اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مش حتمسكوها يا مجلس العسكر !

Recommended Posts

مكتب الارشاد و مجلس العسكر و قيادات الكنيسه ايد واحده

لازم قطعها !

قيادات الكنيسة عاوزه مصلحتها ،، فهي ترى ان نار المجلس العسكري ولا جنة. سيطرة الاسلاميين

لكن مش ملاحظ في عبارتك دي ان اللي بيفكر في ثورة في 25 يناير القادم. يبقى ساذج شوية

واقول لك ليه

في يناير الماضي كان كل الناس ضد مبارك ونظامه ....انما دلوقتي

قيادات الكنيسة مع استمرار المجلس ستون بالمائة. ٪ من الناس مع القوى الاسلامية واحزابها التي فازت في الانتخابات

هناك نسبة اخرى. من بقايا النظام السابق يهمها استمرار االمجلس

اذن فمن يتبقى للقيام بثورة ثانية في 25 يناير القادم....

والسؤال الاهم ماذا لو فشلوا؟؟؟؟

فكر كده في الموقف لو فشلوا....... هيبقى مفيش حاجة اسمها ثورة تاني. بعد كده. لانها هتكون استهلكت وفقدت معناها كما فقدت الكثير من المليونيات معناها بسبب. سوء التوقيت وبسبب عدم الاتفاق على الهدف

بنراهن على قوة المبدأ واثره في الوعي الجمعي للمصريين

اللي بطبعهم بيكرهوا الظالم الفاسد وبيتعاطفوا مع المظلوم وصاحب الحق

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 539
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

رأي أنا اخي العزيز رؤوف : لا تعارض أخي بين المسارين , فمسار نقل السلطة يسير على قدم وساق والذي إنتهى الجزء الأول منه بالإنتخابات البرلمانية التي انا شخصيا احترم نتيجتها وقلت ذلك في أكثر من مداخلة في المنتدى هنا , والمسار الأخر هو الفعاليات الثورية في الشارع

يد تبني ويد تثور , والإثنان لا يتعارضان

لما يصور البعض أن يد الثورة ستوقف يد البناء ؟؟ أو أن يد البناء ستوقف يد الثورة ؟؟؟

والله مش فاهم المؤيدين ايه دوافعهم اذا انت قلت ان انتقال السلطة يتم على قدم وساق

صحيح أخي رؤوف أن نقل السلطة قد بدأ

ولكن هذه الخطوات لنقل السلطة لم تأتي هكذا من فراغ , ولكنها أتت نتيجة لضغط الثوار في الشارع طوال السنة الماضية بعد الثورة

حتى الإنتخابات الرئاسية التي ستأتي في يونيو 2012 , كيف أتي هذا الموعد أخي رؤوف ؟ ألم يأتي بالضغط عن طريق الفعاليات الثورية التي حدثت في شهر نوفمبر 2011 والتي بفضلها بعد الله سبحانه وتعالى تم تقديم موعدها سنة كاملة بدلا من يونيو 2013 ( وهي الفعاليات التي كانت تلقى معارضة البعض ) ؟؟؟؟ فلماذا نتغافل عن دور الشباب ويدهم الثورية التي لا تعرف كلمات مثل ( الحنكة والحكمة) ولكنها تعرف قرارات وأفعال على الأرض ؟؟؟

مرة أخرى : يد الثورة مكملة ليد البناء الديموقراطي , وهي من تهيء وتعبد الطريق ليد البناء الديموقراطي لكي تعمل

طيب أخي رؤوف : إإتي لي بخطوة واحدة ( واحدة فقط ) إلى الأمام في المسيرة الديموقراطية منذ ثورة 25 يناير أتت بدون ضغط الثوار وبدون فعاليات ثورية في الشارع ؟؟؟

وحتى لا يكون الكلام مرسلا :

