اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مش حتمسكوها يا مجلس العسكر !

Recommended Posts

اللي كان بيقول نصبر لحد 30 يونيو شوفوا نوايا العسكر كانت ايه ....

عصام سلطان للنيل للاخبار النقطة المطروحة الوحيدة فى اجتماع العسكري والاحزاب السياسية تأجيل تسليم السلطة مما يفسر مذبحة العباسية وسوء النوايا

نقول تاني ياتيمور......قبل كده كان لا يمكن حد هيثق في التاني..لو جماعة قالت نهاجم العسكري الجماعة التانية كانت هتخونها...

ده غير ان كان ممكن حزب الكنبة يقول لك..ليه بتستعجلوا الصدام مع العسكري..وكانا هيقولوا خلينا مع الكداب لحد باب الدار

نحن الان عند باب الدار...والرؤية تظهر بوضوح.....ولن يكون هناك مجال للخلاف الان والتخوين

ولذلك تجد الان معظم القوى والاحزاب الثورية ادارات ظهرها لاجتماع المجلس العسكري ورجع الجميع يد واحدة....

ومع ذلك الحذر الشديد والحنكة مطلوبة...الحشد لابد ان يزيد الان وحتى نهاية الانتخابات

فاما تحقيق المطالب وتحقيق نزاهة الانتخابات ، واما ثورة عارمة...وليس لدى الغلابة ما يخسروه...الثورة لهم لكي تخلصهم من الهم والفقر...

اما من يثبطوا الناس باننا لم نرى خيرا من الثورة..فاقول لهم..ان الله مع الصابرين

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

• الردود 539
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اقصد ده عاشر موقف يطلع كلام الثوار هو الصح في الآخر

قلنا لا في الاستفتاء وخالفونا وطلع كلامنا صح في الاخر

قلنا العسكر مجرمين وقالوا وقيعه واهم اندبحوا في الاخر

قلنا مش حيسلم السلطه قالوا علينا بانديتا آهو قال لهم حنأجل في الاخر

الشاهد

ربنا اعطى ناس غيركم بعد في الرؤية و صدق في التوقع وفصل الخطاب

ممكن بعد كده عشان نوفر الوقت والجهد والدم تبقوا تسمعوا الكلام !!!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

اقصد ده عاشر موقف يطلع كلام الثوار هو الصح في الآخر

قلنا لا في الاستفتاء وخالفونا وطلع كلامنا صح في الاخر

قلنا العسكر مجرمين وقالوا وقيعه واهم اندبحوا في الاخر

قلنا مش حيسلم السلطه قالوا علينا بانديتا آهو قال لهم حنأجل في الاخر

الشاهد

ربنا اعطى ناس غيركم بعد في الرؤية و صدق في التوقع وفصل الخطاب

ممكن بعد كده عشان نوفر الوقت والجهد والدم تبقوا تسمعوا الكلام !!!

لا ياتيمور.....المسألة مش كلام الثوار صح...المسألة تاني ياتيمور ان كل تصرف له وقته...

عندك العديد من الفوائد لتأجيل الصراع الى الان

1- كان ازاي هنلاقي حاجة تحفز همه الناس للرجوع للثورة زي احداث بورسعيد

2- كنا هنلاقي فين حاجة تحفز الشعب للالتفاف حول الثورة مثل ...السماح للاجانب الامريكان بالسفر رغم اتهامهم في قضية التمويل

3- كنا هنلاقي فين حاجة تحفز الناس زي قضايا السولار والبنزين وانخفاض الاحتياطي

4- كنا هنلاقي فين حاجة تحفز الناس زي استمرار مسلسل فشل الخارجية المصرية في التعامل مع قضايا المصريين بالخارج

5- كنا هنلاقي فين طائفة كبيرة من الناس ستتحفز للثورة لو لم تحدث استبعادات لمرشحين نالوا ثقة الشعب مثل استبعاد حازم ابو اسماعيل وخيرت الشاطر

