اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حملة "يعني إيه تطبيق الشريعة؟" لمواجهة حملات التخويف

طارق مصرى

Recommended Posts

في خضم الحملات يشنها البعض للتخويف من تحكيم الشريعة الإسلامية في مصر إذا ما وصل الإسلاميون للحكم، أطلق نشطاء إسلاميون على الإنترنت حملة لتصحيح مفهوم الشباب عن الشريعة، وإزالة الصورة النمطية عن الإسلاميين التي دأبت وسائل الإعلام المصرية على وصمهم بها منذ عهد نظام الرئيس المخلوع حسني مبارك.

الحملة تتضمن بالأساس حلقات للمهندس فاضل سليمان ذو التوجه الإسلامي لشرح معنى تطبيق الشريعة الإسلامية.

وتدعو الحملة إلى متابعة حلقات متتالية تنشرها على موقع "يوتيوب" للفيديو، يشرح فيها سليمان مفهوم الشريعة وتطبيقها.

وتناول الفيديو بشكل ساخر الصورة النمطية التي تفرضها وسائل الإعلام عن الإسلاميين، وعن ما قد تؤول إليه الأوضاع إذا ما تم الحكم بالشريعة الإسلامية في مصر.

http://www.youtube.com/watch?v=QTLqtKt3oro

يتبع ................

رابط هذا التعليق

استاذ طارق انا هستنى كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟ :clappingrose:

cr((:

الحقيقة يا أخى الكريم الفيديو نازل على قناة خاصة لهذا الامر على اليوتيوب من يوم 24-10 و الى الان منزلش الفيديو الثانى و كل شوية اتابع مفيش جديد بعت للمهندس فاضل سليمان على صفحتة امتى الفيديو التانى لسه مردش

انا خايف ينزل فيديو كل اسبوع - قدر الله وماشاء فعل لو اعرف كده كنت استنيت لما ينزل جزئين تلاتة

عموما اول ما يحن علينا المهندس فاضل بالجزء التانى هنزلة على طول أنا متابع اول بأول و هابعتلك رسالة على الخاص ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أنا كمان متابع

علي راي أنس حسن

( الإسلاميين يعتقدون أن تطبيق الشريعة سيأتي باليوتويبا علي الأرض )

خلينا نشوف المهندس ده هيقول ايه جديد

رابط هذا التعليق

استاذ طارق انا هستنى كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟ :clappingrose:

cr((:

الحقيقة يا أخى الكريم الفيديو نازل على قناة خاصة لهذا الامر على اليوتيوب من يوم 24-10 و الى الان منزلش الفيديو الثانى و كل شوية اتابع مفيش جديد بعت للمهندس فاضل سليمان على صفحتة امتى الفيديو التانى لسه مردش

انا خايف ينزل فيديو كل اسبوع - قدر الله وماشاء فعل لو اعرف كده كنت استنيت لما ينزل جزئين تلاتة

عموما اول ما يحن علينا المهندس فاضل بالجزء التانى هنزلة على طول أنا متابع اول بأول و هابعتلك رسالة على الخاص ان شاء الله

ولا يهمك احنا ماورناش حاجة انا هقعد امام الجهاز لحد ما ييجى ههههههههههههههههههههههه

المهم بجد المفروض يكون هناك توعية للناس اكثر من كدة تخيل فى تونس عملو اعلانات تعرف الناس ازاى ما تتنازلش عن انها تدلى بصوتها واحنا هنا 9شهور ووجعنا دماغ الناس على جميع القنوات دولة وخاصة السلفيين دول فيهم الاخوان دول علتهم المسلميين دول مش عارف ايه ونسيو ان الناس دى بيشتغلو فى الشارع صح وبيعرفو الناس وصدقنى بكرة تسمع وتشاهد عويلهم زى بتوع تونس ويشتمو الشعب ويتهموة اما بالغباء او الحمق .. الا صحيح هو لية الناس دى بتعمل كدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

أنا كمان متابع

علي راي أنس حسن

( الإسلاميين يعتقدون أن تطبيق الشريعة سيأتي باليوتويبا علي الأرض )

