اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كلام الوسطية فى العلمانية ...!!!!

طارق مصرى

Recommended Posts

العلمانيون العرب فريقان:

الفريق الأول يصرح بعدم إلتزامة بشرائع الإسلام و يرى الإسلام كدين فى حد ذاته عائقا للتقدم و الحرية و يرون ان لا يخرج الاسلام من المسجد فقط صلاه صوم قراءة قران لمن اراد ذلك و بعض هذا الفريق قد خرج من الإسلام و قد كفره الأزهر

الفريق الثانى يحب الإسلام و يحترمة و يؤدى الفروض و لكنه يرفض تحكيم الشريعة و حكم الاسلام لا للاسلام و لكن لخوفة من الافراد الذين ينادون بذلك لقناعتهم بأنهم يتاجرون بالدين و لا يريدون الا مصالحهم الشخصية و اذا طبقوا افكارهم ستكون على البلاد السلام و الحل فى دولة لا تضع إعتبارات الحلال و الحرام و لكن لحكم الشعب و هذا الفريق يرى ان مشكلتة مع التيار السلفى خصوصا لانه فى نظرهم تيار جاهل - ذو عقلية ضيقة - متشدد - ذو أجندات خارجية هم الذين يشوهون صورة الإسلام الصحيح و يشوهون صورة العلمانية و ان العلمانية متوافقة مع مفهوم الإسلام الصحيح و لا تعارض بين أن تكون علمانى و أن تكون مسلم ملتزم إلا فى عقول السلفية الضيقة و يرى هذا الفريق ان يوجد علماء و دعاه وسطيين يمثلون الإسلام الصحيح هم الذى لهم حق الإحترام و الإستماع لنصحهم و فتواهم .

و هذا الفريق الثانى أعتقد أنه يمثل العلمانيون فى المنتدى و هذا الفريق ما أريده من هذا الموضوع

فقط أردت عرض بعض أقوال و كلام علماء و دعاه يطلق عليهم إعلاميا وسطيون لا غبار عليهم فى التشدد و لا التزمت و لا تهم لهم لتلقى أموال من الخارج و لا تهم لهم بالمتاجرة بالدين بالإضافة انهم لا يرون و جوب اللحية و النقاب (أكبر دليل على أنهم معتدلون ووسطيون :P ) و معروفا عن بعضهم نقده للتيار السلفى و عدائه له بالإضافة لعلمهم و جماهريتهم العريضة و تخرج اغلبهم من الأزهر الذى يقول عنه الجميع منارة الإسلام الصحيح .

دعونا نرى هذه المواد المرئية و المسموعة و المكتوبة لنطرح بعدها سؤالين :

- هل يلام أى مسلم إذا كره العلماينة و توجس من أى علمانى و رفض تولى حكم البلد لاى علمانى إذا سمع من هؤلاء العلماء و الدعاة رأيهم فى للعلمانية ؟؟؟

- هل يظل من ينتمى للفريق الثانى للعلمانية يرى أن المشكلة فى التيار السلفى فقط ام ينضم للفريق الأول و يرى ان المشكلة فى مبادىء الإسلام التى ترفض الاخر و تدعو للإنغلاق و التحجر ؟؟؟

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
رابط هذا التعليق

• الردود 270
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

البداية ستكون قوية و سريعة على رأى معلقين الكرة

مع أشهر عالم مصرى فى العصر الحديث و أكثرهم جماهرية و الغنى عن التعريف :

فضيلة الشيخ محمد متولى الشعراوى - رحمه الله

http://www.youtube.com/watch?v=Ce2wL29XVSw

بعد تفنيدة لبعض كلام العلمانية يقول (دى قلة أدب قال علمانى قال )

و يقول : (العلمانى هو من يريد عزل دين الله عن الحياة مفيش حاجة إسمها دين إعمل اللى على كيفك )

ثم الاهم عند سؤال المذيع له :أشاهد ناس فى كثير من المجالات متمسك بدينة و يقول أنا علمانى

يقاطعة الشعراوى قائلا : كذب كذب كذب ضد الدين ألف مرة و يعمى و لا يشوف حد متدين هؤلاء أسرفوا على انفسهم و يريدون ان تكون قضية الدين كذبا لانها لو صدق هيروحوا فى داهية

يتبع مع باقى العلماء و الدعاة .....

