اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

تعالوا نجيب الهدايا من مصر

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد

طبعاً دلوقتى عارفين الحاله الاقتصاديه اليى مصر بتمر بيها وعارفين ان فيه ركود

( هو على طول كان فيه ركود ) فى مصر وفيه ناس فقدت مصدر رزقها

ايه رايكم لما نجيب كل الهدايا بتاعتنا من مصر وتكون صناعه مصريه علشان نشجع المنتج المصرى

ونجب هدومنا من مصر وكل حاجه بنشريها من بره نشتريها من مصر

وبكده هتنزل مصر خفيف خفيف ولا هتضطر تقعد توزن وتقرف نفسك على الفاضى

ل هتنزل وهتشترى حاجات من مصر

تعالوا نفترض مثلا ان فيه حوالى 5 مليون مغترب فى مصر

وكل واحد فيهم هيشترى هدايا للناس ب 1000 جنيه يبقى كده فيه

5 مليار اتصرفوا فى مصر

ايه رايكم ؟

تحياتى

عنبو

رابط المشاركه
  • الردود 56
  • Created
  • اخر رد

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحيه طيبه وبعد طبعاً دلوقتى عارفين الحاله الاقتصاديه اليى مصر بتمر بيها وعارفين ان فيه ركود ( هو على طول كان فيه ركود ) فى مصر وفيه ناس فقدت مصدر رزقها ايه رايك

حقيقي الفكرة رائعة ويمكننا التغلب على جشع التجار وفرق الأسعار بإضافة بسيطة...............معرفش هل ممكن تحصل ولا لأ هل ممكن ندعو بعض التجار وسلاسل المحلات للإنضمام في الحملة بتاعتنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممك

سبحان الله لسه صديقى لى من كام يوم نازل من قطر . كان بيكلمنى فى الموضوع ده قال "انا ماجبتش اى حاجة من قطر " . ونزل تانى يوم اشترى الهدايا وملابسه من مصر وقالى برده انا غيرت الحجز من القطرية الى الم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد

طبعاً دلوقتى عارفين الحاله الاقتصاديه اليى مصر بتمر بيها وعارفين ان فيه ركود

( هو على طول كان فيه ركود ) فى مصر وفيه ناس فقدت مصدر رزقها

ايه رايكم لما نجيب كل الهدايا بتاعتنا من مصر وتكون صناعه مصريه علشان نشجع المنتج المصرى

ونجب هدومنا من مصر وكل حاجه بنشريها من بره نشتريها من مصر

وبكده هتنزل مصر خفيف خفيف ولا هتضطر تقعد توزن وتقرف نفسك على الفاضى

ل هتنزل وهتشترى حاجات من مصر

تعالوا نفترض مثلا ان فيه حوالى 5 مليون مغترب فى مصر

وكل واحد فيهم هيشترى هدايا للناس ب 1000 جنيه يبقى كده فيه

5 مليار اتصرفوا فى مصر

ايه رايكم ؟

تحياتى

عنبو

ربنا يكرمك يا عنبو

دعوة رااااائعة من هنا لبكرة

وتستحق عليها 1000 نقطة خضرا

وياريت نعممها بشكل منظم ومخطط

وفي المحاورات هنا يتثبت الموضوع ده

الكل ينزل مصر فااضي

يجيب هدايا للأهل من هناك

ويصرف براحته ويروح وييجي علشان تحصل حالة إنتعاش في إقتصاد البلد

يلا يا جماعة الله يكرمكم أنزلو بالمقترحات والتوصيات ، علشان موسم الأجازات قرب

أول حاجة النزول على طيران مصر للطيران ، وكدة كدة أحنا مش محتاجين الوزن

ثاني حاجة الهدايا كلها من مصر

ثالث حاجة لو كان نفسك تعمل حاجة جديدة أو تشتري أو تصلح حاجة في شقتك يبقى ياريت المرة دي أولى من أي مرة جاية

