اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اشمعنى المسيحيين !

م تيمور المراغي

Recommended Posts

اوك ابراهيم ..

دلوقتي نفترض حالة ونشوف التعامل معاها حيكون ازاي ,,

واحد مصري مسلم الديانة واختار انه يتنصر ,,

حنتعامل معاه وقتها ازاي ؟

بالقانون الوضعي اللي بيكفل حرية المعتقد لكل المواطنين ,,

ام بالشريعة الاسلامية التي تحكم بالاعدام على المرتد ,,

سؤالك جميل جدا

شوف : هو الصحيح انى اتعامل مع مثل هذه الواقعة بشرع الله

لكن وضع تحت لكن عشر خطوط

طالما أن القانون الوضعى للدولة لم يشرع هذا الحد من شرع الله فى القانون المدنى , فأكيد سأتعامل مع هذه الواقعة بما يوجد من تشريع فى القانون المدنى للدولة , وذلك لسبب بسيط جدا :

أنه لو تكفل المواطن بتطبيق شىء فى شرع الله لم يتم ادراجه فى القانون المدنى للدولة فستكون تلك فوضى كبيرة ولا يحمد عقباها لانه فى هذه الحالة سينصب نفسه قاضيا خارج مؤسسات الدولة المعنية بذلك .

الخلاصة : ساطبق ما ورد فى القانون المدنى للدولة درء للمفسدة .

وشكرا

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب ابو هنا بهدوء كده

انت قلت ان عشان احنا الاغلبية المسلمة يبقى شريعتنا هي اللي تحكم وتسود ,,

طيب ليه لما فرنسا فرضت السفور على المسلمات المنقبات والمحجبات قامت الدنيا ,,

ماهو بنفس المنطق الان هم الاغلبية واحكامهم هي التي تسري وتسود

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

طيب ابو هنا بهدوء كده

جميل قامت الدنيا وبعدين ايه اللى حصل الناس احترمت ارادة الشعب

وسويسرا لما منعت بناء الماذن ايه اللى حصل...حقهم

يبقى الاغلبيه هى اللى حقها تحكم وهى اللى حقها وضع الدستور والقوانين دون تهميش الاقليه بل مشاركة الاقليه

ولكنى ارى الان ان الاقليه هى التى تحاول وضع الدستور والقوانين وكان الاغلبيه مش موجوده فى مصر او مسافره وهترجع الاسبوع الجاى

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

الشكر لك لهدوءك وزوقك ابراهيم ,,

المرحلة المقبلة حيحدث فيها غربلة لكل ما سبق من قوانين حسب ايديولوجية الفريق اللي حيوصل للحكم ,,

وده سبب تلهف الاخوان والسلفيين الرهييب للوصول الى الحكم باي طريقة كانت ,,

وقتها انسى ( القانون المدني الدولة ) لان اللي حيحصل انه سيتم ( تفصيل ) قوانين جديدة تناسب ( تفسيرهم ) هم للشريعة الاسلامية والتي هي المصدر الرئيسي للتشريع زي ما بيقول الدستور ,,

وعشان حيقولوا ارك مش عاوز تطبيق الشريعة حعيد واقول ان معارضتي هي تطبيق ( تفسير ) فئة معينة للشريعة الاسلامية من وجهة نظرها هي

يعني قضية مثل تعطيل عمر بن الخطاب رضي الله عنه لحد السرقة في عام المجاعة دي مش حتخطر على بالهم اطلاقا

واحد منهم ذكرت له تلك الحادثة استشهادا مني للتيسير اللي هو اساس و جوهر الاسلام تمعر وجهه وكان ناقص يقول لي سيدنا عمر غلطان !!

رابط هذا التعليق

طيب ابو هنا بهدوء كده

جميل قامت الدنيا وبعدين ايه اللى حصل الناس احترمت ارادة الشعب

وسويسرا لما منعت بناء الماذن ايه اللى حصل...حقهم

يبقى الاغلبيه هى اللى حقها تحكم وهى اللى حقها وضع الدستور والقوانين دون تهميش الاقليه بل مشاركة الاقليه

ولكنى ارى الان ان الاقليه هى التى تحاول وضع الدستور والقوانين وكان الاغلبيه مش موجوده فى مصر او مسافره وهترجع الاسبوع الجاى

وصلتني وجهة نظرك بكل وضوح وهدوء يا ابو هنا وده شيئ اشكرك عليه ,,

بس خللي بالك يا بطل

كما تدين تدان !

