اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قناه الكرمه تسب الله و الرسول فى احداث ماسبيرو فماذا ستفعل وزاره الاعلام

مغتربة

Recommended Posts

• الردود 86
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

صباح الخير يا شاب

حتى الجوامع اللى حوالينا فى صلات الجمعة بيشتم فىالميكروفونات بالصوت العالى وكان بيقول السيدة العذراء زانية

سلام

كلام غير حقيقى .

بعد اذنك يا كابيتشينو

الكلام المكتوب دا ما يتقالش عليه بذوق كده غير حقيقي

الكلام المكتوب فوق دا كذب و كذب مفضوح

لان انت عارف و انا عارفه و هو نفسه اللي كاتب الكلام دا عارف

ان ما فيش عيل صغير مسلم مش شيخ يقدر يفكر حتى يقول كلمة واحدة في حق السيد المسيح عليه السلام او السيدة العذراء عليها السلام

لانه لو قال كده يبقى خرج من الاسلام اصلا

و صحيح فعلا لو التأليفات دي انتوا بتنشروها يبقى يا عيني عليها مصر

رابط هذا التعليق

ية

حتى الجوامع اللى حوالينا فى صلات الجمعة بيشتم فىالميكروفونات بالصوت العالى وكان بيقول السيدة العذراء زانية

اللى حتى القرأن كرمها

أتحداك

أتحداك

أتحداك

أن الإمام قال ان مريم البتول -حاشا لله زانية

تعرف أن ده عندنا يعتبر كفر بواح يخرج من الملة

ازاي بقي يبقي خطيب الجمعة كافر

ليه هو كان بيخطب في طرابيش

لو كان قال كانوا مش صلوا ورا صلاة الجمعة كانوا قتلوه ومحدش صلي عليه الجنازة

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

الحل الوحيد لإيقاف التجاوز من الطرفين في حق معتقدات الآخر هو العقوبه الصارمه

و هو السبيل الوحيد لعلق افواه المتطرفين من الفريقين

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا شاب

انا مش عارف انتو بتدورو على اى حاجة تنرفزو بيها نفسكم وخلاص لية

طيب مهو فى مليون قناة اسلامية ليل نهار بتسب فينا وفى السيد المسيح

وهى قنوات مصرية ومن غير ما يكون فى احداث مسبيرو ولا مسيحى اتعدى على مسلم

وبردو ليل نهار اهانات بس بنكبر دماغنا وبنتعايش

اللى حتى القرأن كرمها

ازعل لا اتضايق لا اعمل اية

انتم بردو لازم تعذرو الناس لان دى دماء سالت على الارض مش مية

وللاسف كل ما يحدث للاقباط بيكون من ناس متطرفة بيتكلمو بأسم الدين

وبيقولو ان دى تعاليم الدين الاسلامى

عاوزهم بأ يقولو اية فعلا دول مسلمين صح

خليكم عقلانيين يا جماعة مش اى كلمة تشعللكم

والقناة اللى متعجبكمش محدش يسمعها انا عن نفسى بعمل كدة

منقعدش بأ يا جماعة نولع الدنيا وخلاص

دا انا لما بشوف اثنين بيتخانقو فى الشارع كل واحد بيسب الدين للتانى مع انهم من نفس الدين

بس ساعة الغضب اللسان بيقول ابشع الكلام

ربنا معاكو وامسحوها فيا خلاص

وياريت نقفل الموضوع دة علشان هيسبب فتنة احنا لا غنى عنها

سلام

لامؤاخذا يا استاذ Joo

انت بتقول انك مصري وان لك اصدقاء مسلمين لاحصر لهم وده أكيد بحكم النسبة والتناسب ، فأكيد بتتعامل مع مسلمين وبتشوف مسلمين أكثر من المسيحيين

اكيد سمعت المسلمين دئايما يقول ستنا مريم ولما يكتوبوا عنها فى الورق بيقوله السيدة مريم وكثيرين يتبعون إسمها بكلمة عليها السلام.

يبقى حكاية ان أئمة المساجد بيتهموها في شرفها دي تبقى قصة خايبة ، ولو كنت سمعتها من واحد خايب كان الواجب عليك تضربه بالجزمة وكنت حاتلاقي الف مسلم بيضربوه بجزمهم معاك وبعد كده وتعمل فيه بلاغ وتقوم محامي كمان علشان تبقى العملية رسمي ، وماتحملش هم اتعاب المحامي لأن أي محامي مسلم قبل المسيحي كان حيقوم بالواجب مجانا او لو طلب اتعاب ومش قادر تتدفعها كنت اكتب هنا والف من كان حيقوم بالواجب.