خلينا نشوف المهندس ده هيقول ايه جديد

مع انى معرفش مين انس حسن لكن

اولا: اليوتويبا شىء خاطىء فهم يسمونها المدينة الفاضلة و كنت قد قرات قديما مقالة لباحثة توضح تطور نظرية المدينة الفاضلة عبر اكثر من مفكر و فيلسوف و وجدت اكثرها لا تمت للفضيلة بشىء فاغلب الافكار تدور حول شيوع الملكية للجميع بما فيها الزوجات حتى لا يتناحر الناس على الاملاك و النساء و تذهب الحروب و تقسيم المجتمع الى سادة يتميزون بالذكاء و الجمال و طبقة عبيد تخدمهم و اشياء اخرى على ما اتذكر

ثانيا : لا يمكن ان تعيش الارض فى سلام و يكون الجميع على خلق و يسود الود فهذا فى الجنة ان شاء الله او فى اوقات قصيرة من عمر الحياة الدنيا و سيظل الصراع و الحروب و الضغائن و اختيارنا لتطبيق الشريعة نتيجة عقيدة دينية انها واجب علينا ثم اعتقاد اخر بانها الانسب لحياة البشر

رابط هذا التعليق

يا طارق لو حطيت نفسك مكان الاخر لحظه ممكن تتفهم وجهة نظره و ازاي بيفكر

لا يوجد على الارض نموذج طبق الدوله الدينيه الاسلاميه بشكل متكامل و صحيح

و حتى من ادعى ذلك ..طبقه بشكل مشوه و اساء اليه كثيرا

اي جديد سيثير التخوفات عند بني البشر

فما بالك بجديد و قد تم تطبيقه بشكل مشوه في عدة بلاد

الا يثير هذا في نفوسهم بعض القلق؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مع اختلافى معك فى اول كلامك لانه تم تطبيق النموذج الاسلامى قديما فى كثير من الاوقات و نجح نجاح كبير و كنا اسياد العالم وقتها

بالنسبة لسؤالك

اه طبعا

ما هو علشان كده انا فاتح الموضوع ده :)

رابط هذا التعليق

بص بإختصار محاولات الكثير أدلجة الإسلام

أنا ضدها لأن الإسلام أعظم و في نفس الوقت أبسط من كده بكثير

و محاولة البعض التنظير للتاريخ الإسلامي (( اللي هوا في النهاية تاريخ بشري )) عشان يوصلوا في الآخر لنظام حكم يقولوا عليه إسلامي أنا برده ضدها

و لكن علي الأقل اللي هيعمل كده

مثلا يبقي زي حزب الوسط

*لا تكفير لا تخوين

*رؤيتنا إجتهاد بشري مش ألهية و الإختلاف معنا وارد

أنا بحترم النقطتين دوول فيه

رابط هذا التعليق

بص بإختصار محاولات الكثير أدلجة الإسلام

أنا ضدها لأن الإسلام أعظم و في نفس الوقت أبسط من كده بكثير

و محاولة البعض التنظير للتاريخ الإسلامي (( اللي هوا في النهاية تاريخ بشري )) عشان يوصلوا في الآخر لنظام حكم يقولوا عليه إسلامي أنا برده ضدها

و لكن علي الأقل اللي هيعمل كده

مثلا يبقي زي حزب الوسط

*لا تكفير لا تخوين

*رؤيتنا إجتهاد بشري مش ألهية و الإختلاف معنا وارد

أنا بحترم النقطتين دوول فيه

خلاص حضرتك تابع الحلقات وبعدين قولى رايك ايه اللى شايفه صح وايه اللى شايفه غلط ونتناقش

رابط هذا التعليق

مع اختلافى معك فى اول كلامك لانه تم تطبيق النموذج الاسلامى قديما فى كثير من الاوقات و نجح نجاح كبير و كنا اسياد العالم وقتها

بالنسبة لسؤالك

انا بتكلم عن العصر الحديث يا طارق ولعدة قرون للوراء مش ايام الخلفاء و ما بعدهم

اه طبعا

ما هو علشان كده انا فاتح الموضوع ده :)

