اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حازم صلاح أبو إسماعيل .. اول لقاء له بعد إعلان نيته الترشح لرئاسة الجمهورية

Recommended Posts

إعقل يا متهور :P ,.... هو فين التهور ده حضرتك دى فكرة مميزة و جميلة احييك , و عموما انا خدت قرارى من زمان للدكتور حازم , و شكرا ...

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حركة متهورة؟؟؟

متهورة حركة؟؟؟

الحقيقة قبل ما اخش التوبيك انا داخلة و بقول في نفسي اكيد استاذي اخد قرار ينزل مصر يشارك في الاعتصام و بكده مبقاش لوحدي اللي "تهورت و اتخبلت علي قولت اهلي

الحقيقة اللي حضرتك عملت ده عين العقل (مع احترامي لاختيار حضرتك في المرشح الرئاسي)...لكن الخطوات اللي اتبعتها علشان توصل للمحصلة النهائية هي خطوات منطقية جدا و بعيدة عن اي تهور و بالعكس شايفة ان المفروض كل واحد فينا دلوقتي يبص في الاتجاه ده

كنت اقترحت من فترة ان يكون عندنا باب لمرشحي الرئاسة بحيث كل عضو انضم لحزب معين او اختار مرشح معين يبتدي يعرض لينا توجهات حزبه و اسباب اختياره كأننا في مناظرة داخلية هنا في المحاورات

اصبحنا من النضج ان نطرح ما نؤمن بيه من غير قيد من غير تبرير

و اقترابنا هنا في المحاورات قد يكون خطوة علي طريق التوعية السياسية و اللي شايفة انها هدف في حد ذاته الفترة اللي جاية

بالتوفيق استاذي

و بالتوفيق لمرشح حضرتك

مساحضرتك.....وطن...مش ممكن نختلف عليه

اختى العاليه لماضه

شكرا لردك واثناءك على اختيارى

بس برضوا ماقولتيش وضعك ايه اخترتى ولا لسه ومع مين

نفسى المصريين يتعلموا سياسة

نفسى يتعلموا ديموقراطية

نفسى اشوف اقليه تحترم راي الاغلبية اللى اكيد رايها مغاير والعكس يحصل

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

إعقل يا متهور :P ,.... هو فين التهور ده حضرتك دى فكرة مميزة و جميلة احييك , و عموما انا خدت قرارى من زمان للدكتور حازم , و شكرا ...

اهلا يا زميل الكفاح مش المسلح طبعا ههههههههه

انا متابع الدكتور حازم من زمان وكان كفته ارجح من باقى المرشحين بالمسبة لى وعقبال كل الحاورتيين ما يتهوروا

كنت متوقع انى هاحسم قرارى ليله الانتخابات لكن اخر حديث للدكتور حازم مع قناة الحكمة

عجل القرار بسرعة غريبه

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

نفس السعادة التي أنتابتني عندما قررت أختنا بنك روز الإنضمام لحزب الوسط ، تنتابني الآن :)

ماشاء الله ربنا يوفقك على إيجابيتك..

حاسس أن الصورة هتكون رائعة في مصر حينما يتبلور للجميع فكره وينضم لما يمثله ويمثل أفكاره ويسعده أن يلاقي ربه عليه..

بالتوفيق للجميع ، ودعائي أن تزول الغمامة الفوضوية عن مصر لننعم بحياة هادئة قائمة على الاحترام المتبادل بين الجميع بعد إحترام الدولة ككل للشريعة الإسلامية دستوريا وبرلمانيا ورئاسيا

تحياتي...

رابط هذا التعليق

نفس السعادة التي أنتابتني عندما قررت أختنا بنك روز الإنضمام لحزب الوسط ، تنتابني الآن :)

حاسس أن الصورة هتكون رائعة في مصر حينما يتبلور للجميع فكره وينضم لما يمثله ويمثل أفكاره ويسعده أن يلاقي ربه عليه..

