اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فرضيه جديده لاغتيال السادات مع لقطات غير متداوله للحادث

مغتربة

Recommended Posts

للتاريخ و المناقشه

عن نفسى لا املك الادوات الكافيه لتصديق او تكذيب السيناريو الذى يتحدث عنه و بالتالى لم اضعه لاتبناه و لكن لنتناقش حوله

من له وجهه نظر اكون شاكره لو وضحها من له خبره و من يملك تفنيد او تاييد للكلام اتمنى ان يضعه حتى نصل الى اقرب شيىء للحقيقه

هل هذا الكلام حقيقى ام !!!!!!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=wlU2LHwQUpM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=XjqSCLdQgrE&feature=related

معلش الجزئين طوال و فيهم اجزاء ليست ذات علاقه لكن مهمين جدا و فيهم لقطات مش منتشره ابدا لحادثه المنصه

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

انا بنسبة 95% متاكد ان مبارك وؤاء موضوع الاغتيال او حتى على علم به

للاسف كنت قد نشرت بحث سابقا وبالتحليل ان كبارك ساهم فى قتل السادات وقد يكون هو العقل المقكر ايضا

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

الحقيقة يا مغتربة انا لسه ما شوفتش الفيديوهات

بس سؤال من ساعة ما اطلقوا سراح طارق و عبود الزمر و الاستقبال الحافل من الاعلام

اذا كان فيه شبهة تورط "مبارك" في هكذا جريمة لن ينساها التاريخ ليه ميتفتحشي الملف ده بشكل قانوني...بدل التدول الاعلامي ليه....اللي برضه بيخلق حالة من الذبذبة؟؟؟

يا تري مين بايده يطرح دليل قوي يتفتح بيه الملف...عيلة السادات...اشك لانهم لو معاهم كانوا عملوها من زمان؟؟؟

عبود الزمر....طب ايه اللي راح يخليه يقدم الدليل....اثبات او نفي حتي....هل نتوقع صفقة ما قريب؟؟؟

مش عارفة

ده تساؤل؟؟

و اسفة اذا كنت خرجت بره الموضوع

شكرا يا مغتربة

رابط هذا التعليق

يا تري مين بايده يطرح دليل قوي يتفتح بيه الملف...عيلة السادات...اشك لانهم لو معاهم كانوا عملوها من زمان؟؟؟

عبود الزمر....طب ايه اللي راح يخليه يقدم الدليل....اثبات او نفي حتي....هل نتوقع صفقة ما قريب؟؟؟

مش عارفة

ده تساؤل؟؟

شكرا يا مغتربة

الخبر ده يمكن يهمك يا ريهام ,,

تحيتي ,,

طلعت السادات يبدأ إجراءات قانونية لإعادة فتح التحقيق في اغتيال "عمه"

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

مش عارفة

ده تساؤل؟؟

شكرا يا مغتربة

الخبر ده يمكن يهمك يا ريهام ,,

تحيتي ,,

طلعت السادات يبدأ إجراءات قانونية لإعادة فتح التحقيق في اغتيال "عمه"

جزي الله حضرتك كل خير....اهو كده الامور تكون ماشية بشكل منطقي...احسن من ساعة ما عبود الزمر طلع و انا حاسة الاعلام بيستقبله و كأنه بطل قومي و ده خلق عندي مليون علامة استفهام

علي هامش التحقيق

مغتربة...الفيديوهات دي اكيد تتحط بقي في التحقيق...و مش بعيد اسمك يجي في الرجلين...(انا بقول اهوت....معرفكيش..... :closedeyes: )

معذرة عن الخروج عن التوبيك

شكرا

رابط هذا التعليق

العفو يا ريهام ,,

ولو اسم حد جه في التحقيق كفيل اعمل اتصالاتي واخرجه :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

يا شباب لا نخلط الامور معلش

خالد الاسلامبولى قتل السادات نعم قتله

ساعده عبود الزمر وبعض نت جماعتهمم ؟ نعم ساعدوه

القصة هى ازاى خططوا ووصلوا للمعلومات كاملة لتنفيذ العملية ؟

وميت اللى خط اسمهم فى العرض رغم منعهم لعدة سنوات سابقة ؟

مين اللى حط كرسى اسفل المنصة فى مكان محدد سلفا بدون اى داعى ؟

مين اللى حط فى سلاحهم ذخيرة حية وعداهم من تفتيش الشرطة العسكرية ؟

اجابة كل الاسئلة دى هو شخص واصل جدا لدرجة ان عنده تصريح لعمل كل هذا

هذا الشخص هو محمد حسنى مبارك

ده بيفكرنى بحادثة كتيسة القديسين

امن الدولة زق مخبر فى نفس الجماعة علشان يزق الناس اللى فجرت الكنيسة

يعنى امن الدولة فكر ورتب وجهز ولكن بطريقة غير مباشرة والتنفيذ يتم ببعض الشباب اللى بيلعبوا بيهم ويستخدموهم فقط كادوات

