اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لن أصبح جاليليو آخر ...

Scorpion

Recommended Posts

الفرق بين المسلم و المتأسلم :

المسلم يتخذ الدين طريقا ليتبوأ مقعدا في الجنة.

و المتأسلم يتخذ الدين طريقا ليتبوأ مقعدا في البرلمان.

جلال عامر

الناس تستطيع التفرقة جيدا بين من يتخذ الدين وسيلة لدنيا يصيبها

و بين من الدين عنده منهج حياة للدنيا يوصله لرضا ربه سبحانه و تعالى

عله يمن عليه بمقعد في الجنة

و حتى لو خدعوا فيه مرة .. فلن يخدعهم الثانية

رابط هذا التعليق

• الردود 78
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

جلال عامر

للاسف الناس اول ما بتشوف الجلباب واللحية بتقول آآآمين

وده اللي مزعلني من الشعب الغلبان ده انه بينضحك عليه

عنده استعداد يقبل 50% فقط كفائة لو صادره من لحية و جلباب وده شيئ محزن لاقصى مدى

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

للاسف ما اراه عكس هذا

في الصعيد يذكرهم الشيخ بحقوق البنات في الميراث

فيرد رجل كبير بقول صادم

"مال ربنا و مال الورث"

غفر الله لي و لكم

رابط هذا التعليق

جلال عامر

اختلف معك يا سيدى فى هذه النقطة .. .. ورأيى ان الناس فى مصر ليسوا بتلك السطحية وهم

قادرون بإذن الله على التفرقة بين الحق و الباطل .. فالرجال يعرفون بالحق و لا يعرف الحق بالرجال... أى انى احكم على شخص ما أنه على حق بما أراه منه فى التزامه فى اقواله و افعاله وليس بمظهره فقط .

تم تعديل بواسطة ياسر حفنى

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

جلال عامر

اختلف معك يا سيدى فى هذه النقطة .. .. ورأيى ان الناس فى مصر ليسوا بتلك السطحية وهم

قادرون بإذن الله على التفرقة بين الحق و الباطل .. فالرجال يعرفون بالحق و لا يعرف الحق بالرجال... أى انى احكم على شخص ما أنه على حق بما

أراه منه فى التزامه فى اقواله و افعاله وليس بمظهره فقط .

انا مش بقول انه يكون ساقط اعداديه واعطيه صوتي

لا

هما مستعدين يفضلوا حامل ماجستير بلحية على حامل دكتوراه حليق ومتشيك

دي انا قتلتها بحثا مع العشرات

مع ان النبي الكريم نفسه جعل عمرو بن العاص حديث العهد بالاسلام اميرا على جيش فيه ابو بكر وعمر

يعني عمل عكس اللي ناويين المصريين يعملوه بالظبط

رابط هذا التعليق

كم سيفقد من الاتباع

لو اصبح بلا لحية !

يصوتون للانسان !

ام يصوتون للحيه !

رابط هذا التعليق

كم سيفقد من الاتباع

لو اصبح بلا لحية !

يصوتون للانسان !

ام يصوتون للحيه !

اخى الكريم .. ولماذا يصبح بلا لحية وهى سنة عن النبى صلى الله عليه وسلم ؟

أعتقد أنه إن اصبح بلا لحية عن عمد منه ليكسب اصواتا من معارضيه سيفقد بالفعل جزءا من اتباعة ممن يغارون على سنة نبى المسلمين صلى الله عليى وسلم و لكنه سيكسب اتباعا آخرين من فصائل اخرى ممن ينكرون على أهل السنة التزامهم بسمت النبي صلى الله عليه وسلم الذى كان عظيم اللحية.

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

سيفقد بالفعل جزءا من اتباعة ممن يغارون على سنة نبى المسلمين صلى الله عليى وسلم .

هو ده بالظبط اللي كنت عاوز اسمعه

التصويت سيذهب للحية

لا للانسان

ولكن

محمد صلى الله عليه وسلم

لم يفعل ذلك

فقد ولى عمرو بن العاص لخبرته على من هم اعظم منه لحية واقدم سابقة في الاسلام

ابني المريض

هل ستشفيه اللحيه

ام سيشفيه الطبيب الانسان !

