اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستفتاء على التعديلات الدستورية

masraweya

68 اصوات

1. 1. هل توافق على التعديلات الدستورية المقترحة كلها

• نعم
      29
    • لا
      39

Recommended Posts

رأي حركة شباب 6 ابريل في التعديلات الدستورية

نقترح سحب التعديلات المقترحة، وإلغاء استفتاء 19 مارس بالكامل ,, والشروع على الفور فى اتخاذ الإجراءات اللازمة لتشكيل جمعية تأسيسية لصياغة دستور جديد. وفى حالة الإصرار على إجراء الاستفتاء نطالب الناخبين بالذهاب إلى صناديق الاقتراع والتصويت بـ«لا»

ثمّ؟؟؟

بجد مش فاهم ,,

تقصدي بعد التصويت بلا ؟؟

لو ده قصدك انا كتبت اننا نطالب بتشكيل جمعية تأسيسية لصياغة دستور جديد تضم في عضويتها اعضاء يتفق عليهم ائتلاف شباب الثورة والاطياف السياسية الفاعلة في مصر وفق آليات محددة يتم صياغتها بعد ذلك ,,

اما الآن

فان الحركة تدعوا كل مؤيديها في حالة ما لم يلغ الاستفتاء الى التصوريت بلا

تقبلي التحية

واقترح حضرتك تقري المقال ده لو وقتك يسمح :

المصري اليوم \ لماذا يتعيّن رفض التعديلات الدستورية المقترحة؟\ اضغط هنا

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 341
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نقترح سحب التعديلات المقترحة، وإلغاء استفتاء 19 مارس بالكامل ,, والشروع على الفور فى اتخاذ الإجراءات اللازمة لتشكيل جمعية تأسيسية لصياغة دستور جديد. وفى حالة الإصرار على إجراء الاستفتاء نطالب الناخبين بالذهاب إلى صناديق الاقتراع والتصويت بـ«لا»

ثمّ؟؟؟

هههههههه ،،،

نوارة نجم بتتريق علي الحكاية دي ،،

اللي بيقول: افرض البرلمان اللي جاي هو والرئيس خدونا على خوانة وكتبوا دستور يخدم مصالحهم

يا راااااجل... ياااااااااااا رااااااااااااااااجل، بقى خايف من سلطة مدنية منتخبة انها تاخدك على خوانة، ومش خايف من سلطة عسكرية في ظل احكام عرفية انها تاخدك على خوانة؟

طب لو السلطة المدنية اخدتك على خوانة تقدر تنزل تنام لها في الشارع

لكن لو السلطة العسكرية اخدتك على خوانة، بشعرك ده حتاخدك محكمة عسكرية لو نمت لها في الشارع

وبعدين تقول لي ننتخب لجنة تأسيسية؟ مين اللجنة اللي انت حتنتخبها؟

حتنزل قانونيين وقضاة انتخابات؟ طب دول ماحدش يعرفهم

يعني تخيل الخضيري نازل انتخابات وكاتب على وشه يس وي كان.. ايه يا جدعان ده؟ ثم الناس ايش عرفها مين قانوني كويس ومين قانوني وحش؟ ده مش تخصصها، الناس تخصصها انها تنتخب نواب يعبروا عن مصالحها والنواب يفهموا مين قانوني كويس وقانوني وحش، وتقدر تراقب اللجنة وهي بتعمل الدستور، احنا حنراقبهم ازاي؟

رابط هذا التعليق

لو ده قصدك انا كتبت اننا نطالب بتشكيل جمعية تأسيسية لصياغة دستور جديد تضم في عضويتها اعضاء يتفق عليهم ائتلاف شباب الثورة والاطياف السياسية الفاعلة في مصر وفق آليات محددة يتم صياغتها بعد ذلك ,,

انا اصلا كنت اميل للتصويت ب لا

و الاسباب كثيرة

لكنني فوجئت بتشرذم و افتقاد للتخطيط و التأثير في الناس لتوحيد الصف بعد نجاح الثورة

أقول فوجئت .. لانني اعتقدت ان من خطط للثورة و أدارها بنجاح .. قادر على ادارة ما بعد الثورة بنفس الكفاءة

لذا أصبحت مخاطر لا بالنسبة لي أكثر بكثير من مخاطر نعم

تحياتي

رابط هذا التعليق

ثمّ؟؟؟

هههههههه ،،،

نوارة نجم بتتريق علي الحكاية دي ،،

اللي بيقول: افرض البرلمان اللي جاي هو والرئيس خدونا على خوانة وكتبوا دستور يخدم مصالحهم

يا راااااجل... ياااااااااااا رااااااااااااااااجل، بقى خايف من سلطة مدنية منتخبة انها تاخدك على خوانة، ومش خايف من سلطة عسكرية في ظل احكام عرفية انها تاخدك على خوانة؟