لكن تقول ان واحد مسلم أساء للسيدة مريم ، تبقى لامؤاخذة بتسمع غلط او بتسمع أي كلام أو بتنشر شائعات عن المسلمين.

وسيب بقى الموضوع الجانبي اللى انت اخذتنا فيه ده وركز على الموضوع الأصلي ، الموضوع الأصلي الذي أهان فيه أحد الكلاب المنتسبين للمسيحية والقناة التي سمحت ببث الإرسال ولم تقطعه ولم تعتذر والمذيع الذي بارك كلام الكلب المتطرف ،

انت ماقلتش لنا رأيك ايه في الكلام اللي قاله ذلك الكلب المتطرف عن نبي الإسلام وعن الله الهنا والهكم وربنا وربكم ورب موسى وعيسى وابراهيم وكل الأنبياء وكل البشر والمخلوقات؟ هل انت موافق على ماقاله وهل انت سعيد بأن مثل ذلك الحقير يسب الدين الإسلامي ورسوله بل ورب الكون؟

هل أنت موافق على هذا الكلام؟

وياريت تتكلم في أصل الموضوع ، ولو شايف ان هناك إساءة حدثت من موتور ضد سيدنا عيسى أو ستنا مريم ، ياريت تفتح له موضوع خاص وتوثقه بالأدلة أو بفيديو كما فعلت الأخت مغتربة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا شاب

اللى حتى القرأن كرمها

دا انا لما بشوف اثنين بيتخانقو فى الشارع كل واحد بيسب الدين للتانى مع انهم من نفس الدين

سلام

فتنة ايه بقى يا جو.. ما انتا خلاص.. عملت الواجب و زيادة bv:-

اولا انا احييك على شجاعتك.. هو ده بالظبط الكلام اللى انا متوقعه.. و دلوقتى انا يا ابنى ضميرى مستريح. :)

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا شاب

اللى حتى القرأن كرمها

سلام

لا يا جو لا تحاول فعل ذلك

لا تحاول تبرير هذه الفعلة أبدا

ما دخل سب الذات الالهية والرسول صلى الله عليه وسلم فيما حدث فى ماسبيرو ؟؟؟

هذا إنسان كافرا ولا شك , فسب الله لا يفعله إلا كافر لا يؤمن بديانة أصلا

واما التبرير في الجملة الملونة بالأحمر :

فأنت تضطرني لأن أقول لك : أتحداك امام الأخوة فى الموضوع هنا أن تأتي بفيديو أو بأي بتسجيل فيه مسلم عادي ( ولن أقول شيخا ) قال هذا الكلام

مستحيل يا جو

لان السيدة مريم العذراء كرمها الله في القرأن والمسلم يعلم انه لو قال هذا الكلام فقد كفر

فلا تحاول يا جو حتى لا تجعل من كان يشجب ويستنكر ما حدث للاقباط فى ماسبيرو يجد أيضا التبرير لذلك

ممكن ان تتدخل لتقول : ان هذه القناة تبث من خارج مصر ولا تعمموا ولن نتحمل ما قامت به

هذا تبرير مقبول جدا

اما ما قلت فهو ليس بتبرير

بصراحة يا استاذ ابراهيم, بعد مداخلة جو.. انا شخصيا ضميرى بقى مستريح, بعد ما كنت متضايق..

ربنا يعين الجيش و يقويه يا رب. :closedeyes:

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا شاب

اللى حتى القرأن كرمها

سلام

لامؤاخذا يا استاذ Joo

انت بتقول انك مصري وان لك اصدقاء مسلمين لاحصر لهم وده أكيد بحكم النسبة والتناسب ، فأكيد بتتعامل مع مسلمين وبتشوف مسلمين أكثر من المسيحيين

اكيد سمعت المسلمين دئايما يقول ستنا مريم ولما يكتوبوا عنها فى الورق بيقوله السيدة مريم وكثيرين يتبعون إسمها بكلمة عليها السلام.

