اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×
  • محاورات مشابهه

• العمل في الجامعات السعودية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا معايا دكتوراه في الفيزيا وحابب اقدم لعمل في احد الجامعات السعودية في حد بيعرف كم بيكون المرتب الشهري؟؟ وجزاكم الله خير

في التعليم و العمل - education & employment issues

• أعذروا جهلي يعني إيه تجديد الخطاب الديني ؟

أنا ست عادية و متعلمة و عمري فوق السبعين  و بصراحة لا أذكر أي علاقة مع أزهرييين كل ما أذكرة  أنه من سنوات طويلة  ظهرت حاجة إسمها إرضاع الكبير  و كان  و ما زال إنطباعي عنها كوميدي غير كدة  البرامج الدينية الرمضانية و كلها اسئلة و موضوعات مكررة  و عفوا مملة

في موضوعات خفيفة

• أفيدوني... لا أستطيع تجديد الإقامة برغم استيفاء جميع المطلوب كمهندس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... أرجو من أصحاب الخبرة في المنتدى أو ممن مرت عليه تجربة مثل موضوعي أن يتفضل مشكورا بإفادتي كيف أقوم بحل المشكلة. أنا مهندس مقيم أعمل في السعودية... وعند قرب انتهاء الاقامة بدأت في اجراءات تجديد الإقامة بالتنسيق مع المعقب المختص لدى المؤسسة التي أعمل بها. قمت بدفع رسوم مكتب العمل 2500 ريال عن طريق الصراف. وأيضا دفعت رسوم تجديد الإقامة 650 ريال عن طريق الصراف. وقمت بتجديد التأمين الصحي الإجباري للمقيمين. وحيث أنني على كفالة مؤسسة فإنه بحسب القرار الجديد فلاب

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• بخصوص العودة للمملكة بعد الترحيل قبل كده

السلام عليكم لي قريب كان هناعمرة واتخلف واشتغل هنا ونزل ترحيل وبصم من 3 سنين والكل بيقول لازم يعدي عليه 5سنين عشان يرجع تانى على فيزا تانى حابب اتاكد من مده الخمس سنين وهل حد يقدر يتأكد هل البصمة موجودة ع السيستم لسه ولا سقطت لانه خايف يشتري فيزا تانية ويرجع من المطار ويخسر فلوسه كلهاالموضوع هام جدا وضروري رقم الحدود اللى كان داخل بيه هو 5614280807 رقم الجواز 1081396 شكرا

• استفسار في الجمارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا سمعت ان اللاب توب بقوا بياخدوا عليه جمارك في مصر ... ممكن حد يفيدنا في الموضوع ده ...او كان نزل مصر و معاه لاب توب ... و بتتحسب الجمارك ازاي عليه ... معلش اصل انا هنا اول سنة و المصري الوحيد في المكان اللي انا فيه... و ياسلام بقى لو تقوللنا هم بياخدوا الجمارك ازاي لو حد خد معاه مثلا كاميرا ديجتال , ipod , موبالين جداد ...كده يعني حاجات الكترونية صغيرة كلها... شكرا...

• اضف...