رابط هذا التعليق

أعتقد أنه إن اصبح بلا لحية عن عمد منه ليكسب اصواتا من معارضيه سيفقد بالفعل جزءا من اتباعة ممن يغارون على سنة نبى المسلمين صلى الله عليى وسلم و لكنه سيكسب اتباعا آخرين من فصائل اخرى ممن ينكرون على أهل السنة التزامهم بسمت النبي صلى الله عليه وسلم الذى كان عظيم اللحية.

اقرأ ما هو مكتوب و ليس ما تنتظر قراءته يا مراغي

رابط هذا التعليق

اقرأ ما هو مكتوب و ليس ما تنتظر قراءته يا مراغي

المراغي حيفضل مراغي سواء بلحيته ومن غير لحيته

لكن للاسف غيره بدون لحيه سيفقد كل الاتباع

اما المكتوب فهو افتراض محشور لكي يبرر افلاس الجوهر بعد زوال المظهر

رابط هذا التعليق

جلال عامر

انا كدة اللى فاهمه من كلامك ان ابو بكر وعمر رضى الله عنهم كانوا متأسلمين (ولو انا فاهم غلط فهمنى انت الصح )

وليه تحجر على رايي فى اختياراتى وتتهمنى بالغفلة وانى جاهل بما ينبغى ان افعله وليه تحجر على راى المصريين

يعنى حرام عليا او ابقى فاشل سياسيا وخنت الامانة الوطنية لو اخترت واحد بيصلى وبيصوم وشايف انه هيقدر يعمل حاجة لبلدى مع انه ممكن يكون علميا اقل من واحد تانى بس انا رؤيتى بتقول ان اختار الاولانى وده رايي ومحدش من حقه يحجر عليه طالما لنا نفس الحقوق والواجبات (وفى الاخر راى الاغلبية او الجامعة اللى هتمشى)

--------------

انا يعمى رؤيتى ان اللى لازم يحكم مصر واحد بيعبد الجاموسة وبيربى فيران (حريتى ياعم انت مالك وليه تتهمنى بالغفلة هو مش احسن واحد بس انا شايف ان نجاة مصر فى الراجل ده)

واحد تانى رؤيته انه ينتخب واحد ليبرالى (انت بردوا مالك سيبه يختار حريته ورؤيته)

واحد تالت شايف ان اللى يحكمه واحد ملتحى هو حر( خليه يشرب يعم)

-----------------

أخى الفاضل تيمور دع الخلق للخالق واترك نوايا الناس لله - فالله واحده هو القادر على كشفها وحساب الناس بناء عليها ولان انا ولا انت نملك من ذلك شيئا

-----------------

سؤال وحد يقولى كدة ابقى متأسلم ولا مسلم(بوجهة نظر جلال عامر) (لو انا دعيت ربنا فى الحرم انى اكون وزيرا بعد عشر سنوات هل فى ذلك استغلال للدين للوصول للمناصب - يعنى هدخل الجنة ولا النار؟؟؟

طيب لو دعيت ربنا واشتغلت على كدة يعنى عملت ماستر فى العلوم السياسية ودكتوراة فى الاقتصاد هكون كدة مسلم ولا لسه متأسلم

طيب ايه الطريق الصحيح من وجهة نظر جلال عامر عشان ابقى مسلم وانا عايز اوصل للبرلمان وده حقى كمصرى

هو مين اصلا جلال عامر اللى قاعد يقسم الناس مسلمين ومتاسلمين يعنى مسلمين ومنافقين؟؟؟ جاب القوة الفولاذية دى منين

-----------------

اعتذر للاستاذ سكوب على الخروج عن الموضوع - بس كلمة متأسلم دى بتجرح مشاعرى زى كلمة نصرانى بالظبط ويمكن اكتر

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

سيفقد بالفعل جزءا من اتباعة ممن يغارون على سنة نبى المسلمين صلى الله عليى وسلم .

