اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال : هو الفار بياكل الصابونة ليه ؟ .... جواب : أذيــــَّة والسلام !!!

أبو محمد

Recommended Posts

فى موضوع "9\9\2011 ,, جُمعة تصحيح المسار !" تبلورت الاتهامات بالنسبة لاقتحام السفارة الاسرائيلية ، والهجوم على مديرية أمن الجيزة والسفارة السعودية حول أن المدبرين والمنفذين هم الفلول والبلطجية وأن الثوار أبرياء من هذه الأفعال غير المسؤولة براءة الذئب من دم ابن يعقوب

وكانت آخر مدخلة فى الموضوع حوارا بين الفاضلة pink rose ، والفاضل Radws كالآتى :

صورة وليد صادق عضو لجنة السياسات بالحزب الوطنى فى احداث اقتحام مديرية امن الجيزه مساء جمعة تصحيح المسار ... لمن لا يعرف ما حدث حتى الآن

طيب يبقي يستاهلوا بقي يتقبض عليهم و محاكمة عسكرية و ما حدش يطلع يقول دول شباب الثورة

و ازاي الشرطة تتعامل معاهم كده و ازاي الجيش يستخدم القوة المفرطة

و يطلع واحد اسمه احمد مكي و حضرتك بنفسك يا استاذي حاطط سيرة حياته من علي تويتر و بين لنا انه كان في جهاد عظيم

ما هم فلول اهو

انا بجد اتجننت

شوية تقولوا ثوار و تطلع حقوق الانسان و الناشطين حرام عليكم و رجعنا للنظام السابق و تهييج علي الجيش و الشرطة

و تحطوا ما يثبت انهم ثوار

و بعدين ترجعوا تاني لا اسكتوا دول كانوا فلول و ادي الدليل عضو بالحزب الوطني

تمام يبقي كانوا يستاهلوا اللي جرالهم بقي

مش كده و لا ايه

لأ المقصود ان كان فيه خطة واهداف محددة موضوعة وتم إستخدام حماس الشباب لتنفيذ الأهداف دي وتم دفع عناصر لتوجيه المسار في إتجاهات أخرى والصورة بأعلى تثبت ذلك بكل وضوح وبعد تنفيذ المطلوب إنسحبت العناصر دي وبعذها بدات المواجهة بين الذاخلية والجيش والشباب اللى إتدبس ومنهم احمد مكي وغيرهم من اللى حملوا صور المواجهات هناك واللى كان نتيجتها مقتل أربعة وجرح المئات.

طيب تخيلى إسرائيل مفيش ليها رد فعل عنيف على إقتحام سفارتها وتخيلي أن فيه صور بتثبت إن الجيش كان موجود في شقة السفارة وقت الإقتحام وتخيلي أن الأمن كله إنسحب من هناك قبل الإقتحام.

واليوم قرأت خبرا عن النية لتنظيم مليونية .. لأ لأ .. مليونيتين .. يوم 6 أكتوبر ..

واحدة بدعوة من التيار السياسى "المتدين" بعنوان "مليونية الأقصى" ، والأخرى بعنوان "مليونية إسقاط كامب ديفيد" .. والدعوة إلى مليونية 6 أكتوبر لاسقاط كامب ديفيد موجهة مما يسمى "جبهة 9 سبتمبر" ..

وهذا هو نص الدعوة الذى يكشف المشتركين فى الجبهة :

"جبهة 9 سبتمبر" تدعو الى مليونية "إسقاط كامب ديفيد" يوم 6 اكتوبر

تم نشره بتاريخ 3 Oct, 2011 الساعة 2:24 فى

2

تدعو جبهة 9 سبتمبر جميع القوى السياسية وجموع الشعب المصرى إلى المشاركة فى فعاليات 6 أكتوبر بميدان التحرير وجميع ميادين مصر تحت اسم مليونية "إسقاط كامب ديفيد"، وذلك للاحتفال بانتصار أكتوبر العظيم والمطالبة بإلغاء اتفاقية كامب ديفيد المنعقدة مع الكيان الصهيونى.

أكد إبراهيم فضل، ممثل الحزب العربى الديمقراطى الناصرى والمتحدث الإعلامى باسم الجبهة، أن اجتماع الجبهة الذى عقد بمقر حزب التوحيد العربى، بحضور 21 حركة وحزبا أبرزهم الحزب الناصرى والاشتراكيون الثوريون وحركة كفاية وحركة صوت الميدان والتحالف الشعبى العربى وحركة بداية وحركة مش وسية، قرر العمل على الدعوة لحشد أكبر عدد ممكن عن طريق الصفحة الرسمية الممثلة للجبهة على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" وتوزيع آلاف البيانات فى مختلف المناطق.

وأضاف فضل أن بيان الجبهة الذى صدر تحت عنوان "الشعب يريد إسقاط كامب ديفيد" تضمن أهم المطالب الرئيسية التى سوف تعلن فى المليونية وهى عدم الاعتراف بالكيان الصهيونى الأمر الذى يسقط أى اتفاقيات منعقدة مع هذا الكيان، وإغلاق السفارة الإسرائيلية وطرد السفير الإسرائيلى من القاهرة، بالإضافة إلى عودة السفير المصرى من تل أبيب وقطع العلاقات الدبلوماسية والاقتصادية.

