اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ... موعد المصريين ( 12)

Recommended Posts

طبعا الساده فى المحاورات يلبسوا ثوب الثوره وكل من يخالفهم الراى يلقوه بالسالب وهذا واضح من كم السالب الذى يوضع عندى

اخوانى المحاوريان اخواتى المحاورات

الديمقراطيه تعنى الاختلاف

بدون اخلتلاف لايوجد ديمقراطيه

مادام الاختلاف فى حدود ادب الحوار

بصراحة استاذ ابو هنا اوب راى صائب من وجهة نظرى

سيدى النقاط الحمراء لا تعطى لمن نختلف معم بل تعطى لجودة او ثراء الموضوع او التعليق

آهو قالها بنفسه يا أستاذ رؤوف (في حدود أدب الحوار)

أما أن يتهم ملايين الشعب المصري بأنهم عملاء يتظاهرون بأوامر من قناة الجزيرة فهذا يتعدى بكثير أدب الحوار

وأنا أرسلت تقرير بهذه العبارة المسئية الى إدارة المنتدى وأتمنى اتخاذ إجراء رادع بحق هذا العضو

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

• الردود 357
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

ههههههههه

جامده موووت والله ,,

خليه قاعد عشان الحساب يتقل في الاخر ,,

كنا اقترحنا والله منصب شرفي وسميناه قال زعيم الامه ,,

كده خلاص لا فيه زعيم ولا في امه ,,

و على فكره الثوره والله لم تهدأ ,, وستستمر لان المعتقل الواحد بيطلع كل ثانيه مكانه عشره ,,

وفكرة التحرك الى قصر العروبه يزداد مؤيدوها كل ثانيه عن الاخرى ,,

اذا الشعب يوما اراد الحياه ,, فلابد ان يستجيب القدر ,,

ولا عزاء للمنسحبين ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

خبر عاجل

انفجار خط الغاز المصري الذي يصل لاسرائيل

اعتقد النظام المصري يحاول الحصول علي دعم اسرائيل وامريكا عن طريق تصوير المتظاهرين كارهابيين

حتى في حالة فرضا المتظاهرين نسفوا خط الغاز ,,

يبقى النظام الضعيف ده فقد قيمته امام امريكا واسرائيل وحضرب لك مثال ,,

لو شاب راح لخطيبته واخبرها ان زميلها قد ضربه ضربا مبرحا ,,

هل سيثير ذلك تعاطف خطيبته ؟؟

سيسقط من نظرها واحتمال تتزوج زميلها كمان الخميس القادم ههههه :happy:

رابط هذا التعليق

دي مصيبة و مش في مصلحة الثورة أبداً

حتى لو كنا معترضين على الأمر لكن حدوث حاجة زي دي مش في مصلحتنا أبداً كشعب ولا كثورة

ربنا يستر

رابط هذا التعليق

علي فكره با جماعه

الوزير الله ينتقم منه سامح فهمي رهن الاحتياطي من الغاز و الزيت للسنوات المقبله للبنوك

و في عهد هذا الوزير لاول مره تكون الهيءيه العامه للبترول مديونه

و بالتالي الاجيال القادمه حرمت من هذه الثروه

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

ميدان التحرير - منقول

ميدان التحرير...مصر تانية غير اللي أعرفها...غير اللي أي حد يعرفها

أبدأ من الأول...و أنت داخل...عشان تدخل الميدان بتقف 3 4 مرات كده...ناس زيي و زيك بيوقفوك يشوفوا بطاقتك و يفتشوك...و أنت داخل بيبتسم في وشك...و أنت بتبتسم في وشه...يقولك معلش عشان الأمن بس احنا اسفين...و أنت تقولوا إزاي تقول كده محنا عارفين ان ده عشانا...و لو حصل و اللي بيتفتش اضايق من كتر التفتيش تلاقي اللي بيفتشوا بيطبطب عليه و يبتسمله و يقوله معلش...ده عشانا كلنا...معنه مش غلطان

تاني حاجة بعد متدخل...تحس إنك داخل بين أهل...إخوات...مش عارفين بعض بس بيبتسموا دايما في وش بعض...يعدوا يكلموا مع بعض عادي جدا...مفيش أنت مالك...مفيش خناءات...مفيش إلة أدب...و لو حد اتنرفذ تلاقي التاني بيعتذرلوا و إن كان مش غلطان...لو 2 خبطوا في بعض تلاقي ال 2 بسرعة بيعتذروا لبعض...متعرفش مين اللي بيسبق التاني...متعرفش مين غلطان حتي

تالت حاجة...تلاقي واحد معاه أكل مية أي حاجة و بيعزم عالناس بيها...لو جت عينك صدفة على مثلا سندوتش في إيد واحد يقولك اتفضل...و ممكن يصر عليك كمان

رابع حاجة...أد إيه الولاد و البنات بيحترموا بعض...متلاقيش مثلا معاكسات و لا مضايقات من أي نوع...و لا حتى بعينه...رغم الأعداد الرهيبة اللي هناك