رابط هذا التعليق

مفتى مصر

الشيخ على جمعة نسمع ماذا يقول

http://www.youtube.com/watch?v=iR908wh16M8

يقول مينفعش يكون فيه مسلم علمانى ليه لإن الاسلام نموذج معرفى و العلمانية نموذج معرفى تانى لما نيجى نشوف عناصر النموذج نلاقيها 30عنصر نقارنها ببعض نلاقيها مختلفة تماما إذن مينفعش يكون فيه مسلم علمانى ....!!!!!!

اااه لو شيخ سلفى قال الكلام ده ااااه

يتبع ......

رابط هذا التعليق

ومين فال ان احنا علمانيين؟؟؟

انتوا اللي اطلقتوا علينا هذا اللقب يا اخي الفاضل

ياترى انا لو اطلقت عليك اي لقب يبقى انت كده؟؟

انا الحمد لله مسلم وموحد بالله لكن مش عاوز واحد يجي يقولي قال الله وقال الرسول عشان انتخبه وبعد كده الوش التاني يظهر

او مش عاوز واحد يقولي قال الله وقال الرسول وبعد لما اجي اختلف معاه يجي يقولي انت كافر

انا عاوز واحد يطبق الاسلام بشرعه بحدوده ولحد دلوقتي مش لاقي حد لسه

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

انا الحمد لله مسلم وموحد بالله لكن مش عاوز واحد يجي يقولي قال الله وقال الرسول عشان انتخبه وبعد كده الوش التاني يظهر

او مش عاوز واحد يقولي قال الله وقال الرسول وبعد لما اجي اختلف معاه يجي يقولي انت كافر

انا بس ليه سؤال صغير لحضرتك

هو حضرتك عرفت إزاى إن المرشح اللي بيقول قال الله وقال الرسول بعد ما يمسك الحكم هيظهر الوش التاني ؟؟

يعني منين القناعه واليقين ده ؟؟

وهل معني كده ان المرشحين التانيين زي د. البرادعي أو أيمن نور او أي مرشح مش بيقول قال الله و قال الرسول هم بس اللي يهمهم مصلحة البلد ومش عينهم علي الكرسي ولا حاجه ؟؟

طب اشمعني ؟؟

عايزه أفهم

طيب مش ممكن المرشحين اللي مش بيقولوا قال الله وقال الرسول هم اللي يظهروا الوش التاني ؟؟هو مش ربنا بس اللي يعلم الغيب والنوايا ؟؟

عرفتوا منين ان مرشحين زي العوا وابو اسماعيل عايزين الكرسي وبس ؟؟

وعرفت إزاي ان الإسلاميين لو وصلوا للحكم مش هيطبقوا الاسلام بشرعه وبحدوده الصحيحه ؟؟

رابط هذا التعليق

شيخ الأزهر

الشيخ أحمد الطيب

تحت عنوان : الطيب: الأزهر سيتصدى للعلمانية

كد الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب، شيخ الأزهر، أن العالم الإسلامى لم يعرف طول تاريخه الكهنوت الثيوقراطى، مؤكدا أن الأزهر سيتصدى للعلمانية خاصة النموذج الفرنسى، مشددا على وجوب الحوار بين الأزهر وعقلاء الغرب بشرط الندية فى الحوار.

وأشار الطيب خلال استقباله المستشرق الفرنسى جيل كيبل، الباحث فى الإسلام السياسى، إلى أن الأزهر الشريف فى تاريخه الحديث أنجب دعاة متفتحين من أمثال الشيخ حسن العطار ومصطفى عبد الرازق وعبد الحليم محمود، إلى جانب شباب الأزهر الحديث الذى نفتخر به، لافتا إلى أن الأزهر بمناعته الفكرية لا يمكن أن يخترق من أى فكر علمانى مهما تعددت أشكاله ومشاربه.