يبقى حكاية ان أئمة المساجد بيتهموها في شرفها دي تبقى قصة خايبة ، ولو كنت سمعتها من واحد خايب كان الواجب عليك تضربه بالجزمة وكنت حاتلاقي الف مسلم بيضربوه بجزمهم معاك وبعد كده وتعمل فيه بلاغ وتقوم محامي كمان علشان تبقى العملية رسمي ، وماتحملش هم اتعاب المحامي لأن أي محامي مسلم قبل المسيحي كان حيقوم بالواجب مجانا او لو طلب اتعاب ومش قادر تتدفعها كنت اكتب هنا والف من كان حيقوم بالواجب.

لكن تقول ان واحد مسلم أساء للسيدة مريم ، تبقى لامؤاخذة بتسمع غلط او بتسمع أي كلام أو بتنشر شائعات عن المسلمين.

وسيب بقى الموضوع الجانبي اللى انت اخذتنا فيه ده وركز على الموضوع الأصلي ، الموضوع الأصلي الذي أهان فيه أحد الكلاب المنتسبين للمسيحية والقناة التي سمحت ببث الإرسال ولم تقطعه ولم تعتذر والمذيع الذي بارك كلام الكلب المتطرف ،

انت ماقلتش لنا رأيك ايه في الكلام اللي قاله ذلك الكلب المتطرف عن نبي الإسلام وعن الله الهنا والهكم وربنا وربكم ورب موسى وعيسى وابراهيم وكل الأنبياء وكل البشر والمخلوقات؟ هل انت موافق على ماقاله وهل انت سعيد بأن مثل ذلك الحقير يسب الدين الإسلامي ورسوله بل ورب الكون؟

هل أنت موافق على هذا الكلام؟

وياريت تتكلم في أصل الموضوع ، ولو شايف ان هناك إساءة حدثت من موتور ضد سيدنا عيسى أو ستنا مريم ، ياريت تفتح له موضوع خاص وتوثقه بالأدلة أو بفيديو كما فعلت الأخت مغتربة

بصراحة يا استاذ محمد اسئلة حضرتك غريبة شوية..

يعنى انتا عايز جو يكتب ايه بعد اللى كتبه؟ اعتقد ان رده كان بالغ جدا و واضح.. و مش محتاج اى محاولة لتحسين او فهم.. الكلام على عينك يا تاجر.

رابط هذا التعليق

تم إخفاء المداخلات التي تزيد الاحتقان والكراهية بين الجميع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

في المحنه الله بيمر بيها الوطن مكنش لازم توبيك زي ده يتفتح

احنا عاوزين نجمع مش نفرق

ازاي نجيب سباب كاله احد الطرفين للآخر وننشره احنا كده بنهد مش بنبني

كامل احترامي لصاحب التوبيك وهو يعلم لكن التوفيق بالفعل قد خانه

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

معلش يا استاذ اركتكت.. بس اختلف مع حضرتك... لان دى نقرة و دى نقرة أخرى.

احنا عايزين نمشى صح.. ولا عايزين نمشى بنفس اسلوب النظام السابق؟

كل اللى ليه حق ياخده... و القانون هو الحاكم.. لو ده بقى اسلوبنا, اعتقد ان حاجات كتير هتتحل.

لكن لو مشينا بنظام الطبطبة, هتنفجر نفس مشاعر الكراهية و الحقد, مع اول مشكلة جديدة هتحصل... و يا عالم المرة الجاية ممكن تتلم ولا لأ.

رأيى الشخصى ان حل كل المشاكل دى.. ان يبقى فيه لجنة, بتعبر فعلا - و حط لى تحت الكلمة دى مليون خط - عن اراء جميع المسيحيين فى مصر.

نجيبهم و نسألهم... ها يا عم؟ ايه اللى مزعلك؟ و نخليهم يطلعوا كل اللى فى قلبهم و عقلهم... و يتكلموا بكل صراحة.. ان شالله حتى يا عم يقولوا شتايم و تخاريف و كلام مالوش اصل من الحقيقة.

و نبدأ نحط الكلام ده فى نقط.. كذا و كذا و كذا.

بعد ما نحط الكلام فى نقط.. نقول لهم تعالوا بقى يا حبايبى..

والله كذا و كذا عندك حق فيهم.. و فعلا دول حقك.

اما كذا و كذا دى.. فانتا كداب فيهم و معندكش دليل.. و بتصطنع الكلام.

اما كذا و كذا.. فدول انتا عندك حق فعلا فيهم.. بس انتا أقلية.. و طالما انك أقلية, مش من حقك تعمل ده.

زى اى أقلية فى العالم.. يعنى لا هنخترع جديد.. ولا هنألف.

