اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ,, موعد المصريين

Recommended Posts

• الردود 273
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

التوانسه مش ارجل مننا ,,

النظام الفاسد لازم يمشي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

اجتماع طارئ لحكومه نظيف لخفض الاسعار وعمل اجراءات احترازيه خوفا من الوقوع فى نفس الخطا مثل الحكومه التونسيه وتهدات الشعب المصرى وامتصاص غضب الشعب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد

بتجول فى المواقع اللى مشترك فيها واللى اغلب المشتركين فيها من المغتربين

ولقيت الاغلبيه بتدعوا الى ثوره زى اللى حصلت فى تونس والكل بيسخن الناس

لكى تقوم بالثوره

ولقيت ايضاً كلام ان مصر مفيهاش رجاله وان الرجاله بس فى تونس

وان مصر فيها وفيها وفيها ....................الخ

واللى بجد خلانى اشد فى شعرى ده ايام ما كان عندى شعر يعنى ان الناس دى كلها بره مصر اساسا وفيه منهم اللى اخد قرار بعدم

الرجوع الى مصر الا اذا تحسنت الظروف يعنى خلاص شاف له حل تانى او حل انانى لمشاكل البلد

انا طبعا مش بشكك فى وظنيتهم ولا اقدر انى اشكك فى وظنية اى انسان ولكن يا جماعه

ليه عاوزين كل حاجه تيجى بالساهل ليه غيرنا اللى يضحوا علشان احنا نعيش

انا شخصياً مقدرش اؤيد قيام اى ثوره فى مصر الا لما اكون فى مصر وبين الشعب

غير كده مقدرش اقول كلمه غير انى انتقد تصرفات الحكومه واوعى الناس بيها

لكن ادعوا الى ثوره وانقلاب وانا فى الخليج او فى اوربا او فى امريكا او ..........الخ

يبقى منتهى الانانيه وخصوصا ان اى انقلاب او ثوره لابد له من ضحايا

ليه اطلب من غيرى انه يضحى بحياته علشان خاطرى وانا بعيد قاعد فى التكيف وحياتى تمام اخر حاجه

الى كل من يدعوا الى انقلاب اتفضل حضرتك انزل مصر وشارك فى الانقلاب

غير كده يبقى ياريت حضرتك تسمعنا سكوتك

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ما هو دا اللي مخلي الدنيا عندنا بيييييييييييس

هو سايب المجال للناس تشتم و تهزأ فيه

و اهم يهبهبوا بالكلمتين اللي واقفين في زورهم و خلاص

هو يعني الشتيمة بتلزق

و خلاص شوية و يتفض المولد و كله يروح بيته و هو قاعد على قلبنا هو و كلابه

رابط هذا التعليق

ده كرسي جامد اوي في الكلوب يا عنبي

آه يا عيني :happy:

اسمحلي اختلف معاك لانك عارف ان المغتربين اكثر انتماءا من اللي في مصر و لا يقلون عنهم تضحيه ورجوله

اللي بيكتب حرف فيهم بيهاجم فيه النظام عارف ومتاكد ان كلامه حيوصل لامن الدوله قبل اي حد تاني ورغم كده بيقول رأيه وبيهاجم النظام وامره على لله

ياريتنا كنا في مصر دلوقتي عشان نشترك في يوم الثوره 25 يناير زي ما اشتركنا في كل المظاهرات من 1990 ايام غزو الكويت لحد وقفات كفايه وشباب 6 ابريل على سلم نقابة الصحفيين

مواجهة الظلم والمنكر تكون على ثلاثة مراتب يا عنبوش ,,

الاولى باليد ونحن عاجزون عنها الان لظروف الغربه

الثانيه باللسان وده اللي بنقوم بيه ,,

الثالثه بالقلب وهي اضعفهم على الاطلاق ,,

و هي للاسف الدرجه اللي بتطالبنا دلوقتي اننا نهبط اليها ,,

رابط هذا التعليق

على فكره الي بيحصل ده غلط وممكن يدخل البلد في متاهة مظلمه الله اعلم هتطلع منها ولا لاه ..

