اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اشمعنى المسيحيين !

م تيمور المراغي

Recommended Posts

الموضوع ده كان شاغل بالي طول الاسبوع ومحبتش افتحوا لانشغالي الشديد

ايه هو الموضوع !

قبل ما ادخل في الموضوع ,,

تعالوا نقرا الخبر ده الاول ,,

قبل أسبوعين من الموعد المحدد لمثولها أمام النيابة

كاميليا شحاتة ترد على السلفيين بمصر بعودتها لزوجها الكاهن وظهورها معه

1 - أن البعض يحصر موضوع كاميليا شحاته في السلفيين وكأنهم هم فقط المعنيين بحقوق الإنسان والحرية وهذه شيء جيد بالنسبة لهم فالموضوع إن كان قصد به القدح ولكنه صار مدحا

2- كيف يكون الرد المفحم على السلفيين بصورة أهذه هي الحجة الدامغة التي أتي بها هذا الموضوع الفذ وإذا كان الرد تحول من فيديو مزور إلى وعد بقيديو ثم انتهى المطاف بصورة

3- أما القول بأن إشمعنى المسيحيين فهو قول مغلوط مردود

- حيث إن حد الرد إن كان هناك لا تنفذه الكنيسة ( إن كانت كاميليا قد قتلت )

- وليس هناك في الإسلام ما يقر الخطف والسجن من مواطن لمواطن أو من هيئة دينية لمواطن

- بما أنني لم أدخل مناقشة في حياتي وقلت فيها أن هناك حد للردة بل العكس دائما أقول ليس هناك وأحترم غيري إن كان هناك سند صحيح فيما يقول وفي النهاية لابد وأن يعلم الجميع أن الله لا يظلم أحدا ولو كان مثقال ذرة

- هناك فرق بين من يتظاهر لطلب الحق ومن يتظاهر على طريقة إشمعنى لتقرير الخطأ وتضييع الحق

الموضوع في النهاية بسيط تظهر كاميليا بكامل إرادتها وتقول ما تشاء ولا داعي للالتفاف فنحن لسنا أغبياء

هذا الموضوع ليس مفحما لأحد وليس به أي حجة لكائن ولي عليه ملاحظات كثيرة منها

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاول قبل المزايدات ما تبدأ

انا كمسلم وموحد بالله اتمنى ان كل البشر على وجه الارض يكونوا مسلمين ومؤمنين بسيدنا محمد

مش تعصب لديني

لكن لاقتناعي التام ان الاسلام الحقيقي وليس الذي يشوهه المتزمتون والمتطرفون - هو الدين الرباني والانساني الخاتم والكامل لكل البشرية

واكيد زعلت ان كاميليا ما بقتش مسلمه

حلو الكلام ؟

ده كان استهلال لابد منه

.........

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

لحد دلوقتي ماتكلمناش في النقطة الاساسية ,,

هل سنحكم مصر بالقانون ام بالشريعة ,,

ولو بالشريعة ,,

طيب ماهو المسيحين حيقولوا احنا شريعتنا في كاميليا وفي المرتد عموما ان يحبس و يسجن ويستتاب ومالكومش عندنا حاجة ,,

حتقولوا لا الاغلبية تحكم بشريعتها ,,

طيب والمسلمين الاقلية اللي في العالم ,,

ليه بتعترضوا لما تمس شعائرهم ومعتقداتهم وليه اعترضتم لما اوروبا وفرنسا تحديدا منعت الحجاب مادام الاغلبية تحكم وتسود !

مستني بالله اجابات ها\دية وفي الصميم من غير مزايدات او شعارات

تحيتي للجميع ,,

رابط هذا التعليق

ل

تحيتي للجميع ,,

نمشى زى ما كنا ماشيين على مدار 14 قرن تقريبا ..وكنا زى السمن عالعسل... مسلمين ومسيحيين وكمان يهود .. بداية من عمرو بن العاص . ومرورا بالفاطميين ... والمماليك .. والعثمانيين ...وصلاح الدين ..وقطز وبيبرس وشجرة الدر ..والناس الحلوه دول كلهم .. والعلويين .. وحتى عبد الناصر .. المشاكل الطائفيه مظهرتش غير على اواخر ايام السادات الله يرحمه .. وايام المخلوع.. اللى ما يتسماش واللى ما يوعاش.. خصوصا من ايام الكشح

انا بقول بقى .. اشمعنى المشاكل دى ظهرت دلوقتى .. احنا نشوف ايه اسباب المشاكل الموجوده ونحلها .. وبعدين نرجع زى زمان ..