رابط هذا التعليق

اخى الفاضا ارك

انت تؤمن ان الاسلام حرم الخمر وحرم الزنا

طيب القانون المدنى ...هيبقى ديه حريه شخصيه

لكن لو دوله اسلاميه يبقى الخمر حرام

يعنى حضرتك عايز تحط قانون بعيد عن الشرع ....طيب هل حضرتك فى ظل القانون الوضعى مش هتاخد ذنب وفى ظل قانون الدوله المسلمه هتاخد ذنب

يعنى احنا بنضحك على ربنا ولابنضحك على نفسنا

ولا فى ظل القانون الوضعى بنغملى عينيا ونعمل مش شايفين....يعنى بنستعبط

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

ومين قلك ان بكره مش هتطلع فتوى باهدار دمها عشان كانت اسلمت ورجعت فى رايها ا

(على حسب روايتهم )

ربى قعوار ادعت الاسلام خمس سنوات كامله ارتدت فيهم الحجاب و النقاب و اعقدت مئات المقابلات لتدعو للاسلام كلها موثقه بالصوت و الصوره ثم بعد ذلك اعلنت ارتدادها و خلعت الحجاب امام الكاميرات فى حركه مسرحيه

و رغم ذلك لم يصدر احد دعوه باهدار دمها او حتى يتعرض لها

هذا مثال واحد بخلاف عشرات الامثله الاخرى لاخرين ادعو التنصر و هم موليدين مسلمين فلم يهدر دمهم احد و لم يتعرض لهم احد و لسته اسمائهم تطول و ان كانت معروفه تماما و لا حاجه لاعادتها مره اخرى

من يريد ان يؤمن فلنفسه لن يعود علينا ايمانه بشىء و من لا يريد ايضا لنفسه

المشاركة دي خدت 10 تقييمات موجبة ربنا يزيد ويبارك وانا لو كان مسموح لي التقييم كانوا حيبقوا 11

بس السؤال المهم جدا واللي بيطرح نفسه

هل كل الاسماء اللي عملت لايك دي موافقة على المضمون 100% !

اصل لو كده يبقى واجعين قلبي من امبارح ليه !

يعني اتفقنا خلاص على مبدأ (( هذا مثال واحد بخلاف عشرات الامثله الاخرى لاخرين ادعو التنصر و هم موليدين مسلمين فلم يهدر دمهم احد و لم يتعرض لهم احد ))

يعني يا جماعة ياللي علمتوا لايك موافقين ان اللي يتنصر من المسلمين لا يهدر دمه ولا يتعرض له احد !

طب خدوا بقى المفاجأة دي

انا مش معاكم في ده

لان تحت ايدي نص صريح مخالف لرايكم

ولا هيا لايكات وخلاص :happy:

رابط هذا التعليق

الشكر لك لهدوءك وزوقك ابراهيم ,,

المرحلة المقبلة حيحدث فيها غربلة لكل ما سبق من قوانين حسب ايديولوجية الفريق اللي حيوصل للحكم ,,

وده سبب تلهف الاخوان والسلفيين الرهييب للوصول الى الحكم باي طريقة كانت ,,

وقتها انسى ( القانون المدني الدولة ) لان اللي حيحصل انه سيتم ( تفصيل ) قوانين جديدة تناسب ( تفسيرهم ) هم للشريعة الاسلامية والتي هي المصدر الرئيسي للتشريع زي ما بيقول الدستور ,,

وعشان حيقولوا ارك مش عاوز تطبيق الشريعة حعيد واقول ان معارضتي هي تطبيق ( تفسير ) فئة معينة للشريعة الاسلامية من وجهة نظرها هي

يعني قضية مثل تعطيل عمر بن الخطاب رضي الله عنه لحد السرقة في عام المجاعة دي مش حتخطر على بالهم اطلاقا

واحد منهم ذكرت له تلك الحادثة استشهادا مني للتيسير اللي هو اساس و جوهر الاسلام تمعر وجهه وكان ناقص يقول لي سيدنا عمر غلطان !!

