اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ذكريات..من زمن فات

Alattar

Recommended Posts

لقيت الموضوع نايم..قلت أرش شوية ميه قدام المحل..

طبعا .. التعليق اللي عليها كفاية

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شوكولاته جيرسي...واكلة الجوووو

الشباب الروش طحن بس..شايل الووكمان...و احنا معاهم

انطلق ياض

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدااا و اسعدنى يالا خد الشوية دول

maged_m%255B1%255D.jpgبابا ماجد

بقلظ اللى كان مغلب ماما نجوى

كابتن ماجد اللى كان يشوط الكورة توصل للجون بعد 3 حلقات

بم بم بيقدم جوايز بيقدم جوايز بيقدم جوايز بم بم

طبعا غنى عن التعريف

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدااا و اسعدنى

ربنا يكرمك يا عم طارق..أخيرا فيه حد جبر بخاطري

ما تفكرنيش بكابتن ماجد ده..عشان كان بيجيلي شلل رباعي منه..كان يشوط الكورة في نص حلقة بحالها..و بعدين يقعد يسترجع ذكرياته و جده بيموت و هو بيوصيه انه نفسه يشوفه محترف في البرازيل..برازيل ايه دي؟؟..هي فيها دوري أساسا

طب كان احترف في الدوري الأسباني ولا الانجليزي

و بعدين الألبون بتاع بمبم ده...كانوا لازم يسيبوا صورة ناقصة..عمرهم ما ينزلوا الصور كلها مع بعضها

ياراجل..ده احنا كان بينضحك علينا ضحك

رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدااا و اسعدنى

ربنا يكرمك يا عم طارق..أخيرا فيه حد جبر بخاطري

ما تفكرنيش بكابتن ماجد ده..عشان كان بيجيلي شلل رباعي منه..كان يشوط الكورة في نص حلقة بحالها..و بعدين يقعد يسترجع ذكرياته و جده بيموت و هو بيوصيه انه نفسه يشوفه محترف في البرازيل..برازيل ايه دي؟؟..هي فيها دوري أساسا

طب كان احترف في الدوري الأسباني ولا الانجليزي

و بعدين الألبون بتاع بمبم ده...كانوا لازم يسيبوا صورة ناقصة..عمرهم ما ينزلوا الصور كلها مع بعضها

ياراجل..ده احنا كان بينضحك علينا ضحك

يا معلم ولا يهمك هات انت بس المواضيع التافهه و انا وراك بروح بالدم:cheer: امال احنا جيل واحد و القضية واحدة

رابط هذا التعليق

يا معلم ولا يهمك هات انت بس المواضيع التافهه و انا وراك بروح بالدم:cheer: امال احنا جيل واحد و القضية واحدة

ههههههه..ربنا يكرمك...ده انت شوهت سمعتي خالص..خلاص ياعم..مش عاوز مساعدة من حد

ما شاء الله..جيت تكحلها .. خزقت عينيها..وطلعتهم من الناحية التانية كمان..هههههههههه