بقولها للمرة المليون التغيير لا يأتي من القمه وانما من القاع .. اننا تغير كلنا هتتغير معانا بلدنا لكن يبقى الموضوع مظاهرات واحتجاجات واعتصامات وكل هدفنا بس نشيل الي في السلطه فابسط مافيها هيسيبهالكم في اول مروحيه زي ماغيره عمل ( واشربوها ) .. هنتحول لعراق تانيه والي معاه سنجه ولا سيف هو الي هيبقى له الغلبه .. الناس هتاكل بعضها في الشوارع وهتبقى حمامات دم الله وحده اعلم هتتوقف امتى ..

الموضوع مش لعبه والترويج له من وجهة نظري جريمه ..

لو حاولتم تطبيق التجربة التونسيه في مصر في التوقيت ده بالذات هتجروا مصر جر لطريق تحويلها دويلات اكبر من فيها اصغر من حجم تونس ..

شوية تعقل .. هو احنا كنا شفنا نتيجه تجربة تونس وصلت لأيه ولا جابت نتائج ايه عشان نجري بلا تفكير نروج لتعميمها على مصر ؟؟!!

انا عارفه ناس كتير هتزعل من كلامي لكن الفتنة نائمه ولعن الله من ايقظها والي بيحصل ده تهريج مش هيفيد بشيء ان مكانش هيضيع البلد بالي فيها ..

ربنا يستر على مصر والمصريين ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا نفسي اعرف يعني ايه..."الي ايده في المية "

عشان الميه باردة....عشان ملمسها ناعم مثلا

ليه مش مقتنعة بكل ده......لان تجربة الغربة خلتني اعرف ان ما فيهاش "ميه خااااااااااالص"

فيها وجع.....و فيها حنين و فيها افتقاد بيكبر معاك...و فيها ايام بتطول و بتفضل تسال نفسك انت ماشي بتوقيت لوحدك و لا هي الدنيا اتغيرت

امبارح يا محمد و احنا بنتابع اخبار تونس علي التلفزيون...سالت نفسي لو اللي حصل في تونس ده حصل في مصر يا تري انا هرجع؟

صدقني مترددش لحظة اني ارد علي نفسي حتي لو كانت يعني اجابة جوايا.....اه هرجع و هلم شنطتي و هدور علي اي طريقة اني ارجع

يمكن هبقي زعلانة جدا اني مكنتش من الشهداء اللي راحوا و كتبوا بدمهم تاريخ وطن.....يمكن لما بتيجي سيرة "بوعزيزي" بتفرتك من جوايا ان شاب....اعترض...و علا صوته....و لما زاره رئيس الدولة رفض الكلام معه...و مات بعد ما اشعل جسده و اشعل الثورة في جسد وطن بحاله مش بس تونس

و سالت نفسي برضه ساعتها...هتنزلي تعملي ايه.....و لقيت برضه الاجابة.....هنزل لاني ساعتها هحس ان البلد بقيت محتاجاني.....بقي فيه دور اقدر اعمله و انا جواها....حتي لو وصلت متاخرة

الاغتراب....و قرار اختيار "حب الوطن" من بعد....ليس قرارا سهلا....و بندفع تبعاته كل يوم....و بفاتورة مضاعفة

لكن يوم ما احس ان ليا دور في مصر.....و اني هقدر اعمله....و ان هبقي ترس بيلف وسط تروس تانية معشقة في بعضها....مش بس اني احس اني عزف نشاز وسط منظومة مهترئة......ساعتها.....هرجع يا محمد

اللي بيسخن الناس للقيام بثورة.....

يمكن مشاعر غيرة....

.يمكن عايز يلعب دور مقدرشي يلعبه في بلده...