خامس حاجة...الشجاعة...الاستبسال...الشباب هناك اللي بيأمن الحدود الأمامية خالص بالذات ناحية المتحف...مكنتش مصدق اللي بشوفه...البلطجية فوق الكوبري و بيحدفوا طوب و قنابل مولوتوف علينا و ا حنا تحت...تلاقي ناس داخلة بصدرها بطريقة يعني عارف إنه أكيد حييجي فيه حاجة...داخل بيبعدهم و بيحدف طوب عليهم...في ناس كانوا بيخدوا ساتر قبل ميخشوا و أنا منهم و ناس من غير أي حماية داخلين...زي ميكون بيرحب بالطوب و القنابل...حاولت أقلدهم بس معرفتش بصراحة

سادس حاجة...جرس الإنذار...لما حد يصفر أو ينده و يقول في بلطجية جيين تلاقي كمية ناس بتجري تصد رهيبة...مش خايفين...بيسابقوا بعض...منهم اللي يكون نايم تلاقيه قام جري من النوم من غير ميتاوب حتى رايح يدافع...و في الأخر ممكن يطلع ناس بس كانت معدية...متلاقيش واحد منا قال مش تركزوا أو تتأكدوا قبل متصحونا مثلا...لأ عادي خالص...من غير أي نوع من اللوم

سابع حاجة...عادي جدا جدا جدا تلاقي ناس مصابة...و الناس بتتسابق عشان تلحقها...و عاملين مراكز طبية في كذة حتة محوطينها دايما بناس عشان ميحصلش تدافع عالمصابين

موقفين كدة بسرعة...الأول واحد طلع في الإذاعة من الأمن اللي هو شباب زيي و زيك بيقول أحنا محتاجين ناس يبدلوا معانا أو يساعدونا أو كده...و بيقول للي جوة الميدان متخافوش احنا حنحميكوا بأرواحنا...و مش كلام و لا مبالغة

الموقف التاني...واحد شفته صوابعه مجبسة و ايده مجبسة و دراعه مجبس و في نفس الدراع...تقولي ازاي مهو واحدة كفاية...لأ ده صوابعة اتكسرت و رجع يدافع تاني...بعدين ايده اتكسرت و رجع يدافع تاني...بعدين دراعه اتكسر...أنل لو مكنتش شوفتها بعيني كنت ممكن أقول مبالغة....و في دكتور مرة اتكلم و هو بيعيط و بيقول أنا عالجت واحد أربع مرات...كل مرة يتصاب و أعالجه و يرجع تاني

في حاجات كتيرة أوي ممكن تتقال...بس مش عايز أطول و عايز أنام عشان لسة راجع بس مش ٌقادر محكيش

يا جماعة الروح دي حرام تضيع بجد...حرام حرام حرام...و مستحيل أقتنع إن الروح دي جية من حاجة غلط...الناس دي كان ممكن تشوفها في الشارع و كنت حتبقى متأكد إن تصرفها حيبقى مختلف جدا...مكنش حيبقى في السمو في الأخلاق ده خالص...معن هم هم نفس الناس...بس روحهم اتغيرت...بقوا إيد واحدة...كيان واحد...هم دول الناس اللي مش عارفهم كويس بس ممكن أدي أي حد فيهم ضهري و أنا واثق فيه و مأمنلوا...و أنه ممكن يموت قبلي عشان يحميني...الناس دول هم مصر اللي أنا كان نفسي فيها

حاجة أخيرة بس نسيت أقولها...انهردة شفت رجل عجوز أوي...بقه مفهوش غير سنتين...شفته باصص للشباب بصة معبرة بطريقة فظيعة...و بابتسامة خفيفة و نظرة انبهار و عينه مدمعة " مش مصدق إن دي مصر...مش مصدق إن دول المصريين...مش مصدق إني عشت لحد مشوفت اليوم ده " ...عينيه مش بتقول أقل من كده

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

طبعا الساده فى المحاورات يلبسوا ثوب الثوره وكل من يخالفهم الراى يلقوه بالسالب وهذا واضح من كم السالب الذى يوضع عندى

اخوانى المحاوريان اخواتى المحاورات

الديمقراطيه تعنى الاختلاف

بدون اخلتلاف لايوجد ديمقراطيه

مادام الاختلاف فى حدود ادب الحوار

بصراحة استاذ ابو هنا اوب راى صائب من وجهة نظرى

سيدى النقاط الحمراء لا تعطى لمن نختلف معم بل تعطى لجودة او ثراء الموضوع او التعليق

آهو قالها بنفسه يا أستاذ رؤوف (في حدود أدب الحوار)

أما أن يتهم ملايين الشعب المصري بأنهم عملاء يتظاهرون بأوامر من قناة الجزيرة فهذا يتعدى بكثير أدب الحوار

وأنا أرسلت تقرير بهذه العبارة المسئية الى إدارة المنتدى وأتمنى اتخاذ إجراء رادع بحق هذا العضو