طب لو السلطة المدنية اخدتك على خوانة تقدر تنزل تنام لها في الشارع

لكن لو السلطة العسكرية اخدتك على خوانة، بشعرك ده حتاخدك محكمة عسكرية لو نمت لها في الشارع

وبعدين تقول لي ننتخب لجنة تأسيسية؟ مين اللجنة اللي انت حتنتخبها؟

حتنزل قانونيين وقضاة انتخابات؟ طب دول ماحدش يعرفهم

يعني تخيل الخضيري نازل انتخابات وكاتب على وشه يس وي كان.. ايه يا جدعان ده؟ ثم الناس ايش عرفها مين قانوني كويس ومين قانوني وحش؟ ده مش تخصصها، الناس تخصصها انها تنتخب نواب يعبروا عن مصالحها والنواب يفهموا مين قانوني كويس وقانوني وحش، وتقدر تراقب اللجنة وهي بتعمل الدستور، احنا حنراقبهم ازاي؟

نحترم رأي نوارة نجم وراي كل من يخالفنا ويقول نعم للدستور

ولكن ,,

ستثبت الايام اي من الرايين كان هو الخطأ ,,

او كان الصواب

للجميع التحية ,, :give_rose:

رابط هذا التعليق

انا اصلا كنت اميل للتصويت ب لا

و الاسباب كثيرة

لكنني فوجئت بتشرذم و افتقاد للتخطيط و التأثير في الناس لتوحيد الصف بعد نجاح الثورة

أقول فوجئت .. لانني اعتقدت ان من خطط للثورة و أدارها بنجاح .. قادر على ادارة ما بعد الثورة بنفس الكفاءة

لذا أصبحت مخاطر لا بالنسبة لي أكثر بكثير من مخاطر نعم

تحياتي

تمسكي برأيك يا مصراوية حتى لو تساقطت امامك كل الرموز

حتى لو تبقى امامك فرد واحد فقط على صواب

خليكي على الصراط

وتمسكي برأيك

رابط هذا التعليق

باشمهندس تيمور ،،

الأخوان قالوا مش هيترشحوا سوي ل 35% من المقاعد ،، شوف به هيكسبوا كام ،، رغم إني مبعتبرشي الأخوان شر البشر

الحزب الوطني عمره ما هيموت لأنه مش فكر ده أصحاب مصالح ،، و أساسا أيام مبارك الحزب الوطني من غير تزوير فاضح مكنشي بيجيب 30%

قوي الثورة مش عارف هتحتاج أد ايه عشان تنظم نفسها ؟؟ و تعمل أرضية في جميع محافظات مصر ؟؟

أساسا بيضيعوا وقت كتير و مش عايزين يتحركوا بسرعة باستثناء جبهة التغيير (( البرادعي ))

و هل هما اساسا مؤهلين لممارسة السياسة ؟؟ و هل دورهم فعلا الحكم و لا فيه الأصلح ؟؟

و الله لو اتحركوا و عرضوا برنامج تنموي كويس لأدور عليهم في كل حته و احط اسماء مرشحيهم علي عربيتي و اعملهم يفط علي حسابي

و دعاية علي الانترنت

المجلس الرئاسي فكرة ،، عبارة عن الجيش بيحكم البلد بمشاركة مدنيين ،،، حكم عسكري يعني

و خلينا نتفق إن الدستور مهما كان هيكون قاصر لأنه من صنع البشر ،، و مجلس الشعب مش هيضم ملائكة بجناحات

بس فعاليات الديمقراطية بتصلح نفسها بنفسها لكن فعاليات النظرة الفوقية مبتصلحشي نفسها

لو الدنيا سهلة و أهل الثقة عارفينهم بالأسم و الدساتير موجودة في التلاجة ،،، طب ما بالها ديمقراطية بقه

علي فكرة إن شاء الله هأصوت ب لأ ،، مش عشان مقتنع

عشان الناس اللي فاكرين إنهم ضعفاء مكسوريين الجناح و الشعب جاهل و أمي و الحزب الوطني هياكلهم و الديمقراطية هتجيبلهم الكفية ،، اديهم شوية

ثقة في نفسهم

و أنهم لو قالوا كلام معقول بسهولة ممكن يحشدوا الناس وراهم

يعني هاقول لأ عشان النتيحة تكون نعم بنسبة 53% بس

رابط هذا التعليق

احترم رايك واشكرك عل التصويت بلا يا دكتور

لكن ارجوا ان يكون عن اقتناع

نحن لم نقم بالثورة لكي نقبل بانصاف الحلول

هذا التعديل كان سيحظى بالمواقة بالطبع لو كان قبل الثورة ,,

اما بعد ثورة شعبية كاسحة لم يسبق لها مثيل بكل هذا الزخم ونعط الدنية في ديننا !

