اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مأساتي .. مع ..نقاطي

Alattar

Recommended Posts

ما هو لو بندفع فيهم فلوس كنت دفعت من زمان.......أمال ايه بس يا جدعااان

قلت نبدأها ببيت شعر حلمنتيشي من تأليفي و أنا قاعد بضرب قهوة الصباح اللي باخدها بعد الظهر

العبد لله بيكتب في مواضيع..و يرد ردود..و يقول في قرارة نفسه..أنا شكلي هاخدلي ييجي عشرة خماشر نقطة خضرا علي الحتة الجامدة دي..حلاوتك ياض يا عطار..شكلها هتلعب معاك..

و أفتح الموضوع بعد كده..و ألاقي لبلأسف رصيدي من النقاط زي ما هو..قلت مش مشكلة..ما حدش خد باله...دلوقتي ربنا يهديهم و ياخدوا بالهم..

مش ده اللي غايظني..أنا اللي هيجنني حاجة واحدة بس

فيه عضو هنا..و بدون ذكر أسماء..هو اسمه كله حرف سين..بس مش هقول عليه عشان ده مفتري و ممكن يجيلي البيت يفرج عليا المنطكة كلها..يخليني عبرة لمن يعتبر..و من لا يعتبر..

المهم العضو ده كان عنده امتحانات و كدهوت و قعد كام يوم بيخش علي استحياء كده...و في عز ما هو يخويا قاعد في بيته..و أوفلاين..و ألاقي نقطه الخضرا بتزيد....حد يفهمني ازاي يا عالم..أنا هتجنن

بيحسسني انه فاتح مثلا حساب جاري في بنك سامبا..و حاطط رقم حسابه و الناس بتتبرعله..

المهم..العضو ده كان ماشي معايا دايما..و أنا بضرب في 10...يعني أنا أجيب 40 نقطة..هو يجيب 400..أنا أجيب 50..هو يجيب 500..أنا عديت الستين الحمد لله و دخلت في الثمانينات..و أدخل النهاردة الصبح..و اذ فجأتن ألاقيه بقي 600..

أنا عاوز تحقيق فوري و مباشر في الموضوع ده..أنا حاسس ان بعض الأعضاء هنا بيقرأوا ردودي..و بيروحوا يدوه هو النقطة الخضرا..مش فاهم..ده علي أساس انه ولي أمري يعني؟..و أنا صغير ما ينفعش أشيل الحاجات دي؟؟

و بالمناسبة دي..أحب اوجه له نداء وأقولله,,أخوك الصغير برضه..و زميلك في المنتدي..يعني لما تبعتلي عشر نقاط كده أول كل شهر مش هيخسروك حاجة..و مش لازم تديهوملي أدام الناس..عشان ما حدش يفتكر اني محتاج ولا حاجة..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا حاسة ان موضوع النقاااااااط دوت قرب يجيب للناس النوقطة

ربنا يتولاكم برحمته بقي

من موقعي هذا....(ببص ع النقط بتاعتي و اقول ما شاء الله الله اكبر يعني)

مش بيفرق معايا النقطة...بس بتفرق معايا مين ادهالي و في توبيك ايه

احيانا بكتب حاجة بكون مقتنعة انها كويسة و الاقي الشلل....قصدي النوووقطة جاية من ناحية تانية خالص

عشان كده

خللي حضرتك كوووووووول و بيييييييييس و روق القناني و ريح العضمتين...(وش اي سواق ميكروباص)...و استمتع بمشاركاتك....لنفسك...لدماغك

مش لحد تاني

علي هامش الدماغ

محدش ناوي ينقطني.....(دعااااااااااااااااااااابة)

