اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

"كيس لكل مواطن "

om marawan

Recommended Posts

على قدر سعادتي برؤية هذا الخبر ولكنى اتمنى ان يتزايد عدد هؤلاء الشباب فى اقرب وقت

دشن مؤخراً مجموعة من الناشطين على الفيس بوك حملة مترميش علي الارض‏..‏ ابدأ بنفسك‏...‏ مصر احلي جروب علي فيسبوك يتجاوز أعضاؤه‏ 1200‏ شخص‏..‏

وقال مؤسس الجروب هشام السيد علي صفحة الجروب‏:‏مش عاوزين نرمي علي الارض تاني عاوزين شكل بلدنا يبقي ديما نظيف و حلو‏ ، مش عاوزين امراض تنتشر بسبب القمامة‏ ، والحل اسهل ما يكون انك مترميش علي الارض‏ ، ‏ناس كتير بتفتكر لما ترمي علي الارض ان دي حاجة بسيطة ‏ وفقا لما ذكرتة صحيفة الاهرام.‏

واضاف :‏ ساعات كتير تمشي في شارع بلا صندوق قمامة و انت معاك حاجة عاوز ترميها تعمل ايه؟ في ناس تروح رمياها في الارض و تقول خلاص ده مش ذنبي ان مفيش صندوق زبالة‏..‏ لكن في حل تاني هو انك تحط الحاجات اللي عاوز ترميها دي في كيس و تفضل شايله لحد ما تلاقي اقرب صندوق قمامة‏.‏

ويقول محمد فوزي أحد أعضاء الجروب إوعي ترمي‏............‏ علي الأرض‏ تفتكر لو طلبت منك كلمة تكمل بها الجملة هاتكتب ايه؟؟ أنا شخصيا هاقول‏:‏ إوعي ترمي كرامتك علي الأرض‏..‏ لا تكن سلبيا في كثير من مواقف حياتك بل كن إيجابيا ولا تتنازل عن كرامتك‏-‏ في حدود الأدب والاحترام‏-‏ وبكدة تجبر الناس علي احترامك وتحت عنوان كيس لكل مواطن‏!

على فكرة انا ليا صديقة من اول ما كنا فى المدرسة وهى معاها دايما الكيس ده او لها مكان جراب مخصص فى شنطتها ترمي فيه اى ورقة او كيس او منديل

وهى اول واحدة عودتنا وعلمتنا كلنا فى الكلية التصرف ده

صحيح فيه ناس كانت بتعلق وتاخد الموضوع بهزار

لكنهم ظلوا طول الوقت مايقدروش يرموا حاجة فى الارض وهى واقفة

لانه حتى لو حصل كانت بتوطي تاخدها من الارض وتحطها فى الكيس ده

تحية لهم ولها وفى انتظار شباب اكتر يشارك ومبادرات أجمل

ده رابط الخبر

الرباط الخاص بي

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

عجيب شأن الأعضاء اللي عمّالين بيحبوا مصر وخايفين عليها من النسمة الطايرة! مافيش فيهم ولا واحد عنده أي تعقيب أو إضافة على موضوع مهم للغاية زي ده وبيمس بحق كرامة مصر أمام كل أبنائها وزوارها!

وتبقى مداخلة om marawan يتيمة حتى إشعار آخر!

عندي شك عميق إن فيه كثير من النفاق المزكم للآنوف يملأ كل الأفق .. ربنا يعين الناس على أنفسهم ..

