اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

السعودية تقرر نقل قنواتها الفضائية من النايل سات

ذهبية

Recommended Posts

جدة - أ ش أ - قال وزير الثقافة والإعلام السعودى الدكتور عبد العزيز خوجة إن أسباب نقل القنوات الفضائية السعودية إلى القمر الصناعي "عرب سات" يعود إلى أنه يغطي نفس مناطق "نايل سات"، لكنه أقل تكلفة ويغطى كل دول أوروبا.

وأضاف خوجة أن القنوات السعودية استفادت من فارق التكلفة بين "عربسات"، و"نايل سات" في توسيع التغطية لتشمل أوروبا وأمريكا

والشرق.

ووعد خوجة المبتعثين من الطلبة السعوديين في الخارج بمشاهدة المباريات بقوله: "أعد جميع المبتعثين بأنهم سيشاهدون جميع مباريات الدوري عبر (عرب سات)، و(هوت بيرد)، ومحطات الكيبل".

وأشار إلى أن وزارة الاعلام السعودية تسعى إلى أن تصل القنوات الرياضية لجميع السعوديين في الداخل والخارج، وبأكثر من طريقة

عندما شاهدت المعتمرين المصريين و هما فى مطار جدة ويقولوا بصوت واحد مقصودة مقصودة بمعنى ان السعودية قاصدة دة معاهم تشككت جدا فى الامر لان السعودية بلد شقيق

لكن بعد الخبر دة ياترى الوضع هيكون اية ؟؟؟

هل هنشهد تصرفات احاية الجانب لم نشاهدها من قبل بين علاقتنا الوطيدة مع بعض

هل لو حدث اصدار حكم على مبارك دى هتكون بداية لاشياء لم نكن نتوقعها

كما نرى هذة الايام تصرفات من بلاد شقيقة ليس لها تفسير عندى

ارجو ان اسمع منكم ما يطمنى لانى بدات اقلق من علاقاتنا الخارجية تكفينا جدا مشاكلنا الداخلية اللى كل يوم لا ارى فيها ما يطمئن

ولست بحاجة ان اسمع اخبار مثل تلك اجد فيها اقتصادنا ينهار و ياتى اليوم اللى نقول الظلم كان احسن من الجوع

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

هيعملوا إيه يعنى؟

هيعملوا أكتر من اللى عملوه أيام السادات بعد إتفاقية الزفت مع الكيان الصهيونى .. لن نتنازل إن شاء الله عن محاكمة العميل مبارك و باقى شلته ..بلاش قلق

الحمد لله الذى جعل الرزق من عنده سبحانه و تعالى بس مش من أحد من خلقه .

رابط هذا التعليق

لا داعي لهذا القلق يا اخت ذهبية

لا أعتقد أن هناك تعمد فى هذا القرار للاضرار بمصر

ولو كان هناك تعمد يا أختي الفاضلة فلا مشكلة , فنحن على الحق وهذا شان داخلي بحت , ومن يقف مع الظالم فنسال الله أن يرد كيده فى نحره , ولم ولن نتنازل عن محاكمة مبارك وأذنابه .

وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم , ولعل وعسي هذه التصرفات تكون طريق الشعب المصري للتخلص من التبعية الاقتصادية مع أي جهة كانت .

رابط هذا التعليق

تأسيس اقتصاد يعتمد علي اسس علمية حقيقيه والاهتمام بالزراعة وتطوير الصناعة والتعليم هو مايجب ان نهتم به

لقد خسرت مصر من تطبيق نظام الخصخصة بالطريقة المباركيه....

لان الخصخصة في حد ذاتها كنظام ناجح في معظم الدول التي قامت بتطبيقه....