الرباط الخاص بي

يتبع ..........

رابط هذا التعليق

مين قال عليك علمانى ان لم تقلها انت ؟؟؟

كل الاحكام على الاسلاميين ظنية لا يوجد ما يدعو للحكم عليهم بالرجوع عن ما يعلنوة

من اين لحضرتك كل هذة الثقة بان الاسلاميين ومن يكون الاسلام منهجة بكاذب او غير صادق ؟؟

الحرب الممنهجة على السلفيين نتيجة انهم لهم قاعدة عريضة من المؤيدين سيتأكل عندها اي تيار أخر سياسى هم غير مدربين على الحكم او السياسة لكنهم يميلون الى الاسلام ومن يحمل رايتة

الحرب نتائجها ستظهر عندما تواجة التيارت الفكرية المعادية للاسلام الحسم والأختيار للشعب وما يحدث من تناحر بشتى الطرق وبكل الاسلحة ومنها الغير شريف كالتشوية المقصود منة اخراج التيار السلفى من المعركة وهذا يعتبر خللأ فى تفكير هذة التيارات الفكرية المعادية لهم لان الناس تنظر وتراقب ثانيآ خوفهم من اتحاد الاخوان بالتيار السلفى وهذا ما سيحدث غصب عن اى فصيل لن يترك مسلم اخر يتسابق الا ووقف بجوارة وهذة بديهية والشاهد عليها اتحاد او تحالف التيارات العلمانية وغيرها بالطرق الصوفية اعتقادآ منهم انهم اصحاب تأثير صوتى وهى الطامة الكبرى التى اضعفت تلك التيارات لان الصوفيين يختلفو منهجيآ وفكريآ عن المعارك السياسية اذآ من يحاول اظهار ان البغض ومحاربة التيار السلفى ياتى لانة يكفر فهذة نوع من السفسطة والكلامية وفى غير محلها فالتيار السلفى بمصر ليس تيار مستورد او ناقص من العلماء حتى يجلب افكار البدو او كما يحلو لهم وصفهم بالوهابيون ولو صدقنا ان هناك تيار وهابى بمصر فكم عددهم ومريديهم كان يصح ان نطلقها ايام الجماعات الاسلامية نحن فى انتظار ان يتم تلفيق عمليات ارهابية للسلفيين حتى يكمل المسلسل او السيناريو

رجاء أخر لون الكتابة يزعج من بصرة بة خلل ممكن تغيرة لو سمحت

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

هو حضرتك عرفت إزاى إن المرشح اللي بيقول قال الله وقال الرسول بعد ما يمسك الحكم هيظهر الوش التاني ؟؟

وهل معني كده ان المرشحين التانيين زي د. البرادعي أو أيمن نور او أي مرشح مش بيقول قال الله و قال الرسول هم بس اللي يهمهم مصلحة البلد ومش عينهم علي الكرسي ولا حاجه ؟؟

طب اشمعني ؟؟

عايزه أفهم

طيب مش ممكن المرشحين اللي مش بيقولوا قال الله وقال الرسول هم اللي يظهروا الوش التاني ؟؟هو مش ربنا بس اللي يعلم الغيب والنوايا ؟؟

وعرفت إزاي ان الإسلاميين لو وصلوا للحكم مش هيطبقوا الاسلام بشرعه وبحدوده الصحيحه ؟؟