سيدى لاتتهمنى اتهامات ليس لها اساس من الصحه

انا احييى الشباب الذين قاموا بهذه الثوره واخرجونا من هذا الثبات

ولكن ما احب قوله هو كفى

دعونا نتفاوض فى وجود دوله

لان التفاوض فى عدم وجود دوله هو فوضى يعلم الله متى تنتهى

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

السادة الأفاضل المتحاورون

نحن لسنا فى مبارزات كلامية

الرأى والرأى الآخر مكفولان لجميع المتحاورون

لذا ارجوكم كفوا عن تبادل الإتهامات والتنابز ، وليدل كل صاحب رأى برأيه بأسلوب راق يليق بأعضاء محاورات المصريين

أى خروج عن أدب الحوار سيقابل بتنفيذ قواعد الكتابة فى المحاورات من وضع المداخلات تحت المراقبة ، والإنذار والوقف لو لزم الأمر.

شكرا لتعاونكم

الإدارة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

حركات قذرة من نظام يلفظ أنفاسة الأخيرة

تفجير خط الغاز الطبيعى المتجه من مصر لإسرائيل

السبت، 5 فبراير 2011 - 09:28

اشتعلت النيران فى ساعة مبكرة من صباح اليوم بأحد خطوط الغاز الرئيسية بمدينة العريش، مما أدى إلى حدوث انفجارات فى خط الشيخ زايد وتعالت ألسنة النيران بالمنطقة.

وتبذل قوات الإطفاء جهودها للسيطرة على الحرائق وجار إغلاق خط الغاز لمنع تدفق المزيد من الغاز وزيادة الاشتعال .

وذكر التليفزيون المصرى أن عناصر تخريبية قامت بعملية تفجيرية فى محطة الغازالرئيسية الدولية المتجهة من مدينة العريش إلى الأردن وهناك خط فرعى آخر فى منطقة الشيخ زويد متجه بطريق البحر إلى إسرائيل وتصاعدت ألسنة اللهب فى السماء.

وقال التليفزيون المصرى: إن ألسنة النيران تصاعدت فى السماء لدرجة أن المواطنين فى قطاع غزة شاهدوها برغم بعد المسافة التى تقدر 70 كيلو متراً.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بالله عليكم الشعب ده عمره حينكسر ؟؟

اي خبير في علم النفس لما بيلاقي ان شعب لديه القدره على الابتسام وقت الشده بيبقى عارف ان مصيره هو النصر ,,

الشاب اللي بيعتقل بيطلع مكانه عشره يا زبانية النظام الفاسد ,,

ولو مش النهارده يبقى بكره ويبقى بعده ويبقى بعد الف يوم حنحررها حنحررها والله العظيم حنحررها منكم ,,

رابط هذا التعليق

R.N.N | شبكة رصد ميدان التحرير | قام شباب الميدان بحملة تنظيف لأرض الميدان ومراسلنا يصف أرض الميدان الآن بأنها أكثر نظافة من القصر الجمهوري

الله عليكم ياولاد مصر

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

R.N.N | شبكة رصد ميدان التحرير | قام شباب الميدان بحملة تنظيف لأرض الميدان ومراسلنا يصف أرض الميدان الآن بأنها أكثر نظافة من القصر الجمهوري

الله عليكم ياولاد مصر

أكيد أكثر نظافة من القصر الجمهوري ... وخصوصا من ناحية البشر الموجودين به الآن

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا جماعة انا من اسبوع متكلمتش خالص على الى بيحصل فى مصر مع اى حد و ده اول كلام ليا فى الموضوع ده

و ارجو انى مطولش عليكو انا بس عايز اقول راى

انا مغترب زى معظم ال مصريين الى موجودين هنا

و عايز اقول انى من ساعة الاحداث الى بتحصل و الواحد بيتابعها محستش بكمية الضيق الى انا حاسس بيها ديه على اد محاستها امبارح على الاخص

من وجهة نظرى الناس الى بتقول ان لو مبارك مشى الدنيا هتتهد و مصر هتموت و الكلام ده "معلش يعنى ممكن حد يفكرنى فى خلال ال 15 سنة الاخيرة حالة البلد كانت عاملة ازاى"؟

الناس الى بتقول لاخونا الى فى التحرير انهم لازم يمشو تفتكرو بالعقل كده كل الى حصل ده عشان شخص واحد يمشى احسن و لا 2 مليون يمشو و يرجعو بيوتهم محملين باعباء نفسية على البهدلة و المناظر الى شافوها فى سبيل بس ان احنا ناخد ابسط الحقوق الى اى مواطن فى اى دولة فى العالم بيحصل عليها ببساطة جدا

لو الناس ديه رجعت و احنا كمصريين فشلنا فى اول نفس نتنفسوا هنعيش مخنوقين و انا بتكلم عن بره و جوه مصر

مش احنا بس كمصريين الى بنتابع الاحداث ديه كل الدول بردو بتابعها

و انا اسف اتى اقول ان بردو فى السعودية زى ما فى اخوة كتير متعاطفين معانا كمصريين هيبقى فيه استغلال سىء جامد جدا للموقف فى مصر ضد معظم المغتربين المصريين من قبل كفلائهم