والا معدش ينفع نقول للزمان.... ارجع يا زمان... على رأى سومهclosedeyes.gif

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انا كمسلم وموحد بالله اتمنى ان كل البشر على وجه الارض يكونوا مسلمين ومؤمنين بسيدنا محمد

في انتظار ارائكم الهادئة والكريمة

ممكن لو فيه كلام علمي أكيد ممكن أناقش أي حد طبعا من غير مزايدات التي حدفتها على غيرك قبل ما تبدأ المناقشة

بداية ملحوظة صغيرة ليس هناك ما يؤكد أن كاميليا بقت مسيحيية تاني ولست معك في أني عايزها تكون مسلمة مش قضيتي

نرجع للموضوع بس أضمن لي إنك ما تهربش

أناقشك في رأس الموضوع بتاعك

- أنت بتقول أنا موحد بالله ( وأنا لا أشكك في أحد ) فما هو مفهوم توحيد الألوهية ....هل تستطيع أن تحدده أو تنقله نقلا أمينا ..... أو تفهمه لنا ؟ ..... يعني ما هي كيفية توحيدك لله توحيدا للألوهية ؟

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ممكن لو فيه كلام علمي أكيد ممكن أناقش أي حد طبعا من غير مزايدات التي حدفتها على غيرك قبل ما تبدأ المناقشة

بداية ملحوظة صغيرة ليس هناك ما يؤكد أن كاميليا بقت مسيحيية تاني ولست معك في أني عايزها تكون مسلمة مش قضيتي

- أنت بتقول أنا موحد بالله ( وأنا لا أشكك في أحد ) فما هو مفهوم توحيد الألوهية ....هل تستطيع أن تحدده أو تنقله نقلا أمينا ..... أو تفهمه لنا ؟ ..... يعني ما هي كيفية توحيدك لله توحيدا للألوهية ؟

اوك طارق

مفهوم الالوهية والتوحيد نتكلم فيه في توبيك تاني لو تحب تفتحه حاضر معاك فيه بس عشان مانبعدش عن الموضوع الاساسي ,,

دولة مدنية ام دينية

وحنطبق الشريعة ام القانون ,,

رابط هذا التعليق

ل

تحيتي للجميع ,,

نمشى زى ما كنا ماشيين على مدار 14 قرن تقريبا ..وكنا زى السمن عالعسل... مسلمين ومسيحيين وكمان يهود .. بداية من عمرو بن العاص . ومرورا بالفاطميين ... والمماليك .. والعثمانيين ...وصلاح الدين ..وقطز وبيبرس وشجرة الدر ..والناس الحلوه دول كلهم .. والعلويين .. وحتى عبد الناصر .. المشاكل الطائفيه مظهرتش غير على اواخر ايام السادات الله يرحمه .. وايام المخلوع.. اللى ما يتسماش واللى ما يوعاش.. خصوصا من ايام الكشح

انا بقول بقى .. اشمعنى المشاكل دى ظهرت دلوقتى .. احنا نشوف ايه اسباب المشاكل الموجوده ونحلها .. وبعدين نرجع زى زمان ..

والا معدش ينفع نقول للزمان.... ارجع يا زمان... على رأى سومهclosedeyes.gif

هما مش عاوزين كده ,,

مش عاوزين الثقافة والوجدان اجمعي المصري اللي بقاله الوف السنين يفضل على حاله

عاوزين نماذج ثقافية واسلوب حياة من دول تانية هو اللي يعم ويسود

والباقي بقى يلتزم بثقافتهم والا يبقى محارب لله ورسوله وللاسلام و وتوحيده وايمانه بالله وبالنبي محل شك !

واحد منهم بقول له والنبي قول لي كذا وكذا تمعر وجهه وقال لي انت كده بقيت مشرك بالله !

والتاني حاطط مستطيل اسود على ريم ماجد عشان يقول لنا حتبقى عيشة سودا عليكم وعلى اللي يتشددلكم

ادي المستقبل المشرق والمستطيلات السودا اللي مستنيانا ,,

بس نسي يفتح مستطيل ابيض مكان عينين ريم عشان يبقى النقاب شرعي :happy:

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

اوك طارق

مفهوم الالوهية والتوحيد نتكلم فيه في توبيك تاني لو تحب تفتحه حاضر معاك فيه بس عشان مانبعدش عن الموضوع الاساسي ,,

دولة مدنية ام دينية

وحنطبق الشريعة ام القانون ,,

ماشي خلي بالك أنت هربت من أول سؤال

أنت قلت أنا موحد قلت لك يعني موحد توحيد ألوهية معرفتش ترد مع إن دا من صلب الموضوع وكان هينهي الإشكال