رابط هذا التعليق

لا هو مش نفاق يا محمد.....وهننافق مين يعنى؟؟ اعتقد مافيش حد هينافق حد فى حب بلده

انا عن نفسى قريت الموضوع وماردتش عشان احنا اتكلمنا فى موضوع الكيس ده قبل كده بس مش فاكرا تقريبا كان فى موضوع (نون النسوة)

وقلت برضو انى بحط فى شنطتى كيس عشان ارمى فيه لا مؤاخذة يعنى الزبالة او اى ورق بواقى العيال وكده فيه

وكمان الواحد من كتر ما عمال يسمع اخبار سيئة جاتله سدة نفس يتكلم عن كل سلبية موجودة فى البلد

يعنى انا عن نفسى تقريبا حبست نفسى فى توبيك (الحياة صورة) عشان مش لاقيه حاجة اقولها من قلة الاخبار الحلوة

وربنا يعيننا جميعا

خد وردة اهى عشان ماتزعلش :clappingrose:

رابط هذا التعليق

هو انا نفسي ماتوقعتش ردود :blush2: مش عدم اهتمام ولا حاجة والله

لكن انا بس حطيت الموضوع كنوع من نشر الفكرة

واللى فعلا زي ماتوتة قالت اتكلمنا عنها مرة قبل كده فقلت انها فرصة لتعميمها

اللى عجبني اكتر فى الحملة انه فيه شباب بتفكر بشكل ايجابي

واللى كان بيعجبنى اكتر لماكان زمااااااااان كده يبقا فيه شباب بتشارك فى نضافة الحي او الشارع اللى بتسكن فيه

بالنسبة لموضوع الكيس فكتير مننا كان بيعمل الفكرة دي

وانا عملت التوبيك تحية للشباب اللى حاولوا يعمموا الفكرة لأنهم فعلا يستحقوا التقدير مهما كانت حملتهم تظهر انها بسيطة

لكن يكفي انهم كانوا ايجابيين

والحقيقة الفكرة مش فى الكيس

ولكن فكرة النظافة نفسها

وانها تكون نابعة من كل شخص حتى لو المكان مش نضيف

محمد وفتفوتة شكرا على مشاركتكم الجميلة :give_rose:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

على قدر سعادتي برؤية هذا الخبر ولكنى اتمنى ان يتزايد عدد هؤلاء الشباب فى اقرب وقت

دشن مؤخراً مجموعة من الناشطين على الفيس بوك حملة مترميش علي الارض‏..‏ ابدأ بنفسك‏...‏ مصر احلي جروب علي فيسبوك يتجاوز أعضاؤه‏ 1200‏ شخص‏..‏

وقال مؤسس الجروب هشام السيد علي صفحة الجروب‏:‏مش عاوزين نرمي علي الارض تاني عاوزين شكل بلدنا يبقي ديما نظيف و حلو‏ ، مش عاوزين امراض تنتشر بسبب القمامة‏ ، والحل اسهل ما يكون انك مترميش علي الارض‏ ، ‏ناس كتير بتفتكر لما ترمي علي الارض ان دي حاجة بسيطة ‏ وفقا لما ذكرتة صحيفة الاهرام.‏

واضاف :‏ ساعات كتير تمشي في شارع بلا صندوق قمامة و انت معاك حاجة عاوز ترميها تعمل ايه؟ في ناس تروح رمياها في الارض و تقول خلاص ده مش ذنبي ان مفيش صندوق زبالة‏..‏ لكن في حل تاني هو انك تحط الحاجات اللي عاوز ترميها دي في كيس و تفضل شايله لحد ما تلاقي اقرب صندوق قمامة‏.‏

ويقول محمد فوزي أحد أعضاء الجروب إوعي ترمي‏............‏ علي الأرض‏ تفتكر لو طلبت منك كلمة تكمل بها الجملة هاتكتب ايه؟؟ أنا شخصيا هاقول‏:‏ إوعي ترمي كرامتك علي الأرض‏..‏ لا تكن سلبيا في كثير من مواقف حياتك بل كن إيجابيا ولا تتنازل عن كرامتك‏-‏ في حدود الأدب والاحترام‏-‏ وبكدة تجبر الناس علي احترامك وتحت عنوان كيس لكل مواطن‏!