وأكد البيان أن 9 سبتمبر كان يوما تاريخياً سجل فيه الشعب المصرى رفضه لاستمرار الوجود الصهيونى على أرض النيل وعدم الاعتراف بهذا الكيان بإسقاط علم إسرائيل مرة ثانية واقتحام السفارة الإسرائيلية، مشيراً إلى أن ثورة يناير لم تكن ضد شخص مبارك، بل كانت للقضاء على كافة الأوضاع التى سلبت المصرى كرامته واستقلاله الوطنى.

وفى السياق ذاته شدد البيان على أن مطالب الثورة كانت وما زالت الحرية وتسليم السلطة فوراً لسلطة مدنية، وإلغاء قانون الطوارئ ومحاكمة المدنيين أمام المحاكم العسكرية، إلى جانب الإفراج عن الضباط الشرفاء الذين تم اعتقالهم لانحيازهم للثورة، هذا بالإضافة إلى تطهير كافة مؤسسات الدولة، خاصة الإعلام والقضاء، وإقالة النائب العام وتفعيل العزل السياسى ضد كل من أفسد فى الحياة السياسية، وأخيراً العدالة الاجتماعية بتطبيق الحدين الأدنى والأقصى للأجور والمراقبة الجيدة للأسواق، والاستقلال الوطنى الذى يضمن استمرار عجلة التنمية واقتصادا وطنيا مستقلا.

هل ما زلنا نصدق أن من قام بمهاجمة السفارتين ومديرية الأمن هم فلول وبلطجية ؟ .. أترك الإجابة لحضراتكم

وأنتقل إلى سؤال آخر ..

ليه يوم 6 أكتوبر بالذات ؟

كان اختيار 25 يناير فى البداية لأنه عيد الشرطة .. ونتج عن مظاهرات ذلك اليوم ثورة شعبية أطاحت بالنظام الفاسد .. ده شئ جميل .. لكن ليه بقى مسيرة العباسية كانت يوم 23 يوليو ؟ .. وليه اختيار 6 أكتوبر للمليونية التى تدعو إلى إلغاء كامب ديفيد (وما يستتبع ذلك) ؟ .. ليه مثلا لا يكون يوم 19 نوفمبر وهو يوم زيارة السادات للقدس ؟ .. ليه ما عملوهاش يوم 17 سبتمبر وهو يوم توقيع الاتفاقية ...

مع إنه مش يوم الجمعة بتاع المليونيات !!!!!

أول ما تبادر إلى ذهنى هو ما جعلنى أتذكر المثل الذى اتخذته عنوانا للموضوع .. وهو مثل يقال عندما يأتى أحد بفعل لا غرض له سوى الغلاسة على الآخر ، حتى ولو كان ذلك الفعل ينتج عنه ما لايسر الفاعل (مثل المغص والاسهال اللذين يصيبان الفار بعد أكل الصابون)

فى الحقيقة مش عارف إذا كان أصحاب مسيرة العباسية يوم 23 يوليو هم أصحاب الدعوة لمليونية اسقاط كامب ديفيد يوم 6 أكتوبر ..

لكن اللى انا فاهمه إن الاتنين محازيين الناشنكاه مع سن نملة الدبانة مع منتصف الغرض .. والغرض هو الجيش

والله لو كان الضغط على الجيش بسبب مطالب سياسية تخص داخل البيت المصرى وما قامت الثورة من أجله كنا فهمنا ويمكن أيدنا (انا مش باتكلم بالنيابة عن حد .. ما تنسوش انى اسكندرانى)

كلاكيت تانى مرة ...

ليه كل الضغط ده على الجيش ؟ .. إيه الغرض ... والأهم من كده .. إيه البديل ؟ ..

وإذا كان الغرض والبديل هما الإسراع فى تسليم السلطة .. مال ده ومال كامب ديفيد والسفارة الاسرائيلية والسفارة السعودية ومديرية الأمن ؟

ليه الفار بياكل الصابونة ؟ :Head:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يا عزيزي أبو محمد

اختيار يوم 25 يناير للثورة ربما جاء مصادفة وربما جاء بتخطيط جهنمي كان الهدف منه هو إبقاء حالة فتنة ما بين الشعب والشرطة مدة طويلة جدا ...

وتخيل عندما يأتي يوم 25 يناير القادم .. فبماذا ستحتفل مصر ؟

هل ستحتفل بعيد الشرطة في هذا اليوم الذي يوافق استشهاد ضباط الشرطة في مدينة الاسماعيلية أمام دبابات الإنجليز ؟

أما أنها ( أي مصر ) سوف تحتفل بالذكرى الأولى لثورة الشعب على الشرطة ؟

توافق هذا الحدث مع ذاك في يوم واحد من شأنه أن ينكأ الجراح مرة أخرى .. وحينها يتم فتح ملف خالد سعيد مرة أخرى ولابد من إعادة الفيديوهات التي لا نعرف مصدرها حتى الآن حول أسلحة الليزر والسيارة الدبلوماسية ...

وربما احتفل الثوار بترديد هذا النشيد القذر الذي ابتدعه شباب الألتراس ( لا بارك الله فيهم ) موجهين إياه للشرطة.