طيب نرجع لسؤالك ( مدنية أم دينية .... شريعة أم قانون )

ما هو مفهومك للدولة الدينية ؟

وما هو مفهومك عن الشريعة بمعنى إيه يعني ؟ ويعني إيه قانون ؟ وما هو هذا التضاد والتباين بين الشريعة والقانون حدده لو سمحت علشان أعرف أجيبك ويا ريت بمثال يعني الشريعة بتقول إيه والقانون بيقول إيه وأنا منتظرك علشان مش معقول هرد على حاجه مش عارف المفهوم منها

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

رأيي الخاص و اللي غالبا هو اللي حيحصل بإذن الله في مصر

دوله مدنيه يحكمها القانون

و هذا القانون يحترم الأديان كلها احتراما كاملا و لا يفرق بين المنتمي لأي دين عن الآخر في كل الحقوق و كل الواجبات

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

متفائل لأن يقيني أن الله غالب على أمره ولكن أكثر الناس لا يعلمون

يقيني أنه سبحانه سيمن على الذين استضعفوا في الأرض وسيجعلهم أئمة وسيجعلهم الوارثين

وفي النهاية سيري الطغاة والمستبدون من المؤمنين ما كانوا يحذرون

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ويا ريت بمثال يعني الشريعة بتقول إيه والقانون بيقول إيه وأنا منتظرك علشان مش معقول هرد على حاجه مش عارف المفهوم منها

ببساطة شديدة الدولة المدنية تكفل حرية المعتقد للمواطنين بينما الدينية حتكون مرجعيتها الشريعه اللي بتقول يستتاب 3 ايام ثم يقام عليه حد الردة ,,

مستني ردود هادية خلينا نعرف نتناقش ,,

السؤال هو ,,

حرية المعتقد لكل المواطنين ,, ام تطبيق شريعة الاغلبية ,,

رابط هذا التعليق

رأيي الخاص و اللي غالبا هو اللي حيحصل بإذن الله في مصر

دوله مدنيه يحكمها القانون

و هذا القانون يحترم الأديان كلها احتراما كاملا و لا يفرق بين المنتمي لأي دين عن الآخر في كل الحقوق و كل الواجبات

طيب ونص الحديث الصريح اللي بيقول ( من بدل دينه فاقتلوه ) وهو حديث صحيح رواه البخاري وابو داوود ,,

ايه العمل ساعتها ؟؟

عاوزين قوانين لا تتعارض مع الشريعة ,,

رايك نعطل الحد ؟ ونقع في الاثم ؟

رابط هذا التعليق

ويا ريت بمثال يعني الشريعة بتقول إيه والقانون بيقول إيه وأنا منتظرك علشان مش معقول هرد على حاجه مش عارف المفهوم منها

ببساطة شديدة الدولة المدنية تكفل حرية المعتقد للمواطنين بينما الدينية حتكون مرجعيتها الشريعه اللي بتقول يستتاب 3 ايام ثم يقام عليه حد الردة ,,

مستني ردود هادية خلينا نعرف نتناقش ,,

السؤال هو ,,

حرية المعتقد لكل المواطنين ,, ام تطبيق شريعة الاغلبية ,,

سؤال بسيط وهادي ومحترم علشان المناقشة تفضل هادئة

هل ربنا سبحانه في قرآنه وفي شريعته لم يكفل حرية العقيدة وأنت حضرتك ومن هم مثلك سيكفلونها للناس ؟

هل تعتقد أن حد الردة جاء بنص سماوي قاطع صحيح ليس فيه شك ولا تأويل ؟

إن كان الجواب بنعم فهل تعتقد أن الله ظالم غير منصف وأنت ومن هم مثلك عادلون منصفون ؟

ياريت تجيبني على كل أسئلتي مش جزء منها وأنا معاك

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انا فاتح التوبيك مستني اجابات زيك يا طارق وشوف ردي على زوهيري

انسى دلوقتي مصر وتعالى نتكلم عن دولة جديدة في مكان ما من العالم ونحن من يخطط لها مستقبلها

الدولة دي

سيكون الحكم فيها بشرع الاغلبية ام بقانون مدني يسري على الجميع ,,

رابط هذا التعليق

حتى الان لا استطيع ان اضع يدى على اساس الموضوع فهل هو تنظيرى يتحدث عن النظريات و الحدود المختلف فيها او المعطله