رابط هذا التعليق

جادون كوكاكولا
بالتأكيد أنت تعرف عن عجلة كوكاكولا إلا إذا كان بيننا فجوة أجيال. كانت قازوزة الجادون أسطورة شعبية لا تقل أهمية عن النداهة أو عروس البحر. الجديد في الموضوع، وهو بالتأكيد شيئًا تعرفه إذا كان من أصدقائك صديقًا من المنصورة وما زال على اتصال بالبلد. قيل أن في المنصورة قازوزة الجادون "مش لاقي اللي يشيلها" بينما تعاني المنصورة من نقص حد في "البدال". كنت ممن سمعوا الإشاعة وعلى معرفة شخصية بمن أطلقها، فما كان رد فعلي إلا أني طلب منه أن يذهب إلى المنصورة ويرجع لي منصورًا بقازوزة الجادون، طلب مني ثمن المواصلات ذهابًا وإيابًا لأنه سيذهب إلى المنصورة خصيصًا لإحضار "الجادون" من هناك. دفعت الثمن غاليًا، ولم أعثر إلى يومنا هذا على "الجادون" ولا عجلة تحمل شعار كوكاكولا ولا أجرة الذهاب إلى المنصورة والرجوع منها!
7777777
بلا مقدمات، هذا هو رقم العفريت! كانت كل الأرقام في وقت من الأوقات تتكون من سبعة أرقام، فمن هو "المميز" صاحب السبع سبعات. قيل أنه رئيس الجمهورية، ثم تغيرت الإشاعة لتكن أكثر منطقية "ده رقم العفريت". كنت من أشد المعجبين بالعفريت –لا أعرف لماذا كان عفريتًا مفردًا!-. ذهبت إلى المنزل وأنا أحلم بالتحاور مع العفريت، تناولت السماعة ثم ضغطت على أزرار الهاتف بحذر بينما صدري يرتفع ويهبط بشكل ملحوظ، واحد، اثنين، ثلاثة، أربعة، خمسة، ستة....سبـــــ تييييييييت ـــعة! "هذا الرقم غير موجود بالخدمة"، أتخذ مني الأمر بضع لحظات لإدراك أن أسطورة الـ سبع 7 هي الأخرى مزيفة! وحمدت الله بأن العفريت غير موجود، أو على الأقل غير مشترك في المصرية للاتصالات!
عروس "البانيو"
في بداية التسعينات كان هناك شعبية كبيرة لعروس البحر اختفت بطريقة درامية مثلما حدث مع المطربة لطيفة. فكان هناك العديد من القصص التي يتنقلها الكبير قبل الصغير. وبينما كان الجميع منهمكًا في البحث عن حقيقة عروس البحر، نقلت كبيرة الجرائد الصفراء "أخبار الحوادث" صورًا لعروس بحر عثر عليها صياد من الإسكندرية، ثم حملها إلى منزله ليضعها في "بانيو" حتى تبقى على قيد الحياة. كانت عروس البحر من أسفل الجسم "تحت" جسم سمكة بزعانف، بينما من الأعلى امرأة على قدر لا بأس به من الجمال تغطي صدرها بـ "تي شيرت" لم أعرف مصدره ولا الجهة المصنعة إلى يومنا هذا وكان يبدو على وجهها ملامح الإعياء بينما هو يبتسم ابتسامة بلهاء، وكانت الصور في زمن لم يكن معروف فيها "الدش" ولا "الكمبيوتر" تعد صور إغراء للعديد من المرضى. ولأن برامج تحرير الصور لم تكن معروفة بالشكل الكافي للتشكيك في الصور، صدق الجميع ما نشر وأطمئنت قلوبهم أن عروس البحر –حقيقة مش خيال- ومن هنا اختفت شعبيتها. أنا لا يشغل بالي كيف وصلت أخبار الحوادث إلى الصور ولا كيف وصلت إلى برامج تحرير الصور في تلك الفترة ولا مصدر "التي-شيرت" ولا كيف وجدها "الأبله" الموجود في الصور، لكن ما يشغل بالي، كيف استثار البعض على امرأة بقشور من -تحت-!
هدف مجدي عبدالغني
"مصر دخلت كأس العالم 90 وبهدلت هولندا وإنجلترا" سمعت الكثير من الكلام المفرح عن مشاركة مصر في كأس العالم 90 وكيف كانت قاب قوسين أو أدني من الفوز بكأس العالم. لم أكن ناضجًا بما فيه الكفاية لمعرفة التفاصيل لذا قررت عندما وصلت إلى المرحلة الإعدادية مشاهدة ما فعلته مصر في أعتا الفرق الأوربية. كان لدى والد صديقي جميع مباريات مصر في بطولة 90 مسجلة على شرائط فيديو. استعرتها منه ورجعت إلى المنزل وأنا متحمس لمشاهدة إنجازات مصر في الكأس. بدأت بمباراة انجلترا وشعرت بإحباط ليس له مثيل وبعد يومان بعدما استفقت من الإحباط غير الطبيعي الذي أصابني فكرت في مشاهدة مباراة هولندا التي سجلت فيها مصر هدفًا بأقدام مجدي عبدالغني. تابعت المباراة بشغف في انتظار الهدف الذي كان يعد الإنجاز الأبرز لمصر بعد انتصار أكتوبر، وأثناء متابعتي للمباراة فجأة وجدت حكم المباراة يشير إلى ركلة جزاء لصالح مصر، ذهلت ثم راودني هاجس مخيف "أن يكون الهدف من ركلة جزاء". وجدت مجدي عبدالغني يتقدم وبدأ الهاجس يتحول إلى واقع مرير. يحرز مجدي الهدف والمعلق ينبح وهو أقرب إلى البكاء وأنا أقرب منه بعدما اكتشفت أن الهدف كان من الممكن أن يحرزه طفل رضيع. ما يضايقني في الموضوع من بدايته لنهايته أن إلى اليوم لا يزال مجدي عبدالغني نفسه يعتقد أنه أحرز هدفًا أسطوريًا يقارنه بأي هدف يتم تسجيله في المباريات التي يعلق عليها حتى لو كان الهدف من كرة رأسية، فدومًا وجه الشبه، "الكرة هزت الشباك"!
قصر البارون
لا تذهبوا إلى قصر البارون فهناك سيفتح لكم عفريتًا يهتف بصوت أقرب إلى فحيح الأفاعي "تفضلوا أدخلوا"! "لا تذهبوا إلى قصر البارون فأرواح عبدة الشيطان تحوم حول المكان ولن تتركك تعود إلى أهلك سالمًا"! والكثير من الأقاويل ترددت بخصوص قصر البارون الذي أصبح مكانًا يأوي الشياطين. قررت بعد تفكير عميق وتشجيع من الأصدقاء أن أذهب لملاقاة أرواح عبدة الشيطان ولألقي السلام على العفريت "السفرجي". وبعد زيارتي لقصر البارون بعد منتصف الليل، لم أجد العفريت ولا أرواح ولا أي شيء يسبب الذعر سوى أن أفقد كل ما أملك إذا لاقيت "سيد البرنس" الذي كتب اسمه على كل جدران القصر.
إلى هنا أكتفي بهذا الكم من الأساطير الشعبية المصرية حتى أتجنب خطر الإصابة من النوبة القلبية، وربما يكون للحديث بقية. مع الاعتذار لمجدي عبدالغني وأخبار الحوادث وسيد البرنس -طبعًا

