اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سيتى بنك والسرقة عينى عينك

Cleo

Recommended Posts

كليو...فى مثل حالتك تلك فالموضوع يبقى نصب ودجل وليس له علاقة من قريب أو بعيد بكروت الإئتمان ويجب أن تقومى بإرسال فاكس إلى محافظ البنك المركزى مدعوماً بالمستندات (Visa Account Statements)...مشاكل كروت الإتئمان هى مشاكل محلية بمعنى أن المكتب الرئيسى لفيزا(Visa International Head Office) لا يتدخل لحل مشكلة للعميل مع البنك المصدر للبطاقة...فإذا لم يقم سيتى بنك بحل المشكلة لكى عليكى أن تلجئ إلى البنك المركزى الذى يقوم بالإشراف على كافة البنوك العاملة فى مصر سواء كانت أجنبية أو عربية أو مصرية. على فكرة مصر ليست من الدول التى بها مكتب إقليمى لفيزا...المكاتب الإقليمية لفيزا فى منطقة الشرق الأوسط موجودة فى الإمارات والبحرين وقطر والسعودية وعمان ولبنان وإسرائيل فقط !!!

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

الصوت العالى و التهديد هو الوحيد اللى هيجيب نتيجة مع البنك ده lo:: ... انا مجربها لسه من اسبوعين ....

لو مش عارفة الفرع اللى أصدر لك البطاقة , عليكى و على الفرع الرئيسى فى جاردن سيتى .... فيه موظف اسمه محمد على ايدك الشمال , و خدمة العملاء على ايدك اليمين ...

اللى يقدرك عليه ربنا اعمليه فيهم lo:: ...... تأكدى أن الصوت العالى هو الحل الوحيد .. و معاهم شوية تباته .... يعنى متكونيش مستعجلة ... لو قالك الموضوع هياخذ شوية وقت ... قولى له أنا قاعدة و مش منقولة ( البنك ده بالذات بيقفل الساعة 5 بعد الظهر , يعنى تاخدى معاكى ساندوتشات تتغدى بيها <_< ...) انهى كل علاقة لكى بالبنك ده و اطلبى بصورة محددة غلق جميع الحسابات بصورة نهائية .. عشان البنك ده بالذات بيرجع فى المستقبل بأثر رجعى !!!!!

الى الأمام ...... ربنا معاكى ..... مصر كلها بتدعيلك ...

رابط هذا التعليق

اعتقد انه حيث انك لم تستلمى الكارت يبقى مالهمش عندك اى حاجه .. وهم مجبرون على اسقاط اى مصاريف ترتبت على اصدار الكارت ده ايا كان المسمى الذى توضع تحته تلك المصروفات .. ويمكن يكونوا معتمدين على انك ماتعرفيش الحقايق دى .. لكن العملاء الذين لم يطلبوا اصدار كروت او طلبوا الغاء الكروت ومعهم ما يثبت هذا من حقهم رفض دفع اى مصاريف متعلقه بهذه الكروت

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

عزيزتي كليو: ككل المصريين وللزوم الوجاهة!! ففي عام 1997 وبعد حصولي علي وظيفة بمرتب مكنتش احلم بية وبواسطة طبعا!! وفي يوم مكنش لة لزمة جة مندوب من ستي بنك!! وهرش مخنا!! وهب لزوم الفشخرة واللاتة!! اتقدمت انا و بعض الموظفين!! المهم شهرين وهب الابروفل جة و الكارت اتبعت!!! بعد كدة انا سافرت بعد ما دفعت كل حسابي علي الكارت وبقي معلياش مليم للبنك !!! وبلغتهم اني مسافر وقالي الاوبراتور انة سجل المعلومات خلاص!!!

المهم بعد حوالي سنتين اي سنة 1999 اتصل بيا الوالد وقالي ان ستي بنك بعت لي كشف حساب يطالب بمبلغ 300 جنية عن السنتين!! طبعا انا كنت اعتقدت ان الموضوع خلص!! المهم دفعت الفلوس و بعت فاكس علشان يلغوة!!! و بعدين سنة 2001 تاني كشف حساب ب 300 جنية!! كل سنتين بيفتكروني!! مع ان الكارت كان انتهي في 2000 وانا مجدتوش !!!!

وبعد كدة لا حس ولا خبر!! حتي حسابي الجاري كان فية 5000 جنية من زمممممان اتاريهم بيخصموا 30 جنية كل شهر رسوم اية معرفش!!!! ودة اكتشفتة حديثا !! المهم لما نزلت مصر سحبت باقي الفلوس و مش عايز منهم حاجة خلاص!! وانا عندي حساب في البنك الاهلي بصراحة ممتاز (اصلي عندي واسطة في البنك) <_<

وطبعا مدفعتش ال 300 جنية و مش حدفع ويخبطوا راسهم في الحيط!!!