اختي نوران فيه مثل بيقول الجواب بيبان من عنوانه

لما اي حد مش مع الاخوان يبقى ضدهم يعني ايه؟؟

لما الثورة بتتسرق وكل تفكير الاخوان الانتخابات في ميعادها يبقى ايه؟؟

لما يتم تكفير اي حد معارض ان مكنش صراحة يبقى ضمني يبقى ايه؟؟

لو الوش التاني بتاع البرادعي وايمن نور ظهر هانعرف نشيله

لكن مش هايطلع لينا فتاوي تحرم الخروج عن الحاكم وتحل دمهم

مش هاتطلع لينا فتاوي ان الاحزاب حرام ( على فكرة دي كانت خطبة اخر جمعة في رمضان من شيخ سلفي) الاحزاب حرام وكلمة الاحزاب لما جت في القران جائت بالتفرقة والهزيمة وكلمة حزب كانت بالتجمع والنصر

الحقيقة ابواسماعيل حتى الان مقدرش اقول عنه اي كلمة لكن العوا واضح جداا انه واخد جنب المجلس العسكري

كنت مع اخوة سلفيين في رمضان وبيشرحوا منهج السلفية انا عن نفسي ان اسلوبهم كان جميل جداا بس عشان يبعدوكي عن اللي عاوزين الدولة المدنية يعملوا ايه؟؟

بيقولوا اللي عاوز الدولة المدنية بيطالب بقانون الطفل اللي البنت ترجع براحتها بالليل ويكون عندها بوي فرند وطبعا ده غلط

بيقولوا اللي عاوز الدولة المدنية عاوز جواز المثليين طيب هسالك سؤال هوا فيه حد مسلم هيطالب بجواز المثليين؟؟

دي امريكا العلمانية مش مسموح فيها بجواز المثليين

تم تعديل بواسطة bakarbeko

رابط هذا التعليق

من اين لحضرتك كل هذة الثقة بان الاسلاميين ومن يكون الاسلام منهجة بكاذب او غير صادق ؟؟

الحرب الممنهجة على السلفيين نتيجة انهم لهم قاعدة عريضة من المؤيدين سيتأكل عندها اي تيار أخر سياسى هم غير مدربين على الحكم او السياسة لكنهم يميلون الى الاسلام ومن يحمل رايتة

الحرب نتائجها ستظهر عندما تواجة التيارت الفكرية المعادية للاسلام الحسم والأختيار للشعب وما يحدث من تناحر بشتى الطرق وبكل الاسلحة ومنها الغير شريف كالتشوية المقصود منة اخراج التيار السلفى من المعركة وهذا يعتبر خللأ فى تفكير هذة التيارات الفكرية المعادية لهم لان الناس تنظر وتراقب ثانيآ خوفهم من اتحاد الاخوان بالتيار السلفى وهذا ما سيحدث غصب عن اى فصيل لن يترك مسلم اخر يتسابق الا ووقف بجوارة وهذة بديهية والشاهد عليها اتحاد او تحالف التيارات العلمانية وغيرها بالطرق الصوفية اعتقادآ منهم انهم اصحاب تأثير صوتى وهى الطامة الكبرى التى اضعفت تلك التيارات لان الصوفيين يختلفو منهجيآ وفكريآ عن المعارك السياسية اذآ من يحاول اظهار ان البغض ومحاربة التيار السلفى ياتى لانة يكفر فهذة نوع من السفسطة والكلامية وفى غير محلها فالتيار السلفى بمصر ليس تيار مستورد او ناقص من العلماء حتى يجلب افكار البدو او كما يحلو لهم وصفهم بالوهابيون ولو صدقنا ان هناك تيار وهابى بمصر فكم عددهم ومريديهم كان يصح ان نطلقها ايام الجماعات الاسلامية نحن فى انتظار ان يتم تلفيق عمليات ارهابية للسلفيين حتى يكمل المسلسل او السيناريو

اللي قال عليا علماني

الفريق الثانى يحب الإسلام و يحترمة و يؤدى الفروض و لكنه يرفض تحكيم الشريعة و حكم الاسلام لا للاسلام و لكن لخوفة من الافراد الذين ينادون بذلك لقناعتهم بأنهم يتاجرون بالدين و لا يريدون الا مصالحهم الشخصية