حل مجلسي الشعب والشورى بعد الثورة كيف تم ؟؟

بدء محاكمة الرئيس السابق ورموز الفساد كيف تمت ؟؟

إقالة بعض قيادات الداخلية التي شاركت في أحداث الثورة كيف تمت ؟

تغير القيادات الإعلامية للصحف القومية التي شاركت في تزيف وعي الشعب المصري طوال سنوات طويلة ماضية كيف تم ؟؟

قرار إنشاء صندوق لرعاية الشهداء والمصابين ( بصرف النظر عن مدى الرضا عن الخدمة المقدمة منه لهم ) كيف تم ؟

إلغاء وثيقة السلمي كيف تم؟؟

تقديم موعد الإنتخابات الرئاسية سنة كاملة من يونيو 2013 الى يونيو 2012 كيف تم ؟؟

كل الخطوات أعلاه تمت بفعل اليد الثورية على الأرض أخي رؤوف

وبالخطوات السابقة التي كان لليد الثورية الفضل بعد الله سبحانه وتعالى فيها تقدمت يد البناء للأمام وشقت طريقها

لذلك أقول لك أن اليد الثورية واليد التي تبني الديموقراطية يتكاملان ولا يتعارضان مطلقا

ومن نافلة القول أن الفعاليات الثورية مقصود بها التجمعات والتظاهرات المليونية السلمية للتعبير عن رفض أمر من الأمور أو المطالبه بمطلب ما , وليست الفعاليات الثورية هي التخريب أو الإعتداء أو الحرق أو النهب أو أي عمل فيه إضرار بالممتلكات العامة أو الخاصة

أعود لسؤالي مرة أخرى : إإتي لي أخي رؤوف بخطوة واحدة تمت دون الحركة الثورية على الأرض ؟؟

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

ولكن هذه الخطوات لنقل السلطة لم تأتي هكذا من فراغ , ولكنها أتت نتيجة لضغط الثوار في الشارع طوال السنة الماضية بعد الثورة

حتى الإنتخابات الرئاسية التي ستأتي في يونيو 2012 , كيف أتي هذا الموعد أخي رؤوف ؟ ألم يأتي بالضغط عن طريق الفعاليات الثورية التي حدثت في شهر نوفمبر 2011 والتي بفضلها بعد الله سبحانه وتعالى تم تقديم موعدها سنة كاملة بدلا من يونيو 2013 ( وهي الفعاليات التي كانت تلقى معارضة البعض ) ؟؟؟؟ فلماذا نتغافل عن دور الشباب ويدهم الثورية التي لا تعرف كلمات مثل ( الحنكة والحكمة) ولكنها تعرف قرارات وأفعال على الأرض ؟؟؟

مرة أخرى : يد الثورة مكملة ليد البناء الديموقراطي , وهي من تهيء وتعبد الطريق ليد البناء الديموقراطي لكي تنطلق وتعمل وتبني

طيب أخي رؤوف : إإتي لي بخطوة واحدة ( واحدة فقط ) إلى الأمام في المسيرة الديموقراطية منذ ثورة 25 يناير أتت بدون ضغط الثوار وبدون فعاليات ثورية في الشارع ؟؟؟

تغير القيادات الإعلامية للصحف القومية التي شاركت في تزيف وعي الشعب المصري طوال سنوات طويلة ماضية كيف تم ؟؟

قرار إنشاء صندوق لرعاية الشهداء والمصابين ( بصرف النظر عن مدى الرضا عن الخدمة المقدمة منه لهم ) كيف تم ؟

وبالخطوات السابقة التي كان لليد الثورية الفضل بعد الله سبحانه وتعالى فيها تقدمت يد البناء للأمام وشقت طريقها

لذلك أقول لك أن اليد الثورية واليد التي تبني الديموقراطية يتكاملان ولا يتعارضان مطلقا

ومن نافلة القول أن الفعاليات الثورية مقصود بها التجمعات والتظاهرات المليونية السلمية للتعبير عن رفض أمر من الأمور أو المطالبه بمطلب ما , وليست الفعاليات الثورية هي التخريب أو الإعتداء أو الحرق أو النهب أو أي عمل فيه إضرار بالممتلكات العامة أو الخاصة