فلا داعي للبكاء علي نظام اقتصادي فاسد

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

اختي ذهبية .. مش مقصودة مقصودة زي ما حضرتك قلتي

مش هاتكلم ان القرار دا قرار سيادي .. وان من حق المملكة تعمل كدا سواء حصلت ثورة او لا .. بس هاكلمك بالواقع فعلا

لم تتغير الاوضاع لكن اللي تغير فعلا هو التربص .. تربص تقوده جهات صحفية مسيسة بغرض تشويه سمعة السعوديةبالداخل المصري لكسب اكبر قدر ممكن من المكاسب السياسية

يعني بالعربي حرب داخلية بين تيارات مصرية .. ليس للسعودية فيها ناقة او جمل

اخبار زي دي لو حصلت قبل الثورة لمرت مرور الكرام .. لكن بعد الثورة تتفسر بألف تفسير

هو قرار تجاري بحت ..

يعني لو قلنا ان السعودية تعمدت تلغي قنواتهابالنايل سات معاقبة للمصريين على الثورة لكان الاولى ان توفر 4 مليارات دولار التي قدمتها دعم لمصر الثورة

ولحاولت ان تتعاقد مع 2000 طبيب من اي جنسية اخرى غير المصرية

اللي حصل يا سيدتي الفاضلة ان السعودية قامت بتأسيس اربع قنوات رياضية جديدة لانها احتكرت الدوري السعودي

وفيه عدد كبير من الشباب المبتعثين لاوروبا وامريكا اللي عاوزين يتابعوا الدوري السعودي .. ومن حقهم ان الدولة تبحث عن التغطيات الاشمل للوصول اليهم

بس .. هي دي الحكاية

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

ده كان هتاف المظاهرات النهاردة اثناء مرورها امام السفارة السعودية :closedeyes:

طيب كويس اللي ما هدموش الجدار ولا علموا على السفارة

وما نزلوش العلم

smk:

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

مش هاتكلم ان القرار دا قرار سيادي .. وان من حق المملكة تعمل كدا سواء حصلت ثورة او لا .. بس هاكلمك بالواقع فعلا

لم تتغير الاوضاع لكن اللي تغير فعلا هو التربص .. تربص تقوده جهات صحفية مسيسة بغرض تشويه سمعة السعوديةبالداخل المصري لكسب اكبر قدر ممكن من المكاسب السياسية

اخبار زي دي لو حصلت قبل الثورة لمرت مرور الكرام .. لكن بعد الثورة تتفسر بألف تفسير

هو قرار تجاري بحت ..

يعني لو قلنا ان السعودية تعمدت تلغي قنواتهابالنايل سات معاقبة للمصريين على الثورة لكان الاولى ان توفر 4 مليارات دولار التي قدمتها دعم لمصر الثورة

اللي حصل يا سيدتي الفاضلة ان السعودية قامت بتأسيس اربع قنوات رياضية جديدة لانها احتكرت الدوري السعودي

وفيه عدد كبير من الشباب المبتعثين لاوروبا وامريكا اللي عاوزين يتابعوا الدوري السعودي .. ومن حقهم ان الدولة تبحث عن التغطيات الاشمل للوصول اليهم

بس .. هي دي الحكاية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رأيي الشخصي يا ساري

ان توقيت خبر زي ده خاطيء جدا جدا

انت بتفترض ان فيه حالة من التربص بهدف الوقيعةبين البلدين

في الحالة دي اعتقد ان الذكاء السياسي يحتم اني افوت الفرصة علي اي قرار قطعا سيساء فهمه و تفسيره حتي من اكثر اصحاب النوايا الحسنة

لما نكون لسه بنعالج في ازمة المعتمرين و المعاملة المهينة اللي حصلت و بعدين يطلع قرار آخر

اي قاريء عادي هيقول لنفسه هل دي خطوات مسيسة؟؟؟

اللي نشر الخبر ده مجرد نشر الخبر لكنه في حالة صحته موجود علي ارض الواقع

يعني ماحدش قاعد بيصطاد علشان يطلع للسعودية خطأ ما

رايي الشخصي

لو فعلا فيه اتفاقية زي كده

يبقي من حقي كمواطن مصري افسرها بطريقة خالية من اي حسن نية

والحقيقة يا ساري انا استغربت لما ذكرت موضوع الدعم ال 4 مليارات اللي تم تقديمهم لمصر الثورة

