اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أوراسكوم المصرية تفوز بعقد بناء إستاد مدينة الملك عبد الله الرياضية بجدة

الســـاري

Recommended Posts

يا ريت نتذكر ان شركة اوراسكوم شركة مصرية

والعاملين بها مصريين

ولولا كفاءتهم لما فازوا بهذا العقد

فالافادة لمصريين مسلميين ومسيحيين

كنا نسينا هذه الطاائفية فلما ظهرت من جديد

الاخ الساري يسعدنى طبعا فوزنا بهذا العقد

فوزنا كمصريين لان هذا يثبت كفاءة ومنافسة شركاتنا المصرية على المجال العربي

واتمنى الا ينظر له البعض على انه هبة لنا من السعودية

تحيتي

و اتمنى الا ينظر له البعض على انها رشوة وعمولة من السعودية

تحيتي

انا شخصيا ليس عندى شك

فهل انت من تشك بذلك !!!!

على فكرة اورسكوم مش اول مرة تعمل مشروعت بالسعودية ان لم تكن تعرف

رابط هذا التعليق

انا معرفش ايه اليى دخل مسيحى ومسلم فى الليله اليى احنا بنتكلم فيها الراجل اخد العطاء لانه قدم اقل سعر وسواء اليى اخد العطاء شركه سعوديه ولا شركه مصريه فكده كده المصريين مستفيدين من الموضوع ده لان اغلب اليى شغالين فى المجال ده فى السعوديه مصريين فمافيش شركه فى السعوديه مفيهاش عماله مصريه

اليى انا عاوز اقوله ان المشروع ده له حساسيه مختلفه لان الجرائد كانت كتبت عنه وخصوصا ان فيه شركات قدمت اسعار مبالغ فيها فلو نجحت اوراسكوم المصريه فى النفيذ واعتقد ان الموضوع صعب مش سهل بس لو نجحت فى التنفيذ بالسعر ده هتبقى بداية انطلاق قويه لاوراسكوم فى السعوديه وبداية انهيار شركات اخرى

الناس اليى بتتكلم عن عمولات اتدفعت علشان اوراسكوم تاخد المشروع ده فده كلام غير صحيح بالمره لان لو تعرف الفرق الشاسع فى السعر اليى قدمته الشركات التانيه واليى قدمته اوراسكوم هتلاقى ان الموضوع مينفعش يكون فيه عمولات عارف زى ما واحد يقولك انا هبنى ليك بيت ب مليون ريال ويجى واحد تانى يقولك انا هبنى ليك البيت بنفس المواصفات ب 100 الف ريال فقط

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا معرفش ايه اليى دخل مسيحى ومسلم فى الليله اليى احنا بنتكلم فيها الراجل اخد العطاء لانه قدم اقل سعر وسواء اليى اخد العطاء شركه سعوديه ولا شركه مصريه فكده كده المصريين مستفيدين من الموضوع ده لان اغلب اليى شغالين فى المجال ده فى السعوديه مصريين فمافيش شركه فى السعوديه مفيهاش عماله مصريه

اليى انا عاوز اقوله ان المشروع ده له حساسيه مختلفه لان الجرائد كانت كتبت عنه وخصوصا ان فيه شركات قدمت اسعار مبالغ فيها فلو نجحت اوراسكوم المصريه فى النفيذ واعتقد ان الموضوع صعب مش سهل بس لو نجحت فى التنفيذ بالسعر ده هتبقى بداية انطلاق قويه لاوراسكوم فى السعوديه وبداية انهيار شركات اخرى

الناس اليى بتتكلم عن عمولات اتدفعت علشان اوراسكوم تاخد المشروع ده فده كلام غير صحيح بالمره لان لو تعرف الفرق الشاسع فى السعر اليى قدمته الشركات التانيه واليى قدمته اوراسكوم هتلاقى ان الموضوع مينفعش يكون فيه عمولات عارف زى ما واحد يقولك انا هبنى ليك بيت ب مليون ريال ويجى واحد تانى يقولك انا هبنى ليك البيت بنفس المواصفات ب 100 الف ريال فقط

تحياتى

عنبو

والله يا عم عنبي انا برضه باتسائل زيك عن الليلة اللي دخلنا فيها دي .. مسيحي ومسلم وهبات وعمولات ورشاوي لغاية ما وصلنا للقواعد الامريكية و شوارع لندن

ومش عارف الفاضلة نور العين قرأت فين في الموضوع اشارة لهبات ومكرمات عشان تقول لي اللي قالته

وبتقول لي دا مش اول مشروع لاوراسكوم عشان تبقى عارف ..