أعود لسؤالي مرة أخرى : إإتي لي أخي رؤوف بخطوة واحدة تمت دون الحركة الثورية على الأرض ؟؟

لا اختلف مع حضرتك فى موضوع الضغط

بس كنا بنضغط لما يكون الطلب لم يتم وضع جدول زمنى له او الطلب لم يتم الحديث عنه

لكن ممكن تقول لى ايه طلبات ما يسمى بالثورة الثانية ؟ وهل لا يوجد اى جدول زمنى لهذه الطلبات ؟

تحرك ترس واحد فى الساعة يحرك كل التروس

وقد تحرك ترس الحرية ولا يمكن ايقافه

انا مع مليونيات يوم الجمعة مثلا لكن ثورة ثانية واعتصامات وغيره لا و10000000 لا

المرة دى مش خايف على البلد انا خايف على التضحيات والناس والشباب اللى هايتقدموا قرابين لاهداف شخصية

هل تعجيل تسليم السلطة يساوى وفاة شخص واحد فقط ؟ ايهم اهم ؟

اعمل مليونية واثنين واضغط مفيش مشكلة لكن ثورة وكسر الجيش وتقسيم مصر يبقى يستاهلوا اللى هايجرى

انا شايف اللى هايحصل فىاليوم ده

عشرة - عشين -مية الف هايتسحلوا ويشيلوا كل البلاوى اللى فاتت

ومش بعيد يشيلوهم قتل متظاهرى الثورة ومحمد محمود

والله كلامى ده خوف على شباب مصر وخوف على متقبل مصر

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

مرة أخرى : يد الثورة مكملة ليد البناء الديموقراطي , وهي من تهيء وتعبد الطريق ليد البناء الديموقراطي لكي تنطلق وتعمل وتبني

لا اختلف مع حضرتك فى موضوع الضغط

بس كنا بنضغط لما يكون الطلب لم يتم وضع جدول زمنى له او الطلب لم يتم الحديث عنه

لكن ممكن تقول لى ايه طلبات ما يسمى بالثورة الثانية ؟ وهل لا يوجد اى جدول زمنى لهذه الطلبات ؟

تحرك ترس واحد فى الساعة يحرك كل التروس

وقد تحرك ترس الحرية ولا يمكن ايقافه

انا مع مليونيات يوم الجمعة مثلا لكن ثورة ثانية واعتصامات وغيره لا و10000000 لا

المرة دى مش خايف على البلد انا خايف على التضحيات والناس والشباب اللى هايتقدموا قرابين لاهداف شخصية

هل تعجيل تسليم السلطة يساوى وفاة شخص واحد فقط ؟ ايهم اهم ؟

اعمل مليونية واثنين واضغط مفيش مشكلة لكن ثورة وكسر الجيش وتقسيم مصر يبقى يستاهلوا اللى هايجرى

انا شايف اللى هايحصل فىاليوم ده

عشرة - عشين -مية الف هايتسحلوا ويشيلوا كل البلاوى اللى فاتت

ومش بعيد يشيلوهم قتل متظاهرى الثورة ومحمد محمود

والله كلامى ده خوف على شباب مصر وخوف على متقبل مصر

غيرك يا رؤوف يلقي الكلام ولا نلقي له نحن بالا

طيب

فسر لي بعد اذنك المفردات اللي وردت على لسانك دي :

- اهداف شخصية ّ!

- كسر الجيش !

- تقسيم مصر !

- لاتوجد طلبات للثورة الثانية !

- يستاهلوا اللي حيجرى ليهم !

ايه اللي جرى لك يا رؤوف !!

رابط هذا التعليق

غيرك يا رؤوف يلقي الكلام ولا نلقي له نحن بالا

طيب

فسر لي بعد اذنك المفردات اللي وردت على لسانك دي :

- اهداف شخصية ّ!

- كسر الجيش !

- تقسيم مصر !

ايه اللي جرى لك يا رؤوف !!