وحينها تعود حالة الفتنة والتذبذب والانقسام في المجتمع مرة أخرى حول الشرطة ورجالها.

ولهذا السبب أيضا تم سابقا اختيار يوم 23 يوليو .. ويتم الآن اختيار يوم 6 أكتوبر ..

ولكن اطمئن عزيزي أبا محمد .. فمثلما فشلت مسيرات يوم 23 يوليو ستفشل مسيرات يوم 6 أكتوبر .. لأن الدرس قد حفظ.

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

أنا ما شوفتش فار بياكل صابون قبل كده عشان أقدر أحكم بيستطعمه ولا لأ ...

لكن لسه حاصل موقف من كام يوم بخصوص الفيران ... كان عندي فار مجنني في البلكونة ... فجبت له سم عبارة عن بتاع كده زي الصلصال ولونه ازرق ... اعتقد لما الفار بياكله بيعمل له صدمة عصبية ويموت .. المهم دخلت البلكونة من كام يوم لقيت الفار لهط العلبة الكرتون بتاعت السم ... والسم بالمرة .. تلاقيه حلى به ... مش عارف بقى مالقتش الجثة بصراحة وشكله بيتعالج دلوقت في احدى المصحات النفسية من أثر الصدمة

-----

المهم نرجع لموضوع الجيش .... من كام يوم سمعت احدى الصحفيات المطبلات للمجلس العسكري فبتقول إيه : شوفتوا ... شوفتوا ... شوفتوا أمريكا بتمجد جيشها إزاي في افلام هوليود وغيرها وما بتسمحش بحد يقرب من جيشها أو يهاجمه؟ أما احنا فعاوزين نوقع جشينا وبنهاجم ليل نهار المجلس العسكري

يعني أي هرتلة والسلام .... انا شخصياً لا أهاجم الجيش أبداً .. لكن أهاجم أي حد يحاول يسرق حلمنا مهما كان .... وللمرة المليون : المجلس العسكري بالنسبة لي مش هو الجيش .... وإلا كان مبارك يبقى هو الجيش والسادات ايضاً وعبد الناصر كذلك

اه بالمناسبة ... لو عسكري بيحكم أمريكا فده مش هايمنعهم إنهم يقطعوه من النقد ويشرحوه ويشرحوا اللي يتشدد له كمان

فرق كبير بين أن تكون على الجبهة ... و أن تكون على كرسي الحكم

أنا ضد مقولة أو من يخوفونا إن في ناس عاوزه تسقط الجيش ...

عفواً ده كلام فارغ ... فالجيش مؤسسة كبيرة وعظيمة وذات مباديء ... ومش زي مؤسسة الشرطة الهشه اللي كانت بتعتمد على تخويف الناس منها ... ولما سقطت نظرية الخوف.. لقيناهم بيتخفوا في ملابس نساء عشان يتداروا من الفضايح اللي كانوا بيعملوها ويهربوا من بطش الناس اللي داقوا منهم الويلات على مر السنين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انا شخصياً متأكد إن 99 % من المصريين سيحتفلون في هذا اليوم بالنصر على الظلم والطُغيان والديكتاتورية ... وسنحتفل بيوم الكرامة والحرية ...

ويمكن تلاقي 1 % من المصريين وهم أحرار في ذلك يقضون هذا اليوم في بكاء ونحيب على رحيل الجلاد .... وأهو أقسام الشرطة موجوده وممكن اللي يحب يروح يقضي اليوم ده معاهم هناك

ولا اعتقد إن كان هناك مصرياً قبل ذلك يحتفل بعيد الشرطة أو ينتظر هذا اليوم ليتذكر شهداء الشرطة الأبرار ... فالجميع يتذكر ويحترم ويوقر ذكرى كل شهيد يسقط دفاعاً عن وطنه وعرضه وماله كل يوم ولا ينتظر يوماً بعينه للأحتفال بذلك

الشيء بالشيء يُذكر

زي ما يكون البعض قلوبهم دي مخلوقه من الحجر الصوان .. لا والله بل إن من الحجارة لما يتشقق فيخرج منه الماء ... بل ويخرج منه النبات .. يا سبحان الله ..

لم نجد هأحد من ؤلاء يُشير لا من قريب ولا من بعيد لمثل الحالات اللي في الخبر القادم ده

النيابة تتحفظ على ضابطى أمن الدولة فى قضية سيد بلال

الإثنين، 3 أكتوبر 2011 - 21:47

تحفظت نيابة غرب الإسكندرية برئاسة المستشار إبراهيم الهلباوى اليوم الاثنين، على ضابطين بجهاز أمن الدولة المنحل، بعد أن قام شهود الإثبات فى قضية سيد بلال بالتعرف عليهما، والتأكيد على مشاركتهما فى تعذيب وقتل سيد بلال لإجباره على الاعتراف بتفجير كنيسة القديسين.

وقد قامت النيابة مساء اليوم بمواصلة تحقيقاتها فى القضية، بعرض 3 من ضباط أمن الدولة المنحل بمدينة نصر على شهود الإثبات، أحدهم متخصص فى المتفجرات، والذين تم التوصل إليهم عن طريق شهادة اللواء طارق الموجى الضابط بأمن الدولة المنحل، والذى أشار إلى أن عددا 5 من ضباط أمن الدولة بالقاهرة ذهبوا إلى الإسكندرية للإشراف على التحقيقات فى قضية تفجير كنيسة القديسين.