دول لوحدهم واستبعادهم هيجمع ملايين عندهم غضب من تواطيء العسكر لصالح مرشحي الفلول

- كنا هنلاقي فين قضية مهينة مثل السماح لشفيق بالعودة لقائمة المرشحين بعد استبعاده

- كنا هنشوف فين الالتفاف على سلطة البرلمان وتهميشها لولا ان استمرت تلك الفترة والتي اظهرت الان ان المجلس يلتف على قرارات البرلمان

- كنا هنشوف فين خطايا المادة 28 بعد ان استخدمها المجلس فقط ضد مرشحي الشعب

كل داللي فوق ده ياتيمور لو لم يحدث لما كنت وجدت الان اذان صاغية للحشد للثورة مرة اخرى

بعبارة اخرى لكي تنفجر لابد ان تصل الى مرحلة الغليان اولا..واحنا بدون الفترة والاحداث الماضية دي لم نكن يمكن ان نصل لدرجة الغليان

اما الان...فالمسألة استوت جدا....ومهيئة للانفجار

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

السيناريو اللي ناويه المجلس العسكري في مليونية بكره لا يختلف عن رد فعله ازاء المليونيات السابقة حتى لو تخطت الحشود مئات الالوف ..

هو مقفل حوالين محيط وزارة الدفاع كويس جدا وناصب الاسلاك الشائكة والمتاريس وحيسيبنا نهتف ونتظاهر وحتى نشتم براحتنا لحد ماحيلنا ينهد وبعد المغرب حيبدأ كل حي يروح لحاله وخلصت الليلة على كده وضاع دم الشهداء اللي اندبحوا هدر ...

طيب ايه الحل ؟؟

الحل هو :

محاولة كسر الطوق الامني بكل السبل.. واقتحام الاسلاك الشائكة و المتاريس والاقتراب الى اقصى حد ممكن من مقر وزارة الدفاع

هيا دي الايد اللي توجع اصنام العسكر و هو ده اللي عملناه يوم 28 يناير وقدرنا نسقط بيه النظام

غير كده والله في سماه لو قعدنا اسابيع نهتف و نشتم مافيه حاجه حتتغير

رابط هذا التعليق

طيب ايه الحل ؟؟

الحل هو :

محاولة كسر الطوق الامني بكل السبل.. واقتحام الاسلاك الشائكة و المتاريس والاقتراب الى اقصى حد ممكن من مقر وزارة الدفاع

هيا دي الايد اللي توجع اصنام العسكر و هو ده اللي عملناه يوم 28 يناير وقدرنا نسقط بيه النظام

وهل تعتقد يا تيمور إن رد فعل ((الجندى)) أو ((العسكرى)) .. حيكون نفس رد فعل ((الشرطى)) .. مع الاخذ فى الاعتبار إن الثوار لم يفلحوا فى عز قوتهم وتوحدهم وتعاطف الشعب معاهم أن يقتحموا عرين ((الشرطى)) المتمثل فى وزارة الداخليه .. أو حتى بوق النظام السابق .. المتمثل فى مبنى التليفزيون .. فما بالك بوكر (المجلس العسكرى)) المتمثل فى وزارة الدفاع .. اعتقد ان رد الفعل وإستنادا الى المجازر اللى فاتت حيكون أشد فتكا وقسوه ودمويه وضحايا .. الفائده الوحيده من الاقتحام ده من وجهة نظرى هو((كلما حيزيد عدد الضحايا كلما ستزيد ((إحتمالية)) تعاطف الفرقاء والشعب مع الثوار المقتحمين لوزارة الدفاع)) يعنى هى مغامره وحل وقوده قدر عظيم من الاشلاء والدماء والارواح

المره دى القربان من اجل اسقاط حكم العسكر حيكون هائل .. وممكن فعلا تكون مذبحه حقيقيه .. يا تؤدى الى نجاح الثوره .. يا تؤدى الى إعلان الاحكام العرفيه

الله معنا

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

طيب ايه الحل ؟؟

الحل هو :