بالتوفيق للجميع ، ودعائي أن تزول الغمامة الفوضوية عن مصر لننعم بحياة هادئة قائمة على الاحترام المتبادل بين الجميع بعد إحترام الدولة ككل للشريعة الإسلامية دستوريا وبرلمانيا ورئاسيا

تحياتي...

شكرا لك اخى الغريب بس برضو هربت من السرال انت اخترت مين ؟

رابط هذا التعليق

تحياتي...

شكرا لك اخى الغريب بس برضو هربت من السرال انت اخترت مين ؟

نفس اختيارك طبعا

ولكني ليس بنفس درجة الإيجابية ، ولكن على عهد بيني وبين الله أن أريه من نفسي خير في دعم الدكتور حازم صلاح أبو إسماعيل إن بقى الوضع كما هو عليه الآن في الفوارق بين المرشحين

تحياتي..

رابط هذا التعليق

ليه عقلك الباطن ادخل كلمة ( متهورة ) على قرارك !

هل لايضال رسالة ما الى عقلك الواعي !

عموما مهما كان اختيارك يا رؤوف فهو خطوة ايجابية لتحريك الامور بدلا من الانتظار لتلقي رد الفعل وده شيئ احييك عليه

بالمناسبة ايه موقف الشيخ صلاح من الاعتصام !

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

عن نفسى كنت فى الأول بأيد الدكتور البرادعى ..لاكن بعد إعلان الدكتور حازم صلاح أبو اسماعيل نيته فى الترشح ومتابعته أنا اخترت الدكتور حازم صلاح أبو اسماعيل ..

بس فى حاجة انا فجأت بأنى ليس لى حق التصويت مع إننا مجندين إجبارى ما علينا .. المهم أنا بأدعى بعض الاشخاص لانتخابه .

رابط هذا التعليق

ليه عقلك الباطن ادخل كلمة ( متهورة ) على قرارك !

هل لايضال رسالة ما الى عقلك الواعي !

عموما مهما كان اختيارك يا رؤوف فهو خطوة ايجابية لتحريك الامور بدلا من الانتظار لتلقي رد الفعل وده شيئ احييك عليه

بالمناسبة ايه موقف الشيخ صلاح من الاعتصام !

ده من مواقفه القويه يا تيمور كان سابق 6 ابريل للدعوة للاعتصام للاسف ومش عهايز اقول انه مرشخ الرئاسة الوحيد اللى هاجم المجلس العسكرى على التليفزيون

شوف الفيديو وتاريخه

http://www.youtube.com/watch?v=HVxVvc8PRhA

وشوف ده

http://www.youtube.com/watch?v=ro4TZrDGiXs

رابط هذا التعليق

عن نفسى كنت فى الأول بأيد الدكتور البرادعى ..لاكن بعد إعلان الدكتور حازم صلاح أبو اسماعيل نيته فى الترشح ومتابعته أنا اخترت الدكتور حازم صلاح أبو اسماعيل ..

بس فى حاجة انا فجأت بأنى ليس لى حق التصويت مع إننا مجندين إجبارى ما علينا .. المهم أنا بأدعى بعض الاشخاص لانتخابه .

يكفى دهمك المعنوى يا امير ودعوتك اصدقاءك لانتهابه واظهار ملامح برنامجه

هو مرشح مستقل وليس حزبى

رابط هذا التعليق

رسالة من مسئول الجروب عمرو محمد أبوالخير لأعضاء جروب تأييدالسيد عمرو موسى رئيساً لجمهورية مصر العربية الكرام :