وكان جهاز مباحث أمن الدولة قد اعتقل سيد بلال بوصفه من أتباع الحركة السلفية بالإسكندرية، فى الخامس من يناير الماضي، وأعيد إلى أهله جثة هامدة فى اليوم التالى وعليها آثار تعذيب، وجرى إجبار أسرته على دفنه ليلا، وتقدمت الأسرة حينها ببلاغ إلى النيابة (رقم 88 سنة 2011) تتهم جهاز أمن الدولة بتعذيب ابنها حتى الموت، ولكن دون أن يتضمن البلاغ اتهام أسماء بعينها.

وهددت قيادة أمنية، رفضت الأسرة حينها الكشف عن هويتها، شقيق سيد ويدعى إبراهيم بلال وصهره ويدعى خالد يوسف بالاعتقال، إذا لم تتنازل الأسرة عن البلاغ، وتعرف اثنان من شهود الإثبات اللذان كانا معتقلين على خلفية التحقيقات فى قضية تفجير كنيسة القديسين على ضابطين من بين الثلاثة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انا مش عارف الناس بقت ضد الثورة ليه؟؟؟

اولا يوم 25 يناير مكنش مخطط انه يكون ثورة ولا حاجة دي كانت مجرد وقفة احتجاجية قدام الداخلية عشان يوقفوا التعذيب وكان قبلها بكام يوم سيد بلال ميت في قسم من الاقسام في تهمة تفجير الكنيسة في راس السنة الميلادية

ثانيا انا مش مع مليونية 6 اكتوبر انا مع ان المليونية تنزل بكره وتعتصم في الميدان

انا ضد التظاهرات المليونية انا نفسي في اعتصام مليوني

واحنا بنعمل الثورة كان ايه البديل عن مبارك؟؟

انا عن نفسي قبل البرادعي مكنتش شايف بديل عنه غير جمال

ياترى سياسة التخويف دي هاتستمر لامتى؟؟

مبارك كان بيقول اما انا او الفوضى وفعلا الجيش بينفذ كلامه اهوه ومعيشنا في فوضى

انا عاوز اسال سؤال هوا كان كل ما حد شركة تعتصم يزودوا المرتبات على طول

اشمهنى سواقين النقل العام والدكاترة مش عبروهم؟؟

تفتكروا ده مخطط عشان الاعتصام يستمر والشعب يتضرر من الاعتصام ويكره الثورة

يمنعوا عنه اشياء حيوية؟؟

عاوز اقول اني مش مع الطلبات الفئوية نهائي بس ده كان مجرد تساؤل

انا برده عاوز اسال عن عجلة التنمية هوا ايه اللي اتغير من بعد سقوط مبارك؟؟؟

متهيالي الناس اللي بتصدر وتجيب عملة صعبة شغلها مش وقف

الناس اللي شغلها في مصر بس اللي اتأثر وده من الفوضى

ليه يعملوا قوانين ويرجعوا فيها بعد كل مليونية؟؟

ليه مش بيقبضوا على حد الا لما حد يعلن عن مليونية؟؟؟

انا شايف ان سياسة المجلس العسكري مين نفسه اطول

يعني بيفرق بين الكل ويزهقهم واحد واحد

استاذ شرف الدين على فكرة انا معجب جداا باغنية التراس الاهلي

وهيا دي الاغنية

كان دايما فاشل .. في الثانويه .. يادوب جاب .. 50% ..

بالرشوه خلاص الباشا اتعلم .. وخد شهاده ب100 كليه ..

ياغراب ومعشش .. جوا بيتنا .. بتدمر ليه .. متعه حياتنا ..

مش هنمشي علي مزاجك .. ارحما من طله جنابك ..

لفق لفق .. في القضيه .. هي دي .. عاده الدخليه ..

ممسوك مكتوبلي ارهابي دولي .. ماسك شمروخ وبغني اهلي

عاوز اعرف حاجة هيا فيها ايه كذب؟؟

هوا ياترى ظابط الشرطة كان بيدخل من مجموع كام؟؟

ياترى مين اللي كان متاح له انه يدخل شرطة؟؟

ياترى كانت كل القضايا تمام ولا فيه تلفيق

ياترى بقى ليه مهاجمتهم فبل مليونية

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

فى موضوع "9\9\2011 ,, جُمعة تصحيح المسار !" تبلورت الاتهامات بالنسبة لاقتحام السفارة الاسرائيلية ، والهجوم على مديرية أمن الجيزة والسفارة السعودية حول أن المدبرين والمنفذين هم الفلول والبلطجية وأن الثوار أبرياء من هذه الأفعال غير المسؤولة براءة الذئب من دم ابن يعقوب

وكانت آخر مدخلة فى الموضوع حوارا بين الفاضلة pink rose ، والفاضل Radws كالآتى :

صورة وليد صادق عضو لجنة السياسات بالحزب الوطنى فى احداث اقتحام مديرية امن الجيزه مساء جمعة تصحيح المسار ... لمن لا يعرف ما حدث حتى الآن

