اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازغر جعر و عنيك حمر ياللا يا فنجر

MZohairy

Recommended Posts

مسيو زوهيري .. طبعاً أدائك و صوتك ممتاز وعاجبني ،، وخد دي :give_rose:

لكن أنك توجه الكلام دا لشخص زي دا :protest: ..

إديني بقا الوردة اللي أديتهالك فوق :blush2:

طبيعة الناس دي بحكم عملهم فيهم حده و خشونة في الكلام متنساش برده ان دول عسكريين ،

حتي تلاقي تعامله في بيته مع أولادة و زوجته أسلوبة فيه نوع من الحدة ..

مش عارف أوصلها ليك إزاي ، بس أنا علي يقين تام انك إنسان ذكي وهتعرف أنا عايز أقول إية دول ناس عسكريين ..

أرق تحيــاتي ،،

رابط هذا التعليق

• الردود 90
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

انصراف معظم الموجودين و لم يتبقى سوى النطيحه و ما اكل الفأر

يا ريتني كنت مع من أكل الفأر أو النطيحة لإن دول كلهم اللي رجعوا لنا كرامتنا أولاً وأخيراً ..

أولاً في 25 يناير حيث كان التيار الإسلامي الذي لا نعرف حقيقته نايم في الخط ويحرم الخروج عن الحاكم أو موقفه مايع زي الأخوان ... وكانت الطليعة متمثلة في هؤلاء الشباب اللي تلقوا بصدروهم كل الرصاص .... أه بالمناسبة ولو إنني ضد التصنيف ...

كام واحد إخواني أستُشهد يا أبو عمر بيه ... وكام واحد سلفي أستُشهد في أول الثورة ؟

يالله بقى ما هي بقت تصنيف

وأخيراً

من أكل الفأر دول يا أبو عمر هما السبب في التغيير الجذري اللي حدث في أسبوع وما كناش نحلم به وبقى لنا 6 شهور بنغني ظلموه والأوضاع تزداد سوءاً ... ومازال الأخوة السلفيين والجماعة الإسلامية هداهم الله بيحرموا الخروج وأعلنوها صراحة إنهم ضد إعتصامات 8 يوليو ...

أما عن قولك

هناك مظاهره ضخمه و قويه سيقوم بها التيار الاسلامى ردا على كل تلك المحاولات الخائبه من ادعياء

كذبه ابريل و غيرهم من الليبراليين المدعومين من امريكا و اسرائيل

سترى حجم التيار الاسلامى بحق ..ستراهم و هم يدعمون الجيش و هم يدعمون الحكم بالشريعه

الله أكبر ولله الحمد

مش برضوا المناداة الحكم بالشريعة يا أبو عمر خلاهم يقولوا زي ما بيقولوا عدم الخروج عن الحاكم حتى لو كان زي مبارك ؟

ويا ترى الحكم بالشريعة يخلي التيار الإسلامي اللي هانعرف حجمه ينام في الخط 6 شهور .. ويبحث عن مصالح شخصية وميكافيلية واضحة وتكالب على الكراسي دون النظر إلى مصلحة البلد كلها

أي جيش اللي هايدعموه ؟

يعني جيشكم ولا جيشنا ؟ ولا جيش مصر ؟ ولا المجلس العسكري ؟

أه بالمناسبة .. إحنا الحمد لله مسلمين برضوا ... لكننا لسنا اصحاب شعارات ... ولكننا نغلب مصلحة البلد عن أي أهواء شخصية وعن غض الطرف عن أي فساد موجود حتى لو من المجلس العسكري اللي هو مش الجيش .. عارف ليه .. لإننا والحمد لله مسلمين مصريين ونعرف ديننا جيداً ونربط يدننا ببدنا مش بمصالحنا ... وأي شريعة لن يكون لها ارض غصبة في ظل وجود ظلم .... أه بالمناسبة المناداة بالشريعة المناداة بالشريعة بيحسس الناس إنهم من معشر قريش اللي ما يبستحموش وبيعبدوا الأصنام ...

لمعلوماتك يا زهيرى و من خلال متابعه الفضائيات امس مساء

انصرف الناس عن من فى التحرير بعد ان عرفوهم على حقيقتهم

إيه خير .. ما تعرفنا أحنا كمان حقيقتهم عشان نستفيد ؟

بالله عيك يا شيخ ... مش موضة مدعومين من أسرائيل وأمريكا وبيقبضوا باليورو وبيتكلموا أنكلش لانكوش .. موضة قديمة بتاعت الستينات وراحت عليها وما بقاش في غير تامر بتاع غمره هو اللي بيقول كده ؟

غيروا بقى ... قصدي نقول حاجه جديدة عشان الناس ما تزهقش

ويا سيدي الأمور ابسط مما تتخيل ... مدعوم من أمريكا ولا من فولتا العُليا وبياخد يوروهات للرُكب ... خلي الجهات المسئولة تثبت عليهم كده وتحبسهم في معتقل المغول .... صح كده ؟

انا تكلمت عن اللى باقيين فى التحرير الان بعد انصراف جل الشرفاء ..واخد بالك

اهو هو ده كلام طلعت زكريا و عمرو مصطفى يا بو عمر بكل تحديد :blush2:

الحق نفسك و اوعى تخلينا نحس ان مخك و اخلاقك زي مخهم و اخلاقهم (نصيحه اخويه)

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طبيعة الناس دي بحكم عملهم فيهم حده و خشونة في الكلام متنساش برده ان دول عسكريين ،

حتي تلاقي تعامله في بيته مع أولادة و زوجته أسلوبة فيه نوع من الحدة ..