اكن كل الاحترام والاعزاز والتقدير لشخص السيد عمرو موسى وقد قمت بإنشاء هذه الجروب مع انطلاق شرارة ثورة 25 يناير لما رأيته فى شخص السيد عمرو موسى من قدرة على قيادة مصرنا الحبيبة ولم يكن ظاهرا وقتها على الساحة من هو اجدر وافضل منه على قيادة الدولة فى هذه المرحلة الخطيرة ولا هذا المحك الصعب الذى تمر به بلدنا فى الاونة الاخيرة الا اننى فوجئت بشخصية اقتحمت ساحة الترشح لرئاسة الجمهورية بقوة ورأيت فيها جميع المقومات الواجب توافرها فى شخص رئيس الجمهورية هو الشيخ الدكتور الداعية الاستاذ " حازم صلاح أبواسماعيل " وكلى ثقه ويقين كامل على قدرة سيادته على تحمل المسئولية وعبء المهمة ، لقد تابعته فى الاونة الاخيرة متابعة دقيقة ومستمرة ووجدت انه الشخص الوحيد الذى لا تشوبه شائبة ولم تؤخذ عليه ثمة ملاحظات حتى الان ولم يستطع احدا ان يدعى عليه ما ليس فيه حازم وهو حازم واثق الخطى افكاره وطموحاته تفوق الوصف والتوقعات لذلك رأيت انه من الامانة الملقاه على عاتق كل مصرى ان أقرها صراحة تأييدى الكامل للشيخ حازم صلاح أبواسماعيل داعياً من الله ان يوفقه ويسدد خطاه لما فيه الخير لمصر وللمصريين واترك مسئولية هذا الجروب للسيد حسام أنور النشيط المجتهد مع تمنياتى له بالتوفيق ، وشكراً لكم.

http://www.facebook.com/login.php

رابط هذا التعليق

انا عاجبنى رد se_ Elsyed وهو فعلا ان ياما ناس جت علينا مطولين ذقنهم لحد رجليهم ومش كويسين امثال محمد على نيل الدنياوخرب مصر وديكتاتورية لم يكن لها مثيل مع انة الى اختاروةاو كما التاريخ يذكر انهم راحلو وقالو نحن نريدك ان تحكم مصر قالهم لا واظهرلهم التعفف وانةخايف من ربنا والحو علية وطلع نمس ديكتاتورى

على العموم راجل كويس ويتسم بالاخلاق وانا كنت معارضة بس لما شفت ارائة فعلا عقلية متفتحة بثوابت الاسلام ولا يميل الى الاخوان لو فعلو شيئا خارج الاسلام وهذا ما يعجبنى فية ولا يتاجر بالدين لكسب صوت احد ويقول رائية بصراحة دون ارضاء لاى شخص ونحسبة كذلك وكثير من الناس والشيوخ الى ليهم سمعة كويسة ما يشهدون لة بحسن الخلق طوال حياتة ويؤيدونة فى حملتة انا مش مقلق انة تحصل مذبحة محمد على تانى اولا لانة الشيخ باين علية صادق فعلا انة عايز يقدم حاجة ومضايق من الفساد وخصوصا موقفة قبل الثورة وبعد الثورة اراءة واحدة لم تتبدل او تتغير وانا استغربت فعلا انة رجل داعى ولة هذا الكم من العلم فى السياسة والتفكير الاقتصادى والاجتماعى والبحث العلمى وانا مستنى اشوف رائية فيما يخص التعليم الابتدائى والاعدادى لحد الجامعة على العموم اذا كان الله قدر لية او لغيرة الرئاسة فمستحيل اى حد يجى ديكتاتورى تانى بعد الى حصل لو فعلا الدولة اتحولت مدنية ومفيش حد هايحكم فى ملك الله الا بامر الله رحمة الله الشيخ الشعراوى كان بيقول مهما كان من تأمر لاخذ السلطة مش فالح لان الله اراد لهذا الانسان ان يبقى فى السلطة وادينا شوفنا حسنى وحدثتة فى اثيوبيا ومع ذلك ديكتاتورى وكان هايريح ناس كتير من الظلم بس ان الله اراد ان يظل مع انة ظالم بس فى الاخر ربنا جعل الشعب سبب فى خلعة والله كل واحد يختار ما يراة صالحاوالافضل دينا ودنيويا لمصر وادعو الله ان يختارمن بيننا من هم اولى بالرئاسةلمصر