هاااا ، مين يزود ؟؟

رابط المشاركه

وده الصفحه على الفيس بوك عاوزين بقى شغل جامد

مغتربين مصر الهدايا من مصر

رابط المشاركه

ياريت يا جماعه نشترك على الفيس بوك علشان نقدر نوصل لاكبر عدد ممكن وياريت كمان نقول لكل

الناس اليى نعرفهم هنا وملهمش فى الانترنت انهم يجبوا هدياهم من مصر

ياريت كلنا ندعم الاقتصاد المصرى والمنتج المصرى

رابط المشاركه

والله انا فكرت في الموضوع ده قبل كده بس لقيته صعب لان الحاجه هنا ارخص في مقابل القيمه يعني هنا ممكن تجيب جزمه تحفه ب10 ريال ومحدش في مصر هايصدق انها بالسعر ده ....فكرت ادي الناس الفلوس كاش لكن هايكون عيب

فقولت اجي انا علي نفسي واجيب هدومي انا وولادي اللي هانقضي بيها الاجازه من مصر

رابط المشاركه

والله فكرة ممتازة

بس دي عايزة لها حملة كبيرة علشان تضم اكبر عدد

مسيو سيمبا أعملنا دعوة على الفيس بوك وهات الرابط

مهو انا عملت صحفه بالفعل على الفيس بوك يا غريب باشا

وادى الرابط بتاعها

افعص هنا

رابط المشاركه

وده الصفحه على الفيس بوك عاوزين بقى شغل جامد

مغتربين مصر الهدايا من مصر

ازاي ابعت دعوه لاصحابي للصفحه دي غير الشير

أنا عملت مناسبة كمان

تقدر تدخل فيها وتدعو أصدقائك المغتربين لحضور المناسبة كنوع من التنبيه

أنما صفحة الإعجاب هنفضل نحدث فيها الأفكار

رابط المناسبة

تم تعديل بواسطة الغريب
رابط المشاركه

فكرة جميلة طبعاً ووطنية وأحيى كل من شارك أو يشارك فيها.

بس يارب ماتجيش على المقيمين بالضرر نتيجة استغلال التجار للحملة ورفع الأسعار بحجة زيادة الطلب.

ياريت يا جماعة تبقوا عارفين أسعار الحاجات اللى ناويين تشتروها كويس وماتقبلوش أى استغلال من التجار تحت وطأة الرغبة الوطنية فى تنشيط الاقتصاد.

عندنا مثلاً فى اسكندرية أسعار المواد الغذائية بتزيد توماتيكى توماتيكى أول مالصيف يهل, وكأن المصيفيين دول من يأجوج ومأجوج وجم اسكندرية أكلوا الأخضر واليابس.

ياريت يكون فى تواصل بينكم وبين أهاليكم أو أصدقائكم مثلاً عشان تعرفوا الأسعار المعقولة.

وممكن كمان تتجمعوا مع بعض وانتم بتشتروا الهدايا- كلما أمكن يعنى - عشان تضغطوا على التجار بتجمعكم, واللى عرف مكان كويس وأسعاره معقولة يقول للناس التانية وكده يعنى.

أجازة سعيدة إن شاء الله.

رابط المشاركه

فكرة رائعة طبعا و الى ممكن يفيدكم اكتر فى المواضيع دى السيدات اللى بيكونوا طبعا لافين و عارفين السوق كويس

ممكن جداااا نكتب احسن الاماكن الرخيصة اللى ممكن نشترى منها فى كل محافظة

يعنى اللى من اسكندرية و من القاهرة و كل المحافظات كل واحد يكتب الاماكن اللى بتبيع باسعار الجملة

وممكن اى حد يعرض هو عايز يشترى اية بالضبط و الىل عندة افكار و اماكن للبيع الرخيصة يساعدة

