اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نظرة قريبة لشخص مختلف-د/حازم عبد العظيم وزير الاتصالات الجديد

Dreamwithme

Recommended Posts

حازم عبد العظيم وزير الاتصالات وناشط تويتر الذي شارك في الثورة ورفع علامة النصر بجوار سيارة أمن مركزي محترقة

كتب ــ أحمد سمير:

وصف وزير الاتصالات الجديد الدكتور حازم عبد العظيم حركة المحافظين الأخيرة بـ” الملطوطين “وعبر عن دعمه لمليونية القصاص في 8 يوليو، مؤكدا أن مواقف جماعة الإخوان الأخيرة أفقدتها الكثير.

هذا ما كشفه حساب حازم عبد العظيم على موقع التواصل الاجتماعي تويتر.

وعبر الوزير يوم الجمعة 8 يوليو عن أسفه لعدم تمكنه من النزول للتحرير فكتب “هاتجنن أني مش في التحرير.. عايز أطير.. عمال أتويت وافسبك أن لم تستطع فبتويتك وان لم تستطع ففسبوكك. وذاك أضعف الإيمان”.

وعبر حازم عبد العظيم عن انزعاجه من تعيين العربي أمينا عاما لجامعة الدول العربية، معتبرا أن بصمات واضحة في شهور قليلة،خسارة كبيرة لمصر في هذا التوقيت. واعتبر إن الإخوان خسروا كثيرا خلال الفترة الماضية.

وأكد وزير الاتصالات أن الإصرار علي محافظين ملطوطين من النظام السابق غير مفهوم ، ويمكن لو فهمنا سر الإصرار على سيد مشعل نفهم موضوع المحافظين.

وسخر حازم من شروط الترشح للرئاسة في التعديلات الدستورية الأخيرة فكتب “يا خسارة لم يعد لي فرصة للترشح لرئاسة الجمهورية.زوجتي تحمل الجنسية المصرية والنمساوية قالت اوعى تكون قليل الأصل و تطلقني”.

و اختار حازم صورة للعلمين المصري و التونسي يوم 14 يناير تعبيرا عن التضامن مع الثورة التونسية والأمل فى تكرارها فى مصر.

من جهة أخرى كشف حساب حازم عبد العظيم على موقع التواصل الفيس بوك عن تاييد وزير الاتصالات الجديد للثورة منذ ايامها الاولى

فقد جعل صورة حسابه يوم 26 يناير هي صورة لعلم مصر وكتب تحتها لا صمت بعد الآن ثورة مصر.

وعبر الوزير الجديد عن اهتمامه باسترداد أموال المصريين ” أنا معنديش مشكلة يكون في جمعة رد الجميل لجدو مبارك.. بس قبلها نعمل جمعة رد الفلوس”.

ووجه حازم رسالة إلى أعضاء جماعة الإخوان يوم 26 يناير ودعاهم لعدم المشاركة فكتب : الظروف الراهنة لا تحتمل.. لاتعطوهم الفرصة”.

أخوتنا في الوطن كم من الظلم والقمع والقهر والتزوير والترقيع تم ارتكابه باسمكم …. أرجوكم ارفعوا أيديكم عن السياسة و لو لمدة عام واحد فقط ….النظام يستغلكم كفزاعة و ذريعة لكل شيء سيء يحدث في هذه البلد … طواريء – تزوير انتخابات – ترقيع دستور …الخ !!!! انتم الشماعة التي يعلق عليها كل البلاوي التي تحدث .. وها نحن نرى بدأت السيمفونية في الأعلام الرسمي للدولة … وسيلصقوا أي تحرك شعبي بكم وسيقمعونا بسببكم وياخدوا الحابل بالنابل تحت ذريعة الجماعة المحظورة وإعطاء

صورة للإعلام الغربي بخطورة المد الإسلامي ..لعبة سقيمة مللناها..وأخشى ان يكون القمع والبطش في الأيام القادمة باسمكم..لا تعطوهم هذه الفرصة.. نحن شركاء في هذا الوطن.. اعلموا بوضوح انسحابكم من الحياة السياسية ومن أية مظاهرات ولو لفترة ما بعد الانتخابات الرئاسية.. نعلم أن كثير منكم وطنيون و مخلصون للبلد هل تثبتوا ولائكم وحبكم لمصر أولا” . أتمنى .. ورفع حازم عبد اللطيف صورة على حسبه على تويتر خلال الأيام الأولى للثورة وهو يرفع علامة النصر بجوار سيارة أمن مركزي محترقة .