مش عارف أوصلها ليك إزاي ، بس أنا علي يقين تام انك إنسان ذكي وهتعرف أنا عايز أقول إية دول ناس عسكريين ..

أرق تحيــاتي ،،

هو ده يا ريس اللي انا بقوله تقريبا

الطريقه دي يكلم بيها عساكر في الكتيبه بتاعته

مش في خطاب موجه لشعب مصر

طول ما المصريين كشعب حاسين انهم اقل شأنا من الحاكم طول ما حنفضل دوله من العالم التاسع

هو و المجلس العسكري من المفترض في خدمتنا مش العكس

يبقى الكلام يكون بمنتهى الاحترام ما بالك بتهديد معمم و غير موجه لفئه بشكل واضح و مذكوره بالاسم

تحياتي يا فندم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

تحياتي

السلام عليكم

طيب غير يا زهيرى و جرب تتفرج على حد غيرهم جايز حكمك على مخى و اخلاقى يتغير

انما طالما كان الصنف هو هو ..طلعت زكريا .. و امثاله .فحكمك هايفضل هوه هو

ذنبى انا ايه ؟؟

غير الصنف يا زهيرى و صدقنى فى حاجات اكثر احتراما من طلعت زكريا موجوده فى السوق . ;)

سؤال يا زهيرى

انت قرأت المداخله و الا اكتفيت بمشاهده الصور كالعاده ؟؟!!؟؟ :blink: هه

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

تحياتي

السلام عليكم

طيب غير يا زهيرى و جرب تتفرج على حد غيرهم جايز حكمك على مخى و اخلاقى يتغير

انما طالما كان الصنف هو هو ..طلعت زكريا .. و امثاله .فحكمك هايفضل هوه هو

ذنبى انا ايه ؟؟

غير الصنف يا زهيرى و صدقنى فى حاجات اكثر احتراما من طلعت زكريا موجوده فى السوق . ;)

سؤال يا زهيرى

انت قرأت المداخله و الا اكتفيت بمشاهده الصور كالعاده ؟؟!!؟؟ :blink: هه

اولا انا بنصحك لوجه الله حتى لا تكون نموذج مشابه لنموذج يمقته كل الشعب المصري تقريبا و بقولك لوجه الله ماتعملش زيه لمصلحتك

ثانيا حمد الله على رجوعك بالسلامه من الايقاف و ربنا ما يعيد عليك ايامها ;) فامفيش داعي تكرر نفس اخطاءك اللي بتوديك ورا الشمس

ثالثا..اسلوبك و اسلوب هذا الطلعت يتشابهان لتشابه الهدف...فهو كان يعتقد ان مبارك باق و سيحميه و يحقق مطالبه..و انت تعتقد ان المجلس العسكري سيحقق مطالبك في انشاء دوله دينيه و هو مالم يتحقق لطلعت و لن يتحقق لك و نتراهن لو تحب

مش حرد على سقطاتك اعلاه احتراما للمعرفه الطويله :)

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا تكلمت عن اللى باقيين فى التحرير الان بعد انصراف جل الشرفاء ..واخد بالك

ههههههههههه . لأ مش واخد بالي ...

بيقول لك المُدرس من دول طالما إدى دروس خصوصية ودخل بيت الطالب وأكل الكيك . فمش هايبقى له وش يرفع عينه في الطالب

( أصل أخوك أكل كيك وكنت مع اللي مش شرفاء وما أنصرفش من الميدان .... كنت خايف بوليس الأداب ييجي يلمنا عشان مش شرفاء )

-----------------

واحده واحده

هؤلاء الذين اغلقوا المجمع و هددوا بوقف الملاحه فى القناه و تعطيل المترو

أي عاقل ليس مع تعطيل المصالح او خراب البلد

لكن إذا أردت ن تُطاع فأمر بما يُستطاع ..

غلق المجمع ... أنا معاه ومش معاه

معاه لإن المجلس العسكري ما بيفهمش غير لغة التهديد ... بأقولها وكلي أسف .... هات لي قرار مصير تم إتخاذه من 6 شهور بدون ضغط أو تهديد وكأن حقوقنا لازم نشحتها ونقل أدبنا عشان ناخدها .. أنا مش لاقي تفسير لده حتى الأن

وقف الملاحة ... ده قصة تانية ... تصور شعب عريق يمكن مالوش مثيل زي شعب السويس يضحي لعشرات السنين ... ويدفع الثمن وحده طوال تلك الفترة يمكن من الخمسينات وهو بيضحي بدون مقابل ... وحاطط لسانه في بؤه وما بيشحتش الشكر من حد ... وكانوا هما شرارة الأنطلاق للثورة .. وكانوا من بواكير الشهداء والمصابين .... وكانو من أكبر نسب البطالة في مصر كلها وده مكافأة لكفاحهم إننا نخليهم كده .... وبعد ده كله المحكمة تحكم بكفالة 10 الاف جنية وبراءة كل المتهمين بقتل الشهداء ... واللي الناس مش عاوزه تفهمه ... هل أي عاقل يرفض حكم محكمة بالبراءة أو الأدانة أو أو أو ؟

ولكن بالعقل كده .. فلما منظومة العدالة بتحكم بالبراءة في قضية واضحة زي دي ... طب كمل جميلك وقول لنا يا عدل مين اللي قتل الشهداء .. ولا هاتُقيد ضد مجهول دي روخره ؟