طيب يبقي يستاهلوا بقي يتقبض عليهم و محاكمة عسكرية و ما حدش يطلع يقول دول شباب الثورة

و ازاي الشرطة تتعامل معاهم كده و ازاي الجيش يستخدم القوة المفرطة

و يطلع واحد اسمه احمد مكي و حضرتك بنفسك يا استاذي حاطط سيرة حياته من علي تويتر و بين لنا انه كان في جهاد عظيم

ما هم فلول اهو

انا بجد اتجننت

شوية تقولوا ثوار و تطلع حقوق الانسان و الناشطين حرام عليكم و رجعنا للنظام السابق و تهييج علي الجيش و الشرطة

و تحطوا ما يثبت انهم ثوار

و بعدين ترجعوا تاني لا اسكتوا دول كانوا فلول و ادي الدليل عضو بالحزب الوطني

تمام يبقي كانوا يستاهلوا اللي جرالهم بقي

مش كده و لا ايه

لأ المقصود ان كان فيه خطة واهداف محددة موضوعة وتم إستخدام حماس الشباب لتنفيذ الأهداف دي وتم دفع عناصر لتوجيه المسار في إتجاهات أخرى والصورة بأعلى تثبت ذلك بكل وضوح وبعد تنفيذ المطلوب إنسحبت العناصر دي وبعذها بدات المواجهة بين الذاخلية والجيش والشباب اللى إتدبس ومنهم احمد مكي وغيرهم من اللى حملوا صور المواجهات هناك واللى كان نتيجتها مقتل أربعة وجرح المئات.

طيب تخيلى إسرائيل مفيش ليها رد فعل عنيف على إقتحام سفارتها وتخيلي أن فيه صور بتثبت إن الجيش كان موجود في شقة السفارة وقت الإقتحام وتخيلي أن الأمن كله إنسحب من هناك قبل الإقتحام.

واليوم قرأت خبرا عن النية لتنظيم مليونية .. لأ لأ .. مليونيتين .. يوم 6 أكتوبر ..

واحدة بدعوة من التيار السياسى "المتدين" بعنوان "مليونية الأقصى" ، والأخرى بعنوان "مليونية إسقاط كامب ديفيد" .. والدعوة إلى مليونية 6 أكتوبر لاسقاط كامب ديفيد موجهة مما يسمى "جبهة 9 سبتمبر" ..

وهذا هو نص الدعوة الذى يكشف المشتركين فى الجبهة :

"جبهة 9 سبتمبر" تدعو الى مليونية "إسقاط كامب ديفيد" يوم 6 اكتوبر

تم نشره بتاريخ 3 Oct, 2011 الساعة 2:24 فى

2

تدعو جبهة 9 سبتمبر جميع القوى السياسية وجموع الشعب المصرى إلى المشاركة فى فعاليات 6 أكتوبر بميدان التحرير وجميع ميادين مصر تحت اسم مليونية "إسقاط كامب ديفيد"، وذلك للاحتفال بانتصار أكتوبر العظيم والمطالبة بإلغاء اتفاقية كامب ديفيد المنعقدة مع الكيان الصهيونى.

أكد إبراهيم فضل، ممثل الحزب العربى الديمقراطى الناصرى والمتحدث الإعلامى باسم الجبهة، أن اجتماع الجبهة الذى عقد بمقر حزب التوحيد العربى، بحضور 21 حركة وحزبا أبرزهم الحزب الناصرى والاشتراكيون الثوريون وحركة كفاية وحركة صوت الميدان والتحالف الشعبى العربى وحركة بداية وحركة مش وسية، قرر العمل على الدعوة لحشد أكبر عدد ممكن عن طريق الصفحة الرسمية الممثلة للجبهة على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" وتوزيع آلاف البيانات فى مختلف المناطق.

وأضاف فضل أن بيان الجبهة الذى صدر تحت عنوان "الشعب يريد إسقاط كامب ديفيد" تضمن أهم المطالب الرئيسية التى سوف تعلن فى المليونية وهى عدم الاعتراف بالكيان الصهيونى الأمر الذى يسقط أى اتفاقيات منعقدة مع هذا الكيان، وإغلاق السفارة الإسرائيلية وطرد السفير الإسرائيلى من القاهرة، بالإضافة إلى عودة السفير المصرى من تل أبيب وقطع العلاقات الدبلوماسية والاقتصادية.

وأكد البيان أن 9 سبتمبر كان يوما تاريخياً سجل فيه الشعب المصرى رفضه لاستمرار الوجود الصهيونى على أرض النيل وعدم الاعتراف بهذا الكيان بإسقاط علم إسرائيل مرة ثانية واقتحام السفارة الإسرائيلية، مشيراً إلى أن ثورة يناير لم تكن ضد شخص مبارك، بل كانت للقضاء على كافة الأوضاع التى سلبت المصرى كرامته واستقلاله الوطنى.