وللتواصل مع وزير الاتصالات الجديد عبر حسابه على تويتر

http://twitter.com/#!/Hazem_Azim

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

أول تصريحات للوزير بعد توليه الوزارة

http://www.youtube.com/watch?v=iMjrLGaaDP8

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

صفحة الوزير علي الفايسبوك:

https://www.facebook.com/hazem.abdelazim?sk=wall#!/hazem.abdelazim

ياتري رأيكم في شخصيته أيه؟ وياخوفي يكون تم اختياره فقط لأنه ثوري لكن واضح إنه له مؤهلات وكفاءة تؤهله للوزارة...رأيكم أيه؟

رابط هذا التعليق

صراحة وقفت علي كلمته .. إن فيه ناس خايفة تحرق اسمها في الوقت ده و أظن إنه يقصد الناس اللي اعتذرت عن تولي وزارات مثلا ..

فكان رأيه .. إن ده فعلا الوقت اللي عايز يخدم مصر يتقدم

و ده كان نفس مبدأ الشيخ حازم صلاح أبو اسماعيل .. أن التقدم الان للصفوف الأمامية أمانة و سيسأل عنها كل مستطيع و كل من يقدر معنى الأمانة

وهو نفس كلام الدكتور سليم العوا في لقاء مع منى الشاذلي و هو بيقول اللي هيستريح في سباق الرئاسة هيكون اللي الناس مش هختاره لأنه كدة أدى ما عليه و تقدم و لكن الناس اقتنعت او انتخبت غيره .. فتكون لديه الحجة عند السؤال

ومن قبل كل هؤلاء .. كان اخواننا الذين تقدموا الصفوف من يوم 25 يناير .. و لحق بهم الملايين .. فاتخذ الله منهم شهداء و لا نزكيهم على الله

بجد روح المصريين اللي انطلقت يوم 25 يناير مش هتنطفي بإذن الله

و الواحد مستبشر لأقصى درجة

لأن الباب أصبح مفتوح لكل المخلصين لتحمل أمانة نهضة مصر في كل مجال

ربنا يولي أمورنا خيارنا

رابط هذا التعليق

بادعيلك يا دكتورة دريم و الله ... ربنا يجازيكي كل خير على الموضوع ده

تصدقوا .. الدكتور حازم دلوقتي على أون تي في مع يسري فودة

تخيلوا الراجل اللي تخوف بعضنا من إختياره على أساس إنه ثوري

الراجل بيقول كلام على غير المتوقع تماما

بيقول في بداية كلامه .. قال كلام عن أهمية يوم 8 يوليو في تحقيق بعض المطالب

و بيقول أكيد أحنا حصل عندنا تغيير كبير جدا بعد الثورة .. كنا بين نارين .. تمديد أو توريث ..

لكن دلوقتي عندنا كم مرشح للرئاسة

تخيلوا قال زي مين

ذكر أسماء بالترتيب ده

الدكتور حازم صلاح ابو اسماعيل

الدكتور سليم العوا

المستشار هشام البسطويس

الأستاذ حمدين صباحي

الأستاذ حازم صلاح

يسري فودة قاله و عمرو موسى

د. حازم قاله انا صعب افتكر كل الأسماء طبعا و كان مفروض مقولش أسماء عشان منساش حد

حاجة تانية غريبة قالها .. ( في نظري أغرب من الخيال لأنها تصدر منه )

بيقول المفروض نهدى شوية ... مين الي بيقول كدة ... وزير من التحرير

و بيقول أنا بطبيعتي مش باتملق لحد لكن أنا شايف إن المجلس العسكري بيقوم بدوره و فعلا عنده حسن نية لتسليم السلطة لحكومة مدنية

والمفاجأة

بيقول إنه كان رأيه الدستور أولا

بس خلاص حصل استفتاء و يجب احترام رأي الشعب

سبحان الله على القلوب ... لما تكون هدفها واحد زي ما قلت في المداخلة الأولى ...

