اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يفوز باللذات كل مُغامر ، و يموت بالحسرات كل جبان ..

عماد حمدي

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ..

يفوز باللذات كل مُغامر و يموت بالحسرات كل جبان !

المغامرة هي التجربة المثيرة و الغريبة أو الغير عادية ، و عادة بيكون فيها مخاطر كتير إما مخاطرة بحياتك أو مستقبلك أو فرصة عمل أو تجارة .. الخ

ياعني مش شرط ارمي نفسي من فوق سطوح بيتنا :kez: و أقول أنا مغامر :D ..

مقولات كتير موجودة عن المغامرة منها ..

يفوز باللذات كل مُغامر ، و يموت بالحسرات كل جبان ..

من يتهيّب صعود الجبال ، يعش أبد الدهر بين الحفر ..

غامـــر ، تنجــــــــح ..

الحياة إما أن تكون مغامرة جريئة ... أو لا شيء

المغامرة تعني الشجاعة و الشجاعة و الجرأة عاملان حيويان لبلوغ المنال ..

التحدي هو بحد ذاته فوز , من انتصر على مخاوفه فإنه فاز ..

مختصراً هي لعبه بين طرفين بين فرد و موقف مش مهم يكسب ولا لا المهم أنه يكون مستمتع و هوه يخوض التجربة دي ..

لذلك المغامر لا يندم على نتيجة مغامرته أيا كانت.. فمن يملك شجاعة القرار، يجب ألا يندم على نتائج الاختيار ..

المغامرة تكون في التفكير السليم ..

هل أنت من مؤيدي مقوله يفوز باللذات كل مُغامر و يموت بالحسرات كل جبان ؟؟

تعريف المغامرة من وجهة نظرك الشخصية ؟

مريت في حياتك بأي موقف حسيت فيه أنك غامرت بحياتك بأسرتك بمستقبلك بعملك بتجارتك ؟؟

طيب ما تحكيلنا الموقف ؟

و النتيجة كانت إية ؟ و هل تقبلتها زي ما هي ولا اعترضت ؟؟

طيب حاولت تغامر تاني و لا قولت حرّمت يا بابا :) ..

إتخاذك لقرار المغامرة بيكون مبني علي أساس و اعتبارات مُعينه صح ؟؟ ممكن تقولي إية هيا الإعتبارات و الأساسات دي ؟؟

هلي فيه حد ممكن يأثر علي إتخاذك لقرار المغامرة ؟ مين هوه ؟ و بتسمع كلامه و لا لا ؟ i*:

و لا انته من النوع اللي بيطلع في دماغة حاجة بيعملها علي طول من غير تفكير ;) !!

أستأذنك كدة تقولي الفرق بين المغامرة و الطيش ؟

دعوه للنقاش المفتوح عن المغامرة ،،

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

انا من النوع اللى بيحسبها بزيادة قوى.. و افضل اقلب كل حاجة شمال و يمين علشان افرش قدامى كل النتايج المحتملة, و اشوف ان كنت هتقبل النتايج دى ولا لا.

دخلت فى مغامرات كانت ممكن اما تخلينى انزل تحت الصفر.. او اتقدم تقدم ملحوظ.. و على الرغم من ان الموضوع اخد كذا سنة على ما بدأت اشوف النتيجة و احقق المطلوب, الا انى الحمدلله وصلت للى انا عايزه فى وقت معين.. لان بعد كده بتشوف حاجات تانية عايز تحققها.. وهو ده عيب الطموح, ان فيه دايما هدف جديد و الطريق عمره ما بينتهى الا بنهايتك.

عموما انا مؤمن ان طول ما الانسان فيه نفس و عنده صحة.. يبقى يقدر يحقق اى حاجة و ميندمش على اى خساير, و دايما فيه بداية جديدة و فرصة جديدة..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

انا من النوع اللى بيحسبها بزيادة قوى.. و افضل اقلب كل حاجة شمال و يمين علشان افرش قدامى كل النتايج المحتملة, و اشوف ان كنت هتقبل النتايج دى ولا لا.

دخلت فى مغامرات كانت ممكن اما تخلينى انزل تحت الصفر.. او اتقدم تقدم ملحوظ.. و على الرغم من ان الموضوع اخد كذا سنة على ما بدأت اشوف النتيجة و احقق المطلوب, الا انى الحمدلله وصلت للى انا عايزه فى وقت معين.. لان بعد كده بتشوف حاجات تانية عايز تحققها.. وهو ده عيب الطموح, ان فيه دايما هدف جديد و الطريق عمره ما بينتهى الا بنهايتك.