لان الدعم اللي بتحتاجه مصر الثورة دلوقتي مش فلوس

حاجة كده بنقولها في الصعيد

وقفة رجالة

و بالمناسبة ده نفس الكلام اللي قولته في السفارة المصرية عند زيارة دكتور شرف و بشرنا فيه ان حكومة الامارات راح تنفحنا كااااااااام مليار...(ده في عز ازمة ان الفيزات بتاعت المصريين مبهمة و محدش عارف راسه من رجليه)

احنا مش محتاجين فلوس يا بشر

مش محتاجين فلوس

و للاسف من ساعتها دكتور شرف نزل من عيني تماما

ده رايي الشخصي

و الحل اللي قدمه استاذنا ابراهيم

انتم لكم القرار السيادي حقكمفي شئونكم الداخلية و الاقتصادية

و احنا كمان باذن الله هنكمل ثورتنا...حقنا و مش هنتخلي عن اي فتفوتة فيه

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

يا جماعة الحكومات العربية كلها خايفة من حكاية الثورة .... و خوف حكامها اشد من محاكمة راس النظام عندنا

تخيل حاكم مثل ملك البحرين المبتسم دايما يوم محيقع حيعمل شعبه ايه فيه بعد ان استعدى دول التعاون الخليحى عليه

ملك السعودية امراءه يزدادون غناءا و شعبا فيه فقراء و بطالة و تكميم افواه

فلابد من خلق نوع من العداء بين الشعوب و نحن حتى يتم نبذ افكارنا معتقدين ان ذلك ممكن يجعلنا اكثر تخبطا فيضرب بنا المثل و نكون عبرة و عظة لمن يفكر فى تغيير حاكمه فسوف يكون حاله مثلنا

و ممن يكون صفوت لعب الدنيئة معهم و هددتهم سوزان كما اشيع

ربنا معانا اكيد

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

لا داعي لهذا القلق يا اخت ذهبية

لا أعتقد أن هناك تعمد فى هذا القرار للاضرار بمصر

ولو كان هناك تعمد يا أختي الفاضلة فلا مشكلة , فنحن على الحق وهذا شان داخلي بحت , ومن يقف مع الظالم فنسال الله أن يرد كيده فى نحره , ولم ولن نتنازل عن محاكمة مبارك وأذنابه .

وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم , ولعل وعسي هذه التصرفات تكون طريق الشعب المصري للتخلص من التبعية الاقتصادية مع أي جهة كانت .

اتمنى ان يفهم الثوار و الشعب المصرى اننا محاربون من الداخل و الخارج على الاقل نحقق الاكتفاء الداخلى حتى لا نخاف

من احد ولا نكون تابعين كما كنا فى زمن المخلوع

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

هو قرار تجاري بحت ..

بس .. هي دي الحكاية

طبعا اتمنى ان يكون خبر ليس ورائة هدف سياسى و يكون تفسيرك صحيح

لكن ازمة المعتمرين مجرد صدفة ايضا

اعتقد انها مجرد مجرد بداية و اتوقع تصرفات من هذا القبيل قريبا

الفكرة هل نحن مستعدين فى ظروفنا الحالية لتك المفاجات

ام بالنسبة للفلوس و زى ما حضرتك اكيد بتابع الاخبار ان كل الدول اللى بعد الثورة عرضت فلوس ومساعدة

لم تصل منها لخزينة مصر اى مليم دة مجرد فرقعة اعلامية فقط لا غير

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رأيي الشخصي يا ساري

ان توقيت خبر زي ده خاطيء جدا جدا

انت بتفترض ان فيه حالة من التربص بهدف الوقيعةبين البلدين

في الحالة دي اعتقد ان الذكاء السياسي يحتم اني افوت الفرصة علي اي قرار قطعا سيساء فهمه و تفسيره حتي من اكثر اصحاب النوايا الحسنة