مهما اختلف الأشخاص في اتجاهاتهم .. يبقى الإخلاص و اداء الأمانة هو العامل المشترك ..

رابط هذا التعليق

لقاء د/حازم عبد العظيم مع يسري فودة في آخر كلام لمن لم يتابعه

رابط هذا التعليق

بادعيلك يا دكتورة دريم و الله ... ربنا يجازيكي كل خير على الموضوع ده

تصدقوا .. الدكتور حازم دلوقتي على أون تي في مع يسري فودة

تخيلوا الراجل اللي تخوف بعضنا من إختياره على أساس إنه ثوري

الراجل بيقول كلام على غير المتوقع تماما

بيقول في بداية كلامه .. قال كلام عن أهمية يوم 8 يوليو في تحقيق بعض المطالب

و بيقول أكيد أحنا حصل عندنا تغيير كبير جدا بعد الثورة .. كنا بين نارين .. تمديد أو توريث ..

لكن دلوقتي عندنا كم مرشح للرئاسة

تخيلوا قال زي مين

ذكر أسماء بالترتيب ده

الدكتور حازم صلاح ابو اسماعيل

الدكتور سليم العوا

المستشار هشام البسطويس

الأستاذ حمدين صباحي

الأستاذ حازم صلاح

يسري فودة قاله و عمرو موسى

د. حازم قاله انا صعب افتكر كل الأسماء طبعا و كان مفروض مقولش أسماء عشان منساش حد

حاجة تانية غريبة قالها .. ( في نظري أغرب من الخيال لأنها تصدر منه )

بيقول المفروض نهدى شوية ... مين الي بيقول كدة ... وزير من التحرير

و بيقول أنا بطبيعتي مش باتملق لحد لكن أنا شايف إن المجلس العسكري بيقوم بدوره و فعلا عنده حسن نية لتسليم السلطة لحكومة مدنية

والمفاجأة

بيقول إنه كان رأيه الدستور أولا

بس خلاص حصل استفتاء و يجب احترام رأي الشعب

سبحان الله على القلوب ... لما تكون هدفها واحد زي ما قلت في المداخلة الأولى ...

مهما اختلف الأشخاص في اتجاهاتهم .. يبقى الإخلاص و اداء الأمانة هو العامل المشترك ..

يا خوفي يا استاذ عادل

حد يطلع يقول بعد ما الكلمتين الملونين بالاحمر دول

شوفوا الكراسي بتغير الناس ازاي؟

و كأن كل اللي يقول نهدى شوية

او يقول المجلس العسكري بيؤدي اللي عليه باخلاص يبقى خاين للثورة

بالنسبة لدكتور حازم شوفته قبل كده على اون تي في

كلامه محترم و معتدل

و هو يعتبر الاب الروحي لوائل غنيم في مجال الاتصالات و التكنولوجيا

اتمنى يكون على نفس الدرجة من الحرفية في الادارة

رابط هذا التعليق

صراحة وقفت علي كلمته .. إن فيه ناس خايفة تحرق اسمها في الوقت ده و أظن إنه يقصد الناس اللي اعتذرت عن تولي وزارات مثلا ..

طالما حضرتك ذكرت هذه النقطة فاسمح لي أستغرب امتناع المنتمين للتيار الإسلامي عن المشاركة في هذه الحكومة على أهميتها ومع أن الدعوة وجّهت لبعضهم

وخصوصا مع التصريح المنسوب للدكتور الكتتاتني أن الإخوان "ملتزمون" بعدم المشاركة في الحكومة الانتقالية ... مش عارف ايه سرّ هذا "الالتزام" وهل له علاقة بعدم الرغبة في "حرق" الكفاءات المرشحة لوزارات إخوانية قادمة؟

ثم يأتي بعد ذلك الاعتراض على الأسماء المختارة للحكومة بحجة أنهم جميعا "علمانيون" والمطالبة بحصة أكبر للتيار الإسلامي في الحكومة (والذي هو أحد مطالب مليونية الشريعة).

مش فاهم ؟!!!

