اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خبر محزن (مصر تطلب رسمياً قروضاً من صندوق النقد الدولى بقيمة 12 مليار دولار)

Recommended Posts

مصر تطلب رسمياً قروضاً من صندوق النقد الدولى بقيمة 12 مليار دولار

الخميس، 12 مايو 2011 - 18:28

صندوق النقد الدولى

نيويورك (أ.ش.أ)

أعلن صندوق النقد الدولى اليوم الخميس، أن مصر تقدمت رسمياً بطلب للحصول على تمويل يتراوح بين 10 مليارات و12 مليار دولار.

وقالت المتحدثة الرسمية باسم صندوق النقد الدولى كارولين أتيكنسون إن "الحكومة المصرية قدمت طلباً رسمياً للحصول على تمويل من الصندوق يتراوح بين 10 مليارات دولار و12 مليار دولار".

علشان يعجب الاخوه بتوع الزحف على فلسطين و الاخوه بتوع شعلله الفتنه الوطنيه و الاخوه بتوع الاعتصامات

و اهداء خاص جدا لكل الى بيحط مصر فى المرتبه العاشره فى اولوياته

يا ريت تكونوا كده ارتحتوا

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ده شيء متوقع ... احنا لسه شفنا حاجة.

بس يا ريت البنك الدولي يوافق ...

على العموم متخافيش يا مغتربة ... فلوس مبارك وسوزان وجمال وعلاء اللي في بنوك سويسرا وأمريكا والسعودية والإمارات وكولالمبور ... هتعوض ... متخافيش .. وهتبقى عيشة ونغنغنة

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

علشان يعجب الاخوه بتوع الزحف على فلسطين ...

الخبز ام الحرية !

ولكم كل التقدير ,,

اليوم السابع \\ "6 أبريل" تؤكد مشاركتها بمشاريع إنقاذ اقتصاد مصر \\ اضغط هنا

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

والله انا من ساعة ماسمعت الخبر من فتره

لما الدكتور سمير رضوان (وزير الماليه) قال انه هايطلب 10 مليلر دولار

وانا مُحبطه فعلا .وعندي شبه اكتئاب

واللي زاد الطين بله ....

اللي ححصل في موضوع كامليا وعبير وبعده

خبر الابريليين بتاع يوم الجمعه ده

استرها يارب

رابط هذا التعليق

ده شيء متوقع ... احنا لسه شفنا حاجة.

بس يا ريت البنك الدولي يوافق ...

على العموم متخافيش يا مغتربة ... فلوس مبارك وسوزان وجمال وعلاء اللي في بنوك سويسرا وأمريكا والسعودية والإمارات وكولالمبور ... هتعوض ... متخافيش .. وهتبقى عيشة ونغنغنة

طيب و ليه يا استاذ شرف يعنى بدل ما تكون الفلوس دى بعد ما نستردها دفعه لاقتصادنا لقدام نرجع نسدد بيها ديون اخدناها بعد الثوره ؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى كانك يا ابو زيد ما غزيت

هى الثوره قامت علشان تدفعنا لقدام و لا برضه نفضل محلك سر

و بعدين الديون دى كان ممكن قوى ان احنا نتجنبها لو كل واحد مقلش يلا نفسى و بطل يبص من الزاويه الضيقه الى هى مصلحته الانيه و استنى شويه لغايه ما النهضه تتحقق للشعب باكمله

سبحان الله الناس صبرت 30 سنه لانهامجبوره و اول ما تنال حريتها مش قادره تصبر سنه واحده باختيارها

بجد شبىء محزن

رابط هذا التعليق

علشان يعجب الاخوه بتوع الزحف على فلسطين ...

الخبز ام الحرية !

ولكم كل التقدير ,,

اليوم السابع \\ "6 أبريل" تؤكد مشاركتها بمشاريع إنقاذ اقتصاد مصر \\ اضغط هنا

الموتى من الجوع لا يعبؤون كثيرا للحريه التى نالوها و هم اموات

فالموت فى كل الاحوال هو الموت

لا حريه لمن لا يملك قوت يومه

شاء ام ابى كلما تخلص من مستعبد ظهر فى حياته اخر

و لا يعنينا ان يشارك احد فى مشروع ليدر على البلد جنيه و هو فى ذات الوقت يضيع عليها بطيش تصرفه مائه

فليكف طيشه عنها فقط فتكون قمه المشاركه منه

رابط هذا التعليق

الخبز ام الحرية !

لو انت هاتحس بطعم الحريه من غير خبز

غيرك كتير يهمهم الخبز اولاً.....