النظام فى مصر بيحاول يكتم اصوات الناس بطريقة اكتر تنظيما دلوقتى متبع عملية التهدئة لللامور تماما

لو تلاحظو ان معظم القنوات مكنش فى اى بث حى يوم الخميس و اعتقد ان كان فيه حملات اعتقالات خفية كتيرة لناس كانت فعلن مؤثرة حصلت الخميس و الجمعة

راى الشخصى ان الثورة متنامش خالص قبل تحقيق مطالب الشعب الفعلية بالتغيير فعلا و واقعيا مش خلال 200 يوم

سيناريو يمكن يكون خيالى و صعب تحقيقه بس انا اعتقد لو افتراضيا كنت مسئول عن التغيير فى مصر كنت هعمل الاتى و فى ظرف 4 5 ايام فقط مش اكتر

1- فتحى سرور و شلة الحزب الوطنى ديه كلها يتوقف ارصدتهم فى البنوك و يتم توقيفهم كلهم لحد ما نشوف كل واحد على حدة قصته ايه

2-اعلان يوم استقلال من الحزب الوطنى و الغاء الدستور المصرى و تعيين مثلا 40 50 اخصائيين فى القانون و التعديلات الدستورية لعمل دستور حر يكون 100 % لمصلحة الناس بس مش لاى مصلحة شخصية

3- الاستعانة بطقم م ن الخبراء الالمان و اليابانيين خصوصا خبراء اقتصاديين لتعديل حالة الاقتصاد المصرى الداخلى

4- الاهتمام بالدرجة القصوى بالتعديل الداخلى لموارد مصر الداخلية و اعتقد ان مشكلة مصر الكبرى اقتصادية بشكل كبير

5- وزيرة القوى العاملة ديه تتحول على سجن المرج على طول و ياريت من غير محاكمة كمان مش عارف ايه السبب بالاحتفاظ بيها يعنى

6- الاهتمام بتوعية الحياة السياسية السليمة فى مصر و انه مش من مهام السياسة التخليد فى الحكم و جمع الثروات لا الى عايز يشتغل فى السياسة بجد يفكر ازاى فى تطوير البلد

7- الاهتمام باهمية المواطن المصرى " داخل مصر و خارجها انا بحط 900 الف خط تحت خارجها نص مصر دلوقتى بره مصر المصريين الى فى الخارج لازم يتم الاهتمام بيهم و يتعملهم الف حساب فى اى دولة هما فيها

8- مفيش رئيس يستمر فى الحكم اكتر من 4 سنين

9- لو كان فيه اى شبها جنائية او اختلاس او سرقة او او او حتى لو رئيس الجمهورية يمكن مقاضاته من اى فرد و تكون الصلاحيات اقوى لمجلس الشعب و ليس لرئيس الجمهورية

اعتقد ان فيه حاجات كتيرة جدا انا ناسيها بس ارجو انى اكون كتيت معظم الحاجات المهمة

انا مع الشباب الى هيرجعولنا حقنا المسروق مننا لمدة 30 سنة ربنا معاكو

و شكرا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم ,,

آخر الاخبار ,,

تم اعتقال منسق الاتصالات في حركة شباب 6 ابريل من قبل الشرطه العسكريه ( وليس امن الدوله ) باوامر من عمر سليمان ,,

النظام الان يقوم باعتقال كل نشطاء الحركه وتهدديدهم بان يقوموا بماهو مرسوم لهم - كما تم تهديد كل وسائل الاعلام المصريه والمحاورين والمذيعين الشرفاء من قبل - لكي يقولوا ما يملى لهم ,,

سيحدث خلال الايام المقبله ان يخرج من يدعي انهم شباب منتمي الى حركة 6 ابريل ويتحدثون باسمهم ويقبلون شروط النظام مع بعض الرفض لزوم سبك المؤامره فلا تصدقوهم ابدا ,,

ان شاء الله تعالى ان الترتيبات الان هي ( رفض ) اي حوار تماما مع النظام ايا كان من يمثله الى ان ينقل مبارك صلاحياته الرئاسيه كامله الى عمر سليمان وقتها سوف يكون للحركه راي اخر ,,

المظاهرات مستمره والاعتصام مستمر ان شا ءالله في ميدان التحرير والحركه ترفض طلب لجنة الحكماء بجعلها ايام الثلاثاء والجمعه فقط ,,

الاخبار من صناع الحياه ,,

النظام يجبر صناع الحياه علىعدم ارسال المعونات الغذايه او العينيه او الماديه الى اي جهة كانت الا بعد مواقفة الامن على الجهه المرسله اليها !!!