اما بالنسبة لكلام حضرتك عن السلفيين اخر جزئ من ردي على الاخت نوران يوضحه ليك

كنت مع اخوة سلفيين في رمضان وبيشرحوا منهج السلفية انا عن نفسي ان اسلوبهم كان جميل جداا بس عشان يبعدوكي عن اللي عاوزين الدولة المدنية يعملوا ايه؟؟

بيقولوا اللي عاوز الدولة المدنية بيطالب بقانون الطفل اللي البنت ترجع براحتها بالليل ويكون عندها بوي فرند وطبعا ده غلط

بيقولوا اللي عاوز الدولة المدنية عاوز جواز المثليين طيب هسالك سؤال هوا فيه حد مسلم هيطالب بجواز المثليين؟؟

غلط عشان تكسب جمهور عريض تقول على لسان الطرف الاخر ما لم يقوله وفيما بعد تكفره

رابط هذا التعليق

اللي قال عليا علماني

الفريق الثانى يحب الإسلام و يحترمة و يؤدى الفروض و لكنه يرفض تحكيم الشريعة و حكم الاسلام لا للاسلام و لكن لخوفة من الافراد الذين ينادون بذلك لقناعتهم بأنهم يتاجرون بالدين و لا يريدون الا مصالحهم الشخصية

اما بالنسبة لكلام حضرتك عن السلفيين اخر جزئ من ردي على الاخت نوران يوضحه ليك

غلط عشان تكسب جمهور عريض تقول على لسان الطرف الاخر ما لم يقوله وفيما بعد تكفره

عزيزى اولآ شكرآ على تغيير اللون

هناك فارق بين العلمانية كفكر يناهض الدين ولا يعترف بة وبين الليبرالية التى لا تجد عضاضة بان يكون للدين دور فى الحكم لكنها كمبدآ يتقارب الى المفهوم العلمانى فى تعريف الدولة المدنية وكما هو واضح للجميع فى مصر خاصة الدين عامل اساسي للشعب المصرى ولا يمكن اجتثاثة من حياتهم وهم ليسو مغالون فية فالجماعات التكفيرية كانت ظاهرة فى بداية الثمانينيات والتسعينيات وتم محاربتها من اهل السنة والسلف وتم مراجعات فكرية وتخلت تلك الجماعات عن افكارها لكن لازالت تتهم طائفة كبيرة من المسلميين بأنهم تكفيريين فمنهم الاخوان والسلفيين وهذا غير منصف على الاطلاق ويجب مراعاتة عند الاخوة من الليبراليين وغيرهم من التيارات السياسية وما دمنا نتكلم بصدر رحب وبدون تشدد كلآ لما يعتقد ويرتضى فكرآ لا أنكر ان هناك مساحة بيننا كمواطنيين لتقبل بعضنا بعضآ لكنى اشاهد حرب ممنهجة ليست خالصة لمصر او لتقدمها الديمقراطى الذى نتوق الية جميعآ اجد هجوم غير مبرر سرعان ما يقف ومن ثم يشتد اكثر مما كان علية والمحاورات خير دليل ورغم انى اشفق على التيار الاسلامى السلفى فى ما يشن علية من حملات كاذبة وتلفيق كثيرآ من التهم لة الا اننى اجد فى هذة المنازلات ايضآ انزلاق بعض رموزة بالرد الغير دقيق لليبراليين مصر فمصر كما بها وسطية دينية التيار الليبرالى ايضآ نابع من تلك الشجرة الكريمة وكلنا تربعنا على حجر مصر وشربنا من وسطيتها وحنانها فلايوجد ليبرالى مصرى الا القليل او طائفة منهم من ينادون بسحق الدين ومنعة الا فى اضيق الحدود بمعنى عدم الاحتكام لة وهذا هو لب الصراع ويتم تغذيتة اعلاميآ لصالح طائفة مستفيدة وكانت ترتمى فى حضن النظم السابقة وتريد ان تحتفظ بمكانتها وهذا هو المشهد