رابط هذا التعليق

معلش يا استاذ اركتكت.. بس اختلف مع حضرتك... لان دى نقرة و دى نقرة أخرى.

احنا عايزين نمشى صح.. ولا عايزين نمشى بنفس اسلوب النظام السابق؟

كل اللى ليه حق ياخده... و القانون هو الحاكم.. لو ده بقى اسلوبنا, اعتقد ان حاجات كتير هتتحل.

لكن لو مشينا بنظام الطبطبة, هتنفجر نفس مشاعر الكراهية و الحقد, مع اول مشكلة جديدة هتحصل... و يا عالم المرة الجاية ممكن تتلم ولا لأ.

رأيى الشخصى ان حل كل المشاكل دى.. ان يبقى فيه لجنة, بتعبر فعلا - و حط لى تحت الكلمة دى مليون خط - عن اراء جميع المسيحيين فى مصر.

نجيبهم و نسألهم... ها يا عم؟ ايه اللى مزعلك؟ و نخليهم يطلعوا كل اللى فى قلبهم و عقلهم... و يتكلموا بكل صراحة.. ان شالله حتى يا عم يقولوا شتايم و تخاريف و كلام مالوش اصل من الحقيقة.

و نبدأ نحط الكلام ده فى نقط.. كذا و كذا و كذا.

بعد ما نحط الكلام فى نقط.. نقول لهم تعالوا بقى يا حبايبى..

والله كذا و كذا عندك حق فيهم.. و فعلا دول حقك.

اما كذا و كذا دى.. فانتا كداب فيهم و معندكش دليل.. و بتصطنع الكلام.

اما كذا و كذا.. فدول انتا عندك حق فعلا فيهم.. بس انتا أقلية.. و طالما انك أقلية, مش من حقك تعمل ده.

زى اى أقلية فى العالم.. يعنى لا هنخترع جديد.. ولا هنألف.

يا عزيزى دة جو مش واحد مسلم او شيخ سلفى هههههههههههههههههههه الناس دى فى التراوة والراجل بتاع الفيديو موجهة الشتايم دى وعارف ان هناك من يبررها ههههههههههههههه ربنا يهدى

المشكلة ان الجميع هنا ما خدش بالة هناك اخ عزيز مسيحى رد واستنكر ما بثتة القناة وما ايدة المذيع الاهبل لكن هناك شيء اليس هذا الزميل جو دافع عنة الكثيررين وانا منهم عن فكرة اضطهاد المسيحيين وخوفة من تبعات الحكم الاسلامى

المصيبة اننا شاهدنا من يقف مدافع عن المسيحيين الذين هاجمو الجيش رغم انى تكلمت مع مسيحيين شرفاء كالزميل مايكل ويدينون ما حدث للجيش لكن تأكدت الان ان هناك من تم غسيل امخاخهم من اخوتنا المسيحيين بفضل بعض القساوسة والكهنة وتعبئتها كرهآ فى كل ماهو مسلم فلا نريد من جو اعتذار ولا توضويح بل نريد ان ندعو لة بالهداية والشفاء وانا اسف يا جو كنت فاكرك محترم

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

المتطرفون و المتجاوزون من الطرفين فعلا

و لكن بحكم النسبه فالطرف الإسلامي اوضح

العبره في الموضوع هو التجاوز في ما يحبه او يقدسه او يبجله الآخر

فإن كان المسلمون المتطرفون لا يستطيعوا التجاوز في حق المسيح او العذراء مريم لكونهم من المقدسات الإسلاميه فإننا نجدهم يسخرون من البابا شنوده مثلا و فكرة التثليث ايضا

اذا فهم كل طرف حدوده و تيقن ان عقاب صارم سيناله عند صدور اي تجاوز لكل لكل لكل لكل معتقدات الآخر مهما اختلفت مع معتقداته

تأكدوا ان الأمور ستكون على ما يرام

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المتأقبطون في فضائيات مبارك

محمود سلطان | 13-10-2011 01:01

كنت مندهشا، من المثقفين "المتأقبطين" وهم يدورون "كعب داير" على فضائيات "مبارك" لا شغل لهم إلا تبرئة "كهنة الفتنة" من قيادة إرهابي ماسبيروا .. وغسل أيديهم من دم شهداء الجيش!

لأول مرة في التاريخ المصري يسقط ضحايا من الجيش على يد "مصريين".. وللأسف كانوا أقباطا.. إنه العار الذي سيظل تلاحق لعنته قادة الكنيسة وآبائها المتطرفين.. إنها الكبيرة التي لا توبة لها إلا التحقيق مع المحرضين منهم ومعاقبة كل من ثبت أنه ولغ في دم جنودنا وضباطنا الابرار.