يعنى كلنا نساعد بعض

لان اغلبنا مش بيكون عارف الاماكن كويس

الى عندة خبرة يقدمها للتانى

رابط المشاركه

حقيقي الفكرة رائعة

ويمكننا التغلب على جشع التجار وفرق الأسعار بإضافة بسيطة...............معرفش هل ممكن تحصل ولا لأ

هل ممكن ندعو بعض التجار وسلاسل المحلات للإنضمام في الحملة بتاعتنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن يقدموا عروض جيدة وهيكسبوا كتير جدا وخاصة إن الموضوع لو نجح هيكرر كل عام وهيعود عليهم بمكاسب عالية

يا ريت يكون فيه آلية يمكن بها اشتراك المحلات في الحملة ويعلن اسم ومكان المحلات المنضمة بل وممكن عروضهم القوية وان شاء الله أتوقع انضمام محلات في معظم أنحاء الجمهورية

رابط المشاركه

القاهره

1-سوق غزه في شارع بور سعيد

2-الموسكي والعتبه

3- شارع السد فس السيده زينب (شعبي)

4-ممكن مستحضرات تجميل من بين الصورين

5- شارع طلعت حرب بوسط البلد.

6- مول طلعت حرب بمنتصف شارع طلعت حرب بمنتصف البلد.

7- شارع الملك فيصل

8- شارع الهرم.

رابط المشاركه

حقيقي الفكرة رائعة

ويمكننا التغلب على جشع التجار وفرق الأسعار بإضافة بسيطة...............معرفش هل ممكن تحصل ولا لأ

هل ممكن ندعو بعض التجار وسلاسل المحلات للإنضمام في الحملة بتاعتنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن يقدموا عروض جيدة وهيكسبوا كتير جدا وخاصة إن الموضوع لو نجح هيكرر كل عام وهيعود عليهم بمكاسب عالية

يا ريت يكون فيه آلية يمكن بها اشتراك المحلات في الحملة ويعلن اسم ومكان المحلات المنضمة بل وممكن عروضهم القوية وان شاء الله أتوقع انضمام محلات في معظم أنحاء الجمهورية

ده بقى دور الناس اليى فى مصر واحد يتفق مع المحلات وبكده هتبقى استفاده للكل

رابط المشاركه

القاهره

1-سوق غزه في شارع بور سعيد

2-الموسكي والعتبه

3- شارع السد فس السيده زينب (شعبي)

4-ممكن مستحضرات تجميل من بين الصورين

5- شارع طلعت حرب بوسط البلد.

6- مول طلعت حرب بمنتصف شارع طلعت حرب بمنتصف البلد.

7- شارع الملك فيصل

8- شارع الهرم.

9- الفجاله (ممكن نساعد بشراء الادوات المدرسيه للطلبه وخصوصا الصغار كهدايا) وفي 4 او 5 محلات علي ناصيه الفجاله خاصين ببيع اللعب بسعر الجمله

رابط المشاركه

فكرة رائعة طبعا و الى ممكن يفيدكم اكتر فى المواضيع دى السيدات اللى بيكونوا طبعا لافين و عارفين السوق كويس

ممكن جداااا نكتب احسن الاماكن الرخيصة اللى ممكن نشترى منها فى كل محافظة

يعنى اللى من اسكندرية و من القاهرة و كل المحافظات كل واحد يكتب الاماكن اللى بتبيع باسعار الجملة

وممكن اى حد يعرض هو عايز يشترى اية بالضبط و الىل عندة افكار و اماكن للبيع الرخيصة يساعدة

يعنى كلنا نساعد بعض

لان اغلبنا مش بيكون عارف الاماكن كويس

الى عندة خبرة يقدمها للتانى

طيب قوليلنا يا مدام ذهبية عالاماكن الكويسة فى المنصورة -

اللى اعرفه ان فى الاحذية الكلاسيك محلات الفتح عالمشاية من فوق وشحاتة حنفى فى السكة الجديدة