تيمور انت عارفنى على المستوى الشخصى كويس وعصام ابو الفتح عارفنى ايضا

وعارف انى مش الشخص اللى يتضحك عليه وانى أبنى ارائى بعد تفكير ودراسة

انا اتفق معك فى الاهداف تيمور ولكن اختلف فى طريقة معالجة الامور

وهاجوبك على اسالتك

- اهداف شخصية ّ!

طبعا ولو كان حزب الثورة او الكتلة المصرية فاز ولا كان حد اتحرك وكنتوا وقفتوا وراهم وقولتوا هايجيبوا حقنا

لكن بعد الانتخابات خسرتم مجلس الشعب والنقابات وايضا كرسى الرئاسة اللى قلت فيه فرص مرشحينكم اللى طبعا لن يحزوا موافقة الاخوان ولا السلفيين

بالتالى ماخدتوش حقكم بالانتخابات عايزين تاخدوه بالقوة واكرر تيمور كلامى مش على 6 اكتوبر بل على كل من يدعم هذه الثورة

- كسر الجيش !

طبعا انت عايز تطرد الجيش وقياداته وتعامله مثلا زى ما هاتعامل مبارك وتقولى مش هاتخسره ولا تكسره ؟ انت شفت اللى بيحصل فى ظباط الشرطة بعد انساحبهم وطردهم ؟

والله باكلم اخويا بيقولى الظباط كانوا بيستخبوا من الناس وبيخافوا ينزلوا من بيوتهم ودى داخلية

اكسر الجيش واتوكل على الله قابل اسرائيل بقى

- تقسيم مصر !

طبعا الحاجة الوحيدة اللى واقفة امام تقسيم مصر الى 3 دول هو الجيش دولة نوبية ودولة مسيحية ودولة مسلمة وقولى اول مرة نسمع الكلام ده

طبعا طلباتكم تسليم الرئاسة الى رئيس مدنى وهايحصل مفيش اى انسان قال لا مش هايحصل او قال عايزين عسكرى يمسك وماتقوليش توفيق عكاشة مثلا هو والبط اللى معاه

وباقى الطلبات محاربة مبار

طبعا مش عارف اللى هايجرالكم وده بيدل على جهل بقوة عدوكم المفترض

وباقولها ليك هاتتسحلوا ومش هايبقى فيه ديه وهايتم معالجة الامر بطريقة الجيش وهى انه يخلص مرة واحدة وصدقنى اللى خدم فى الجيش عارف طريقة التفكير ومعنى كلمة تنفيذ الاوامر

وعلى فكرة لن تجدوا اى دعم من غالبية الشعب اللى مضحوك عليه فى نظركم

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

ايه العلاقة بس بين تسليم السلطه وطرد الجيش وتقسيم مصر ؟؟

انت حد لعب في دماغك يا رؤوف ماكنتش كده

ومين قال ان الثورة مستمرة او الكتله لو كانت فازت ماكناش طالبنا العسكر بتسليم السلطه ؟؟

عن نفسي انا انتخبت الوسط وزمايلي كتير انتخبوا الحرية والعدالة وبيندموا بعد التصريحات الاخيره على اختيارهم

كل الحكايه تقديم الموعد من يونيو 2012 ليناير 2012 لضمان عدم تدخل العسكر في صياغة الدستور و انتخابات رئيس الجمهورية و قطع الطريق على الطبخه التي تتم الآن بين الاخوان المسلمين والمجلس العسكري للخروج الآمن

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

ياريت كل اعضاء 6 ابريل يقرو الناس كاتبة اية !

ماتعرفش ان دول لجنه الكترونيه !!