طبعا المقصود هو منع توصيل اي دعم الى المتظاهرين في التحرير وهو كان من ضمن اهداف حملة صناع الحياه ,,

حتى تبرعات ربنا لم تسلم من نهب النظام ,.,

نقول سويا

لن نتوقف ,, ولو اعتقلونا عن اخرنا ولو تبقى مصري واحد فقط مخلص فلن نركع والله لن نركع ومن يعتقل او يعذب سيقوم مكان الفرد منا عشرة افراد كلهم ارجل و اخلص منكم ,,

نقول ايضا ,, ان من يتعرض من النشطاء لاي نوع من انواع التنكيل او الايذاء سينضم المجرم الى القائمة السوداء التي اعدتها الحركه لكل من ارتكب جريمة حرب في حق الشرفاء والمخلصين ,,

عين الله ناظرة تراكم ,,

وعين الحركة ايضا تراكم ,,

ويوم الحساب سيأتي و بحق الله قادم ,,

تحيا الثوره ,, وعاشت مصر حره ,,

رابط هذا التعليق

بلال فضل

أمر مثير للقرف والاشمئزاز ذلك التواطؤ الإعلامى السافر (بالراء واللام معا) الذى يمارسه فريق الخلايا الأمنية النائمة فى العديد من وسائل الإعلام المشمومة، والذين يستميتون فى تسويق وهم أن الذين يتظاهرون فى ميدان التحرير من أجل حرية المصريين وكرامتهم هم أعضاء فى تحالف شيطانى إخوانى إيرانى قطرى إسرائيلى أمريكى حماسى، ولم يعد ينقص سوى اتهام كوريا الشمالية لكى تكتمل أضلاع محور الشر. فى الماضى كنا نناشد أمثال هؤلاء أن يراجعوا ضمائرهم، لكن الأيام الأخيرة كشفت عن خطلنا وهطلنا لأننا تصورنا أنهم يمتلكون ضمائر أو معايير مهنية أو حتى ذكاء سياسيا يخدمون به أسيادهم ببراعة، ولذلك لا أنشر الشهادة التالية من أجلهم، بل من أجل الطيبين أو اليائسين أو الزهقانين الذين تأثروا بحملات التحريض التى كان هؤلاء الإعلاميون يمارسونها أغلب ساعات اليوم قبل أن يتركوا مواقعهم لميليشيات القنص والبلطجة لكى تطلق الرصاص على العزل أثناء نوم الذين تأثروا بتلك الحملات الملعونة، ثم يصحو أولئك الإعلاميون والصحفيون فى الصباح لكى يشتموا الذين كانوا يتعرضون للقنص والاستهداف طيلة الليل لأنهم يرفضون دعوات الحوار.

الشهادة كتبها من قلب ميدان التحرير الدكتور نبيل بهجت، أستاذ المسرح بجامعة حلوان، والكاتب والمخرج المسرحى ومؤسس فرقة ومضة، كما أنه الذى قام بجمع الأعمال الكاملة لشاعر الشعب بديع خيرى، والشاعر المصرى العظيم يونس القاضى، ويقوم حاليا بجمع الأعمال الكاملة لبيرم التونسى، هذا إذا كتب الله له النجاة من المذابح التى ترتكب كل يوم ويقوم الإعلام بالتعتيم عليها، وبرغم كل ما يمارسه الدكتور نبيل من أنشطة فنية وثقافية رفيعة فإنه فى لحظة الحقيقة انحاز إلى شعبه وأدرك أن الوجود فى ميدان التحرير دفاعا عن مطالب الشعب المصرى العادلة هو جوهر الثقافة والفن معا، وأن المثقف التنويرى ليس هو الذى يقبل أن يكون صاحب منصب يصعد به على جثث الشهداء كما فعل الدكتور جابر عصفور، بل المثقف التنويرى من ينشر البهجة فى قلب الخوف، ويقاوم الهمجية بالفن.

يقول الدكتور نبيل بهجت فى شهادته الخطيرة التى نتمنى أن نضمها قريبا إلى وقائع التحقيق فى المحكمة الجنائية الدولية: ما حدث يوم الخميس الثانى من فبراير عام 2011 ضد المصريين المتظاهرين سلميا فى ميدان التحرير وسط القاهرة هو جريمة بشعة استندت إلى مخطط شيطانى نقدم لكم هنا توثيقا لها. فى مساء الثلاثاء توقع البعض أن ينخفض عدد المتظاهرين فى الميدان نسبيا بعد مسيرة المليون التى وصل تعدادها إلى ما يزيد على الخمسة ملايين تقريبا، وبالفعل جاء الأربعاء لينخفض العدد ونفاجأ عند الصباح ببعض الأشخاص يقفون عند بوابات الدخول يهتفون لمبارك ولقد شعرت بالأسى عندما تأملت وجوه مؤيديه وأشكالهم، وأدركت كيف سكب الماء على جبل من الرمل يدعى تاريخه عندما استعان بهولاء المأجورين لكى يمثلوه، مر اليوم وبدأنا نسمع فى الثانية عن أنباء تجمع لبضع مئات عند ميدان عبدالمنعم رياض،