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

طالما حضرتك ذكرت هذه النقطة فاسمح لي أستغرب امتناع المنتمين للتيار الإسلامي عن المشاركة في هذه الحكومة على أهميتها ومع أن الدعوة وجّهت لبعضهم

وخصوصا مع التصريح المنسوب للدكتور الكتتاتني أن الإخوان "ملتزمون" بعدم المشاركة في الحكومة الانتقالية ... مش عارف ايه سرّ هذا "الالتزام" وهل له علاقة بعدم الرغبة في "حرق" الكفاءات المرشحة لوزارات إخوانية قادمة؟

ثم يأتي بعد ذلك الاعتراض على الأسماء المختارة للحكومة بحجة أنهم جميعا "علمانيون" والمطالبة بحصة أكبر للتيار الإسلامي في الحكومة (والذي هو أحد مطالب مليونية الشريعة).

مش فاهم ؟!!!

أولا كل سنة و حضرتك طيب يا دكتور

و لي الشرف في الرد على حضرتك و لتسجيل احترامي لشخصك الكريم

هتستغرب إني باشاركك استغرابك في هذا الامتناع و إني لا أؤيد عدم مشاركة أي طرف في فيما يحدث الآن

هتستغرب إني مش مؤيد للإخوان أو للسلفيين أو لليبراليين بنفس الدرجة .. لأنهم بلا استثناء بيقسموا في غنيمة سياسية ... هم يرونها غنيمة مع انها سالت من اجلها دماء شهداء ..

و كل الموضوع بقى اختلاف بين متضادين و ليس بين ( صف مرصوص )

امبارح في برنامج العاشرة مساء بيناقشوا ما يتم و في اتصال تليفوني من متحدث باسم حزب سلفي .. للأسف مع كل احترامي لشخصه لكن هو كسياسي في تعليقه لقيته حافظ و مش فاهم ودخل على طول في موضوع المادة التانية و أثبت أنه ليس مستمع جيد في نظري .

خلاصة كلامي يا دكتور هو ما أكرره مصر فيها ملايين المخلصين من يريدوا البناء ...

و الصوت العالي مش بالضرورة يكون لصاحب الحق ..

وفي نفس الوقت منبهر من تأييد كل الاعلام لقافلة الثورة حتى من رأيناهم بأعيينا يبكون لخطاب الفقيد .. صاروا الآن حماة الثورة و منابر إعلامية و سياسية تخدم فرقة الصف ليس نفاقا و لكن كما قلت هم يظنونها قافلة

وهم و غيرهم من أصحاب الصوت العالي لا يعلمون أن أنها مسائلة و أمانة .

أقول لحضرتك مثال بعيد شوية عن الصورة ... بالنسبة لي حالة اخلاص

جواد النابلسي

http://www.youtube.com/watch?v=yXGMJXVHDWY

شوف الشخصية و الفعل و احكم ... وقرر في كام مليون عاوزين يعملوا كدة ..

وقتها هتعرف إن الشعب مش مشغول بالتورتة زي النخبة ...

الشعب مشغول بالبيت و بإذن الله هو من سيؤسسه مهما كاد من كاد أو تواطئ من تواطئ أو التف من يريد الالتفاف

لأنه ببساطة .. هو صاحب البيت

أعتذر للإطالة على حضرتك

تحياتي

رابط هذا التعليق

يا خوفي يا استاذ عادل

حد يطلع يقول بعد ما الكلمتين الملونين بالاحمر دول

شوفوا الكراسي بتغير الناس ازاي؟

و كأن كل اللي يقول نهدى شوية

او يقول المجلس العسكري بيؤدي اللي عليه باخلاص يبقى خاين للثورة

بالنسبة لدكتور حازم شوفته قبل كده على اون تي في

كلامه محترم و معتدل

و هو يعتبر الاب الروحي لوائل غنيم في مجال الاتصالات و التكنولوجيا

اتمنى يكون على نفس الدرجة من الحرفية في الادارة

تحياتي يا بينك

حضرتك في رأيي احنا مقتنعين إنه من حق كل واحد يقول الحق اللي مقتنع بيه ...

وللمستمع ان يحكم عليه تبعا لقناعاته هو كمستمع ..

وفي القول المأثور ... إعرف الحق تعرف أهله

نبل الهدف ليس وحده كافيا ..