عموما الواحد بيقول اللي بيمليه عليه ضميره حتى لو واقف لوحده

رابط هذا التعليق

ربما الشعب المصري تمآ اصبح بسببكم لجنة اليكترونية

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

ربما الشعب المصري تمآ اصبح بسببكم لجنة اليكترونية

ما حصلش والا كان الفلول وابناء مبارك و مريدي توفيق عكاشه اصبحوا بالملايين مش 112 واحد فقط

الشعب ده حويط وابن بلد ومعديها بمزاجه وعارف مين النضيف من الوسخ

عشان كده احنا ماليين ايدينا منه وعارفين انه مايغلبوش غلاب

بص يا ابو محمود

انت عليك تعلن مطالبك و توضحها وتدافع عنها بكل اخلاص

الشعب استجاب

فبها ونعمت وىهي المصلحه مصلحته الثوار لا ناقة لهم في السلطه ولا جمل

ما استجابش هو حر المال ماله والبلد بلده

بس لما يقلب العسكر ظهر المجن ماحدش يلوم على شبابها انهم ما اتحركوش

و ما على الرسول الا البلاغ المبين

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

وصلنى عبر الفيس بوك:

لية تسليم السلطة لمجلس الشعب 25 يناير 2012 ؟

تسليم سلطه لمجلس الشعب ليه؟ هقولك بلبلدي كده لية :

احنا انتخابنا ناس ومفيش اي معني لاستمرار ناس تانيه كانت تابعه لحسني مبارك وحسني مبارك الي عينهم وسلمهم السلطه.

وشرعيتهم كمان مؤقتة واستلموا السلطه ساعتها عشان مكنش فيه غيرهم وقتها زي ما بنسمع اليومين دول : طب هنسلمها لمين ؟؟؟؟

لكن دلوقت بقي فيه سلطه منتخبة دلوقت من الشعب

يبقي تتسلم السلطه لرئيس مجلس الشعب

طب هيقولك ما نصبر ونستي دا خلاص فاضل 6 شهور ويسلموها

اقولك انا :

عصفورا في اليد خيرا من 6 شهور علي الشجرة !!

بمعني :

هات ليا حاجه ايجابية عملها العسكر خلال السنة الي فاتت الي كان بيحكم فيها واستلم فيها الحكم من المخلوع

هتلقيها سنة دمويه كلها سحل وقتل واصابات واعتقالات + هات ليا بوادر ان الاسعار للمواد العذائية او اي شئ تاني بتستهلكة بشكل شبة يومي سعرة ثبت حتي من بعد الثورة !! مش هقولك بيرخص !

هتلاقي الحاجه ولعت نار وكمان مش موجوده زي انابيب البوتاجاز وازمة البنزين و ازمة السولار حاليا ..

كفاية عليهم كده ويسلموها لسلطة مدنية زي ما قالو في 15 فبراير 2011 لو مش فاكر شوف دة

http://www.youtube.com/watch?v=qR8X19_YU-Y&feature=player_embedded

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

رغم اني مسلم مصري وحفيد الامام الاكبر ,,

لكن رجل الدين المسيحي الشجاع ده احب الى قلبي من مشايخ السلطان وحملة المباخر بتوع والله يا اخوان وهات مسح جوخ للعسكر

ولا يفوتني ان انتقد موقف القياده في الكنيسه والبابا شنوده من ممالئة العسكر اللي ايديهم ملوثة بدماء المصريين

http://www.youtube.com/watch?v=0D2sjg-_HTY&list=UUEYQKR59BxLLODbZM9X1a4g&index=1&feature=plcp

رابط هذا التعليق

كلاكيت تاني مره

سيناريو اسقاط النظام

http://www.youtube.com/watch?v=QDTpm5xcjMM

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اضراب 11 فبراير لابد ان يشمل مجلس الشعب ايضا

مافيش جلسات لحين تحقيق مطلب تسليم السلطه

رابط هذا التعليق

اضراب 11 فبراير لابد ان يشمل مجلس الشعب ايضا

مافيش جلسات لحين تحقيق مطلب تسليم السلطه

عزيزى تيمور صحيح نحن نختلف شيآ ما فى الفكر لكن الهدف ربما يكون واحد وهو مصر

عزيزى الاضراب سيكون غير مجدى وعطلة لبعض الناس اللي مش هتستحمل تعيش يوم من غير طعام

