اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اريد العودة لمصر وترك العمل بالسعودية فماذا افعل ؟

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعزكم الله عز وجل وجزاكم الله خيرا

كل عام وانتم بخير اخواني الكرام

باختصار وحتي لا اطيل عليكم

جئت الي السعودية بالرياض علي تأشيرة مهندس معماري وجواز سفري مهندس معماري واقامتي مهندس معماري ولله الحمد ولكن الشخص الذي اعمل عنده هو نفسه كفيلي وهو نفسه مديري بالعمل وصاحب الشركة ثم كان اتفاقه معي قبل مجيء للسعودية ان الدوام من 8 صباحا - 5 عصرا ثم صار الدوام من 8 صباحا وحتي 2 ظهرا ثم من 4 عصرا وحتي 12 او 1 ليلا .

ومنعني من ايام الاجازات الرسمية كالجمعة فاصبحت اداوم بها بعد الصلاة وحتي 12 ليلا .

ثم ان سكني مع اربعه بالغرفه عوضا عن طبيعة عملنا المختلفه فهو لا يفرق بين كل شخص وطبيعة عمله واحتياجاته . وانا لا استعلي علي الاخرين ابدا والله انما لا يفرق بين طبيعة عمل كل شخص وما تتطلبه من احتياجات لابد منها والا سيقصر في عمله ولابد .

ثم قام بفرض خصومات وعقوبات دون ادني تقصير مني والله علي ما اقول شهيد .وهو انسان والعياذ بالله مريض جدا بالشك ويمارس هذا المرض مع كل الموظفين .

ومنذ جئت لم امضي علي عقد حتي الان لانني مازلت في فترة الثلاثة اشهر تحت الاختبار وقد انهيت منهم تحديدا شهر ونصف وبانتهاء شهر رمضان اكون انهيت شهرين وعشرة ايام تحديدا .

وكان اتفاقي معه ان اخر دوامي الخامسه كما هو بمصر وكما هي مهنة اغلب المهندسين وذلك لانني بعد الخامسة وبعد المغرب تحديدااقوم باستكمال دراستي للعلم الشرعي بمصر ودراسة العقيده والفقه والسيرة وحفظ القران الكريم وانا انسان ملتزم دينيا وارجو من الله عز وجل ان اكون من الصادقين ولما سمع مني ذلك هاتفيا قال سأساعدك علي تحصيل العلم الشرعي ولكني صدمت بانه كاذبا محتالا نصابا وحقيقة لا اعلم ما العمل ؟ !

اضافة الي انه يجبرني علي التعامل بالنفاق مع العملاء ومع الموظفين ويستخدمهم جواسيس علي بعضهم البعض ويجعل علي جواسيس لمراقبتي حتي في السكن !! ثم يفرق بينهم ويشتت شملهم ويسلطهم علي بعض ثم يوقع عليهم خصومات غريبه عجيبه وكل يوم هو في شأن فضقت به ذرعاوضاقت نفسي فعلا منه ومن هذه الطرق الملتويه الظالمه السخيفة .

واليوم حالي في تردي مستمر لست مرتاحا نفسيا واكاد اواظب علي صلواتي المفروضه وقراءة القران فقط لا غير وبالمشقه البالغه .

ساعدوني جزاكم الله خيرا دلوني ماذا افعل ؟

هل اشتكي في مكتب العمل ؟ وهل ينصفونني واي شكوي اقدمها ؟

هل اشتكي في السفارة ؟ علما بانني سمعت منكم ان السفارة لا تحل ولا تربط ؟

هل اطلب رجوعي مصر ؟ واذا رفض ماذا افعل ؟

هل ابحث عن شركة اخرى افضل ونظامها محترم للعمل بها واطلب نقل كفالتي لها ؟

علما بنظام الشركات الجديد وللعلم الشركة الحالية من اسوأ القطاعات وهي الشريحة الحمراء ؟ فما العمل ؟

جزاكم الله خيرا

وهدانا واياكم الي الفضل بأمره

تم تعديل بواسطة ahmedmoharram
رابط هذا التعليق

كان الله في عونك وعون كل مغترب اوقعه حظه العاثر في كفيل ظالم لا يرحم

ثق ان الله معك لانك لم تكذب وتدعي بل هو الذي كذب ولف ودار من اجل دنيا زائفة

الراي ان تخبره بعدم رغبتك في العمل لانه من خلال فترة التجربة لم ترتح في العمل وعليه فخالتي وخالتك وتنفصلوا بالمعروف ويديك جوازك وتنزل تدور تاني

او تصبر لغاية محرم اللي جاي ساعتها تنقل كفالة غصبن عنه قانونا حسب نطاق شركتك

لا انصح بمكتب العمل لان اجراءاته بتطول وممكن تقعد سنة عقبال ما تثبت حقك

وارجو من باقي اهل الخبرة ان يدلوك للطريق الصحيح

ربنا معاك

رابط هذا التعليق

سيدى الفاضل ..قرأت موضوعك..و لي تعليق .. انت مهندس معماري .. و لله الحمد تحمل نفس المهنه في تأشيرتك و جواز سفرك و اقامتك ..لم يمر علي مجيئك هنا شهرين كاملين .. الدوام الطبيعي خارج رمضان يكون كما ذكرت سيادتك .. من الثامنه و حتي الخامسه.. اما في رمضان فالدوام يختلف .. هناك شركات تكتفي بدوام واحد.. و هناك من يعمل دوامين.. اذن التغيير في المواعيد كما فهمت انا .. لا يرجع للإخلال بما تم الاتفاق عليه و لكن يرجع لمواعيد رمضان.. النقطه الاخري هي ان شهر و بضعة ايام ليست بوقت كافي كي تحكم علي الاشخاص .. اراك قد صنفت مديرك علي انه محتال و مدلس و به كل العبر و يؤلب الاشخاص علي بعضهم و يفرق بينهم.. اعتقد انك تسرعت بعض الشيء في الحكم.. لا تستطيع فهم شخص في هذا الوقت القصير.. موضوع انك تقيم في غرفه مع اربعة افراد هو شيء غريب بالنسبه لي.. .. انا اعتقد انك كنت تعلم ذلك قبل المجيء الي هنا .. فلماذا وافقت عليه ؟؟ السكن مع اشخاص غرباء في نفس الغرفه ينتهك ابسط قواعد الخصوصيه .. كان عليك الاعتراض .. و اعتقد انك تستطيع طلب تخصيص غرفه لك .. حتي لو كلفك هذا بعض المال .... اكرر مره اخري انك ( فيما يبدو لي ) قد تسرعت في حكمك علي الموقف .. لا تتخذ موقفا عدائيا من مديرك لمجرد انه حازم معك او مع غيرك .. فأنت لا تدري ماذا كنت ستفعل لو كنت مكانه .. المهم ان تثبت له انك جدير بالوظيفه ليتم تثبيتك.. دراستك للعلم الشرعي يجب ان تجعلك اكثر صبرا و ان تحسن الظن بالناس... لم تذكر في موضوعك ان كان هذا اول عمل لك او كم عدد سنوات الخبره لديك

نسيت ان اقول انني اعمل خارج رمضان بنظام الدوامين .. من التاسعه صباحا و حتي الواحده و من الخامسه مساء و حتي التاسعه .. و في رمضان نعمل من الحادية عشره صباحا و حتي الساعه الثانيه و بعد ذلك من العاشره و النصف حتي الواحده و النصف صباحا .. و هناك شركات كثيره تعمل بهذا الدوام في المملكه حتي شركات حكوميه .