فأحيانا إسلوبي في التهكم على مخالف لي في الرأي و عدم احترامي له ..

أدعوه بهذا السلوك للتفكير مرة أخرى في مراجعة أهدافي ..

رابط هذا التعليق

وزير الاتصالات يكتب لـ "الدستور الأصلي": هذا ردي على حملة التشويه ضدي

بداية قبل الرد على الخبر أود ان اعبر عن إيماني الشديد بحرية الرأي وحرية الصحافة والاعلام ...و لم انزعج اطلاقا من هذا الخبر أو أي تشويه أو تلفيق من نوع آخر قد يحدث قريبا ايضا ..وقلت لنفسي ..طالما دخلت المعترك السياسي والعمل العام ..طبيعي ان اتعرض لهجوم من هنا أو من هناك ..هذه هي طبيعة المنصب الذي اترشح له حاليا كوزير في الحكومة الجديدة ..الذي بدأت استشعر أن هناك من يريد و يصر ان يجهض ولادتها لأسباب لا استطيع ان احددها الآن.

ثانيا بعد لقاءي الذي اعتبرته ساخنا نسبيا امس مع يسري فودة وتحدثت بكل أمانة وصدق عن قناعاتي ومبادئي الشخصية مع إعلامي ومحاور بارع اقدره كثيرا هو الاستاذ يسري فودة ...شعرت انني تحدثت بجرأة انا اعلم انها ليست معتادة لوزير في الحكومة الجديدة ..وانا على قناعة ان هذا هو ماسيكون أسلوب عملي اذا قدر لي ان احلف اليمين بعد الهجوم الشرس و لكن يبدو غير محترف والذي ينتظرني في الايام القادمة .. ... ولكن بعد خروجي من حلقة امس ..شعرت ببعض القلق.

لقد كنت رافض لفكرة الحرس عند سؤالي منذ عدة أيام لرغبتي في تدريب نفسي ان اعمل كوزير مواطن و ليس كوزير اكسلانس ولكن انتابتني بعض الهواجس بعد هذا اللقاء خوفا من فلول أمن الدولة وتذكرت الأحداث التي حدثت لي في 2010و طلبت من السائق ابلاغهم بموافقتي على الحراسة الشخصية...

أرجع إلى الخبر ... مبدأيا طريقة صياغة الخبر تدل على تعجل في خطة التشويه مما يدل على عدم حرفية وذكاء الشخص المسئول عن حملة التشويه ..فربط خبر إسرائيل بخبر آخر ليس له علاقة به وهو السيدة الفاضلة زينب زكي حرم رئيس الوزراء الأسبق أحمد نظيف به سطحية وتعجل ويبدو أنه يحاول اللحاق بأي تشويه قبل حلف اليمين ..كان يمكن تسريب الخبر ...تلو الآخر ...وان كان الخبر الثاني ضعيف جدا لأن ليس به ما يسيء..الراجل ده كان عايز كورس تشويه و إساءة :)))

1. أول خطأ مهني: انا لست رجل أعمال ولست رئيسا لمجلس إدارة شركة CIT ..وهذه معلومة كان ممكن ان يتأكد منها بالاتصال بي لتحري الدقة. القصة اني أنشأت شركة في مجال تعريب المحمول في 2001 اسمها ايماجينيت ..هذه الشركة اشترتها شركة اسمها CIT في 2004 أو 2005 مش فاكر، وتحول اسم ايماجينت إلى اسم CIT MOBiDIV..شركة CIT قابضة تمتلك عدة شركات أخرى وهي شركة مساهمة مصرية وليست بها أية مستثمرين أجانب أو اسرائيليين.

2. حصتي في هذه الشركة 5% تقريبا وهذا موثق ... وهي حصة رمزية لا تمكن صاحبها من أي شيء لا الإدارة ولا اتخاذ القرارات .