هو انا قلت ان دا اول مشروع لاوراسكوم في السعودية يا عم عنبي ؟؟

بس تعرف من كل قلبي نفسي انت شخصيا تشتغل بالمشروع دا .. عارف انك مش ناقص شغل و بن لادن وارامكو مطلعين عينك ومعاهم دار الهندسة واركتكت .. بس برضه زيادة الخير خيرين..

وخد دي

:give_rose:

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

كون ان السعودية تتبع الشريعة الاسلامية "شكلا" فهذا لا يعنى بالضرورة انها تتبع الاسلام "موضوعا" ايضا.. و لولا وجود الحرمين بالسعودية, لم نكن نجد اى قيمة تذكر لها كدولة.. زيها زى الكويت و دول الخليج العربى اللتى ليس لها اى نفوذ يذكر فى الشرق الاوسط... باستثناء استضافتهم للقواعد الامريكية ;)

طيب ما هى السعودية بترضخ لأمريكا.. مع ان امريكا دولة معادية للاسلام... ايه المشكلة؟

الموضوع كله لا يتعدى مصالح شخصية و عمولات.. زى بالظبط كده العمولات اللى كانوا بياخدوها من الشركات الامريكية فى الستينات علشان تاخد حق التنقيب عن البترول.. و يروحوا يرموها فى شوارع لندن. :)

أختلف معك كثيرا أخي الفاضل في تقييمك للأمر ... وأري أنك خرجت بعض الشيء عن الموضوع

كيف عرفت أن السعودية تتبع الشريعة الاسلامية "شكلا ً" فقط .. ما هي المعايير التي بنيت عليها رأيك هذا !!!

بالتأكيد الحرمين شرف لاي بلد يكون فيه ... ولكن الم تسأل نفسك لماذا شرف الله السعودية بوجود الحرمين فيها ؟؟

ألم يكن في قدرة الله عز وجل أن يأمر بوضع الحرمين في أي مكان أخر ... لماذا تم تشريف السعودية بالتحديد بهذا الاختبار

بالتأكيد لان لها قدرا عند الله تعالي قبل وضع الحرمين بها .. أم أن لديك تفسير أخر !!!

ثانيا علي المستوي العملي ... أكيد سمعت عن قاعدة معروفة اسمها Business is Business يعني لما تيجي بلد زي السعودية تبني مشروع بالحجم ده

وزيها زي اي دولة تانية بتعمل حاجة اسمها مناقصة ... ومظاريف مالية ومظاريف فنية ... وزي ما مكتوب اتقدم ست شركات من ضمنها تحالف اوراسكوم

واللجنة اللي هتكون مشرفة علي مشروع بالحجم ده .. غالبا مش منتظرة عمولات ولا سمسمرة ... دي ناس محترفة بتتقاضي رواتب تخلي عنيهم مليانة

وايه علاقة الموضوع بمسيحي و مسلم!! .. دي مناقصة اتقدم ليها ست شركات فازت منهم شركة .. ايه علاقة الدين بحاجة زي دي !!!

ثم ان اوراسكوم داخلة حليف لشركة النهدي ... والنهدي دول بتهيألي مسلمين .. ولا انت ايه رأيك

لما نتكلم في البيزنس ... مافيش حاجة اسمها مسلم ومسيحي .. في حاجة اسمها انت مؤهل للعمل اللي هتقوم بيه ده ولا لا

ولما تيجي تقيم حدث او تلقي اتهامات .. يفترض ان يكون عندك الدليل .. لان انت كمسلم اعتقد انك قمت باغتياب كل اعضاء اللجنة المشرفة علي الاختيار

واتهمتهم في ذمتهم بقبول الرشوة ... وده شيء انت ممعكش دليل عليه ... ولا انت ايه رأيك !!!

تحياتي وتقديري

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

بالنسبة لموضوع مسلم و مسيحى.. فممكن تسألوا الفاضلان Scorpion و architect بما انهما اول من تحدث فى الامر و قاما بتحويل المناقشة لهذا المنحنى... و ردى كان على ما كتبوه فقط.

بالنسبة لموضوع تشريف السعودية بالحرمين, فده شرف عظيم بكل تأكيد.. و لكن الكعبة موجودة قبل سعودية بكذا الف سنة.. و المسجد النبوى موجود برضه قبل ما يبقى فيه حاجة اسمها سعودية ب1300 سنة تقريبا..

اللى عايز اقوله.. ان السعودية ممكن يتغير اسمها او تتغير ملامحها و حدودها و تنقسم لعدة دويلات.. و يمكن حتى نلاقى المسجد الحرام فى دولة و المسجد النبوى فى دولة تانية.. كل شىء وارد.