لما نكون لسه بنعالج في ازمة المعتمرين و المعاملة المهينة اللي حصلت و بعدين يطلع قرار آخر

اي قاريء عادي هيقول لنفسه هل دي خطوات مسيسة؟؟؟

اللي نشر الخبر ده مجرد نشر الخبر لكنه في حالة صحته موجود علي ارض الواقع

يعني ماحدش قاعد بيصطاد علشان يطلع للسعودية خطأ ما

رايي الشخصي

لو فعلا فيه اتفاقية زي كده

يبقي من حقي كمواطن مصري افسرها بطريقة خالية من اي حسن نية

والحقيقة يا ساري انا استغربت لما ذكرت موضوع الدعم ال 4 مليارات اللي تم تقديمهم لمصر الثورة

لان الدعم اللي بتحتاجه مصر الثورة دلوقتي مش فلوس

حاجة كده بنقولها في الصعيد

وقفة رجالة

و بالمناسبة ده نفس الكلام اللي قولته في السفارة المصرية عند زيارة دكتور شرف و بشرنا فيه ان حكومة الامارات راح تنفحنا كااااااااام مليار...(ده في عز ازمة ان الفيزات بتاعت المصريين مبهمة و محدش عارف راسه من رجليه)

احنا مش محتاجين فلوس يا بشر

مش محتاجين فلوس

و للاسف من ساعتها دكتور شرف نزل من عيني تماما

ده رايي الشخصي

و الحل اللي قدمه استاذنا ابراهيم

انتم لكم القرار السيادي حقكمفي شئونكم الداخلية و الاقتصادية

و احنا كمان باذن الله هنكمل ثورتنا...حقنا و مش هنتخلي عن اي فتفوتة فيه

تقبل تحياتي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا لماضة بخصوص مسألة التوقيت اولا .. لازم نعرف طبيعة الموضوع اللي احنا بنتكلم فيه دلوقتي هو ايه من كل ابعاده ومش من الزاوية المصرية فقط

وبعد كدا نقدر نحكم ونقول ان كان القرار التجاري دا بمحله او لا

وبصفي متابع للدوري السعودي واشجع الهلال زي ما تعرفي هاقدر افتي بالموضوع دا

tot::

في السابق كان الدوري السعودي ينقل على قنوات الجزيرة الرياضية وكان بثها على النايل سات

وزي ما بتعرفي برضو كثرة اعداد المبتعثين السعودين .. وان عددهم في بريطانيا وحدها كمثال يتجاوز العشرين الف مبتعث

اللي حصل خلال السنة اللي فاتت ان شكاوي كتير وصلت لوزارة الاعلام السعودي والرئاسة العامة لرعاية الشباب من المبتعثين تطالب بايجاد حلول لمشاهدة المباريات لان قنوات الجزيرة الرياضية اللي تبث من النايل سات لا يصل بثها بكل بساطة لتلك المناطق

وانهم بيضطروا يشاهدوا الدوري عبر مواقع النت اللي بتكون اون لاين

لم تكن وقتها وزارة الاعلام ولا الرئاسة العامة لرعاية الشباب بقادرة على حل مشكلتهم للاسف .. لانهم مرتبطين بعقد مع قناة الجزيرة الرياضية لمدة سنة ..

والجزيرة الرياضية مش مسؤولة عن المبتعثين ..ومش هتغير اقمارها ولا تغطياتها عشان خاطرنا

لان القرار تجاري بحت وفيه شروط جزائية وما الى ذلك

وفي لفتة ابوية من خادم الحرمين الشريفين قرر ان الدوري بينقل ابتداء من هذه السنة عبر قناة السعودية الرياضية ، حتى يتمكن المبتعثين من مشاهدة الدوري وقرار نقل الاحتكار مالوش اي علاقة باي ثورات .. و تنطرح المناقصة كل سنة بعد انتهاء الموسم للوسيلة الاعلامية الناقلة