انت دلوقتي فكرتي بمقوله (الشعب مش لاقي ياكل عيش)

(خلاص ياكل بسكوت)

رابط هذا التعليق

واللي زاد الطين بله ....

استرها يارب

فعلا يا لونا ربنا يسترها

رابط هذا التعليق

وزير المالية: المظاهرات الفئوية كلفت الدولة 7 مليارات جنيه

الخميس، 12 مايو 2011 - 18:25

الدكتور سمير رضوان وزير المالية

كتبت منى ضياء

أكد الدكتور سمير رضوان، وزير المالية، أن الاقتصاد المصرى، طبقا لتوقعات وتقديرات صندوق النقد الدولى، سينضم للاقتصاديات البازغة خلال الخمس سنوات القادمة، مشيرا إلى أهمية أن نتجاوز المرحلة الحالية، والتى تشهد إضرابات ومظاهرات فئوية أثرت على الوضع الاقتصادى.

وأضاف رضوان، خلال لقائه بأعضاء الجمعية المصرية البريطانية للأعمال، اليوم الخميس، أن الاحتجاجات الفئوية كلفت الخزانة العامة نحو 7 مليارات جنيه، كما أن خسائر القطاع السياحى بسبب تلك الأحداث بلغت حتى الآن نحو 13.5 مليار جنيه، بالإضافة إلى أن القطاع الصناعى يعمل بنصف طاقته، مع تراجع حجم الصادرات بنحو 40% عن مستويات ما قبل 25 يناير.

وقال رضوان، إنه بالرغم تلك الخسائر إلا أن أساسيات الاقتصاد المصرى وركائزه قوية ولم تمس، كما أن ما حققته الثورة من نتائج وما ننتظره من تطور ديمقراطى حقيقى يفوق تلك الخسائر والتداعيات.

وكشف رضوان أن عدداً كبيراً من المستثمرين العرب يرغبون فى القدوم لمصر وضخ استثمارات جديدة بالسوق المصرية، حيث أبدى أمير قطر رغبته فى إقامة أكبر ميناء فى العالم فى منطقة الملاحات بالإسكندرية، كما أن السعودية رصدت 200 مليون جنيه لتمويل المشرعات الصغيرة والمتوسطة فى مصر، من خلال أحد البنوك المصرية، والذى وافق الدكتور فاروق العقدة، محافظ البنك المركزى المصرى، على تخصيصه للمشروعات الصغيرة والمتوسطة.

وأوضح الوزير أن السياسة الضريبية خلال الفترة المقبلة تستهدف 3 محاور، وهى تحسين الإيرادات العامة، واستمرارها، وتحقيق العدالة الاجتماعية، من خلال توزيع الأعباء الضريبية بصورة عادلة بين فئات المجتمع، مؤكدا عدم التراجع عن الاتجاه الإصلاحى للسياسات المالية.

وقال رضوان، إن المطالب الفئوية هى السبب الرئيسى فى تفاقم عجز الموازنة فى مصر، حيث يقترب حاليا من 9% من الناتج المحلى الإجمالى، بعد أن كانت التوقعات تشير إلى تراجع العجز لنحو 7% العام المقبل، مع تحقيق معدل نمو يتراوح بين 5.8% إلى 6%.

وأضاف د. سمير رضوان أن خطة الدعم الاقتصادى الحالى تتطلب تضافر الجهود الحكومية والشعبية على قدم سواء كل فى ميدانه، خاصة وأن المستثمر الأجنبى يتابع ويراقب الدور الذى يقوم به المستثمر المحلى قبل اتخاذ قراره الاستثمارى بالمشاركة.

وأشار رضوان إلى أن تدفقات الاستثمار الأجنبى المباشر فى مصر بلغت لمستوى قياسى 13 مليار دولار قبل الأزمة المالية العالمية، إلا أنها سرعان ما تراجعت عقب ثورة 25 يناير بسبب ما تلاها من احتجاجات ومطالب الفئوية، وتوقف عجلة الإنتاج والنشاط السياحي.

وأكد الوزير أن الحكومة حريصة على استعادة عنصر الأمان فى الشارع المصري، مشيرا إلى أن الحكومة ستدعم وزارة الداخلية لتعيد بناء قدراتها وإمكانياتها للإضلاع بهذا الدور الحيوي.

وحول قضية الأجور والمرتبات، قال رضوان، إن ملف الحد الأدنى والأقصى للأجور لا يزال محل البحث والدراسة، كذلك الأمر بالنسبة لبنود الموازنة المالية للدولة للعام المالى القادم 2011 / 2012، حيث من المنتظر الإعلان عنها قريبا، مؤكداً على ضرورة ربط الحافز بالإنتاج فى العمل، كما هو الحال فى الدول المتقدمة، مشيرا إلى أن إنتاجية العامل الصينى ثلاث مرات إنتاجية العامل المصرى.