كنا فى البداية نظنهم جاؤوا للتظاهر والتشويش، ولكنهم بدأوا الاحتكاك بنا بالسباب، وتلا ذلك فى تمام الثانية والنصف تقريبا جلبة وأصوات قرع سياط وفوجئنا بالبلطجية فوق الخيول والجمال يحملون السنج والسياط والعصى، لتعود الهجانة التى كنا نراها فى الأفلام وهى تضرب الناس بالسياط، نالنى أحد سياطها، ولكن بعد فترة وجيزة سيطر الشباب على أحد هؤلاء وأخذوا منه حصانه فدب الخوف فى قلوب رفاقه وتراجعوا، هكذا كان المشهد الأول من الاحتكاك المباشر، احتمى الشباب بعدها ببعض العربات واضطروا لكى يصنعوا من ألواح الصاج التى كانت تستخدمها المقاولون العرب فى موقع البناء حائطا متحركا لصد هجوم بلطجية الرئيس الذين جاؤونا مؤيدين بالسنج والجنازير والسياط والأسلحة البيضاء.

بعد هذه الهجمة تراجعوا وتجمعوا ليوحدوا صفوفهم وكأنها الحرب، وتشكلت لدينا الخطة سريعا فنحن عزل ولابد لنا من دفاع عن النفس، وأوحوا إلينا بالسلاح عندما أخذوا يهاجموننا بالحجارة، إنها الحجارة، فلم يكن لنا بد لكى ندافع عن حياتنا سوى استخدام بلاط الميدان وتكسيره إلى قطع صغيرة بعد تشكيل مجموعات عمل سريعة لتكسير البلاط وأخرى لحمله ودفعه للرماة، وفريق استطلاعى يرصد تحركات مجموعات مبارك، وأخرى توزعت على المنافذ السبعة للميدان على مستويين يفصل بين كل منها قرابة 300 متر.

كل هذا حدث فى أقل من لحظات، بدأ الشباب يتراصون فى صفوف متتالية، يحضن بعضه البعض بصدور عارية، وكأنها قصيدة الكعكة الحجرية لأمل دنقل تتشكل أمامى واقعا بيد الشباب المعتصمين. بدأ الوقت يمر علينا وزحف الظلام فكانت الفكرة الأولى استدعاء الناس إلى الميدان، لكن كيف وحظر التجول قد بدأ فرضه من الثالثة عصرا وحتى الثامنة صباحا، لم يكن لدينا خيار سوى الدعم المعنوى لبعضنا البعض فأخذنا نشيع عن وجود مظاهرات مؤيدة تزحف إلينا وبالفعل حدثت مسيرة داخلية لتقنع المرابطين بأن المدد وصل وارتفعت معنويات الناس وبدأنا فى وضع المتاريس لحماية أنفسنا منهم، فقد بدا عليهم احتراف الإجرام لما يحملونه من سنج وسيوف ومطاوى كانت فى أيديهم ساعات الهجوم وهتفنا جميعاً (...اتجنن).

كان الاشتباك الأول عند ساحة المتحف وللأسف بدأ فعلا بالإضرار بأطرافه التى تم إلقاء قنابل المولوتوف عليها، ذهبنا إلى الجيش لنناشده حماية المتحف من هؤلاء، فبدأ الجيش حماية شوارع الجامعة الأمريكية وطلعت حرب وقصر العينى بشكل ساعد المتظاهرين على تخفيف الضغط عليهم. بدأنا ننتقل من شارع إلى آخر، وشاهدت بسالة لم أر لها نظيرا، كان البعض يطرق على الحديد ليحدث أصواتا كإشارات لتجمع الشباب عند منفذ معين، وكأنهم يوقظون الموتى من جديد ينفخون فيهم الروح، يقولون ها نحن أبناؤك يا مصر جئنا إليك نجدد ملحمة، وفى الوقت الذى كنا نعانى تحت الضغط ونبتكر الحيل لدفع البلطجية عنا، بعد أن أنهكنا التعب، كان هناك مذياع يذيع أحاديث الإذاعة الرسمية البالية عن دعاة الشغب، كان الإعلام الرسمى يقول بكل وقاحة ان الموضوع يتلخص فى مجموعتين من البلطجية تتصارع على الميدان، وكان بعض المراسلين فى البرامج الفضائية يضللون الرأى العام ويزعم بعضهم أن بيننا إيرانيين وأفغان وباكستانيين، مع أنه لم يكن بيننا من أجانب إلا بعض مراسلى وكالات الأنباء الأجنبية فمن أين جاؤوا بالحديث عن تلك الوجوه، قال الكثيرون فى تلك الوسائل الإعلامية إننا إخوان فى الوقت الذى كنت أرى بعينى وسط المعتصمين مثقفين وفنانين وأساتذة جامعة أعرف مواقفهم ضد الإخوان، كل هذه الاكاذيب كانت محاولة منهم لتجييش الرأى العام العالمى ضدنا باستخدام الإسلاموفوبيا لتعطيهم أمريكا إشارة بسحقنا، وللأسف فإن برامج شهيرة وصحفاً كنا نظنها محترمة غيرت من لهجتها فى دعم ثورة الشباب، وهو ما يجعلنا نتساءل هل فعلا تم تهديد ملاك تلك القنوات والصحف بفتح ملفاتهم فحدث ما حدث من تخاذل وانحياز.