ما تقوليش دلوقتي وانا مالي ومال الهلال والدوري السعودي .. معليش .. لازم تفهمي الصورة بشكل كامل

طيب .. السعودية الرياضية موجودة في عربسات اصلا .. بس عشان تنقل الدوري بشكل احترافي محتاجة اربع قنوات على الاقل

لان في الدوري بتاعنا ممكن تقام اربع مباريات بنفس التوقيت

ومن هنا اعلنت وزارة الاعلام السعودية عن اطلاق اربع قنوات رياضية سعودية جديدة .. وعشان تصل للمبتعثين لابد من نقلها عبر عربسات والهوت بيرد

لان تغطيتهم اشمل .. ولان برضو فارق التكلفة بصالح النقل من النايل سات

نجي دلوقتي ونقول ان التوقيت كان غلط .. يعني معليش بلاش المبتعثين يتفرجوا على الدوري بتاعهم عشان يزيد دخل ادارة النايل سات ؟؟

وانا اتكلم هنا عن ادارة النايل سات التجارية .. مش عن دولة مصر

وحتى لما اتكلم عن وزارة الاعلام السعودية فأنا مش باتكلم عن الدولة السعودية .. انا اتكلم عن ادارة العقود اللي بوزارة الاعلام

يعني علاقة تجارية بحتة .. بين طرفين تجاريين

العالم اللي بمصر كانوا زعلانين من احتكارية صالح كامل .. كان ينفع نقول لهم مالكمش حق باللي تقولوه عشان ما تلخبطوش العلاقة بين مصر والسعودية ؟؟

دي شركات تجارية مع بعض ..والمستهلك من حقه يشوف مصلحته بغض النظر عن اي وجهة نظر سياسية .. والواجب ان المسؤول يشوف مصلحة شعبه بالاول

يعني الدوري السعودي خسر حقوق البث اللي كانت بتوصله من الجزيرة الرياضية اكراما للمواطن السعودي المبتعث .. وهي دي بنظري الخصخصة الرشيدة اللي تتأمم حسب الحاجة وحسب المصلحة

التوقيت الان لماذا بدأ ..؟ باختصار لأن الدوري السعودي قد بدا البارحة .. والقنوات تدشنت مطلع هذا الاسبوع

يعني لو كان الدوري السعودي بدا قبل هذا التاريخ كان قرار النقل بيكون بوقتها .. سواء قبل الثورة او بعده

ده فيما يتعلق بمسألة التوقيت .. وهاعيب على حكومتنا انها تخلي مصلحة مواطنيها تأتي ثانيا بعد ارضاء الشركات

يعني الوليد بن طلال لما باعت له الحكومة المصرية فدادين ارض توشكي بسعر بخس .. كان بنفع وقتها نقول بلاش المصريين يزعلوا عشان يرضى الوليد والمنتفعين وعشان خاطر المستثمرين السعوديين اللي بمصر ..؟

مهو برضو يا لماضة مش ممكن تتحول الثورة المصرية لهولكوست لازم تتنازل كل الدول عن مصالحها التجارية المشتركة مع مصر ولا يبقوا ضد الثورة وضد مصر وضد كل الكلام الكبير بتاع جريدة المصري اليوم والدستور

نجي بقى لمسألة الذكاء السياسي وربط عدة احداث ببعضها

لما اكون مصري وعارف ان فيه تيارات معينة تتهم دائما بانها تتلقى تمويل من السعودية

وعارف في الجو السياسي المشحون حاليا في مصر .. واللي يسعى فيه كل طرف انه يستعمل كل الادوات للنيل من خصومه يبقى انا كمتلقي لازم اكون واعي واكون محايد بكل الطوفان من الاخبار اللي اسمعه من هنا وهناك