تم تعديل بواسطة mondeza
رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك لما فيه الخير كله

اسخير الله اولا واصبر

ليه "وزير التربية و التعليم كان " اسمه "زكى" و العيال أغبيا

ليه "وزير الـمالـية كان " اسمه "غالى" و الشعب رخيص ؟

ليه "وزيـر الـداخلية كان " اسمه "العادلى" و الشعب مظلوم ؟

ليه "رئــيــــــس الـــوزراء كان " اسمه "نظيف" والتلوث قاتلنا ؟

ليه رئيس مجلس الشعب كان اسمه "سرور" والغم ركبنا؟

عارفين ليــــــــــــــه ؟

لأن "رئيسنا كان " اسمه "مبارك" وكل حاجة قلـــت بركتــهـــا

==========================================

* إن مرت الايام ولم تروني فهذه مشاركاتي فـتذكروني

* وان غبت ولم تجدوني اكون وقتها بحاجه للدعاء فادعولي

رابط هذا التعليق

كان الله في عونك وعون كل مغترب اوقعه حظه العاثر في كفيل ظالم لا يرحم

ثق ان الله معك لانك لم تكذب وتدعي بل هو الذي كذب ولف ودار من اجل دنيا زائفة

الراي ان تخبره بعدم رغبتك في العمل لانه من خلال فترة التجربة لم ترتح في العمل وعليه فخالتي وخالتك وتنفصلوا بالمعروف ويديك جوازك وتنزل تدور تاني

او تصبر لغاية محرم اللي جاي ساعتها تنقل كفالة غصبن عنه قانونا حسب نطاق شركتك

لا انصح بمكتب العمل لان اجراءاته بتطول وممكن تقعد سنة عقبال ما تثبت حقك

وارجو من باقي اهل الخبرة ان يدلوك للطريق الصحيح

ربنا معاك

شكرا جزيلا اخي الفاضل

واكرمك الله عز وجل

ولكني لم افهم كلامك من ناحية الصبر لشهر محرم فهل يمكنني فعلا نقل كفالتي غصبا عنه ؟ ! وماذا يعني نطاق شركتي ؟ ام لان شركتي داخله في النطاق الاحمر فيمكنني في شهر محرم نقل كفالتي غصبا عنه ؟ !! ارجو منك التفسير وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

سيدى الفاضل ..قرأت موضوعك..و لي تعليق .. انت مهندس معماري .. و لله الحمد تحمل نفس المهنه في تأشيرتك و جواز سفرك و اقامتك ..لم يمر علي مجيئك هنا شهرين كاملين .. الدوام الطبيعي خارج رمضان يكون كما ذكرت سيادتك .. من الثامنه و حتي الخامسه.. اما في رمضان فالدوام يختلف .. هناك شركات تكتفي بدوام واحد.. و هناك من يعمل دوامين.. اذن التغيير في المواعيد كما فهمت انا .. لا يرجع للإخلال بما تم الاتفاق عليه و لكن يرجع لمواعيد رمضان.. النقطه الاخري هي ان شهر و بضعة ايام ليست بوقت كافي كي تحكم علي الاشخاص .. اراك قد صنفت مديرك علي انه محتال و مدلس و به كل العبر و يؤلب الاشخاص علي بعضهم و يفرق بينهم.. اعتقد انك تسرعت بعض الشيء في الحكم.. لا تستطيع فهم شخص في هذا الوقت القصير.. موضوع انك تقيم في غرفه مع اربعة افراد هو شيء غريب بالنسبه لي.. .. انا اعتقد انك كنت تعلم ذلك قبل المجيء الي هنا .. فلماذا وافقت عليه ؟؟ السكن مع اشخاص غرباء في نفس الغرفه ينتهك ابسط قواعد الخصوصيه .. كان عليك الاعتراض .. و اعتقد انك تستطيع طلب تخصيص غرفه لك .. حتي لو كلفك هذا بعض المال .... اكرر مره اخري انك ( فيما يبدو لي ) قد تسرعت في حكمك علي الموقف .. لا تتخذ موقفا عدائيا من مديرك لمجرد انه حازم معك او مع غيرك .. فأنت لا تدري ماذا كنت ستفعل لو كنت مكانه .. المهم ان تثبت له انك جدير بالوظيفه ليتم تثبيتك.. دراستك للعلم الشرعي يجب ان تجعلك اكثر صبرا و ان تحسن الظن بالناس... لم تذكر في موضوعك ان كان هذا اول عمل لك او كم عدد سنوات الخبره لديك

نسيت ان اقول انني اعمل خارج رمضان بنظام الدوامين .. من التاسعه صباحا و حتي الواحده و من الخامسه مساء و حتي التاسعه .. و في رمضان نعمل من الحادية عشره صباحا و حتي الساعه الثانيه و بعد ذلك من العاشره و النصف حتي الواحده و النصف صباحا .. و هناك شركات كثيره تعمل بهذا الدوام في المملكه حتي شركات حكوميه .

واضح انك لم تفهم كلامي مطلقا ولم تعي منه شيئا وكاني كتبت الموضوع لغلة غير عربية سبحان الله العظيم !!