مساكم نقط خضرا فوق بعضيها...المهم انك انت تكون مقتنع بدماغك و مبسوط بيها كده

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههه

تصدق الموضوع بتاع التقييم ده ابن تيييييييييييت

يا راجل كل ما اقرب ع السبعين الاقي الاخوة ولاد الحلال هرون ماينص و ارجع تاني

عايز اصرخ و اقول

و الله علي الملة يا جماعه

تبع بعشضينا ورب الكعبة

و بعدين قلت يا واد عيب و طنش خااااااااااااالص

عموما تستاهل نقطة خضرا و متزعلش نفسك يا عطار

احنا نعمل جمعية نقط خضرا و نديها لبعض بالدور

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا حاسة ان موضوع النقاااااااط دوت قرب يجيب للناس النوقطة

ربنا يتولاكم برحمته بقي

من موقعي هذا....(ببص ع النقط بتاعتي و اقول ما شاء الله الله اكبر يعني)

مش بيفرق معايا النقطة...بس بتفرق معايا مين ادهالي و في توبيك ايه

احيانا بكتب حاجة بكون مقتنعة انها كويسة و الاقي الشلل....قصدي النوووقطة جاية من ناحية تانية خالص

عشان كده

خللي حضرتك كوووووووول و بيييييييييس و روق القناني و ريح العضمتين...(وش اي سواق ميكروباص)...و استمتع بمشاركاتك....لنفسك...لدماغك

مش لحد تاني

علي هامش الدماغ

محدش ناوي ينقطني.....(دعااااااااااااااااااااابة)

مساكم نقط خضرا فوق بعضيها...المهم انك انت تكون مقتنع بدماغك و مبسوط بيها كده

:closedeyes: يا أخت لماضة..أنا مش مشكلتي ان انا ما آخدش..أنا طول عمري كده بدي بلا مقابل

أنا اللي غايظني العضو اياه...اللي برضه مش هقول اسمه..و اللي بياخد نقط أحياناو هو ما بيدخلش أساسا

و طبعا الأخت فتفوتة كمان..أنا مش هتكلم عنها طبعا عشان دي عندها عيال و عاوزة تربيهم

أنا يا جماعة مش حسود ولا حاجة..و طول عمري غلبان,ونقاطي مش ليا...ولا حتي عيني تفلق الحجر مثلنننن

خلو بالكوا بعد كده بأه

تم تعديل بواسطة Alattar

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههه

عايز اصرخ و اقول

تبع بعشضينا ورب الكعبة

حلوة فكرة الجمعية دي يا ياسر..و هنخلي العضو اياه يدخل يدفع...بس ما يقبضش حاجة..يدفع بس

و ان شاء الله أشوفك يا هندسة..و هتبقي ليك الحلاوة لو الموضوع ده نفع

رابط هذا التعليق

اى خدمه

مافيش فى نفسكم حاجه تانية

النهارده يوم مفترج

الجماعه فى السجن واحنا بنوزع نقط

ياترى مممكن الواحد يستبدل النقاط دى زى ما بيحصل فى موبايلى ؟

مثلا كل 50 نقطة بنسخة من كتاب المحاورات مثلا :closedeyes:

رابط هذا التعليق

اى خدمه

النهارده يوم مفترج

احب انا الافكار اللوذعية الموفتخرة دي

انا حاسة فيه احتكار للكتاب في السعودية

انا اعترررررررررررررررض...و احتج و اشجب و شوية حاجات فوق بعضيهم

رابط هذا التعليق

اى خدمه

النهارده يوم مفترج

ربنا يخليك لينا يا عم أيمن و ما يحرمناش منك أبدا..يا أصيل..

فكره موضوع النقاط ده..و نسميه قطاف المحاورات..زي ال

STC

كده

و ان شاء الله يا ريس يومك زي الفل..و عربيتك ما تتوسخش تاني..و ابقي تابع نشرة الأرصاد كده قبل ما توديها للراجل تاني

رابط هذا التعليق

بص طالما هو دعوة للابتسام مش هعرف اقولك حاجة غير انك تروح تشوى تحت بيته وهو هيعملك اللى انت عايزه

---------------

معلهش لو هنتكلم جد

نصيحة من اخ صغير ليك انك تشيل موضوع النقط ده من دماغك

يعنى متستناش شكر من حد

انت بتكتب وبتشارك فى الاول والاخر عشان ربنا وعشان توصل رسالتك اللى انت مقتنع بيها