وهل تعتقد يا تيمور إن رد فعل ((الجندى)) أو ((العسكرى)) .. حيكون نفس رد فعل ((الشرطى)) .. مع الاخذ فى الاعتبار إن الثوار لم يفلحوا فى عز قوتهم وتوحدهم وتعاطف الشعب معاهم أن يقتحموا عرين ((الشرطى)) المتمثل فى وزارة الداخليه .. أو حتى بوق النظام السابق .. المتمثل فى مبنى التليفزيون .. فما بالك بوكر (المجلس العسكرى)) المتمثل فى وزارة الدفاع .. اعتقد ان رد الفعل وإستنادا الى المجازر اللى فاتت حيكون أشد فتكا وقسوه ودمويه وضحايا .. الفائده الوحيده من الاقتحام ده من وجهة نظرى هو((كلما حيزيد عدد الضحايا كلما ستزيد ((إحتمالية)) تعاطف الفرقاء والشعب مع الثوار المقتحمين لوزارة الدفاع)) يعنى هى مغامره وحل وقوده قدر عظيم من الاشلاء والدماء والارواح

المره دى القربان من اجل اسقاط حكم العسكر حيكون هائل .. وممكن فعلا تكون مذبحه حقيقيه .. يا تؤدى الى نجاح الثوره .. يا تؤدى الى إعلان الاحكام العرفيه

الله معنا

مخاوفكم دي لو كانت اتقالت اول الثورة ماكانش بقى فيه ثورة

28 يناير لو ماكناش كسرنا الطوق الامني واقتحمنا ميدان التحرير كان زماننا كلنا في المعتقلات دلوقتي ...

اما التخوف ان جنود الجيش المصري يفتحوا النار في المليان على حشود بمئات الالوف فده مستحيل لان عقيدة الجندي المصري القتالية تحتلف عن عسكري الامن المركزي ... فالجندي المصري مغروس في وجدانه الجمعي عقيدة التضحية بالنفس والفداء نحو وطنه ومواطنيه ولو صدرت ليه الاوامر بفتح النار فلن ينفذها ...

رابط هذا التعليق

احرق اقتل ادبح دمر ...

بكره نجيبك زي معمر ....

رابط هذا التعليق

احرق اقتل ادبح دمر ...

بكره نجيبك زي معمر ....

منا قلتلكم مفيش غيره هو السيناريو الليبى ..وعملتلكوا موضوع لولبى تحفه .. وساعتها ضحكتوا عليا .. وانا برضه ضحكت عليكوا ههههههههههههههههههههه

ثوره فاشله .. ولا بد من السيناريو الليبى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يا مستف التوابيت حملت بزياده ....

ماتنزل كام صبي وتشيل لي أبو بياده

http://www.youtube.com/watch?v=rGH_R0qf2jk

رابط هذا التعليق

28 يناير لو ماكناش كسرنا الطوق الامني واقتحمنا ميدان التحرير كان زماننا كلنا في المعتقلات دلوقتي

أُسجل إعتراضي على تلك الأفكار الصبيانية - أنا مش لسه ضاربك ياض إنت من كام يوم عالفيس بوك إنت وبتوع 6 إبريل ؟ هههههههه -

بُص يا تيمور

إنت بتغالط نفسك وبتقارن أبو قرش بأبو قرشين

في 25 يناير لم يكن هناك أي دعوات أو نية لإقتحام وزارة الدخلية مثلاً مع إنها رمز للطغيان والجبروت وكان اول هدف من أهداف النزول يوم 25 يناير هو الغاء قانون الطواريء اللي كان اليد اللي بيبطش بها العسس وبيعملوا الأعاجيب في الشعب .

وبالتالي الإقتحام اللي حصل كان لميدان التحرير اللي أصبح رمزاً للحرية وللثورة وهو قلبها النابض اللي لا يُمكن نستغنى عنه .

الموقف هنا مختلف ... فلا أجد أي فائدة من الإقتراب أكثر من وزارة الدفاع

أنا أهاجم المجلس العسكري وأسجنهم وأمسك كرباج وأعذب فيهم كمان ... لكن هما بالنسبة لي مختلفين عن وزارة الدفاع وعن الجيش وعن القوات المسلحة ..