هذا ما كتبت انت وما بين الاقواس بالخط الاحمر هو تصحيحا لك

سيدى الفاضل ..قرأت موضوعك..و لي تعليق .. انت مهندس معماري .. و لله الحمد تحمل نفس المهنه في تأشيرتك و جواز سفرك و اقامتك ..لم يمر علي مجيئك هنا شهرين كاملين .. الدوام الطبيعي خارج رمضان يكون كما ذكرت سيادتك .. من الثامنه و حتي الخامسه.. ( اخطأت سيدي الفاضل لم اقل ذلك مطقا انما قلت ان دوامي من الثامنة صباحا وحتي الثانية ظهرا ثم من الرابعة عصرا وحتي الثانية عشر ليلا في الايام العادية هذا ان لم نكمل حتي الثانية صباحا ) اما في رمضان فالدوام يختلف .. هناك شركات تكتفي بدوام واحد.. و هناك من يعمل دوامين.. ( اما في رمضان فالدوام من الثانية عشر ظهرا وحتي قبل المغرب مباشرة ثم بعد التراويح وحتي الثالثة منتصف الليل ) اذن التغيير في المواعيد كما فهمت انا .. ( اذن التغير في المواعيد كما لم تفهم ) لا يرجع للإخلال بما تم الاتفاق عليه ( بل هو عكس ما اتفقنا عليه تماما ) و لكن يرجع لمواعيد رمضان.. ( اطلاقا ) النقطه الاخري هي ان شهر و بضعة ايام ليست بوقت كافي كي تحكم علي الاشخاص .. اراك قد صنفت مديرك علي انه محتال و مدلس و به كل العبر و يؤلب الاشخاص علي بعضهم و يفرق بينهم.. اعتقد انك تسرعت بعض الشيء في الحكم.. لا تستطيع فهم شخص في هذا الوقت القصير.. ( هذا ليس حكمي انا وحدي وليس حكم الاغلبيه انما هو حكم الجميع وجميع كل من عملوا تحت يديه وكل من عملوه تحته وتركوه وكل من عملوه تحته وليسوا في كفالته وتركوه ايضا وانا جالس في مكتبه طوال اليوم ويحدث منه افعال معنا سواء في المكتب او في السكن يخجل الفرد ان يحدث بها لما فيها من انتهاكيه للادمية البشريه تماما ولك ان تتخيل ما لم يكن تخيله ) موضوع انك تقيم في غرفه مع اربعة افراد هو شيء غريب بالنسبه لي.. .. انا اعتقد انك كنت تعلم ذلك قبل المجيء الي هنا .. فلماذا وافقت عليه ؟؟ السكن مع اشخاص غرباء في نفس الغرفه ينتهك ابسط قواعد الخصوصيه .. كان عليك الاعتراض .. ( لم يحدث هذا مطلقا بل قال لك ستكون لك غرفه كامله لك وحدك خصيصا ثم لما جئت قال هذا هو الموجود واذا لم يعجبك يمكنك المبيت بالشارع اذا احببت ) و اعتقد انك تستطيع طلب تخصيص غرفه لك .. حتي لو كلفك هذا بعض المال .... ( لا يمكنني فعل ذلك وقال لي اذا فعلتها سوف ابلغ عنك هروبا وانك تسكن خارج السكن وتسرق من الشركه مستنداتها وتخفيها حارج السكن ولذلك سحب مني جواز سفري من البدايه وكل صور جواز السفر وحتي اقامتي ) اكرر مره اخري انك ( فيما يبدو لي ) قد تسرعت في حكمك علي الموقف .. لا تتخذ موقفا عدائيا من مديرك لمجرد انه حازم معك او مع غيرك .. فأنت لا تدري ماذا كنت ستفعل لو كنت مكانه .. ( واضح من الصورة الجديدة التي لم تصلك انك مخطئ الفهم بالمره ) المهم ان تثبت له انك جدير بالوظيفه ليتم تثبيتك.. ( اثبت ما لم يتوقع اثباته اصلا لانني المهندس الوحيد بالشركه ووفرت له ما لا يتوقعه ورغما عن ذلك يعاملنا كالعبيد تماما ) دراستك للعلم الشرعي يجب ان تجعلك اكثر صبرا و ان تحسن الظن بالناس... ( احسنت الظن جدا وهذه هي النتيجه ) لم تذكر في موضوعك ان كان هذا اول عمل لك ( هذا هو اول عمل لي هنا بالسعوديه لكني كنت اعمل قبلها بمصر ) او كم عدد سنوات الخبره لديك ( سنوات الخبرة لدي ثلاث سنوات خبرة في مجالي ولله الحمد وكنت اعمل في شركات من افضل وانجح الشركات بمصر وجئت لفارق ديني لا مادي لان الفارق المادي بين السعودية ومصر لا يتجاوز الف جنيها فقط لا غير هل تفهم ما تكتب ؟ ! ما دخل سنوات الخبرة بالاهانه الادمية واكل اموال الناس بالباطل ؟ ! وما دخل ان هذا اول عمل لي بثاني او بثالث عمل ؟ ام انك تريد ان تقول اذا كان هذا اول عمل لي فلابد ان اتحمل الاهانة والشائم والسباب بافظع الالفاظ والكفر بالله والنفاق والرياء والكذب والخداع والظلم وشهادة الزور وانتهاك حرمات الله ثم اذا تقدمت يسيرا بالسن وبالخبرة فلا ينبغي ان اكذب بعدها ؟ !!!!!!!!!!!!! ) .

نسيت ان اقول انني اعمل خارج رمضان بنظام الدوامين .. من التاسعه صباحا و حتي الواحده و من الخامسه مساء و حتي التاسعه .. و في رمضان نعمل من الحادية عشره صباحا و حتي الساعه الثانيه و بعد ذلك من العاشره و النصف حتي الواحده و النصف صباحا .. و هناك شركات كثيره تعمل بهذا الدوام في المملكه حتي شركات حكوميه ( ليس هذا من شأني فانا لا اعلم طبيعة عملك ولا تخصني وما ينطبق علي عملك ليس بالضرورة ان ينطبق علي عملي خاصة ان لدي زملاء بالمملكة هنا من نفس تخصصي وطبيعة عملي ولم يعملوا بهذه الطريقة ابدا لا حكومية ولا خاص فهل استوعبت ؟ !!!! ثانيا انا لم اوفر وقتي ليلا حتي ادرس فيه علما شرعيا واحفظ من كتاب الله عز وجل ثم الغي كل هذا الوقت لاشتري به الف ريالا زيادة ؟ !! هل استوعبت ؟ !! قال تعالي من كان يريد الحياة الدنيا وزينتها نوف اليهم اعمالهم فيها وهم فيها لا يبخسون اولئلك الذين ليس لهم في الاخرة الا النار وحبط ما صنعوا فيها وباطل ما كانوا يعملوان صدق الله العظيم ) .

نصيحتي لك حتي لو كان هناك فارق سني كبير بيني وبينك

اقرأ الكلام جيدا قبل ان تتحدث

ثم اعد قرائته مره اخري

ثم تمعن فيه

ثم فسر الفاظه

ثم حاول ان تفهم معانيه الظاهره والخفيه

ثم قم بالرد

ثم اعد قراءة ردك

ثم قم بالتعليق

سامحنا واياك

رابط هذا التعليق

واضح انك لم تفهم كلامي مطلقا ولم تعي منه شيئا وكاني كتبت الموضوع لغلة غير عربية سبحان الله العظيم !!