يبقى أنا أهو اللي بأدفع الناس للجنون وأخليهم يفكروا في غلق القناة أو حرق القناة حتى لأنه ضايع ومش لاقي حد ينصفه زي اللي بيولع في نفسه كده

تخيل إن جمعية الهداية الإسلامية برئاسة شيخ المجاهدين المجاهد السويسي العظيم حافظ سلامه يطلع في ثواني في أوائل الثورة 50 الف جنيه لكل اسرة شهيد من تبرعات أهل الخير ... وإحنا لسه بندرس ونفكر ونحور وندور وبنتكلم عن 5000 ج ... ده غير إقتطاع الضرايب والدمغات منهم وكإن مبارك لسه عايش وسطنا وعامل لجان تعويض لضحايا قطار الصعيد ... يا راجل بلا كلام فاضي وقلة أدب

--------------

و بالمناسبه كان معهم و من اول يوم

غالبيه شيوخ السلفيين الذىن يبدو انك لا تعرف ..و تلك مشكلتك وحدك .. دورهم فى هذه الثوره

لأ عارف زي ما عارف إسمي .. وانا لا أتكلم عن مبادرات شخصية ولكن أتكلم عن مواقف رسمية مُعلنة . وما تضحكش على نفسك يا أبا عُمر ..

الا فمن كان يعتقل و يسحل ويقتل فى سجون و معتقلات مبارك يا سيد اين كان الليبراليين فى عهد مبارك

كانوا مدللين و يأكلون فتات موائدهم و انظر الى متصدرى الاعلام الان و اذكرهم لك بالاسم كيف كان حالهم

إيه اللي دخل الليبراليين والكلام ده هنا ؟

أنا أتكلم عن شباب الثورة اللي ما كانش بينهم التيار الأسلامي ... وهما اللي في خلال سنوات قليلة تعد على اصابع اليد الواحدة أستطاعوا أن يُزيحوا النظام بفضل الله .. في حين كفاح التيار الأسلامي كما تصنفه ظل عقود طويلة وما قدرش يزحزح حجر واحد ..

وبرضوا شباب مصر مسلمين أو أغلبهم مسلمين على فكرة

هل تعلم انه كان هناك حوالى سبع منصات فى الميدان كما ذكر امس موقع الجزيره مباشر فى حضور احد اعضاء كذبه ابريل

هل هذا ما يريدون و ما وصلنا اليه و جن

يا عم الله يرضى عليك إقرا كلامي كويس ولا تقفز بين السطور .. بأقول لك كنت هناك بلحمي ودمي ويمكن عضمي كمان وشوفت كل ده .. وكل ده وارد .. وفيه ما نتفق معه وما نرفضه وما يحتاج إلى تفسير ..

وما وصلنا إليه اللي هو إيه ؟

اللي هو سيل من التغيير للأفضل بإذن الله ولا قصدك إيه ؟

ثم الم تسمع ان سفيره امريكا اعلنت ان امريكا انفقت حوالى ربع مليار جنيه على الجمعيات امثال كذبه ابريل

سمعت ام لا يا احمد

سمعت ... ولكن الله حباني بعقل أُفكر وأحلل به ما أسمعه بدون تابوهات وشعارات متكررة في كل جُملة من كلامي

ماليش دعوة بأمريكا اللي عامله نفسها سوبرمان الأخطبوط اللي بيعرف دبة النملة وهي ولا حاجه والدليل ... الثورة اللي غيرت شكل الدنيا كلها من ورا ضهرها وطلعوا أمريكا دي مجرد قرطاس لب فاضي ..

وعارف إنها بتوقع الناس في بعض وكلامها معظمه في الهجايص

بالمناسبة .... تعرف إن مصر كدولة حتى الأن بتاخد مساعدات هي كمان هههههههههه ؟

يعني حلال على مصر وحرام على الجمعيات الحقوقية والاهلية

ومره أخرى عشان الكلام عن الفلول والمؤامرات الخارجية الإمبريالية .... و و و و و و و

هي مش الفلوس دي بتتحول عن طريق بنوك .. ولا بتتبعت في كراتين وشولة بطاطس ؟

والجمعيات والحركات دي موجودة في دولة مصر ؟

يبقى خلاص .... خلي الدولة تحقق واللي يُدان يتشنق بالقانون ...

ملحوظة ...هازعل منك لو قولت لي إنك ما سمعتش الكلام عن دعم دول إسلامية زي السعودية للتيارات الإسلامية داخل مصر ....

يالله ما هو إتهامات بإتهامات بقى وبقت هيصه ...

برضوا القانون فوق الجميع .. والجهات المختصة تحقق في ده كمان

كرامتنا رجعت بفضل الله مع انتصار الثوره و زوال الطاغيه و نظامه بفضل الله اولا و اخيرا ثم بجهود الشعب

المصرى المحترم بكل اطيافه و ليس بفضل المخربين الموجودين الان

يكفيني فخراً أن أدعي أنني أنتمي فكرياُ على الأقل لفئة المخربين ولم أكن يوماً منبطحاً أو منتظراً لفريق يكسب لكي أنضم إليه أو أسعى لكرسي أو حته من التورته ...