الجيش اللي بنتربى من وإحنا صغيرين على حبه لأنه هو ضهرنا وعامودنا الفقري بحق وحقيق وهو ليس مبارك ولا طنطاوي ولا عنان ولا بتنجان .. بالرغم من إني كنت بأكره نفسي عشان حظي جه في الثانوية في مدرسة عسكرية .. وأنا من زمان شاب روش قبل ما يخترعوا الروشنة .. فكذا مره أتمسك واتحبس ويحلقوا لي شعري عشان مطولة وعشان مش لابس القرف اللبس الميري بتاعهم ، حتى في كلية التجارة كان في حاجة إسمها خدمة مدنية ولا مش عارف إيه برضوا كده بيفضل حابسك كام يوم تدريب في حوش الكلية عشان نعمل حركات ....

لكن تظل قواتنا المسلحة من ضمن الثوابت اللي بنتربى عليها ... فاول حاجه بنرضعها هي كُره إسرائيل والصهيونية وغن فلسطين باكملها هي أرضنا وحقنا اللي لازم يرجع لنا أجلاً او عاجلاً حتى لو تخلى عنها الجميع وباعوها ... ومعاها حب الجيش اللي بنعشقة في شكل البدلة الميري اللي بيلبسها أبويا وأخويا وعمي ... فمافيش بيت فيكي يا مصر ما فيهوش عسكري أو ظابط او شهيد راح في الحروب اللي خاضتها مصر طوال تاريخها ... انا أبويا حارب في اليمن .. واخويا راح الكويت ضمن قوات التحرير ... وبأفتخر بذلك وقرايبي منهم كتير بيخدموا الأن في جيشنا العظيم .. وانا متأكد إن كلنا بدون إستثناء كده وبنشعر بكده ..

وبالتالي عشان اخلط بين مجلس العصابة وبين الجيش وبين وزارة الدفاع كرمز .. فده اكبر غلط .. وخسايرة اكتر من مكاسبة .. وأهم خسارة له هاتكون إنقلاب الناس على كل اللي يحاول يقرب من الوزارة

تخيل معايا شوية عيال بلطجية اندسوا وطلعوا فوق سور الوزارة او أقتحموا مقراتها زي إقتحام مقر زبانية جهنم بتوع امن الدولة في مارس الماضي وبعتروا المستندات والأوراق وبهدلوا المكاتب ... هاتبقى مبسوط ؟ طب معاك .. اوك جو اهيد .. إيه الفايدة بقى ؟

وتفتكر حد هايسكت لك أصلاً ويسيبك تعمل كده أو تقرب ؟

أقسم بالله أنا اول واحد هاينزل يدافع عن الوزارة قبل العساكر وقبل أي حد ...

الحاجة التانية .. أنا مع التواجد في العباسية وحدودها فقط لمدة محددة لأُسجل إعتراضي على ما حدث من تسهيل المذابح وأنهار الدم اللي حصلت ... وانا مع الضغط على المجلس العسكري الزائل واللي هايتكتب أساميهم جنب أسامي مبارك بحروف من قطران ...

لكن مش مع إضعاف جيشنا او الضغط عليه وعلى ظباطة الغلابة اللي مالهمش ذنب إلا أنهم تحت قيادة حرامية ونهابين

ما لا تعرفه في أندفاعك زي العربية الفور باي فور اللي مافيهاش فرامل واللي هاتلبس بك إنت وحدك في الحيط

إن إسرائيل أول أمس .- ركز في الكلام - لأول مره من فترة طويلة يمكن من أيام حرب 73 .. تقوم بإستدعاء كامل الإحتياطي ...

أقولها تاني ؟

كامل الإحتياطي يا تيمور يا مراغي ... لنشر هؤلاء الجنود على الحدود المصرية وبعضها في الجولان على الحدود مع سوريا ... وحكومة النتن ياهو لم تُمهل الكنيست فرصة التصويت على مثل تلك القرارات الخطيرة وقامت بإتخاذ القرار منفردة زاعمةً أنها تتعرض لخطر ..