عموما انا مؤمن ان طول ما الانسان فيه نفس و عنده صحة.. يبقى يقدر يحقق اى حاجة و ميندمش على اى خساير, و دايما فيه بداية جديدة و فرصة جديدة..

ممممم ..

كويس أنك تدرس كل خطوه هتعملها و تحدد أثارها علي المدي القريب و البعيد ..

و تحسبها بالورقة و القلم و بعدين تقرر هل هتقدم علي الخطوة دي و لا لا ..

المغامرة عكس كدة ممكن النتائج تبان ليا سلبية و يكاد يكون تحقيق هذا الأمر مستحيل و بالرغم من دا كله ..

تخوض التجربة .. هل أنته كدا و من النوع دا ؟؟

و بعدين بلاش كروته في الكلام يا ViralMind إحكي دا انا راصصلك شوية استفسارات يسدوا عين الشمس ..

أرق تحيـــاتي ،،،

رابط هذا التعليق

يا باشا ماهو كون انك تحسبها كويس مش ضد انك تدخل مغامرة.. بيقولوا عليها مغامرة محسوبة باين :closedeyes:

و هو ده الفرق بين الطيش و المغامرة.. انك بتكون حاسب ابعاد موضوع, اما الطيش.. انك بتعمل اى حاجة و خلاص من غير ما تفهم نتايج اللى بتعمله.

المغامرة بتكون المخاطرة فيها عالية و علشان كده اسمها مغامرة.. لانها ممكن تنزلك سابع ارض او ترفعك سابع سما..

هستفيض اكتر بالليل ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

يا باشا ماهو كون انك تحسبها كويس مش ضد انك تدخل مغامرة.. بيقولوا عليها مغامرة محسوبة باين :closedeyes:

و هو ده الفرق بين الطيش و المغامرة.. انك بتكون حاسب ابعاد موضوع, اما الطيش.. انك بتعمل اى حاجة و خلاص من غير ما تفهم نتايج اللى بتعمله.

المغامرة بتكون المخاطرة فيها عالية و علشان كده اسمها مغامرة.. لانها ممكن تنزلك سابع ارض او ترفعك سابع سما..

هستفيض اكتر بالليل ان شاء الله.

و حياه ربنا فاهمك بس اللي كنت اقصدة و حضرتك وضحته دلوقتي هل لو درست موضوع وطلعت سلبياته أكتر و الامر تحقيقة مستحيل هل مع كل ذلك اقرر أخوض التجربة ؟؟

و انته وضحت ذلك بجملتك المغامرة بتكون المخاطرة فيها عالية ..

ودي لُب الموضوع .. هنستناك يا باشا ،،

رابط هذا التعليق

هل أنت من مؤيدي مقوله يفوز باللذات كل مُغامر و يموت بالحسرات كل جبان ؟؟

تعريف المغامرة من وجهة نظرك الشخصية ؟

مريت في حياتك بأي موقف حسيت فيه أنك غامرت بحياتك بأسرتك بمستقبلك بعملك بتجارتك ؟؟

طيب ما تحكيلنا الموقف ؟

و النتيجة كانت إية ؟ و هل تقبلتها زي ما هي ولا اعترضت ؟؟

طيب حاولت تغامر تاني و لا قولت حرّمت يا بابا :) ..

إتخاذك لقرار المغامرة بيكون مبني علي أساس و اعتبارات مُعينه صح ؟؟ ممكن تقولي إية هيا الإعتبارات و الأساسات دي ؟؟

هلي فيه حد ممكن يأثر علي إتخاذك لقرار المغامرة ؟ مين هوه ؟ و بتسمع كلامه و لا لا ؟ i*:

و لا انته من النوع اللي بيطلع في دماغة حاجة بيعملها علي طول من غير تفكير ;) !!

أستأذنك كدة تقولي الفرق بين المغامرة و الطيش ؟

دعوه للنقاش المفتوح عن المغامرة ،،

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسئلتك كتييييييييييير يا أستاذ عمدة بس معلش ما النهاردة عيد ميلادك فأنت تؤمر :give_rose:

بص ياسيدي نعم أنا من مؤيدي مقولة يفوز باللذات كل مغامر ويموت بالحسرات كل جبان

لكن يمكن أحب أغير كلمة مغامر بكلمة شجاع مقدام.....يعني مغامرة بمعني الشجاعة والحماسة وليس التهور

الفرق بين المغامرة والطيش إن المغامرة بتكون محسوبة يعني بتكون فكرت كتير في الأمر

وعارف الايجابيات والسلبيات وعارف قدراتك والتحديات اللي هتواجهك وقررت إنك تخوض الأمر

