اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التغيرات الجديدة للهجرة لكندا 1-يوليو-2011

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

للاسف التغيرات كانت غير متوقعه ومازل فئة المهندسين مش موجوده ده غير انهم قللوا العدد من الف للمهنه لي 500 فقط والعدد الكلي من 20 الف لي عشرة الالف

وخلوا المهن هي هي بتاعت السنه اللي فاتت وده الخبر الجديد لشروط التقديم اللي هتبداء من 1-07-2011

Changes to the Federal Skilled Worker Program Effective July 1st

Only 500 applications will be accepted for each of the 29 occupations on the list of 29 eligible occupations here for a total of 10,000 applications being considered in total, unless the applicant has a valid job offer from a Canadian employer – at which point they are not affected by the caps.

The 29 occupations will also remain the same this year.

وان شاء الله هتابع معاكم بكل ماهو جديد في شروط التقديم الجديدة

تحياتي

رابط هذا التعليق

للاسف التغيرات كانت غير متوقعه ومازل فئة المهندسين مش موجوده ده غير انهم قللوا العدد من الف للمهنه لي 500 فقط والعدد الكلي من 20 الف لي عشرة الالف

وخلوا المهن هي هي بتاعت السنه اللي فاتت وده الخبر الجديد لشروط التقديم اللي هتبداء من 1-07-2011

Only 500 applications will be accepted for each of the 29 occupations on the list of 29 eligible occupations here for a total of 10,000 applications being considered in total, unless the applicant has a valid job offer from a Canadian employer – at which point they are not affected by the caps.

تحياتي

باب الهجرة بيقفل شويه بشويه

رابط هذا التعليق

تحياتي

باب الهجرة بيقفل شويه بشويه

عندك حق وكلامك صح فعلاااااااااااا

ياعالم السنه الجايه هيعملوا ايه مش بعيد يطلبوا 250 بس او ممكن 150

والواضح انهم بقه عندهم كفايه وتشبع

بس اللي مش قادر افهمه ان مساحه كندا كبيره جدا ازاي بيطلبوا عدد قليل ده مفروض العكس يطلبوا عدد اكبر

رابط هذا التعليق

يا سيدي الفاضل من اين لك تلك المعلومات ؟

حيث انها غير موجودة علي السايت

ياسيدي الفاضل المعلومات دي اكيده ومذكورة بالحرف الواحد

وهتلاقيها كمان كام يوم على السايت الرسمي لوزاره الهجرة الكندية

انا مقدم مع محامي هجرة وهو بعتلي المعلومات دي.

وتأكد ان المعلومات دي لو مش موثوق فيها او أكيده بنسبه 100% مكنتش فتحت موضوع او حتى ضفتها في المنتدى

ياريت بس الموضوع يثبت على كده وميكونش في تغيرات تانيه

تحياتي

رابط هذا التعليق

يا مهندس مصطفي

ارجو انك تكون من اسلوبي حيث انني لا اشكك في معلوماتك بس اقصد حضرتك عرفت منين

لان مصدر المعلومات اهم من المعلومات نفسها

و انا اسف مرة اخري

رابط هذا التعليق

يا مهندس مصطفي

ارجو انك تكون من اسلوبي حيث انني لا اشكك في معلوماتك بس اقصد حضرتك عرفت منين

لان مصدر المعلومات اهم من المعلومات نفسها

و انا اسف مرة اخري

يا بشمهندس ebram الموضوع مش محتاج اسف ولا حاجه لاني مزعلتش من كلام حضرتك

وكلامك صح 100 %

واحنا هنا اخوه ولخدمه ومساعده بعض

حضرتك بقه قدمت ولا لسه هتقدم زي ؟؟؟

انا لسه بجهز لامتحان الايلتس وان شاء الله ممكن امتحنه على رمضان

تم تعديل بواسطة engMostafa
رابط هذا التعليق

ميرسي لزوقك يا بشمهندس

انا مقدم كيبيك باسمي لاني مهندس كهرباء

و ناوي اقدم فيدرال باسم المدام لانها خدمة اختماعية ومن الليستة المطلوبة في الفيدرال

و للاسف دخلت الامتحان مرتان ولم توفق في الدرجات اللي عايزها لاننا محتاجين 5.5 في كل الفروع