ويكفيني فخراً أن انضم للمخربين الذين أجبروا المجلس العسكري وحكومة عصام شرف على تغيير حكومة مبارك الثاني عشر التي أستمرت 6 شهور وخربتها وقعدت على تلها وساهمت في تهريب الأموال وأفلات المجرمين وإبقاء الحال العفن على ما هو عليه وكأننا مش في ثورة ولا تغيير ولا حاجه حصلت أبداً غير إننا شيلنا مبارك وأبقينا على ذيولة

الاسلام و شريعته قادمه رغم انوف الليبراليين و العلمانيين و امريكا و اسرائيل .

ما أنا قولت لك .. غير .. خلاص حفظنا ....

بس هو الإسلام كان غايب يعني وراجع وبالتالي إحنا كفار وبنعبد اللات والعُزى الأن ومنتظرين إنتشار الدعوى الإسلامية بيننا ؟

--------------

توقيع : أخوك سين سين المُخرب .... ويالله روح بلغ عني

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لأ يا استشهاد بيه

كل هؤلاء رحمهم الله خرجوا عشان تجردوا من الحزبية أو التصنيف وخرجوا على جماعتهم اللي أعلنتها رسمية إنها لن تخرج على الحاكم الحلو المقطقط .. وراجع كويس المواقف الرسمية التي لن يستطيع أحد أن يزيف التاريخ ويغيرها ...

لو كنت تقصد بخرجو على جماعتهم _ الاخوان المسلمين - يبقى انا محتاج الدليل

رابط هذا التعليق

يا ناس يا هو يا عالم

للمرة المليون ... فرقوا بين عسكري أو ظابط جيش في كتيبة نشيلة على راسنا من فوق

وبين عسكري جيش بيحكم وبيشتغل سياسة

يا ناس ده كان سبب تخلفنا لعشرات السنين إن العسكر لا مؤخذوا ركبوا البلد من ايام عبد الناصر وكنت تيجي تفتح بؤك يتهموك بالكفر والزندقة والعيب في الذات العسكرية

بالله عليكم ألم يُعتقل بل ويُقتل المئات عشان حاولوا يقولوا لأ للعسكر اللي بيحكموا ؟

بلاش كده .. أنا أختلف قلباً وقالباً مع طلعت السادات .. لكن لما أتظلم وأتهبد سنة بحجة : العيب في المؤسسة العسكرية ... ده مش دخلنا التاريخ من اقذر أبوابه أيام المخلوع ؟

يا نهار مش فايت !!!!!!!!!!!!!!!!!!

تخيلوا معايا ونحن دولة متحضرة المفروض إننا نؤمن بمباديء الإدارة المحترمة ... وجيبنا واحده ست إدارجية ومخربشة وبقت وزيرة دفاع

.. بلاش دي أحسن تطلع حامل زي الصاروخ بتاع أسبانيا ده

ونبقى مقلته وسط الكفر كلاته

جبنا وزير مدني يبقى وزير دفاع ...

إيه هانقول نحترم بدلته الأسموكن والكلام ده ؟

للمرة العاشرة بعد المليون

الجيش كمؤسسة على راسنا من فوق ويعيش مولانا وبطيخ مولانا

لكن كافراد سياسيين من حقنا ننتقدهم ونحاسبهم بكل أحترام

رابط هذا التعليق

دليل ؟؟؟؟؟ يا نهار مش فايت

ده الدنيا كلها عرفت إن شباب الأخوان نزلوا في أوائل ايام الثورة دوناً عن قرار الجماعة وناقشنا الموضوع ده هنا مليون مرة .. وحتى الأن وشوفتهم في الميدان شباب الأخوان أنشقوا بأعداد كبيرة عن الجماعة وعملوا إئتلاف لوحدهم والجماعة فصلتهم كمان

ولا تزعل يا عم .. خد يا سيدي

أعلنت مجموعة شبابية من حركة الإخوان المسلمين، ساهمت بفاعلية في الثورة التي أطاحت بالرئيس المخلوع حسني مبارك أنها قررت تأسيس حزب سياسي، مستقلين بذلك عن الحزب الذي شكله الإخوان لخوض الحياة السياسية.

المصدر : الجزيرة

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/4E5E4795-FCB1-42FA-A3A7-DDF12ACE8B77.htm

الأخوان تواصل فصل أعضائها الشباب
المزيد الإخوان تواصل فصل أعضائها الشبابSat, 16-07-2011 - 5:39Sat, 2011-07-16 17:39

| إيمان عبد المنعم مصر

مسلسل فصل شباب الإخوان مازال مستمراقامت جماعة الإخوان المسلمين بفصل عدد من شبابها وتجميد عضوية آخرين من بينهم ابن عضو مكتب إداري الجيزة ،ـوذلك لمخالفتهم قرار المرشد العام الدكتور محمد بديع والانتماء لحزب آخر غير حزب الحرية والعدالة ، وقد تم فصل كل من القيادين بملف الطلبة بالجماعة محمد القصاص وأحمد عبد الجواد حفيد المرشد الخامس للجماعة مصطفى مشهور دون تحقيق معهم وذلك لمشاركتهم في تأسيس حزب التيار المصري.

وبذلك يصل عدد الذين تم فصلهم إلى ما يتجاوز الـ10 شباب ،بينما قامت مجموعة أخرى بتقديم استقالتها من الجماعة من بينهم أحمد أسامة منسق حملة دعم الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح للترشح للرئاسة ، كما سبقهم كل من الدكتور إبراهيم الزعفراني والدكتور محمد حبيب النائب الأول لمرشد الجماعة السابق.