الجيش نجح في قطع ألسنة "الكذابين" على فضائيات مبارك.. والتي انتفخت جيوبهم وكروشهم وحساباتهم البنكية من المال القبطي المتطرف.

كانت الصور التي سجلتها كاميرات "الحرة" والفضائية "الألمانية".. وما نشرته الـ بي بي سي.. كانت قاطعة الدلالة على هذا الإرهاب غير المسبوق الذي مارسه "قساوسة الكراهية".. وتهديداتهم بـ"ذبح" كل من لا ينزل عند مطالبهم من المسؤلين السياسيين والعسكريين.. بلغت حد تهديد المشير حسين طنطاوي نفسه!

الفديوهات التي عُرضت لا تكذب.. وصور القساوسة موجودة.. واسماؤهم معروفة.. ونأمل أن تُدرج أسماؤهم في قائمة المتهمين.

تدليع السلطات الدينية الأرثوذكسية المتطرفة هذه المرة، سيكون تواطؤا وخيانة لدماء شهدا الجيش وضحايا الغلابة من الأقباط الذين ساقوهم المجرمون من "كهنة الدم" إلى مذابحهم .. أو إلى حمل السلاح ضد الجيش الوطني المصري.

فضائات مبارك.. التي تسمى قنوات خاصة، والمخترقة بالمال الطائفي القبطي، شرعت في البحث عن مجرمين "افتراضيين".. ورددوا مزاعم رأس الفتنة بوجود "مندسين" اطلقوا النار على الجيش!.. وحولوا الأزمة.. من أزمة إرهاب كنسي واضح وفج.. إلى اشتباك مع الاعلام الرسمي، وتحميله مسؤولية مذبحة ماسبيروا.

المتأقبطون من مثقفي "فضائيات مبارك".. باتوا لغزا يحتاج إلى تفسير وحل.. الدفاع عن التطرف القبطي.. وحمايته إعلاميا.. وإرهاب كل من ينتقده، يحتاج فعلا إلى متابعات من جهات التحقيق الرسمية.. وربما تحتاج التشريعات الخاصة بتأسيس الفضائيات، إلى اعادة النظر في حصة المال الطائفي للمساهمين في تأسيسها.. كما أن علاقة بعض الشخصيات العامة، بالعواصم "الهوليودية" المتخصصة في صناعة النجوم، حتى لو كانوا "تافهين" .. تحتاج أيضا إلى متابعة والتدقيق في سلوكياتها.. إذ أن ثمة نخبة تشتغل في العمل العام داخل مصر.. وعيونها على الغرب تنتظر منه "المكافئة".. والإنعام عليهم بالجوائز.. أو بترجمة أعمالهم "العبيطة" وتسويقها باعتبارها "أدبا عالميا".

ويظل "الملف القبطي" هو "الثمرة" التي في بؤرة "القنص" للمتاجرة بها.. ولفت انتباه تلك العواصم، لاستدرار اهتمامها وفتح خزائنها، وقناواتها واعلامها وجوائزها.

الملف القبطي بات فرصة لكشف المزايدين والمتاجرين والباحثين عن الشهرة والجوائز والمنح والمعونات والتمويل.. وأظن أن الوقت قد حان للمكاشفة والتحقيق والحساب ومعاقبة "التخين" .. وكله بالقانون.

almesryoonmahmod@gmail.com

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

فإن كان المسلمون المتطرفون لا يستطيعوا التجاوز في حق المسيح او العذراء مريم لكونهم من المقدسات الإسلاميه فإننا نجدهم يسخرون من البابا شنوده مثلا و فكرة التثليث ايضا

اذا فهم كل طرف حدوده و تيقن ان عقاب صارم سيناله عند صدور اي تجاوز لكل لكل لكل لكل معتقدات الآخر مهما اختلفت مع معتقداته

الحقيقة مش لاقى افضل من مشاركة ا-مصطفى جميل اللى انته وعدته بالرد عليها و لم ارى ردك الى الان

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=127654&st=15

لا اعرف يأخ محمد زوهيري ليه حضرتك دائما موجه سوطك تجاه اخوانك المسلمين في كل مرة

وعلى العكس تماما تجاه المسيحين متعاطف معهم الى ابعد الحدود

اتمنى ان توازن بين موقفك

ملحوظة ماكتبته هذا من خلال متابعتي لك من فترة طويلة فأنا والله لا أتجنى عليك

ولكن كل ماأريده منك الحياد الحقيقي وليس المحاباة ولا المجاملة

لم أراك تعقب على التافه فلوباتير ودائما تتلمس لهم الاعذار

رغم انهم المفروض يتحاكموا على ماحدث قبل امس

نصحية لوجه الله راجع نفسك

مش معنى انك تكون حيادى او متسامح او متفتح انك تيجى على اهلك وناسك دايما .