.يمكن شايف نفسه انه من السمات القيادية انه يقوم بدور تعبئة الجماهير

كلنا بنقوم بأدوار.....و محدش يقدر يقلل من اي دور علي حساب دور أخر

يعني انت لما بتحارب في الجيش....كل الجنور بتقف....في الصف الاولاني.....طبعا لا

بنقف ورا بعض

و فيه ناس ممكن بيكون دورها ضروري و حيوي جدا في مكان غير متوقع اصلا..(حد يقدر يقول ان العامل بتاع اللاسكي في الحرب....اصل انت ايدك في المية يا كابتن!!!...اطلع بقي بره الصورة)

مقدرشي اقول ان دور المغترب اللي "هو ايده في المية الباردة....هي صحيح باردة...لانها خالية من اي مشاعر....خالية من اي ملامح حياة....و بنحاول ندفيها بصورة رسمناها للوطن و شيلناها في حقائب السفر"

مينفعشي يبقي دوره فقط انه يقوم بتعبئة الجماهير......اعتبرها يا محمد فضفضة.....اعتبرها يا سيدي ناس اتلمت في الغربة و قعدت علي قهوة و بتعلق علي ماتش كورة......اعتبرها.....حالة افتقاد لقعدة القهوة في مصر....و انك تتخانق في اي حاجة احسن تطق تموت..

.و لما يبقي الكلام من النوعية دي...يبقي قطعا ما نقدرشي نطبق عليه اي نوع من التعميم و لا القوالب الجاهزة...

حالة الفضفضة اللي بنعملها جوه و بره.....مش بس المغتربين......مش ده دورنا الحقيقي

دورنا الحقيقي ان احنا نعيد بناء "حلم....وطن"...كل في موقعه...كل بمفرداته هو...كل بنجاحاته الفردية اللي هتكمل الحلم الكبير

لو انا مغتربة......يبقي دوري مضاعف.....لاني ببساطة بتعامل بره مش باسمي انا بتعامل بجنسيتي للاسف....يعني لما بنجح الدنيا بتقف و تقول....برافو عليكي...طول عمركم يا مصريين شطار

و يوم ما بغلط...بيقولك...المصري بيبيع نفسه بقرش...(و معذرة في اللفظ)

دوري كمغترب....اني اقرأ و اعيد قراءة كل المفردات.....لاني ببساطة عندي فرصة اني اشوف الصورة اكبر بعيد عن احتقانات الداخل

و في يوم ما يكون المناخ "صحي".....اكيد هرجع.....و الا مستحقش اصلا اني احلم بيها

انا مش محتاجة ادافع عن "حلمي....بوطن".....بي هعتبرها مساحة فضفضة يا محمد....و يمكن نبتدي نفهم نفسنا ان بقت تجارتنا...."الكلام".....و افعالنا....بقت مافيش

رابط هذا التعليق

اييه ياارتشيتكت .. كلامك فكرني بشبابي الذي مضى .. ايام لما حاربت في 67 واستشهدت في 73 .. يااه .. كانت ايام

ياسيدي الفاضل الموضوع مش لعبه .. انك تدعوا لانقلاب شعبي فهيسمع دعوتك المثقف والجاهل .. المسالم والبلطجي .. الي نيته خير والي عاوز يخربها .. ومن المنطقي ان مش كل دول هيتصرفوا صح ومش كلهم هيكون نيتهم صلاح حال البلد .. ان مكنتش عارف بالظبط انت بتعمل ايه وقدامك خطه واضحه ومؤكده لمين هيتولى زمام الامور لما يحصل التغيير يبقى انت كده ماسك سكينة وبتذبح البلد بالي فيها ..

متفقة معاك تماما ياعنبو في ان مش من حق المغتربين يدعوا لمثل هذه الثورة في هذا التوقيت بالذات .. بل وازيد عليه مش من حق الي في مصر كمان انهم يدعوا او يشاركوا فيها ..