مرة أخرى ... حدودنا بقت ملتهبة يا تيمور ... والمجلس العسكري عارف وشايف ومبسوط وبيدفع الأمور نحو الكارثة والهاوية في وقت إحنا محتاجين فه لإستقرار عشان نبني بلدنا القوية ومن مصلحتنا إنها تفضل كده عشان يفضلوا على قلبنا

ويمكن ما تعرفش إن الدستور الإسرائيلي بيعتبر كل مواطن إسرائيلي هو جندي إحتياطي مدى الحياة حتى لو على كرسي متحرك .. حتى المُزز دول

إمتى الحرب تيجي بقى أنا عاوز أتطوع وأبقى عسكري مخله حتى.. ونهيص بقى ونلعب مع الأسرى دول على الجبهة

بس يا خوفي أقع انا أسير في الناحية الرجالي ... يا لهوي .. لأ يا عم أنا هاروح الناحية التانية ... بس إنت وأمثالك يا تيمون هاتخدموا في الجبهة الداخلية في مصر .. تحمي وزارة الدفاع في كوبري القبة او دار الأسلحة والذخيرة بتاعت الأفراح في صلاح سالم وتاكل جاتوه وسندوتشات جبنة رومي بس عشان تحرم ..

إذن لو إنت و6 إبريل وكافة القوى السياسية لم تقرأ المشهد والخريطة بالكامل .. يبقى هانروح في داهية

تخيل حضرتك رايح مشوار او جهة لا تعرفها .. وامامك خريطة واضحة .. وسعادتك بمنتهى التهور - انا باكلمك زي عُمر إبني الصغير - ركزت على النقطة او الهدف اللي إنت رايح له فقط بدون النظر إلى باقي تفاصيل الخريطة اللي كانت موضحه للكفيف بإن قدامك بحر غريق في الطريق .. ومع ذلك حضرتك مطنش ومكبر ومكمل وماشي في طريقك بالرغم من التحذيرات .. لحد ما خلاص قربت تقع في البحر .

مرة أخرى .. أنا مع التظاهر في التحرير بكرة ... ومع التواجد الرمزي في العباسية وفوق دماء الشهداء من الشباب المحترم لتذكير الدنيا كلها إننا مش هانسيب حقنا ودمنا .. أنا مع كسب الأرض والتأييد من المجلس العسكري وكشفه وكشف الاعيبه .. انا مع التهدئة اللازمة لإتمام الإنتخابات والإستقتال على الصناديق لمنع الشياطين إنهم ياخدوا نفسهم حتى أو يفكروا يلعبوا بالبلد ...

أي إحتكاك يا تيمون بعساكر الجيش مش هايجيب نتيجة عكسية ..

ثورتنا بدأت سلمية وهاتنتهي سليمة بإذن الله ....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اللي بتقوله ده مش اسمه تصعيد يا احمد ده اسمه كرنفال

وعلى فكره اغلب مداخلاتي هنا انما تعبر عن رأي انا الشخصي مش رأي الحركة - لذا وجب التنويه

التجارب الميدانية اثبتت للنشطاء امرين لا ثالث لهما

- الضغط المباشر على العسكر بيأتي بنتائج فورية مؤثرة والامثلة عديدة

- الجيش المصري استحالة يفتح النار بكثافة على حشود عزل بمئات الالوف ولو جائت الاوامر المباشرة بضرب النار سيمتنع واضعف الايمان بيكون فيه تحذير لفترة مؤقتة قبلها واطلاق رصاص في الهواء وده \ اللي انا مش الحركة \ بحشد لكي تصل الامور اليه ...

لو لم تستطع القوى السياسية توحيد صفوفها غدا لاسقاط العسكر - وافتكر كلامي ده كويس - لن يسلم العسكر في مصر السلطة وسيبقوا - ولو من خلف الستار - الى الأبد

رابط هذا التعليق

المجلس العسكري ابن الوارمه عاوز يعمل اعلان دستوري جديد يحدد فيه صلاحيات رئيس الجمهورية طبعا بعد ما ضمن جواري البرلمان ..