رابط هذا التعليق

إن عقيدة المسلمين هي الإيمان بجميع الأنبياء و المرسلين ....و الكفر بأحد الرسل هو خروج من الإسلام ككل ..

(( آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه و المؤمنون .كل آمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله لا نفرق بين أحد من رسله و قالوا سمعنا و أعطنا غفرانك

ربنا و إليك المصير ))

فديننا يقوم على أن الله إله واحد. وعيسى بن مريم هو عبد الله و رسوله وليس في هذا سبا للسيد المسيح عليه السلام فمحمد صلى الله عليه وسلم هو

أيضا عبد الله ورسوله.

(( لن يستنكف المسيح أن يكون عبدا لله و لا الملائكة المقربون . ومن يستنكف عن عبادته و يستكبر فسيحشرهم إليه جميعا)) تلك عقيدة المسلمين

التى لا يمكنهم إخفائها أو عدم التذكير بها في الدروس و الخطب و لايعد هذا تطرفا أو حيادا عن وسطية الإسلام.

نهانا الله سبحانه وتعالى أن نسب معتقد غير المسلمين لسبب شديد الأهمية وهو .. لئلا يقوموا بالرد علينا بالسب في الله سبحانه

(( ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم)).. ونحن لم نسب السيد المسيح عليه السلام أو السيدة مريم ومن يفعل ذلك من

المسلمين يقع عليه نفس حكم سب رسول الإسلام محمد صلى الله عليه وسلم..

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

كنت مندهشا، من المثقفين "المتأقبطين" وهم يدورون "كعب داير" على فضائيات "مبارك" لا شغل لهم إلا تبرئة "كهنة الفتنة" من قيادة إرهابي ماسبيروا .. وغسل أيديهم من دم شهداء الجيش!

لأول مرة في التاريخ المصري يسقط ضحايا من الجيش على يد "مصريين".. وللأسف كانوا أقباطا.. إنه العار الذي سيظل تلاحق لعنته قادة الكنيسة وآبائها المتطرفين.. إنها الكبيرة التي لا توبة لها إلا التحقيق مع المحرضين منهم ومعاقبة كل من ثبت أنه ولغ في دم جنودنا وضباطنا الابرار.

الجيش نجح في قطع ألسنة "الكذابين" على فضائيات مبارك.. والتي انتفخت جيوبهم وكروشهم وحساباتهم البنكية من المال القبطي المتطرف.

كانت الصور التي سجلتها كاميرات "الحرة" والفضائية "الألمانية".. وما نشرته الـ بي بي سي.. كانت قاطعة الدلالة على هذا الإرهاب غير المسبوق الذي مارسه "قساوسة الكراهية".. وتهديداتهم بـ"ذبح" كل من لا ينزل عند مطالبهم من المسؤلين السياسيين والعسكريين.. بلغت حد تهديد المشير حسين طنطاوي نفسه!

الفديوهات التي عُرضت لا تكذب.. وصور القساوسة موجودة.. واسماؤهم معروفة.. ونأمل أن تُدرج أسماؤهم في قائمة المتهمين.

تدليع السلطات الدينية الأرثوذكسية المتطرفة هذه المرة، سيكون تواطؤا وخيانة لدماء شهدا الجيش وضحايا الغلابة من الأقباط الذين ساقوهم المجرمون من "كهنة الدم" إلى مذابحهم .. أو إلى حمل السلاح ضد الجيش الوطني المصري.

فضائات مبارك.. التي تسمى قنوات خاصة، والمخترقة بالمال الطائفي القبطي، شرعت في البحث عن مجرمين "افتراضيين".. ورددوا مزاعم رأس الفتنة بوجود "مندسين" اطلقوا النار على الجيش!.. وحولوا الأزمة.. من أزمة إرهاب كنسي واضح وفج.. إلى اشتباك مع الاعلام الرسمي، وتحميله مسؤولية مذبحة ماسبيروا.