يا أخ ارك :

أرى فى الاونة الأخيرة تضخيم مبالغ فيه فى الاعلام من قدرة السلفين وغيرهم على الوصول للحكم

يا أخى ثق تماما أن مصر دولة غير قابلة لان تكون دولة دينية فمصر عرفت طوال تاريخها بالوسطية والاعتدال وازهرها كان مثالا للجامعة الاسلامية التى تعطى مخرجات من الدعاة مسايرون للعصر وتعلم العالم الاسلامى اجمع منهم , اذن أنا أرى انه لا داعى للقلق وثق تمام ان السلفين أو الاخوان لن يحصلوا على العدد الذى تتخيله من مقاعد البرلمان وثق أيضا ان الرئيس القادم لن يكون اختيار من الشعب المصرى على أساس ديني ابدا , ولنا ما حدث فى انتخابات اتحاد طلاب جامعة القاهرة الذى تم من شهر تقريبا مثالا حيا , حيث كان نموذجا مصغرا للانتخابات البرلمانية والرئاسية القادمة فلم يحصد شباب الاخوان المسلمين إلا على 40% فقط من المقاعد وانتخابات حرة ونزيهة .

وفى الاول وفى الاخير يا اخ أرك الديموقراطية تقول انه يجب اختيار الشعب الحرة , ومهما كان السلطة التى ستصل للحكم فيجب احترامها طالما ان الانتخابات تمت بشكل ديموقراطى يعكس ارادة الناخبين الحقيقة مهما كانت

وطالما ارتضينا بالديموقراطية كمنهاج فيجب أن نتجنب الاقصاء لأى فئة وإلا نكون قد وقعنا فى نفس ما كان يفعله السابقون وكنا نلومهم عليه !!؟

وشكرا لك

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اخى الفاضا ارك

انت تؤمن ان الاسلام حرم الخمر وحرم الزنا

طيب القانون المدنى ...هيبقى ديه حريه شخصيه

لكن لو دوله اسلاميه يبقى الخمر حرام

يعنى حضرتك عايز تحط قانون بعيد عن الشرع ....طيب هل حضرتك فى ظل القانون الوضعى مش هتاخد ذنب وفى ظل قانون الدوله المسلمه هتاخد ذنب

يعنى احنا بنضحك على ربنا ولابنضحك على نفسنا

ولا فى ظل القانون الوضعى بنغملى عينيا ونعمل مش شايفين....يعنى بنستعبط

خيبت ظني يا بو هنا

انا قلت عاوز القوانين الوضعية تسود فوق الشريعة !

حتاكد الكلام اللي بيتقال عنكم انكم مش مركزين وبتميلوا دايما للقولبة والتنميط عشان اسهل ذهنيا وخلاص ,,

لو تكرمت انا من بداية التوبيك و بعيد وبزيد اني عاوز كل الاراء تطرح عشان نناقشها سوى ونفدها بهدوء

وبلاش الالفاظ بالله عليك خلينا نكمل كلامنا برقي وبهدوء

رابط هذا التعليق

ياسيدى الفاضل

انا عايز حكم يخلينى عايش فى بلدى محترم امن فى بيتى...امن فى اهلى...امن فى دينى...لاتقع عينى على شئ اكرهه فى دينى

شوف الحكم اللى يعمل كده وانا معاك

بدليل انا عشت بره فى اوربا فتره وكنت عايش حياه كريمه وكنت اعبد ربى بحريه مع ان الحاكم مسيحى

وفى الجهه الاخرى لازم نحترم ارادة الناس

الناس مش اغبيه

خلينا نسيب الناس تختار

رابط هذا التعليق

انا فاتح التوبيك مستني اجابات زيك يا طارق وشوف ردي على زوهيري

انسى دلوقتي مصر وتعالى نتكلم عن دولة جديدة في مكان ما من العالم ونحن من يخطط لها مستقبلها

الدولة دي

سيكون الحكم فيها بشرع الاغلبية ام بقانون مدني يسري على الجميع ,,

هربت من أسئلتي في المرتين مع إنك اللي عرضت علينا المناقشة وأنا كنت متأكد ولذلك حذرتك من الأول وما زلت مستني إجاباتك أنت أو غيرك

ويا ريت بمثال يعني الشريعة بتقول إيه والقانون بيقول إيه وأنا منتظرك علشان مش معقول هرد على حاجه مش عارف المفهوم منها