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

طب اشمعني ؟؟

عايزه أفهم

اختي نوران فيه مثل بيقول الجواب بيبان من عنوانه

لما اي حد مش مع الاخوان يبقى ضدهم يعني ايه؟؟

لما الثورة بتتسرق وكل تفكير الاخوان الانتخابات في ميعادها يبقى ايه؟؟

لما يتم تكفير اي حد معارض ان مكنش صراحة يبقى ضمني يبقى ايه؟؟

لو الوش التاني بتاع البرادعي وايمن نور ظهر هانعرف نشيله

لكن مش هايطلع لينا فتاوي تحرم الخروج عن الحاكم وتحل دمهم

مش هاتطلع لينا فتاوي ان الاحزاب حرام ( على فكرة دي كانت خطبة اخر جمعة في رمضان من شيخ سلفي) الاحزاب حرام وكلمة الاحزاب لما جت في القران جائت بالتفرقة والهزيمة وكلمة حزب كانت بالتجمع والنصر

هو حضرتك جبت الجملة دى منين ؟لما اي حد مش مع الاخوان يبقى ضدهم يعني ايه؟ يعنى ايه اثباتك ان الاخوان بيقولوا كده كتنظيم و ليس على مستوى شخص قابلته.

و برضه كلامك (لو الوش التاني بتاع البرادعي وايمن نور ظهر هانعرف نشيله

لكن مش هايطلع لينا فتاوي تحرم الخروج عن الحاكم وتحل دمهم) طيب ما هو نظام مبارك و القذافى و بشار و صالح مش انظمة اسلامية بل تحارب المتدينين و مع ذلك عند قيام الثورات خرجت الفتواى التى تحرم الخروج عليهم فرقت ايه بقى؟ و بعدين يعنى لو حد من التيار الاسلامى مسك الحكم و فسد فى الارض زى مبارك مثلا و حبينا نعمل ثورة الفتاوى هتوقف الناس و لو وقفت هتوقف كام واحد كانت وقفتنا مع مبارك

رابط هذا التعليق

الشيخ الغنى عن التعريف

محمد الغزالى - رحمه الله

http://www.youtube.com/watch?v=XNuGhNWKLws&feature=related

و إيه مشكلة العلمانية مع الاسلام - جزء من مناظرة مع بعض رموز التيار العلمانى

رابط هذا التعليق

رئيس الهيئة الشرعية للحقوق والإصلاح ومفتي الديار المصرية السابق

فضيلة الشيخ الدكتور / نصر فريد واصل

http://www.youtube.com/watch?v=NBk7rGP3VJ0&feature=related

يا الله العلمانية هى الفساد بعينه !!!!

رابط هذا التعليق

تسلم يا أخ طارق على الموضوع

وشكرا جزيلا على الفيديوهات الموضوعة التي بها الجواب الشافي لمن كان له قلب او ألقى السمع وهو شهيد

با اخي : العلمانية ليس محل مناقشة نأخذ بها فى مصر او لا

امرها محسوم من المواطن البسيط قبل العالم الجهبذ

لأنه رفضها هو شىء بالفطرة

نحن نتمسك بان يكون الدين الإسلامي هو المنظم لكل شئون حياتنا

فالدين الاسلامي ( مش هو الهفية ) مثلما قال الإمام الغزالي فى الفيديو الذي وضعته لكي يتم فرض العلمانية عليه فى الوقت الذي رفضت العلمانية حتى اليهود وأسسوا دولة إسمها على اسم نبيهم ونبينا عليه السلام

ترفض فقط بعض التصرفات التي يقوم بها بعض المنتسبين للتيارات الدينية من تسخير للدين لأهواء شخصية وهم بذلك يعطون الفرصة لمن يريد مهاجمة الدين الاسلامي ( لانهم فى نظره ممثلين له )

وبعد الثورة للأسف نرى هذا الامر جليا فى عدة من المواقف

ولن نعمم ولكن سنقول البعض منهم

الله يصلح الحال

رابط هذا التعليق

هو حضرتك جبت الجملة دى منين ؟لما اي حد مش مع الاخوان يبقى ضدهم يعني ايه؟ يعنى ايه اثباتك ان الاخوان بيقولوا كده كتنظيم و ليس على مستوى شخص قابلته.