الدستور الحالي مازال يكرس لحكم دكتاتور ومازال يصب في مصلحة اطراف معينيين يهمهم بقاء الوضع على ماهو عليه ,,

ثقتي لامتناهية في الشعب المصري الحكيم والنقي بالفطرة انه لن يكرس ماقدمنا دماء شهدائنا لتغييرة وان هناك يقينا ماهو افضل مما يسوق الينا حاليا انه النعيم ,,

اعط ثقتك للشباب يا دكتور

واقسم لك انهم يستحقونها ,,

رابط هذا التعليق

احترم رايك واشكرك عل التصويت بلا يا دكتور

لكن ارجوا ان يكون عن اقتناع

نحن لم نقم بالثورة لكي نقبل بانصاف الحلول

هذا التعديل كان سيحظى بالمواقة بالطبع لو كان قبل الثورة ,,

اما بعد ثورة شعبية كاسحة لم يسبق لها مثيل بكل هذا الزخم ونعط الدنية في ديننا !

الدستور الحالي مازال يكرس لحكم دكتاتور ومازال يصب في مصلحة اطراف معينيين يهمهم بقاء الوضع على ماهو عليه ,,

ثقتي لامتناهية في الشعب المصري الحكيم والنقي بالفطرة انه لن يكرس ماقدمنا دماء شهدائنا لتغييرة وان هناك يقينا ماهو افضل مما يسوق الينا حاليا انه النعيم ,,

اعط ثقتك للشباب يا دكتور

واقسم لك انهم يستحقونها ,,

هههههههههه

أيه دكتور دي ،،

لا يا باشمهندس ،،، مصمم ديكور ،،

سعيد جدا بمعرفة حضرتك و بتعريف نفسي لحضرتك

رابط هذا التعليق

ههههه

تشرفت يا هندسة ,, :give_rose:

والعتب على عنبي مكاوي هما اللي ادوني لما سالت عنك معلومات غير دقيقة

رابط هذا التعليق

موقع اللجنة القضائية العليا المشرفة على الاستفتاء فيه كل المعلومات والتفاصيل اللي أي حد محتاجها

http://referendum.eg/

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

بنتي خالتي من اعضاء حزب الوسط لما سألتها ليه هاتصوتي بنعم قالتلي

التعديلات الدستورية ملزمة باعداد دستور جديد ولكن في ظل مجلس مدني منتخب أما البديل هو بقاء العسكر وحكمهم لمدة لن تقل عن 3 سنوات وهذه معلومة أكيده ويا ااااااااااااعالم بقى
رابط هذا التعليق

أنا وبصراحة شديدة أرى أن الأصوب هو التصويت بنعم ...

في رأيي .. ليس من الصالح إبقاء الجيش في السلطة مدة طويلة

الضباط الأحرار عام 52 كان من المفترض أن يعودوا للثكنات .. ولكنهم نتيجة بقائهم مدة طويلة في الحكم .. ظلوا متمسكين به.

من الأفضل حاليا انتخاب سلطة مدنية .. وأي حاكم يأتي عن طريق الانتخاب فإنه سوف يظل دائما واضعا صندوق الانتخاب نصب عينيه.

وعصفور في اليد خير من عشرة على الشجرة

خصوصا أن عصفور اليد هذا .. كان قبل شهرين فقط من الخيالات والأوهام.

وأما بخصوص الحديث عن أن الثورة لا تقبل بأنصاف الحلول .. فهذا صحيح .. ولكن عندما تكون الثورة نفسها لها قائد.. ولكن هذه الثورة بلا قائد يقول لنا ما هي الحلول التي تقبلها الثورة ..

نوارة نجم على سبيل المثال كانت من القيادات النسائية لهذه الثورة .. وهي تقبل التصويت ( نعم ).. بينما 6 أبريل تقول ( لا ).

الثورة كانت ثورة شعبية .. والذي يضمن أن يخرج الشعب مرة أخرى للثورة على العسكر إذا استمرؤوا البقاء في السلطة بعد عامين أو ثلاثة من الآن .. فهو في رأيي يدخل في مراهنة غير مضمونة العواقب.. لأن الشعب أساسا لم يخرج على مبارك لأنه ديكتاتور أو لأنه عسكري أو أو ..

الشعب خرج لأن وضعه الاقتصادي والضغط الاجتماعي عليه وصل إلى اللحظة الحرجة .. ولذا حدث الانفجار.

أما إذا تحسنت الأوضاع الاقتصادية .. خلال السنوات القليلة المقبلة .. ولو حتى من خلال سلطة ديكتاتورية .. فإن الشعب سينسى كلمة الثورة . لأنه لن يجد مبررا لها.

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

أفهم من ده يا فتفوتة إنك مع التصويت بـ ( لا )

رابط هذا التعليق

أفهم من ده يا فتفوتة إنك مع التصويت بـ ( لا )

انا لو فى مصر يا شرف وبكل صراحة هقول

لا للتعديلات الدستوية

ده كبعا بعد سماع لتحليلات وافكار وآراء ناس كتيييييييييير وفيهم اللى بيقول لأ وفيهم كمان اللى بيقول نعم وبيشرحوا اسبابهم طبعا

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...