ببساطة شديدة الدولة المدنية تكفل حرية المعتقد للمواطنين بينما الدينية حتكون مرجعيتها الشريعه اللي بتقول يستتاب 3 ايام ثم يقام عليه حد الردة ,,

مستني ردود هادية خلينا نعرف نتناقش ,,

السؤال هو ,,

حرية المعتقد لكل المواطنين ,, ام تطبيق شريعة الاغلبية ,,

سؤال بسيط وهادي ومحترم علشان المناقشة تفضل هادئة

هل ربنا سبحانه في قرآنه وفي شريعته لم يكفل حرية العقيدة وأنت حضرتك ومن هم مثلك سيكفلونها للناس ؟

هل تعتقد أن حد الردة جاء بنص سماوي قاطع صحيح ليس فيه شك ولا تأويل ؟

إن كان الجواب بنعم فهل تعتقد أن الله ظالم غير منصف وأنت ومن هم مثلك عادلون منصفون ؟

ياريت تجيبني على كل أسئلتي مش جزء منها وأنا معاك

طبعا وأفكرك بالسؤال الأول أنت بتقول أنا موحد وأنا بقولك ما هو مفهومك عن توحيد الألوهية ؟ لم تعطني إجابة وقلت افتح توبيك جديد مع السؤال عايز سطر أو سطرين بالكتير أنا أتحداك أن تستطيع الرد أو الرجوع للمناقشة أو تحل بالشجاعة وأعلن انسحابك على الملأ

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

هههههه :happy:

والله انت سكر يا حاج طارق ,,

خلينا دلوقتي من الفرق بين توحيد الالوهية وتوحيد الربوبية لانه خارج عن موضوع التوبيك ,,

و الاجابة مش معضلة يعني وانسحاب وملأ واسلوب الاكشن بتاع السلفيين ده :happy:

انا الاغلبية هنا دلوقتي لاني فتحت التوبيك وحطيت الاسألة وطرحتها عليك

مش بتقولوا الاغلبية هيا اللي تحكم ؟ ;)

ياريت تجاوبني ,,

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

خلينا دلوقتي من الفرق بين توحيد الالوهية وتوحيد الربوبية لانه خارج عن موضوع التوبيك ,,

ياريت تجاوبني ,,

الحكم لله

إذا كانت الأغلبية أو غيرها ستأتي بحكم مخالف لنص يقيني ثابت قضى الله ورسوله فيه فلن أحتكم إليها لأن دستور الدولة الشريعة الإسلامية فيه هي مصدر التشريع

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

شوف يا ارك ... أنا عارف إن ناس كثير متخوفين من تزايد نفوذ السلفيين وارتفاع صوتهم وقدرتهم على حرف الأمور باتجاه دولة دينية على النمط الطالباني

لكن أنا شخصيا ارى فرصة ضئيلة لتحقق مثل هذا الأمر لأسباب متعددة

كنت أتناقش حول هذا الموضوع من أحد أصدقائي المنتمين للإخوان المسلمين وقال لي بالحرف الواحد "لا خوف من السلفيين لأنهم غير منظمين وليس لديهم مشروع حضاري" ... وبدأت أقتنع برأيه بصراحة

السلفيون يستمدون قوتهم بتقديم أنفسهم كحماة للدين ولقيم المجتمع التي يريد أعداء الاسلام - حسب فهمهم - الانقضاض عليها ويستغلون تدين الشعب المصري الفطري ومحافظته في جذب الناس الى منهجهم ... لذا فإن المطلوب للتعامل مع مسألة تزايد نفوذهم في الشارع ما يلي:

- حل المشكلات العالقة من نوعية مشاكل وفاء قسطنطين وعدم إثارة مزيد من المشكلات التي لا تؤدي لشيء وليس هذا وقتها أساسا مثل مسألة المادة الثانية والزواج المدني ومسجد النور ... لأنهم يجدون في استمرار هذه المشاكل فرصة ذهبية لزيادة شعبيتهم وحشد الناس في صفهم

- توقف وسائل الإعلام عن الهجوم عليهم وتوقف التيارات الأخرى عن افتعال المعارك معهم لأن ذلك يجعلهم دوما في صورة المضطهد والمحارب ويثير تعاطف الناس معهم

