اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

التغيرات الجديدة للهجرة لكندا 1-يوليو-2011

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

للاسف التغيرات كانت غير متوقعه ومازل فئة المهندسين مش موجوده ده غير انهم قللوا العدد من الف للمهنه لي 500 فقط والعدد الكلي من 20 الف لي عشرة الالف

وخلوا المهن هي هي بتاعت السنه اللي فاتت وده الخبر الجديد لشروط التقديم اللي هتبداء من 1-07-2011

Changes to the Federal Skilled Worker Program Effective July 1st

Only 500 applications will be accepted for each of the 29 occupations on the list of 29 eligible occupations here for a total of 10,000 applications being considered in total, unless the applicant has a valid job offer from a Canadian employer – at which point they are not affected by the caps.

The 29 occupations will also remain the same this year.

وان شاء الله هتابع معاكم بكل ماهو جديد في شروط التقديم الجديدة

تحياتي

رابط المشاركه

للاسف التغيرات كانت غير متوقعه ومازل فئة المهندسين مش موجوده ده غير انهم قللوا العدد من الف للمهنه لي 500 فقط والعدد الكلي من 20 الف لي عشرة الالف

وخلوا المهن هي هي بتاعت السنه اللي فاتت وده الخبر الجديد لشروط التقديم اللي هتبداء من 1-07-2011

Only 500 applications will be accepted for each of the 29 occupations on the list of 29 eligible occupations here for a total of 10,000 applications being considered in total, unless the applicant has a valid job offer from a Canadian employer – at which point they are not affected by the caps.

تحياتي

باب الهجرة بيقفل شويه بشويه

رابط المشاركه

تحياتي

باب الهجرة بيقفل شويه بشويه

عندك حق وكلامك صح فعلاااااااااااا

ياعالم السنه الجايه هيعملوا ايه مش بعيد يطلبوا 250 بس او ممكن 150

والواضح انهم بقه عندهم كفايه وتشبع

بس اللي مش قادر افهمه ان مساحه كندا كبيره جدا ازاي بيطلبوا عدد قليل ده مفروض العكس يطلبوا عدد اكبر

رابط المشاركه

يا سيدي الفاضل من اين لك تلك المعلومات ؟

حيث انها غير موجودة علي السايت

ياسيدي الفاضل المعلومات دي اكيده ومذكورة بالحرف الواحد

وهتلاقيها كمان كام يوم على السايت الرسمي لوزاره الهجرة الكندية

انا مقدم مع محامي هجرة وهو بعتلي المعلومات دي.

وتأكد ان المعلومات دي لو مش موثوق فيها او أكيده بنسبه 100% مكنتش فتحت موضوع او حتى ضفتها في المنتدى

ياريت بس الموضوع يثبت على كده وميكونش في تغيرات تانيه

تحياتي

رابط المشاركه

يا مهندس مصطفي

ارجو انك تكون من اسلوبي حيث انني لا اشكك في معلوماتك بس اقصد حضرتك عرفت منين

لان مصدر المعلومات اهم من المعلومات نفسها

و انا اسف مرة اخري

يا بشمهندس ebram الموضوع مش محتاج اسف ولا حاجه لاني مزعلتش من كلام حضرتك

وكلامك صح 100 %

واحنا هنا اخوه ولخدمه ومساعده بعض

حضرتك بقه قدمت ولا لسه هتقدم زي ؟؟؟

انا لسه بجهز لامتحان الايلتس وان شاء الله ممكن امتحنه على رمضان

تم تعديل بواسطة engMostafa
رابط المشاركه

ميرسي لزوقك يا بشمهندس

انا مقدم كيبيك باسمي لاني مهندس كهرباء

و ناوي اقدم فيدرال باسم المدام لانها خدمة اختماعية ومن الليستة المطلوبة في الفيدرال

و للاسف دخلت الامتحان مرتان ولم توفق في الدرجات اللي عايزها لاننا محتاجين 5.5 في كل الفروع