كما قام مكتب إداري الجيزة بتجميد عضوية 5 شباب من بينهم ابن عضو المكتب الإداري لمدة 6 شهور من المتوقع إعادة النظر في الإجراء ومعاودة التحقيق معهم .

ويعد المفصولون جميعا من ممثلي الجماعة في ائتلاف شباب الثورة وقال عبد الجواد في رسالة له نشرها عبر صفحته علي الفيس بوك " أنه لم يتم التحقيق معي نهائيا علي أي مستوي من لمستويات فيما يتعلق بقضية تأسيس حزب التيار المصري ، قبل تصديق مكتب الارشاد على القرار ذكرت ذلك لأساتذتي في مكتب اداري الجيزة كما تفضل العديد من الوسطاء لتوصيل هذا الأمر لأساتذتي في مكتب الارشاد ، ولكن ما لم أفهمه هو استمرار القرار بل و التصديق عليه من مكتب الارشاد".

وأضاف"لن أعلق على مدى صحة إجراء الفصل من عدمه ، وكنت قد جددت العهد بيني وبين نفسي على عدم الحديث في هذا الأمر على الأقل على الفضاء الواسع وعلى وسائل الإعلام المختلفة ليبس تفضلا مني على جماعتي وإخواني وإنما التزاما مني بما تربيت عليه من حفظ للود ومراعاة لآداب الأخوة".

وأضاف عبد الجواد هناك تفاصيل كثيرة جدا كنت آمل ألا يأتي يوم واضطر لتوضيحها على الأقل للقريبين مني ولكن ما يحدث هذه الأيام من استباحة للأعراض وتشويه الحقائق واتهامات بالجملة دونما أي تأكد ونقل لتلك الاتهامات بشكل مبالغ فيه وباستسهال لم أرى له مثيل في جماعة الإخوان المسلمين التي أكد مؤسسها على أهمية قوة الأخوة والترابط وقدمها على كل عناصر وأداوت القوة الأخرى، دفعني لأن أطلب من إخواني عدم الحديث في حق أي أخ من الإخوان الذين شملتهم قرارات الفصل أو لم تشملهم إلا بعد التعرف على كافة التفاصيل والسماع من كل الأطراف فهذا حقنا عليكم ، ومن لا يرى داعيا لذلك فأرجوه التزام الصمت في تلك القضية مراعاة لعرض الإخوان وتفاديا للوقوع في اثم الغيبة أو حتى البهتان .

وكشف عبد الجواد عن أعداد مذكرة وافية يقوم عليها الآن مجموعة من شباب الجماعة تقدم لأعضاء مجلس شورى الجماعة للمطالبة بالتحقيق فيما تتضمنه المذكرة خاصة فيما يخص موقف الجماعة من شبابها في الائتلاف وكذلك ما يحدث في ملف الطلبة وكذلك ما يخص حزب الحرية والعدالة.

وقال عبد الجواد" سأقوم وإخواني بتقديم مذكرة وافية شاملة لكل تلك التفاصيل لنقف علي حقيقة الأمور "، وأضاف وعلى استعداد للمرور على كل أخ من الإخوان التمس منه العذر أن كنت قد آذيته أو تسببت له في ضيق أو أذى

رابط هذا التعليق

يا جماعة الله يكرمكم

بلاش التطرف في وجهات النظر

لا نأله المجلس العسكري ، ولا نمرمط بكرامته الأرض

لا نقدس ثوار التحرير الآن ونجعلهم معصومون من الخطأ ، ولا نخونهم ونعتبرهم ممولين من الخارج

رابط هذا التعليق

لأ يا استشهاد بيه

كل هؤلاء رحمهم الله خرجوا عشان تجردوا من الحزبية أو التصنيف وخرجوا على جماعتهم اللي أعلنتها رسمية إنها لن تخرج على الحاكم الحلو المقطقط .. وراجع كويس المواقف الرسمية التي لن يستطيع أحد أن يزيف التاريخ ويغيرها ...

استاذ سى السيد

معلش يعنى ... انا عاوز دليل على كلامك ان جماعة الاخوان قالت "انها لن تخرج على الحاكم " اثناء ثورة 25 يناير

ويا ريت يكون دليل من مكان ثقة .

رابط هذا التعليق

دليل ؟؟؟؟؟ يا نهار مش فايت

ده الدنيا كلها عرفت إن شباب الأخوان نزلوا في أوائل ايام الثورة دوناً عن قرار الجماعة وناقشنا الموضوع ده هنا مليون مرة .. وحتى الأن وشوفتهم في الميدان شباب الأخوان أنشقوا بأعداد كبيرة عن الجماعة وعملوا إئتلاف لوحدهم والجماعة فصلتهم كمان

ولا تزعل يا عم .. خد يا سيدي

أعلنت مجموعة شبابية من حركة الإخوان المسلمين، ساهمت بفاعلية في الثورة التي أطاحت بالرئيس المخلوع حسني مبارك أنها قررت تأسيس حزب سياسي، مستقلين بذلك عن الحزب الذي شكله الإخوان لخوض الحياة السياسية.