‎Kamal Khalil‎

عارف لما تدخل محل كشرى وتاكل الطبق المخصوص وبعدين تطلب كمالة ...دا الوضع اللى احنا فيه بالضبط ..المجلس العسكرى عمل اعلان دستورى مخصوص ودلوقتى عايز يعمل اعلان دستورى كمالة عشان يحدد فيه اختصاصات رئيس الجمهورية واكيد هيجمع الاحزاب عشان يطبخوا الكمالة سوا ..وهيكون الاجتماع فى محل كشرى ابو طارق .

رابط هذا التعليق

جالكم كلامي ...

‎Kamal Khalil‎

الرئيس القادم (أيا كان ) سيدخل قصر العروبة مثلا ..من سيحرسه؟..الاجابة : الحرس الجمهورى ..وقائد الحرس الجمهورى واحد من المجلس العسكرى ...لن يختارالرئيس القادم قائد حرسه ولا رئيس اركان الجيش ......سيكون عصام شرف جديد داخل قصر العروبة او سيكون مصيره مصير سيلفادور الليندى فى شيلى عام 1973 ...تسليم السطة اكذوبة كبيرة يصدقها كثير من الشرفاء ...لكن رويدا رويداستنكشف الحقيقة للجميع .

رابط هذا التعليق

وعلى فكره اغلب مداخلاتي هنا انما تعبر عن رأي انا الشخصي مش رأي الحركة - لذا وجب التنويه

- الجيش المصري استحالة يفتح النار بكثافة على حشود عزل بمئات الالوف ولو جائت الاوامر المباشرة بضرب النار سيمتنع واضعف الايمان بيكون فيه تحذير لفترة مؤقتة قبلها واطلاق رصاص في الهواء وده \ اللي انا مش الحركة \ بحشد لكي تصل الامور اليه ...

لو لم تستطع القوى السياسية توحيد صفوفها غدا لاسقاط العسكر - وافتكر كلامي ده كويس - لن يسلم العسكر في مصر السلطة وسيبقوا - ولو من خلف الستار - الى الأبد

ياباشا حتى لو الجيش فتح النار على مئات الالوف

انت خسران ايه

انت قاعد فى جده امام المكيف

لو مات الفين

هتقعد امام الكمبيوتر وتكتب لازم القصاص للشهداء

لازم نتحرك

ويموت الف تانى وانت لسه امام المكيف

وده اللى انت بتعمله من بداية الثوره

ابقى سلملمى على المكيف

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

ياباشا حتى لو الجيش فتح النار على مئات الالوف

انت خسران ايه

انت قاعد فى جده امام المكيف

لو مات الفين

هتقعد امام الكمبيوتر وتكتب لازم القصاص للشهداء

لازم نتحرك

ويموت الف تانى وانت لسه امام المكيف

وده اللى انت بتعمله من بداية الثوره

ابقى سلملمى على المكيف

الله يسلمك .....

رابط هذا التعليق

التيارات الاسلامية دلوقتي عملت عيشة واعلنت انها لن تشارك في مليونية الغد امام وزارة الدفاع .....

حزب النور اعلن انسحابه و الجبهة السلفية مش نازلين وابو اسماعيل اللي للاسف كنت بحترمه وبقدره قال ماليش دعوه باللي هناك والاخوان المتأسلمين رايحين يتفسحوا في التحرير والكتاتني بيعمل مرمه وراح يسبوس خشم طويل العمر

آه يابلد مافيكش ............ غير ثوارك

رابط هذا التعليق

تخلص المصريون من رئيس ذو خلفيه عسكريه لكنهم أحضروا الجيش كله..

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

ابو اسماعيل اللي للاسف كنت بحترمه وبقدره قال ماليش دعوه باللي هناك

ابو اسماعيل فقط قال "من كان معتصما من أجلي فليرجع

و أكد ان النعتصمين هناك من أجل قضايا عامة و من كافة الاطياف

مهم ان يقول هذا إزاء إصرار مريب و غريب على ربط هذا الاغتصام به و باستبعاده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...