- الدفع باتجاه مزيد من الديموقراطية وبسرعة مع إتاحة الفرصة للمشاركة في العملية السياسية لتيارات الإسلام السياسي المؤمنة بالديموقراطية والبراجماتية والدولة المدنية مثل الإخوان لامتصاص حماس الناس في الاتجاه الصحيح ... وأديك شفت أيام الثورة ماكانش حد بيسمع صوت للسلفيين لإن معظم السلفيين ساعتها بقوا اخوان

صدقني لو طلعناهم من دماغنا الأمور ستهدأ وسيعودون الى حجمهم الطبيعي في الشارع ... أما التركيز عليهم بهذه الطريقة فيزيد من نفوذهم وقوتهم وتعاطف الناس معهم

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ياريت تجاوبني ,,

الحكم لله

إذا كانت الأغلبية أو غيرها ستأتي بحكم مخالف لنص يقيني ثابت قضى الله ورسوله فيه فلن أحتكم إليها لأن دستور الدولة الشريعة الإسلامية فيه هي مصدر التشريع

شكرا يا طارق على الرد الهادي الواضح

طيب ماهو بنفس المنطق المسيحيين حيقولوا نفس الكلام لو الاغلبية ات المرجعية الاسلامية وهم الاخوان وصلوا للحكم

حيقولوا بالنص :

الحكم للرب

اي احكام وقوانين لا تتماشى مع الانجيل لن نرضى بها ,,

يعني انت اديتهم الحجة اللي يردوا بيها عليك

رابط هذا التعليق

شوف يا ارك ... أنا عارف إن ناس كثير متخوفين من تزايد نفوذ السلفيين وارتفاع صوتهم وقدرتهم على حرف الأمور باتجاه دولة دينية على النمط الطالباني

كنت أتناقش حول هذا الموضوع من أحد أصدقائي المنتمين للإخوان المسلمين وقال لي بالحرف الواحد "لا خوف من السلفيين لأنهم غير منظمين وليس لديهم مشروع حضاري" ... وبدأت أقتنع برأيه بصراحة

السلفيون يستمدون قوتهم بتقديم أنفسهم كحماة للدين ولقيم المجتمع التي يريد أعداء الاسلام - حسب فهمهم - الانقضاض عليها ويستغلون تدين الشعب المصري الفطري ومحافظته في جذب الناس الى منهجهم ... لذا فإن المطلوب للتعامل مع مسألة تزايد نفوذهم في الشارع ما يلي:

- حل المشكلات العالقة من نوعية مشاكل وفاء قسطنطين وعدم إثارة مزيد من المشكلات التي لا تؤدي لشيء وليس هذا وقتها أساسا مثل مسألة المادة الثانية والزواج المدني ومسجد النور ... لأنهم يجدون في استمرار هذه المشاكل فرصة ذهبية لزيادة شعبيتهم وحشد الناس في صفهم

- توقف وسائل الإعلام عن الهجوم عليهم وتوقف التيارات الأخرى عن افتعال المعارك معهم لأن ذلك يجعلهم دوما في صورة المضطهد والمحارب ويثير تعاطف الناس معهم

- الدفع باتجاه مزيد من الديموقراطية وبسرعة مع إتاحة الفرصة للمشاركة في العملية السياسية لتيارات الإسلام السياسي المؤمنة بالديموقراطية والبراجماتية والدولة المدنية مثل الإخوان لامتصاص حماس الناس في الاتجاه الصحيح ... وأديك شفت أيام الثورة ماكانش حد بيسمع صوت للسلفيين لإن معظم السلفيين ساعتها بقوا اخوان

صدقني لو طلعناهم من دماغنا الأمور ستهدأ وسيعودون الى حجمهم الطبيعي في الشارع ... أما التركيز عليهم بهذه الطريقة فيزيد من نفوذهم وقوتهم وتعاطف الناس معهم

متفق مع الكثير من كلامك يا دكتور ومحترم تحليلك الواقعي وفعلا الهجمة على السلفيين أحدثت

- تعاطفا كبيرا معهم

- ثقلا سياسيا وانتقالا من مرحلة الحبو السياسي إلى العدو السريع في فترة وجيزة ومن لا سياسة عند البعض إلي سياسة أو من بعض السياسة إلى كل السياسة

- السلفيون في بعض البلاد لهم ثقل كبير جدا تكاد تكون بعض المحافظات كاملة سلفية مثل مطروح

- فعلا عدم حل المشكلات يكسبهم التعاطف أكثر ويؤمن الناس بعدالة قضيتهم ويظهر عدم موضوعية غيرهم أمام الرأي العام