هذا ما كتبت انت وما بين الاقواس بالخط الاحمر هو تصحيحا لك

سيدى الفاضل ..قرأت موضوعك..و لي تعليق .. انت مهندس معماري .. و لله الحمد تحمل نفس المهنه في تأشيرتك و جواز سفرك و اقامتك ..لم يمر علي مجيئك هنا شهرين كاملين .. الدوام الطبيعي خارج رمضان يكون كما ذكرت سيادتك .. من الثامنه و حتي الخامسه.. ( اخطأت سيدي الفاضل لم اقل ذلك مطقا انما قلت ان دوامي من الثامنة صباحا وحتي الثانية ظهرا ثم من الرابعة عصرا وحتي الثانية عشر ليلا في الايام العادية هذا ان لم نكمل حتي الثانية صباحا ) اما في رمضان فالدوام يختلف .. هناك شركات تكتفي بدوام واحد.. و هناك من يعمل دوامين.. ( اما في رمضان فالدوام من الثانية عشر ظهرا وحتي قبل المغرب مباشرة ثم بعد التراويح وحتي الثالثة منتصف الليل ) اذن التغيير في المواعيد كما فهمت انا .. ( اذن التغير في المواعيد كما لم تفهم ) لا يرجع للإخلال بما تم الاتفاق عليه ( بل هو عكس ما اتفقنا عليه تماما ) و لكن يرجع لمواعيد رمضان.. ( اطلاقا ) النقطه الاخري هي ان شهر و بضعة ايام ليست بوقت كافي كي تحكم علي الاشخاص .. اراك قد صنفت مديرك علي انه محتال و مدلس و به كل العبر و يؤلب الاشخاص علي بعضهم و يفرق بينهم.. اعتقد انك تسرعت بعض الشيء في الحكم.. لا تستطيع فهم شخص في هذا الوقت القصير.. ( هذا ليس حكمي انا وحدي وليس حكم الاغلبيه انما هو حكم الجميع وجميع كل من عملوا تحت يديه وكل من عملوه تحته وتركوه وكل من عملوه تحته وليسوا في كفالته وتركوه ايضا وانا جالس في مكتبه طوال اليوم ويحدث منه افعال معنا سواء في المكتب او في السكن يخجل الفرد ان يحدث بها لما فيها من انتهاكيه للادمية البشريه تماما ولك ان تتخيل ما لم يكن تخيله ) موضوع انك تقيم في غرفه مع اربعة افراد هو شيء غريب بالنسبه لي.. .. انا اعتقد انك كنت تعلم ذلك قبل المجيء الي هنا .. فلماذا وافقت عليه ؟؟ السكن مع اشخاص غرباء في نفس الغرفه ينتهك ابسط قواعد الخصوصيه .. كان عليك الاعتراض .. ( لم يحدث هذا مطلقا بل قال لك ستكون لك غرفه كامله لك وحدك خصيصا ثم لما جئت قال هذا هو الموجود واذا لم يعجبك يمكنك المبيت بالشارع اذا احببت ) و اعتقد انك تستطيع طلب تخصيص غرفه لك .. حتي لو كلفك هذا بعض المال .... ( لا يمكنني فعل ذلك وقال لي اذا فعلتها سوف ابلغ عنك هروبا وانك تسكن خارج السكن وتسرق من الشركه مستنداتها وتخفيها حارج السكن ولذلك سحب مني جواز سفري من البدايه وكل صور جواز السفر وحتي اقامتي ) اكرر مره اخري انك ( فيما يبدو لي ) قد تسرعت في حكمك علي الموقف .. لا تتخذ موقفا عدائيا من مديرك لمجرد انه حازم معك او مع غيرك .. فأنت لا تدري ماذا كنت ستفعل لو كنت مكانه .. ( واضح من الصورة الجديدة التي لم تصلك انك مخطئ الفهم بالمره ) المهم ان تثبت له انك جدير بالوظيفه ليتم تثبيتك.. ( اثبت ما لم يتوقع اثباته اصلا لانني المهندس الوحيد بالشركه ووفرت له ما لا يتوقعه ورغما عن ذلك يعاملنا كالعبيد تماما ) دراستك للعلم الشرعي يجب ان تجعلك اكثر صبرا و ان تحسن الظن بالناس... ( احسنت الظن جدا وهذه هي النتيجه ) لم تذكر في موضوعك ان كان هذا اول عمل لك ( هذا هو اول عمل لي هنا بالسعوديه لكني كنت اعمل قبلها بمصر ) او كم عدد سنوات الخبره لديك ( سنوات الخبرة لدي ثلاث سنوات خبرة في مجالي ولله الحمد وكنت اعمل في شركات من افضل وانجح الشركات بمصر وجئت لفارق ديني لا مادي لان الفارق المادي بين السعودية ومصر لا يتجاوز الف جنيها فقط لا غير هل تفهم ما تكتب ؟ ! ما دخل سنوات الخبرة بالاهانه الادمية واكل اموال الناس بالباطل ؟ ! وما دخل ان هذا اول عمل لي بثاني او بثالث عمل ؟ ام انك تريد ان تقول اذا كان هذا اول عمل لي فلابد ان اتحمل الاهانة والشائم والسباب بافظع الالفاظ والكفر بالله والنفاق والرياء والكذب والخداع والظلم وشهادة الزور وانتهاك حرمات الله ثم اذا تقدمت يسيرا بالسن وبالخبرة فلا ينبغي ان اكذب بعدها ؟ !!!!!!!!!!!!! ) .

نسيت ان اقول انني اعمل خارج رمضان بنظام الدوامين .. من التاسعه صباحا و حتي الواحده و من الخامسه مساء و حتي التاسعه .. و في رمضان نعمل من الحادية عشره صباحا و حتي الساعه الثانيه و بعد ذلك من العاشره و النصف حتي الواحده و النصف صباحا .. و هناك شركات كثيره تعمل بهذا الدوام في المملكه حتي شركات حكوميه ( ليس هذا من شأني فانا لا اعلم طبيعة عملك ولا تخصني وما ينطبق علي عملك ليس بالضرورة ان ينطبق علي عملي خاصة ان لدي زملاء بالمملكة هنا من نفس تخصصي وطبيعة عملي ولم يعملوا بهذه الطريقة ابدا لا حكومية ولا خاص فهل استوعبت ؟ !!!! ثانيا انا لم اوفر وقتي ليلا حتي ادرس فيه علما شرعيا واحفظ من كتاب الله عز وجل ثم الغي كل هذا الوقت لاشتري به الف ريالا زيادة ؟ !! هل استوعبت ؟ !! قال تعالي من كان يريد الحياة الدنيا وزينتها نوف اليهم اعمالهم فيها وهم فيها لا يبخسون اولئلك الذين ليس لهم في الاخرة الا النار وحبط ما صنعوا فيها وباطل ما كانوا يعملوان صدق الله العظيم ) .

نصيحتي لك حتي لو كان هناك فارق سني كبير بيني وبينك

اقرأ الكلام جيدا قبل ان تتحدث

ثم اعد قرائته مره اخري

ثم تمعن فيه

ثم فسر الفاظه

ثم حاول ان تفهم معانيه الظاهره والخفيه

ثم قم بالرد

ثم اعد قراءة ردك

ثم قم بالتعليق

سامحنا واياك

استاذ احمد حضرتك كما تقول متدين وملتزم ولله الحمد يبقى لازم تحسن اسلوبك قليلا لتكون وجهة جيدة للاسلام ده اولا

العضو المحترم حاول يساعدك باللى يقدر عليه قد يكون اخطأ فى فهم موضوعك او قراءته بتعجل مثلا وكان يجب عليك شكره اولا ثم تصحيح الموضوع له فهو غير ملزم بالرد عليك ولكن رده جاء لمساعدتك فى الله وبدون اجر

ارجو ان تراجع نفسك واسلوبك

صدقنى انا قرات موضوعك وكنت هاكتب الرد ختى رايت ردك على العضو المحترم هل تضمن لى الا ترد على بنفس الرد او رد مقارب له اذا كان الرد مش على مزاجك كمثال ؟

على العموم وفقط لانك مهندس زميل هارد عليك عسى ان ينوبنى منك دعوة صادقة فى رمضان

من حقك طالما مكتوب فى العقد ان مدة الاختبار 3 شهور ولم تصدر لك اقامة ان تخرج من المملكة وفقا للقوانين بس عندك مشكلتين