تم تعديل بواسطة mnman

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

الصوت العالى و التهديد هو الوحيد اللى هيجيب نتيجة مع البنك ده ... انا مجربها لسه من اسبوعين ....

لو مش عارفة الفرع اللى أصدر لك البطاقة , عليكى و على الفرع الرئيسى فى جاردن سيتى .... فيه موظف اسمه محمد على ايدك

الشمال , و خدمة العملاء على ايدك اليمين ...

اللى يقدرك عليه ربنا اعمليه فيهم  ...... تأكدى أن الصوت العالى هو الحل الوحيد .. و معاهم شوية تباته .... يعنى متكونيش مستعجلة ... لو قالك الموضوع هياخذ شوية وقت ... قولى له أنا قاعدة و مش منقولة ( البنك ده بالذات بيقفل الساعة 5 بعد الظهر , يعنى تاخدى معاكى ساندوتشات تتغدى بيها  ...) انهى كل علاقة لكى بالبنك ده و اطلبى بصورة محددة غلق جميع الحسابات بصورة نهائية .. عشان البنك ده بالذات بيرجع فى المستقبل بأثر رجعى !!!!!

انا مش قلت كده .. دي عالم تخاف ما تختشيش

مصر كلها وراكي يا كليو

:unsure: :blink: mfb:

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

أرسلت فاكس شديد اللهجة إلى رئيس مجلس الإدارة على 4 أرقام فاكس..!!

وأيضا أرسلت نفس الرسالة على إيميلات مسئولين مهمين هناك أخبرتهم الشركة أن الكثير من موظفين يشتكون من خدماتهم.

إدعولنا...

والله زماااااااااااااااااااااان يا سلاااااااااااااااحى ... s-:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

أشكركم يا إخوتي عل هذا الموضوع القيم الذي أوحى إلي بهذه القصيدة

كارت الفيزا

بسم الله الرحمن الرحيم

آه م الفيزا .. و كارت الفيزا

المفروض ح تخللي الدنيا لذيذة

كارت بلاستك ضمانه كام أستك

و منه ح تصبح في الكازوزة

يطب عليك شاب وسيم

تسمع منه كلام يا عظيم

اللي في نفسك تاخده لنفسك

و احفظ قرشك عندنا يا كريم

و توقع عقد ما فيهوش نقض

و تاخد كارت تمضيه بالعرض

و يصبح صكك ضمانة تخصك

لكل معاملة و ديون بالقرض

دخل سعادتك يروح للبنك

و بكارت الفيزا تبقى فشنك

و تدعي ربك يزيل من ضيقتك

و يعتق رقبة أسرها البنك

ديون ح تحل على من هل

و عاوز كل معروض في الظل

و تكبر خيبتك و البركة في حسك

طول ما هي نفسك قابلة الذل

دي حتى النمرة متبوعة بجملة

بعد اليوم دا ما فيش معاملة

جدد كارتك و خد على خاطرك

و ح نبقى نحاسبك مع كل مطالبة

أطلب بيتزا بكارت الفيزا

نجيبها قوام من ميدان الجيزة

لك و حبايبك و ويا أصحابك

يأكلوا ما نابك و فرحان بالميزة

و الخوف ع الفول ليصير مشمول

بعطف حبيب أصله عزول

الخوف عليه .. يشح يا بيه

و يصبح إيه .. للفيزا معمول

الفيزا بدعها كوهين و تريزا

و قالوا اشتري بيها البرج في بيزا

و تفضل عمرك تدفع جمرك

لكلام متفبرك مكتوب تعويذة

الربا فيها واضح و للرغبة مكابح

و الدنيا مصالح لا هي بتسامح

و لا هي تهسك مديون متحسوك

لا شيء راح تملك غير كارت يا فالح

أبو حميد المصري ‏23‏‏/‏09‏‏/‏2004‏

بني الحمى و الوطن .. من منكم يحبها مثلي أنا ؟!
رابط هذا التعليق

مان باشا ....

البنك ده غير كل البنوك اللى فى الدنيا ..... لا يكفى أن تقول سلامو عليكو عشان يرحموك !!!! لازم تقول بالعربى و بكل اللغات (( أنا عايز أقفل حساباتى طرفكم و انهى كل علاقة لى معكم )) عشان تتقى أى مطالبات مستقبلية .... أرجو أن تتأكد من هذه المعلومة , الخوف أن تتعرض مستقبلا لمطالبات و سخافات و بالذات خطاباتهم الى المنزل أو جهة العمل .... و كما ذكر حشيش أحنا بنمضى و مش عارفين بنمضى على ايه ....

كليو ...

ما ضاع حق وراءة مطالب ... لا تتوقفى و لا تيأسى , استعملى كل أساليب الرخامة مع الناس دى .....