التصويت سيذهب للحية

لا للانسان

ولكن

محمد صلى الله عليه وسلم

لم يفعل ذلك

ابني المريض

هل ستشفيه اللحيه

استاذ تامر ابنك المريض اللي هايشفيه ربنا مش الانسان لكن ربنا بيسبب الاسباب

التقييم السالب عشان مش تنجرف في الحوار قوي وتاخد بالك من كلامك اللي ممكن يغلطك

قال رسول الله : ((إن الرجل ليتكلم بالكلمة من رضوان الله تعالى ما يظن أن تبلغ ما بلغت يكتب الله عز وجل له بها رضوانه إلى يوم القيامة، وإن الرجل ليتكلم بالكلمة من سخط الله تعالى ما يظن أن تبلغ ما بلغت يكتب الله تعالى بها عليه سخطه إلى يوم يلقاه ))

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

استاذ Scorpion ممكن تكون اول مناقشة بينا لاني حديث العهد في المحاورات قديم في متابعته

باالنسبة لمخاوفك هيا مخاوف مشروعة وموجودة في داخل الكثير من المسلمين ليس لان الاسلام لا يستطيع ان يحكم

لكن الخوف يكون من الاشخاص اللي هايطبقوا الاسلام في الحكم

لكن لو خيروني بين الحكم الاسلامي والحكم المدني هختار الحكم الاسلامي وصدقني الحكم الاسلامي يحمل من العدل لك مثل ما يحمل من العدل للشخص المسلم لكن الاسلام دين وسط واخشى ان يصل للحكم من لا يستطيعوا الوصول للوسطية فيسيئوا للاسلام بأكبر مما ان يخدموه

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

التصويت سيذهب للحية

لا للانسان

ولكن

محمد صلى الله عليه وسلم

لم يفعل ذلك

ابني المريض

هل ستشفيه اللحيه

استاذ تيمور ... معذرة لتأخرى فى الرد عليك فلم أكن متواجدا .

انت من نجوم المحاورات فى هذا المنتدى و الدليل على هذا هو حصولك على الوسام الذهبي الواضح بجوار اسمك..

و بالرغم من هذا انت أخذت مداخلتى و حملتها بعيدا عن مقصدى تماما و لا ادرى حقيقة ان كان هذا عن عمد منك أو لا .. فالله أعلم بالنوايا .

و على كل حال سأوضح قصدى بطريقة أخرى لعلى قد قصرت في توصيل ذلك إليك ...

أما عن حديثى عن أبو إسماعيل .. فكلنا يعلم أن هناك من لا يحب مظهره بسبب لحيته السابغة و يخاف من و صو له إلى حكم مصر لمجرد أنه ملتحى و

يمثل تيارا اسلاميا .. و قد نسي هؤلاء ان اللحية سنة ثابتة عن النبى صلى الله عليه و سلم . إذا فلا تعيبه هذه اللحية بل يؤجر عليها ان شاء الله.

فلو قام أبو إسماعيل بحلق لحيته فقط لارضاء هؤلاء المعارضين فلا أخجل أن أعلن أنى ٍسأكون أول من يعارض ترشيحه. و هنا انتهى كلامى عن مداخلتى السابقة .

لى تعقيب بسيط على مداخلتك انت .. صدقت ان النبي صلى الله عليه و سلم كان يختار الكفاءات و في سيرته الكثير من الشواهد على ذلك , ومنها

توليته لاسامة بن زيد وهو في التاسعة عشرة لجيش فيه كبار الصحابة ومنهم أبو بكر وعمر ..

وأنا بدوري يا سيدى الفاضل لو أعلم أن الدكتور البرادعى مثلا ( وهو بلا لحية) أكثر قدرة على تحقيق طموحي و قيادة بلدى فسأمنحه صوتى بلا تردد

ولن أمنحه لحازم صلاح أبو إسماعيل ( وهو صاحب اللحية) أما لو تساوت الكفتان عندى ( من حيث الكفاءة) فلن أخجل يا سيدى الكريم ان اعلن انى

سأمنح صوتى لمن يقتدى بسمت النبي صلى الله عليه وسلم.