طيب الحمد لله انك مديلهم العذر في القلق و ده امر جيد و خطوه كبيره للوصول الى نقطه مشتركه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ولا يهمك احنا ماورناش حاجة انا هقعد امام الجهاز لحد ما ييجى ههههههههههههههههههههههه

المهم بجد المفروض يكون هناك توعية للناس اكثر من كدة تخيل فى تونس عملو اعلانات تعرف الناس ازاى ما تتنازلش عن انها تدلى بصوتها واحنا هنا 9شهور ووجعنا دماغ الناس على جميع القنوات دولة وخاصة السلفيين دول فيهم الاخوان دول علتهم المسلميين دول مش عارف ايه ونسيو ان الناس دى بيشتغلو فى الشارع صح وبيعرفو الناس وصدقنى بكرة تسمع وتشاهد عويلهم زى بتوع تونس ويشتمو الشعب ويتهموة اما بالغباء او الحمق .. الا صحيح هو لية الناس دى بتعمل كدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اه قصدك بتوع الديموقراطية و اليبرالية و المهلبية فى تونس اللى قعدوا يعيطوا و يقولوا شعب جاهل و متخلف و حاجات زى ديه ؟؟

لو قصدك عليهم يبقى الله اعلم بيعملوا كده ليه يمكن تكون بالهاريسيا و العياذ بالله او تنيا جلدية او سحلية عديت عليهم وهما نايمين معرفش احدد بصراحة عموما ربنا يشفى كل مريض ...

رابط هذا التعليق

اه قصدك بتوع الديموقراطية و اليبرالية و المهلبية فى تونس اللى قعدوا يعيطوا و يقولوا شعب جاهل و متخلف و حاجات زى ديه ؟؟

لو قصدك عليهم يبقى الله اعلم بيعملوا كده ليه يمكن تكون بالهاريسيا و العياذ بالله او تنيا جلدية او سحلية عديت عليهم وهما نايمين معرفش احدد بصراحة عموما ربنا يشفى كل مريض ...

انا عاتب عليك يا طارق

مش انت اتفقت معايا فوق ان اي جديد يثير مخاوف البشر؟

و بالتالي الناس دي خايفه من تطبيق نظام لم يطبق في العصر الحديث ابدا و منذ قرون كثيره مضت

و عندما تم تطبيقه حديثا ..طبق مشوها

يبقى الناس من حقها تعارض و تقلق و تخاف

يبقى بتتريق عليهم ليه بس طالما مديلهم العذر؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عايز تفهم الناس ايه عن السلفية وهذا هو رأيك ورأيكم في المهلبية؟

فاكر موضوعك اللي شبهت فيه العلمانيين بكفار قريش الذين وصفتهم بأنهم كانوا علمانيين بالفطرة؟

للأسف يا أستاذ طارق أنتم تحاولون إما اللعب بعقول الناس ، أو محاولة تحسين صورتكم التي اتهمت كل من ليسوا معكم بالليبرالية والعلمانية والديمقراطية والمهلبية المترادفات لمعنى الكفر بالنسبة لمفهومكم.

عموما حزب النهضة في تونس الذي فاز بأغلبية وليس بالأغلبية صرح المسئولون به انهم سيحافظون على علمانية الدولة.

ونصيحة بدلا من انتاج فيديوهات لن تغير بسهولة القناعات التي تولدت لدي مؤيدي ومعارضي التيارات السلفية ، الأفضل لكم أن تنصحوا شيوخكم بنشر فكرة تقبل الفكر الآخر من خلال خطبهم ودروسهم وقنواتهم السلفية الفضائية.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انا عاتب عليك يا طارق

مش انت اتفقت معايا فوق ان اي جديد يثير مخاوف البشر؟

و بالتالي الناس دي خايفه من تطبيق نظام لم يطبق في العصر الحديث ابدا و منذ قرون كثيره مضت