المصدر : الجزيرة

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/4E5E4795-FCB1-42FA-A3A7-DDF12ACE8B77.htm

الأخوان تواصل فصل أعضائها الشباب
المزيد الإخوان تواصل فصل أعضائها الشبابSat, 16-07-2011 - 5:39Sat, 2011-07-16 17:39

| إيمان عبد المنعم مصر

مسلسل فصل شباب الإخوان مازال مستمراقامت جماعة الإخوان المسلمين بفصل عدد من شبابها وتجميد عضوية آخرين من بينهم ابن عضو مكتب إداري الجيزة ،ـوذلك لمخالفتهم قرار المرشد العام الدكتور محمد بديع والانتماء لحزب آخر غير حزب الحرية والعدالة ، وقد تم فصل كل من القيادين بملف الطلبة بالجماعة محمد القصاص وأحمد عبد الجواد حفيد المرشد الخامس للجماعة مصطفى مشهور دون تحقيق معهم وذلك لمشاركتهم في تأسيس حزب التيار المصري.

وبذلك يصل عدد الذين تم فصلهم إلى ما يتجاوز الـ10 شباب ،بينما قامت مجموعة أخرى بتقديم استقالتها من الجماعة من بينهم أحمد أسامة منسق حملة دعم الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح للترشح للرئاسة ، كما سبقهم كل من الدكتور إبراهيم الزعفراني والدكتور محمد حبيب النائب الأول لمرشد الجماعة السابق.

كما قام مكتب إداري الجيزة بتجميد عضوية 5 شباب من بينهم ابن عضو المكتب الإداري لمدة 6 شهور من المتوقع إعادة النظر في الإجراء ومعاودة التحقيق معهم .

ويعد المفصولون جميعا من ممثلي الجماعة في ائتلاف شباب الثورة وقال عبد الجواد في رسالة له نشرها عبر صفحته علي الفيس بوك " أنه لم يتم التحقيق معي نهائيا علي أي مستوي من لمستويات فيما يتعلق بقضية تأسيس حزب التيار المصري ، قبل تصديق مكتب الارشاد على القرار ذكرت ذلك لأساتذتي في مكتب اداري الجيزة كما تفضل العديد من الوسطاء لتوصيل هذا الأمر لأساتذتي في مكتب الارشاد ، ولكن ما لم أفهمه هو استمرار القرار بل و التصديق عليه من مكتب الارشاد".

وأضاف"لن أعلق على مدى صحة إجراء الفصل من عدمه ، وكنت قد جددت العهد بيني وبين نفسي على عدم الحديث في هذا الأمر على الأقل على الفضاء الواسع وعلى وسائل الإعلام المختلفة ليبس تفضلا مني على جماعتي وإخواني وإنما التزاما مني بما تربيت عليه من حفظ للود ومراعاة لآداب الأخوة".

وأضاف عبد الجواد هناك تفاصيل كثيرة جدا كنت آمل ألا يأتي يوم واضطر لتوضيحها على الأقل للقريبين مني ولكن ما يحدث هذه الأيام من استباحة للأعراض وتشويه الحقائق واتهامات بالجملة دونما أي تأكد ونقل لتلك الاتهامات بشكل مبالغ فيه وباستسهال لم أرى له مثيل في جماعة الإخوان المسلمين التي أكد مؤسسها على أهمية قوة الأخوة والترابط وقدمها على كل عناصر وأداوت القوة الأخرى، دفعني لأن أطلب من إخواني عدم الحديث في حق أي أخ من الإخوان الذين شملتهم قرارات الفصل أو لم تشملهم إلا بعد التعرف على كافة التفاصيل والسماع من كل الأطراف فهذا حقنا عليكم ، ومن لا يرى داعيا لذلك فأرجوه التزام الصمت في تلك القضية مراعاة لعرض الإخوان وتفاديا للوقوع في اثم الغيبة أو حتى البهتان .

وكشف عبد الجواد عن أعداد مذكرة وافية يقوم عليها الآن مجموعة من شباب الجماعة تقدم لأعضاء مجلس شورى الجماعة للمطالبة بالتحقيق فيما تتضمنه المذكرة خاصة فيما يخص موقف الجماعة من شبابها في الائتلاف وكذلك ما يحدث في ملف الطلبة وكذلك ما يخص حزب الحرية والعدالة.

وقال عبد الجواد" سأقوم وإخواني بتقديم مذكرة وافية شاملة لكل تلك التفاصيل لنقف علي حقيقة الأمور "، وأضاف وعلى استعداد للمرور على كل أخ من الإخوان التمس منه العذر أن كنت قد آذيته أو تسببت له في ضيق أو أذى

يا حاج أحمد ، موقف الجماعة أيامها قال إحنا مش هننزل بصفتنا إخوان مسلمين ودا كان قرار الجماعة ،

لكن اللي عايز ينزل ينزل .. خد بالك من جملة اللي عايز ينزل ينزل دي ..

بمعني أنهم مألزموش شباب الجماعة انهم مينزلوش الميدان و ياخدوا بقرار مكتب الإرشاد ..

( دي ثورة شعب مش ثورة إخوان )

أي قرار تاني بياخده مكتب الإرشاد يجب علي أفراد الجماعة إحترامه إحتراماً لمبدأ الشوري ..

رابط هذا التعليق

استاذ سى السيد

معلش يعنى ... انا عاوز دليل على كلامك ان جماعة الاخوان قالت "انها لن تخرج على الحاكم " اثناء ثورة 25 يناير

ويا ريت يكون دليل من مكان ثقة

.

الدليل من موقع الأخوان نفسه اللي خيروا اللي عاوز ينزل من الجماعة ينزل .... أما هما كجماعة فمش هاينزلوا .. دي مش إسمها ميوعه برضوا .. ولا " سياسة عشان يخزوا العين عنهم ؟ "

أنا أتكلم عن مواقف رسمية معلنة والجميع يعرفها ... أما إذا كانوا أعلنوا ذلك رسمياً من غير ماأعرف فلو سمحت تاتي بالدليل ..