بالرغم من التحديات الظاهرة ليك....بعكس الطيش فأعتقد إنه مرادف لعدم التفكير إنك تأخد قرار

بدون ما تحسب كل الحسابات وبدون ما تفكر

تعريف المغامرة من وجهة نظري إنك تكون أمام موقف ما تحدياته أكبر من قدراتك نظريا لكن بالرغم

من كده تقرر تؤمن بنفسك وتقرر تخوض التحدي

مريت بمواقف مغامرة صغيرة لكن مش كبيرة مش لدرجة مغامرة بحياتي ومستقبلي

والنتيجة كانت جيدة جدا وفي صالحي ومعلش أعفيني من الحكايات :closedeyes:

وطبعا ممكن أغامر تاني بس زي ما قلت لك المغامرة بالنسبة لي لازم تكون بعد تفكير ووزن للأمور

من ناحية الايجابيات والسلبيات ثم أهم حاجة بالنسبة لي أنا شخصيا الاستخارة وبعدها أحس براحة

داخلية تجاه قرار المغامرة .....وبعدها أنط علي طول :cheer:

أنا عموما شخصية داخلية يعني محدش يقدر يؤثر علي قراري طالما أنا مقتنعة به

لكن زي ما قلت لك قراري ده بيكون جه بعد تفكير طويل

لكن ممكن أؤجله لو لقيته هيزعل مامتي ....مش لأنها بتأثر علي قراري لكن لأني ما أحبش أزعلها

أعتقد إني جاوبت كل الأسئلة

شكرا علي الموضوع الجميل والنقاش الممتع :give_rose:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسئلتك كتييييييييييير يا أستاذ عمدة بس معلش ما النهاردة عيد ميلادك فأنت تؤمر :give_rose:

بص ياسيدي نعم أنا من مؤيدي مقولة يفوز باللذات كل مغامر ويموت بالحسرات كل جبان

لكن يمكن أحب أغير كلمة مغامر بكلمة شجاع مقدام.....يعني مغامرة بمعني الشجاعة والحماسة وليس التهور

الفرق بين المغامرة والطيش إن المغامرة بتكون محسوبة يعني بتكون فكرت كتير في الأمر

وعارف الايجابيات والسلبيات وعارف قدراتك والتحديات اللي هتواجهك وقررت إنك تخوض الأمر

بالرغم من التحديات الظاهرة ليك....بعكس الطيش فأعتقد إنه مرادف لعدم التفكير إنك تأخد قرار

بدون ما تحسب كل الحسابات وبدون ما تفكر

تعريف المغامرة من وجهة نظري إنك تكون أمام موقف ما تحدياته أكبر من قدراتك نظريا لكن بالرغم

من كده تقرر تؤمن بنفسك وتقرر تخوض التحدي

مريت بمواقف مغامرة صغيرة لكن مش كبيرة مش لدرجة مغامرة بحياتي ومستقبلي

والنتيجة كانت جيدة جدا وفي صالحي ومعلش أعفيني من الحكايات :closedeyes:

وطبعا ممكن أغامر تاني بس زي ما قلت لك المغامرة بالنسبة لي لازم تكون بعد تفكير ووزن للأمور

من ناحية الايجابيات والسلبيات ثم أهم حاجة بالنسبة لي أنا شخصيا الاستخارة وبعدها أحس براحة

داخلية تجاه قرار المغامرة .....وبعدها أنط علي طول :cheer:

أنا عموما شخصية داخلية يعني محدش يقدر يؤثر علي قراري طالما أنا مقتنعة به

لكن زي ما قلت لك قراري ده بيكون جه بعد تفكير طويل

لكن ممكن أؤجله لو لقيته هيزعل مامتي ....مش لأنها بتأثر علي قراري لكن لأني ما أحبش أزعلها

أعتقد إني جاوبت كل الأسئلة

شكرا علي الموضوع الجميل والنقاش الممتع :give_rose:

الأمر لله وحدة يا فندم :) ..

طبعاً حاجة جميلة لما يكون عندنا طاقة و حماس و شجاعه و إصرار علي تحقيق أمر ما ..

الشجاعة و الجراءة عاملين مهمين جداً + الثقة في النفس أني أقدر أحقق الحاجة دي ..

توفرت الشروط دي يبقي أنت مغامر >>

ينقصهم التفكير و الترتيب و الدراسة جيداً و تحديد تباعيات المغامرة ..