وما اسلمش عقلي لكل اللي يتقال

ينطرد طالب من مدرسة بالكويت .. يبقى عشان ثورة مصر

كأنه مفيش طلاب انطردوا من قبل الثورة

ينطرد دكتور مصري من جامعة سعودية .. وتجي الدستور ولا المصري اليوم ولا موقع مصراوي يستغلوا الحادثة عشان يضربوا خصومهم السلفيين وبيقولوا بصوا يا مصريين وشوفوا الجماعة اللي بيدعموا السلفيين بيعملوا ايه بالمصريين

يتعثروا ركاب مصريين في رحلة .. و تبقى المشكلة مش بالحجوزات ولا باي حاجة .. لا .. المشكلة تبقى عشان الثورة وعشان محاكمة مبارك وعشان مش عارف ايه

بالمناسبة انا لا ابريء الخطوط السعودية ابدا .. وانا شخصيا منضم لجروب مقاطعة الشركة دي .. اللي باعتبرها اكبر شركة نصب

وبنفس الوقت مش باقول ان المعتمريين المصريين لا يتحملوا ايضا جانب من المسؤولية وان كان الخطأ الاكبر على الخطوط السعودية

ويكفي في هذا الصدد ان هيئة الطيران المدني السعودية غرمت الخطوط السعودية وشركات خطوط اخرى غرامات في اثناء التحقيق بالحادثة دي

وليس المعتمرين المصريين وحدهم هم الذي عانوا فنحن السعوديين لطالما عانينا من سوء خدمات هذه الشركة

الحجاج التونسيين ايضا علقوا في مطار جدة .. علما بان الخطأ في حالتهم كان من تأخر خطوط طيرانهم هم وليست الخطوط السعودية

هتقولي تونس ايضا معاقية .. هاقول وكمان المعتمرين الجزائرين والباكستانيين والبنغال .. و قبل سنوات تعرض المعتمرين الاوربيين لنفس الاشكال

فيه سوء في الخطوط نعم ..

بس نسيس القضية .. ده اللي مش ممكن نقبل بيه

والخبر بتاع النايل سات ما كدبتوش انا .. ولا قلت انه مش حقيقي .. عشان تقولي ازاي تقول تربص على خبر موثق وصحيح

انا اللي باقول عليه تربص .. هي التخمينات اللي بتطلع ورا الخبر .. ويبقى مطلوب من السعودية تتنازل عن كل مصالحها التجارية ولا التهمة بتكون جاهزة .. دول بيكرهوا ثورتنا

او نقول عن اي اشكالية تحصل لاي مقيم مصري بالسعودية او اي مشكلة لمعتمر او حاج .. دي مقصودة مقصودة

انا اعتز بالثورة المصرية جدا .. واتمنى ان تستمر وتصحح مسارها

بس مش هاقبل انها تكون وسيلة نفسر فيها اي اشكالية تحصل من اطراف سعودية ضد اطراف مصرية

رأيي ان كل قضية لازم تنحط بمكانها الطبيعي .. قضية تجارية تبقى تجارية ... قضية سياسية تبقى سياسية .. مش كل حاجة يتقال ااااه .. دول بيعملوا كدا انتقام من الثورة

نيجي بقى للموضوع اللي مستغرباه وهو موضوع الدعم السعودي .. ومحدش قال ان فيه حد بحاجة فلوس

بس لما يقول حد ان السعودية بتحارب مصر الثورة .. بنقول له كلامك غلط والدليل كيت وكيت

ومصر مش بحاجة لا فلوس ولا حتى وقفة رجالة .. لان الثورة قامت فيها بيد شبابها وحدهم .. وما اعتقدش انهم كانوا بحاجة لضوء اخضر من السعودية مهما كان الموقف الرسمي وقتها

نعم السعودية في مرحلة من مراحل الثورة قدمت الدعم لحكومة مبارك

والموقف دا اتشجب شعبيا

بس الموقف الرسمي اللي بعد كدا هو احترام رغبة الشعب المصري واستقبال عصام شرف

و محاولة الوقوف مع الشعب المصري كانت اكبر دليل ان السعودية لا تعادي مصر الثورة زي ما بيحاول البعض تصوير الحاجة دي .. وعشان كدا انا ذكرت الدعم .. مش من اي منطلق تاني