وانا ناوي اجز تاني في رمضان و يمكن نتقابل

رابط هذا التعليق

ميرسي لزوقك يا بشمهندس

انا مقدم كيبيك باسمي لاني مهندس كهرباء

و ناوي اقدم فيدرال باسم المدام لانها خدمة اختماعية ومن الليستة المطلوبة في الفيدرال

و للاسف دخلت الامتحان مرتان ولم توفق في الدرجات اللي عايزها لاننا محتاجين 5.5 في كل الفروع

وانا ناوي اجز تاني في رمضان و يمكن نتقابل

انا كمان مهندس كهرباء يا بشمهندس

بس حضرتك عملت ايه في الفرنساوي علشان تدخل طريق كيبيك يمكن اغير رأي وادخل كيبك

اما بالنسبه لاليلتس فيفضل انكم تاخدوا دورة تحضيريه في المركز الثقافي البريطاني هتفيدكم جدا جدا وكمان هتسهل عليكم الامتحان

وياسلام لو في حد معاكم بيدرس الايلتس وهيمتحنه ده بيساعد جامد وبيدي دفعه للدارسه والمنافسه

يعني انا مثلا معايا واحد صحبي في الشغل انا وهو بدرس الايلتس مع بعض وبناخد الكورس التحضيري مع بعض

ولو حد فينا كسل الثاني بيشجعه وهاكذا .....

الموضوع عايز تركيز بس وتشجيع وتدريب كثيرر على الامتحانات والتوفيق من ربنا

انا معايا زميله في الشغل اردنيه جايبه في الايلتس 8.5

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

يا اخوان انا قدمت عن طريق محامي ( للاسف ) قبل 7 اشهر و جائني ايميل بعد طول انتظار قبل اسبوع يقول ان نقاطي غير كافية بالرغم من ان نقاطي هي 67 لكنهم اغفلو حساب نقاط تعليم زوجتي لهذا اصبحت نقاطي 64

و الادهى ان المحامي اخبرني ان اوراقي ( من ضمنها شهادة الايلتس الاصلية ) لن ترجع لي , و ان المبلغ الذي دفعته رسوم هجرة لن يعاد لي

لا ادري ما الذي حصل و لم يحتسبو نقاط زوجتي بالرغم من انني ارسلت كافة الوثائق المطلوبة

و انا اعرف ان الذي لا يتم قبوله فان وثائقه ترجع له مع الرسوم الذي دفعها

ارجو ممن لديه خبرة او نصيحة ان لا يبخل علي

و جزاكم الله خير الجزاء

رابط هذا التعليق

ياريت حضرتك تدينا معلومات اكثر عن حالتك

يعني المدام الشهاده اللي حاصله عليها ايه ؟؟

والمحامي اللي قدمت عن طريقه هو اللي مفروض يتابع ليك مش انته؟؟

لانه واخد فلوس علشان الموضوع ده ؟؟

وبالنسبه لشهاده الايلتس فلا تقلق ممكن تطلع نسخه ثانيه منها

وده عن طريق انك تشوف حد تعرفه في اي جامعه يكون شغال في شئون الطلاب او العاملين هناك

وتروح المركز البيرطاني وتقدم على نسخه ثانيه من شهاده الايلتس وتديهم عنوان الجامعه وتكون بعنايه فلان

اللي انته تعرفه في الجامعه ...

جيب دلوقتي رقم المركز البريطاني واتصل بيه واتاكد من المعلومه اللي بقولك عليها دي

وبالنسبه للفلوس اللي دفعتها في الورق فربنا يعوض عليك فيها وياما خسرنا فلوس وان شاء الله ربنا يعوضك عنها

جمع ورقك من تاني ومتفقدش الامل وشوف النقص حصل فين في المره الاولنيه وابعت تاني

تحياتي

رابط هذا التعليق

حد بعت الملف بتاعة بعد يوليو 2011 يا جماعة؟

للاسف لم استطع التقديمفي النظام الجديد لاني محتاج نقطتين

هل حضرتك قدمت ؟؟

رابط هذا التعليق

بص يا استاذ draliheet بالنسبة لشهادة ال ielts مفيش مشكلة لان بص الكلام المكتوب علي الموقع الرسمي للهجرة

Applicants

are permitted to submit a copy of their language test results with a new application only if the original test results were submitted with a previous Federal Skilled Worker application and were not returned to the applicant. All copies of language test results must be accompanied by a photocopy of the refusal letter from CIC and an explanation that CIC retained and currently holds the original.