وشدد وزير المالية على أهمية المشاركة بين القطاع العام والخاص فيما يتعلق بالنواحى الاستثمارية والدعم الاقتصادى، سواء على الأجل المتوسط من خلال تخصيص المزيد من الاهتمام بالمشروعات الصغيرة والمتوسطة، أو الأجل الطويل عبر المشروعات العملاقة، والتى تخطط لها مصر، مثل مشروع تنمية المنطقة شرق بورسعيد، ومشروع ممر التنمية، مشيرا إلى أن الحكومة تعكف حاليا على دراسة مشروع طموح للإسكان منخفض التكاليف وليس منخفض الجودة يهدف لبناء مليون وحدة سكنية فى غضون 5 سنوات بمعدل200 ألف وحدة سنويا.

رابط هذا التعليق

يا مغتربة أنا كنت بتريق

بتريق على الناس اللي شغلت نفسها بالماضي من غير ما تفكر في المستقبل

الناس اللي شغلت نفسها بالمحاكمات والأموال اللي هترجع ... وتخلينا نرجع لأيام ألف ليلة وليلة ...

احنا من ساعة مبارك ما مشي واحنا معملناش حاجة واحدة صح ...

واكتر من كده بوظنا علاقاتنا بدول الخليج ... الدول الوحيدة اللي كانت ممكن تساعدنا.

لكن لأ .. كسفناهم ومعملناش ليهم حساب .. وفوق من كده دلوقت بنتهمهم كمان انهم سبب البلاوي اللي بتحصل في مصر .. وانهم صارفين المليارات عشان أحداث الفتنة الطائفية ( أصلهم يا عيني على راسهم بطحة وخايفين إن مبارك يتحاكم عشان فضايحهم هتطلع زي ما النوارة كاتبة في مقالها الأخير ).

وعلى العموم ادينا هنشوف ... نتيجة الثورة .. يمكن تكون دي أعراض المخاض .. ويمكن تكون أعراض الموات.

رابط هذا التعليق

واللي زاد الطين بله ....

استرها يارب

فعلا يا لونا ربنا يسترها

ههههههههههه

تصدقي انك ضحكتيني بجد

من الواضح ان الخبر ماْثر عليكي انت كمان

انا روشه مش لونا

رابط هذا التعليق

واللي زاد الطين بله ....

استرها يارب

فعلا يا لونا ربنا يسترها

ههههههههههه

تصدقي انك ضحكتيني بجد

من الواضح ان الخبر ماْثر عليكي انت كمان

انا روشه مش لونا

سورى يا روشه

بجد فعلا ماثر عليا و مش هنكر انه بكانى

ربنا يرحم مصر

و يبعد عنها اى حد عايز يضرها سواء بقصد او بغشوميه

رابط هذا التعليق

ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

لا نلوم الحكومة على طلب قرض من صندوق النقد الدولى , حيث أنه بسبب الاضرابات الامنية تأثرت السياحة بقوى وهى احد موارد النقد الاجنبى , كما قل تدفق الاستثمارات الدولية بالاضافة الى تاثر عملية تحصيل الضرائب خلال الفترة الماضية بالاضافة الى المطالب الفئوية التى ميزت الفترة الماضية تسببت فى انخفاض انتاجية العديد من المصانع .

كل هذه العوامل السابقة أوجدت عجزا فى الميزانية المصرية بما يوازى 10 مليار دولار لذا لم يكن امام الحكومة حلا سوى الاقتراض لسد العجز وكما قلت لا نلومها فى ذلك .

ولكن انا فى الحقيقة مندهش من الاخت مغتربة التى صبت جم غضبها على بعض الشباب المتحمس الذى ينظم مظاهرات أو مسيرات وتلقى عليهم سبب طلب مصر لقرض من صندوق النقد الدولى واقول للأخت مغتربة معلومة ممكن أن تكون غائبة عنها: ان حكومة الثورة استلمت مصر وحجم الدين الخارجى 80 مليار دولا فكيف تتكلمى كما لو كان موضوع الاقتراض هذا شىء جديد !!؟ , اذن لا تصبى جم غضبك على شباب الثورة واوزنى الامور بمنطقية .

وفق الله مصر لما فيه الخير وفتح عليها أبواب رحمته .