لقد وصفنا الإعلام الرسمى بالبلطجية فهل عضو المجلس الأعلى للثقافة وعضو اتحاد الكتاب وعضو نقابة المهن التمثيلية والأستاذ الجامعى والمسرحى بلطجى، والطبيب الذى كان بجوارى بلطجى والشاعر الذى لم أره منذ سنوات وتقابلنا سويا ونحن ننحنى لالتقاط الأحجار بلطجى، ومدير إحدى أهم شبكات المعلومات بلطجى، وأعضاء هيئة التدريس بلطجية، والمهندسون والأزهريون والقساوسة والمحامون والأطباء الذين جهزوا مراكز لإسعافنا بلطجية، وشباب الجامعات بلطجية. ولماذا صمتوا عن بلطجية الرئيس الذين استخدموا ضدنا أمس قنابل المولوتوف والقنابل المسيلة للدموع .. وفريق من الهجانة وأخيرا الرصاص الحى، كان بلطجية الرئيس قد كسروا أبواب العمارات المغلقة المواجهة للمتحف المصرى واستخدموها لإمطارنا بقنابل المولوتوف والحجارة، ولكننا كنا مصرين على الصمود والدفاع عن أنفسنا، وبعد فترة تمكنا من التقدم والقبض على البلطجية المتمركزين فوق العمارات وتم احتجازهم دون إيذائهم، وسيطر المتظاهرون على كل المواقع التى استولى عليها بلطجية الرئيس من أسطح المنازل، واحتجزنا منهم ما يقارب من 15 فرداً، وكان مثبتا فى بطاقات هويات بعضهم أنهم رجال أمن، أما الآخرون فكانوا من البلطجية معتادى الإجرام، حتى أنه كان واضحا جدا أنهم قد تناولوا مواد مخدرة أثرت على وعيهم بشهادة بعض الأطباء الذين تواجدوا بالميدان، واعترف هؤلاء بأنهم قد تم تأجيرهم من قبل بعض نواب مجلس الشعب بوجبة غذائية وبمبالغ تتفاوت بين خمسين ومائتى جنيه، وقد أخذنا بعض الدراجات البخارية لهؤلاء فاعترف بعضهم بالاستيلاء على إحدى الدراجات البخارية التى تنتمى للحرس الجمهورى وعلى عربة شرطة.

بعدها اشتدت المواجهات واستطاع المتظاهرون تطهير ميدان التحرير من أعوان مبارك من أمناء الشرطة والمرتزقة والسيطرة عليهم، وكنا إذا سيطرنا على أحدهم بعد نفاد ذخيرته تعلو الصيحات من بيننا (محدش يضربه ثورتنا ثورة سلمية سلمية)، حتى بعد أن سقط منا البعض بالرصاص الحى الآتى من فوق الكوبرى كان بعضنا يلتف حول من يقبض عليه منهم كسياج لحمايتهم من الغاضبين، ونتيجة لهذه الهجمات بالرصاص والمولوتوف وقع مئات الجرحى من المتظاهرين، ولم يعد المستشفى الميدانى الذى أقيم فى أحد المساجد القريبة كافيا لاحتواء المرضى وعشرات الأطباء المتطوعين، فقام الأطباء بإقامة مستشفى ميدانى فى قلب مكان المواجهات بجوار المتحف المصرى. وبعد 12 ساعة من المواجهات، فر الهاربون منهم فوقفوا على كوبرى أكتوبر بمواجهة عبدالمنعم رياض، وحوالى الساعة الثالثة صباحا دوت أصوات عدة طلقات قبل أن تصيب العزل، فهرول المتظاهرون يحملون المصابين بالأعيرة النارية فى الرأس والبطن والأقدام، وبعدها سمعنا طلقات نارية على أوقات متفرقة إحداها طلقات متتالية ربما يكون مصدرها رشاشاً آلياً، وفى تلك اللحظة توجه المتظاهرون لكتيبة الجيش التى كانت تتمركز عند المتحف ولم تبد أى استعداد للتدخل عدا إطفاء بعض الحرائق التى كانت تشعلها قنابل المولوتوف التى كان يلقيها أنصار مبارك من أسطح الأبنية ومن كوبرى أكتوبر، اتجه بعضنا إلى هذه الكتيبة وبدأوا بالتفاوض معهم ليطلقوا ولو طلقة واحدة فى الهواء، وصرخ فيهم البعض أعطونا أسلحتكم نحميكم ونحمى انفسنا، هنا تدخل الجيش بعدها وسيطر نسبيا على الموقف بعد ان أصابت طلقات مؤيدى مبارك حوالى 22 فرداً سقط منهم قرابة 6 شهداء وظلت فلول منهم تحاول إنهاكنا بالإشارات البذيئة تارة أو بقذف الحجارة وكنا نعلم أنها محاولة لإنهاكنا، فهم كما تأكدنا من هويات الذين قبضنا عليهم ليسوا سوى رجال أمنه الذين أخفاهم فجأة وعادوا إلينا فى زى مؤيديه.