تم تعديل بواسطة ياسر حفنى

رابط هذا التعليق

جلال عامر

سؤال وحد يقولى كدة ابقى متأسلم ولا مسلم(بوجهة نظر جلال عامر) (لو انا دعيت ربنا فى الحرم انى اكون وزيرا بعد عشر سنوات هل فى ذلك استغلال للدين للوصول للمناصب - يعنى هدخل الجنة ولا النار؟؟؟

طيب لو دعيت ربنا واشتغلت على كدة يعنى عملت ماستر فى العلوم السياسية ودكتوراة فى الاقتصاد هكون كدة مسلم ولا لسه متأسلم

طيب ايه الطريق الصحيح من وجهة نظر جلال عامر عشان ابقى مسلم وانا عايز اوصل للبرلمان وده حقى كمصرى

اوك يا حسام

و انت واقف بتصلي وقلبك كله لله تبقى مسلم

ولو انت واقف بتصللي وزودت الخشوع في الصلاه عشان اللي قاعدين في المسجد ينتخبوك في البرلمان تبقى متأسلم

والحالة التانيه دي ليها عقوبات معينه نص عليها الاسلام انا بصراحه مش فاكرها لكن اترك لك البحث عمن يرائي الناس للحصول على مكاسب دنيويه

اما كونك عاوز تنتخب واحد قليل الكفائة عشان مزاجك كده فليا حق اني اعترض على ذلك لان صوتك ده والملايين اللي عليك عشان مزاجكم واهواءكم حيأثر عليا انا في النهاية وعلى بلدي زي مانكون خارجين مع بعض مثلا كنا وحضرتك تختار مطعم بيبيع لحوم فاسده عشان صاحب امطعم صاحبك وحبيبك في الظاهر انت اخترت بناءا على حرية الاختيار لكن في الواقع انت ضرتنا كلنا باختيارك ده

تحيتي

رابط هذا التعليق

وأنا بدوري يا سيدى الفاضل لو أعلم أن الدكتور البرادعى مثلا ( وهو بلا لحية) أكثر قدرة على تحقيق طموحي و قيادة بلدى فسأمنحه صوتى بلا تردد

ولن أمنحه لحازم صلاح أبو إسماعيل ( وهو صاحب اللحية) أما لو تساوت الكفتان عندى ( من حيث الكفاءة) فلن أخجل يا سيدى الكريم ان اعلن انى

سأمنح صوتى لمن يقتدى بسمت النبي صلى الله عليه وسلم.

اشهد ان لا اله الا الله

كده متفقين وازيدك من الشعر بيت

لو تساوي الطرفان بغض النظر عن ابو اسماعيل والبرادعي اي طرفان بالمللي وواحد فيهم ملتحي

حختار الملتحي وش كده ,,

انا السنين اللي فاتت دي كلها في المحاورات كل كلامي ان التقييم يكون موضوعي وليس شكلي

اخيرا التقينا

رابط هذا التعليق

اوك يا حسام

و انت واقف بتصلي وقلبك كله لله تبقى مسلم

ولو انت واقف بتصللي وزودت الخشوع في الصلاه عشان اللي قاعدين في المسجد ينتخبوك في البرلمان تبقى متأسلم

والحالة التانيه دي ليها عقوبات معينه نص عليها الاسلام انا بصراحه مش فاكرها لكن اترك لك البحث عمن يرائي الناس للحصول على مكاسب دنيويه

اما كونك عاوز تنتخب واحد قليل الكفائة عشان مزاجك كده فليا حق اني اعترض على ذلك لان صوتك ده والملايين اللي عليك عشان مزاجكم واهواءكم حيأثر عليا انا في النهاية وعلى بلدي زي مانكون خارجين مع بعض مثلا كنا وحضرتك تختار مطعم بيبيع لحوم فاسده عشان صاحب امطعم صاحبك وحبيبك في الظاهر انت اخترت بناءا على حرية الاختيار لكن في الواقع انت ضرتنا كلنا باختيارك ده

تحيتي

طيب ومين قالك يا بشمهندس ان الناس دى بتعبد ربنا عشان خاطر البرلمان (دخلت جوه قلوبهم يعمى؟)

