقافة والأخلاق والذوق الا بعض من عناصر تلك " المحاولات " ... والتي يلمسها بوضوح من يشاهد تلك الصورة كاملة وبجميع زواياها من هو خارجها، ويشاهدها بنسبة أقل نوعاً ما، ولكنها كافية جداً لتولد مشكلة او أكثر عندما يكون من أصحاب الفريق الأول ( أهل الخاصة) ويختلط لسبب أو لآخر بأصحاب الفريق الثاني ( أهل العامة )  وطبعاً كما تلاحظين أنا أكرر كثيراً مفردات من عينة " نسبة " او " كثيرين " حتى لا تظني انني أعمم باى شكل من الأشكال !!!

وضحت يا ترى؟

رابط هذا التعليق

أذن لم أخطئ يا عزيزتي عندما كتبت:

وتحفظتي على هذا الواقع ... وأرجعتي السبب الى:

متناسية أن واحدة من أهم مشكلات بلدنا - بل الأهم من وجهة نظري - هو هذا المعدل للتكاثر السكاني في بلدنا - وفي ظل ظروفها وإمكانياتها تلك -  ( 2.5 % أى حوالي 2.5 مليون مولود سنوياً !!! ) ، والذي من نتائجه السلبية (الكارثية) المباشرة فيما نتحاور حوله هنا، هو ما نطلق عليه " ثقافة واخلاق الزحام " ... وعندما اتحدث عن " اهل الخاصة والعامة " يا عزيزتي، فهذا يعني ببساطة  " المحاولات " التي يعمل عليها أصحاب الفريق الأول " أهل الخاصة "  (وهم الأقلية) التميز به عن اصحاب  الفريق الثاتي " اهل العامة " (وهم الأغلبية) .. وما الثقافة والأخلاق والذوق الا بعض من عناصر تلك " المحاولات " ... والتي يلمسها بوضوح من يشاهد تلك الصورة كاملة وبجميع زواياها من هو خارجها، ويشاهدها بنسبة أقل نوعاً ما، ولكنها كافية جداً لتولد مشكلة او أكثر عندما يكون من أصحاب الفريق الأول ( أهل الخاصة) ويختلط لسبب أو لآخر بأصحاب الفريق الثاني ( أهل العامة )  وطبعاً كما تلاحظين أنا أكرر كثيراً مفردات من عينة " نسبة " او " كثيرين " حتى لا تظني انني أعمم باى شكل من الأشكال !!!

وضحت يا ترى؟

حضرتك بتعتقد ان الفوارق الطبقية في مصر بالذات سببها مادي ولا ثقافي فكري أخلاقي ؟!!

بمعنى آخر هل ( الخاصة ) في مصر هم من يملكون المال ؟ 

أم من يملكون ( الوعي و الفكر و الثقافة ) ؟ 

رابط هذا التعليق

هل ( الخاصة ) في مصر هم من يملكون المال ؟ 

أم من يملكون ( الوعي و الفكر و الثقافة ) ؟ 

بكل أسف يا عزيزتي ... وبناء على ذات " المصيبة " (2.5 مليون مولود سنوياً)  أصبح المفهوم الغالب هو أن من يملكون المال (دون سواهم) هم أنفسهم من يملكون الوعى والفكر والثقافة ... وما موقفي القاطع في هذا الموضوع ( أبناء عمال النظافة و سلك القضاء ) الذي تناولناه مؤخراً على سبيل المثال، الا رفضاً لشرعنة وتقنين هذا " المفهوم " وتحويله الى " قاعدة " ثابتة !!!

رابط هذا التعليق

بكل أسف يا عزيزتي ... وبناء على ذات " المصيبة " (2.5 مليون مولود سنوياً)  أصبح المفهوم الغالب هو أن من يملكون المال هم أنفسهم من يملكون الوعى والفكر والثقافة

أنا بختلف تماما مع حضرتك 

أنا شايفة ان مصيبتنا ان عدد كبير ممن يملك المال الآن هم من يفتقدوا الثقافة و الوعي و الذوق 

و لعل  فيلم ( انتبهوا ايها السادة ) كان ناقوسا  ينذر بهذه الظاهرة

المال يا سيدي الان في يد المِعَلم و الجزار و النقاش و تجار الخردة و قطع غيار السيارات  و المخدرات و المقاولين وهم من فرضوا سلوكياتهم على المجتمع

هؤلاء هم من يسكنون قرى الساحل الشمالي و يركبون السيارات الفارهة و يرتكبوا  كافة المخالفات و السلوكيات المرفوضة 

أما  سلوكيات أبناءهم فهي أسوأ للأسف أموال بلا حساب مع انعدام تربية تؤدي لكوارث .

المشهد الأخير من فيلم ( عمارة يعقوبيان ) يختصر الموقف وهو يشير الى زواج الخاصة بالعامة وهذا ما يحدث في مصر الان 

لذلك أصبحنا نعيش في زمن المسخ على رأي عادل الامام 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...