لكن مش هايطلع لينا فتاوي تحرم الخروج عن الحاكم وتحل دمهم) طيب ما هو نظام مبارك و القذافى و بشار و صالح مش انظمة اسلامية بل تحارب المتدينين و مع ذلك عند قيام الثورات خرجت الفتواى التى تحرم الخروج عليهم فرقت ايه بقى؟ و بعدين يعنى لو حد من التيار الاسلامى مسك الحكم و فسد فى الارض زى مبارك مثلا و حبينا نعمل ثورة الفتاوى هتوقف الناس و لو وقفت هتوقف كام واحد كانت وقفتنا مع مبارك

على فكرة الاخوان ك أفراد مليش اي كلام عليهم وعلاقاتي بيهم تمام جدااا

لو عاوز نتكلم على الاخوان ك جماعة نتكلم

نتكلم على مقاطعتهم المصري اليوم لما انتقدوهم وزمان كانوا مع المصري اليوم قلبا وقالبا

نتكلم على محاباتهم المجلس العسكري وتضييع دم الشهداء من اجل الانتخابات

نتكلم على تسميتهم المليونية اللي مش موافقين عليها بجمعة الوقيعة

نتكلم ان اي بنت مش من الاخوان تبقى بنت شوارع

نتكلم ان انا وغيري ولا علمانين ولا ليبراليين لكن لينا افكار مختلفة معاهم دنيوينا وليس دينيا أطلقوا علينا اسم علمانين وليبراليين وقلنا ماشي ودلوقتي جايين يكفروا العلمانيني والليبراليين

تحب نتكلم في ايه تاني؟؟

طيب ما هو نظام مبارك و القذافى و بشار و صالح مش انظمة اسلامية بل تحارب المتدينين و مع ذلك عند قيام الثورات خرجت الفتواى التى تحرم الخروج عليهم فرقت ايه بقى؟

هاقولك تفرق ايه ان اغلب الناس جاهلة لكن مش عبيطة وعارف ان ولا مبارك ولا القذافي ولا بشار كان مهتم بالدين الاسلامي وانه يطبقه وان الشيوخ اللي طلعت تدي الفتاوي دي كانوا تبع مصلحتهم

لكن لو مبارك مثلا كان مربي دقنه وكل ما يطلع في خطاب يقول قال الله وقال الرسول ومش بينفذ بيه كانت الناس هاتمشي معاه لان للاسف نص الشعب المصري أمي

اما بقى لو الاخوان مسوا الحكم وطلعوا فتوى من الفتاوي دي ايه اللي هايحصل؟؟

هايحصل حرب اهلية يا سيدي الفاضل

لان اغلب الشعب زي ما قلنا سابقا أمي وهايتبع اولي الامر اللي هما شايفن انهم ماشيين على شرع الله ورسوله

والجانب الاخر هايكون له افكار مخالفة للاخوان دنيوينا وليس دينيا لكن هايكونوا كفار وتحل دمهم عشان خروجوا عن الحاكم اللي بيحكم بالشرع

رابط هذا التعليق

أستأذن فى وضع عالم ينتمى لما يقال عليه تيار الاسلام السياسى و ذلك لشهرته إعلاميا بالاعتدال و بالمنهج الوسطى

الشيخ يوسف القرضاوى

العلمانية ضد الدين

http://www.qaradawi.net/library/56/2840.html

رابط هذا التعليق

معقولة حتى أنت لك هذا الفكر عن العلمانية

الداعية الشهييير عمرو خالد

( العلمانية لها موقف شديد من الدين)

http://shabab.ahram.org.eg/Print.aspx?ContentID=4422

أنظر اخر فقرة فى الحوار ...