وفى السياق ذاته شدد البيان على أن مطالب الثورة كانت وما زالت الحرية وتسليم السلطة فوراً لسلطة مدنية، وإلغاء قانون الطوارئ ومحاكمة المدنيين أمام المحاكم العسكرية، إلى جانب الإفراج عن الضباط الشرفاء الذين تم اعتقالهم لانحيازهم للثورة، هذا بالإضافة إلى تطهير كافة مؤسسات الدولة، خاصة الإعلام والقضاء، وإقالة النائب العام وتفعيل العزل السياسى ضد كل من أفسد فى الحياة السياسية، وأخيراً العدالة الاجتماعية بتطبيق الحدين الأدنى والأقصى للأجور والمراقبة الجيدة للأسواق، والاستقلال الوطنى الذى يضمن استمرار عجلة التنمية واقتصادا وطنيا مستقلا.

هل ما زلنا نصدق أن من قام بمهاجمة السفارتين ومديرية الأمن هم فلول وبلطجية ؟ .. أترك الإجابة لحضراتكم

وأنتقل إلى سؤال آخر ..

كان اختيار 25 يناير فى البداية لأنه عيد الشرطة .. ونتج عن مظاهرات ذلك اليوم ثورة شعبية أطاحت بالنظام الفاسد .. ده شئ جميل .. لكن ليه بقى مسيرة العباسية كانت يوم 23 يوليو ؟ .. وليه اختيار 6 أكتوبر للمليونية التى تدعو إلى إلغاء كامب ديفيد (وما يستتبع ذلك) ؟ .. ليه مثلا لا يكون يوم 19 نوفمبر وهو يوم زيارة السادات للقدس ؟ .. ليه ما عملوهاش يوم 17 سبتمبر وهو يوم توقيع الاتفاقية ...

مع إنه مش يوم الجمعة بتاع المليونيات !!!!!

أول ما تبادر إلى ذهنى هو ما جعلنى أتذكر المثل الذى اتخذته عنوانا للموضوع .. وهو مثل يقال عندما يأتى أحد بفعل لا غرض له سوى الغلاسة على الآخر ، حتى ولو كان ذلك الفعل ينتج عنه ما لايسر الفاعل (مثل المغص والاسهال اللذين يصيبان الفار بعد أكل الصابون)

فى الحقيقة مش عارف إذا كان أصحاب مسيرة العباسية يوم 23 يوليو هم أصحاب الدعوة لمليونية اسقاط كامب ديفيد يوم 6 أكتوبر ..

لكن اللى انا فاهمه إن الاتنين محازيين الناشنكاه مع سن نملة الدبانة مع منتصف الغرض .. والغرض هو الجيش

والله لو كان الضغط على الجيش بسبب مطالب سياسية تخص داخل البيت المصرى وما قامت الثورة من أجله كنا فهمنا ويمكن أيدنا (انا مش باتكلم بالنيابة عن حد .. ما تنسوش انى اسكندرانى)

كلاكيت تانى مرة ...

وإذا كان الغرض والبديل هما الإسراع فى تسليم السلطة .. مال ده ومال كامب ديفيد والسفارة الاسرائيلية والسفارة السعودية ومديرية الأمن ؟

ليه الفار بياكل الصابونة ؟ :Head:

الغر بيأكل الصابونة لانة بيكون جائع والتزوق عندة ضعيف ....

مشكلة تقابل كل من يقف متفرجآ على ما يحدث من تفاعل بعد كل مليونية وياريت نراجع نفسنا ونشوف لمل تجتمع الاحزاب وتتفق فيما بينها كما حدث وتطلب من المجلس تغيير شيء او تعدلية .. بيكون بدون مليونيات ولا يحزنون ونتيجتة بتكون اجتماع ومصارحة وتعرف عن قرب لكن نقول اية فية ناس فاكريين انهم تزوجو مصر عرفى مثل بعض القوى المحسوبة على الثورة معاهم العقد العرفى وكلما يشعرون بأن العروسة ليها اهل وبيخافو عليها صرخو وعملو ضجة وهددو بمليونية رغم انها بتبقى فشنك من غير القوى الفاعلة الحقيقية وعلى طول يطلعو الورقة ويحلفو احنا معانا العقد العرفى من غير فرح ولا تكاليف عايزين يثبتو انهم اصحاب العروسة وهى خالصة لهم ومهما حدث لن يحصل على العروسة الا من تزوجها شرعآ وامام مأذون لاهتنفع مليونية ولا حتى تمشو عريانين فى الشارع فى مولد سيدى العريان اللي جربتوة بالتحالف مع المدروشيين وزى ما أكل الفأر الصابونة لانة جوعان سوف تأكلون من نفس طعام العباسية يوم 6 اكتوبر لانكم بدون سند من اهل العروسة وبلو العقد واشربو علية مية ومعاة هتأخذو صابونة مش هاتكلوها

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انا شخصيا لم اكرة فى حياتى يوم