رابط هذا التعليق

لم أتعمد اطلاقآ تحويل الأمر الي مسألة طائفية .. و لكنني وجدتها مثال صارخ علي الإزدواجية التي نعيش فيها في نواحي كثيرة من حياتنا ...

اسعدني بالطبع ان شركة مصرية نجحت في اقناع دولة أخري باسناد مشروعآ تبرع فيه ...

أعجبتني المؤسسة السعودية التي نظرت في هذا الأمر الي مصلحتها هي أولآ ...و جاء تساؤلي لماذا ... لماذا نفس هذه الشركة أهدر دمها في بلدنا بالرغم من انها تمنح فرص عمل لكثير من المصريين ... و لكن فئة من المصريين هي من حولتها الي مسألة طائفية و مازالت حتي الآن علي نهجها .. بل في نفس هذا الموضوع تجد طيفآ لهذا الأمر ...

الكيل بمكيالين و الأزدواجية في الحكم علي الأمور هي النقطة التي أردت بلورتها ...

و لكن لن يجدي هذا نفعآ ... فالعنترة الخطابية التي تدغدغ العواطف و تريح الضمائر السوداء ملكت ناصية الكثير من خطابنا الحالي ...

و من له عينين فليري .....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

لم أتعمد اطلاقآ تحويل الأمر الي مسألة طائفية .. و لكنني وجدتها مثال صارخ علي الإزدواجية التي نعيش فيها في نواحي كثيرة من حياتنا ...

اسعدني بالطبع ان شركة مصرية نجحت في اقناع دولة أخري باسناد مشروعآ تبرع فيه ...

أعجبتني المؤسسة السعودية التي نظرت في هذا الأمر الي مصلحتها هي أولآ ...و جاء تساؤلي لماذا ... لماذا نفس هذه الشركة أهدر دمها في بلدنا بالرغم من انها تمنح فرص عمل لكثير من المصريين ... و لكن فئة من المصريين هي من حولتها الي مسألة طائفية و مازالت حتي الآن علي نهجها .. بل في نفس هذا الموضوع تجد طيفآ لهذا الأمر ...

الكيل بمكيالين و الأزدواجية في الحكم علي الأمور هي النقطة التي أردت بلورتها ...

و لكن لن يجدي هذا نفعآ ... فالعنترة الخطابية التي تدغدغ العواطف و تريح الضمائر السوداء ملكت ناصية الكثير من خطابنا الحالي ...

و من له عينين فليري .....

بالعكس.. لا استطيع ان ارى اى ازدواجية او كيل بمكيالين.. الازدواجية هى ازدواجية الاحمق المدعو ساويرس.. هو و كل مريض بجنون الاضطهاد.

ببساطة لاننا كلنا بنستعمل شبكة موبينيل من سنين طويلة.. حتى لما اروح شركة و كان بيتعرض عليا اغير لخط اتصالات او فودافون, كنت بتمسك بشبكة موبينيل لانى مرتاح جدا معاهم..

لكن لما واحد يسب دينى - و هو شرف المسلم دينه - و انا اروح اديله فلوسى عالجاهز.. اليس من المنطقى انى ابدأ ادور بقى على شركة افضل و اتعامل معاهم؟ و هو ده اللى انا عملته و رحت غيرت لشركة اتصالات بالفعل, على الرغم من ان شركة موبينيل رفضت انها تحول نفس رقمى لخط اتصالات, و حتى اتصلوا عرضوا عليا دقايق مجانية كل شهر.. و مع ذلك لم اتراجع عن موقفى.. على الرغم من ان شركة موبينيل لم تلتزم بالعقد اصلا, لان من حقى آخد نفس الرقم و اروح بيه شبكة تانية..

آدى بقى يا سيدى شركة موبينيل و تفكير المدعو ساويرس..

شركة لا تلتزم بالعقود.. ما اللذى يجبرنى على الاستمرار معها؟

شركة فاشلة و مش عايز اكمل معاها.. بالعافية يعنى؟

و على فكرة ده الكلام اللى قلته لهم فى التليفون.. قلت لهم انتوا فاشلين علشان عاجزين عن انكم تديروا شركتكم.. فبتعوضوا عجزكم و فشلكم بتعطيل التحويل بطريقة غير اخلاقية و غير قانونية..

ولا المفروض انى اكمل مع الشركة دى.. علشان جنون الاضطهاد ميطلعش علينا و يقولوا لنا اننا مضطهدينهم؟

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...