وانا ناوي اجز تاني في رمضان و يمكن نتقابل

رابط المشاركه

ميرسي لزوقك يا بشمهندس

انا مقدم كيبيك باسمي لاني مهندس كهرباء

و ناوي اقدم فيدرال باسم المدام لانها خدمة اختماعية ومن الليستة المطلوبة في الفيدرال

و للاسف دخلت الامتحان مرتان ولم توفق في الدرجات اللي عايزها لاننا محتاجين 5.5 في كل الفروع

وانا ناوي اجز تاني في رمضان و يمكن نتقابل

انا كمان مهندس كهرباء يا بشمهندس

بس حضرتك عملت ايه في الفرنساوي علشان تدخل طريق كيبيك يمكن اغير رأي وادخل كيبك

اما بالنسبه لاليلتس فيفضل انكم تاخدوا دورة تحضيريه في المركز الثقافي البريطاني هتفيدكم جدا جدا وكمان هتسهل عليكم الامتحان

وياسلام لو في حد معاكم بيدرس الايلتس وهيمتحنه ده بيساعد جامد وبيدي دفعه للدارسه والمنافسه

يعني انا مثلا معايا واحد صحبي في الشغل انا وهو بدرس الايلتس مع بعض وبناخد الكورس التحضيري مع بعض

ولو حد فينا كسل الثاني بيشجعه وهاكذا .....

الموضوع عايز تركيز بس وتشجيع وتدريب كثيرر على الامتحانات والتوفيق من ربنا

انا معايا زميله في الشغل اردنيه جايبه في الايلتس 8.5

رابط المشاركه
  • 3 weeks later...

السلام عليكم

يا اخوان انا قدمت عن طريق محامي ( للاسف ) قبل 7 اشهر و جائني ايميل بعد طول انتظار قبل اسبوع يقول ان نقاطي غير كافية بالرغم من ان نقاطي هي 67 لكنهم اغفلو حساب نقاط تعليم زوجتي لهذا اصبحت نقاطي 64

و الادهى ان المحامي اخبرني ان اوراقي ( من ضمنها شهادة الايلتس الاصلية ) لن ترجع لي , و ان المبلغ الذي دفعته رسوم هجرة لن يعاد لي

لا ادري ما الذي حصل و لم يحتسبو نقاط زوجتي بالرغم من انني ارسلت كافة الوثائق المطلوبة

و انا اعرف ان الذي لا يتم قبوله فان وثائقه ترجع له مع الرسوم الذي دفعها

ارجو ممن لديه خبرة او نصيحة ان لا يبخل علي

و جزاكم الله خير الجزاء

رابط المشاركه

ياريت حضرتك تدينا معلومات اكثر عن حالتك

يعني المدام الشهاده اللي حاصله عليها ايه ؟؟

والمحامي اللي قدمت عن طريقه هو اللي مفروض يتابع ليك مش انته؟؟

لانه واخد فلوس علشان الموضوع ده ؟؟

وبالنسبه لشهاده الايلتس فلا تقلق ممكن تطلع نسخه ثانيه منها

وده عن طريق انك تشوف حد تعرفه في اي جامعه يكون شغال في شئون الطلاب او العاملين هناك

وتروح المركز البيرطاني وتقدم على نسخه ثانيه من شهاده الايلتس وتديهم عنوان الجامعه وتكون بعنايه فلان

اللي انته تعرفه في الجامعه ...

جيب دلوقتي رقم المركز البريطاني واتصل بيه واتاكد من المعلومه اللي بقولك عليها دي

وبالنسبه للفلوس اللي دفعتها في الورق فربنا يعوض عليك فيها وياما خسرنا فلوس وان شاء الله ربنا يعوضك عنها

جمع ورقك من تاني ومتفقدش الامل وشوف النقص حصل فين في المره الاولنيه وابعت تاني

تحياتي

رابط المشاركه

بص يا استاذ draliheet بالنسبة لشهادة ال ielts مفيش مشكلة لان بص الكلام المكتوب علي الموقع الرسمي للهجرة

Applicants

are permitted to submit a copy of their language test results with a new application only if the original test results were submitted with a previous Federal Skilled Worker application and were not returned to the applicant. All copies of language test results must be accompanied by a photocopy of the refusal letter from CIC and an explanation that CIC retained and currently holds the original.