المتأقبطون من مثقفي "فضائيات مبارك".. باتوا لغزا يحتاج إلى تفسير وحل.. الدفاع عن التطرف القبطي.. وحمايته إعلاميا.. وإرهاب كل من ينتقده، يحتاج فعلا إلى متابعات من جهات التحقيق الرسمية.. وربما تحتاج التشريعات الخاصة بتأسيس الفضائيات، إلى اعادة النظر في حصة المال الطائفي للمساهمين في تأسيسها.. كما أن علاقة بعض الشخصيات العامة، بالعواصم "الهوليودية" المتخصصة في صناعة النجوم، حتى لو كانوا "تافهين" .. تحتاج أيضا إلى متابعة والتدقيق في سلوكياتها.. إذ أن ثمة نخبة تشتغل في العمل العام داخل مصر.. وعيونها على الغرب تنتظر منه "المكافئة".. والإنعام عليهم بالجوائز.. أو بترجمة أعمالهم "العبيطة" وتسويقها باعتبارها "أدبا عالميا".

ويظل "الملف القبطي" هو "الثمرة" التي في بؤرة "القنص" للمتاجرة بها.. ولفت انتباه تلك العواصم، لاستدرار اهتمامها وفتح خزائنها، وقناواتها واعلامها وجوائزها.

الملف القبطي بات فرصة لكشف المزايدين والمتاجرين والباحثين عن الشهرة والجوائز والمنح والمعونات والتمويل.. وأظن أن الوقت قد حان للمكاشفة والتحقيق والحساب ومعاقبة "التخين" .. وكله بالقانون.

للأسف ستجد من المسلمين من عكسوا جزء من الايه الكريمة فى وصف المؤمنين (.....أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين ........) الى (اذلة على الكافرين اعزة على المؤمنين ) ستجد هؤلاء اصحاب الالسن الحداد على المسلمين الذين يحاربون من اجل الامة و قضيتها و يضحون بارواحهم و اموالهم واوقاتهم و يتصيدون لهم اقل الاخطاء و يتلقفون الاخبار بدون حتى تثبت لنهش لحوم اخوانهم فى حين تجد الرأفة و المودة و التماس الاعذار و الحجج و حسن الظن بغير المسلمين حتى لو احتلوا بلدا مسلما و قتلوا و ذبحوا تجدهم يبررون لهم المواقف ...

ستجدهم الان يدافعون و يبررون و يألفون القصص أو على أقل تقدير يطالبون بغلق الملف بدون عقوبات او تحقيقات بحجة درء الفتنة و مصلحة مصر ....

رابط هذا التعليق

الحقيقة مش لاقى افضل من مشاركة ا-مصطفى جميل اللى انته وعدته بالرد عليها و لم ارى ردك الى الان

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=127654&st=15

لا اعرف يأخ محمد زوهيري ليه حضرتك دائما موجه سوطك تجاه اخوانك المسلمين في كل مرة

اتمنى ان توازن بين موقفك

أستاذ زوهيري

أضم صوتي لصوت الأستاذ مصطفي جميل والأستاذ طارق مصري في انتظار رد من حضرتك كنت وعدت بيه أستاذ مصطفي

عشان نفهم بس هو فيه إيه ؟؟!!!

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

للأسف ستجد من المسلمين من عكسوا جزء من الايه الكريمة فى وصف المؤمنين (.....أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين ........) الى (اذلة على الكافرين اعزة على المؤمنين ) ستجد هؤلاء اصحاب الالسن الحداد على المسلمين الذين يحاربون من اجل الامة و قضيتها و يضحون بارواحهم و اموالهم واوقاتهم و يتصيدون لهم اقل الاخطاء و يتلقفون الاخبار بدون حتى تثبت لنهش لحوم اخوانهم فى حين تجد الرأفة و المودة و التماس الاعذار و الحجج و حسن الظن بغير المسلمين حتى لو احتلوا بلدا مسلما و قتلوا و ذبحوا تجدهم يبررون لهم المواقف ...

ستجدهم الان يدافعون و يبررون و يألفون القصص أو على أقل تقدير يطالبون بغلق الملف بدون عقوبات او تحقيقات بحجة درء الفتنة و مصلحة مصر ....

قارن بين موقف الاعلام من أحداث ماسبيرو الأخيرة وبين موقفه من الوقفة السليمة في جمعة الهوية والارادة الشعبية والتي تجاوز المشاركين فيها أربعة ملايين دون أن يخدش شخص واحد .