اكثر من يوم 25 خساير

نفسى اعرف اية الى انا اخدتة

كل يوم وش وشوية رويبضة وجعين دماغنا فى برامج التوك شوة

وكلة قاعد يعارض وبس

لكن مفيش اى واحد من هؤلاء

طرح علينا فكرة كيف يتم النظر الى المستقبل

انا لا اعرف حقيقة يعنى

ماالذى انجزتة لنا سياسة التغير الأوبامية وربما ايضا تبعها سياسة التغير البردعية

ولا اعلم ماهى افكار ولا حتى رؤية النكسة العظيمة

واعتقادى الشخصى وادعوا الله ان يكون اعتقادى غير صحيح

كل الأمور الى انا شيفها ادامى دلوقتى

تبشر بان هذا الوطن لن يرى يوما ابيض ابداا اذا استمرت الأحوال على هذا الحال

انا حتى من كتر كرهى ليوم 25 خساير

لما اشترى اى حاجة من برة وصاحب المحل يقولى دة ثمنها 25 اتنى افاصل معاه

لحد لما ينزلها 24 رغم انى معاية اكتر من 25

لكن انا مخنوق من هذة النكسة العظيمة

التى تم التخطيط لها من الخارج

ولن نستعجل ابدااا الأيام قادمة وسوف توضح لنا كل الخبايا واسرار النكسة العظيمة

رابط هذا التعليق

اكثر من يوم 25 خساير

وكلة قاعد يعارض وبس

انا لا اعرف حقيقة يعنى

انت عارف يا محمد النكسة الاكبر اية هم امثالك ممن تربو على تعاليم مبارك وما زالو يعتقدون ان ايامة هى الحلو وما تلاها هو المر العلقم وانا بصراحة اعذرك لانك صغير لسة وما شفتش يعنى اية تختار حياتك ورئيسك بنفسك ان 25 يناير رغم انها يتسلق على جسدها بعض العفن من اتباع النظام الفاسد بقيادة مبارك الا انها على الاقل اراحتنا من وجة هذا المخلوق العفن المظهر والسيء السيرة مبارك وابناءة او بمعنى اكثر تعبيرآ ورثتة .. انت تحبهم براحتك تقدسهم براحتك بس اوعى تغلط فى اسيادك ممن قامو بالثورة وكلمة 25 يناير لها معانى كثيرة لن تفهمها الان ستفهمها ربما غذآ او بعد غد وعندها ستعرف حجمك الان وحجم كل من يحقرها او يطلق عليها مصطلح خطأ مش عارف لية كنت حاسس انك سترمى شباكك الخبيثة وتضع مشاركة بيننا

تم تعديل بواسطة محمودمصطفى

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

اكثر من يوم 25 خساير

وكلة قاعد يعارض وبس

انا لا اعرف حقيقة يعنى

محمد يا حبيبي

ياريت ما تحاولش تقنعنا ان سبب كرهك للثورة هو الأحداث اللي تلت الثورة..و الخلاف اللي حصل بين الناس

انت من زمان و انت بتصرح بحبك لمبارك..ودي حاجة ما حدش يقدر يلومك عليها..لأن كل واحد حر..و كمان اتمنيت انك تكون ظافر من أظافره

وهو ده اللي مخليك كاره للثوره و لأي حديث عنها...فمتحاولش تقنعني انك كرهتها بسبب أوضاع البلد الحالية اللي تسبب فيها المخلوع وأعوانه لما لقوا ان البلد هتضيع منهم..قالوا تخربها و نخرج المساجين و نعمل أي فوضي و خلاص

لو انت فعلا كنت موافق علي مبادئ الثورة..وشفت انها انحرفت عن المسار الصحيح لها..ياريت تحاول انت ترجعها و تحاول انك تكتب كلام مفيد شوية وتقوللنا علي اقتراحات ازاي نعيد الثورة لمسارها الصحيح..مش تقوللي

غنك كرهت الثورة

هو انت كنت موافق عليها يعني في الأول عشان المبادئ اللي قامت عشانها؟..ولا عشان كنت مستني مصلحة من وراها؟

شوية حيادية بالله عليك

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

س سؤال : هو الفار بياكل الصابونة ليه ؟

ج جواب: هو الفار لقى حاجة في البيت يأكلها غير الصابونة؟

-------

نرجع للموضوع ،

للأسف

الشعب قام بالثورة ، وافتكر ان خلاص بتنحية مبارك يبقى كل شيئ انتهى وبقى عال العال.

لكن اختيار التواريخ وبالذات 25 يناير ، بالطبع لم يكن الهدف منه محو دور الشرطة المشرف يوم إحتفالهم بيومهم ، لان من فعل ذلك هو النظام السابق ووزيرهم الذي حرض الشعب على كره الشرطة بأفعالهم.

أما إختيارات 23 يوليو و6 أكتوبر فأرى أنهم توقيتات خاطئة وكان أولى بهم إن أرادوا محو تاريخ بعينه ، فكان أجدر بهم أن يفعلوا شيئا في ذكرى هزيمة 5 يونيو والتى على الرغم من أن السادات أختار ذات اليوم لإعادة إفتتاح قناة السويس ، إلا أنه نظرة لمرارة هزيمة الجيش المصري في ذلك اليوم فلم يمحها إعادة إفتتاح قناة السويس في ذلك التاريخ.