رابط هذا التعليق

نقطة نظام ياجماعة

انتوا ليه بتخلطوا وتمزجوا بين الأشخاص وبين الدين الإسلامي؟

ليه بتصوروا أن رفض الأشخاص الذين يتحدثون باسم الدين يعنى رفضا للدين الإسلامي؟

انتوا ليه متخيلين أنكم بتتكلموا مع كفار؟

الناس اللى يتتكلموا عليهم مسلمين وموحدين ورفضهم للأشخاص وليس للدين

والبرادعي وايمن نور وصباحي مسلمين مش كفار وبيقرأوا القرآن وبيفهوا اللى بيقرأوه وبيصلوا زينا بالضبط.

انتوا ليه مصورين ان شيوخ السلفية هم فقط المسلمين؟

الكلام اللي بتقولوه ده عيب لانه بيخلي الواحد يفتكر انه بيتكلم مع ناس أغراب مش مصريين ، هو انتوا عايشين في الصحراء؟ عايشين لوحدكوا والا عايشين في تجمعات سلفية واخوانية؟

انتوا برضوا مش كنتوا عايشين في مدن وقرى مصر؟

هي عيشيتكوا فى الخليج نستكوا ايه هي مصر ومين شعب مصر والا ايه؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

على فكرة الاخوان ك أفراد مليش اي كلام عليهم وعلاقاتي بيهم تمام جدااا

لو عاوز نتكلم على الاخوان ك جماعة نتكلم

نتكلم على مقاطعتهم المصري اليوم لما انتقدوهم وزمان كانوا مع المصري اليوم قلبا وقالبا

نتكلم على محاباتهم المجلس العسكري وتضييع دم الشهداء من اجل الانتخابات

نتكلم على تسميتهم المليونية اللي مش موافقين عليها بجمعة الوقيعة

نتكلم ان اي بنت مش من الاخوان تبقى بنت شوارع

نتكلم ان انا وغيري ولا علمانين ولا ليبراليين لكن لينا افكار مختلفة معاهم دنيوينا وليس دينيا أطلقوا علينا اسم علمانين وليبراليين وقلنا ماشي ودلوقتي جايين يكفروا العلمانيني والليبراليين

تحب نتكلم في ايه تاني؟؟

طيب ما هو نظام مبارك و القذافى و بشار و صالح مش انظمة اسلامية بل تحارب المتدينين و مع ذلك عند قيام الثورات خرجت الفتواى التى تحرم الخروج عليهم فرقت ايه بقى؟

هاقولك تفرق ايه ان اغلب الناس جاهلة لكن مش عبيطة وعارف ان ولا مبارك ولا القذافي ولا بشار كان مهتم بالدين الاسلامي وانه يطبقه وان الشيوخ اللي طلعت تدي الفتاوي دي كانوا تبع مصلحتهم

لكن لو مبارك مثلا كان مربي دقنه وكل ما يطلع في خطاب يقول قال الله وقال الرسول ومش بينفذ بيه كانت الناس هاتمشي معاه لان للاسف نص الشعب المصري أمي

اما بقى لو الاخوان مسوا الحكم وطلعوا فتوى من الفتاوي دي ايه اللي هايحصل؟؟

هايحصل حرب اهلية يا سيدي الفاضل

لان اغلب الشعب زي ما قلنا سابقا أمي وهايتبع اولي الامر اللي هما شايفن انهم ماشيين على شرع الله ورسوله

والجانب الاخر هايكون له افكار مخالفة للاخوان دنيوينا وليس دينيا لكن هايكونوا كفار وتحل دمهم عشان خروجوا عن الحاكم اللي بيحكم بالشرع

رابط هذا التعليق

استاذ طارق مصري كان فيه بينا نقاش واستغربت ان حضرتك دخلت واكيد شوفت ردي واكتفيت انك تنزل فيديوهات

ياترى ليه؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...