وكل الأدلة الموجودة إنهم لم يشاركوا رسمياً إلا من بداية جمعة الغضب 28 يناير

نقلاً عن جريدة الوفد بتاريخ 20 يناير 2011

أعلنت جماعة الاخوان المسلمون عدم مشاركتها فى تظاهرات 25 يناير(يوم الغضب) المتزامنة مع عيد الشرطة، والتى دعت إليها مجموعات وشباب على موقع فيس بوك الاجتماعى، وأعلن نشطاء وحركات احتجاجية مشاركتهم فيها. وبرر الدكتور عصام العريان مسؤل الملف السياسى وعضو مكتب أرشاد الجماعة عدم مشاركة الاخوان فى التظاهرة بالقول : إن عمل الجماعة منظم ولها أيدلوجية واضحة بخصوص الدعاوى التى تأتى عن طريق شبكة الأنترنت أو الدعاوى الفردية الغير منظمة وهى التجنب .

وأكد العريان أن الجماعة مستعدة للمشاركة في الدعاوى التى تشمل تنسيق مع القوى السياسية ومحددة الاهداف و ذات تنظيم واضح .

ونفى العريان أن يكون عدم مشاركتهم فى التظاهرة رفض لها أو تخازل من قبل الاخوان المسلمين

وعن “ثورة الغضب” المقررة يوم 25 يناير الجاري أكد الدكتور عصام العريان المتحدث الإعلامي لجماعة الإخوان المسلمين أن :الإخوان لن تشارك في مظاهرة 25 يناير التي دعت إليها حركة 6 إبريل حيث أن الدعوة لتلك المظاهرة دعوة عامة خارجة من الفضاء الإلكتروني وبالتالي فهي موجهه لكل مواطن في هذا المجتمع وحيث أن أفراد الإخوان جزء من الشارع المصري ولهم حق المشاركة من عدمه وفق ما يترأ لهم.

جريدة الرأي الكويتية 20 يناير

http://vonegpt.blogspot.com/2011/05/20-25-10.html

يالله أعطينا ما عندك من مواقف رسمية بالمشاركة الرسمية الأخوانية في ثورة 25 يناير

رابط هذا التعليق

إحنا هانضحك على بعض يا عماد ولا إيه ؟

يعني إيه اللي عاوز ينزل ينزل ؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا قدر الله لو كانت الثورة فشلت .. طبعاً الأصوات كانت هاتخرج وتقول : الحمد لله إحنا كان موقفنا الرسمي مُعلن وواضح وإن كان لدينا أيدلوجية بعدم النزول يوم 25 يناير لإن دي كانت دعوى في افضاء الخارجي

رابط هذا التعليق

ولا قدر الله لو كانت الثورة فشلت .. طبعاً الأصوات كانت هاتخرج وتقول : الحمد لله إحنا كان موقفنا الرسمي مُعلن وواضح وإن كان لدينا أيدلوجية بعدم النزول يوم 25 يناير لإن دي كانت دعوى في افضاء الخارجي

يا مستر أحمد دي كانت ثورة << ثورة مصريين مش ( إخوان ) >> ..

و لو كانت الثورة فشلت لقدر الله ...

لية متقولش إن كان ممكن يتقال عليهم من ( أي حركات تانية أو حزب او الإعلاميين ) أو غيرهم من المتحولين !

أن الإخوان عملوا إنقلاب علي الحاكم .

إن الإخوان هما اللي دبروا و خططوا وعايز يضروا البلد ومصلحة البلد .

إن الإخوان مخططهم بقا واضح دلوقتي لزعزعه استقرار و أمن الموطن .

صدقني كنت هتلاقي ناس ركبت بقا الموجه و إتهموا الإخوان ببلاوي زرقة وكل الحركات التانية لا داعي لذكر أساميهم ،

كانوا هيتحولوا ( وموضوع التحوّل دا أكيد كلنا شفناه ) فكنت لازم تتوقع كدا برده !

ويقولك الإخوان عددهم كبير وناس منظمين ويقوموا ذاكرين ليك مميزاتهم في طريقة الحشد والتنظيم وانهم وراء هذا الإنقلاب الشنيع الفظيع اللي حصل ...

وتطلع الإشاعات وهوبا الإخوان تشيل الليلة لواحدها ..

فقالوا إحنا مش هننزل بصفتنا إخوان أو جماعة اللي عايز من شبابنا ينزل يتفضل دا تصريح رسمي اهو من مكتب الإرشاد ، مش ألزموهم بأن القرار يمشوا عليه ومينزلوش اللي عايز ينزل ينزل بس ميرفعش اي شعار يخص الجامعة لان دي ثورة مصريين .. حتي في جمعة الغضب شوفت انته اي شعار للإخوان مرفوع ..!!؟؟

أي قرار تاني بكررها يا أستاذ أحمد يجب ع أفراد الجماعة إحترامه و تنفيذه - مبدأ الشوري

زي ما بنفترض دا نفترض برده ده ..

تحيـــاتي أحمد باشا :clappingrose:

ع فكرة والله انا مش إخوان لكن تعاملت مع الناس دي عن قرب لذلك حكمت عليهم ..

رابط هذا التعليق

لتالت مرة يا استاذ احمد

حضرتك كتبت ان الجماعة قالت رسمياانها لن تخرج عن الحاكم .