لو كفيلك واقف اعتقد مما سردته فى شرحك انه هايطلبك بثمن الفيزا والمصاريف اللى اتصرفت وهتبقى مبلغ كبير اعتقد مش سهل عليك تدفعه

او هايرفض وفى الحالة دى مش امامك الا مكتب العمل وربنا يعينك

الحل الاهير والافضل انت تجلس معاه وتقوله انك مش متاقلم على الغربة واهلك فى مصر محتاجينك مثلا واهمل فى الشغل لحد هو ما يخرجك نهائى

وربنا يوفقك بس لازم تهدى خلقك شوية

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

استاذ احمد حضرتك كما تقول متدين وملتزم ولله الحمد يبقى لازم تحسن اسلوبك قليلا لتكون وجهة جيدة للاسلام ده اولا

العضو المحترم حاول يساعدك باللى يقدر عليه قد يكون اخطأ فى فهم موضوعك او قراءته بتعجل مثلا وكان يجب عليك شكره اولا ثم تصحيح الموضوع له فهو غير ملزم بالرد عليك ولكن رده جاء لمساعدتك فى الله وبدون اجر

ارجو ان تراجع نفسك واسلوبك

صدقنى انا قرات موضوعك وكنت هاكتب الرد ختى رايت ردك على العضو المحترم هل تضمن لى الا ترد على بنفس الرد او رد مقارب له اذا كان الرد مش على مزاجك كمثال ؟

على العموم وفقط لانك مهندس زميل هارد عليك عسى ان ينوبنى منك دعوة صادقة فى رمضان

من حقك طالما مكتوب فى العقد ان مدة الاختبار 3 شهور ولم تصدر لك اقامة ان تخرج من المملكة وفقا للقوانين بس عندك مشكلتين

لو كفيلك واقف اعتقد مما سردته فى شرحك انه هايطلبك بثمن الفيزا والمصاريف اللى اتصرفت وهتبقى مبلغ كبير اعتقد مش سهل عليك تدفعه

او هايرفض وفى الحالة دى مش امامك الا مكتب العمل وربنا يعينك

الحل الاهير والافضل انت تجلس معاه وتقوله انك مش متاقلم على الغربة واهلك فى مصر محتاجينك مثلا واهمل فى الشغل لحد هو ما يخرجك نهائى

وربنا يوفقك بس لازم تهدى خلقك شوية

يااخ رؤوف انا مش قصدي اللي حصل ابدا والله انما رده استفزني جدا انا اتكلمت كلام في وادي ورده في وادي تاني خالص اضافة الي ان رده يحمل نبرة استحمل واقبل الاهانة !! زائد انت ليك كم سنه فيها علشان تحكم عليه ثم مش قضية رده مجاش علي مزاجي ابدا والله انما اللي يستفز اي انسان فعلا انك تكلمه في موضوع وهو يرد علي موضوع تاني خالص طب اقرا الاول الموضوع كويس وركز فيه بعدين رد علي علشان انا اعرف استفيد منك ماهو انا حاطط الموضوع ليه اصلا علشان استفيد من كلامه وخبرته هي الفكره كده مش اكتر .

بعدين ردك انت علي ياباشمهندس رؤوف صعب لكن هل معني كده كل رد مش علي مزاجي هتخانق مع صاحبه ؟ ! افهمني والله العظيم ما موضوع مزاج وانا تقبلت رايك جدا لانه واقعي حتي لو مجاش علي مزاجي بس واقعي لانه في صلب الموضوع صدمني كلامك ؟! وايه يعني ما يصدمني ! قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا وارجو ان تعذرني علي اسلوبي او اي اساءة تجاهك وربنا يكرمك باذن الله تعالي ويهدينا كلنا الي الحق باذنه .

اما عن تعليقك فانا اشكرك جدا علي النصيحة بجد لكن للاسف مش هينفع اعمل اللي قولتلي عليه واعتقد السبب ان مفيش عقد اصلا اتكتب فيه لا مدة ولا غيره لان الاتفاق كان شفهي فقط وانا طلبت منه عقد وهو قالي لما تيجي نبقي نمضي عقود لكن لم نمضي اي عقود ثانيا هو اصدر لي اقامة فعلا بس اخدها مني وانا بطيب نيه وخاطر ادتهاله وانا معرفش اي حاجه ووالله كل اللي فات يثبت اني زي ما بيقولوا يعني اهبل علي نياتي لا اضمر نية الشر ولا اي خوف انا بتعامل معاه ومع كل الموجودين بصدق وصراحه لا لف ولا دوران لما قالي هات جوازك خد هات اقامتك خد والله ما في دماغي اي حاجه ابدا ولا بظن فيه ظن السوء فده اللي حصل اما موضوع الفيزا والتاشيرة وثمنها وكده هو اصلا لما بعتها في الاول بعتها علي ان الدوام اخرة الساعة خمسه وبعدين يسيبني اكمل باقي اليوم في اي معهد ديني هنا او حتي مسجد او اي شئ وقالي انا هساعدك واعملك والقصه دي بعدين رجع قالي الدوام لعشرة بليل قؤلتله ان كان لعشرة بليل رجع تأشيرتك وفيزتك انا مش عايز حاجه وشوف غيري البلد مليانه مهندسين بدل الواحد عشرة قالي خلاص انا متمسك بيك ومفيش مشكله بالنسبه للدوام وسافرت علي الاساس ده والله ولما جيت وشه قلب 180 درجه !! فمش انا اللي دورت علي سفر اصلا ولا تأشيرات ولا فيز هو اللي اتصل وهو اللي قالي تعالي والله علي ما اقول شهيد ده اللي حصل فلو علي كلامك مثلا وعلي الوضع اللي عرفته دلؤقتي هل ممكن يطالبني بثمنها فعلا ؟

اما بالنسبة للاهمال في العمل انا مقدرش اهمل في العمل واعطل مصالح الناس وابوظ شغل ناس واحب اقولك انه حملني شغلتين اضافيتين فوق شغلي الاصلي بالغصب وتختص بالماليات فازاي اهمل في شغل الناس وفلوسهم واعطل طلباتهم الماديةانا فاهم كلامك اني بالاهمال وكده هو هيقول انا مش مستفيد منه بحاجه وبدأ يهمل وشويه زعيق ومفيش نتيجه بردو وهيشوفني مصمم علي الاهمال مع شوية تمثيل مع شوية ضيقه والقصص دي وفي الاخر يقول انا خلاص مش محتاجه يلا مع السلامه سافر انا معرفش اعمل الكلام ده ابدا انا مش مرتاح معاك خلاص انا مش مرتاح معاك بس قبل ما اعمل اي حاجه بستشيركم فدلوني .

وشكرا للمرة الثانية علي مساعدتك لي

وانا اسف جدا علي سوء كلماتي الله اعلم ايه السبب يمكن الخنقة اللي انا فيها دي تعبتني نفسيا

خصوصا اني مش بتكلم مع حد وهو اصلا مفيش حد بيتكلم مع حد من اللي احنا فيه

واعصابي تعبت فعلا وحتي حالتي الصحية بدأت تتدهور

فانا اسف بجد وسامحوني علي تقصيري في احترامكم

وربنا يتقبل منكم صيامكم وقيامكم وصلاتكم ودعائكم

واتمني ان يجعلني واياكم من الصادقين وان يتوب علينا اجمعين

ويحفظكم ويرحمكم فهو خير حافظا وهو ارحم الراحمين .