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يا شباب لا نخلط الامور معلش

خالد الاسلامبولى قتل السادات نعم قتله

ساعده عبود الزمر وبعض نت جماعتهمم ؟ نعم ساعدوه

القصة هى ازاى خططوا ووصلوا للمعلومات كاملة لتنفيذ العملية ؟

وميت اللى خط اسمهم فى العرض رغم منعهم لعدة سنوات سابقة ؟

مين اللى حط كرسى اسفل المنصة فى مكان محدد سلفا بدون اى داعى ؟

مين اللى حط فى سلاحهم ذخيرة حية وعداهم من تفتيش الشرطة العسكرية ؟

اجابة كل الاسئلة دى هو شخص واصل جدا لدرجة ان عنده تصريح لعمل كل هذا

هذا الشخص هو محمد حسنى مبارك

ده بيفكرنى بحادثة كتيسة القديسين

امن الدولة زق مخبر فى نفس الجماعة علشان يزق الناس اللى فجرت الكنيسة

يعنى امن الدولة فكر ورتب وجهز ولكن بطريقة غير مباشرة والتنفيذ يتم ببعض الشباب اللى بيلعبوا بيهم ويستخدموهم فقط كادوات

الله وحده اعلم ان كان لحسني مبارك ضلع فيما حدث او لم يكن .. الاكيد ان حسني ظلمنا كمصريين بس الافضل نكون اكرم منه ومنظلموش احنا كمان بدورنا ونتهمه بحاجه لسه معليهاش دليل ..

عموما وفي تصوري ان ماساهم في قتل السادات وجود مؤامرة تورط فيها كثيرون بل ربما كان السادات ذاته ضالعا فيها .. واقولكم ازاي . .

على مااذكر قرأت في احد الروابط الي وضعها عضو فاضل هنا بعض الادلة والملابسات في حادث المنصة وكان من ضمن ماذكر فيها وجود اشرطه فيديو تثبت قيام بعض الجماعات الاسلامية بالتدريب على حادث اغتيال في الصحراء وان السادات كان على علم بذلك ولم يتصرف ده غير ادلة اخرى زي عوده الاسلامبولي للمشاركه في العرض برغم منعه السابق من ذلك .. الخ

اعتقد والله اعلم ـ والكلام مجرد تخمين غير مبني على اي معلومات مؤكده ـ ان السادات كان يخطط مع اخرون لتدبير حادث اغتيال صوري ـ على غرار حادث المنشية ـ وكان من المفترض ان يقوم به الاسلامبولي في نفس يوم العرض كما يفترض ان ينجوا منه السادات بطبيعة الحال ليصدر بعدها قرارات اعتقال واسعة النطاق في صفوف الجماعات الاسلامية كما يفرض تعديلات ويوسع صلاحيات بما يقتضيه الرد على موقف كهذا .. اذا لم تكن الخطه هي اغتيال السادات وانما تدبير مايشبه التمثيلية للاغتيال لتبرير ماسيؤخذ من قرارات بعدها ..

السيناريو على مايبدوا تم اعداده بعلم وبصر السادات وبعض القياديين في الاجهزه الاخرى وتم تنفيذه كما خطط له ولكن مع تعديل بسيط وهو استبدال الذخيرة في اسلحه الهجوم بذخيرة حية ادت الى مقتل السادات فعلا وهو مالم يكن في حسبانه وقت موافقته على هذه الخطه ..

من قام بالتعديل على السيناريو ولمصلحه من .. الله اعلم ..

اعتقد ان هذا هو اقرب تصور لما حدث وهو يفسر الكثير من الملابسات التي تشير الى معرفة السادات بما كان يخطط له كما يفسر ماالمح له طلعت السادات في حديثه لبرنامج القاهرة اليوم و الذي ادخل السجن على اثره من ان الاسلامبولي قام اولا بالقاء قنبلة على عارض المنصة ومن ثم بدأ الهجوم بالرشاشات وكأنه بهذه القنبلة يعطي اشارة لمن لديه علم مسبق بما سيحدث ان ( العرض سيبدأ ) فليأخذ كلا ساتره ..

