اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عن الحبس الأحتياطى

Recommended Posts

حبس احتياطي

حبس وأسمنت أبيض

المهم انه شرف بورتو طرة

في بورتو طرة ومن عـ الباب.. عز يقابلك بالترحاب.. في البورتو تلف نظيف معاك.. ولما تلعب يستناك.. صفوت كله شطارة.. شوفو هاتعرفو من النظارة.. في البورتو هناك عدلي الشرير.. روحو زوروه هناك كتير.. عزمي.. تعالي بينا يالا..إحنا والشلة نقعد وناكل وجبة كمان''

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

شوف يا سيد محمد أنا هرد عليك بما قلته في موضوع آخر

نظام الحبس الاحتياطي كنا وما نزال نطالب بتعديله ووضع مزيد من القيود عليه منعا لإساءة الاستخدام

ولكن النظام ده موجود منذ عشرات السنوات واستخدم بشكل تعسفي ضد عشرات بل مئات الآلاف من المواطنين ... ولم تقم السلطة التشريعية أو الرئيس باتخاذ أي إجراءات لتعديله لأنه كان يخدم مصالح النظام حينها ويستخدم ضد معارضيه

فلماذا الآن بالتحديد ترتفع أصواتكم مطالبة بإعادة النظر فيه عندما طبّق على رموز النظام البائد بمبررات منطقية

لأ لو سمحت ... القانون يطبق على الجميع دون تمييز ... مش هنفصل قانون جديد للتعامل مع أشخاص بأعينهم ... وحين تستقر الأوضاع ويصبح بالإمكان مناقشة تعديلات على القانون دون شبهة تحيز لطرف على حساب آخر فأهلا وسهلا بالتعديل بل والإلغاء إن لزم الأمر

ومثل نظام الحبس الاحتياطي بقاء حالة الطوارئ ... طالبنا برفعها لعقود دون جدوي واليوم ونحن في أشد الحاجة اليها لمواجهة حالة الانفلات الأمني وبلطجية الحزب الوطني وأمن الدولة ترتفع المطالبات لرفعها ممن كانوا حتى الأمس القريب يدافعون عن استمرارها في الأحوال الطبيعية ... ويتهموننا نحن بأننا ضد حقوق الإنسان والديموقراطية إذا طالبنا بتطبيقها بالشكل الصحيح في الظروف الاستثنائية وحالة الانفلات الأمني التي تمر بها بلدنا

رجاء بعض الموضوعية حتى لا تفقدوا الرصيد المتبقى لكم لدى الناس يا فلول النظام البائد

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا اتعودت دايما فى المنتدى ان اى موضوع يفتح

الاقيكم ما شاء الله بتحاولوا تعرفوا اكتر و تستزيدوا و تتناقشوا

لكن فى الموضوع ده ليه اتحول الكلام على استهزاء

بغض النظر عن مواقف الاستاذ محمد غنام التى اثارت ضيق الكثير منكم

و انا ايضا احيانا..لكن دعونا كما تعودنا دائما ننحى كل هذا جانبا و نحاول

ان نلقى الضوء على جوهر الموضوع المطروح منه للمناقشه و الاستفاده

لان كثير مننا لا يفقه اى شىء عن القانون و مواده و العقوبات

و الاحكام فى بلدنا و هذه فرصه طيبه لمعرفه المزيدو جزاه الله خيرا

حتى انت يا هندسة فاتك المقصود من كل الكلام ده ,,

ابوخ حاجة لما واحد يقعد يشرح النكته

طيب

انا من اول مداخله قاصد TO BRAEK THE ICE بيننا وبين الغنام وده حصل بالفعل انه بدأ يفتح توبيكات جديده بعيده عن مبارك او التوبيكات القانونية

وعشمي فيكي كان اكبر انك تفتكري ان اركتيكت داخل يستهزأ بشاب الكل كان بيطالب برقبته امبارح وانا وقفت جنبه في السر والعلن

مش قلتلكم ابوخ حاجه ان الواحد يقعد يشرح النكته عشان فيه بعض الناس ما فهموهاش :(

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

متوفره حاليا بالاسواق ؟ ؟

حتى انت يا طائر فاكر اني كل ده بستهزأ بالولد ؟؟

عيب انت المفروض شاعر ولماح وتفهمها وهيا طايره ,,

خليني اوضح للجميع تاني ,,

محمد امبارح بعد الموقف البايخ طلعت دعوات لوقف معرفه وانا في السر والعلن طلبت الصفح عنه واننا نعطيه فرصة جديده ,,

لقيته فتح التوبيك عن تخصصه برضه واتى فيه بالمصادر وقلت دي بداية مشجعه ففي تاني مداخله قلت له تمام كده يا محمد انك اثبتت مصادرك ,,

