اذهب الي المحتوي
باهى الطائر الحزين

اغانى .. وذكريات

Recommended Posts

ساعات ..

مش كل الأوقات )

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بيت يخلو من فيروز

لا تدخله الملائكه ...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شوووو سكوت

لا نفس ولا صوت )

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

وانا بين ايديك توهت فى مكانى .. ونسيت معاك عمرى وزمانى .. والوقت فات وياك ثوانى .. قربنى ليك سبنى أعيش إحساسي بيك ...

تم تعديل بواسطة فنان محتار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بعدك ..

علي بالي )

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

دي حياتي

وده حالي ...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا عملت ايه فيكم

تقاضني اقاضيكم ؟!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• رمضاان ... أكتوبر وذكريات من الماضى

انقل لكم مقالات جمعتها للكاتب صلاح منتصر من جريدة الاهرام ، على الرغم من انها مختصرة ولكنها تحيى ذكرة ايام مجيدة خاضها شعبنا المصرى وراء جيشه الباسل فى حرب كانت بكل المقاييس اعجاز عسكرى. أول مرة بعد‏32‏ سنة يتعانق شهر أكتوبر الذي يبدأ اليوم مع شهر رمضان الذي يبدأ بعد أربعة أيام‏,‏ في مثل هذا التوقيت الذي تعانق فيه الشهران قبل‏32‏ سنة جرت حرب أكتوبر رمضان التي أصبحت شرفا لكل من عاشها من المصريين‏.‏ لكن في الوقت نفسه فإن هناك ملايين كثيرين يمثلون الأغلبية لم تعش هذه الحرب‏,‏ التي رغم ما كتب عنه

في تاريخ مصر

• أمانى و اغانى من تانى

فاكرين البرنامج دا اعتقد انه معاده كان لا يفوت لكل الى فى الشريحه التلاتينيه او اصغر حاجه بسيطه انا عامله الموضوع دا للجيل دا بس طبعا الى من جيل اكبر او اصغر و حب يشارك مفيش مشكله الفكره كلها هى الاغانى تقريبا الى كانت من منتصف الثمانينيات لمنتصف التسعينيات قبل الدش و فى اوائل عصر الفيديو كليب طبعا الاغانى دى دلوقتى لما نتفرج عليها بنلاقيها بدائيه جدا من ناحيه الاخراج او الديكور او الاضاءه لكن الاغانى دى فى اياميها كانت انقلاب فى عصرها الموضوع دا علشان الاغانى بتاعه الفتره دى لانها اغانى م

في الفنون

• اغانى توره 25 يناير

الموضوع دا علشان نجمع فيه الاغانى الى هتتعمل للثوره و اول اغنيه الحقيقه لقيتها مش خارجه من عندنا لكن لقيتها مبادره مسانده جميله من مغنى اميركى انفعل بثورتنا و عمل ليها اغنيه تحيه http://www.youtube.com/watch?v=efcn8LpwlPo&feature=related بغض النظر عن جوده الاغنيه لكن يهمنى منها الرساله

في الفنون

• اغانى تغنت للملك فاروق

هذا الموضوع هو موضوع مجمع لعرض الكثير من الاغانى التى شدى بها كبار نجوم الفن فى مصر قبل الثوره تحيه واحتفالا بمليكهم و لكن بالطبع بعد قيام حركه الجيش فى 1952 و قيام حمله التشويه المسعوره ضد الاسره المالكه تم منع هذه الاغانى من الاذاعه ( تماشيا مع التعتيم على صور فاروق فى الافلام بدوائر سوداء قبيحه تعكس قباحه من اشار بهذا التوجه) فسقطت من ذاكره الكثيرين بفعل الزمن كما ان حتى اصحابها ركب اغلبهم الموجه الجديده و اصبحوا يتغنون بالنظام الجديد و قادته و ارجو الا تصب بالاندهاش عندما تستمع للاغ

في الفنون

• ياللا نرجع عشرين سنه لورا مع احلى اغانى اطفال

زمان زمان ايام البراءه و الضحكه الى من القلب ايام ما كانت الحنيه بتخلينا نحس بالدفا فى عز طوبه كنا بنسمع اغانى اغانى معموله لينا احنا مش لحد تانى كبرنا و احنا بنحبها و لسه لغايه دلوقتى بنحب نسمعها لانها بترجعنا لاحلى ايامنا ايه رايكم نفتكرها سوا يالله بينا فاكرين اغنيه فولا فولا اظن محدش من سننا يقدر ينساها انا النهاردة جيبهالكم كامله مكمله vola vola دى بقى كوكوواوا انا انا انا ابريق الشاى هم النم بتاعه عفاف راضى حصالتى ليها كرش مع انه خشب انما يستاهل تقلوا دهب اغنيه الضفادع

في الأسرة و الطفل

• اضف...