على فكرة انا ليا صديقة من اول ما كنا فى المدرسة وهى معاها دايما الكيس ده او لها مكان جراب مخصص فى شنطتها ترمي فيه اى ورقة او كيس او منديل

وهى اول واحدة عودتنا وعلمتنا كلنا فى الكلية التصرف ده

صحيح فيه ناس كانت بتعلق وتاخد الموضوع بهزار

لكنهم ظلوا طول الوقت مايقدروش يرموا حاجة فى الارض وهى واقفة

لانه حتى لو حصل كانت بتوطي تاخدها من الارض وتحطها فى الكيس ده

تحية لهم ولها وفى انتظار شباب اكتر يشارك ومبادرات أجمل

ده رابط الخبر

الرباط الخاص بي

ايون ايون

تصدقي ياام مراوان بجد .......... بيصعب عليا جداً اني ارمي ولو قشة في الشارع ........ واللي يزعلني اوي اللي بيبقى راكب عربية او اي وسلة مواصلات ومنها المترو ويطلع ايده من الشباك ويرمي اي حاجة

بتضايق جداً ........ عن نفسي اي ورقة او منديل او اي حاجة عايزة ارميها بحطها في شنطتي واول لما اشوف سلة مهملات برميها ( وغالباً ينتهي بيها الحال الي سلة المهملات في البيت يعني )

مرة كنت ماشية مع اصحابي في الشارع واستفزني منظر عصبني جداً ........ شوفت سائح ماسك كاميرا وبيصور مقلب زبالة في الشارع ......... اتعصبت جدا من المنظر دة ..... علي الرغم ان فيه مليون صندوق مهملات كبير في الشوارع

وفيه ناس وشركات متخصصة بتيجي تنضف الشوارع ..... ( بس للاسف فيه اماكن مهملة )

المشكلة دي عبارة عن سلوكيات ......... لو كل واحد فينا التزم مش هتبقي فيه عندنا مشكلة

توبيك متميز ياجميل :give_rose:

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

هي الفكرة مش جديدة ومن زمان اوي وان اختلفت المسميات بس كلها علشان خاطر نظافة البلد

من زمان كانت فكرة حافظ علي نظافة مدينتك وتجميل بلدنا وحاجات زي كده

عن نفسي مش برمي اي حاجة علي الارض وناس كتير جدا جدا جدا بتعمل كده مش عددهم قليل ولا حاجة لكن رغم ان اغلب الشعب مش بيرمي في الشارع الا ان الشوارع مكدسة بالزبالة ومنظرها بقي للاسف وبحس باسف شديد من طريق المطار لمدينتي بحس ان كل حاجة باهتة ومش نضيفة ومن شكل العربيات والتوك توك تحس ان مصر لسه في سنة 80

مفيش اي منظر جمالي

مفيش حاجة تفتح النفس

الموضوع مش موضوع حماسة شباب .. الحملة دي هتستمر قد ايه سنة ... سنين لحد ما اصحاب الحملة يتجوزو ويخلفوا ويجروا ورا عيالهم علي الارصفة ولحد ماكل واحد زوجته تشتكي له انها اصلا مش لاقية مكان للزبالة في البلد اللي ساكنة فيها وتبقي مشكلة الزبالة مشكلة المشاكل

الحل لازم يكون من الجذور

ليه مسالة النظافة مش من اهم اولويات اي مسئول

ليه مفيش صناديق قمامة في كل مكان ويكون فيه اللي بيتابعها ويبدل التالف منها

في المصالح الحكومية كمان والمستشفيات مشكلة المشاكل ان عامل النظافة موظف حكومي الناس بتتبدل عليه وتتغير وهو ثابت لحد ما بستاسد في مكانه وعارف كل الخبايا دي بتخلص ازاي ودي بتتعمل ازاي وهو بيكون عامل النظافة وعامل البوفيه

كمان مش بيفرق معاه حاجة ساعة اي مشكلة بالنسبة له ايه 3 ايام جزا ولا حاجة وهو كده كده شغال بره نقاش ولا سواق ولا اي حرفة تانية والوظيفة بالنسبة له مجرد دخل ثابت ومعاش