عزيزى بما انك تعلم مثلى تمامآ ان مصر بها ما يقرب من ال35 مليون دون خط الفقر اذآ لماذا لا نبحث عن شيئ يجتمع الناس علية لماذا يصر البعض على ايذاء شريحة من الشعب ناهيك عن اصحاب الاشغال وما يتهددهم من تعطيل منذ قيام الثورة صدقنى اكلمك بصراحة وممكن تسأل المهندس ياسر كم خسارتى من توابع الثورة وضياع الكثير من امثالى لمصانعهم لقد اعلق الكثير من اصحاب الاعمال مصانعهم وورشهم بسبب تردى الوضع الامنى فهل من سبيل لعدم خلق قلاقل تؤدى الى النفور من الثوار وما يستتبعة من قطع المعايش الكثير من العمال والفلاحيين البسطاء عندها سيلتف حولكم الثوار والعمال والفلاحين واصحاب الاعمال فأنظرو بعين حكيمة الى المجتمع ككل ولا تركنو لحالات امثالكم ممن يعيشون فى يسر وامثالى الحمد للة على النعمة

عزيزى اكلمك واعرف مدى اختلافنا معآ فقط فى الفكر وليس فى حب مصر فلو تقاربت وجهات النظر سيرتاح الكثير ممن شملهم تبعات التعطيل لموجات الثورة اكلمك نيابة عن العمال البسطاء والفلاحين وغيرهم من العجزة والمسنين والمرضى الذين يفترشون الشوارع ويلتحفون بالسماء

عزيزى لماذا لا يبحث الثوار على عمل يثمن موقفهم للشعب كمراقبة الاسواق والعمل على الضغط لتوفير السلع والمطالبة بتحسين الخدمات ويعلنون هذا للشعب جميعآ بكل طوائفة حتى يتعرف الشعب على قوتهم من خلال الضغط على السلطة ايآ كانت عسكرية او تشريعية للعمل على تخفيف الاعباء على الفقراء والمحاربة والمقاومة لكل الفاسدين ومن الممكن ان تجدو الكثير من المساعدة من شرفاء كثر تمتليئ بهم مصر

محمود

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

صباح الخير ابو محمود

العيب مش في الثوار

ما احب ماعليهم يشوفوا اعمالهم او دراستهم

العيب ع المجلس العسكري اللي راكب دماغه وبيتفرج ع البلد بل ومتورط ايضا في ما وصلت اليه من انهيار

انا ممكن اسيب اطفالي يا كلوا بذور القمح كلها اللي في البيت ونعيش بقيت السنه جعانين

لكن الافضل ان امنع عنهم بذور القمح واجوعهم كام شهر عشان ازرعها بساتين تكفيهم العمر كله

تحيتي ,,

رابط هذا التعليق

نوراة نجم عن صفحة مصر بوك :

عبد الناصر ساب الجيش و الجيش محصلوش حاجة.

السادات ساب الجيش و الجيش محصلوش حاجة.

ابو غزالة ساب الجيش و الجيش محصلوش حاجة.

الجمسي ساب الجيش و الجيش محصلوش حاجة.

عبد الحكيم عامر ساب الجيش و الجيش محصلوش حاجة.

... المخلوع اتخلع و الجيش محصلوش حاجة.

لو طنطاوي سلم السلطة إسرائيل هتحتل مصر و العساكر مش هتعرف تحارب و الجيش هيبوظ و البلد هتولع و السياحة هتقف و البورصة هتقع و الديون هتزيد و الزمالك هياخد الدوري و الاهرامات هتتهد و الطويل هيبقي قصير و الابيض هيبقي اسود و مهند هيسيب نور و البلاك بيري هيغلي والأهم بقى .......

لو طنطاوى سلم السلطة أنا هعنس ومش هجوز:DD

يرضيكم كدة ؟؟ منكم لله خربتو البلد

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

يومك الاخير انهارده يا طنطاوى ان شاء الله باذن الله يا خاين

العين بالعين والسن بالسن والحرمات قصاص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...