و عندما تم تطبيقه حديثا ..طبق مشوها

يبقى الناس من حقها تعارض و تقلق و تخاف

يبقى بتتريق عليهم ليه بس طالما مديلهم العذر؟

انا لسه عند اتفاقى معك بس حضرتك خد بالك من كلام ا-مصطفى و كلامى عن من يدعون الديموقراطية يعنى اختيار الشعب ايا ماكان و عندما يختار الشعب التيارات الاسلامية تجد هذه الكلام

- كتب أحد أعضاء الشبكة الليبرالية العربية موضوعا بعنوان "وقع المحظور في تونس - التونسيون صوتوا للاحزاب الدينية الاصولية" وقال فيه:

"لا اقول سوى بئس الشعوب انتم و بئس الاختيار و بئس البداية

داعبني الامل صباح اليوم ان التونسيون سيكونون محصنين نوعا ما من فيروس الاحزاب الدينية عكس باقي الشعوب الاسلامية نهضة و ظنيت ان نتيجة الانتخابات ستكون مفاجأة و لكن ظني كان خائب

بكل أسف : كل مسلم دماغه واحة مملوؤة بمجارير الافكار الاصولية مهما كان تعليمه او طريقته بالحياة .. "

- لصحفية بالتلفزيون التونسي مفيدة العباسي -والتي كانت مقربة من بن علي-:

"الشعب التونسي جاهل لانتخابه حركة النهضة"

-"وسائل الإعلام الوطنية تدعم التيار الإسلامي، والتلفزيون يعمل اليوم كله لفائدة النهضة"

ووصفت الإعلام التونسي بـ"غير المحايد"، وأضافت أنه بينما كان يتعين على وسائل الإعلام التونسية أداء دورها في تعريف الناس بحقيقة الأحزاب السياسية، وعلى رأسها النهضة، قامت بالدعاية السياسية للحركة.

وانتقدت الهيئة العليا المستقلة للانتخابات، وقالت وهي تجهش بالبكاء إنها هيئة "جبانة خائفة صامتة" لم تتحرك ضد مرشحين من بينهم "الهاشمي الحامدي الذي استغل قناته الفضائية (فضائية المستقلة التي تبث من لندن) لممارسة الدعاية الانتخابية".

وأضافت أن "دستور تونس سيكتبه أناس لا يساوون شيئًا بعد أن كتبه في السابق أناس عظام"

كما قالت أمام الصحفيين "لمدة 23 سنة، مارس بن علي التجهيل ضد الشعب، وجمد جميع المؤسسات التربوية، فكان أن فقد المواطن التونسي الحس النقدي، وملكات التحليل".

فكان سخريتى من هؤلاء و ليست ممن يتخوف فقط و يدعو للحذر و الترقب ويأخذ جانب المعارضة السلمية مع احترامه للقرار الشعبى و التعاون مع النظام الجديد لما فيه مصلحة الوطن أعتقد ده المفترض فكر من يطالبون بالديموقراطية

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
رابط هذا التعليق

عايز تفهم الناس ايه عن السلفية وهذا هو رأيك ورأيكم في المهلبية؟

فاكر موضوعك اللي شبهت فيه العلمانيين بكفار قريش الذين وصفتهم بأنهم كانوا علمانيين بالفطرة؟

للأسف يا أستاذ طارق أنتم تحاولون إما اللعب بعقول الناس ، أو محاولة تحسين صورتكم التي اتهمت كل من ليسوا معكم بالليبرالية والعلمانية والديمقراطية والمهلبية المترادفات لمعنى الكفر بالنسبة لمفهومكم.

إقرأ ردى السابق على ا-زهيرى بعد اذنك

عموما حزب النهضة في تونس الذي فاز بأغلبية وليس بالأغلبية صرح المسئولون به انهم سيحافظون على علمانية الدولة.