ليه دول الخليج ومؤسستها انضف من مصر

هما يعني متحضرين اكثر مننا

رابط هذا التعليق

الموضوع في أوله تربية و قدوة

لكن محتاج يكون مسئولية حد .. مجلس المدينة .. وزارة البيئة

حد عنده سلطة يغرم غير الملتزم و يعاقبه

ساعتها .. متربي او لا هيلتزم

ربنا يبارك في الشباب الجميل ده

:give_rose:

رابط هذا التعليق

هي الفكرة مش جديدة ومن زمان اوي وان اختلفت المسميات بس كلها علشان خاطر نظافة البلد

من زمان كانت فكرة حافظ علي نظافة مدينتك وتجميل بلدنا وحاجات زي كده

عن نفسي مش برمي اي حاجة علي الارض وناس كتير جدا جدا جدا بتعمل كده مش عددهم قليل ولا حاجة لكن رغم ان اغلب الشعب مش بيرمي في الشارع الا ان الشوارع مكدسة بالزبالة ومنظرها بقي للاسف وبحس باسف شديد من طريق المطار لمدينتي بحس ان كل حاجة باهتة ومش نضيفة ومن شكل العربيات والتوك توك تحس ان مصر لسه في سنة 80

مفيش اي منظر جمالي

مفيش حاجة تفتح النفس

الموضوع مش موضوع حماسة شباب .. الحملة دي هتستمر قد ايه سنة ... سنين لحد ما اصحاب الحملة يتجوزو ويخلفوا ويجروا ورا عيالهم علي الارصفة ولحد ماكل واحد زوجته تشتكي له انها اصلا مش لاقية مكان للزبالة في البلد اللي ساكنة فيها وتبقي مشكلة الزبالة مشكلة المشاكل

الحل لازم يكون من الجذور

في المصالح الحكومية كمان والمستشفيات مشكلة المشاكل ان عامل النظافة موظف حكومي الناس بتتبدل عليه وتتغير وهو ثابت لحد ما بستاسد في مكانه وعارف كل الخبايا دي بتخلص ازاي ودي بتتعمل ازاي وهو بيكون عامل النظافة وعامل البوفيه

كمان مش بيفرق معاه حاجة ساعة اي مشكلة بالنسبة له ايه 3 ايام جزا ولا حاجة وهو كده كده شغال بره نقاش ولا سواق ولا اي حرفة تانية والوظيفة بالنسبة له مجرد دخل ثابت ومعاش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في احدى المراكز التابعة لاحدي محافظات الوجه البحري ......... كانت فيه مشكلة كبيرة جدا في جمع القمامة .......... وكانت بتقعد في الصناديق بالايام بل بتوصل احيانا بالاسبوع ممن غير ماتيجي عربية الحي وتشيلها ( قبل التعاقد مع الشركات ) .......... طبعاً دي مشكلة المشاكل كفاية انها تربة خصبة لنقل الامراض ناهيك عن المنظر يعني

والناس ريقهم نشف وهما بيناشدوا السيد مسئول الحي .......... ولما طفح الكيل .......... كل واحد اخد كيس القمامة في ايده واتجمعوا كلهم ودخلوا مكتب السيد مسئول الحي ورموا الزبالة في مكتبه الانيق ...... ومن غير ولا كلمة سابوه ومشيوا

من يومها ( وعلي الرغم ان مسئول الحي اتغير اكتر من مرة ) الا واستحالة يوم ماتجيش عربيات جمع القمامة تنضف المكان

العملية اصلها عملية قوة واحنا عافين احنا عايزين ايه

علي الجانب الآخر:

( انا من سكان احدى المدن في العاصمة يومياً عمال النضافة من الساعة 8 صباحاً في كل الشوارع الرئيسية بينضفوها .............. وعلى الجانب الاخر فيه شارع جانبي اعتقد ان سكانه ======= ربنا يسامحهم بيكسلوا يفتحوا باب شقتهم ويحطوا الزبالة في الباسكت لحد ما العامل يشيلها الصبح ) وطبعاً اتقدمت شكاوى من سكان الشوارع المجاورة ...... ربنا يهديهم

دة سلوك فردي بس بيلحق الضرر بالجميع ......... مهما بعد الشارع الزبالة دة عني الا اني اخجل انه يكون في مدينتي ......