- الإعلام دون أن يدري ساعد في تعريف الناس بهم على طريقة وإذا أراد الله نشر فضلية

- بعض الناس حينما يتحدثون عن السلفيين يظهر نفسه وكأنه عدو للدين نفسه صدقني يا دكتور أنت مثلا لما تشوف يحيى الجمل النهاردة بيقول ربنا ما قالش حاجه من 1400 سنة وفي نفس الوقت بيتكلم على السلفيين ويقول عقول مضلمة الرجل بذلك قدم أكبر خدمة للسلفيين

أنا معاك إن السلفيين أخدوا ثقة كبيرة بسبب الهجوم عليهم وهذا ظاهر في تبنيهم وحدهم قضية كاميليا شحاته والمحتجزات خلاهم في السما وذهابهم اليوم أمام السفارة الأمريكية والإسرائيلية

عموما الكلام كتير وأحييك على تحليلك

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ياريت تجاوبني ,,

الحكم لله

طيب ماهو بنفس المنطق المسيحيين حيقولوا نفس الكلام لو الاغلبية ات المرجعية الاسلامية وهم الاخوان وصلوا للحكم

حيقولوا بالنص :

الحكم للرب

طيب ما هو القرآن بيقول وليحكم أهل الإنجيل بما أنزل الله فيه وليس لك أن تحكمهم بشريعة المسلمين فمن حقهم أن يحكموا بإنجيلهم ولا إشكال في ذلك ودا أنا قلته كتير

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مداخلة متميزه احمد كعادتك دوما ,,

انا مش قلقان من السلفيين لانهم ببساطه معندهمش حزب يدخل البرلمانية او حتى مرشح رئاسي ,,

و حتى لو دخلوا التشريعية مستقلين مش حيصمد مرشحهم امام مرشح الاخوان الاكثر تنظيما و حنكة و شعبية ,,

انا فعلا بطرح السؤال وبقول حنعمل ايه لو تعارضت القوانين المدنية مع الشريعة ومع صحيح النص

اشكالية حقيقية ,,

رابط هذا التعليق

ياريت تجاوبني ,,

الحكم لله

حيقولوا بالنص :

الحكم للرب

طيب ما هو القرآن بيقول وليحكم أهل الإنجيل بما أنزل الله فيه وليس لك أن تحكمهم بشريعة المسلمين فمن حقهم أن يحكموا بإنجيلهم ولا إشكال في ذلك ودا أنا قلته كتير

جميل اوي اوي ,,

طيب لما واحد او واحده نصرانية تسلم

ليه نطالبهم باطلاق سراحه

وهو مجرد مسجون

بينما لو حدث العكس

بيعدم المرتد عندنا فورا !

ليه الكييل بمكيالين في نفس الموقف ونفس الحالة !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      من الملاحظ أن نظرة المواطنين المسيحيين المصريين إلى شخص البابا الراحل شنودة الثالث.. تطورت على مر السنوات لعرض المقال كاملاً
    • 372
      مداخلات مفصولة من هذا الموضوع     ( الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ) حينما يقول الله ... فلا رأي ل
    • 1
      تهانينا القلبية بعيد الميلاد المجيد ، 
    • 21
      تهنئة من القلب لأخواننا المسيحيين الأرثوذوكس بحلول ذكرى عيد الميلاد المجيد كل عام وأنتم بخير http://www.youtube.com/watch?v=hqn_ryespBk
    • 21
      حلقة جديدة فى مسلسل الاعتداء على المصريين بليبيا.. مقتل 7 واحتجاز عشرات الحافلات المصرية مقابل الإفراج عن 3ليبيين.. الخارجية تطالب بتحقيق فورى.. مسئول ليبى: بدأنا التشاور مع الوزارات المعنيةالإثنين، 24 فبراير 2014 - 22:51 المصريون القتلى فى ليبيا كتبت : أميرة عبد السلام وحسن مشالى و السيد زيادة أحمد جمعة عثرت الشرطة الليبية على سبعة مواطنين مصريين مسيحيين قتلى فى شرق ليبيا، وأكد ضابط بالشرطة الليبية أن الجثث عثر عليها مصابة بأعيرة نارية فى الرأس. وأجرت الخارجية المصرية اتصالات مكثفة مع
  • أضف...