قارن لتعلم بالتحديد أين يقف الاعلام الليبرالي .

رابط هذا التعليق

http://www.egyptiant...ic=127654&st=15

اتمنى ان توازن بين موقفك

أستاذ زوهيري

أضم صوتي لصوت الأستاذ مصطفي جميل والأستاذ طارق مصري في انتظار رد من حضرتك كنت وعدت بيه أستاذ مصطفي

عشان نفهم بس هو فيه إيه ؟؟!!!

اشرحلكم وجهة نظري و صلوا على النبي

الموضوع هو الحياديه و القناعات الخاصه..بمعنى ان ده رأيي و قناعاتي نتيجة ما اراه و اسمعه و اقرأه

و اكثر ما أكرهه هو التعدي على معتقدات الآخر حتى و لو كانت تخالف معتقدي بالكامل

ندخل في الموضوع

زي ماتفقنا المسلمين اغلبيه و الاقباط اقليه...و زي ماتفقنا ان المتطرفين في الجانبين

و زي ما استنتجنا ان عدد المسلمين المتطرفين لازم يكون اكتر

انا بقى عندي قناعه راسخه ان المتطرفين المسلمين المصريين ظلموا المسيحيين المصريين اكتر من نظراءهم المسيحيين (و طبعا الاتنين غلط)

و ساعدتهم الدوله في ذلك سواء برضاها او غصب عنها

و للاستدلال على ذلك عندي ملحوظتين على سوء تصرف المسلمين و هاخد النت و في المنتديات العامه كنموذج فقط (يعني مجرد قطاع للبحث)

و الاهم من ذلك يجب مراعاة الفارق بين الكتابه في منتدى اسلامي او منتدى مسيحي و بين الكتابه في منتدى مصري وطني و ملحوظاتي القادمه تخص المنتديات المصريه الغير متخصصه دينيا

الملحوظه الأولى : مشكلة معظم المتحمسين المسلمين على النت هي انهم لا يعترفون بوقوع الخطأ من طرفهم المسلم ابدا (اي خطأ)

لازم الخطأ من جانب التانيين (و كل الخطأ)...و لازم احنا الكويسين و الممتازين ده على صعيد الحياه العامه

اما على النت فلا مانع ابدا من فتح مواضيع من عينة حرام السلام على النصارى او حرام تهنيهم في عيدهم او حرام تدعوا لحد فيهم بالرحمه

لكن الدنيا تقوم لو مسيحي قام بشيئ مماثل (و ماشفتش حاجه زي دي بصراحه خلال قرابة 10 سنوات في المنتديات العامه الغير متخصصه دينيا للمسيحيين)

و طبعا لو حد من المتشددين المسلمين عمل خطأ يبقى التغطيه واجبه والدفاع الأعمى هو الأساس و في الآخر تيجي جملة الرجال و الحق

بينما لو حدث نفس الخطأ من طرف آخر يبقى البهدله واجبه و كفر و شمر و اعمل اللي تقدر عليه

و الملحوظه الثانيه : هي استهانة المتحمسين او المتشددين من المسلمين برموز الأقباط

و ابرز مثال لهذا الأمر هو زميلنا ابو عمر هنا مثلا مع كامل احترامي له كزميل فاضل

يعني تلاقيهم معتقدين انهم لا يتعدون على رموز الأقباط لأنهم يؤمنون بها (كعيسى و مريم) بينما يستغربون من تعدي الأقباط على رموزهم

و هذا منطق فاسد

فأنت مؤمن بعيسى و مريم و لا تستطيع ان تتعدى بخصوصهم عقائديا

و لكنك لأنك لا تؤمن بأهمية البابا شنوده مثلا (المقدس او المبجل لديهم) فلا مانع من نعته باوقح الصفات (مفيش داعي حد يقارن بين مكانته لديهم و مكانة شيخ الازهر لدينا لانهم مش زي بعض اطلاقا)

و بالتالي يحق له (بمنطقه) ان يقوم بتوجيه نفس الإهانه لعمر بن الخطاب مثلا فهو لا يمثل له اي قداسه تماما كالبابا القبطي بالنسبة لك

في النهايه... التطرف من جانب الأغلبيه افرز تطرف من جانب الأقليه

و لا حل الا اغلاق افواه المتطرفين من الجانبين بالقوه اذا لزم

الاغلبيه و الاقليه

هذا اذا اردنا العيش في سلام و استقرار

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...