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

في احدى المراكز التابعة لاحدي محافظات الوجه البحري ......... كانت فيه مشكلة كبيرة جدا في جمع القمامة .......... وكانت بتقعد في الصناديق بالايام بل بتوصل احيانا بالاسبوع ممن غير ماتيجي عربية الحي وتشيلها ( قبل التعاقد مع الشركات ) .......... طبعاً دي مشكلة المشاكل كفاية انها تربة خصبة لنقل الامراض ناهيك عن المنظر يعني

والناس ريقهم نشف وهما بيناشدوا السيد مسئول الحي .......... ولما طفح الكيل .......... كل واحد اخد كيس القمامة في ايده واتجمعوا كلهم ودخلوا مكتب السيد مسئول الحي ورموا الزبالة في مكتبه الانيق ...... ومن غير ولا كلمة سابوه ومشيوا

من يومها ( وعلي الرغم ان مسئول الحي اتغير اكتر من مرة ) الا واستحالة يوم ماتجيش عربيات جمع القمامة تنضف المكان

تصدقي يا رضوى الناس دول عجبوني جدا جدا جدا

إيجابيين و ما سكتوش عن حقهم

خلاس اتعرف ان ناس المنطقة دي ما بيسكتوش

ربنا يكثر منهم

رابط هذا التعليق

ايون ايون

تصدقي ياام مراوان بجد .......... بيصعب عليا جداً اني ارمي ولو قشة في الشارع ........ واللي يزعلني اوي اللي بيبقى راكب عربية او اي وسلة مواصلات ومنها المترو ويطلع ايده من الشباك ويرمي اي حاجة

بتضايق جداً ........ عن نفسي اي ورقة او منديل او اي حاجة عايزة ارميها بحطها في شنطتي واول لما اشوف سلة مهملات برميها ( وغالباً ينتهي بيها الحال الي سلة المهملات في البيت يعني )

مرة كنت ماشية مع اصحابي في الشارع واستفزني منظر عصبني جداً ........ شوفت سائح ماسك كاميرا وبيصور مقلب زبالة في الشارع ......... اتعصبت جدا من المنظر دة ..... علي الرغم ان فيه مليون صندوق مهملات كبير في الشوارع

وفيه ناس وشركات متخصصة بتيجي تنضف الشوارع ..... ( بس للاسف فيه اماكن مهملة )

المشكلة دي عبارة عن سلوكيات ......... لو كل واحد فينا التزم مش هتبقي فيه عندنا مشكلة

توبيك متميز ياجميل :give_rose:

الله ينور عليكي يارودي هي فعلا جزء كبير منها سلوكيات

يعنى فيه اماكن تبقا نضيفة جدا وبرضه تلاقي الشخص مصر يرمي فى الارض حتى لو كان الكيس او الورقة او السيجارة اللى رماها هي الوحيدة اللى في الارض وده باشوفه هنا ساعات فى الكويت !!!!

وتلاقي ساعات اماكن حتى فى مصر فيها صناديق زبالة والناس رامية جنيها و حاولت فعلا اوصل للسبب ماعرفتش مع ان الصندوق فاضي وسليم

طبعا ساعات يكون مكسور او مش مكفي

بس بصراحة تجربة الاسكندرية فى موضوع النظافة جميلة جداا

واول ماحصلت كان المحافظ اللى فات حاطط قدام كل بيت صندوق وبرضه كان فيه صناديق بتتسرق

لكن الصراحة انا اشهد لناس كتير فى اسكندرية انهم عندهم وعي جدا وعاوزين بلدهم نضيفة

وكنت اشوف حتى فى اماكن شعبية قبل المشروع ده ناس تمشي شارع كامل بالكيس عشان ترمي فى قلب الصندوق