رابط هذا التعليق

اتمنى التوفيق لكل المرشحين و خصوصا من ينوي منهم الالتزام ببرنامج يهدف مصلحة المصريين ككل و بعداله مطلقه لا يشوهها انتماء لدين او لعرق

توقعاتي الخاصه و اعفوني من ذكر الأسباب ان الشيخ حازم لن ينجح ابدا (الا لو قامت ثوره اسلاميه في مصر زي بتاعة ايران كده مثلا)

و اللي عايز يراهن انا تحت امره

(محدش يقولي انت توقعت قبل كده ان جمال يمسك الحكم لأنه كان توقع سليم تماما في الظروف الطبيعيه لولا الثوره)

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

(محدش يقولي انت توقعت قبل كده ان جمال يمسك الحكم لأنه كان توقع سليم تماما في الظروف الطبيعيه لولا الثوره)

أنا لها ياكبير

بسي بلاش رهان

شوف ان شاء الله الشيخ حازم هينجح اذا لم تم التلاعب في النتيجة (على وزن جملتك السابقة )

يمشي الموضوع كده

رابط هذا التعليق

أنا لها ياكبير

بسي بلاش رهان

شوف ان شاء الله الشيخ حازم هينجح اذا لم تم التلاعب في النتيجة (على وزن جملتك السابقة )

يمشي الموضوع كده

خلاص من غير رهان يا مصطفى

انا معرفش حيتم التلاعب ولا لأ بس انا توقعي او تقدر تقول يقيني انه لن ينجح

و رهان من جانب واحد...لو نجح انا مستعد ابطل كتابه في المنتديات خالص...و اهو ناس كتير تستريح بالمره :wub:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اتمنى التوفيق لكل المرشحين و خصوصا من ينوي منهم الالتزام ببرنامج يهدف مصلحة المصريين ككل و بعداله مطلقه لا يشوهها انتماء لدين او لعرق

تحياتي

تحية لك أخي الكريم زهيري .

تعقيبي على مشاركتك :

منذ متى كان الانتماء للدين مشوهاً للعدالة ؟

أم أني أخطأت فهم مشاركتك ؟

رابط هذا التعليق

تحياتي

تحية لك أخي الكريم زهيري .

تعقيبي على مشاركتك :

منذ متى كان الانتماء للدين مشوهاً للعدالة ؟

أم أني أخطأت فهم مشاركتك ؟

صباح الخير يا تامر

بالطبع حصل سوء تفاهم

الإنتماء للدين (اي دين) بمفاهيمه الصحيحه يجعل المنتمي هو اسمى و ارقى انواع البشر

بينما الإنتماء للدين (اي دين) بشكل متطرف يجعله عكس ذلك تماما و كليا

لذلك فنحن امام احتمالين للإنتماء الديني لولي الأمر او الرئيس ...نرجوا الله عز و جل ان يصادفنا الإحتمال الأول فيهما

و مع ذلك سيظل يقيني كما هو في كل الحالات

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بالطبع حصل سوء تفاهم

الإنتماء للدين (اي دين) بمفاهيمه الصحيحه يجعل المنتمي هو اسمى و ارقى انواع البشر

بينما الإنتماء للدين (اي دين) بشكل متطرف يجعله عكس ذلك تماما و كليا

لذلك فنحن امام احتمالين للإنتماء الديني لولي الأمر او الرئيس ...نرجوا الله عز و جل ان يصادفنا الإحتمال الأول فيهما

و مع ذلك سيظل يقيني كما هو في كل الحالات

تحياتي

كلامك صحيح أخي الكريم بالمفهوم الشرعي المستقى من قول الله تعالى :

((إن الدين عند الله الإسلام ) ال عمران 19

(وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِيناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) [آل عمران:85]

تحياتي لك .

تم تعديل بواسطة تامر حسن محمد
رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...