اسف وارجو ان الاخ مونديزا علي ما اعتقد يسامحني ويعذرني علي لهجتي الحادة وانا بقولك انا اسف علي كلامي وطريقتي انا مش كده اساسا بس من ساعة ما جيت هنا ووشي في وش الراجل ده وعمال يأثر عليا بطبعه حبه حبه وربنا يستر من عاشر القوم اربعين يوما صار منهم يارب نجنا من القوم الظالمين .

رابط هذا التعليق

ولا يهمك يا باشمهندس بس هو طالما طلع ليك اقامة يبقى مسكك من رقبتك للاسف

هو فيه سؤال اجابته هتجدد حاجات كثير انت عايز ترجع السعودية تانى فى المستقبل اذا لا يبقى نبدأ سكة الشكاوى والكلام ده

اذا نعم يبقى لازم تفاوض ومسايسة واستخدام العقل معاه لانه من الواضح انه شخص مش محترم ومش بيخاف ربنا واعتقد ان حتى لو الدوام اتعدل هايبقى صعب جدا تستمر معاه لانه اكيد هيكون مش مظبوط فى شغله

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل احمدمحرم : أرجوا الأتصال بى فى أقرب فرصه حيث يمكننى ان أساعدك فى حل مشكلتك بإذن الله

أخوك مرسى ابو طالب

موبايل : 0561444365

أرجو الأتصال بعد الساعه 12 ظهرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعزكم الله عز وجل وجزاكم الله خيرا

كل عام وانتم بخير اخواني الكرام

باختصار وحتي لا اطيل عليكم

جئت الي السعودية بالرياض علي تأشيرة مهندس معماري وجواز سفري مهندس معماري واقامتي مهندس معماري ولله الحمد ولكن الشخص الذي اعمل عنده هو نفسه كفيلي وهو نفسه مديري بالعمل وصاحب الشركة ثم كان اتفاقه معي قبل مجيء للسعودية ان الدوام من 8 صباحا - 5 عصرا ثم صار الدوام من 8 صباحا وحتي 2 ظهرا ثم من 4 عصرا وحتي 12 او 1 ليلا .

ومنعني من ايام الاجازات الرسمية كالجمعة فاصبحت اداوم بها بعد الصلاة وحتي 12 ليلا .

ثم ان سكني مع اربعه بالغرفه عوضا عن طبيعة عملنا المختلفه فهو لا يفرق بين كل شخص وطبيعة عمله واحتياجاته . وانا لا استعلي علي الاخرين ابدا والله انما لا يفرق بين طبيعة عمل كل شخص وما تتطلبه من احتياجات لابد منها والا سيقصر في عمله ولابد .

ثم قام بفرض خصومات وعقوبات دون ادني تقصير مني والله علي ما اقول شهيد .وهو انسان والعياذ بالله مريض جدا بالشك ويمارس هذا المرض مع كل الموظفين .

ومنذ جئت لم امضي علي عقد حتي الان لانني مازلت في فترة الثلاثة اشهر تحت الاختبار وقد انهيت منهم تحديدا شهر ونصف وبانتهاء شهر رمضان اكون انهيت شهرين وعشرة ايام تحديدا .

وكان اتفاقي معه ان اخر دوامي الخامسه كما هو بمصر وكما هي مهنة اغلب المهندسين وذلك لانني بعد الخامسة وبعد المغرب تحديدااقوم باستكمال دراستي للعلم الشرعي بمصر ودراسة العقيده والفقه والسيرة وحفظ القران الكريم وانا انسان ملتزم دينيا وارجو من الله عز وجل ان اكون من الصادقين ولما سمع مني ذلك هاتفيا قال سأساعدك علي تحصيل العلم الشرعي ولكني صدمت بانه كاذبا محتالا نصابا وحقيقة لا اعلم ما العمل ؟ !

اضافة الي انه يجبرني علي التعامل بالنفاق مع العملاء ومع الموظفين ويستخدمهم جواسيس علي بعضهم البعض ويجعل علي جواسيس لمراقبتي حتي في السكن !! ثم يفرق بينهم ويشتت شملهم ويسلطهم علي بعض ثم يوقع عليهم خصومات غريبه عجيبه وكل يوم هو في شأن فضقت به ذرعاوضاقت نفسي فعلا منه ومن هذه الطرق الملتويه الظالمه السخيفة .

واليوم حالي في تردي مستمر لست مرتاحا نفسيا واكاد اواظب علي صلواتي المفروضه وقراءة القران فقط لا غير وبالمشقه البالغه .

ساعدوني جزاكم الله خيرا دلوني ماذا افعل ؟

هل اشتكي في مكتب العمل ؟ وهل ينصفونني واي شكوي اقدمها ؟

هل اشتكي في السفارة ؟ علما بانني سمعت منكم ان السفارة لا تحل ولا تربط ؟

هل اطلب رجوعي مصر ؟ واذا رفض ماذا افعل ؟

هل ابحث عن شركة اخرى افضل ونظامها محترم للعمل بها واطلب نقل كفالتي لها ؟

علما بنظام الشركات الجديد وللعلم الشركة الحالية من اسوأ القطاعات وهي الشريحة الحمراء ؟ فما العمل ؟

جزاكم الله خيرا

وهدانا واياكم الي الفضل بأمره

تم تعديل بواسطة amedmado
رابط هذا التعليق

انا استخرت فعلا ولقيته تاني يوم الصبح بيقؤلي انا هعملك خروج نهائي

انا مش عايز صداع ووجع دماغ وكل ده لما سمع من الموظفين اني بتكلم وبحكي عن مشاكلي

واني مش مرتاح معاه من شغلي ده وبعدين اوقفني عن العمل ونقلني سكن تاني بس سكن انضف من الاولاني

بعدين ربنا اتمم علي نعمته واعتكفت اخر عشرة ايام علي اساس انه بيخرجني خروج نهائي بعد رمضان

ولما خرجت والعيد خلص قالي بخرجك نهائي كمان اسبوع

وبعد ما عدى اسبوع بعتلي ناس موظفين كويسين ورجعت معاهم واتكلمت معاه قالي انا عايزك تشتغل معايا

قولتله يبقي نشتغل علي الشروط اللي اتفقنا عليها من مصر ونكتب عقد

قالي لا بالنسبة لشروط مصر انساها وبالنسبة للعقد نكتبه بكره بعد المغرب

قولتله طيب وقالي تعالي استلم عملك بكره المغرب وروحت السكن

جيت تاني يوم المغرب قالي انا مش هكتب عقد لاني مش كاتب عقد مع اي موظف هنا ومش هكتب معك عقد

وبالنسبة للشروط اللي اتفقنا عليها من مصر انساها لان الاوضاع بتتغير يوم بعد يوم وهتاخد راتبك كامل

وعمله فيلم فاشل وساب الموضوع الاساسي ودخل في القيل وقال وفلان قال وفلان عاد وكلام البنات اللي ملهوش لزمه

وساب الموضوع الاساسي وفي الاخر قالي اطلعك نهائي قؤلتله امتي ؟ قالي بعد اسبوع واختلفنا علي التذكرة قالي هيدفع حسابها وهصرفلك مستحقاتك المالية لاخر يوم اشتغلت فيه يعني ما يعادل 2000 ريال وانا ماليش فلوس تاني عنده اكثر من دول وقالي انه مدفعش رسوم الاقامة لحد دلؤقتي ومطلعتش قؤلت طيب وروحت اتصلت بواحد صاحبي كان هنا بالسعودية قالي الراجل ده كداب لان الخروج النهائي يطلع في ساعة واحدة وانت واقف

وانما هو بيماطل عايزك في الاخر توافق علي العمل عنده بطريقتة هو وانا مش عارف اعمل ايه والصراحة خلاص فاض بيا من الراجل ده

واحد شار عليا قالي اقعد زن عليه كل شويه عايز انزل مصر عايز انزل مصر عايز انزل مصر لحد ما يطفش وينزلك

ايه رأيكم ؟ !