وبعدين بطريقة اركيتكت حبيت انكشه عشان بالمصري كده ( يفك ) من التنشنه واثر الموقف اياه اللي حصل بينه وبين الجميع ,,

الولد وصلت له الرسالة وفتح توبيكين بعدهم دمهم خفيف وحصل بيننا تواصل رائع وضميناه لحضننا بعد ما كان الجميع بيطالب برقبته

مش قلتلكم ابوخ حاجة في الدنيا انك تشرح النكته للي مافهمهاش :(

تحيتي للجميع ,,

تم تعديل بواسطة architect

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

في موضوع للأستاذ رضا البطاوي عن اقتراحات لتطوير القضاء

اتمني التفضل بأضافة الرابط لمن يعرفه

من الأقتراحات اللي ذكرها الاستاذ رضا ان تبقي في محكمة في منطقة ، و ده افضل من المحاكم الكبيرة اللي القاضي مش عارف مين دول و الورق ده سليم ولا مزور

و برضو نفس الحال لأقسام الشرطة لو مأمور القسم عارف مين اصحاب القضية دول معرفة شخصية اكيد ده حيبقي افضل

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

متوفره حاليا بالاسواق ؟ ؟

حتى انت يا طائر فاكر اني كل ده بستهزأ بالولد ؟؟

عيب انت المفروض شاعر ولماح وتفهمها وهيا طايره ,,

خليني اوضح للجميع تاني ,,

محمد امبارح بعد الموقف البايخ طلعت دعوات لوقف معرفه وانا في السر والعلن طلبت الصفح عنه واننا نعطيه فرصة جديده ,,

لقيته فتح التوبيك عن تخصصه برضه واتى فيه بالمصادر وقلت دي بداية مشجعه ففي تاني مداخله قلت له تمام كده يا محمد انك اثبتت مصادرك ,,

وبعدين بطريقة اركيتكت حبيت انكشه عشان بالمصري كده ( يفك ) من التنشنه واثر الموقف اياه اللي حصل بينه وبين الجميع ,,

الولد وصلت له الرسالة وفتح توبيكين بعدهم دمهم خفيف وحصل بيننا تواصل رائع وضميناه لحضننا بعد ما كان الجميع بيطالب برقبته

مش قلتلكم ابوخ حاجة في الدنيا انك تشرح النكته للي مافهمهاش :(

تحيتي للجميع ,,

كامل الاحترام لشخصك / يابشامهندس

بس عايز اقول لما واحد يقول لك انا فى حقوق او اداب او هندسه او طب

مش عايزه فكاكه انك تعرف مستواه او القدر الذى اتحصل عليه من العلم

او الثقافه، وكذا السن ، وتابع مكتب التنسيق.

ودى الى حبيب قلبى :clappingrose:

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

ولا شك أن تبعات الحبس الاحتياطى على المتهم اذا ما تمت تبرئته - ذات آثار - من الصعب محوها من نفس الشخص أو أذهان المجتمع والمحيطين به .

مفروض تتنشر برائة المتهم بنفس حجم نشر القضية

وطبعا اختيار رجال الشرطة و القضاء ناس يكونوا ثقة مش يلفقوا التهم لأي حد

والحبس الاحتياطى من هذا المنطلق ليس اجراء من اجراءات التحقيق لأنه لا يستهدف البحث عن أدله ، وانما هو ان صح التعبير من أوامر التحقيق التى تستهدف ( تأمين الأدله ) سواء من العبث بها أو طمسها اذا ما بقى المتهم حرا . ام سواء تجنبا لتأثيره على شهود الواقعه وعدا أو وعيدا أو ضمانا لعدم هربه من تنفيذ الحكم الذى سيصدر عليه نظرا لكفاية الأدله ضده

و عشان كدة اظن مفروض ان الحرامية اللي في طرة مفروض يتعاملوا زي الناس مش يبقي عندهم لابتوب و تلفزيونات في الغرف

تم تعديل بواسطة جويرية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

عموما انا مش هعلق على بعض التعليقات التى لاتهدف الى اصل الموضوع

((( لكن الهدف من هذا الموضوع القانونى

هو توضيح الكثير من الأشياء للعامة من الناس لان فى ناس كتير افتكرت ان اى واحد خاد حبس احتياطى على طول كدة متهم

انا بقول المتهم برئ حتى تثبت أدانتة والعبرة بالنهاية )))

اللهم لا شماته وربنا يدى كل واحد على قد نيته وضميره .....