فى الاحذية الكاجوال محل اسمه نورماندى قدام نادى جزيرة الورد عالمشاية من تحت

فى الملابس الاسعار اللى بشوفها هناك اكتر من ضعف الاسعار الموجودة فى السعودية :sad:

رابط المشاركه

اعملوا حساب الاقاليم ياجماعه اليى عنده حاجه فى الاقاليم ينزل بيها

رابط المشاركه

فكره أكتر من ممتازة

وكمان نشجع السفر على مصر للطيران

أنا هاغير الحجز بتاعي أنا وعائلتي ليكون عليها

الباشمهندس عصام أبو الفتح .. ممكن يعمل شير للنك في جروب المغتربين المصريين .. هايفيدنا كتير "

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • محاورات مشابهه

• الهدايا الهدايا الهدايا

طبعا غالبيتنا نازلين مصر السنة دي باذن الله .. تعالو نتشارك الأفكار ونستفيد من خبرات بعض ،، هتجيبو هدايا طبعا ، ايه رأيكم في الموضوع ده ؟؟؟ بتتصرفوا فيه ازاي ، وبتجيبوا منين وهل بتعملوا له ميزانية و لا لأ .. هل عندكم افكار ... ؟ ياريت كل واحد يساهم برأيه وافكارة

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• تعالوا نوفر ولو دولار ..... - من ال whatsapp

تعالوا نوفر ولو دولار .....                        حديثى موجهة للقادرين على توفير الدولار بدءاً من شراء سياره مستوردة وحتى من يشترى شيكولاتا ... شيبسى مستورد ... ومرورا بمن يسافر للخارج ً. لو إستطعنا كمصريين شعباً وحكومة أن نصمد لعام 2018 فإننا سنعبر عنق زجاجة الدولار.. لو عربيتك ماشى حالها أجل شراء الجديدة سنة أو إشترى واحدة تجميع مصرى  .... لو عملت عمره أو حجيت قبل كده أجل حجتك أو عمرتك سنة ..... لو سافرت أو نفسك تتفسح خارج مصر أجل فسحتك سنة ... لو بتاكل شيبسى وشيكولاته مستوردة كل شيبسى و

في موضوعات شخصية

• تعالوا نكشف مغارات الفساد .. والله معنا

<span style='color:#2d00ff'><span style='font-size:25pt;line-height:100'> الأخوة والأخوات .. لاأمل فى حكومة ظل .. ولا أمل فى حزب معارض .. ويبدو أننا نسير على نفس النهج .. وفى نفس الطريق الذى إختارته لنا حركة ضباط الجيش فى عام 1952 .. شعب واحد .. حزب واحد .. وشعار واحد .. وراح ملك البلاد وحل محله ملوك على نفس النظام .. وأغلقت منابر الأعلام .. وأممت كلها .. لنعيش جميعا أكثر من نصف قرن شركاء فى موافق النفاق .. رافعين رايات " أخطف واجرى " و " أنا وبعدى الطوفان " .. حتى بعد أن أتاح

في محاربة الفساد

• تعالوا نفهم الأوبرا .. بس امنعوا الضحك

لنبدأ باوبرا كارمن ... Carmina Burana ~ O Fortuna http://youtu.be/GD3VsesSBsw ايه رأيكم جميلة مش كده ... المشكلة ان الكلمات مش مفهومة ... طيب نشوف الترجمة

في دعوة للأبتسام

• تغليف الهدايا .. أفكار جميلة

منذ أن كنت صغيرة كنت أحب جدا شراء الهدايا لأصدقائي في مختلف المناسبات و بدون مناسبة أيضا :) لمجرد التعبير عن المحبة و بالطبع الهدية مبهجة للنفس و أول ما يلفت النظر فيها هو غلافها هنا سنضع أفكار لتغليف الهدايا صندوق مزيّن بالورود هو بحد ذاته هدية http://www.youtube.com/watch?v=VnW1JKbE1lU

في هوايات - Hobbies

• اضف...