ام يتحدث عن الامور التطبيقيه على ارض الواقع

حد الرده فى الاسلام حد الرده فى الاسلام

اولا حدود الرده لم تقتصر على الدين الاسلامى فقط و من الاديان الابراهييه الاخرى يشاركه فيها الدين اليهودى

كما انه يمثل جزء من العهد القديم المقدس لدى المسيحيين و بصرف النظر عن فكره انه نسخ حكمه عندهم ام لا

فيكفى اقرارهم انه حد سنه الرب فى وقت من الاوقات

و بالتاكيد استحاله ان يسن الرب شيىء ليس فيه خير البشر او شيىء يكون خاطىء

و بالتالى فهذا الحد على الاقل مذكور فى الاديان السماويه الثلاثه بغض النظر هل هو نسخ ام لا

الحديث عن حد الرده الغير مطبق الان فى مصر يشبه الحديث عن الجزيه او حليه امتلاك العبيد و ما غير ذلك من امور لم تعد تطبق فعليا على ارض الواقع و بالتالى فهو رفاهيه فكريه قليلا بالنسبه للامور التى تمر بها البلد

و العجيب انه على ارض الواقع فالامر معكوس عما هو تنظيريا لذا لن نستطيع مناقشه الاتجاهين التنظيرى و الفعلى بشكل واحد لان كلا منهم نقيض الاخر فالذى يؤمن لا يطبق و الذى لا يؤمن يطبق و الاحوال بحق معكوسه

في الدولة المدنية اللي عاوزينها وبننادي بيها مش حينفع يكون لمجموعة ما مميزات عن مجموعة او طائفة اخرى اخرى بمعنى

لازم الكل يكون سواسية امام القانون اللي بيسري على الجميع خصوصا العقوبات على الافراد ودي اشكالية فتحت التوبيك عشان نناقش اولا قضية الارتداد الشائكة واختلاف تنفيذ العقوبة فيها بين الدين والدولة ,,

كمان الكلام بيجيب بعضه كنت عاوز اقول للسلفيين من الجميل انك تفكر وتنظر من وجهة نظر الاخر اليك ولا تنظر نظرة احادية للامور يعني دايما حط نفسك مكان الاخر وشوف ردود الافعال حتكون مرضية ليك ام لا ,, دي هي قمة المساواة في اكمل صورها ان تضع نفسك دوما مكان الاخر وتحكم حينئذ ,,

سعيد بالتفاعل جدا لكن يبقى السؤال المحير بلا اجابة ,,

دولة مدنية ام دينية

ننزل شوية

حرية الانسان ام تطبيق الشريعة

ننزل اكتر ,,

قبول الاخر ,,

تحيتي وتقديري ,,

السلام عليكم: بالنسبة لبعض النقاط التى أثرتها فى هذا التعليق :

(( دولة مدنية ام دينية ))

بالتاكيد نرفض الدولة الدينية وفى الحقيقة أن الكثير يقع فى خلط كبير جدا بين الدولة الاسلامية والدولة الدينية والفرق بينهم ضخم جدا , الدولة الدينية هى دولة الدين الواحد بصرف النظر عن هويته ولا تقبل الدين الاخر ويكون الرأى الأول والاخير فيها للمرجعيات كما نرى فى ايران مثلا واى معارضة للمرجعية فأنت تعارض الله !!؟ لانه يتحدث وكيلا عن الله فى الأرض !!؟

اما الدولة الاسلامية : فهى دولة يكون دين الاسلام فيها هو المصدر الاساسى للتشريع ولكنها لا تقصى الدين الاخر وكلنا نعرف حديث الرسول الشهير عندما سئل عن اهل الدين اليهودى والمسيحي فقال (( لهم ما لنا وعليهم ما علينا )) وما لا يعلمه الكثيرون أن فكرة العلمانية هى فكرة اسلامية المنشأ فى الاساس حيث كانت اروبا فى القرون الوسطى دولها دول دينية ولا اقول انها لم تكن تقبل الدين الأخر فقط لا , بل كانت حتى المذاهب المختلفة فى الدين الواحد مثل الدين المسيحى مثلا لا تقبل بعضها البعض ومعروف للكل المذابج الرهيبة التى حدثت فى اوربا بين المذاهب المسيحية المختلفة فى الوقت الذى كان فيه الديانات المختلفة تعيش فى ظل الدولة الاسلامية بحقوق وواجبات كاملة مع المسلمين وهذه هى الدولة الاسلامية والتى طبقت فكرة العلمانية الحقة .