يدوك بقى نقط بيضا ولا خضرا ولا حمرا المفروض متفرقش معاك لا بالسلب ولا الايجاب

فى الاخر انت مش هتروح قبرك بعد عمر طويل ومعاك النقاط ولكن هتروح ومعاك رصيدك من الحسنات ودعواتنا لك وده من خلال سيرتك الطيبة

وليك مثال على ذلك الاستاذ عادل وبعض المشرفين اللى مشاركاتهم بتبقى قليلة وبتيجى فى الجون وكلها فى الجد ومناقشة مشاكل مصر

اظن انه عمره ماعطلى اهتمام لموضوع النقد وهتلاقي نقاطه اقل منك

وبيعجبى العضوين بردوا ابوهنا والغنام مع حفظ الالقاب

عندهمرسالة وبيوصلوها بكل ادب واحترام بصرف النظر الناس متفقة معاهم ولا مختلفة

الناس اختلفت واديتهم نقط حمرا وخليتهم بالسالب ولبعيد كمان

لكن مش حاملين للموضوع هم ولا مشكلة ولا حاسين انه عيب او اهانة فى حقهم

بالعكس هما واخدين الموضوع بيس وفل وحلو اوى طالما وجهة نظرهم بتوصل فى ظل الادب والزوق والاحترام

لو جينا لسين سين قارن بين عدد مشاركاتك وعدد مشاركاته واعمل وزن نسبى وانا متاكد هلاقى وزنك النسبى اعلى من وزنه

مش مهم نقاط الدنيا اخى الفاضل ولكن الاهم نقاط الاخرة

تقبل تحياتى

تم تعديل بواسطة hOuSsAm

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

و طبعا الأخت فتفوتة كمان..أنا مش هتكلم عنها طبعا عشان دي عندها عيال و عاوزة تربيهم

اقسم بالله لو يتلغى موضوع النقاط ده هيريحنا كلنا....ويبقى بينا الحب والاخوة وبس

رابط هذا التعليق

سؤال بس

هيعكر صفو القعدة دى

ولما تجيب نقط كتيرة معلش يعنى هيحصل اية ؟؟؟

انت عارف كويس ان المنتدى كلة اصحاب و طبعا لا يمنع من المجاملات و اللى ملوش اصحاب كتير هنا هينظلم اكيد

يبقى انت بتحط فى دماغك مووضع النقط لية

انت بتعبر عن رايك بمنتهى الحرية مش مستنى حد يقبضك معلش يعنى هتستفيد اية عايزة اعرف

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

:protest: :protest:

محدش يديني نقط يا جدعان...احسن اتجعص كده ع الكورسي اتزحلق من عليه

ارجوكم....ارجوكم..ارجوكم..دعونا نعمل في صمت...0وش اي موظف ارشيف)

انا عايزة النقطة تجيلي....(بعد الشر عني)...عشان خلااااااااصة الفكر و بهاريز المضمون و مرقة الاعماق اللي بحطها في مداخلاتي

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وش اي حد مرشح انتخابات

فوتكم بعافية

محدش يزقني...انا همشي و هاخد الباب في كتفي

رابط هذا التعليق

بص طالما هو دعوة للابتسام مش هعرف اقولك حاجة غير انك تروح تشوى تحت بيته وهو هيعملك اللى انت عايزه

---------------

معلهش لو هنتكلم جد

نصيحة من اخ صغير ليك انك تشيل موضوع النقط ده من دماغك

يعنى متنساش شكر من حد

انت بتكتب وبتشارك فى الاول والاخر عشان ربنا وعشان توصل رسالتك اللى انت مقتنع بيها

يدوك بقى نقط بيضا ولا خضرا ولا حمرا المفروض متفرقش معاك لا بالسلب ولا الايجاب

فى الاخر انت مش هتروح قبرك بعد عمر طويل ومعاك النقاط ولكن هتروح ومعاك رصيدك من الحسنات ودعواتنا لك وده من خلال سيرتك الطيبة