ودة معناة انك ممكن تبعت تاني صورة من نتيجة الامتحان مع صورة جواب الرفض اللي جة لحضرتك و مفيش مشكلة خالص

رابط المشاركه

يا جماعة اللينك دة بيقول ان عدد الطلبات اللي استقبلوها حتى الان في نوك 1122 حوالي 52 طلب

http://www.cic.gc.ca/english/immigra...plications.asp

و انا بعت ملفي يوم 8 يوليو و صل نوفاسكوتيا يوم 12 يوليو بس لحد دلوقتي مفيش اي خبر ولا اي ايميلات اتبعتت, تفتكروا دة معناة اية؟ حد يطمنني من فضلكم.

Read more: http://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=76718&page=23#ixzz1SqklegxJ

رابط المشاركه

شكرا للاخوة ebram و engMostafa على ردودكم و نصائحكم

زوجتي حاصلة على بكالوريوس هندسة = 4 نقاط

و انا بكالوريوس طب = 20 نقطة

خبرة 3 سنوات عمل = 19

و حصلت على 14 نقطة باللغة

و العمر 10 نقاط

المجموع يساوي 67

و انا قدمت كل الوثائق المطلوبة مني

وبالنسبة للمحامي فقد ارسلت له ايميلات اطالبه فيها اي يفهم لي لماذا رفضوني ووعدني ان يتصل بهم لكنه لم يرد علي لحد الان

طيب انا ايه الي يضمن لي انه اذا قدمت نرة ثانية ما رح اترفض ثاني و تروح مني 1250 دولار اخرى

رابط المشاركه

لا شكر علي واجب يا دكتور draliheet احنا كلنا هنا اخوة نساعد بعضنا كي نعيش حياة افضل

بالنسبة للورق المفروض حضرتك تكون بعت شهادة بالدرجات و المواد اللي درستها المدام و طبعا معتمدة و بالانجليزي

و علي فكرة الموضوع مش محتاج محامي و مصاريف علي الفاضي الموضوع سهل جدا و سبها علي ربنا و علي اهل الخبرة بالمنتدي

رابط المشاركه

شكرا للاخوة ebram و engMostafa على ردودكم و نصائحكم

زوجتي حاصلة على بكالوريوس هندسة = 4 نقاط

و انا بكالوريوس طب = 20 نقطة

خبرة 3 سنوات عمل = 19

و حصلت على 14 نقطة باللغة

و العمر 10 نقاط

المجموع يساوي 67

و انا قدمت كل الوثائق المطلوبة مني

وبالنسبة للمحامي فقد ارسلت له ايميلات اطالبه فيها اي يفهم لي لماذا رفضوني ووعدني ان يتصل بهم لكنه لم يرد علي لحد الان

طيب انا ايه الي يضمن لي انه اذا قدمت نرة ثانية ما رح اترفض ثاني و تروح مني 1250 دولار اخرى

أخى الفاضل بعتذر منك لكن المحامى ده غالبا نصاب محترف

لان أى غلطة فالورق مسئوليته هو لان هو اللى بيوضح فى الورق ان لك زوجة ومعاها بكالوريوس وبيملء الابلكيشن على هذا الاساس ويبدو أنه غلط فى ملء الابلكيشن

وبالتالى هو لازم يتحمل غلطته ويصلحها

وعشان كده مردش عليك لما بعتله تؤله ايه سبب الرفض وان نقاطك 67 نقطة وحسبتهاله من رأيى ابعتله ايميل تانى

يار يت تحط لنا بيانات المحامى والمبلغ اللى دفعتهوله عشان نعرف ونتعلم من تجربتك

حضرتك كمان تحط لنا هنا عالمنتدى جواب الرفض علشان نفهم الموضوع معاك وبعدين تبعت ايميل للاوفس هناك تؤلهم ان درجاتك 67 نقطة مقسمين كالتالى: وتكتب التقسيم وأن فى غلطة من عندهم مش من عندك والكلام ده تعمله بسرعة لكن فالاول بليز تبعتلنا ايميل الرفض لانو قد يكون حضرتك فاهم الموضوع غلط وطمنا عليك