وتفتكر واحد بيعبد ربنا بقاله عشرين سنة وطالع عينه فى حفظ قران وعلم شرعى ومجهود عشان هدف دعوى بيسعى اليه وبالاضافة لعلوم دنيوية فى السياسة والاقتصاد تضيع كل ده وتقول انه بيتاجر بدينه عشان ياخد اصوات

طيب وكان لزمته ايه التعب اللى فى الاول ده

يعنى المتاسلمين اللى بتقول عليهم دول طلعوا فجاة وبين يوم وليلة بداوا يصلوا ويربوا دقون ويقصروا جلاليب ولا ده فكرهم ومعتقدهم من عشرات السنين بصرف النظر اتفقنا او اختلفنا معاهم بس مينفعش نظلم نوياهم

---------------

عشان مزاجك

مقولتش عشان مزاجى - انا قولت عشان شايف انه كويس وهو اللى هينجح بلدى ودى وجهة نظرى .. ليه يا صديقى العزيز تحاربنى؟

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انا عاتب علي كلمات كتير اتقالت و كانت في غير مكانها لكن هنعمل ايه ... النصيب بقي و طبعا مع مداخلة الاستاذ محمد التالية و ان كنا برده هنختلف في تخديد المفاهيم الحامدة و المتجكده لدرجة التحجر

لست وحدك

كلنا يحمل هذا الهم

ولن نفرط في مسئوليتنا عن حماية وطننا من العبث به وبمقدراته

مصر ملكنا كلنا ، مسئولة مننا كلنا صغارنا وكبارنا رجالنا ونسائنا

كل واحد فينا عليه دور لازم يقوم به ، ولازم يصحح المفاهيم الجامدة والمتجمدة لدرجة التحجر

ودورنا ليس فقط أن نقف في وجه تلك الأفكار ، ولكن بتبصير البسطاء بما قد يكون غافلا عن عيونهم

لانخف ، فالمصري وإن غلب عليه التدين فليس من السهل خداعه ، ربما يستمع ويراقب في صمت ، ولكنه أبدا ليس غبيا

لاتخف ولاتقلق ، فالشعب المصري ربما لديه من الصبر مايفوق الجمل ( ولاداعي للحديث عن سفينة الصحراء الآن ) ولكنه يعرف كيف ومتي يختار الطريق الصحيح.

اخيرا التقينا

يااااااااااااااااااه

صعيدي صعيدي يعني

حتما ولا بد نفهم متأخر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

سكوربي

كمل

ورانا حوار كبير خالص

الليل طويل و السهر هيحلي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اولا: حمد الله على السلامة استاذ اسكوربيون وطالت غيبتك فى وقت كنا محتاجين فيه كل قلم من اقلام المحاورات الحرة

ثانيا :ما يثرى اى موضوع يفتح فى المنتدى اى تكون المناقشة فى صلب الموضوع ولا يحدث حوارات جانبية واتهامات شخصية وتقسيمات دينية او سياسية

ثالثا:اى نقد محترم موجه الى شخص مسلم او مسيحى فهو نقد لشخصه وليس لدينه لاننا هنا ليس لمناقشة الاديان وليس كل من ربى لحيته هو الممثل الرسمى للاسلام او للمسيحية وومن الممكن التعرض له باى نقد شخصى باسلوب محترم حتى لو كان شيخ او قسيس مع الأحترام الكبير لكل الناس .

رابعا:كل من يتكلم عن حرية التعبير عندما يتدخل الاشراف لحرمان عضو من الحوار وطبعا من نفس تياره هو نفسه بيهاجم بشدة اى راىء اخر يخالف رأيه رغبه منه فى ان يحرمه من التعبير واسكاته.

خامسا:انا بكتب مرحبا بعودتك وليس للمناقشة لانى مكتفى بالقراءة من بعد حتى لا تصيبنى سهام التشكيك و السباب احيانا من بعض الأعضاء الذين حولوا منتدى المحاورات الى ارض للحرب المقدسة مستباح فيها كل الاسلحة.

شكرا استاذ سكوربيون ومتابعك بشغف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...