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=8fAwr0aCleE

فوازير عمو فؤاد بيلف بلاد سنة 1983 .

كان عندي 13 سنة بس

انا فاكر انه كانت بتجي بين العصر والمغرب في رمضان

ايام جميلة

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

ايه التوبيك الجميل ده

انتم بتذاكروا من ورايا ولاايه

اول مرة اشوفه دلوقتى بس الصراحة حاجتكم كنت كبيرة عليها شوية

احنا بقى جيلنا كان غلبان معندوش العابكم دى يعنى يادوب عروسة قماش

وانا بقى كنت غاوية افصل هدومها بايدى

ودى بقى غطيان الحاجة الساقعة كنا بندقدها ونعمل من كراسى وعفش للعروسة

وكنا بنلعب فى الشارع او حوش البيت او على السطح ماشى حالك اى حتة المهم اننا نلعب

لعبة المربعات بالطوب

طبعا نط الحبل

لعبة السيجة

واكيد طبعا شبر شبرين

لعبة اسمها القال

رابط هذا التعليق

موضوع جميل زي ده أكيد لازم الكل يشارك بذكرياته فيه

أنا أيام مدرسة الإبتدائي مرتبطة عندي جدا بالراديو وكان هناك العديد من البرامج المرتبطة بوقت ذهابي أو عودتي من المدرسة سواء كانت هذه الرامج بتعجبني أو لأ بس بتثير ذكريات جميلة

http://www.youtube.com/watch?v=a4Y60IGTpDY&feature=player_detailpage

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

شفتم بقى العابنا مكنتش مكلفة زي ايامكم

وكان اتخن تخين مصروفه

وكنا بنشترى بيها

دى بقى المستيكة او اللبان على ايامنا

رابط هذا التعليق

تم تعديل بواسطة amgadibrahim

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

شفتم بقى العابنا مكنتش مكلفة زي ايامكم

وكان اتخن تخين مصروفه

وكنا بنشترى بيها

دى بقى المستيكة او اللبان على ايامنا

الأخت هند جابت العسلية كمان !!؟

هههههه بجد قلبتوا علينا الأيام الخوالى اللى معشناش فيها طفولة مقارنة بطفولة دلوقتى

رابط هذا التعليق

ياااه ،، اد كده انا عجوز

ودى مكوتنا على وابور الجاز

وده الرديو بالحجاره او البطاريه

تلفزيون متقدم مع ريكوردر

الحقيقه ماكنش على ايامى حلويات خالص،غير عسليه وفندام وحرنكش ودوم وحاجات زى كده.

تحيتى لصاحب الموضوع / وكل من مروا من هنا

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

وده كان البرنامج المفضل عند الاسكندرانية كلهم حلقة كل يوم سبت

من ارشيف المحاكم

http://www.youtube.com/watch?v=_zOXsE_Yu84&feature=related

طيب حد فاكر ده

http://www.youtube.com/watch?v=R_BWH-GNN3c&feature=related

رابط هذا التعليق

طب حد فاكر دى انا فاكر انى استعملتها فى الستينات مرة واحدة بس وبعدها اختفت

دى اسمها العشرين تعريفه

تم تعديل بواسطة mamdowh

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

دوم

حرنكش

سكر الجلاب

واكيد يعنى مفيش حد مبيحبش الفشار

عشان بس مايبقاش حد نفسه فى حاجة

ايام كانت حلوة كنا بناكل حاجات بسيطة وبنصرف فلوس قليلة ومبنعياش

غير دلوقت خالص اكل فاست فودز ودليفرى والوان صناعية ومكسبات طعم وبالشئ الفلانى

من الاخر دلوقت اكل غير صحى بالمرة يعنى بقينا نشترى الامراض بالفلوس ههههههههه

رابط هذا التعليق

طيب يا أخت هند انتى والاخ العطار

عشان فعلا ميكونش حد نفسه فى حاجة تانية

عايزين مقتطف من مسلسل سر الأرض , وتبقوا كدا عملتوا الواجب وزيادة هههههههههههه

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...