(( حرية الانسان أم تطبيق الشريعة ))

السؤال بهذه الصيغة غير لائق لانه من قال أنه هناك تعارضا بين شرع الله وحقوق الانسان !!؟ ومن قال أن شرع الله ( الصحيح طبعا ) لا يوفى حقوق الانسان حقها ؟؟

(( هنطبق الشريعة ام القانون ))

هنطبق القانون الذى يستمد أسسه من التشريع الاسلامى ولا تعارض بينهم , وكلنا نعلم أن الدستور المصري فيه نص صريح وهو ( ان الشريعة الاسلامية هى المصدر الرئيسى للتشريع )) اذن فما المشكلة ؟؟

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اشكرك ابراهيم على المداخلة الرائعة

بالنسبة لاخر سطر المقصد هو ( حرية الانسان في المعتقد )

ومنتظر رايك الكريم ,,

تقبل التحية ,,

رابط هذا التعليق

طيب تكمل انت والا اسال انا ؟

عشان مانستناش بعض والوقت يمر ,,

تفضل ,,

رابط هذا التعليق

اشكرك ابراهيم على المداخلة الرائعة

بالنسبة لاخر سطر المقصد هو ( حرية الانسان في المعتقد )

ومنتظر رايك الكريم ,,

تقبل التحية ,,

لا ادرى إن كنت فهمت مقصدك بشكل صحيح

لكن بالنسبة لموضوع حرية المعتقد فالاسلام كفلها بشكل تام وانا عندما اتكلم عن الاسلام فأنا أتكلم عن شرع الله وليس عن تطبيقات من خلطوا الهوى بالشرع , نتكلم عن شرع الله الصحيح .

عموما ان كان لك تعليق تفضل يا أخ أرت أو ابدأ بالاسئلة ان وجدت

وشكرا لك على تحيتك وأردها لك عطرة

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اوك ابراهيم ..

دلوقتي نفترض حالة ونشوف التعامل معاها حيكون ازاي ,,

واحد مصري مسلم الديانة واختار انه يتنصر ,,

حنتعامل معاه وقتها ازاي ؟

بالقانون الوضعي اللي بيكفل حرية المعتقد لكل المواطنين ,,

ام بالشريعة الاسلامية التي تحكم بالاعدام على المرتد ,,

رابط هذا التعليق

السؤال الذى اسأله هو احنا عايزينها ديمقراطيه ولا مهلبيه

قله من العلمانيين عايزين دوله علمانيه

الاغلبيه المسلمه عايزه دوله اسلاميه

ويطلع الاخ البرادعى يقولك لازم الجيش يحمى الدوله المدنيه

امال فين الديمقراطيه

هل الشعب المصرى شعب جاهل وساذج ومش عارف مصلحته والساده العلمانيين هما الاوصياء عليه

ياسيدى النقاش فى دوله دينيه ولا دوله مدنيه هو نقاش فى سؤال خاطئ....النقاش هل دوله دينيه ام دوله اسلاميه

نعم دوله اسلاميه

ومهما حاولتم كلها خمسه اشهر وهيبقى حكم اسلامى

حكم اسلامى بالاغلبيه

تحياتى

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      من الملاحظ أن نظرة المواطنين المسيحيين المصريين إلى شخص البابا الراحل شنودة الثالث.. تطورت على مر السنوات لعرض المقال كاملاً
    • 372
      مداخلات مفصولة من هذا الموضوع     ( الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ) حينما يقول الله ... فلا رأي ل
    • 1
      تهانينا القلبية بعيد الميلاد المجيد ، 
    • 21
      تهنئة من القلب لأخواننا المسيحيين الأرثوذوكس بحلول ذكرى عيد الميلاد المجيد كل عام وأنتم بخير http://www.youtube.com/watch?v=hqn_ryespBk
    • 21
      حلقة جديدة فى مسلسل الاعتداء على المصريين بليبيا.. مقتل 7 واحتجاز عشرات الحافلات المصرية مقابل الإفراج عن 3ليبيين.. الخارجية تطالب بتحقيق فورى.. مسئول ليبى: بدأنا التشاور مع الوزارات المعنيةالإثنين، 24 فبراير 2014 - 22:51 المصريون القتلى فى ليبيا كتبت : أميرة عبد السلام وحسن مشالى و السيد زيادة أحمد جمعة عثرت الشرطة الليبية على سبعة مواطنين مصريين مسيحيين قتلى فى شرق ليبيا، وأكد ضابط بالشرطة الليبية أن الجثث عثر عليها مصابة بأعيرة نارية فى الرأس. وأجرت الخارجية المصرية اتصالات مكثفة مع
  • أضف...