حتى لو اعلن عن عبادة الاصنام مش ده موضوعى اللى بتكلم فيه انا سخرت ممن يدعون قيم و يروجون لها و يصدعون رؤوسنا بها و عند الاختبار يكفروا بمبادئهم

ونصيحة بدلا من انتاج فيديوهات لن تغير بسهولة القناعات التي تولدت لدي مؤيدي ومعارضي التيارات السلفية ، الأفضل لكم أن تنصحوا شيوخكم بنشر فكرة تقبل الفكر الآخر من خلال خطبهم ودروسهم وقنواتهم السلفية الفضائية.

موضوع تقبل الاخر ده كلام مطاط شوية محتاج تفصيل حمال أوجه... من هو الاخر ؟و ما هى درجة تقبله؟ و ما يترتب على ذلك من واجبات و حقوق ؟ ممكن فى موضوع اخر نتكلم فيه باستفاضة

وعلى فكرة الفيديو ده نوع من التواصل مع الاخر الذى يخشى من تطبيق الشريعة و الاخر الذى يريد تطبيقها و هو يفهم هذا التطبيق بشكل خاطىء

رابط هذا التعليق

اي اخر يشتم الاخر يبقى غلط

لا شك

بس لو حطيت نفسك مكانه ممكن تغفرله نسبيا

زي لو انت عرفت ان الشيوعيين و الملحدين هيمسكوا البلد

بالتأكيد رد فعلك سيكون الرفض و محاولة اجهاض هذا المستقبل المظلم

بقول لحضرتك الصوره الوحيده اللي واصله للآخر عن الدوله الاسلاميه هي افغانستان و بن لادن !!!

لذلك دوركم كسلفيين مهذبين هو ازالة التشويه الواصل للإخر بمعاملته بالأخلاق الراقيه و الودوده و ليس معاملته بالمثل اذا اخطأ لتأكيد الصوره الراسخه في ذهنه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طيب لو أحنا بنحاول نفصل نظام حكم من التاريخ الإسلامي ، ونقتطع من هنا وهناك ، بالرغم من أنه تاريخ بشري

هنعمل أيه في آيات الحاكمية في القرآن الكريم !!؟؟

هل هذه الآيات وهي تدعونا لتحيكم شرع الله فهي تدعونا للتقطيع والتفصيل من التاريخ !!

تحياتي...

رابط هذا التعليق

طيب لو أحنا بنحاول نفصل نظام حكم من التاريخ الإسلامي ، ونقتطع من هنا وهناك ، بالرغم من أنه تاريخ بشري

هنعمل أيه في آيات الحاكمية في القرآن الكريم !!؟؟

هل هذه الآيات وهي تدعونا لتحيكم شرع الله فهي تدعونا للتقطيع والتفصيل من التاريخ !!

تحياتي...

أنا جيبت سيرة الآيات ؟؟؟

و عموما نقراها و نفهمها و نطبقها علي واقعنا

زي ما الصحابة و التابعين عملوا

و كانت مرة بيعة السقيفة

و كانت مرة اختيار مباشر من الصديق رضي الله عنه لمن يليه

و كانت مرة اختيار من بين مجموعة من الصحابة أختارهم الفاروق رضي الله عنه

و كانت مرة إختيار من بعض الصحابة ثم قتنة

و كانت مرات توريث

و كلهم صحابة و تابعين و مجتهدين أصابوا أو أخطأوا

و نأخذ بخلاصات الفكر البشري

زي برده ما الصحابة رضي الله عنهم عملوا و تركوا إدارة الدواوين لأهل البلاد اللي فتحوها

في وجهة نظري الإسلام آتي بمجموعة من القيم و القواعد المرشدة الحاكمة

ثم ترك التفاصيل لإجتهادنا

رابط هذا التعليق

الحلقة الأولى من حملة يعنى إيه تطبيق الشريعة

http://www.youtube.com/watch?v=7nlPF-ePq5E&feature=mfu_in_order&list=UL

***ملحوظة -أعتذر للزملاء

أعتقد أن الحلقات ستنزل اسبوعيا و انا غير راضى عن هذا و خصوصا ان الحلقة صغيرة و بسيطة المضمون اعتقد أنى سأنتظر عدة أسابيع حتى أضع عدة فيديوهات فى ايام متتالية لتواصل الفكرة إن شاء الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...