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

احمد محرم باشا .. انت كده يا ابنى اكتشفت الحل السحرى لمشكلتك

عايزك كل يوم تقعد تكلم كل الموظفين و تشتكى قدامهم من كفيلك و تنتقد فيه و تقول كل عيوبه و خاصه قدام اى شخص يكون بينقله الكلام ده .. انا عايز الكلام ده يوصله انك بتشتكى حالك حتى للعملاء .. هيترعب و هيخاف على سمعته قدام عملاءه و الموردين و غيره و هيمشيك يا عم فى غمضه عين ..

احمد اتعلم من الماضى و من التاريخ و الكلب عمر ما ديله هينعدل اوعى تساومه فى عقد تانى ولا تالت ده يا ابنى انسان ليس له كلمة و لا يوثق فيه اعتبره اسرائيلى كده .. اهرب يا احمد اهرب بأسرع ما يمكن من الكفيل ده و حلك الوحيد ولا تزن عليه ولا حاجه بس اقعد كده اشتكى فيه لكل الناس اللى حواليك و خلى الكلام ده يوصله و هو اللى هيندهلك و يقولك مش عايز اشوف حضرتك تانى :)

انا استخرت فعلا ولقيته تاني يوم الصبح بيقؤلي انا هعملك خروج نهائي

انا مش عايز صداع ووجع دماغ وكل ده لما سمع من الموظفين اني بتكلم وبحكي عن مشاكلي

واني مش مرتاح معاه من شغلي ده وبعدين اوقفني عن العمل ونقلني سكن تاني بس سكن انضف من الاولاني

بعدين ربنا اتمم علي نعمته واعتكفت اخر عشرة ايام علي اساس انه بيخرجني خروج نهائي بعد رمضان

ولما خرجت والعيد خلص قالي بخرجك نهائي كمان اسبوع

وبعد ما عدى اسبوع بعتلي ناس موظفين كويسين ورجعت معاهم واتكلمت معاه قالي انا عايزك تشتغل معايا

قولتله يبقي نشتغل علي الشروط اللي اتفقنا عليها من مصر ونكتب عقد

قالي لا بالنسبة لشروط مصر انساها وبالنسبة للعقد نكتبه بكره بعد المغرب

قولتله طيب وقالي تعالي استلم عملك بكره المغرب وروحت السكن

جيت تاني يوم المغرب قالي انا مش هكتب عقد لاني مش كاتب عقد مع اي موظف هنا ومش هكتب معك عقد

وبالنسبة للشروط اللي اتفقنا عليها من مصر انساها لان الاوضاع بتتغير يوم بعد يوم وهتاخد راتبك كامل

وعمله فيلم فاشل وساب الموضوع الاساسي ودخل في القيل وقال وفلان قال وفلان عاد وكلام البنات اللي ملهوش لزمه

وساب الموضوع الاساسي وفي الاخر قالي اطلعك نهائي قؤلتله امتي ؟ قالي بعد اسبوع واختلفنا علي التذكرة قالي هيدفع حسابها وهصرفلك مستحقاتك المالية لاخر يوم اشتغلت فيه يعني ما يعادل 2000 ريال وانا ماليش فلوس تاني عنده اكثر من دول وقالي انه مدفعش رسوم الاقامة لحد دلؤقتي ومطلعتش قؤلت طيب وروحت اتصلت بواحد صاحبي كان هنا بالسعودية قالي الراجل ده كداب لان الخروج النهائي يطلع في ساعة واحدة وانت واقف

وانما هو بيماطل عايزك في الاخر توافق علي العمل عنده بطريقتة هو وانا مش عارف اعمل ايه والصراحة خلاص فاض بيا من الراجل ده

واحد شار عليا قالي اقعد زن عليه كل شويه عايز انزل مصر عايز انزل مصر عايز انزل مصر لحد ما يطفش وينزلك

ايه رأيكم ؟ !

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

عايزك كل يوم تقعد تكلم كل الموظفين و تشتكى قدامهم من كفيلك و تنتقد فيه و تقول كل عيوبه و خاصه قدام اى شخص يكون بينقله الكلام ده .. انا عايز الكلام ده يوصله انك بتشتكى حالك حتى للعملاء .. هيترعب و هيخاف على سمعته قدام عملاءه و الموردين و غيره و هيمشيك يا عم فى غمضه عين ..

احمد اتعلم من الماضى و من التاريخ و الكلب عمر ما ديله هينعدل اوعى تساومه فى عقد تانى ولا تالت ده يا ابنى انسان ليس له كلمة و لا يوثق فيه اعتبره اسرائيلى كده .. اهرب يا احمد اهرب بأسرع ما يمكن من الكفيل ده و حلك الوحيد ولا تزن عليه ولا حاجه بس اقعد كده اشتكى فيه لكل الناس اللى حواليك و خلى الكلام ده يوصله و هو اللى هيندهلك و يقولك مش عايز اشوف حضرتك تانى :)

مممممممممممممم تصدق فعلا انا اكتشفت حاجة مكنتش واخد بالي منها واول ما قريت كلامك ده فوجئت بيها

الراجل ده عنده نقططة ضعف فظيعة جدا ان اي كلمة تتقال حواليه يجري يسمعها ويتكلم فيها كتير وتضايقه جدا

ودي من اكتر الحاجات اللي بتتعبه نفسيا فعلا

وافتكر ان حصل موقف من واحد مصري معايا هنا في الشغل كان عمل معاه مشكلة جامدة وكان هيرحله بسبب انه اشتكاه للموظفين

وقعد يقول مرتبي وضعيف ومش ضعيف وانت ضحكت عليا والقصة دي كلها واشتكاه لينا مرة في مرة فشوشر عليه جامد جدا

فالشوشرة دي خلته اخد منه موقف حاد جدا

هو فعلا اكتر حاجه بتضايقه جدا وتشعلله انه يسمع حد يتكلم عن مشاكله اتاريه علشان كده وقفني عن العمل لان انا اكتر واحد بتعامل

مع العملاء بصفتي المهندس الوحيد بالشركة وكل العملاء بيشيدوا بمعاملتي المحترمة معاهم وباسلوبي المهذب

فهو خاف لحسن اتكلم معاه وابينلهم صورة وحشة عنه ويبدأ يفقد عميل ورا عميل

تفتكر ده ينفع فعلا ؟ !!