ودة معناة انك ممكن تبعت تاني صورة من نتيجة الامتحان مع صورة جواب الرفض اللي جة لحضرتك و مفيش مشكلة خالص

رابط هذا التعليق

يا جماعة اللينك دة بيقول ان عدد الطلبات اللي استقبلوها حتى الان في نوك 1122 حوالي 52 طلب

http://www.cic.gc.ca/english/immigra...plications.asp

و انا بعت ملفي يوم 8 يوليو و صل نوفاسكوتيا يوم 12 يوليو بس لحد دلوقتي مفيش اي خبر ولا اي ايميلات اتبعتت, تفتكروا دة معناة اية؟ حد يطمنني من فضلكم.

Read more: http://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=76718&page=23#ixzz1SqklegxJ

رابط هذا التعليق

شكرا للاخوة ebram و engMostafa على ردودكم و نصائحكم

زوجتي حاصلة على بكالوريوس هندسة = 4 نقاط

و انا بكالوريوس طب = 20 نقطة

خبرة 3 سنوات عمل = 19

و حصلت على 14 نقطة باللغة

و العمر 10 نقاط

المجموع يساوي 67

و انا قدمت كل الوثائق المطلوبة مني

وبالنسبة للمحامي فقد ارسلت له ايميلات اطالبه فيها اي يفهم لي لماذا رفضوني ووعدني ان يتصل بهم لكنه لم يرد علي لحد الان

طيب انا ايه الي يضمن لي انه اذا قدمت نرة ثانية ما رح اترفض ثاني و تروح مني 1250 دولار اخرى

رابط هذا التعليق

لا شكر علي واجب يا دكتور draliheet احنا كلنا هنا اخوة نساعد بعضنا كي نعيش حياة افضل

بالنسبة للورق المفروض حضرتك تكون بعت شهادة بالدرجات و المواد اللي درستها المدام و طبعا معتمدة و بالانجليزي

و علي فكرة الموضوع مش محتاج محامي و مصاريف علي الفاضي الموضوع سهل جدا و سبها علي ربنا و علي اهل الخبرة بالمنتدي

رابط هذا التعليق

شكرا للاخوة ebram و engMostafa على ردودكم و نصائحكم

زوجتي حاصلة على بكالوريوس هندسة = 4 نقاط

و انا بكالوريوس طب = 20 نقطة

خبرة 3 سنوات عمل = 19

و حصلت على 14 نقطة باللغة

و العمر 10 نقاط

المجموع يساوي 67

و انا قدمت كل الوثائق المطلوبة مني

وبالنسبة للمحامي فقد ارسلت له ايميلات اطالبه فيها اي يفهم لي لماذا رفضوني ووعدني ان يتصل بهم لكنه لم يرد علي لحد الان

طيب انا ايه الي يضمن لي انه اذا قدمت نرة ثانية ما رح اترفض ثاني و تروح مني 1250 دولار اخرى

أخى الفاضل بعتذر منك لكن المحامى ده غالبا نصاب محترف

لان أى غلطة فالورق مسئوليته هو لان هو اللى بيوضح فى الورق ان لك زوجة ومعاها بكالوريوس وبيملء الابلكيشن على هذا الاساس ويبدو أنه غلط فى ملء الابلكيشن

وبالتالى هو لازم يتحمل غلطته ويصلحها

وعشان كده مردش عليك لما بعتله تؤله ايه سبب الرفض وان نقاطك 67 نقطة وحسبتهاله من رأيى ابعتله ايميل تانى

يار يت تحط لنا بيانات المحامى والمبلغ اللى دفعتهوله عشان نعرف ونتعلم من تجربتك

حضرتك كمان تحط لنا هنا عالمنتدى جواب الرفض علشان نفهم الموضوع معاك وبعدين تبعت ايميل للاوفس هناك تؤلهم ان درجاتك 67 نقطة مقسمين كالتالى: وتكتب التقسيم وأن فى غلطة من عندهم مش من عندك والكلام ده تعمله بسرعة لكن فالاول بليز تبعتلنا ايميل الرفض لانو قد يكون حضرتك فاهم الموضوع غلط وطمنا عليك

dr fatma

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...