بدون ذلك يُعتبر طيش و دا ليه عواقب كتير جداً ..

أشكرك يا فندم ع مرورك الكريم و مشاركتك الفعالة ،،،

رابط هذا التعليق

كان فيه واحد كدة قال أنه هيجي هنا بالليل ..

ومجاش ، هوه كدة يبقي نفض لنا و لا اية ؟؟؟

طبعاً مش بتكلم عليك خالص يا ViralMind :P

رابط هذا التعليق

• بعد 5 سنة...
  • الزوار
Guest الشربينى الاقصرى

وهناك بيت شعر آخر يقول:

يفوز باللذات كل مجازفة

ويموت بالحسرات من يدر العواقب.

رابط هذا التعليق

• بعد 11 شهور...
  • الزوار
Guest وحداني حعيش كدة وحداني

يا سلام عليكم يا بتوع المحاورات … ما هذه القدرة الفائقة على إيجاد موضوعات للحوار … صحيح ليست كلها في الجون  لكن مش لازم ننسى ان ظروف الكتابة تغيرت جدا

أنا أتكلم عن فرق سبع سنين كل حاجة تغيرت مش هنا بس لا ده في كل العالم  … العيب مبقاش عيب و الحرام ما بقاش حرام  مين كان يصدق ان الستات تسوق الع بيات في السعودية  ده بس مثلا مثلا.

وفاز باللذة الجسور. يا ترى إزاي في ايامنا هذه !

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...
  • الزوار
Guest سامي أبوسبع

الموضوع حلو جدا .. مع إنه كان مطروح للنقاش في 2011 وإحنا في 2019 لكن مازال وسيظل يفوز باللذات كل مغامر .

اللهم اجعلنا من الفائزين باللذات .

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

من كان يتصور امكانية ان تدخل الموسيقى في المناهج الدراسية في السعودية؟  كما تم الاعلان عنه من ايام

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

في ١٤‏/٩‏/٢٠٢٢ at 22:59, عادل أبوزيد said:

من كان يتصور امكانية ان تدخل الموسيقى في المناهج الدراسية في السعودية؟  كما تم الاعلان عنه من ايام

لان التحريم المطلق بلا دليل يقيني كان هو الغير متصور والغير مقبول 

تحياتي استاذ عادل ربنا يبارك فيك

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

وكيف حدث هذا التحريم المطلق بدون دليل يقيني…. و اطبق على انفاس اجيال و اجيال ؟

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

18 ساعات مضت, عادل أبوزيد said:

وكيف حدث هذا التحريم المطلق بدون دليل يقيني…. و اطبق على انفاس اجيال و اجيال ؟

رغم أنني درست في الأزهر اراء متشددة في هذا المجال استندت منذ القدم لاجتهادات من وحي خيال اصحابها

إلا أن الحقيقة الواقعية والتي سجلها التاريخ ان الغناء بالمعازف والطبول والالات الموسيقية كان موجودا في عصر النهضة للمسلمين  في الأندلس امتد أثره حتى يومنا هذا في بلاد المغرب العربي  

ومازلنا نحن نتغنى بالازجال والموشحات الأندلسية 

الغناء كلام والكلام الحسن حسن والكلام القبيح قبيح وهناك غناء حسب رأيي تسمو به النفس وتهدأ وتدفع الخير  

مفيش حرام إلا بنص يقيني 

تحياتي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

منذ ساعة, tarek hassan said:

فيش حرام إلا بنص يقيني

قطعي الدلالة…  أكيد حضرتك تابعت أو تتابع التفسيرات و التوجيهات الدينية في السعودية على يد ولي العهد

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

2 ساعات مضت, عادل أبوزيد said:

قطعي الدلالة…  أكيد حضرتك تابعت أو تتابع التفسيرات و التوجيهات الدينية في السعودية على يد ولي العهد

نعم متفق مع حركة التصحيح التي يقودها 

لا يمكن أن يبني تحريم على دليل ظني ولكن التحريم لابد وان يكون بدليل يقيني 

والغناء تم تحريمه عندهم بفهم محرف او مغلوط لأية أو بالاستدلال برواية مختلف فيها نصا أو سندا. 

وانا اعتبر. الكتاب السماوي هو اليقين الوحيد الذي نستقي منه شريطة ألا نحرف المعنى أو نحمل اللفط غير دلالته الصريحة 

وانا أرى أن التحريم والتحليل هو فقط لله 

وهناك فرق بين التحليل والتحريم والأوامر والنواهي. 

المحرمات معلومة ومحصورة في القران ليس من بينها الغناء

تحياتي 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...