وعشان كدا برضه ذكرت مبدأ التعاقد مع الاطباء المصريين .. دونا عن غيرهم

بس بعد الكلام الطويل دا اللي تعبتك معايا فيه باوصل لنقطة وهي اللي نفسي كل مصري ياخدها باعتباره

السعودية مالهاش اي مصلحة حاليا بالصراع الفكري والسياسي الداخلي اللي بيحصل حاليا بمصر .. واللي حضرتك بتلمسيه هنا بالمحاورات

السعودية تم ادخالها عنوة - في رايي الشخصي - من قبيل اطراف داخلية مصرية لصراعات سياسية

كون ان السعودية ترد على الاتهامات المتوالية ليل ونهار فده مطلوب لتوضيح الموقف

لكن تتنازل عن كل مصالحها عشان ما يتقالش عليها ضد الثورة فده غلط وضعف مش ممكن ارضى فيه مع كامل احترامي وتقديري لمصر او اي دولة تانية

الحوادث موجودة .. المعتمرين المصريين فعلا عانوا واتبهدلوا .. الخطزط السعودية غلطت نعم .. لكن بقى نقول عشان محاكمة مبارك .. يبقى هو ده التربص

اكبر جالية مصرية موجودة في الخارج هي الجالية المصرية في السعودية .. واكثر بلد يزوره المصريين هي السعودية ومن الطبيعي ان تكون هناك حوادث متفرقة لا ترضي طرف من الاطراف في اي حالة بسبب حجم التبادل الكبير الاقتصادي والعملي بين الطرفين

بس مش كل حادثة او قضية يبقى سببها الثورة

وتقبلي تحياتي واسف للاطالة بس قلت لازم الصورة توضح بكل جوانبها ..

smk:

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

طبعا اتمنى ان يكون خبر ليس ورائة هدف سياسى و يكون تفسيرك صحيح

لكن ازمة المعتمرين مجرد صدفة ايضا

اعتقد انها مجرد مجرد بداية و اتوقع تصرفات من هذا القبيل قريبا

الفكرة هل نحن مستعدين فى ظروفنا الحالية لتك المفاجات

ام بالنسبة للفلوس و زى ما حضرتك اكيد بتابع الاخبار ان كل الدول اللى بعد الثورة عرضت فلوس ومساعدة

لم تصل منها لخزينة مصر اى مليم دة مجرد فرقعة اعلامية فقط لا غير

.. ممكن اطلع اي دولة في العالم على امتدادالخريطة معادية للثورة المصرية

و ممكن اعدد كذا حالة واقول برضو .. هي صدفة ؟؟

ومعروف في الصناعة الاعلامية سياسة " خلق العدو "

لو اتفقت انا وعشرة اعضاء مثلا على تشويه سمعة عضو معين هنا بالمحاورات مش هانغلب

مش هانغلب نقعد له على الواحدة .. ونمسكه على كل كلمة ونبروزها ونبهرها ونضيف لها خلطات

ويبدا التاثير

يكون الخبر صحيح .. بس اللي ورا الخبر دا من تخميناتنا

ونخلق حالة من العداء .. دول اشرار .. دول مش كويسين ..

عملية سهلة جدا لكل من عنده اعلام .. ولو تفتكري حضرتك ايام استاد الخرطوم هتعرفي الماتريكس الرهيب اللي خلقه اعلام مصر والجزائر

السؤال اللي احب كل مصري يطرحه على نفسه لما يقرا اخبار من النوعية دي قبل ما ينقاد عاطفيا لحماية ثورته من عدو وهمي هو

هل فيه اطراف وتيارات مصرية يهمها تدق اسفين بين مصر والسعودية في الفترة دي لمكاسب سياسية او لا .؟؟

باختصار فتشي عن المستفيد

:)

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...