وللاسف لم ارى دليل منك حتى الان لهذا التصريح ولو حد من الزملاءشايف غير كده ممكن يصحح لى .

لان التصريح الرسمى يكون بيان من شخص معترف به للجماعة او لقاء مسجل او ...

والظاهر ان حضرتك خلط بين بعض اراء السلفيين والاخوان .

وبالمناسبة قولى تعليق حضرتك على الفديو المرفق بتاريخ 26 يناير

http://www.youtube.com/watch?v=dTyYp50-OtE

وبالنسبة لى دى اخر مداخلة لى فى هذا الموضوع .

رابط هذا التعليق

يا عم الله يكرمك إقرا الكلام تاني

أنا قولت الاخوان قالوا ما نخرجش في مظاهرات 25 يناير .. عندك غير كده أعرضه لنا

أما السلفيين فهما اللي أفتوا بعدم جواز الخروج على الحاكم

رابط هذا التعليق

خير .. هو محمد عبد القدوس بقى من قيادات الأخوان زي عصام العريان والمرسي والبلتاجي ؟

رابط هذا التعليق

فعلا

و لذلك لا ارى اختلاف بين موقفهم و موقف سرايا و ممتاز القط تماما

انتقدوا و هاجموا الثوره في اولها

و لما اظهرت نجاحا واضحا انضموا لها و شاركوا فيها

و ينتقدوا ما يحدث حاليا و يهاجموه (عشما في ما يتوقعون حدوثه)

و اذا نجح ما يقوم به شباب التحرير تأكد من انهم سينضمون اليهم

مش عايز اوصفهم وصف وحش

لكن هي دي افعالهم للأسف

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا عم الله يكرمك إقرا الكلام تاني

أنا قولت الاخوان قالوا ما نخرجش في مظاهرات 25 يناير .. عندك غير كده أعرضه لنا

السلام عليكم

مصيبه ...هذا الكلام العام المرسل الغير موثق

يا احمد عدم جواز الخروج على الحاكم ليست فتوى السلفيين

ده تشريع موجود و له ضوابطه و أدلته الموثقه منذ اربعه عشر قرن و اكثر

كونك لا تعرفه ..دى مشكلتك انت وحدك تتحمل مسئوليتها

.

ثانيا

إسأل عن

محمد عبد المقصود و نشأت احمد و فوزى السعيد مثلا اين كانوا فى الثوره و ما هو موقفهم من الثوره

و ما فعلوه تجاهها اما إذا كنت لا تعرفهم ايضا فتلك مشكلتك وحدك ايضا

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ضمن مبادرة عنيك فى عنينا أهدت مؤسسة صناع الخير للتنمية عضو التحالف الوطنى وأوركيديا للصناعات الدوائيةعرض الصفحة
    • 0
      ياللا يا ونش نعلى البنش الشعار الدارج بين الشباب استعدادا للصيف بفورمة الساحل.للتخطيط لفورمة الساحل مراسم ومعرض الصفحة
    • 14
      أظن كده خلاص بقى ... مبارك واولاده ورؤوس عصابته .. خلاص إتحبسوا والقائمة بتزيد كل يوم الحقيقة .. أن مايحدث اليوم .. يسير بسرعة شديدة .. والأحداث تسبقنا .. وتحقق أحلام لم يكن بإمكاننا أن نحلم بها منذ ثلاثة شهور فقط ولا يخطر على بالنا ... ولم يخطر على بال أكثر المتفائلين أبداً .. أظن أنه آن الأوان لأن نعمل بكل جد وجهد وإخلاص لا يوجد اي سبب يجعلنا لا نعمل .. حتى ولو بالمجان .. حتى لو عملنا في الخدمة العامة ... يجب على كل مصري أن يقوم بعمله .. بأقصى ما يمكنه من دوره تنويري .. يبدأ .. المد
    • 2
      إلغاء رسوم دخول مبنى 3 بالمطار للمستقبلين والمودعين القاهرة - أ ش أ قررت شركة ميناء القاهرة الجوى إلغاء الرسوم التى كانت مقررة على المستقبلين والمودعين بمبنى الركاب رقم 3 بالمطار وقدرها 5 جنيهات. وقال مصدر مسئول بالشركة - فى تصريح الثلاثاء - إن قرار إلغاء الرسوم جاء بعد دراسة من جانب الشركة تخفيفا على المستقبلين والمودعين والسماح لهم بدخول المبنى دون رسوم. وكانت الشركة قد فرضت رسوم دخول المبنى منذ عدة أشهر حفاظا عليه من الاستخدام غير اللائق من بعض المترددين وعدم التكدس داخل المبنى.
    • 87
      زمان زمان ايام البراءه و الضحكه الى من القلب ايام ما كانت الحنيه بتخلينا نحس بالدفا فى عز طوبه كنا بنسمع اغانى اغانى معموله لينا احنا مش لحد تانى كبرنا و احنا بنحبها و لسه لغايه دلوقتى بنحب نسمعها لانها بترجعنا لاحلى ايامنا ايه رايكم نفتكرها سوا يالله بينا فاكرين اغنيه فولا فولا اظن محدش من سننا يقدر ينساها انا النهاردة جيبهالكم كامله مكمله vola vola دى بقى كوكوواوا انا انا انا ابريق الشاى هم النم بتاعه عفاف راضى حصالتى ليها كرش مع انه خشب انما يستاهل تقلوا دهب اغنيه الضفادع
  • أضف...