نطالب بحقوقنا ايوه .. منسكتش عن الظلم ده اكيد .. لكن متوصلش اننا ندعوا للتمرد والفوضى واحنا اصلا معندناش بديل ولا مجهزين هنعمل ايه فيما لو نجح مسعانا فمابالكم اذا فشل .. هتتطربق على الي فيها ..

حرام عليكم بجد الي بيحصل ده وبيتهيء لي اي شخص عنده وطنيه وخايف على بلده المفروض ميشاركش في الدعوى دي ..

الموضوع مش جيمز على النت هنلعبه ونفوز فيه ولو خسرنا مش مشكلة .. مهواش شعارات هنقولها من ورا الكيبورد واحنا قاعدين في التكييف .. الدعوة للعصيان بالشكل ده وفي التوقيت ده تماما كفتاوى التكفير واهدار الدم .. بيطلقها واحد وينساها لكن في مئات عندهم استعداد ينفذوها وبدون تفكير .. والاثنين في النهايه هيكونوا شركاء في الاثم .. دم ضحية هيتعلق في رقبه الي كان السبب في اراقة دمها ..

ارجع واقول .. ربنا يسترها على مصر والمصريين ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

تاني نغمة الخضوع واحناء الرأس للحاكم الظالم رجعت تاني

الايدلوجيه دي خلاص افلست و انكشفت ادام كل المصريين ,,وبقت صوت نشاز لطائر يغرد خارج السرب

الساكت عن الظلم شيطان اخرس

ودم الشهيد سيد بلال مش حيروح بلاش

ان شاا ء الله

رابط هذا التعليق

الغريبه يا ضحى ان الرغبه في خلع النظام الفاسد اجتمعت عليه كل طوائف الشعب بمختلف تياراتها وانتمائاتها واحزابها

ويوم الخلاص من شلة الفساد بات حلم كل الوطنيين في مصر وخارجها ,,

وانتي عاوزانا نشوفهم بالسنيين بينهبوا البلد ويقتلوا الشهداء

لو كان سيد بلال ده اخوكي يا ضحى كان حيبقى ده كلامك

طبعا لأ ,,

كنتي حتقولي كلام مختلف 180 درجه

للاسف فعلا اللي ايده في الميه مش زي اللي الشهيد اخوه ,,

رابط هذا التعليق

تاني نغمة الخضوع واحناء الرأس للحاكم الظالم رجعت تاني

الايدلوجيه دي خلاص افلست و انكشفت ادام كل المصريين ,,وبقت صوت نشاز لطائر يغرد خارج السرب

الساكت عن الظلم شيطان اخرس

ودم الشهيد سيد بلال مش حيروح بلاش

ان شاا ء الله

خضوع أيه يا بشمهندس

شوية هدوء وتروي الله يكرمك ، دي بلد مش شركة

مصر فيها فرضيات كثيرة للغاية

لا أحد يختلف على التغيير ولكن الأسلوب لازم يكون بعقل شوية

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك ياعنبو

وده كان قصد استاذ محمود مصطفى فى موضوع اخبار تونس لكن للاسف تقيم سالب لانه ذكر المغتربين

مع احترامى الشديد لكل الاخوة المغتربين لكنهم ابعد مايكون عن اللى حيحصل للبلد من خراب ودمار

متناسين ان اقاربهم واهاليهم مازالوا موجودين بمصر بممتلكاتهم واولادهم فهل سيرضون

باى مساس لهم من قريب او بعيد سواء تدمير سيارتهم اومحلاتهم او لاقدر الله سقوط قتلى منهم كما حدث فى تونس

ولن نغفل جميعا مدى تدهور الحالة الاخلاقية بمصر وكثرة المدمنين والمجرمين وسوء الاستغلال لاى موضوع لاثارة الفوضى