اللي مش قادر أفهمه هي ايه حركة 9 سبتمبر دي، هي تقرب لحركة 11 سبتمبر؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

طيب .. وعلشان ما نخرجش بره الموضوع ، ونحوله إلى حوار مع "محمد الغنام" .. أنا شايف إن الأستاذ "محمد" مسك الفكرة من الموضوع واتكلم فيها

هل تتفقون معى أن هناك اختيار لتواريخ معينة لعمل Fuss (يمكن أقرب ترجمة هى ضجيج) في تلك التواريخ بصرف النظر عن نتائج هذا "الضجيج" .. وبصرف النظر إن كان لتلك النتائج أى قيمة ؟

إن كانت الإجابة هى : "إنها صدفة" .. فلا داعى لتكملة الحوار لأننى أوقن بأنه لا شئ فى عالم السياسة يحدث عن طريق الصدفة ...

وإن كانت الإجابة "نعم" .. فالسؤال المنطقى الذى يفرض نفسه هو : "لماذا" ؟ .. لماذا هذه التواريخ بالذات ؟

أنا فى الحقيقة لا أجد إجابة إلا الإجابة التى وضعتها فى عنوان الموضوع "أذيـَّة" .. وبالتالى قفز إلى ذهنى سؤال آخر : "إذيـَّة" لمين ؟

ذكرى يوم 25 يناير لا علاقة لها بفساد نظام مبارك الذى أردنا زواله .. فالحدث الذى نحتفل به فى ذلك التاريخ كان شرارة انطلاق ثورة 23 يوليو

ذكرى يوم 23 يوليو لاعلاقة لها بفساد النظام الذى أردنا إسقاطه

ذكرى يوم 6 أكتوبر لاعلاقة لها بنظام مبارك .. أللهم إلا لأنها الحسنة الوحيدة الظاهرة لمبارك وهى اشتراكه فى القيادة التى حققت النصر الذى نفخر به

على هامش الموضوع :

تفجيرات شرم الشيخ فى 2005 كانت متزامنة مع 23 يوليو .. تفجيرات دهب 2006 كانت متزامنة مع عيد تحرير سيناء 25 أبريل (التفجيرات كانت يوم 24) .. إغتيال السادات كان يوم 6 أكتوبر .... دى مجرد أفكار على الهامش يمكنكم إغفالها لو أردتم

يبقى الفار بيؤذى ميــــــــن ؟ .. وخلُّونا الأول نفترض أن الفار حيوان غير عاقل ومش عارف هو بيعمل إيه .. لإن لو افترضنا إنه عارف هو بيعمل إيه فإحنا قدام كارثة

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

سنحتفل بثورة 25 يناير بالطبع يا أخ شرف الدين , وان شاء الله عندما يحل عيد ميلادها الاول ستكون قد اكملت كل اهدافها وحققتها جميعها ولو كره الكارهون

الاخ محمد الغنام :

انا لا اعرف حقيقة يعنى

وما هو ذلك الانجاز الضخم الذي كان موجودا قبل ثورة 25 يناير وضاع بسببها ؟؟

هل تقصد إنجاز أن 50% من الشعب المصري امي لا يقرأ ولا يكتب ؟

أو يمكن انك تقصد إنجاز أن 40% من الشعب المصري تحت خط الفقر ؟

أو يمكن انك تقصد الإنجاز الخاص بأن مصر من اولى دول العالم فى معدل الاصابة بامراض الكبد الوبائي وسرطان الاطفال ؟

أو يمكن الإنجاز الذي تقصده هو تأكل مالا يقل عن 30% من أراضي مصر الزراعية بسبب البناء عليها لغياب الرقابة بالاضافة الى تدمير سلالات مصرية زراعية كانت تشتهر بها مصر مقابل توطين سلالات من البذور المريضة والتي دمرت التربة المصرية ؟

او يمكن ان يكون الإنجاز الذي تقصده هو الفشل على مدار 30 عاما فى خلق صناعة وطنية قادرة على المنافسة بالاضافة الى تدمير الصناعات التي كانت قائمة بالفعل ؟

أو ممكن ان نصنف انعدام خدمات الصرف الصحي فى كثير من قرى مصر ونحن في القرن ال 21 أنه من الانجازات ؟

او يجوز انك تقصد الإنجاز الخاص بوجود 9 مليون عانس وعانسة فى مصر غير قادرين على الزواج ؟

قلي يا أخ محمد اى إنجاز هذا الذي تقصده والذي حطمته ثورة 25 يناير ؟

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اكثر من يوم 25 خساير

وكلة قاعد يعارض وبس

انا لا اعرف حقيقة يعنى

يا سيد غنام – لن أهاجمك برغم أن رأيك في ثورة 25 يناير هو النشاذ بعينه لواحد من كتاب المحاورات القدامى والذين قرأوا العديد من المشاركات عن الفساد المستشري خلال العهد السابق وما قبله . أعتقد أنه لو لم تقم ثورة 25 يناير للبثنا في العذاب المهين على يد جمال مبارك الذي كان على وشك إعلان تتويجه رئيسا لمصر بالوراثة . وحركة صباعه السافلة في آخر جلسة محاكمة دليل على إنه ورث من أبيه المخلوع أهم وأسوأ طباعه وهو إحتقاره للناس والشعب الذي كان سيحكمهم .

المتـولي - ألـدو العـربي (سابقا)

-----------------------------------------------------------

وهي قـامـت مصـر بـتـخلع تـوب الـذل ...

مِصْـرُ عَـادَت شَـمْـسُـكِ الـذَهَــبُ ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...