3. في مايو 2007 تم تعييني مستشارا لوزير الاتصلات ومنذ هذا الوقت انقطعت صلتي بالشركة تماما حيث كنت اعمل كل الوقت في المنصب الحكومي. و كنت أزورهم من الحين والأخر ..منذ هذا الوقت والشركة لها مدراء و لها مجلس ادارة لهم سلطة اتخاذ القرار والإدارة كاملة ولهم الحق في التعامل مع من يرغبون..مع اسرائيل ولا موزمبيق ولا بوركينا فاسو :))))

4. خش على الكوميديا بقى :)) : أنا بقى ممثل عن CIT قابلت الأخ نفتالين بلية الاسرائيلي ولا مش عارف اسمه ايه في طابا ..بس التاريخ بقى امتى في 12 يونيو 2009 ..ولأ باليوم ..طبعا في هذه اللحظة كنت اعمل رئيس لهيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات على درجة نائب وزير ...هل ده يعقل ..؟!! إذا كان فيه جهاز واحد فيكي يا مصر كان يعمل بكفاءة نصدرها للدول المجاورة هو جهاز أمن الدولة الرهيب الذي كان يعرف دبة النملة ....هل الموضوع يعدي كدة ؟!!! وأفضل لغاية 2010 في موقعي ؟!! بصراحة أمن الدولة لابد ان يثوروا لكرامتهم على هذه الهراء ..كانوا نايمين في العسل ..؟!! بصراحة مصدر الخبر صدمني في جهاز أمن الدولة :)))

ثم موضوع السيدة زينيب زكي الذي دخل في جملة غير مفيدة و خارج السياق .. يقول ان الدكتور نظيف عينني بترشيح من زوجته .. أيضا خطأ مهني في نقل الخبر ...جميع العاملين في القطاع يعلموا أنني قد انتبدت للعمل من الجامعة كرئيس للهيئة في ديسمبر 2007 ..في هذا الوقت السيدة زينيب زكي لم تكن زوجة أحمد نظيف و كان زواجهم في 2010 ... ثانيا الدكتور نظيف لم يعيني ولكن كان قرار انتداب من الوزير المختص وليس قرارا تعيين وهذا موثق أيضا ...

عموما إذا كان الدكتور البرادعي تعرض لحملة تشوية قذرة كلنا نعلمها واتهام بالعمالة لاسرائيل وأمريكا ... و تعرض وائل غنيم أيضا للتشويه بالماسونية والعلاقة مع الغرب ..فأنا أيضا دخلت في اللعبة لتكملة المثلث ... والربط أيضا الخايب باسرائيل ...

أخيرا لقد طلب كثير من الأصدقاء ان أقاضي جريدة اليوم السابع على هذا الخبر المضروب ....ولكني لن أقاضيهم .. ذلك لانحيازي الشديد لحرية الإعلام والصحافة ..حتى لو كانت بهذا المستوى لأن قيمة حرية الإعلام أعلى كثيرا من قيمة تقييدها ...ولو قدر لي ان اتولى منصب وزير في الحكومة الجديدة (ماحدش عارف:)) فإني اتعهد أمامكم اني لن أقاضي أي صحفي يهاجمني مهما حدث ...ولن أتجاهل الهجوم و سأرد ...و كل اناء ينضح بما فيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مش عارفة و الله يا دريمي انا ليا راي يمكن يكون مختلف شوية عن كل أساتذتي فوق

1- ضرورة الفصل بين قناعات الوزير الشخصية و بين اداؤه المهني يعني مثلا الراجل قبل الكورسي كان ليه توجه معين ده بحكم انه "حازم" مواطن مصري عادي تمام دلوقتي بقي ليه توجه قد يراه البعض ممتفق او مختلف مع موقفه في فترة زمنية فاتت السؤال هو انا كمواطن برضه ببص ليه علي انه "حازم" اللي ممكن يقعد معايا علي القهوة و لا ببص ليه علي انه السيد اللواء الباشمهندس العقيد "حازم" وزير الاتصالات

اللي بشوفه بره ان الوزير ممكن يبقي ليه قناعات شخصية قد تصل الي حد الصدمة لكن لما تيجي تتكلمي عنه في الحكومة او الوزارة يبقي بتتكلمي عن اداءه و عن مؤهلاته او كفاءاته

2- لو انا عايزة اقيم وزير الاتصالات...سواء بقي حازم و لا حسانين و لا محمدين...زالمفروض يبقي عندي خطة حكومة متفرع منها خطة وزارة اللي هتتفرع منها خطة عمل مثلا لسنة قدام و بالتالي انا لا راح يفرق معايا بقي حازم من عم محمد البواب المهم مين هيعملي الخطة دي