رابط هذا التعليق

ولكن انا فى الحقيقة مندهش من الاخت مغتربة التى صبت جم غضبها على بعض الشباب المتحمس الذى ينظم مظاهرات أو مسيرات وتلقى عليهم سبب طلب مصر لقرض من صندوق النقد الدولى واقول للأخت مغتربة معلومة ممكن أن تكون غائبة عنها: ان حكومة الثورة استلمت مصر وحجم الدين الخارجى 80 مليار دولا فكيف تتكلمى كما لو كان موضوع الاقتراض هذا شىء جديد !!؟ , اذن لا تصبى جم غضبك على شباب الثورة واوزنى الامور بمنطقية .

طيب و مش ضمن وزن الامور بمنطقيه برضه انك تقولى فين انا صبيت جام غضبى على شباب الثوره او جبت سيرتهم اساسا ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

يا مغتربة أنا كنت بتريق

بتريق على الناس اللي شغلت نفسها بالماضي من غير ما تفكر في المستقبل

الناس اللي شغلت نفسها بالمحاكمات والأموال اللي هترجع ... وتخلينا نرجع لأيام ألف ليلة وليلة ...

احنا من ساعة مبارك ما مشي واحنا معملناش حاجة واحدة صح ...

واكتر من كده بوظنا علاقاتنا بدول الخليج ... الدول الوحيدة اللي كانت ممكن تساعدنا.

لكن لأ .. كسفناهم ومعملناش ليهم حساب .. وفوق من كده دلوقت بنتهمهم كمان انهم سبب البلاوي اللي بتحصل في مصر .. وانهم صارفين المليارات عشان أحداث الفتنة الطائفية ( أصلهم يا عيني على راسهم بطحة وخايفين إن مبارك يتحاكم عشان فضايحهم هتطلع زي ما النوارة كاتبة في مقالها الأخير ).

وعلى العموم ادينا هنشوف ... نتيجة الثورة .. يمكن تكون دي أعراض المخاض .. ويمكن تكون أعراض الموات.

و انا مش بلوم عليك استاذ شرف

انا عارفه انها تريقه بس لانى كنت قريتها قبل كدا بس كتبرير حقيقى فحبيت اوضح وجهه النظر فيها

تحياتى

رابط هذا التعليق

........

و لا يعنينا ان يشارك احد فى مشروع ليدر على البلد جنيه و هو فى ذات الوقت يضيع عليها بطيش تصرفه مائه

طيب ,,

ده كمان طائش ومغيب !

ام قد أتته الاشارة !!

وائل غنيم يعلنها للجميع : سأشارك في الانتفاضة الفلسطينية الثالثة

واخبر حضرتك ان المشاركة بجانب رسالتها الانسانية والقومية ,,

سيكون لها مردود ايجابي على الاقتصاد المصري ,,

ان شاء الله

لكم كل التقدير ,,

رابط هذا التعليق

ربنا يرحم مصر

و يبعد عنها اى حد عايز يضرها سواء بقصد او بغشوميه

تسمحيلي اقول ,,

ملكيون اكثر من الملك !

رابط هذا التعليق

طيب و مش ضمن وزن الامور بمنطقيه برضه انك تقولى فين انا صبيت جام غضبى على شباب الثوره او جبت سيرتهم اساسا ؟؟؟؟؟؟؟

اوك أخت مغتربة انا أسحب الجزء الاخير من التعليق ووالذى قلت فيه ((اذن لا تصبى جم غضبك على شباب الثورة )) عندك حق , كنت اقصد شباب الاعتصامات الحالية وليس شباب الثورة بشكل عام .

ولكن انا اختلف معكى فى تحميل الوضع الحالى سبب الاقتراض , واعتقد انى وضحت فى تعليقى السابق ما يؤكد صدق كلامى , وشكرا

رابط هذا التعليق

........

طيب ,,

ده كمان طائش ومغيب !

ام قد أتته الاشارة !!

ان شاء الله

لكم كل التقدير ,,

يا ريت وائل غنيم يروح يشارك في الانتفاضة من جوة فلسطين و يواجة الجيش الاسرائيلي

مش من ميدان التحرير ولا من الحدود المصرية علشان ما يضرش الشعب كله بتصرفات طايشة

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

ده كمان طائش ومغيب !

ام قد أتته الاشارة !!

ان شاء الله

طيب هوه وائل غنيم يعني ...........معصوم من الخطاْ

او سوءالتصرف ؟

كل واحد له وجهة نظر

ومش معنى ان وائل هايشارك ,ان جاله ضوء اخضر

والا ,ممكن نقول انه جاله ضوء اخضر برضو يوم مانزل يشارك في الثوره في التحرير

بس

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...