وكما ذكرت فما سبق مجرد تخمين واستنتاج من قرائتي و الله وحده يعلم ان كان صائبا ام لا لكني اعتقد بقوة انه ماحدث بالفعل ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

قرات بعض المقالات وشاهدت بعض افلام الفيديو عن اغتيال السادات منذ سنوات وهو غير صحيح ومرفوض فلا المشير ابو غزالة من هذه النوعية الحقيرة من الرجال ولا السعودية من الممكن ان تقحم نفسها فى مثل هذه المؤامرات والاغتيالات الخطيرة .

فى الحقيقة لا أستبعد ضلوع أمريكا والكيان الصهيونى فى هذا الاغتيال بمعاونة أطراف داخلية ، قد يستغرب البعض كلامى هذا فكيف يقوم العدو الصهيونى بالتآمر على الرجل الذى سالمهم ؟؟!!!

التفسير الوحيد لدى هو عدة أمور :

أولاً : عائلة السادات بعد إغتياله إتهمت أمريكا (تم التراجع عن هذا الاتهام فيما بعد ربما بسبب ضغوط ما) لأن السادات كان يرفض التدخل الامريكى فى لبنان وكان العقبة فى سبيل ذلك وللعلم هذا ما حدث بالفعل بعد وفاته فقد تدخلت أمريكا بقواتها فى لبنان ولم تخرج إلا بعد التفجير الشهير فى عام 83 ومقتل عدد كبير من جنودها .

ثانياً : بعض الصهاينة ومنهم أحد المؤرخين من حوالى عامين ذكر أن السادات كان ينوى الانقلاب على العدو الصهيونى بعد أن يسترد سيناء ... ولذلك كان من مصلحة الكيان الصهيونى التخلص منه والمجىء بشخص اخر اكثر ولاءاً وضعيف يمكن السيطرة عليه .

رابط هذا التعليق

انا هسأل سؤال واحد

وكل واحد يسأله انفسه

هل عندما سالوا عبود الزمر عن تزرط مبارك معهم من قريب او بعيد فى اغتيال اسادات

ورد وقال ....لا

ايه عبود الزمر بيخاف منه لسه....

طيب مصلحته ايه فى انه يكدب.. بالعكس ده كان عمل شو جامد

انا لست مع مبارك او ضده ...ولكن خلونا نشوف مشاكلنا احسن كتيييييييييير من الكلام الفاضى ده؟؟؟

لان السادات الله يرحمه مات وشبع موت

والجناة اتعدموا واتسجنوا وضاع عمرهم هدر ..لا هما كسبوا دنيا ولا حتى اخرة

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انا لست مع مبارك او ضده ...ولكن خلونا نشوف مشاكلنا احسن كتيييييييييير من الكلام الفاضى ده؟؟؟

لان السادات الله يرحمه مات وشبع موت

والجناة اتعدموا واتسجنوا وضاع عمرهم هدر ..لا هما كسبوا دنيا ولا حتى اخرة

ماهو لما ............... ............ بيقع السكاكين بتكتر

والكل بيدور فى الملفات القديمة

وكمان لو عائلة السادات اثبتت تورط مبارك فى الحادثة دى يبقى هيطلبوا تعويض كبير (الموضوع بالسبة لعائلة السادات مادى بحت ولو سكتوهم بالفلوس يبقى هيسكتوا لو الفلوس اكبر من التعويض)

-------

انا اسف عن الخروج عن الموضوع لسه هشوف الفديوهات وارجع اعلق

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انا هسأل سؤال واحد

وكل واحد يسأله انفسه

هل عندما سالوا عبود الزمر عن تزرط مبارك معهم من قريب او بعيد فى اغتيال اسادات

ورد وقال ....لا

ايه عبود الزمر بيخاف منه لسه....

طيب مصلحته ايه فى انه يكدب.. بالعكس ده كان عمل شو جامد

لو فعلا عبود بيكدب يبقى ليه مصلحة ومصلحة كبيرة جدا

ان فكرة الاغتيال دى تكون فكرتو او فكرة التنظيم اللى بينضم ليه بغض النظر انو قال احنا عرفنا غلطنا بعد كدة ومش هانعمل كدة تانى

أحسن بكتير من ان الشعب يعرف انو قاتل مأجور وتابع لنظام فاسد واتذق على الموضوع دة من حسنى او غيرو

It make sense

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...