كلنا وراكى يا كليو ... نشد من أذرك و ندعيلك ....

سعد سعد ... يحيا سعد ..

رابط هذا التعليق

و عايزين دم !
الى الأمام ...... ربنا معاكى ..... مصر كلها بتدعيلك ...
مصر كلها وراكي يا كليو
كلنا وراكى يا كليو ... نشد من أذرك و ندعيلك ....

سعد سعد ... يحيا سعد ..

لا لا لا... موووووووش عايزة هتاف خاص :huh: ... عايزة هتاف عام :blink:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

لا لا لا... موووووووش عايزة هتاف خاص  ... عايزة هتاف عام 

يسقط سيتي بنك ..يسقط سيتي بنك ..يسقط سيتي بنك ..يسقط سيتي بنك .. :huh: :blink: :P

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

لا لا لا... موووووووش عايزة هتاف خاص  ... عايزة هتاف عام 

يسقط سيتي بنك ..يسقط سيتي بنك ..يسقط سيتي بنك ..يسقط سيتي بنك .. :huh: :blink: :P

هتاف عام خاص

يسقط سيتي بنك

و الى الامام يا cleo

arg::

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

قال لى صديق عزيز منذ فترة طويلة تعبير لن أنساه عن فيزا سيتى زفت ...

قال لى أنه :

"شيطان فى صورة كارت " !!!

أنا مع كل اللى قالوا ليكى ان الصوت العالى بيجيب نتيجة ... و بيقلب كل الموازين ..

لا اريد أن أهتف (علشان بتشائم )...

و خايف تغرق نورماندى

والصوت العالى يكون أخره عيش و حلاوة :angry:

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

نصحونى أبعث رسالة للبنك أقولهم إنى غير مسئولة عن المديونية الواردة فى Statement Sheets وإن الرسالة دى كافية لإعفائى من المسئولية...

ما مدى قانونية هذه الخطوة؟؟

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

سيتي بنك من أكبر بنوك النصب على مستوى العالم لكن مابيجيش إلا بالشدة إزاي !!!!

إذا أرسل لك البنك بطاقة فيزا ولم تكن في حاجة إليها فمن الأفضل أن تعيدها للبنك بدون استخدام ولو مرة واحدة لإن استخدامك لها معناه إنك موافق على خصم قيمة الاشترام السنوي أما إذا لم تقم باستخدامها فلا يمكن للبنك أن يقوم بخصم أي مبلغ عليها بل حتى أنه ولو مر عليها سنه كاملة يقوم البنك بإرجاع ماتم خصمه وهذا ما حدث معي ( بس مش في مصر ) .

وحدث أيضا أن بعض الأشخاص كانوا لايقومون بالسداد للبنك في المواعيد المطلوبة فكان البنك يحتسب الفائدة الشهرية 2% علاوة على غرامة تأخير قد تتجاوز 5 % شهريا عن المدة المحددة يعني تاجر البندقية أرحم شوية وامتنع الأفراد عن السداد نهائيا هنا يطلب البنك الأفراد أويخاطبهم ثم يطلب منهم تقسيط الدين وهنا يطالب الأفراد برفع نسبة الفائدة والغرامات من المبلغ الإجمالي وهنا يوافق البنك صاغرا حتى لاتدخل مبالغ ديون الأفراد ضمن الديون المعدومة للبنك ويتم التقسيط المريح بدون فوائد !!!!

وبالنسبة للفاضلة كليو : إذا لم تكوني قد قمت باستخدام الكارد نهائيا فعليك إرجاعه إلى البنك وسوف يقوم برد المبلغ الخاص بك وإذا لم يستجيب عليك بإبلاغ البنك المركزي

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

البنك ده هيجنينى ....

فاكرين أول ما كليو فتحت الموضوع ده أنا كان لى تجربة سودا معاه و حكيت عنها هنا و قلت أنى من حولى 3 شهور ( أغسطس تقريبا ) سحبت كلى فلوسى و طلبت قفل أى حساب لى و أنهاء كل متعلقاتى من عندهم ..... يعنى أنهاء أى علاقة لى معهم

و بالفعل تم ذلك حينها ..... و الحمد لله ...

اليوم فوجئت برسالة sms على تليفونى المحمول من هذا البنك يذكرنى بموعد أستحقاق سداد مسحوبات الفيزا stnd:: ..... و أنا أصلا ما عنديش فيزا ... وقطعت كل علاقاتى بيهم ......

هما عايزين منى أيه ..... يجننونى مثلا .... :angry: ....

رابط هذا التعليق

و أنا أصلا ما عنديش فيزا

انا لو منك كنت خفت على العده الصراحه stnd:: dct:: wst::

يمكن تكون طريقه جديده لاعادة العلاقات معك .. مقدمه لمفاوضات مثلا؟ :angry:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...