نورتي الموضوع ودايما كده مداخلاتك وموضوعاتك جميلة زيك :clappingrose:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

الحل لازم يكون من الجذور

ياهلاااااا وغلاااا بشاعر مغتربين الكويت سمبا

موضوع الصناديق ده مجنني والله

يعنى أصبح هو نفسه مشكلة

تخيل حضرتك عند بيتنا فى مصر فيه صندوق كبير على بعد بناية واحدة من بيتي

البناية اللى بابها قصاد الصندوق بالظبط

يوميااااا بالليل بعد الساعة 12 او واحدة تسمع اصوات رزع فى الشارع

ليييييييه ؟

الجيران الشرفاء بيرموا الكيس من البلكونة !!!!

ولان بوابيتهم على الشارع الرئيسى يعنى مش بيعدوا على الزبالة دي

ولان بوابتنا بالظبط يمين المعركة اللى حدفوها علينا

فهم مش متضررين

وحاولنا كتير نقول لهم بكل ذوق

وطبعا كلهم قالوا مش احنا اللى بنرمي

وطبعااحنا كل كام يوم نجيب حد ينضف الشارع ويلم الاكياس

ولو ان ده المفروض دور شركة النظافة

لكن شركة النظافة مع ذلك يوميا العامل بيمر ياخد الاكياس اللى مش متفرتكة

خر حاجة وصل لها الصندوق اللى زعلانين منه ده انهم ودوه الناحية المقابلة من الطريق

لان الناس بتقلبه فى الشارع قصاد العربيات !!!!!!!!! :blink:

مش عارفة هو موضوع النضافة ده معصلج عندنا لييييه بس مازلت اشهد لتجربة اسكندرية وربنا يديمها عليهم نعمة يارب

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

الموضوع في أوله تربية و قدوة

لكن محتاج يكون مسئولية حد .. مجلس المدينة .. وزارة البيئة

حد عنده سلطة يغرم غير الملتزم و يعاقبه

ساعتها .. متربي او لا هيلتزم

ربنا يبارك في الشباب الجميل ده

:give_rose:

ام زيد الجميلة

النقطتين اللى حضرتك ذكرتيهم اساس الحل

الدور الاكبر بالفعل على المسئول فى المحافظة او جهاز المدينة

واعتقد ان مفروض يكون فوقهم سلطة اكبر تحاسبهم عن نضافة الشوارع

بكل اسف دايما محتاجين رقابة فوق الرقابة

اساس التربية فى النقطة دي هو للاسف المشكلة الاكبر والأصعب فى حلها

لانه لما بتلاقى الاكوام دي بتبقى مش عارفة تحاسبي مين

ويمكن فعلا توعية بالشكل ده تساعد شوية فى تغيير السلوك حتى عند الجيل الصغير اللى لسه بيرسخ مفاهيمه

الى جانب عدم سكوت باقي المتضررين على الوضع ممكن كمان يؤدي الى تقليص المشكلة بدرجة كبيرة

عارفة حضرتك فيه اماكن بالاقى الناس تتخانق مع اللى بيسيب الكيس ع الرصيف ويجبروه ياخده لحد الصندوق

يمكن حملة الشباب دول تكون صغيرة

لكن اديها بتضيف للتوعية انك فعلا بتهين نفسك لما ترمي فى الشارع

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

تصدقي يا رضوى الناس دول عجبوني جدا جدا جدا

إيجابيين و ما سكتوش عن حقهم

خلاس اتعرف ان ناس المنطقة دي ما بيسكتوش

ربنا يكثر منهم

معاكي حق يامصراوية

مفروض مانسكتش فى اى تقصير والناس دول فعلا باحييهم على ايجابيتهم

وانهم لم يتهاونوا فى حقهم

تحياتي لمرورك ولرضوى على المثالين المهمين اللى ذكرتهم :give_rose:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