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا اتعودت دايما فى المنتدى ان اى موضوع يفتح

الاقيكم ما شاء الله بتحاولوا تعرفوا اكتر و تستزيدوا و تتناقشوا

لكن فى الموضوع ده ليه اتحول الكلام على استهزاء

بغض النظر عن مواقف الاستاذ محمد غنام التى اثارت ضيق الكثير منكم

و انا ايضا احيانا..لكن دعونا كما تعودنا دائما ننحى كل هذا جانبا و نحاول

ان نلقى الضوء على جوهر الموضوع المطروح منه للمناقشه و الاستفاده

لان كثير مننا لا يفقه اى شىء عن القانون و مواده و العقوبات

و الاحكام فى بلدنا و هذه فرصه طيبه لمعرفه المزيدو جزاه الله خيرا

حتى انت يا هندسة فاتك المقصود من كل الكلام ده ,,

ابوخ حاجة لما واحد يقعد يشرح النكته

طيب

انا من اول مداخله قاصد TO BRAEK THE ICE بيننا وبين الغنام وده حصل بالفعل انه بدأ يفتح توبيكات جديده بعيده عن مبارك او التوبيكات القانونية

وعشمي فيكي كان اكبر انك تفتكري ان اركتيكت داخل يستهزأ بشاب الكل كان بيطالب برقبته امبارح وانا وقفت جنبه في السر والعلن

مش قلتلكم ابوخ حاجه ان الواحد يقعد يشرح النكته عشان فيه بعض الناس ما فهموهاش :(

يا بشمهندس تيمور انا و الله العظيم مش بهاجم حضرتك خاالص

بس لاحظت ان محمد تعرض فى الفتره الاخيره لكميه من النقاط الحمرا و الهجوم مش هقول الغير مبرر

لاء هو مبرر لآتخاذه موقف مش مغاير للاغلبيه ..لكن موقف غير مفهوم و مستفز تجاه الرئيس السابق

و انا شايفه ان حتى لو كان موقفه ده يحرق الدم لكن ..ده رأيه و بس

مش لازم نعاقبه كل ما يكتب اى شىء و نصد نفسه اما بالنقاط الحمرا او التقليل من شأن ما يكتبه

الكلام ده مش موجه لحضرتك والله دى وجهه نظرى

اما عن محاولتك كسر الثلج الموجود بين محمد و بعض الاعضاء ..ده شىء ممتاز جدا تشكر عليه

لكن مش مهم نكون احنا فاهمين هزارك و محاولاتك ...المهم هو نفسه يكون فاهمه علشان لا يسىء الظن بحضرتك

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      وافق مجلس الشيوخ على تغليظ عقوبة التنمر بذوى الإعاقة المقدم من النائب محمد السلاب وأكثر من 10 أعضاء بتعديل بعض عرض الصفحة
    • 8
      لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم رحمتك وغفرانك يارب
    • 23
      الواطي هايفضل طول عمره واطي قضت محكمة جنح أول مدينة نصر بمعاقبة توفيق عكاشة رئيس قناة الفراعين بالحبس سنة وكفالة 2000 ج وتغريمة مبلغ 10 الاف جنية لإتهامة بسب وقذف مطلقتة في البرنامج الذي يقدمة ويحمل إسم " مصر اليوم " وكانت السيدة رضا السيد إبراهيم قد أقامت دعوى ضد المذكور لإمتناعه عن الانفاق على أطفالة .. فقام بتخصيص فقرة كاملة في البرنامج للخوض في ضرفها وعرضها .. وقدمت للمحكمة سي دي مسجلاً عليه الحلقة .. وانتدبت المحكمة خبير فني لتفريغ السي دي وتأكد للمحكمة أن المتهم أستغل رئاستة لقناة إعل
    • 3
      عجباً لهؤلاء السفهاء !!! ألهذا تم خلق وسائل الإتصال الإجتماعي والتكنولوجيا الحديثة ؟ وهل هذه هي الحرية والديمقراطية ؟ وهل إذا كنت اعتنق دين أخر غير الاسلام او المسيحية أو أو .. يبقى عشان أنتصر لديني يبقى أعمل بطل وأهاجم بكل وقاحة الديانات الأخرى واشتم وأقل أدبي ؟ وحتى لو ادعيت إني من هذا الدين .... فهل من اللياقة لو ديني مش عاجبني يبقى أقبح واعمل مواقع وأشتم ؟ اعتقد إن 3 سنين قليل على مثل هؤلاء المهابيل
    • 29
      الخبر قرأته على تويتر نقلا عن أحد النشطاء و خلاصته "المجلس العسكري يصدر مرسومابقانون يقضي بالحبس و الغرامة حتى مائة ألف ضد من يعمل على التمييز بالجنس أو الأصل أو اللغة أو العقيدة و بحثت عن تفاصيل على الإنترنت ووجد الخبر على جريدة الدستور و نقلته هنا. رابط الموضوع : http://www.dostor.org/politics/egypt/11/october/15/58034
  • أضف...