وليك مثال على ذلك الاستاذ عادل وبعض المشرفين اللى مشاركاتهم بتبقى قليلة وبتيجى فى الجون وكلها فى الجد ومناقشة مشاكل مصر

اظن انه عمره ماعطلى اهتمام لموضوع النقد وهتلاقي نقاطه اقل منك

وبيعجبى العضوين بردوا ابوهنا والغنام مع حفظ الالقاب

عندهمرسالة وبيوصلوها بكل ادب واحترام بصرف النظر الناس متفقة معاهم ولا مختلفة

بالعكس هما واخدين الموضوع بيس وفل وحلو اوى طالما وجهة نظرهم بتوصل فى ظل الادب والزوق والاحترام

لو جينا لسين سين قارن بين عدد مشاركاتك وعدد مشاركاته واعمل وزن نسبى وانا متاكد هلاقى وزنك النسبى اعلى من وزنه

تقبل تحياتى

متشكرين يا عمو حسام علي النصيحة....و الموضوع هزار يا راجل...طبعنننن...أنا عمري ما اهتميت بالحاجات الصغتوتة دي

:sad: :sad:

بس علي فكره..أنا عمري ما كان همي نقطة خضرا ولا حمرا...أنا زي ما قلت..طول عمري غلبان..و النقط اللي في جيبي مش ليا

بس برضه اللي مش هينقطني بعد كده..ولا عقله يوزه يديني حاجات حمرا...هديله عين من اللي شفتوها فوق دي..أخليه يفقد نقاطه كلها في يوم واحد..

رابط هذا التعليق

احم....احم

بتنادي عليا استاذي حسااااااااام....فاااااااكر و لا افكرك......(وشي و انا بحاول ارسم البراءة و الوداعة بس ماسكة برضة غطا حلة في ايدي)

رابط هذا التعليق

قلت نبدأها ببيت شعر حلمنتيشي من تأليفي و أنا قاعد بضرب قهوة الصباح اللي باخدها بعد الظهر

العبد لله بيكتب في مواضيع..و يرد ردود..و يقول في قرارة نفسه..أنا شكلي هاخدلي ييجي عشرة خماشر نقطة خضرا علي الحتة الجامدة دي..حلاوتك ياض يا عطار..شكلها هتلعب معاك..

و أفتح الموضوع بعد كده..و ألاقي لبلأسف رصيدي من النقاط زي ما هو..قلت مش مشكلة..ما حدش خد باله...دلوقتي ربنا يهديهم و ياخدوا بالهم..

فيه عضو هنا..و بدون ذكر أسماء..هو اسمه كله حرف سين..بس مش هقول عليه عشان ده مفتري و ممكن يجيلي البيت يفرج عليا المنطكة كلها..يخليني عبرة لمن يعتبر..و من لا يعتبر..

المهم العضو ده كان عنده امتحانات و كدهوت و قعد كام يوم بيخش علي استحياء كده...و في عز ما هو يخويا قاعد في بيته..و أوفلاين..و ألاقي نقطه الخضرا بتزيد....حد يفهمني ازاي يا عالم..أنا هتجنن

بيحسسني انه فاتح مثلا حساب جاري في بنك سامبا..و حاطط رقم حسابه و الناس بتتبرعله..

المهم..العضو ده كان ماشي معايا دايما..و أنا بضرب في 10...يعني أنا أجيب 40 نقطة..هو يجيب 400..أنا أجيب 50..هو يجيب 500..أنا عديت الستين الحمد لله و دخلت في الثمانينات..و أدخل النهاردة الصبح..و اذ فجأتن ألاقيه بقي 600..

أنا عاوز تحقيق فوري و مباشر في الموضوع ده..أنا حاسس ان بعض الأعضاء هنا بيقرأوا ردودي..و بيروحوا يدوه هو النقطة الخضرا..مش فاهم..ده علي أساس انه ولي أمري يعني؟..و أنا صغير ما ينفعش أشيل الحاجات دي؟؟

و بالمناسبة دي..أحب اوجه له نداء وأقولله,,أخوك الصغير برضه..و زميلك في المنتدي..يعني لما تبعتلي عشر نقاط كده أول كل شهر مش هيخسروك حاجة..و مش لازم تديهوملي أدام الناس..عشان ما حدش يفتكر اني محتاج ولا حاجة..