جزي الله حضرتك كل خير.....اخيرا سمعت خبر حلو....مع اني متأكدة ان مصر فيها كل الخير و الله بس احنا مش عارفة بنعز النكد زي عينينا ليه

ع فكرة بقي يا ام موري...التوبيك دوت مكانه موضوعات جادة...مش تكافل اجتماعي....ايون

عارفة ليه

لان النضافة بجد مسئوليتنا كلنا.....كلنا

انا بس بيعز في نفسي في مصر اني فعلا بفضل ادور علي الباسكيت....و افضل الف..و لما اوصل احط البتاع.....الاقيها عند رجلي...اصل الباسكيت مفتوحة من تحت :blink:

عارفة بقي يا ام مروان...الدعوة دي لازم تتعمم....لازم نسمع ان بقي فيه مسابقة لاجمل حي....و انضف شارع

ايه اللي يمنع ان الشباب اللي واقف ع الناصية ليل نهار...ليه كلنا منعملشي عمل تطوعي....و ننضف المكان اللي احنا عايشين فيه

مش يمكن تبقي ...."عدوي".....و يبقي جزء من دماغنا ان احنا نشوف الجمال....و نرفض القبح

اللي عجبني في الفكرة....انهافعلا اول خطوة للتغيير...اللي عمالين ننادي بيه...

احنا مش عاوزين ثورة.....احنا عايزين اسلوب حياة يتغير....عقل يفكر...و ده مش هيحصل غير لما نبتدي باصغر حاجة....و نرجع تاني للمسلمات...و اولهم النضافة....و تانيهم الضمير

و الله مصر بخير

جزي الله حضرتك كل الخير علي الطرح و الفكرة

مساااكي....افكار بسيطة....مش صعبة و الله

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله بنت حلال يا لموضة

لسه النهارده كنت باقول نفس الكلام

الشباب اللى بيتهاوى لانه مش لاقي وظيفة او عاوز الدولة توظفه بشكل ملائم بيطالوا بحقهم طبعا لكن الفراغ له دور كبير فى حالتهم و ليه ننسى ان البلد لها فضل فى تعليمنا

وبما انى كده كده فاضى

يبقا لازم اقتل الفراغ فى انى اشارك فى محو امية او تنضيف شوارع كعمل تطوعي

واعتقد ده ممكن يفتح فى عقلى افاق جديدة ممكن احس بيها انى مفيد فى حياتي وليا دور ايجابي فى مجتمعي واكيد هاخرج م دايرة " اياكش تولع "

عجبتنى اوى اوى فكرة اجمل حي واجمل شارع

نقدر فعلا نعممها ونعمل زي صندوق جوايز يتبرع بيه رجل اعمال او مجموعة من المصريين مغتربين او اصحاب البلد ويكون جايزته للشوارع دى

بانه الفلوس تستخدم لاضافة لمسة جمالية اكتر للمنطقة

او ان الجايزة تتوزع ع الشباب اللى شاركوا فى اعمال تجميل المنطقة

بجد الفكرة فعلا حلوة اوى وممكن تتنفذ

قد ايه ممكن حملة بسيطة تفتح افكار جديدة وتخلينا نحس اننا ممكن فعلا نغير بلدنا

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

العمل التطوعي في مصر موجود لكن مرتبط بالناس اللي مرتاحة ماديا

عايزين نعمق ثقافة العمل التطوعي .. كان بيحز في نفسي لما برة ألاقي ده من أهم الحاجات اللي الطفل بيتربى عليها .. مهما كان مستوى الدخل

صحيح فيه ناس هناك بتتجه للعمل التطوعي عشان تحطها في السيرة الذاتية لأنها بتخلي شكلهم أحسن و دليل على قدرتهم على العمل في فريق حتى لو مش هياخدوا اي خبرة

المهم اننا في مصر محتاجينه يبقى جزء من الثقافة .. و التربية .. بجد هيفرق كثير

كفاية ان أجيال مختلفة بتشتغل مع بعض و توصل لهدف

ده غير مردوده على المجتمع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...