و دي وجهة نظري

بس ع المستوي الشخصي

احب اقول

انا بحب اسم "حازم" :closedeyes:

بس خلاص

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

فى انتظار رده على صورته بجوار عربية الامن المركزى المحروقة ورافع علامة النصر

وفى انتظار رده على تحريفه لحديث شريف للرسول صلى الله عليه وسلم

وفى انتظار رده على الإستهزاء بالمنتقبات

واضح انه هيقضيها رددود الايام الجاية وكومنتات على الفاس بوك

لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

فى انتظار رده على صورته بجوار عربية الامن المركزى المحروقة ورافع علامة النصر

وفى انتظار رده على تحريفه لحديث شريف للرسول صلى الله عليه وسلم

وفى انتظار رده على الإستهزاء بالمنتقبات

واضح انه هيقضيها رددود الايام الجاية وكومنتات على الفاس بوك

معلشي يا استاذي بس انا ممكن اسال حاجة

لحضرتك و لدريمي

و احنا ليه اصلا ننتظر رده

و احنا ليه اصلا نقلب في دفاتر قديمة لكل شخص

و احنا ليه اصلا نصدر احكام مسبقة عن اي حد

هل علشان هيمسك منصب وزير

المفروض دي وظيفة

يعني هو مش راح يمسك منصب "مفتي الديار المصرية"

هو مجرد هيمسك وظيفة

يبقي نحاسبه في حدود الوظيفة

انا شايفة اني معركة جانبية هتستهلك كل طاقتنا من غير داعي

و المحصلة منها ان برضه الناس راح ترجع تنقسم فريقين

فريق

احنا مش عايزين حازم

و فريق احنا آسفين يا حازم

و ده مش مطلوب دلوقتي خالص

دي وزارة يعني برنامج عمل

ووظيفة

مش شخص رايح يتقدم لواحدة يبقي لازم اعرف تاريخه و مواقفه و اقيمها

و برضه دي وجهة نظري

و اتمني ميتفهمشي اني بدافع عنه

انا اصلا لا يعنين من بعيد و لا من قريب

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

مش عارفة و الله يا دريمي انا ليا راي يمكن يكون مختلف شوية عن كل أساتذتي فوق

1- ضرورة الفصل بين قناعات الوزير الشخصية و بين اداؤه المهني يعني مثلا الراجل قبل الكورسي كان ليه توجه معين ده بحكم انه "حازم" مواطن مصري عادي تمام دلوقتي بقي ليه توجه قد يراه البعض ممتفق او مختلف مع موقفه في فترة زمنية فاتت السؤال هو انا كمواطن برضه ببص ليه علي انه "حازم" اللي ممكن يقعد معايا علي القهوة و لا ببص ليه علي انه السيد اللواء الباشمهندس العقيد "حازم" وزير الاتصالات

اللي بشوفه بره ان الوزير ممكن يبقي ليه قناعات شخصية قد تصل الي حد الصدمة لكن لما تيجي تتكلمي عنه في الحكومة او الوزارة يبقي بتتكلمي عن اداءه و عن مؤهلاته او كفاءاته

2- لو انا عايزة اقيم وزير الاتصالات...سواء بقي حازم و لا حسانين و لا محمدين...زالمفروض يبقي عندي خطة حكومة متفرع منها خطة وزارة اللي هتتفرع منها خطة عمل مثلا لسنة قدام و بالتالي انا لا راح يفرق معايا بقي حازم من عم محمد البواب المهم مين هيعملي الخطة دي

و دي وجهة نظري

بس ع المستوي الشخصي

احب اقول

انا بحب اسم "حازم" :closedeyes:

بس خلاص

أتفق معك يا لماضة في كلامك ....الشئ المفروض نناقشه مؤهلاته وخطته للعمل لكن بالنسبة لنا نحن كمصريين نقطة التعامل مع اسرائيليين

نقطة حساسة ومؤثرة ولا نستطيع تجاهلها وعشان كده وجب توضيحها وسماع رد الرجل

أنا شخصيا بالنسبة لي المهم مؤهلات الرجل وماذا سيفعل وبالنسبة لي الرد علي الاتهامات يكفيني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...