رابط المشاركه

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• إهتموا بالكشف الطبي على الشغالة الجديدة

كل الناس عند إلتحاقها بعمل جديد يتم إجراء كشف طبي عليهم ولكننا في مصر نتجاهل هذا الأمر رغم أهميته مع تزايد الشغالات الأجنبيات الذين يمكن جدا حملهن لأمراض يمكن إنتقالها لأفراد الأسرة

في الأسرة و الطفل

• رسالتي للأزهر والأوقاف... عن صيغة الأذان الجديدة ... وصلاة الجمعة ... ودور الخطباء والوعاظ في أزمة وباء كورونا

اقتراح بسبب الظروف الراهنة و حال وزارة الاوقاف التي تعطلت مساجدها بسبب كورورنا وعدم وجود عمل دعوي لخطبائها الان  استهل كلامي بمثال ... في وزارة التربية والتعليم والأزهر  الشريف ..... حولا كورونا من نقمة لنعمة في أمور كثيرة منها  منها ..تفعيل التعليم عن بعد ... بنك الأسئلة.... المنصات التعليمية .... التعلم الذاتي.... الوسائط التعليمية .... الأخذ بالتكنولوجيا في التعليم...... نظم جديدة بديلة للامتحان .... التعليم التعاوني ... تفعيل التحول الرقمي ... المدرسة الالكترونية .... التواصل بين المدرسة

في موضوعات جادة

• سؤال عن الهجرة لكندا من تركيا

السلام عليكم, أنا عضو جديد معكم من سورية أنا مقيم بتركيا وعملت اختبار الأهلية وطلعت مقبول الحمد لله (في حال جبت علامة الآيلتس اللي بظن إن شاء الله بجيبها), وعندي كم سؤال بتمنى من حضراتكن الإفادة. أول شي اختبار الأيلتس اللي حأعملو هو الجينيرال بس كون كندا تابعة لبريطانيا لازم يكون أيلتس تبع الفيزا لبريطانيا ولا هاد مقبول؟ وكمان إذا حجزت أكتر من واحد وأخذت علامة مناسبة بأول واحد فيني أسترد مصاريي للبقية؟ في شخص قلي هيك. ثاني سؤال.. بالنسبة لشهادة الخبرة في مثال عليها؟ ث

في الحياة و الهجرة إلى كندا life and immigration to Canada

• شراء ارض فى برج العرب الجديدة

انا بفكر اشترى ارض فى برج العرب الجديدة  فى الحى الرابع او الخامس و عاوز اعرف مميزات المنطقة و الأماكن الفيلات الكويسة.  سمعت ان الشراء عن طريق التوكيلات لو القطعة عليها اقساط . هل شراء الأرض عن طريق التوكيلات مضمون ولا فيه منه قلق. ايه مستقبل المدينة و هل فى تطورات شغاله. 

في موضوعات جادة

• إفتتاح قناة السويس الجديدة 6 أغسطس

فى السادس من أغسطس القادم، وبعد عام من بدء تنفيذ المشروع .. وبحضور زعماء وقادة من مختلف قارات العالم، يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسى، قناة السويس الجديدة، أهم مشروع قومى مصرى عالمى، تم تنفيذه بتمويل وأيدى مصرية خالصة، أشرف عليها خير أجناد الأرض القوات المسلحة المصرية. ويعتبر مشروع قناة السوييس الجديدة ، مشروعا عملاقا للتنمية يرتبط به عشرات المشروعات الكبرى الأخرى صناعيا وزراعيا ومشروعات خدمية دولية تجعل من المنطقة الشرقية مركزا لحركة التجارة العالمية.    قلنا حنحفر وآدي احنا حفرنا قناة ا

في موضوعات جادة

• اضف...