ولا ممكن يعند ولا ايه الحوار بالظبط ؟ !!

رابط هذا التعليق

اخى العزيز احمد / لقد سبق و ان جربت مع هذا الرجل لغة الحوار و النقاش و لكنها للأسف لم تجدى نفعا فأمثال هؤلاء لا يعترفون الا باللغه القوة و ما أخذ بالقوة لا يسترد الا بالقوة انا تعاملت مع سعوديين من هذا النوع و صدقنى مينفعش معاهم غير الشوشرة ... انا فى مصر فى اجازة قصيرة و سأعود للسعوديه يوم السبت القادم ان شاء الله و سيسعدنى اتصالك الهاتفى بى لمتابعة الموقف عن كثب حتى يعطيك الخروج النهائى و تنجوا بنفسك ان شاء الله من امثال هؤلاء المرضى النفسيين و صدقنى ولا يهمك .. الجميل فى السلوب اللى بقولك عليه انه قانونا ميقدرش يمسك عليك حاجه ولا يشتكيك رسميا و لا يقدر يقول انك مأثر فى شغلك بالعكس انت راجل بتروح الشغل كل يوم و بتشتغل و بشهاده الشهود و لكن ... ووراء كلمه لكن هذه تكمن اللعبه .. و لكن لن تضيع دقيقه واحده دون ان تشتكيه فى كل شىء و خاصه امام العملاء بما انك ممثل للشركه ديه لوحدها قوة فى ايدك ...

أرجو ان تستمتع بهذه اللعبة و ان تتقنها حتى يقضى الله امرا كان مفعولا ..

و اللى اللقاء فى عمليات أخرى

المخابرات المصريه :)

السلام عليكم ورحمة الله

مممممممممممممم تصدق فعلا انا اكتشفت حاجة مكنتش واخد بالي منها واول ما قريت كلامك ده فوجئت بيها

الراجل ده عنده نقططة ضعف فظيعة جدا ان اي كلمة تتقال حواليه يجري يسمعها ويتكلم فيها كتير وتضايقه جدا

ودي من اكتر الحاجات اللي بتتعبه نفسيا فعلا

وافتكر ان حصل موقف من واحد مصري معايا هنا في الشغل كان عمل معاه مشكلة جامدة وكان هيرحله بسبب انه اشتكاه للموظفين

وقعد يقول مرتبي وضعيف ومش ضعيف وانت ضحكت عليا والقصة دي كلها واشتكاه لينا مرة في مرة فشوشر عليه جامد جدا

فالشوشرة دي خلته اخد منه موقف حاد جدا

هو فعلا اكتر حاجه بتضايقه جدا وتشعلله انه يسمع حد يتكلم عن مشاكله اتاريه علشان كده وقفني عن العمل لان انا اكتر واحد بتعامل

مع العملاء بصفتي المهندس الوحيد بالشركة وكل العملاء بيشيدوا بمعاملتي المحترمة معاهم وباسلوبي المهذب

فهو خاف لحسن اتكلم معاه وابينلهم صورة وحشة عنه ويبدأ يفقد عميل ورا عميل

تفتكر ده ينفع فعلا ؟ !!

ولا ممكن يعند ولا ايه الحوار بالظبط ؟ !!

رابط هذا التعليق

بس انا حاليا موقوف عن العمل يعني حتي الشركة مش بروحها ابدا وهو مانعني من العمل

واكيد خوفه مني بسبب تعاملي مع العملاء

فكده مش هعرف اعمل القصه دي لكن انا ممكن امارسها مع الموظفين اللي موجودين لانهم ساكنين معايا

بس المشكلة مش دول اللي بينقلوا ليه الكلام لانهم كويسين معايا لكن انا ممكن استفزهم وادفعهم

بطريقة او باخري لحد ما يوصلوله كلام معين

مفيش حل تاني ؟

رابط هذا التعليق

احمد موضوع انه واقفك عن العمل ده انا مش مستريحله الراجل ده تعبان كبير و شكله مقعدك فى البيت بالقصد عشان بعد كده ممكن يشتكيك انك لم تكن تحضر الى العمل لمده اسبوع ولا حاجه و يلبسك العمه يا زعيم .. انا متأكد ان موضوع وقفك عن العمل ده مجالكش بيه ايميل رسمى ولا اتعمل بيه اى ورقه رسميه تقدر تعتد بيها و تقول انه هو اللى قالك متجيش .. يا احمد انزل الشغل من بكرة و قوله انا زهقت من القعده فى البيت و اضحك عليه و قوله انا عايز اشتغل... متستناش لما يديك الأذن بالنزول للعمل لا يا ريس انت انزل من نفسك و لما يجى يقولك ايه اللى جابك قوله زهقت من البيت انا افضل اشتغل احسن لحد ما نحل المشاكل اللى بينا ودى ... هو هيستريح لكلامك و يسيبك .. لو عرفت حتى تضحك فى وشه و تفهمه انها مش فارقه معاك يكون افضل انا عايز اعمل للراجل ده تشويش فكرى على اعلى مستوى .. عايزه يحس انك مش طبيعى و انك انساسن مش سهل و بعد ما يطمنلك هيسيبك تشتغل و ساعتها تنفذ الخطه و تديله الحقنه ورا التانيه ... لو مرديش و قالك لا متنزلش الشغل برضوه ارفض و اشتغله فى الأزرق قوله اقعد فى البيت يبقى تدينى ورقه رسميه متوقعه و عليها ختم الشركه بتقول انك موقفنى عن العمل و بعدين هو انا عملت ايه اصلا عشان توقفنى عن العمل !!

مينفعش يعملك ايقاف بدون انذار رسمى و يخليك توقع عليه .. و انت يا زعيم مش ممكن توقع على ورقه زى ديه يبقى انت حطتله العقده فى المنشار و هيضطر يمشيك عشان انت كده بقيت مصدر قلق ليه...

احمد أمثال الناس ديه لو حسوا انك طيب و منطقى و غالبان هياكلوك و يدفنوك و انت على قيد الحياه .. لازم تبينله انك مش سهل و مجنون .. بس مجنون منغير ما تزعق ولا تتخانق معاه لا كله من تحت لتحت مع العملاء و الموظفين .

و بكرر أوعى تفضل فى البيت لأن ديه تلبيسه ممكن يشتكيك بيها فى مكتب العمل و يقول مكنش بيجى الشغل !!

إبدأ التنفيذ .... :)

بس انا حاليا موقوف عن العمل يعني حتي الشركة مش بروحها ابدا وهو مانعني من العمل

واكيد خوفه مني بسبب تعاملي مع العملاء

فكده مش هعرف اعمل القصه دي لكن انا ممكن امارسها مع الموظفين اللي موجودين لانهم ساكنين معايا

بس المشكلة مش دول اللي بينقلوا ليه الكلام لانهم كويسين معايا لكن انا ممكن استفزهم وادفعهم

بطريقة او باخري لحد ما يوصلوله كلام معين

مفيش حل تاني ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...