هههههههههههههههه

عايز اصرخ و اقول

تبع بعشضينا ورب الكعبة

ياجماعة بالراحه هى جت على النقطة ياعنى انا بس عايزكو تعرفو ان فى فرق كبيير بين النقطه والنقطة .......

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

اقسم بالله لو يتلغى موضوع النقاط ده هيريحنا كلنا....ويبقى بينا الحب والاخوة وبس

سؤال بس

هيعكر صفو القعدة دى

ولما تجيب نقط كتيرة معلش يعنى هيحصل اية ؟؟؟

انت عارف كويس ان المنتدى كلة اصحاب و طبعا لا يمنع من المجاملات و اللى ملوش اصحاب كتير هنا هينظلم اكيد

يبقى انت بتحط فى دماغك مووضع النقط لية

انت بتعبر عن رايك بمنتهى الحرية مش مستنى حد يقبضك معلش يعنى هتستفيد اية عايزة اعرف

ايه يا جماعة..انتوا قلبتوا الموضوع جد كده ليه..الموضوع والله هزار و بس

هو احنا ما نعرفش نهزر شوية؟؟..و أنا ان كان عليا مش عاوز لا نقط حمرا ولا صفرا

أنا عاوز نقط خضرا بس

رابط هذا التعليق

والله انت صعبت عليا يا عطار

وبما انك راجل اى تى وزمل فى المهنة

ارجو

هاتبرع ليك ب 5 نقط خضراء من عندى

وانا هابدأ حملة على الفيس بوك للتبرع ليك لحد ما تجيب المفترى اللى اسمه سين سين اللى جايبلك النقطة ده

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

والله انت صعبت عليا يا عطار

وبما انك راجل اى تى وزمل فى المهنة

ارجو

هاتبرع ليك ب 5 نقط خضراء من عندى

وانا هابدأ حملة على الفيس بوك للتبرع ليك لحد ما تجيب المفترى اللى اسمه سين سين اللى جايبلك النقطة ده

ياعم رؤوف هتوقعنا في الغلط ليه بس يا عم..أنا لا قلت سين سين.ولا سين صاد عين حتي...

متشكرين يا رؤوف علي مشاعرك النبيلة...و ما نجيلكش في حاجة وحشة أبدا

رابط هذا التعليق

حسام ... هههههههههههههههه إعمل لدنياك وأخرتك يا أخي

عطار .... بلاش تلعب مع الأسد أحسن لك

يابني الحياة كده .... وهاتفضل كده

عُمرك شوفت حد عادي يقدر يربط جحشه جنب حمار العُمدة ؟

وما تقوليش الثورة وإنجي .. وإتجوزت علي إبن الجنايني ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حسام ... هههههههههههههههه إعمل لدنياك وأخرتك يا أخي

عطار .... بلاش تلعب مع الأسد أحسن لك

يابني الحياة كده .... وهاتفضل كده

عُمرك شوفت حد عادي يقدر يربط جحشه جنب حمار العُمدة ؟

وما تقوليش الثورة وإنجي .. وإتجوزت علي إبن الجنايني ...

هههههههههه

أنا ما صدقت الموضوع نزل تحت عشان انت ما تشوفوش..جه الأخ رؤوف و عمل فيها بيجاملني و رفعه تاني

أولا ما شفتك دخلت أون لاين..بصيت علي الموضوع لقيته نزل..قلت الحمد لله..شكله مش فاضي يقلب في المواضيع القديمة..بس هعمل ايه بأه,,فيه ناس هنا عاوزة توديني في داهية

و بعدين أنا أقدر أجي جنبك يا عمو..ولا جبت سيرتك في الكلام أساسا...ده هو رؤوف بس اللي فهمني غلط

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...