لقد سطر الشباب بدمائهم يوم الخميس يوما بطوليا من بطولات هذا الشعب الذى حاول مبارك وأعوانه طمس ملامحه على مدار 30 عاماً، كان الشاب يُجرح فيذهب إلى إحدى نقاط الإسعافات الأولية يداوى نفسه ويستريح دقائق يجفف دماءه ويعود بعدها للمواجهات، لم يخرج أحد منا دون جرح وكنا نسخر ونقول (من غرزة لعشرة متعتبرهوش مجروح) لم يؤثر فى نفسنا إلا قتل بعض المتظاهرين بدم بارد عندما أطلقوا الرصاص الحى على صدورهم ورؤوسهم. أخيرا استقبلنا الفجر وكأنه زائر عزيز وجاء نور الصباح ليملأنا أمل بأن المتظاهرين سيأتون إلينا وقد وفينا لهم ولمصر بوعدنا أن أعوان مبارك لن يأخذوا الميدان إلا على أجسادنا. بدأنا نراهم وكأنهم نبضات أمل تأتى إلينا يحملون معهم طعاما ودواء وكل ما نحتاجه، جاؤوا ليتسلموا مواقعنا وقد وفينا لهم بما وعدنا ونشير إلى جروحنا فى سخرية ويردد بعضنا (هذا هو مفهوم مبارك للانتقال الآمن للسلطة)، ليجىء الصباح ومعه نداء واحد (حاكموا الذين أطلقوا الرصاص على الأبرياء، ومن أمرهم بذلك، ومن سكت على ذلك).

رابط هذا التعليق

ما هذه المسخرة والرؤيا المستقبلية لحكم واحد من العسكر برضوا ؟

عن الدستور الأصلى :

هاجم الفريق أحمد شفيق رئيس الوزراء د.محمد البرادعي ضمنا أثناء حوار الأول للتليفزيون المصري مساء الجمعة متهما البرادعي بأنه "رجل يسبب القلق وتتعقبه أجهزة الأمن حاليا".

وقال شفيق ردا على سؤال للإعلامي خيري رمضان عن التناقض بين الحديث عن عدم اعتقال أي من المتظاهرين في ميدان التحرير والقبض على 9 من النشطاء المشاركين في المظاهرات أثناء توجههم إلى ميدان التحرير"السلطات المصرية لم تعتقل أيا من شباب المحتجين الذين خرجوا من ميدان التحرير.. وإذا كان أحدا قد تم التقاطه فلأنه كان خارجا من منزل رجل يسبب لنا قلقا وتتعقبه أمن الدولة في الوقت الحالي" كما ورد بنص ما قاله في الحوار.

ولمح شفيق بتصريحه اللافت هذا إلى د.محمد البرادعي، لأن النشطاء التسعة تم إلقاء القبض عليهم بعد لقائهم بالبرادعي.

ويعد هذا أول هجوم شبه مباشر من رئيس الحكومة الجديد على د. البرادعي، وأول اعتراف من مسئول بارز في الدولة بأن البرادعي تتعقبه أجهزة الأمن حاليا.

رابط هذا التعليق

الله عليكم ياولاد مصر

أكيد أكثر نظافة من القصر الجمهوري ... وخصوصا من ناحية البشر الموجودين به الآن

ان شاء الله الخطوه المقبله هي تنظيف كل القصور في مصر بالماء والثلج والبرد ,,

ان شاء الله ,,,

رابط هذا التعليق

مصادر: السيارة الدبلوماسية المجهولة قتلت 14 مواطنا

إنا لله و إنا إليه راجعون

دمهم في رقبتك

دمهم في رقبتك

دمهم في رقبتك

هتقابلوا ربنا إزاي

رابط هذا التعليق

مصادر: السيارة الدبلوماسية المجهولة قتلت 14 مواطنا

إنا لله و إنا إليه راجعون

دمهم في رقبتك

دمهم في رقبتك

دمهم في رقبتك

هتقابلوا ربنا إزاي

لأ إزاي ..

ده مهما كان هو بابا اللي حكمنا 30 سنة وما يصحش نعاتبه على حاجه

وعُمر سليمان كمان في مقام بابا

وأحمد شفيق بابا هو كمان

حتى الداعون إلى العودة إلى البيت كلهم باباهتنا .

وما فيش حد من دول كلهم إتكلم عن دم الناس دي كلها ....

ما هو بابا ما بيغلطش أو يتحاسب

الكبير يلهط على طول ما يمضغش

رابط هذا التعليق

عاااااااااااااااااااااااااااااجل

الشعب المصرى يقرر تغير النشيد الوطنى

الى اغنية اطبطب وادلع للفنانه نانسى عجرم

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...