والخاسر الوحيد مواطن طفح الدم عشان يشترى عربية او يعمل مشروع يامن مستقبل اولاده

فهل الاخوة المغتربون على استعداد ان يضحوا باموالهم اللى كدوا وتعبوا وتغربوا عشانها فى تعويض المتضررين

من جراء الاحداث التى ستنتج من عشوائية ثورة غير مدروسة ستقضى على الاخضر واليابس

وحتى ان قبلوا هل يستطيعون تعويضهم عن خسارتهم عن اولادهم او ازواجهم فى حالة لاقدر الله موتهم فى الاحداث

الدامية اللى حتحصل

عن نفسى ان مش مستعدة اقدم ابنى وزوجى قربان لارضاء شعارات جوفاء من اناس ابعد مايكون عن نار ستشتعل فينا

وحدنا لان للاسف المقيمين بس هم اللى حيدفعوا الضريبة

والكلام ده قلته على اقباط المهجر اللى بينفخوا فى نار الفرقة وقلت انهم بمنأى عن ماسيحدث من فتنة فى البلد

والمسيحى المقيم سيكون الخاسر لان الاخرين امنين بعيد بانفسهم واموالهم

وكذلك قلته قبل ذلك لاستاذ فاضل كان قصده سيبوا البلد بتخلفها والناس اللى فيها واطلعوا بولادكم برة ولما

تصلح نبقى نرجع لها

انا عارفة ان ناس كتير حتزعل من كلامى لكن حطوا نفسكم مكانا عندكم استعداد تضحوا بفلوسكم واولادكم

كنت باشتم ابنى انه مش وطنى ولا يهمه اللى بيحصل فى البلد

لكن لما شفت سيد بلال واللى حصله قلبى وجعنى واكتئبت وامتنعت عن المحاورات لفترة من حزنى

وقلت حرتاح لما ابنى يكون كده ؟! وعلى راى ابنى مجنون وعبيط اللى يضحى بنفسه عشان ناس ماتستهلش فى بلد

زى دى وده بعد اللى شافه فى الابراهمية من سحل احد مؤيدى البرادعى من المخبرين والدم خفى ملامح وشه

والولد بيصرخ يستجير بعشرات الناس اللى وقفت تتفرج كانه مجرم يستحق اللى بيحصله مع ان عددهم اكتر

من اتنين مخبرين كان ممكن يتغلبوا عليهم وينجدوا الولد من اديهم

ايد لوحدها متصقفش كم واحد عنده استعداد يسيب اللى وراه ويسيب حلمه ويرجع يشارك فى حاجة زى دى

كم واحد فى البلد عنده استعداد يضحى زى غيره ومايقفلش بابه على نفسه ويقول احنا مالنا

رابط هذا التعليق

بقالنا 30 سنه

عملتم ايه

قاعدين بتتفرجوا

فلوس بتتنهب

شهداء بتسقط

بلد رايحه لفتنه طائفيه اي حادثه حتنقلب مجزره

عقول بتهاجر عشان البلد اتشفطت لحد ما خربت

من رأى المنكر فليغيره بيده

او بلسانه

اضعف الايمان ما يلزمنيش

رابط هذا التعليق

بقالنا 30 سنه

عملتم ايه

قاعدين بتتفرجوا

فلوس بتتنهب

شهداء بتسقط

بلد رايحه لفتنه طائفيه اي حادثه حتنقلب مجزره

عقول بتهاجر عشان البلد اتشفطت لحد ما خربت

من رأى المنكر فليغيره بيده

او بلسانه

اضعف الايمان ما يلزمنيش

صدقني يا أخي أنت محتاج تهدأ وتاخد قهوتك

رابط هذا التعليق

سيداتي وآنساتي في المحاورات

انتم على الرأس والخاطر ونفديكم ونذود عنكم

لكن الثورة انما خلقت للرجال

و بوعزيزي الهمنا ان حياة الفرد قد تكون ثمنا رخيصا جدا لكرامة شعب

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...